Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel
zoeken in:
0
m3LL3
geplaatst: 20 augustus 2009, 20:51 uur
( hoe verzin je zo'n naam ? )
Melle is mijn voornaam, en op last.fm zijn de meeste voordehandliggende notaties daarvan al in gebruik. En ik dacht: laat ik me op MusicMeter ook maar zo noemen, dan vergeet ik het ook niet

Van Henryks 3e symfonie kan het tweede nummer mij het best bekoren. Bij de andere twee heb ik toch te sterk het gevoel dat ik de hele tijd met mijn handen aan de volumeknop moet zitten wil ik het kunnen horen én mijn buren niet tot last zijn

Ik hoor inderdaad Arvo Pärt in Johannes Ockeghem! Ik zie dat ik het requiem van die meneer toevallig ook op mijn computer heb staan (;ik heb ooit een requiem-collectie van 3gb gedownload toen ik nog niet wist wat een requiem was
). Zometeen maar eens luisteren 
Edit: nu ik het geluisterd heb: leuk om eens gehoord te hebben, maar ik denk niet dat ik het veel vaker ga luisteren. Wat me wel opvalt is dat de tonen heel af en toe haast Arabisch in de oren klinken, wat het sterkst naar voren komt bij Evangelium. En ik schrok even toen ik Agnus Dei hoorde: Maurice Duruflé heeft deze melodie kennelijk overgenomen, maar dan met begeleidende instrumenten

0
geplaatst: 20 augustus 2009, 23:35 uur
@Melle (bedankt voor je uitleg) ,een ding is voor mij zeker : aan jouw gehoor mankeert niets. Ik word er gewoon blij van . Je hebt ook volkomen gelijk wat het Agnus Dei betreft !
Beide componisten maken in dit deel gebruik van dezelfde Gregoriaanse melodie.
Ik hoop verder van harte dat die 3GB je een aantal mooie ontdekkingen zal opleveren en hier op dit topic hopelijk je relaas en filmpje !
Beide componisten maken in dit deel gebruik van dezelfde Gregoriaanse melodie.
Ik hoop verder van harte dat die 3GB je een aantal mooie ontdekkingen zal opleveren en hier op dit topic hopelijk je relaas en filmpje !
0
geplaatst: 22 augustus 2009, 14:38 uur
Maak kennis met klassiek betekende voor mij vroeger ; kennismaken met de symfonieën van Beethoven. De negende trok vooral mijn aandacht met zijn simpele melodie in het imposante slotkoor. Ik vond dat zo mooi en indrukwekkend dat ik vaak stiekem de voorafgaande delen oversloeg.
De eerste 2 , verrukkelijke werken , staan nog sterk onder de invloed van Haydn en Mozart. Met zijn Eroica , de derde , leren we de echte en unieke Beethoven kennen en begint zijn triomftocht in de muziekgeschiedenis.
Zijn symfonieën zijn mij alle zeer dierbaar , maar vooral de zesde en de zevende springen er voor mij uit.
Het 2e deel uit de zevende met een van Beethoven's mooiste melodieën:
YouTube - Beethoven, 7th Symphony, 2nd Movement
De eerste 2 , verrukkelijke werken , staan nog sterk onder de invloed van Haydn en Mozart. Met zijn Eroica , de derde , leren we de echte en unieke Beethoven kennen en begint zijn triomftocht in de muziekgeschiedenis.
Zijn symfonieën zijn mij alle zeer dierbaar , maar vooral de zesde en de zevende springen er voor mij uit.
Het 2e deel uit de zevende met een van Beethoven's mooiste melodieën:
YouTube - Beethoven, 7th Symphony, 2nd Movement
0
m3LL3
geplaatst: 23 augustus 2009, 00:20 uur
Ik ben eens het requiem van Gabriel Fauré gaan luisteren en deze bevalt me uitstekend! Heb hem inmiddels al een aantal keren opgezet
Het requiem van Giuseppe Verdi was daarentegen niet aan mij besteed: te weinig subtiel in mijn ogen. Een beetje à la Mozart en dat mag ik niet.
Beethoven kan ik zo nu en dan nog wel waarderen, en zeker dat rustige nummertje waar jij naar linkte vind ik goed te hebben
Het gevoel wat ik echter bij Beethoven heb zal ik zelf maar niet omschrijven, ik denk dat dit filmpje voldoende is 
Goed, en dan nog een filmpje:
Ik zou graag gelijkende muziek van dit soort vinden. Muziek als Stars Of The Lid lijkt er op zich al aardig op maar in die muziek wordt nauwelijks ergens naartoe gewerkt
Het requiem van Giuseppe Verdi was daarentegen niet aan mij besteed: te weinig subtiel in mijn ogen. Een beetje à la Mozart en dat mag ik niet.Beethoven kan ik zo nu en dan nog wel waarderen, en zeker dat rustige nummertje waar jij naar linkte vind ik goed te hebben
Het gevoel wat ik echter bij Beethoven heb zal ik zelf maar niet omschrijven, ik denk dat dit filmpje voldoende is 
Goed, en dan nog een filmpje:
Ik zou graag gelijkende muziek van dit soort vinden. Muziek als Stars Of The Lid lijkt er op zich al aardig op maar in die muziek wordt nauwelijks ergens naartoe gewerkt

