MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Musician's strijd om een top 100 aller tijden

zoeken in:
Band on the run moest zelfs qua releasedatum Mrs. Vanderbilt en Jet (ook allebei 1974) voor laten gaan.

musician schreef:
Band on the run moest zelfs qua releasedatum Mrs. Vanderbilt en Jet (ook allebei 1974) voor laten gaan.

Die ook beide niet in je lijst over 1974 mogen ontbreken

En dan heb ik ze net 9 december alledrie live gehoord............ Als dát geen beïnvloeding is weet ik het ook niet

sq
Voor iedereen die de tijd meemaakte weet dat 1974 het jaar was van .. Mud. Niet echt pop met eeuwigheidswaarde maar hoe sterk is de weerstand tot nostalgie? Bij mij zou Tigerfeet de eerste 10 van 1974 wel halen denk ik.

sq schreef:
Voor iedereen die de tijd meemaakte weet dat 1974 het jaar was van .. Mud. Niet echt pop met eeuwigheidswaarde maar hoe sterk is de weerstand tot nostalgie? Bij mij zou Tigerfeet de eerste 10 van 1974 wel halen denk ik.

Nou je het zegt. Ik was ze allang vergeten, maar hadden ze niet drie nummer 1 hits achter elkaar in dat jaar? Was voor die tijd best stevige muziek, geloof ik. Bij mij gaat de radio in elk geval altijd wat harder als Dynamite of Tiger feet voorbij komt.

Vanavond plaats ik de lijst van 1974 (ik zit nu officieel te werken ), dat kwam er niet van de afgelopen dagen. Maar hij is wel af.

1974

Even vooraf: ik begon in dit jaar voor het eerst wat kriebels te krijgen omdat ik bij mijn controle over 1974 cd's voorbij zag ik komen die ik eigenlijk nog wil kopen.

Nu en, kun je zeggen. Wel, het irriteert mij aan mezelf nog niet zo volledig te zijn als dat ik had willen zijn. Ik bedoel, als je géén studio-album hebt van een artiest in een bepaald jaar, ben je aangewezen op Greatest hits van de betreffende band of op verzamelaars van diverse artiesten.

Een Greatest hits of verzamelaar heeft meestal alleen maar de eerste (en de grootste) hit van een artiest, soms de opvolger daar nog van, maar niet meer single 3 of 4.

Als je dus niet alle studio-cd's hebt, gaan er nummers ontbreken die je zou moeten hebben en kennen. Dat geldt dan niet alleen voor artiesten van wie je de cd toch nog wel eens koopt, maar al helemaal voor die groepen, waarvan je niet van plan bent om daar ooit wat van te komen.

U moet mij dus vergeven, verre van compleet te zijn in deze eindlijsten, méér dan wat ik zelf heb (en dus ken) kan ik u niet bieden.

1974 was inderdaad het jaar van Mud: Dynamite (1), Tigerfeet (1), The cat crept in, Rocket en Lonely this Christmas (1).

Maar er was veel meer voor jongetjes van 12 met een beetje zakgeld: The Sweet, Rubettes, Sparks, Cockney Rebel, Albert Hammond.

En je wist toch niet beter, dan dat elke groep elk jaar met een nieuwe hit kwam? Sommigen vielen af met grote hits (Osmonds, Slade, Alice Cooper), een aantal nieuwe bands vulden de gaten weer op.

Sommige 'oudjes' bloeiden opeens weer sterk op (Paul McCartney, Eric Clapton, Rolling stones, Neil Diamond).

En de disco begon meer van zich te doen spreken. Míj sprak het niet zo aan, maar hele volkstammen verlekkerden zich aan Rock your baby van George McCrae (de officiele nummer 1 van 1974), Dirty ol' man van de Three degrees en Rock the boat van Hues corporation.

1974 was vooral ook het jaar van het verdwijnen van de piratenschepen Veronica en Noordzee, waardoor je gedwongen werd uit te kijken naar Hilversum 3. Ik heb het nog een tijdje geprobeerd met Mi Amigo.

Tot mijn grote treurigheid kwam Veronica in 1977(?) via een omweg terug in het Nederlandse bestel: met de klassieke top 10.

Maar ja, het was ook het laatste jaar van de lagere school. En opeens merk je, dat meisjes eigenlijk niets wilden weten van Mud, The Sweet, Catapult, Rubettes of Slade. Voor een beetje verovering moest je muzikaal uit een ander vaatje gaan tappen.........

