MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Musician's strijd om een top 100 aller tijden

zoeken in:
sq
Ik miste nog een plaatje uit 1971 maar ik heb de systematiek nu wel door..

** tipt ´Halo of Flies´ voor 1973 **

Lijkt mij niet zo'n moeilijke tip....................

1973 is blijkbaar een moeizaam jaar...

...wat ik me heel goed kan voorstellen. Keus genoeg!

Heren, ik beloof er dit weekend op terug te komen.

Het was een moeizaam jaar. Ik heb vals gespeeld en de afgelopen weken honderden nummers uit 1973 voorbij horen komen.

Maar dit weekend mijn oordeel over die nummers.

Er is zoveel fraais verschenen, dat het haast ondoenlijk is er een top 50 van te maken.

1973

Wat zal ik zeggen om niet in herhaling te vallen?

Toen alle vele nummers van 1973 aan mijn geestesoog voorbij trokken om daar een groslijst van te maken dacht ik al: dit gaat niet goed.

Dit red ik niet met een paar uurtjes. Zoveel nummers, zoveel erkende groepen die inmiddels staan te dringen met geweldige muziek.

Er waren artiesten/bands die schaamteloos met twee studio-cd's in één jaar verschenen als toonbeeld van de muzikale pretenties, overloop van creativiteit en ongebreideld talent.

Dat heb ik ook liever: 2 kortere cd's i.p.v. 1 met een lange speelduur maar daaraan ook automatisch gekoppeld langer wachten op een opvolger. Je blijft als band ook langer in de picture. De ene cd is net uit de belangstelling of de volgende verschijnt al weer.

Voor de single verzamelaars een geweldige tijd, voor de hitparades was dat natuurlijk alleen maar een onuitputtelijke gouden bron om uit te putten, dat hield elkaar lekker aan het werk.

Helaas werd niet alles dat door de artiesten werd uitgebracht een hit, maar er werd dus wel véél op single uitgebracht.

Toen ik dat dus zag dacht ik: toch maar eenmalig afwijken van de procedure. Ik wil toch wel eens allemaal horen wat mij niet direct meer wat zegt.

Maar ja, als je, laten we zeggen de helft, afspeelt, is het weer niet eerlijk ten opzichte van die andere helft. Dus ook weer alle hitlijsten uit die tijd weer eens afgedraaid, ja een mens blijft er leuk mee bezig.

Ik moet ook zeggen uiteindelijk erg mild gestemd te zijn over 1973. Het hele jaar mochten we nog getuige zijn van de Veronica top 40 vanaf zee. Dat jaar werd wel helaas bekend dat de zeezenders zouden verdwijnen. Dat gebeurde uiteindelijk in 1974.

Maar de nummers die uitgebracht werden in 1973 waren er niet minder om. Omdat het er ook zoveel zijn, kan ik ook rustig mijn top 100 voor dat jaar openbaren, schiet er rustig op los, zou ik zeggen!

