MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Musician's strijd om een top 100 aller tijden

zoeken in:
Hoe stel je een top 100 aller tijden samen van je eigen collectie?
Welke eisen stel je vooraf? Hoe ga je duurzaam te werk?

Na lang beraad:

1. Het mogen alleen op single uitgebrachte nummers zijn uit je eigen collectie. Dat mogen ook singles zijn die uitsluitend zijn uitgebracht in de VS of GB.
2. Géén album tracks, dat wordt te ingewikkeld.
3. Uiteraard alleen singles die je uit het hoofd kent, niet luisteren vooraf.
4. Te beginnen vanaf 1960, ergens moet een grens worden getrokken.
5. Eerst per jaar aan de slag. Dan per 5 jaar, decennium en vervolgens de top 100 aller tijden.

Vandaag deel 1 van de jaren '60, 1960 en 1961. Ik ben nog niet geboren en de grote ontwikkelingen (Beatles, Stones, Dylan) moeten nog komen. Zelfs met twee jaren kom ik slechts aan 17 platen die ik tenminste ken.

Dat is dan om mee te beginnen, om er in te komen zullen we maar zeggen. Geen idee of er zelfs kanshebbers tussen zitten die daadwerkelijk ooit de top 100 zullen halen.

De eindstand 1960-1961:

01 Apache - The Shadows
02 Only the lonely - Roy Orbison
03 Runaway - Del Shannon
04 Hit the road Jack - Ray Charles
05 It's now or never - Elvis Presley
06 Temptation - Everly brothers
07 Wooden heart - Elvis Presley
08 Crying - Roy Orbison
09 Kom van dat dak af - Peter Koelewijn
10 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
11 Ramona - Blue Diamonds
12 I'm gonna knock on your door - Eddie Hodges
13 Walking back to happiness - Helen Shapiro
14 Stand by me - Ben E. King
15 The Great pretender - Platters (re-entry in 1961)
16 Save the last dance for me - Drifters
17 Hurt - Timi Yuro

Een klein begin waar wellicht nu nog om kan worden gelachen; dat zal mij wel vergaan als ik in de jaren terecht kom waar ik uit 500 of meer bekende nummers de beste 100 moet gaan samenstellen, dat wordt het maximum per jaar.

(wordt vervolgd)

Vandaag 1962.

Tientallen titels uit dit jaar zijn aan mijn ogen, uit mijn archief, voorbij gegaan.

Maar het aantal nummers dat voor mij een feest der herkenning is blijft onvoorstelbaar laag. Ook bij Elvis Presley of The Everly brothers gaan er titels voorbij: het zegt me helemaal niets. Laat staan dat het dan ook mee kan dingen naar de top 100 aller tijden.

Ook al heb ik het toch in bezit. Ergens. Shirley Bassey? Zegt me niets tot Goldfinger. Toch moet ze daarvoor al een hele carriere gehad hebben, anders mag je niet zo maar de titelsong voor een James Bond film zingen.

Het jaar 1962 kan voor mij daarom snel aansluiten op het vorige verhaal, dat van gisteren om precies te zijn. Ik pluk uit mijn collectie geen 100 favoriete platen over het jaar 1962.

Wel: het eerste nummer van The Beatles, Love me do (ik had dit nummer moeten kiezen bij het Topic gisteren van het slechtste Beatle nummer ooit) en veel prachtig gezwijmel van de originele artiesten:

1962

01 Sealed with a kiss - Brian Hyland
02 Ginny come lately - Brian Hyland
03 Crying in the rain - Everly brothers
04 The wanderer - Dion
05 The Young ones - Cliff Richard
06 Bonanza - Johnny Cash
07 Let's twist again - Chubby Checker
08 Shout - Isley brothers
09 Do you wanna dance - Cliff Richard
10 James bond theme - John Barry
11 Return to sender - Elvis Presley
12 Sherry - Four seasons
13 Boom boom - John Lee Hooker
14 Can't help falling in love - Elvis Presley
15 The twist - Chubby Checker
16 The locomotion - Little Eve
17 Sheila - Tommy Roe
18 Love me do - Beatles

(wordt vervolgd)

Casartelli (moderator)
Ah... dit gaan we even volgen.

Leuk en inspirerend topic.

fan nr. 3!

Nice!