Maar nog niet uit onderstaand lijstje, dat is natuurlijk van een andere orde (met het meeste jaag je alleen eega's mee uit de kamer!):

01 The wall street shuffle - 10cc
02 Love reign over me - The Who
03 Father of day, father of night - Manfred Mann's earth band
04 Love of life - Earth & fire
05 Song of the wind - Santana
06 Junior's farm - Paul McCartney & Wings
07 Us and them - Pink floyd
08 The real me - The Who
09 Jet - Paul McCartney & Wings
10 I know what I like - Genesis
11 I've been searching - Chicago
12 Killer queen - Queen
13 Star star - Rolling stones
14 Instant poetry - Golden earring
15 Band on the run - Paul McCartney & Wings
16 Already gone - Eagles
17 It's only rock and roll - Rolling stones
18 Don't you worry 'bout a thing - Stevie Wonder
19 All I want is you - Roxy music
20 Seven seas of rhye - Queen
21 The air that I breathe - Hollies
22 Dreamer - Supertramp
23 Rebel rebel - David Bowie
24 Daybreaker - Electric light orchestra
25 Mrs. Vanderbilt - Paul McCartney & Wings
26 This town ain't bigh enough for both of us - Sparks
27 Rikki don't lose that number - Steely dan
28 Tubular bells - Mike Oldfield
29 I don't wanna die in an air disaster - Albert Hammond
30 I've got the music in me - Kiki Dee
31 Silly love - 10cc
32 The ballad of Billy the Kid - Billy Joel
33 The 'in' crowd - Bryan Ferry
34 Call on me - Chicago
35 You ain't seen nothing yet - Bachman turner overdrive
36 House of the king - Jan Akkerman
37 Teenage rampage - Sweet
38 Sneakin' Sally through the alley - Robert Palmer
39 Amateur hour - Sparks
40 Black water - Doobie brothers
41 I shot the sheriff - Eric Clapton
42 Showdown - Electric light orchestra
43 Living for the city - Stevie Wonder
44 Harum scarum - Focus
45 The sixteens - Sweet
46 Doo doo doo (heartbreaker) - Rolling stones
47 Whatever gets you thru the night - John Lennon
48 How long - Ace
49 For your love - Fleetwood mac
50 Child of the universe - Barclay James Harvest
51 Don't let the sun go down on me - Elton John
52 Travelling prayer - Billy Joel
53 Summer breeze - Isley brothers
54 Break the rules - Status quo
55 Counting out time - Genesis
56 Natural thing - Doobie brothers
57 Tigerfeet - Mud
58 Emma - Hot chocolate
59 Sweet home Alabama - Lynyrd skynyrd
60 Wintertime - Kayak
61 Rock 'n roll suicide - David Bowie
62 Working at the carwash blues - Jim Croce
63 The worst band in the world - 10cc
64 Summer is over - Dusty Springfield
65 You haven't done nothing - Stevie Wonder
66 Eyes of silver - Doobie brothers
67 I'm a train - Albert Hammond
68 Nutbush city limits - Ike & Tina Turner
69 You can make me dance, sing or anything - Faces
70 The man with the golden gun - Lulu
71 James Dean - Eagles
72 He's misstra knows it all - Stevie Wonder
73 Soon - Yes
74 OK Chicago - Resonance
75 Ma ma ma belle - Electric light orchestra
76 Another park, another sunday - Doobie brothers
77 Pretzel logic - Steely dan
78 Burn - Deep purple
79 Son of a rotten gambler - Hollies
80 Seasons in the sun - Terry Jacks
81 Judy teen - Cockney Rebel
82 Good businessman - Stealers wheel
83 Be not too hard - Manfred Mann's earth band
84 Lies - Styx
85 I'll have to say I love you in a song - Jim Croce
86 Clap for the wolfman - Guess who
87 Tin man - America
88 Sundown - Gordon Lightfoot
89 She - Charles Aznavour
90 Never never gonna give ya up - Barry White
91 She's gone - Daryl Hall & John Oates
92 Crying in the night - Buckingham/Nicks
93 You make me feel brand new - Stylistics
94 Wildflower - Skylark
95 Far far away - Slade
96 I can help - Billy Swan
97 Walk on - Neil Young
98 Your cash ain't nothing but trash - Steve Miller band
99 Kaap'ren vaaren - Fungus
100 Skybird - Neil Diamond

Ik heb altijd gedacht dat Forever Young van Bob Dylan op single was verschenen, hij staat ook op allerlei compilaties. Maar dat nummer moest ik terugtrekken: B-kant van On a night like this. En daar vind ik nu juist niets aan.

Lynyrd Skynyrd reageerde bijtend met Sweet home Alabama op de eveneens niets ontziende Neil Young op zijn 'anti' Alabama nummer op Harvest. Ik heb Sweet home Alabama daarom altijd links laten liggen, maar de kwaliteiten zijn niet te ontkennen. Tot een vete is het verder nooit gekomen: de helft van Lynyrd skynyrd kwam later om in een vliegtuigongeluk.

Verder een prima jaar lijkt mij, met de start van de solocarriere van Robert Palmer....