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 00:31 uur
De requia van zowel Verdi als Mozart bevallen mij dan weer meer dan die van o.a. Fauré. Nu moet ik zeggen dat ik me nog niet heel erg heb verdiept in het genre, maarja, dat staat dan weer voor later op het lijstje.
Vanmiddag trouwens tot de conclusie gekomen dat ik Sjosta's Vijfde toch nog net iets beter vind dan zijn bijna net zo geweldige Tiende. Bernard Haitinks interpretatie in elk geval
Nog even een paar diepe buigingen voor Beethovens symfonieen. De Negende is door mij bestempeld tot de mooiste en geweldigste compositie die ik onder oren kreeg. Elk deel is waanzinnig. Keer op keer kippenvel. Opname van Abbado met Berliner Philharmoniker uit 2008 is favoriet hier.
Heb ik verder nog wat? Vooralsnog niet
Een filmpje dan? Euh.. maar waarvan. Even nadenken
Vanmiddag trouwens tot de conclusie gekomen dat ik Sjosta's Vijfde toch nog net iets beter vind dan zijn bijna net zo geweldige Tiende. Bernard Haitinks interpretatie in elk geval

Nog even een paar diepe buigingen voor Beethovens symfonieen. De Negende is door mij bestempeld tot de mooiste en geweldigste compositie die ik onder oren kreeg. Elk deel is waanzinnig. Keer op keer kippenvel. Opname van Abbado met Berliner Philharmoniker uit 2008 is favoriet hier.
Heb ik verder nog wat? Vooralsnog niet