1963

Misschien eis ik teveel, maar ik dacht dat 1963 inmiddels een groot aantal interessante hits van diverse groepen zou opleveren.

Maar mijn eigen archief gaf weinig signalen af. Ja, wel meer dan in 1962. Het is alleen allemaal nog zo tam. Wél voor het eerst bekende platen weggelaten uit mijn inmiddels wat uitgebreidere favoriete lijstje.

Nee, ik had gerekend op Bob Dylan maar zijn Blowin' in the wind is volgens het Amerikaanse boek pas zijn eerste hit (1964) na een debuut van mij iets volstrekt onbekends uit 1962 (Mixed up confusion).

Om mijn archief te checken, heb ik alle top 30's van Muziek express uit 1963 nog eens nagelezen: wat een bagger nog en wat waren we braaf: Lass mich noch einmal in die Ferne! van Freddie Quinn. Trees van Rob de Nijs en Ik wil een cowboy van Ria Valk.

En: het Hand in hand kameraden lied van Jacky van Dam! Het zal toch niet.............

Nog even naar de andere kant van de Noordzee en mijn Engelse hitlijstenoverzicht uit het boekje "British Record Charts 1955-1979". Heerlijke lectuur, daar niet van. Maar ook daar kom ik geen schokkende titels tegen die ik in mijn eigen archief node mis. Wel is in 1963 She loves you van The Beatles de nummer 2 in de top 100 van dat jaar.

She loves you kwam daar al binnen op 31 augustus 1963. Maar Muziek express/het Nederlandse publiek (?) had er pas een hitnotering mee in januari 1964. Dan moet ik er officieel mee wachten.

Deze platen vond ik in 1963 (in favoriete volgorde uiteraard):

01 From Russia with love - Matt Monroe
02 You never walk alone - Gerry and the pacemakers
03 Please please me - Beatles
04 Summer holiday - Cliff Richard
05 Surfin' USA - Beach boys
06 Ring of fire - Johnny Cash
07 From me to you - Beatles
08 I like it - Gerry and the pacemakers
09 Do you want to know a secret - Billy J. Kramer and the Dacotas
10 For me.........formidable - Charles Aznavour
11 Come on - Rolling stones
12 Heatwave - Martha and the Vandellas
13 Devil in disguise - Elvis Presley
14 I who have nothing - Shirley Bassey
15 I only want to be with you - Dusty Springfield
16 Surf city - Jan & Dean
17 Da doo run run - Crystals
18 I wanna be your man - Rolling stones
19 Hippy hippy shake - Swinging blue jeans
20 Twist and shout - Isley brothers
21 Blue bayou - Roy Orbison
22 Sugar and spice - Searchers
23 If I had a hammer - Trini Lopez
24 Ritme van de regen - Rob de Nijs
25 Surfin' bird - The Trashmen
26 Atlantis - Shadows
27 There goes my heart again - Fats Domino
28 Sweets for my sweet - Searchers

Veel hoge golven en stranden; en ach, als je deze 28 nummers op een cd-tje brand heb je toch een aardige collectie voor 1963?

(wordt vervolgd)

Leuk om te lezen welke bronnen jij gebruikt voor de hits van voor 1965. Die ga ik ook eens opzoeken (Muziek Express) kende ik helemaal niet.

Het "Amerikaanse boek" is overigens The Great Rock Discography. Heeft als favoriete subtitel de Rock Bijbel. Niet in de laatste plaats vanwege de forse omvang van het boekwerk!

De maandlijsten van Muziek Express zijn o.a. te vinden op de de cd-rom van de laatste uitgave van het top 40 hitdossier 1965-2009. Uit mijn hoofd gezegd staan ze ook al op vorige edities daarvan.

Okay. Ik vond al wel de jaarlijsten hier:

Overzicht van Top 40 Hitlijsten 1965 - 2006 - 1964 - ton-marjolein.nl

Denk dat ik daar zelf ook wel genoeg aan heb.

1964

Begint al heel aardig volwassen te worden.

Even over mijn archief: ik heb één wat oudere computer in huis, die mijn archief bijhoudt. Dat archief draait nog helemaal op Wordperfect 5.0, waar ik mee kan lezen en schrijven. Dat is ooit zo gegroeid en ik heb nooit een beter archiefsysteem kunnen vinden. Heb er de laatste jaren ook niet meer naar gezocht.