1973

01 Maybe tomorrow, maybe tonight - Earth & fire
02 Money - Pink floyd
03 The ocean - Led zeppelin
04 I'm just a singer in a rock and roll band - Moody blues
05 Radar love - Golden earring
06 Donna - 10cc
07 Keep yourself alive - Queen
08 Woman from Tokyo - Deep purple
09 Easy livin' - Uriah heep
10 Halo of flies - Alice Cooper
11 Joybringer - Manfred Mann's earth band
12 Watcher of the skies - Genesis
13 Feelin' stronger everyday - Chicago
14 Liar - Queen
15 Samba pa ti - Santana
16 Smoke on the water - Deep purple
17 That lady - Isley brothers
18 Ramblin' man - Allman brothers
19 Rubber bullets - 10cc
20 Sebastian - Cockney Rebel
21 Reeling in the years - Steely dan
22 5:15 - The Who
23 Whisky in the jar - Thin Lizzy
24 The day that Curly Billy shot down crazy Sam McGee - Hollies
25 Outlaw man - Eagles
26 Superstition - Stevie Wonder
27 Pyjamarama - Roxy music
28 Angie - Rolling stones
29 Just you 'n me - Chicago
30 Ballroom blitz - The Sweet
31 See see the sun - Kayak
32 Over the hills and far away - Led zeppelin
33 Johnny don't do it - 10cc
34 School's out - Alice Cooper
35 Higher ground - Stevie Wonder
36 The Jean genie - David Bowie
37 Giving it all away - Roger Daltrey
38 Sailor sail on - Beach boys
39 Wonderful - Colin Blunstone
40 Don't let me down again - Buckingham & Nicks
41 Jesus is just alright - Doobie brothers
42 Street life - Roxy music
43 Dream on - Aerosmith
44 Let's spend the night together - David Bowie
45 I heard it through the grapevine - Creedence clearwater revival
46 The Joker - Steve Miller band
47 Sympathy for the devil - Rolling stones
48 My old school - Steely dan
49 Mean girl - Status quo
50 Chug all night - Eagles
51 A hard rain's a gonna fall - Bryan Ferry
52 No more mr. Nice guy - Alice Cooper
53 The dean and I - 10cc
54 Do the strand - Roxy music
55 Long train runnin' - Doobie brothers
56 Goodbye yellow brick road - Elton John
57 Me and mrs. Jones - Billy Paul
58 Tequila sunrise - Eagles
59 Late again - Stealers wheel
60 Hell raiser - The Sweet
61 Life on mars - David Bowie
62 Celluloid heroes - Kinks
63 Sad day - Rolling stones
64 China grove - Doobie brothers
65 Hello hurray - Alice Cooper
66 Knockin' on heavens door - Bob Dylan
67 Cindy incidentally - Faces
68 We were all wounded at Wounded knee - Redbone
69 Paper plane - Status quo
70 Drive in saturday - David Bowie
71 Walk on the wild side - Lou Reed
72 Roll over Beethoven - Electric light orchestra
73 Kodachrome - Paul Simon
74 Lyrics - Kayak
75 My love - Paul McCartney & Wings
76 Grand hotel - Procol harum
77 Peaceful easy feeling - Eagles
78 Sorrow - David Bowie
79 Stealin' - Uriah heep
80 Caroline - Status quo
81 Jimmy - Boudewijn de Groot
82 Mammoth - Kayak
83 Mindgames - John Lennon
84 Star - Stealers wheel
85 Showbizz kids - Steely dan
86 Andorra - Colin Blunstone
87 You can't always get what you want - Rolling stones
88 Live and let die - Paul McCartney & Wings
89 It's a hard life - Roger Daltrey
90 Daniel - Elton John
91 Give me love - George Harrison
92 The free electric band - Albert Hammond]
93 I'm free - Roger Daltrey
94 Going home - Osmonds
95 Skweeze me pleeze me - Slade
96 Bad bad Leroy Brown - Jim Croce
97 Everyone's agreed that everything will turn out fine - Stealers wheel
98 Celebration - PFM
99 Wovoka - Redbone
100 Free ride - Edgar Winter group

Winnaars? Vooral het publiek. Maar de opkomst van groepen als 10cc, Queen, Roxy music en David Bowie is onmiskenbaar. Een eervolle vermelding voor Kayak.

Gelukkig maar.

Die lijst is al een top 100 aller tijden op zich.

Geweldige nummer 1 ook, heb dat nummer dit jaar ontdekt/herontdekt.

Geweldige lijst (hoewel, niet alle nummer zijn van 1973 zoals 45 en de Stones-nummers 47 en 87), moest dat als compilatie worden uitgebracht kreeg ze 4,5* van mij. Sommige nummers zijn weliswaar jeugdsentiment maar hebben nog niets ingeboet.

Misschien een wat rare gewaarwording, maar die nummers van de Stones zijn toch echt in 1973 op single uitgebracht.

Hoewel je in principe gelijk hebt, ze zijn natuurlijk eerder op LP gezet. Het waarom van dit alles ontgaat mij ook een beetje. Misschien omdat er een wat langere tijd zat tussen Exile....... en Goats head soup.

Sympathy for the devil werd uitgebracht toen Angie op 1 stond.

Ring! Ring!
Waar is ABBA?

Verder een fraaie lijst. 1973 was een sterk muziekjaar zeg, hoewel ik toen, als tienjarige, nog niet heel actief met muziek bezig was. Deze kan ik me toch nog heel goed herinneren.

Inderdaad prachtig nummer van Billy Paul. Ring Ring is wel een leuk nummer van ABBA maar ze hebben nadien wel betere uitgebracht.

Yann Samsa
herman schreef:

Geweldige nummer 1 (EARTH, WIND & FIRE - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight) ook, heb dat nummer dit jaar ontdekt/herontdekt.

Dit jaar
Wat laat voor een klassieker, niet?

lebowski schreef:
Ring! Ring!
Waar is ABBA?

Laat ik het er op houden dat het aanbod van andere goede platen te groot was, voor Björn & Benny, Frida & Anna

Ferre Clabau schreef:
Dit jaar
Wat laat voor een klassieker, niet?