Een filmpje dan? Euh.. maar waarvan. Even nadenken

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 01:11 uur
@ Melle , ik heb het idee dat vooral het wat " rustiger repertoire "' je aanspreekt. Misschien is dit iets voor je. Een van mijn favoriete werken van Glass :
YouTube - Glass Violin Concerto
Een hilarisch filmpje van Rowan. Heel leuk. Ach , leg Beethoven dan maar ff aan de kant. Alles op zijn tijd. Beethoven klopt vast en zeker over een tijdje weer aan je deur en wie weet ontvang je hem dan met open armen.
@Paap_Floyd , je laat ons toch niet te lang in spanning zitten , met dat ff denken ?
Ja ,de 5e of de10e . Zijn Leningrad symfonie vind ik weergaloos en een andere keer is het de achtste waarvoor ik in de stemming ben.
Het blijven fantastische werken.
YouTube - Glass Violin Concerto
Een hilarisch filmpje van Rowan. Heel leuk. Ach , leg Beethoven dan maar ff aan de kant. Alles op zijn tijd. Beethoven klopt vast en zeker over een tijdje weer aan je deur en wie weet ontvang je hem dan met open armen.
@Paap_Floyd , je laat ons toch niet te lang in spanning zitten , met dat ff denken ?
Ja ,de 5e of de10e . Zijn Leningrad symfonie vind ik weergaloos en een andere keer is het de achtste waarvoor ik in de stemming ben.
Het blijven fantastische werken.
0
geplaatst: 23 augustus 2009, 01:25 uur
Leuk, ik was toevallig Glass' Vioolconcert aan het downloaden.
O ja, ik zou een filmpje zoeken.
Het vioolconcert in d mineur van Jean Sibelius. Wat een ongelooflijk mooi stuk. Deze uitvoering van Ferras gekozen omdat het de enige is die het volledige eerste deel in 1 filmpje heeft.
Ben wel benieuwd naar Georges favoriete uitvoering van dit stuk!
Ik heb gisteren de interpretatie van Perlman ontdekt. Voorlopig op de eerste plek
O ja, ik zou een filmpje zoeken.
Het vioolconcert in d mineur van Jean Sibelius. Wat een ongelooflijk mooi stuk. Deze uitvoering van Ferras gekozen omdat het de enige is die het volledige eerste deel in 1 filmpje heeft.
Ben wel benieuwd naar Georges favoriete uitvoering van dit stuk!
Ik heb gisteren de interpretatie van Perlman ontdekt. Voorlopig op de eerste plek

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 09:59 uur
Het heeft Sibelius veel tijd en moeite gekost om zijn vioolconcert zoals wij die nu kennen te voltooien. Op het BIS label is de oerversie van het werk voor een aantal jaartjes terug voor het eerst verschenen op een cd.
Ik kan Floyd feliciteren met zijn uitvoering door Perlman/Previn. Bovendien staat er op die cd van hem(als het goed is) ook het vioolconcert van Korngold. Iets minder bekend , maar een fantastisch stuk.
Van de oudere opnamen springt die van Heifetz/C.S.O. op RCA ( dus niet die op Naxos of EMI) er voor mij bovenuit. Een violist die je absoluut moet horen !
Zowel de opname als de uitvoering van Mullova/Ozawa op Philips is bijzonder fraai en een aanrader. Nog eentje wil ik noemen en dat is de uitvoering op Sony door Lin/Salonen. Warm , gloedvol gespeeld.
Met een mes op de keel zou ik die van Heifetz met zijn unieke viooltoon het moeilijkst kunnen afstaan.

En mijn favoriete uitvoering van Glass :

Ik kan Floyd feliciteren met zijn uitvoering door Perlman/Previn. Bovendien staat er op die cd van hem(als het goed is) ook het vioolconcert van Korngold. Iets minder bekend , maar een fantastisch stuk.
Van de oudere opnamen springt die van Heifetz/C.S.O. op RCA ( dus niet die op Naxos of EMI) er voor mij bovenuit. Een violist die je absoluut moet horen !
Zowel de opname als de uitvoering van Mullova/Ozawa op Philips is bijzonder fraai en een aanrader. Nog eentje wil ik noemen en dat is de uitvoering op Sony door Lin/Salonen. Warm , gloedvol gespeeld.
Met een mes op de keel zou ik die van Heifetz met zijn unieke viooltoon het moeilijkst kunnen afstaan.