Groepen, titels, maand van uitbrengen en geluidsbron waar ik het terug kan vinden, meer hoeft het niet te bevatten. Met twee drukken op de knop heb ik alle uitgebrachte nummers in een bepaalde maand of jaar bij de hand.

Al die maanden van alle jaren loop ik dus op die manier na om alle kanshebbers voor mijn top 100 aller tijden te kunnen vinden.

Ik kan mijn lol nog op, want ik ben pas in 1964 en het aantal nummers dat zich aandient uit mijn archief stijgt gestaag. Ook kwalitatief wordt het steeds beter.

Om tot een mooie lijst te komen voor een jaar bouw ik een soort competitie-achtig element in achter de schermen, zodat de samenstelling en de volgorde van de beste nummers niet afhankelijk is van 'hoe staat mijn pet'.

Dat betekent wel, dat ik steeds meer tijd nodig ga krijgen om de lijst verantwoord samen te stellen.

Ik ga nu ook merken, dat (uiteraard) ook mijn collectie zijn beperkingen heeft. Maar ja, had ik een Greatest hits cd van Jim Reeves moeten hebben omdat zijn naam in 1964 veelvuldig voorkomt?

Ook blijf ik inmiddels in gebreke richting de andere kant van de Atlantische oceaan, ondanks vele compilaties van Motown. De VS ging in die tijd gewoon een heel eigen kant op. Dat is niet (goed) te ondervangen of maar gedeeltelijk en veel titels die ik tegenkom zeggen me dan weer weinig.

Wel controleer ik mijn archief/collectie nu automatisch op enorme blunders maar ik ben nog niet tegengekomen dat een nummer als House of the rising sun ontbreekt. Mijn 'beperkte' collectie voorkomt in ieder geval dat Swiebertje en de Singing Nun automatisch meedoen aan de verkiezing van beste platen van 1964.

Een gigantische hoeveelheid platen van The Beatles werden er uitgegeven in 1964, misschien wel het meeste ooit van hen in één jaar. Maar eerlijk gezegd vond ik ze niet allemaal even best.

Adamo werd nummer 1 in Nederland voor dat jaar, bij mij een bescheiden notering (44), met uw welnemen!

1964:

01 House of the rising sun - Animals
02 Ferry 'cross the mercy - Gerry and the Pacemakers
03 You really got me - Kinks
04 Time is on my side - Rolling stones
05 She loves you - Beatles
06 Do wah diddy diddy - Manfred Mann
07 I get around - Beach boys
08 Pretty woman - Roy Orbison
09 Just one look - Hollies
10 Blowin' in the wind - Bob Dylan
11 Can't buy me love - Beatles
12 Hubble bubble - Manfred Mann
13 A hard day's night - Beatles
14 As tears go by - Marianne Faithfull
15 Needles and pins - Searchers
16 It's all over now - Rolling stones
17 You don't own me - Dusty Springfield
18 5-4-3-2-1 - Manfred Mann
19 A world without love - Peter & Gordon
20 It's over - Roy Orbison
21 All my loving - Beatles
22 La bamba - Richie Valens
23 I just don't know what to do with myself - Dusty Springfield
24 Hello Dolly - Louis Armstrong
25 Glad all over - Dave Clark five
26 I should have known better - Beatles
27 You're no good - Swinging blue jeans
28 I want to hold your hand - Beatles
29 Wishin' and hopin' - Dusty Springfield
30 My guy - Mary Wells
31 Tell me - Rolling stones
32 Deadmen's curve - Jan & Dean
33 Anyone who had a heart - Cilla Black
34 Under the boardwalk - Drifters
35 Not fade away - Rolling stones
36 Here I go again - Hollies
37 Twist and shout - Beatles
38 Down town - Petula Clark
39 Good golly miss molly - Swinging blue jeans
40 Where did our love go - Supremes
41 Long Tall Sally - Beatles
42 Viva Las Vegas - Elvis Presley
43 The little old lady from Passadena - Jan & Dean
44 Vous permitez monsier - Adamo
45 Always something there to remind me - Sandie Shaw
46 Roll over Beethoven - Beatles
47 I'm leaving it all up to you - Dale and Grace

(wordt vervolgd)

sq
Ontzettend leuk topic, ik zie het nu pas. Leuk dat je ook steeds uitlegt wat je doet. Herkenbaar ook wel.