Wat een mooie jaren toch, ben wel heel benieuwd uit welk muzikaal vaatje jij op jouw school moest tappen om de aandacht van de dames te krijgen. Bowie betekende bij mij op school in Haarlem geheid succes;-)

musician schreef:
86 Clap for the Wolfman - Guess Who

lebowski schreef:
(...)ben wel heel benieuwd uit welk muzikaal vaatje jij op jouw school moest tappen om de aandacht van de dames te krijgen(...)

musician schreef:
(...)En de disco begon meer van zich te doen spreken. Míj sprak het niet zo aan, maar hele volkstammen verlekkerden zich aan Rock your baby van George McCrae (de officiele nummer 1 van 1974), Dirty ol' man van de Three degrees en Rock the boat van Hues corporation (...)

Ik heb ook niet gezegd dat ik direct een vriendinnetje had......

musician schreef:
Lynyrd Skynyrd reageerde bijtend met Sweet home Alabama op de eveneens niets ontziende Neil Young op zijn 'anti' Alabama nummer op Harvest. Ik heb Sweet home Alabama daarom altijd links laten liggen, maar de kwaliteiten zijn niet te ontkennen.

Een hardnekkig misverstand. Lynyrd Skynyrd - in tegenstelling tot wat velen denken - koos met Sweet Home Alabama juist partij voor Neil Young, die het racisme in de zuidelijke staten aanklaagde. Young & Van Zant waren zeer goede vrienden, wederzijdse fans en stonden aan dezelfde kant van het politieke spectrum. Neil Young schreef bijvoorbeeld het nummer Powderfinger voor Lynyrd Skynyrd, maar door het vliegtuigongeluk zijn we nooit te weten gekomen hoe dat zou hebben geklonken.

Misschien inderdaad een hardnekkig misverstand, toch onderstaand een deel van de songtekst van Sweet home Alabama:

(...)
Big wheels keep on turning
Carry me home to see my kin
Singing songs about the Southland
I miss Alabamy once again
And I think its a sin, yes

Well I heard mister Young sing about her
Well, I heard ole Neil put her down
Well, I hope Neil Young will remember
A Southern man don't need him around anyhow

Sweet home Alabama
Where the skies are so blue
Sweet Home Alabama
Lord, I'm coming home to you (.....)"

Laat niet aan duidelijkheid te wensen over, zou je zeggen, toch is er een hele boeiende discussie te vinden op:

http://www.thrasherswheat.org/jammin/lynyrd.htm
(of gewoon googelen op Neil Young Lynyrd skynyrd)

Waarbij aangetekend, dat Neil Young nog op Sweet home Alabama zou hebben gereageerd met de tekst van Walk on. Er wordt ook nog gesproken van een 'southern man', de titel van een (ook niet al te vleiend) nummer van Neil Young op de cd After the goldrush.

Maar anderen zeggen weer, dat Young de tekst van Walk on had geschreven voor CS&N, waar de verhoudingen toen niet al te best mee waren.

Rest één vraag: waarom de tekstschrijvers zelf niet gevraagd wat zij precies bedoelden? Dat zou heel wat misverstanden hebben kunnen voorkomen.

Maar wel boeiend, allemaal Lebowski!

musician schreef:
Rest één vraag: waarom de tekstschrijvers zelf niet gevraagd wat zij precies bedoelden? Dat zou heel wat misverstanden hebben kunnen voorkomen.

Maar die misverstanden zijn juist zo leuk. Ik moet toegeven dat de tekst van Sweet Home Alabama moeilijk op een dubbele bodem te betrappen is. Maar wat ik her en der toch lees vind ik overtuigend genoeg, met name over de vriendschap tussen Young en Van Zant.

sq
Verrassende nummer 1. Mijn persoonlijke tophit in elk geval toen; het was mijn 5e single (en dus ook gekocht in 1974). Ik weet nog hoe mooi ik het vond dat het nog net 1 week op nummer 1 stond in de top 40.

sq schreef:
Verrassende nummer 1. Mijn persoonlijke tophit in elk geval(...).

Dus zó verrassend toch niet? Blijkbaar vonden meer mensen het goed en terecht!

Ik was ook blij dat het The Wall street shuffle na weken eindelijk lukte om Rock your baby van George McCrae van de eerste plaats te krijgen.

Ik twijfel er aan, of anno nu het nog zou lukken om met een dergelijke plaat/artiest de hoogste plaats van de hitlijst te bereiken. In 1974 waren de grootste nummer 1 hits óók Be my day van The Cats, Sugar baby love (Rubettes) en zelfs De wilde boerendochtere van Ivan Heylen.

Maar af en toe toch ook een band als 10cc. En daar kon je je dan op verheugen, inderdaad.....

Gast
geplaatst: vandaag om 20:16 uur

geplaatst: vandaag om 20:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.