menu

Genres / Overigen / Noise-album van de week

zoeken in:
sxesven
Nummer 1 van de lijst trapt af natuurlijk. Wat mij betreft gooi ik er zometeen direct eentje tegenaan, trouwens; nieuwe deelnemers kunnen er altijd nog bijkomen.

lambf
Kom maar op!

avatar van we tigers
ik wil ook wel aan de eerste ronde meedoen. Ik ben echter niet zo thuis in de noise... maar ik laat me verrassen en probeer dat op mijn beurt dan ook.

sxesven
Daar gaan we dan.

Noise-album van de week 1:
Astro + Reiko.A - Lilith's Ilium (2007)


(afbeelding)

Het in 2007 verschenen Lilith's Ilium van grootheden Astro (Hiroshi Hasegawa) en Reiko.A (Reiko Azuma dus) is om de één of andere reden een beetje over het hoofd gezien - hoewel het feit dat de CD uitgegeven is op een Chinees label met alleen een vage blog, en waar enkel besteld kon worden door geld in een envelopje te proppen en daadwerkelijk op te sturen (PayPal? Je ne sais quoi!), er vast iets mee van doen heeft. Toch een beetje jammer, want deze samenwerking laat zich uitermate goed smaken. Astro kennen we voornamelijk van oernoisecollectief C.C.C.C. (met in de gelederen ook een voormalig SM-actrice), van wie in 2007 overigens nog een mooie verzamelaar verscheen (Early Works op No Fun), terwijl Reiko.A vooral bekend is van haar bijdrages binnen Merzbow (credits op onder andere Artificial Invagination, Flare Gun, Venereology, Akasha Gulva en het uit de Merzbox afkomstige Marfan Syndrome (één van de betere schijven in die box)). Beiden timmeren echter ook al jaren solo aan de weg, en geheel niet onverdienstelijk; vooral Astro is erg actief en bracht albums uit op labels als Important, aRCHIVE, Blossoming Noise en het Nederlandse Cut Hands.

Lilith's Ilium is, ondanks de illustere en misschien enigszins angst inboezemende referenties (de hardere Merzbowplaten waar Reiko op figureerde; de gelouterdheid van Astro binnen de scene), beslist geen verkeerde plaat om mee te beginnen, me dunkt. Goed, de enige (titel)track die het album kent duurt direct een kleine 45 minuten, maar kent een organische opbouw die de luisteraar langzaam het nummer binnensleept, en is niet alleen maar rechttoe rechtaan harsh. Evenveel is ook tekenend voor Astro's sound - in het boekwerkje bij het eerdergenoemde Early Works spreekt Fumio Kosakai (ex-C.C.C.C., Incapacitants) over "the uniqueness of [C.C.C.C.'s] sound which is psychedelic, cosmic and erotic", een verdienste die grotendeels, aldus Kosakai, die van bassist Nagakubo was, maar waarvoor ook Astro het nodige krediet verdient. Zeker met zijn latere solowerk in het achterhoofd is dat maar al te duidelijk; de geluiden die Hasegawa (voornamelijk) uit zijn EMS-synth perst zijn te allen tijde kosmisch en psychedelisch (titels als Black Bloody Cosmos en Astral Orange Sunshine zijn dan ook Astro ten top) en hebben, wellicht, ook nog wel iets van de erotiek die inderdaad evident was in de sound van C.C.C.C.

De bijdrage van Azuma versterkt alleen maar het spacy karakter van het geheel; mevrouw bespeelt hier de theremin (en een rijtje pedalen), en voegt zo op soms zeer knappe wijze details toe die Astro's sound op indrukwekkende wijze aanvullen en verrijken. Lilith's Ilium loeit onophoudelijk door, altijd zuigend en kosmisch, met hier en daar kundige meltdowns en elders knarsende erupties. Het maakt het tot een geslaagd werk, iets wat alleen nog maar indrukwekkender lijkt wanneer je je realiseert dat het een opgenomen live-improvisatie betreft. Lilith's Ilium is een uitstekende kennismaking met de meer psychedelische kant van Japanse oernoise anno 2007. Veel plezier!

Lilith's Ilium op MuMe
Lilith's Ilium op Discogs
Astro's homepage
Reiko Azuma's homepage
Doufu Records blog

PM voor de link.

jeko
Staat nu op en ben blij verrast, inderdaad behoorlijk psychedelisch, in het begin dacht ik nog aan Acid Mothers Temple maar al snel krijgt het een eigen geluid. Het is een erg lange track maar met genoeg spanning om het boeiend te houden! Zeker leuk om me wat meer te verdiepen in deze gasten!
Nu maar proberen om dit schijfje te bemachtigen, al zal dat denk ik niet heel makkelijk worden!

lambf
Zal hij het doen?:


(afbeelding)

sxesven
Sjiek man Als een modje die even in de eerste post zou kunnen plempen...

jeko
Da's wel vet!

sxesven
Misschien leuk in het kader van deze thread; kwam dit toevallig vandaag op het Troniks-board tegen. DJ /Rupture (wiens Uproot vorig jaar in de indie-electronica scene nog hoge ogen wist te gooien) vertelt over zijn eerste aanvaring met noise op de Eat Shit Noise Music tape op RRR. Leuk om zulke eerste indrukken te lezen. Klikkerdeklik.