Jammer van de Singing Nun. Waar zou het nummer ongeveer gekomen zijn?

Ik ga dit topic zeker volgen.

sq schreef:
Jammer van de Singing Nun. Waar zou het nummer ongeveer gekomen zijn?

Ik heb geen idee, als ik het aan bovenstaande lijst had gekoppeld misschien toch bij de eerste honderd. Maar hier geldt de heerlijke spreuk: wat niet weet wat niet deert!

1965

Wat een prachtig jaar, verreweg het mooiste jaar van wat de jaren 60 tot nu toe hebben geboden.

Musician ging nog niet naar school, woonde in de grote stad. Zijn moeder had Radio Veronica op staan tijdens het huishoudelijk werk, voordat de geëmancipeerde vrouw zelf aan het arbeidsproces ging deelnemen.

Ik liep door het huis en draaide aan de grote knop van de buizen radio. Omdat het Nederlandstalig was, onthield ik Als ik de golven aan het strand zie van Ria Valk en Wie heeft de sleutel van de Jukebox gezien van het Coctail trio, wat ik toen als één van mijn grootste problemen zag, het missen van een sleutel van de jukebox.

Ze mochten van mij meedoen aan de voorrondes van 1965. Helaas was de ongekende concurrentie zo prachtig, dat het uiteindelijk niets werd.

Ik ben vanmorgen om 7.00 begonnen met 1965 en behalve een ontbijtje nu net klaar. Dat betekent dat ik het topic niet dagelijks met een jaar meer kan uitbreiden. Dan ga ik ruzie krijgen met diverse mensen.

Maximaal een top 50 per jaar lijkt mij overigens ook een prima aantal. De kans dat nummer 51 mijn top 100 aller tijden nog haalt lijkt mij bijna uitgesloten.

Ook heb ik mezelf dit jaar niet meer gecontroleerd. Er zijn zoveel goede nummers uit mijn archief dat ik dat verder wel geloof. Dat betekent dat de mogelijkheid gaat bestaan dat de lezers met opgetrokken wenkbrouwen enkele evergreens denken te missen, het is niet anders.

Overigens heb ik ook voor het eerst vals gespeeld: ik kon het niet laten toch nog even vooraf te luisteren naar Subterrenean homesick blues van Bob Dylan en Look through any window van The Hollies.

En zo zie je maar, dat ook het luisteren naar compilaties toch ook wel degelijk zin heeft. Ik heb die van The Lovin' Spoonful beduidend vaker gedraaid dan die van Herman's hermits. Dat betaalt zich nu uit, ondanks alle noteringen van Herman's hermits in de Benelux en vooral Engeland.

Geweldig jaar nogmaals, ik denk het allerbeste singles jaar (kwantitatief en kwalitatief) van The Beatles, grandioos. Er wordt (hier) vaak gekeken naar en gezwijmeld over 1967 en verder. Maar dít is hun jaar. Kijk maar:

01 Help - Beatles
02 Ticket to ride - Beatles
03 Satisfaction - Rolling stones
04 Like a rolling stone - Bob Dylan
05 My generation - The Who
06 We can work it out - Beatles
07 A well respected man - Kinks
08 I feel fine - Beatles
09 Get off my cloud - Rolling stones
10 Unchained melody - Righteous brothers
11 Subterrenean homesick blues - Bob Dylan
12 Till the end of the day - Kinks
13 Look through any window - Hollies
14 Eight days a week - Beatles
15 Mr. Tambourine man - Byrds
16 For your love - Yardbirds
17 California girls - Beach boys
18 This strange effect - Dave Berry
19 The last time - Rolling stones
20 Here comes the night - Them
21 Do you believe in magic - Lovin' spoonful
22 All day and all of the night - Kinks
23 It's not unusual - Tom Jones
24 Eve of destruction - Barry McGuire
25 All I really want to do - Byrds
26 Can't explain - The Who
27 Positively 4th street - Bob Dylan
28 Yesterday - Beatles
29 Goldfinger - Shirley Bassey
30 I got you babe - Sonny & Cher
31 As tears go by - Rolling stones
32 Help me Rhonda - Beach boys
33 See my friends - Kinks
34 Price of love - Everly brothers
35 It was a very good year - Frank Sinatra
36 Please go - Golden earring
37 Go now - Moody blues
38 Maggies farm - Bob Dylan
39 Tired of waiting - Kinks
40 Turn turn turn - Byrds
41 Bring it all home to me - Animals
42 What's new pussycat - Tom Jones
43 Set me free - Kinks
44 Little red rooster - Rolling stones
45 You've lost that lovin' feelin' - The Righteous brothers
46 Uptight - Stevie Wonder
47 Wasted words - Motions
48 Oh no, not my baby - Manfred Mann
49 Heart of stone - Rolling stones
50 Shakin' all over - Guess who