Earth & Fire Ferre, geen Wind.

Yann Samsa
Héhé... Wat gênant..."Klassieker" maar mis zelf aan de bandnaam
Ach ja... Mis altijd, + Earth Wind Fire bestaat ook (hoewel ze niet echt te vergelijken zijn natuurlijk)

Ik kende dat nummer van Earth & Fire without Wind al vanaf mijn prille jeugd, maar heb pas dit jaar ontdekt wat de titel en de artiest was. Staat ook niet voor niets herontdekt.

Het nummer van Billy Paul is er ook zo eentje: 100den keren gehoord in mijn leven, maar pas nu zie ik hoe de zanger ervan heet.

sq
1973 heb ik als muziekjaar toch al vrij bewust meegemaakt. De typische LP-groepen kende ik nog niet, met uitzondering van Pink Floyd, dat ik trouwens ook alleén maar kende van ´Money´. Eigenlijk vind ik het ook bijna ongepast Queen te zien in een singlelijst van 1973, dat immers pas met ´Killer Queen´ doorbrak in 1974.

Maar de regels zijn duidelijk en 1973 is dus een mooi singlejaar, zo bijkt! Bewust meegemaakt uit musician´ s top 10 heb ik naast Pink Floyd: Earth & Fire, Moody Blues, 10 cc en Golden Earring. Deep Purple en Genesis ontdekte ik een jaar later en de rest bij de eerste top 100 allertijden die ik hoorde in 1975. Dat gaf voor mij de doorbraak naar de ´grote´ popmuziek. Helemaal overdonderd was ik toen de lijst rond de 15e plaats een aantal totaal waanzinnige nummers achter elkaar speelde waarvan ik helemaal niets kende. Die lijst heb ik later teruggezien en ik kan dat dus makkelijk teruglezen: Layla van Derek & the Dominoes, One of these days van Pink Floyd, Whole Lotta Love van Led Zeppelin en daarna dus nog Halo of Flies van Alice Cooper. Stel je ook maar eens voor dat je die nummers in deze volgorde allemaal voor het eerst hoort en daarvoor alleen maar hitparade kende. Wie is zo´n muziekervaring gegeven?

Ik weet nog hoe teleurgesteld ik was toen de top 100 allertijden in 1976 niet terugkeerde (maar wel weer in 1977). Overigens is er in 1976 wel een top 25 allertijden op Hilversum 3 uitgezonden, die ik nooit meer in de Hitdossiers heb teruggezien.

sq schreef:
Eigenlijk vind ik het ook bijna ongepast Queen te zien in een singlelijst van 1973, dat immers pas met ´Killer Queen´ doorbrak in 1974.

Maar de regels zijn duidelijk en 1973 is dus een mooi singlejaar, zo bijkt! Bewust meegemaakt uit musician´ s top 10 heb ik naast Pink Floyd: Earth & Fire, Moody Blues, 10 cc en Golden Earring. Deep Purple en Genesis ontdekte ik een jaar later en de rest bij de eerste top 100 allertijden die ik hoorde in 1975.(...)

Daar heb je uiteraard gelijk in. Natuurlijk kende ik ook die singles van Queen niet in 1973, pas later, eigenlijk na Somebody to love.

Ik zal maar geen top 100 van 1973 tevoorschijn toveren met wat ik tóen als keuze had. Die durf ik alleen te PM-en...

Ik hoorde in mei 1977 een top 100 aller tijden op het zendschip Mi Amigo. Aangezien daar geen lijstjes van waren, heb ik ze fonetisch opgeschreven in een schriftje.............. Ach, je moest toch wat. Later heb ik de meeste wel kunnen 'ontcijferen'.

Mooie top 100 lijst inderdaad. Opmerkelijke nummers bij de eerste vijftig zijn voor mij The ocean (nooit geweten dat dat een single was), Outlaw man (idem), Watcher of the skies, Johnny don't do it, Don't let me down again en Sail on sailor.

En vind je Donna echt beter dan Rubber bullets? Kwestie van smaak natuurlijk, maar Donna is een van de weinige 10cc-hits waar ik weinig mee had.

Ik heb er nooit een afgewogen beoordeling van gemaakt, maar ik heb voor mezelf altijd het idee gehad dat 1973 zo'n beetje het beste popjaar aller tijden was. Dat komt voornamelijk door de grote hoeveelheid geweldige albums uit dat jaar (hoewel ik het merendeel daarvan pas veel later ontdekte).