For this was the first music that I could really call my own. Reaching literally across the globe, the most unmarketable sounds had located the right ears and transmuted into personal treasure. Nobody was telling me how to listen or what to listen for. I had discovered it unaided by recommendation, radio play or a journalist's review. Eat Shit slipped into my system like a carjacker, and the shock was total. My response was to make it mine - to approach the music on its own terms while fashioning my own yardstick for its enjoyment. Under noise's surface outrage lay a gambit for freedom.

avatar van itchy
lambf schreef:
Zal hij het doen?:

(afbeelding)

Hij doet het

avatar van herman
sxesven schreef:
Sjiek man Als een modje die even in de eerste post zou kunnen plempen...

Bij deze.

avatar van platedraaier
1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier

sxesven
herman schreef:
(quote)

Bij deze.

Dank!

avatar van Paap_Floyd
1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier
10. Paap

handsome_devil
aangezien ik lui ben en zo en dingen vergeet, zet ik mezelf maar niet op de lijst, maar ik volg dit natuurlijk wel allemaal en zo

avatar van dix
dix
oh ik wil nog wel op de lijst hoor.
als jullie maar niet boos worden als ik de eerste afhaker blijk.

avatar van aslan
aslan (crew)
ok, als dix als eerste afhaakt heb ik niks te vrezen

1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier
10. Paap
11. dix
12. aslan

sxesven
Zo de eerste stemmen en reacties bezien mogen we ons toch in de handjes wrijven - de opening lijkt in elk geval redelijk geslaagd! Lilith's Ilium heeft tot op heden gematigd positieve tot zeer positieve reacties opgeleverd; alleszins geen slechte keuze dus. Ben zéér benieuwd wat volgende week gaat brengen ook!

avatar van Onderhond
1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier
10. Paap
11. dix
12. aslan
13. Onderhond

Afhankelijk van wat de mensen voor mij plaatsen, want zoveel noise album ken ik niet.

avatar van Pooiertje
Ik wil best wel mee doen om nieuwe noise te ontdekken maar ik ken zelf bijna niks en kan dus ook niks inbrengen...

avatar van Devoo
Ben wel blij met dit topic. Voorheen kende ik alleen maar Noise, waar alleen geruis te horen was. Dit is veel meer, en bevalt me ook beter. Ik hoop door dit topic, meer grip te krijgen op dit soort muziek.

sxesven
Graag gedaan!

1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier
10. Paap
11. dix
12. aslan
13. Onderhond
14. Thirdeyedcitizen

Uiteraard ben ik van de partij. Opvallend groot rijtje mensen al!

hdk-nl
1. sxesven
2. lambf
3. jeko
4. Edris
5. korenbloem
6. D-ark
7. Gallow
8. itchy
9. platedraaier
10. Paap
11. dix
12. aslan
13. Onderhond
14. Thirdeyedcitizen
15. hdk-nl

sxesven
Het eerste noise-album van de week dateert inmiddels van (ruim) een week geleden; tijd voor de volgende! Wouter, ik ben benieuwd!

Lilith's Ilium is, nogmaals, geen slechte aftrapper geweest, en heeft met inmiddels 13 stemmen een gemiddelde van 3,69 - dan doet het genre het doorgaans slechter. In ieder geval, kommaarop met die tweede!

avatar van Devoo
Ja inderdaad, ben ook best benieuwd naar een nieuw plaatje.

lambf
Gelsomina - Disease With A Purpose


(afbeelding)


Ik hoop trouwens dat je hem nog niet kent Sven, al vrees ik voor het ergste . Gelsomina is een van de bekendere (relatief natuurlijk) finse harshnoise artiesten, die samen met Bizarre Uproar, Grunt en Cloama zowat het gezicht bepalen van het legendarische Freak Animal Records.

Goed, dit album bevat hoofdzakelijk uit vrij harshe noise, maar dat had je waarschijnlijk ook al uit de hoes en albumtitel kunnen opmaken. Toch is dit geen noise dat alleen maar een "wall of sound" opwerpt om alleen de luisteraar omver te laten werpen, nee, het is veel angenamer dan dat. Goed, voor de ongeoefende luisteraar is het misschien niet het meest makkelijke album, maar dat laat ik aan hun over....

Wat te verwachten? luidruchtige en intense geluidscollages die zich vrij traag voortbewegen, maar desondanks toch veel afwisseling biedt en daardoor erg interessant en lekker zijn.

Deze cd is bij het label uitverkocht, alswel bij veel andere distro's, maar met wat zoeken is ie nog wel te vinden (o.a. op discogs en Cold Meat)

Links:
Last.FM: Gelsomina â€" Discover music, videos, concerts, & pictures at Last.fm
Freak Animal : http://www.cfprod.com/fa/index2.php
Cold Meat: cold meat industry - fresh meat - coldmeat.se
Ps: Hij moet nog toegevoegd worden op MuMe, en zoals altijd, PM voor een link (Alhoewel ik hem morgen pas ga uploaden, nu geen tijd meer voor)

sxesven
Ken deze dan weer niet, heb 'm wel (digitaal). Eens draaien maar, ben benieuwd. Doorgaans Gelsomina =

Wat me in eerste instantie opvalt, is dat achter de grote muur aan harsh noise, zich ook een vrij grote gelaagdheid ontvouwd. Kost waarschijnlijk even tijd en een scherp oor om door de bovenste laag harsh heen te luisteren, maar daarna hoor je echt van alles wat betreft afwisselende geluiden en achtergrondtonen.
Buiten dat blijft het natuurlijk gewoon een lekkere bak herrie, maar er is gelet op subtielere details

avatar van Devoo
Ik heb het gevoel dat dit totaal niets voor mij zal zijn, maar ik zal het wel uitproberen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:25 uur

geplaatst: vandaag om 16:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.