En mijn favoriete uitvoering van Glass :

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 20:09 uur
@Paap_Floyd , welke uitvoering van Glass heb je eigenlijk legaal gedownload en hoe beviel die ?
0
geplaatst: 23 augustus 2009, 20:42 uur
Legaal? Eh. Downloaden voor eigen gebruik is toch altijd legaal? 
De download verliep niet helemaal goed, maar ik was bezig met degene die jij twee potst hierboven hebt aangehaald

De download verliep niet helemaal goed, maar ik was bezig met degene die jij twee potst hierboven hebt aangehaald

0
geplaatst: 23 augustus 2009, 21:00 uur
Paap_Floyd schreef:

Downloaden mag hier. Je hebt gelijk.Je bent goed op de hoogte. Jammer.
Hopelijk heb je snel meer succes met Glass. Anders stuur je maar een pm.
0
geplaatst: 23 augustus 2009, 21:28 uur
Met Glass is het gelukt, maar bedankt!
Nu weer een van mijn favoriete stukken: Saint-Saens' Tweede pianoconcert in g-klein, opus 22.
Interpreaties van Stephan Hough en Pascal Rogé zijn mij bekend, en ik ben er nog niet uit welke ik beter vind.
Nu weer een van mijn favoriete stukken: Saint-Saens' Tweede pianoconcert in g-klein, opus 22.
Interpreaties van Stephan Hough en Pascal Rogé zijn mij bekend, en ik ben er nog niet uit welke ik beter vind.
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 19:27 uur
Mooi concert dat van Saint - Saens. Ik had het in tijden niet meer gehoord. Daarom mijn cd uitvoering door Ciccolini gisteravond maar ff uit de cd kast gehaald . Dat spel van Rubinstein is trouwens ook niet mis. Prachtige accenten.
Even een hit er tussendoor : van S. ten Holt, zonder verder commentaar ; dat scheelt weer wat leeswerk :
YouTube - Canto Ostinato - Simeon ten Holt (High Quality)
Even een hit er tussendoor : van S. ten Holt, zonder verder commentaar ; dat scheelt weer wat leeswerk :
YouTube - Canto Ostinato - Simeon ten Holt (High Quality)
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 22:52 uur
Canto Ostinato!
Ik was vorig jaar bij het Canto-festival in Culemborg. O.a. het stuk door een harpist gehoord. Geweldig. Ik heb daar nog de bladmuziek gekocht. Fascinerend stuk!
Mijn voorkeur gaat nog uit naar de bestverkochte versie, gespeeld door Kees Wieringa en Polo de Haas.
Meteen weer opzetten. Wat een geweldige muziek
Ik was vorig jaar bij het Canto-festival in Culemborg. O.a. het stuk door een harpist gehoord. Geweldig. Ik heb daar nog de bladmuziek gekocht. Fascinerend stuk!
Mijn voorkeur gaat nog uit naar de bestverkochte versie, gespeeld door Kees Wieringa en Polo de Haas.
Meteen weer opzetten. Wat een geweldige muziek

0
geplaatst: 24 augustus 2009, 22:57 uur
Paap_Floyd schreef:
Canto Ostinato!
Mijn voorkeur gaat nog uit naar de bestverkochte versie, gespeeld door Klaas Wieringa en Polo de Haas.
Canto Ostinato!
Mijn voorkeur gaat nog uit naar de bestverkochte versie, gespeeld door Klaas Wieringa en Polo de Haas.
Denk je met een verrassing voor Paap te komen : kent hij het alweer.
Wat jouw voorkeur aangaat: helemaal accoord.
Nou maar hopen op een user die het stuk via dit topic heeft leren kennen en vol enthousiasme een recensie schrijft !
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 23:03 uur
Het spijt me George. Ik ben zeker nog wel te verrassen. Jij kent immers nog veel meer dan ik, ben ik bang
Heb je tips voor wat aangaat Prokofiev-symfonieën?
Heb je tips voor wat aangaat Prokofiev-symfonieën?
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 23:30 uur
Om eerlijk te zijn vind ik zijn pianomuziek interessanter. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Zijn beroemdste symfonie is de vijfde ( naast de 1e). Van die 5e vond ik geen opname op youtube , vreemd genoeg. Ik bezit zelf een voortreffelijke uitvoering van beide werken op 1 cd o.l.v. Karajan. Mooie opname ook en niet duur. Van de 1e, plaats ik geen filmpje. Je wordt dan op een verkeerd been gezet. Het is P. 'klassieke symfonie' en het is dan ook in de klassieke stijl gecomponeerd. Wel een prachtig stuk hoor.
Een pianosonate van de componist. Heel anders dan Holt , maar het swingt de pan uit. Jazeker ! Mocht deze muziek je aanspreken , stel je dan open voor Bartok . Geen gemakkelijke muziek , maar o zo mooi.Echt waar ? Ja!
YouTube - Grigory Sokolov plays Prokofiev piano sonata No. 7 - medici.tv
Een pianosonate van de componist. Heel anders dan Holt , maar het swingt de pan uit. Jazeker ! Mocht deze muziek je aanspreken , stel je dan open voor Bartok . Geen gemakkelijke muziek , maar o zo mooi.Echt waar ? Ja!
YouTube - Grigory Sokolov plays Prokofiev piano sonata No. 7 - medici.tv
0
geplaatst: 24 augustus 2009, 23:36 uur
Ik ken wel zijn pianoconcerten, maar die hebben met nog niet heel veel gedaan
Bartók ken ik nog te weinig van, maar zijn Concerto for Orchestra vind ik alvast geweldig. Heb er wel meer van staan op mijn computer, maar nog niet aan te gekomen denk ik
Bartók ken ik nog te weinig van, maar zijn Concerto for Orchestra vind ik alvast geweldig. Heb er wel meer van staan op mijn computer, maar nog niet aan te gekomen denk ik