Maar '73 was ook een uitzonderlijk goed singles-jaar, zo onderstreept deze top 100 maar weer eens. Voor mezelf was het het jaar waarin ik echt een beetje gericht singles begon te kopen, nadat ik er in de jaren ervóór zo heel af en toe een had aangeschaft. Tot mijn eerste singles behoorden Elected van Alice Cooper, Radar love van Golden Earring en Ballroom Blitz van The Sweet. Dat kon slechter, denk ik achteraf...

Sympathy for the devil heb ik later in de jaren '70 ook nog eens als single op de kop getikt, maar ben ik naderhand kwijtgeraakt. Stond 'You can't always get what you want' daar niet op de achterkant? Of was dat echt een afzonderlijke single?

sq
musician schreef:

Ik hoorde in mei 1977 een top 100 aller tijden op het zendschip Mi Amigo. Aangezien daar geen lijstjes van waren, heb ik ze fonetisch opgeschreven in een schriftje.............. Ach, je moest toch wat. Later heb ik de meeste wel kunnen 'ontcijferen'.

Tjsja die had je ook nog . Was ik al weer even vergeten.
Wel.. die lijst van jou is voor de rest nu hier te vinden:

http://www.schriel.nl/radio/hitlijsten/FlashbackTop100/index.htm

Ik heb zelf de Mi Amigo lijst van 1978 helemaal gehoord (en bijgehouden; weet ik nog zeker vanwege de merkwaardige nummer 3 (Ria Valk).

Radio Mi Amigo is voor mij toch onlosmakelijk verbonden met het ontdekken van muziek. Heb laatst ook nog vele commercials die toen gedraaid werden gepindakaast. Erg leuk.

Tot ziens, in je Clark Jeans!

sq schreef:
Wel.. die lijst van jou is voor de rest nu hier te vinden: (...)

Hee, thanks! Die had ik nog niet! Ik heb ze gelijk even geprint. Zondag 1974?

gaucho schreef:
En vind je Donna echt beter dan Rubber bullets?

Misschien dat Toppop een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten, maar ik vond het nummer vanaf het begin prachtig. En 10cc laat je daarna nooit meer los, hé....

Ik heb er nooit een afgewogen beoordeling van gemaakt, maar ik heb voor mezelf altijd het idee gehad dat 1973 zo'n beetje het beste popjaar aller tijden was. Dat komt voornamelijk door de grote hoeveelheid geweldige albums uit dat jaar (hoewel ik het merendeel daarvan pas veel later ontdekte).

1974 doet er niet veel voor onder!

Sympathy for the devil heb ik later in de jaren '70 ook nog eens als single op de kop getikt, maar ben ik naderhand kwijtgeraakt. Stond 'You can't always get what you want' daar niet op de achterkant? Of was dat echt een afzonderlijke single?

Je bracht me even aan het aarzelen, ik heb zelf Sympathy for the devil niet op single, helaas nooit meer gevonden.
Maar You can't always get what you want is uitgebracht rond maart/april 1973. Hij heeft aantoonbaar in de Amerikaanse hitlijsten gestaan, in die tijd.

musician schreef:
Misschien dat Toppop een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten, maar ik vond het nummer vanaf het begin prachtig. En 10cc laat je daarna nooit meer los, hé....

Zoals ik al zei, blijft een kwestie van smaak. Maar dat laatste ben ik in elk geval helemaal met je eens!

musician schreef:
Je bracht me even aan het aarzelen, ik heb zelf Sympathy for the devil niet op single, helaas nooit meer gevonden.
Maar You can't always get what you want is uitgebracht rond maart/april 1973. Hij heeft aantoonbaar in de Amerikaanse hitlijsten gestaan, in die tijd.

Ik heb het maar even nagezocht (leve het internet): de B-kant van de Nederlandse single blijkt Prodigal son te zijn (even scrollen, het is de 8ste single, met die Veronica-hoes).

You can't get... blijkt de B-kant te zijn geweest van Sad day (staat verderop in die lijst ). Een ander oud nummer van de Stones dat ook in '73 op single werd uitgebracht, en daarom ook je jaarlijst haalde.
Tja, die heb ik ooit ook gehad... Mijn eerste lichting van enkele honderden singles heb ik ooit in 1x allemaal weggedaan. Compleet grijsgedraaid weliswaar, maar toch jammer.

gaucho schreef:
(...) You can't get... blijkt de B-kant te zijn geweest van Sad day (staat verderop in die lijst ). Een ander oud nummer van de Stones dat ook in '73 op single werd uitgebracht, en daarom ook je jaarlijst haalde.