(wordt vervolgd)

Leukste topic van dit moment, waarvoor mijn dank

1966

De zwart-wit televisie geeft alleen 's avonds programma's. Overdag moet je jezelf redden.

Musician heeft een LP voor zijn 3e verjaardag gekregen, eentje met kinderliedjes. De pick-up is aangesloten aan de buizen-radio.

Veronica zendt de top 40 uit op zaterdagmiddag: één negen twee, goed idee. Ik heb nooit een inhaalslag hoeven te maken met de sixties. Ergens zaten ze al in mijn hoofd.

In Nederland komt de Nederbeat tot wasdom, hits van Golden earring en After tea. We gaan eigen muziek maken in plaats van vertalen en nazingen van buitenlandse acts. En dat doen we met onze eigen stijl en in het Engels. Maar het is nog erg braaf allemaal. The Russian spy and I van The Hunters is een Nederlandse klassieker van jewelste. Maar niet goed genoeg voor de top 50.

De Beatles slagen er niet in het staaltje van 1965 te herhalen. Maar voldoende kapers op de kust. The Beach boys overtreffen zichzelf muzikaal en nemen zelfs bijna de rol van The Beatles over. De Amerikanen komen met een geweldige (kwalitatieve) inhaalslag.

Maar ook de Rolling stones zijn op oorlogssterkte, ook al haalt Mothers little helper niet de eindlijst. Er ontstaat wel interessant wat ruimte voor enige soul in mijn toplijst. Ike & Tina Turner, Four tops en James Brown. Ze hadden wel meer nummers (It's the same old song!) maar haalden daarmee niet de top 50.

Ook de Franstalige chansons en de Duitstalige liederen beginnen in Nederland in de grond terrein te verliezen. Ten gunste van het bombardement aan Engelstalige (rock) muzikanten. De Engelsen op hun beurt verliezen hun enthousiasme voor zangeressen als Petula Clark, Sandie Shaw en Cilla Black.

En: ik ben het zowaar eens met de nummer 1 uit de top 100 van dat jaar

1966

01 Sloop John B. - Beach boys
02 Paint it black - Rolling stones
03 Paperback writer - Beatles
04 Sunny afternoon - Kinks
05 Bus stop - Hollies
06 Good vibrations - Beach boys
07 Substitute - The Who
08 Sound of silence - Simon & Garfunkel
09 Barbara Ann - Beach boys
10 Dedicated follower of fashion - Kinks
11 Summer in the city - The Lovin' spoonful
12 Have you seen your mother - Rolling stones
13 Nowhere man - Beatles
14 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner
15 Eight miles high - Byrds
16 Monday monday - The Mama's & The Papa's
17 Reach out I'll be there - Four tops
18 Daydream - The Lovin' spoonful
19 Pretty flamengo - Manfred Mann
20 Stop stop stop - Hollies
21 Keep on running - Spencer Davis group
22 Friday on my mind - Easybeats
23 Homeward bound - Simon & Garfunkel
24 Lady Jane - Rolling stones
25 19th nervous breakdown - Rolling stones
26 Little man - Sonny & Cher
27 Thunderball - Tom Jones
28 Just like a woman - Bob Dylan
29 These boots are made for walkin' - Nancy Sinatra
30 God only knows - Beach boys
31 I'm a believer - Monkees
32 Welterusten mijnheer de President - Boudewijn de Groot
33 I want you - Bob Dylan
34 That day - Golden earrings
35 All or nothing - The Small faces
36 Wouldn't it be nice - Beach boys
37 Strangers in the night - Frank Sinatra
38 Dandy - Kinks
39 It's a man's world - James Brown
40 Yellow submarine - Beatles
41 Green green grass of home - Tom Jones
42 I am a rock - Simon & Garfunkel
43 Sammy - Ramses Shaffy
44 Happy Jack - The Who
45 Gimme some lovin' - The Spencer Davis group
46 I who have nothing - Spectres
47 California dreamin' - The Mama's & The Papa's
48 Michelle - Beatles
49 Wild thing - The Troggs
50 I put a spell on you - The Alan Price set

Ik had van 1966 eigenlijk een volwaardige top 100 kunnen maken met kwalitatief hoogwaardige platen als hierboven genoemd. Nu laat ik zelfs nummers als Rainy days women no. 4 (Bob Dylan), Dead end street (Kinks) of Last train to Clarksville (Monkees) noodgedwongen buiten de lijst: het maximum is 50.