0
geplaatst: 24 augustus 2009, 23:55 uur
Nou we toch bezig zijn :
YouTube - Bartok - Piano Concerto No. 3 (Part 1)
YouTube - Béla Bartók at the piano Allegro Barbaro ( swingt de pan uit , piano is nu echt slagwerk).
YouTube - Itzhak Perlman plays Bartok Violin Concerto 2 (3/5)
YouTube - Sonata for two pianos and percussion 3rd mov.Bartok (oh , wat een spannende muziek en een van mijn meest favoriete werken !). (Je moet eigenlijk wel met het 1e deel beginnen.....)
Zijn strijkwartetten zijn een absolute must. Concert voor orkest idd. Sonates...zo kan ik wel even doorgaan.Ik ben een echte Bartok liefhebber. Geweldige componist , maar door velen als ''vaak te moeilijk' gezien. Jammer.
YouTube - Bartok - Piano Concerto No. 3 (Part 1)
YouTube - Béla Bartók at the piano Allegro Barbaro ( swingt de pan uit , piano is nu echt slagwerk).
YouTube - Itzhak Perlman plays Bartok Violin Concerto 2 (3/5)
YouTube - Sonata for two pianos and percussion 3rd mov.Bartok (oh , wat een spannende muziek en een van mijn meest favoriete werken !). (Je moet eigenlijk wel met het 1e deel beginnen.....)
Zijn strijkwartetten zijn een absolute must. Concert voor orkest idd. Sonates...zo kan ik wel even doorgaan.Ik ben een echte Bartok liefhebber. Geweldige componist , maar door velen als ''vaak te moeilijk' gezien. Jammer.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 21:53 uur
Vlak voor het weekend wat onvergankelijke muziek gebracht door jullie klassieke discjockey.
Tijd voor een van de grootste of misschien wel de grootste componist : Johann Sebastian Bach.
YouTube - Yehudi Menuhin and David Oistrakh play Bach Double Concerto for Violins - medici.tv
Tijd voor een van de grootste of misschien wel de grootste componist : Johann Sebastian Bach.
YouTube - Yehudi Menuhin and David Oistrakh play Bach Double Concerto for Violins - medici.tv
0
geplaatst: 5 september 2009, 11:47 uur
Ik ga vandaag 's het e.e.a. luisteren van het voorgaande.
Mocht dit topic weer actiever worden, zullen we vanaf nu maximaal 1 stuk per persoon per dag doen?
Richter speelt langzaam deel van een Schubert Sonata
Dit is gebruikt als openings- en slotmuziek in de documentaire Richter: The Enigma.
Mocht dit topic weer actiever worden, zullen we vanaf nu maximaal 1 stuk per persoon per dag doen?