Oei, ik geloof niet dat de regelementen hierin voorzien. Staat You can't always.... illegaal in de lijst?

In principe hang ik de theorie aan: zodra het uitgebracht is in de VS, GB of NL is de plaat geschikt voor een notering in deze strijd. Ik zou het Amerikaanse singletje gehad kunnen hebben, ik heb wel meer nummers uit andere landen. Hij staat daarom ook in mijn archief als uitgebrachte single. Maar ja, wat als dat nummer aantoonbaar slechts een B-kant is geweest in Nederland?

Ik heb de gewetensvraag al eerder gekregen in 1973, bij Outlaw man van The Eagles. Precies hetzelfde verhaal. Officieel in Nederland B-kant van Certain kind of fool. Maar in de VS wél uitgebracht als A-kant, is later trouwens ook terecht gekomen op The Complete greatest hits.

Ook in dit geval staat Outlaw man toch in de eindlijst, al was het alleen maar vanwege het feit dat het een geweldig nummer op zich is......

Tja, die heb ik ooit ook gehad... Mijn eerste lichting van enkele honderden singles heb ik ooit in 1x allemaal weggedaan. Compleet grijsgedraaid weliswaar, maar toch jammer.

Treurig! Maar ik geef toe ook wel eens iets te hebben weggedaan. Vanwege spijt kocht ik het dan later weer terug als ik het ergens tegenkwam.....

musician schreef:
Oei, ik geloof niet dat de regelementen hierin voorzien. Staat You can't always.... illegaal in de lijst?

In principe hang ik de theorie aan: zodra het uitgebracht is in de VS, GB of NL is de plaat geschikt voor een notering in deze strijd.

Lijkt mij een goed uitgangspunt. Ik denk dat You can't... in NL nooit op single is uitgebracht als A-kant. Maar als dat in de VS wel het geval is, moet je 'm gewoon meenemen in je beoordeling. Anders maak je het jezelf wel héél moeilijk.

Trouwens, ik ken voorbeelden van singles (uit de jaren zeventig met name) die alleen als Engelse persing in Nederland verkrijgbaar waren, maar die wel degelijk hits in Nederland geworden zijn. Ik denk bijv. aan disco-nummers als Can you feel the Force van The Real Thing en Turn the music up van The Players Association. Die zijn nooit als Nederlandse persing verkrijgbaar geweest en stonden toch in de top 40. De parallelle import vierde hoogtij in die dagen.

Bovendien vind ik het ook wel eens leuk om te lezen wat er in de UK en de VS wél op single is uitgebracht en hier niet - en andersom. Soms zijn dat best opmerkelijke verschillen.
Van Halo of flies en Chug all night weet ik bijv. dat het alleen in NL op single is uitgebracht. Het werpt soms een beetje een ander licht op een nummer dat ik alleen als LP-track ken.

Het valt me nu pas op dat ik één van de sterkste singles uit 1973 mis in je lijst: Band on the run. En dan wél een notering voor My love? In mijn ogen één van de vreselijkste McCartney-nummers ever.

Maar ja, het zal wel hetzelfde verhaal zijn als met Donna - smaken die verschillen enzo.

Nee, Band on the run was een hit in 1974!!

Niet voor niets wordt ook dat een prachtig jaar!

gaucho schreef:
(...)En dan wél een notering voor My love? In mijn ogen één van de vreselijkste McCartney-nummers ever.(...)

Paul McCartney lag nog niet helemaal onder stoom...

Hoewel de cd Red rose speedway nog gaat, is My love inderdaad niet het allerbeste wat PM ooit heeft uitgebracht. Maar ook niet onaardig, vind ik. Toch heeft de plaat een enorme bijdrage geleverd aan zijn carriere, die vanaf eind 72, begin 73 in een redelijke vogelvlucht terecht kwam. My love stond 4 of 5 weken op één in de VS, in Nederland haalde het wel de Top 40 maar had het verder geen schokkende resultaten.

musician schreef:
Nee, Band on the run was een hit in 1974!!

Niet voor niets wordt ook dat een prachtig jaar!

Oh, ja, das waar - bepalend is hier natuurlijk het jaar waarin het nummer op single uitkwam danwel in de hitparade verscheen. Voor mij is Band on the run = 1973 (staat ook op mijn CD'tje), maar ik kan me vaag herinneren dat die plaat pas tegen het eind van het jaar werd uitgebracht.

Enfin, dan komt het toch nog goed met dat nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.