The Spectres zijn een opvallend bandje op nummer 46: de voorgangers van Status quo. En ja hoor, Francis Rossi achter de microfoon (en gitaar, uiteraard).

1966 was weer een prima jaar

(wordt vervolgd)

sq
Je draait ze niet nog een keer om te luisteren hoe ze ook al weer waren, las ik. Dan ben ik wel benieuwd wanneer je voor het laatst nummer 50/1966 hoorde of hoe goed dat in je hoofd zit. Voor mij is het mijn favoriete uitvoering van het nummer, en oei oei wat een mooi orgeltje ook! Maar ik mag je zeker niet beinvloeden. verboden voor musician

Eve of destruction vond ik ook wat laag met 24 in 1965. Die zou mijn honderd wel kunnen halen denk ik.

en.. gaat zo voort! Je keuze is niet helemaal de mijne, maar dat maakt het niet minder leuk.

Heel leuk topic! Blijf ik zeker volgen.

Ook leuk:
musician schreef:
(wordt vervolgd)

Benieuwd of het na 1967 bij wijze van verrassing plots niet meer wordt vervolgd...

sq schreef:
Je draait ze niet nog een keer om te luisteren hoe ze ook al weer waren, las ik. Dan ben ik wel benieuwd wanneer je voor het laatst nummer 50/1966 hoorde of hoe goed dat in je hoofd zit. Voor mij is het mijn favoriete uitvoering van het nummer, en oei oei wat een mooi orgeltje ook! Maar ik mag je zeker niet beinvloeden. verboden voor musician

Eve of destruction vond ik ook wat laag met 24 in 1965. Die zou mijn honderd wel kunnen halen denk ik.

en.. gaat zo voort! Je keuze is niet helemaal de mijne, maar dat maakt het niet minder leuk.

Helaas! Toch gekeken naar je clip, idd een zeer goed plaatje. Ik kon het rustig doen, de top 50 van 1966 is toch al gemaakt.

I put a spell on you van Alan Price zit redelijk in mijn hoofd opgeslagen, maar vraag me niet wanneer ik het voor het nummer voor de laatste keer heb gehoord. Kan best zijn tijdens een top 2000 o.i.d.

Hoog of laag, kijk eens naar die 49 die er boven staan.

Een van de redenen dat ik de nummers van tevoren toch niet wil horen, heeft o.a. te maken met het feit dat ik dan ook álle platen van dat jaar wil horen, anders is er sprake van oneerlijke concurrentie. Alle platen eerst nog eens afluisteren duurt te lang. En ken ik ze (even) niet meer, dan zijn het eigenlijk ook geen kandidaten voor een top 100 aller tijden.

Maar later nog eens de top 50 van een jaar inbranden op twee cd's en dan afluisteren is ook leuk.

"wordt vervolgd" schrijf ik verplicht voor mezelf op, als man die zijn afspraken altijd nakomt................

musician schreef:

"wordt vervolgd" schrijf ik verplicht voor mezelf op, als man die zijn afspraken altijd nakomt................

Je eigen Han Peekel momentje...

1967

Ik ga zeker ook een top 100 maken, als tussenstand, van de jaren 60. Er is mooi werk genoeg.

Voor de fanaten van Popstars: in 1967 had Patricia Paay haar eerste hit: Je bent niet hip (je bent niet vlot, je oude fiets is altijd kapot). Helemaal zonder jury in de top 40 en zo hóórt het ook.

Zou ze zelf de jury in 1967 wel hebben overleefd?

Hoe dan ook, het was eigenlijk ook het eerste jaar van de grote clash. De grote clash is voor mij de splitsing tussen het synchroon lopen van hitsingles en hitelpees.