Richter speelt langzaam deel van een Schubert Sonata
Dit is gebruikt als openings- en slotmuziek in de documentaire Richter: The Enigma.
0
geplaatst: 11 september 2009, 13:43 uur
Wordt een beetje stil hier.
In leuk contrast met de vorige video zal ik de boel eens wakker schudden met deze ongelofelijke opname van het derde deel van Beethoven's Moonlight Sonata door Evgeny Kissin =)
YouTube - Evgeny Kissin plays Beethoven Moonlight Sonata mvt. 3
In leuk contrast met de vorige video zal ik de boel eens wakker schudden met deze ongelofelijke opname van het derde deel van Beethoven's Moonlight Sonata door Evgeny Kissin =)
YouTube - Evgeny Kissin plays Beethoven Moonlight Sonata mvt. 3
0
geplaatst: 11 september 2009, 14:38 uur
Ik denk dat dat ongelooflijke 'm vooral in de compositie zélf zit. Mooi uitgevoerd door Kissin hoor, maar ik zou dan bijvoorbeeld de interpretatie van Stephan Kovacevich aanraden. Dat is echt een en al vuur, passie!
Die ik natuurlijk niet op youtube kan vinden
Die ik natuurlijk niet op youtube kan vinden

0
geplaatst: 11 september 2009, 16:52 uur
Die moet dan wel heel bijzonder zijn. 
Want van alle versies die ik op youtube heb geluisterd, en dat is echt een hele reeks aan beroemde pianisten, vind ik Kissin de beste met dit stuk.

Want van alle versies die ik op youtube heb geluisterd, en dat is echt een hele reeks aan beroemde pianisten, vind ik Kissin de beste met dit stuk.
0
geplaatst: 11 september 2009, 16:58 uur
Valentina Lisitsa speelt 'm ook goed.
YouTube - Beethoven Moonlight Sonata Mov 1
YouTube - Beethoven Moonlight sonata Mov 2,3
Volgens mij de enige prof pianist die van alles op youtube zet in goeie kwaliteit en zelfs wel 's reageert op comments. Ze kan echt alles en speelt nog mooi ook.
YouTube - Beethoven Moonlight Sonata Mov 1
YouTube - Beethoven Moonlight sonata Mov 2,3
Volgens mij de enige prof pianist die van alles op youtube zet in goeie kwaliteit en zelfs wel 's reageert op comments. Ze kan echt alles en speelt nog mooi ook.

0
geplaatst: 11 september 2009, 17:13 uur
Ronald Brautigam is ook een aanrader. Bijzonder is dat hij de stukken speelt op het instrument waar de sonates voor geschreven zijn: de fortepiano. Van de zomer heb ik hem een aantal sonates, waaronder de Mondschein, zien en horen spelen. Zwaar indrukwekkend.
0
geplaatst: 25 september 2009, 14:15 uur
Evgeny Kissin: Frans Liszt - Liebestraume no. 3
Hoorde deze muziek laatst nog bij de aankondiging van een of andere tv serie.
Hoorde deze muziek laatst nog bij de aankondiging van een of andere tv serie.
0
geplaatst: 30 september 2009, 23:04 uur
De campagne 'Aangenaam Klassiek ' is weer begonnen !
Een van de aanraders van de tijdelijk in prijs verlaagde cd's is Rameau - Alexandre Tharaud, piano. (9.95 euro)
YouTube - Sommerregen

Een van de aanraders van de tijdelijk in prijs verlaagde cd's is Rameau - Alexandre Tharaud, piano. (9.95 euro)
YouTube - Sommerregen

0
geplaatst: 11 oktober 2009, 15:36 uur
Berichten verplaatst naar Genres > Overigen > Klassieke muziek
* denotes required fields.