MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel

zoeken in:
Ok; even andersom, een vrij bekende - van welke componist (welke compositie) is hier een belangrijk motief geleend?

m3LL3
@hdk-nl: Ik heb naar aanleiding van jouw post een tijdje terug maar eens het requiem van Szymon Kuran gedownload. Fijne muziek, moet ik nog vaker beluisteren!

@Chameleon Day: Blijft mijn favoriete componist, Arvo Pärt

De laatste tijd heb ik erg veel naar Osvaldo Golijov geluisterd. Een paar fragmentjes in de volgende video:

Mjuman schreef:
Ok; even andersom, een vrij bekende - van welke componist (welke compositie) is hier een belangrijk motief geleend?

YouTube - All By Myself - Alive - Eric Carmen

2e deel van het 2e pianoconcert van Rachmaninoff

DeepeR schreef:
(quote)

2e deel van het 2e pianoconcert van Rachmaninoff

Zag net dat ie een aantal posts terug was genoemd. Heb dat concert in een fraaie uitvoering door Krystian Zimmerman (ik meen uit 2007); een aanrader. Ook zijn Chopin-vertolkingen zijn top.

Een must voor elke Vivaldi liefhebber zijn die zo verrukelijke en zonnige mandolineconcerten van de componist :

YouTube - Vivaldi : Concerto per mandolini RV558 (allegro molto)

Van deze concerten zijn diverse mooie opnamen voorhanden.
Een aanbevelenswaardige is die van Il Giardino Armonico.
Op Teldec verschenen in de serie Das Alte Werk (2564 6985 4-2).

thejazzscène
Veel goede muziek zit hier tussen. Rachmaninov, Feldman, Pärt, Schnittke, Shostakovich zijn allemaal componisten waar ik heel graag naar luister. Deze zou ik daar nog aan toe willen voegen:

Terry Riley - G Song

Hénryk Gorecki - Quasi una fantasia, Quartet No.2, Op.64 : III. Arioso: Adagio cantabile:

hdk-nl
Ter aanvulling op Tradic Memories van Feldman deze prelude van Charles-Valentin Alkan. Ademt voor mij dezelfde sfeer uit, zij het ietwat lichter van aard.

qua melodietjes een beetje suf maar het is wel sfeervol
laatst hoorde ik iets van hem wat me meer aansprak, 24 keer een variant op hetzelfde thema ofzo

dit is 'm

heel vermakelijk, maar ook weer geen dagelijkse kost

Wat vinden jullie van deze muziek (en uitvoering?)

Prachtige aria uit een cantate van Telemann:

R.

aslan (crew)
DeepeR schreef:
dit is 'm

heel vermakelijk, maar ook weer geen dagelijkse kost

Alkan is prachtig... voor het eerst naar muziek van 'm op zoek gegaan in 1990 na het lezen van Willem Frederik Hermans' "Au Pair" ! ! !

hier nog wat mooie korte stukken van vroege periode Scriabin
oudere opnamen van grootse pianisten

Etude 8/4

Etude 8/5

Prelude 11 / 1

Prachtig!

Sofronitsky... u heeft mijn aandacht!

Ik geloof zelfs dat dit op Scriabin's eigen piano gespeeld is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Sofronitsky
Hij was ook met Scriabin's dochter getrouwd.

R.

Van Eigen bodem, Cor de Groot

http://en.wikipedia.org/wiki/Cor_de_Groot

Alweer een beetje vergeten "grote" pianist.
Hier is het eerste deel uit "rach 2", wat is jullie mening over zijn spel?

R.

Ik was ooit begonnen aan Scriabin - Etude 8/5 (zie hierboven).
Zo'n schitterend stuk.
Eerste pagina kan ik spelen. Alle sprongen zitten nog in m'n geheugen. Nu ga ik verder. Deze keer zal ik 'm afkrijgen al is 't het laatste wat ik doe.

Ballet, iemand?

R.

Tijd om de oortjes te wassen...

Pollini speelt Chopin Etude Op. 25 No. 11 met de toepasselijke bijnaam Winter Wind

YouTube - Pollini - chopin etude op. 25 no. 11

Wel, nou.. die Pollini gaat er anders ook pittig tegenaan! Daar kun je óók wel een leuk ploegje dansers mee over het toneel jagen!

Dit misschien om even bij te komen? 't blijft koud!
Christmas Snow van Alan Hovhaness

Victor Manuel Morales

dat past wel ja, voor als de storm is gaan liggen

zo, laatste keer Scriabin, dan hebben we m'n favorieten die ik tot nu toe heb gehoord wel gehad

Richter speelt Scriabin Sonata # 2, echt ongelofelijk weer...

Dank DeepR! Mooie uitvoering ook, eigenlijk de beste die ik tot nu toe van dit stuk gehoord heb. Een uurtje geleden vond ik deze uitvoering van Scriabin 5, erg helder gespeeld:

R.

Dat was mooi. Beide stukken en uitvoeringen. Ik kende Scriabin eigenlijk alleen maar van naam. Mooi, die abrupte overgangen.
Bedankt , ik zal er wat meer achter aan gaan. Ik houd veel van piano solo.

Op dit moment zie ik alle Youtube embeds blanco. Vreemd al die blanco carrée's.

Schumann - Op. 26 Faschingsschwank aus Wien

YouTube - Alicia de Larrocha Schumann Op. 26

Met dat eerste stukje (Intermezzo) ben ik al een tijdje bezig. Uitdagend, maar ook weer niet zo moeilijk als je misschien zou denken (wel om zoals haar te spelen).

Maak kennis met klassieke muziek via mijn nichtje.
Ik embed de video expres niet, want anders werkt het "truukje" niet...

YouTube - Klassieke Muziek Radio 4 forum intro

click ze!

Rolf

Heel leuk dat filmpje van jouw spontane nichtje ,Rolf.
Moge er door haar enthousiaste bijdrage meer MuMe gebruikers naar klassieke muziek gaan luisteren !

otterhouse schreef:
Maak kennis met klassieke muziek via mijn nichtje.
Ik embed de video expres niet, want anders werkt het "truukje" niet...

YouTube - Klassieke Muziek Radio 4 forum intro

click ze!

Rolf
Grappig dat filmpje en prettig dat je een simpele link hebt gebruikt. Ik heb dat embedded probleem nog niet opgelost en het is heel vervelend om naar grote lege vlakken te staren (hier tenminste) . Zo'n link werkt net zo goed. (Ben intussen wel de draad een beetje kwijt.) Maar ik houd not steeds van MUZIEK!

aan de vooravond van de dag die over het algemeen als z'n geboortedag wordt beschouwd... lang leve (de muziek van) Chopin, 200!!

Chopin Nocturne 9/1

Chopin Nocturne 27/1

Gast
geplaatst: vandaag om 21:14 uur

geplaatst: vandaag om 21:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.