Plotseling kwamen er artiesten, die nog wel (bescheiden) hitjes hadden, maar bij wie de uitgebrachte elpee eigenlijk belangrijker was: The Doors, Velvet underground, Jimi Hendrix, Buffalo springfield en Pink floyd.

Ook "oudere" bands, artiesten, die vroeger wél voor de hitlijsten gingen, maakten de switch naar de LP: The Byrds, Bob Dylan.
En als je de belangrijke LP hebt, waarom dan nog de singles gekocht?

Hier doet zich in je beoordeling dan óók een scheuring voor: eigenlijk vind je die LP-groepen beter, maar hitsingles zijn óók leuk. En hoe los je dat dan op, als je de mooiste 50 platen wil beoordelen?

Hoe groot is de stap eigenlijk, van The Doors naar de familie Sinatra?

Hits en de LP-groepen worden het grootste dilemma van de komende 25 jaar (houdt u dit topic nog vol?)

Overigens clashte op die manier ook een grote band met zichzelf: The Beatles. De hitmachine bij uitstek trok géén singles van de Sgt. Peppers elpee; de kar met singles moest dit flower power jaar worden getrokken door de tweede LP, Magical mystery tour.

Wie herinnert zich zijn kleuterschool? Met een mooie gymzaal met een linoleum vloer. Je wereld is nog vredig. In San Francisco kwamen de hippies over de vloer:

1967:

01 Light my fire - The Doors
02 Hey Joe - Jimi Hendrix
03 I can see for miles - The Who
04 Waterloo sunset - The Kinks
05 Let's spend the night together - Rolling stones
06 Purple haze - Jimi Hendrix
07 Penny Lane - Beatles
08 Excerpt from a teenage opera - Keith West
09 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
10 I'm a man - Spencer Davis Group
11 Dear Eloise - Hollies
12 Strange brew - The Cream
13 Magical mystery tour - Beatles
14 See Emily play - Pink floyd
15 Pictures of Lily - The Who
16 Ha ha said the clown - Manfred Mann
17 Daydream believer - Monkees
18 Gloria - Them
19 Jackson - Johnny Cash
20 Break on through - The Doors
21 Something stupid - Frank & Nancy Sinatra
22 Death of a clown - Dave Davies
23 Respect - Aretha Franklin
24 Matthew and son - Cat Stevens
25 Hello goodbye - Beatles
26 She's a rainbow - Rolling stones
27 You only live twice - Nancy Sinatra
28 Foxy lady - Jimi Hendrix
29 Homburg - Procol Harum
30 The letter - Box tops
31 How can we hang on to a dream - Tim Hardin
32 For what it's worth - Buffalo springfield
33 King Midas in reverse - Hollies
34 Happy together - Turtles
35 Soul man - Sam & Dave
36 All you need is love - Beatles
37 People are strange - The Doors
38 Then I kissed her - Beach boys
39 Itchycoo park - Small faces
40 Massachusetts - Bee gees
41 Arnold Layne - Pink floyd
42 Mr. Pleasant - The Kinks
43 A whiter shade of pale - Procol Harum
44 We love you - Rolling stones
45 Holiday - Bee gees
46 Carrie Anne - Hollies
47 The wind cries Mary - Jimi Hendrix
48 Standing in the shadows of love - Four tops
49 Love me two times - The Doors
50 San Francisco - Scott McKenzie (broer van)

En zo vielen er ook nog een aantal beroemde platen door de mand: San Francisco bijvoorbeeld en A whiter shade of pale van Procol Harum, waar ik inderdaad niet zo van hou.

En waar zijn Hi ho silverlining (Jeff Beck), The Beat goes on (Sonny & Cher) en Het land van Maas en Waal (Boudewijn de Groot)?
Ook het debuut van The Cats gaat geruisloos aan mij voorbij..........

(wordt vervolgd).

Casartelli (moderator)
musician schreef:
En waar zijn [...] Het land van Maas en Waal (Boudewijn de Groot)?

Die staat er natuurlijk terecht niet in... de man heeft tientallen mooiere nummers dan deze carnavalskraker.

musician schreef:

50 San Francisco - Scott McKenzie (broer van)

Broer van wie? Ik ken geen andere McKenzies. Of bedoel je van Father McKenzie?

In één keer goed!

1968

Het is onvoorstelbaar, oneerlijk ook eigenlijk, hoeveel titels je in een jaar tegenkomt, die je helemaal niets (meer) zeggen.

Ja, tot je afgrijzen blijven juist Nederlandstalige nummers wel hangen: Mien waar is mijn feestneus, De kat van Ome Willem, Kom uit de bedstee m'n liefste, In een ruituigje of Ik kan geen kikker van de kant afduwen.

Maar beroemde artiesten, meestal heb je er een uitgebreide catalogus van door verzameld werk, hebben vaak ook nummers die me helemaal niets zeggen. Bijvoorbeeld van Donovan, The Four tops, The Shoes. Alleen wat écht veelvuldig gedraaid is (op de radio) en/of een grote hit is geweest, dat blijft hangen.

Er zit maar één ding op: een mooie cd branden over periodes van twee maanden, dus bijvoorbeeld januari en februari 1968. En dan maar veel draaien en bands en titels oefenen.

1968 had een aantal leuke debuterende bands: Creedence clearwater revival, Steve Miller band, Shocking blue, Fleetwood mac, Status quo en Deep purple.

En veel groepen die de jaren hiervoor hebben geschitterd, begonnen moeite te krijgen hun succes te consolideren (Beach boys, Kinks) of kozen meer en meer voor LP werk, niet voor hitsuccessen.

In Nederland werd volledig afgerekend met alle oude belangstelling voor het Duitstalige lied, alleen Heintje leverde, als onwetende 12-jarige, nog grote successen. Zelfs de nummer één van de jaar was van zijn hand: Ich bau dir ein Schloss. Hij werd niet voor niets nog populairder bij onze oosterburen.

Musician werd lid van de plaatselijke voetbalvereniging en vond in 1968 Those were the days van Mary Hopkin en Cinderella Rockefella van Esther en Abi Ofarim op de radio nog wél leuk. Maar ja, zelfs aan Hey Jude zit een uiterste houdbaarheidsdatum:

1968:

01 Eloise - Barry Ryan
02 White room - Cream
03 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring
04 All along the watchtower - Jimi Hendrix
05 Suzie Q. - Creedence clearwater revival
06 Ride my see saw - Moody blues
07 MacArthur park - Richard Harris
08 Lady Madonna - Beatles
09 Pictures of matchstick men - Status quo
10 With a little help from my friends - Joe Cocker
11 Sunshine of your love - Cream
12 Unknown soldier - Doors
13 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
14 If I were a carpenter - Four tops
15 Hey Jude - Beatles
16 Mighty Quinn - Manfred Mann
17 Magic bus - The Who
18 Think - Aretha Franklin
19 Sittin' on the dock of the bay - Otis Redding
20 Young girl - Gary Puckett & the Union gap
21 Black magic woman - Fleetwood mac
22 Jumpin' Jack flash - Rolling stones
23 Up the junction - Manfred Mann
24 Send me a postcard - Shocking blue
25 Ain't got no - I got life - Nina Simone
26 This wheel's on fire - Julie Driscoll
27 Fire - Arthur Brown
28 Lazy sunday - Small faces
29 What a wonderful world - Louis Armstrong
30 Living in the USA - Steve Miller band
31 Street fighting man - Rolling stones
32 In the midnight hour - Wilson Pickett
33 Born to be wild - Steppenwolf
34 Days - Kinks
35 Congratulations - Cliff Richard
36 Technicolor dreams - Status quo
37 Hair - Zen
38 For once in my life - Stevie Wonder
39 Need your love so bad - Fleetwood mac
40 Hello, I love you - Doors
41 Window of my eyes - Cuby & the blizzards
42 Son of a preacherman - Dusty Springfield
43 Hush - Deep purple
44 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
45 Tuesday afternoon - Moody blues
46 Ice in the sun - Status quo
47 America - The Nice
48 Lea - Cats
49 Delilah - Tom Jones
50 Something's gotta hold of my heart - Gene Pitney

Grappig, dat er bij je 'meest favoriete nummers ooit' ook ruimte blijft bestaan voor prachtige meeslepende kitch als Eloise, MacArthur park en Gene Pitney. Let ook op de ruime aanwezigheid van prachtige soulmuziek. Als ik hier een echte fanaat van was geweest, had ik van 1968 waarschijnlijk ook een prachtige soul top 50 kunnen maken.

(wordt vervolgd)

Leuke topic van musician.

In de beginjaren '60 was de popmuziek nog braaf maar bracht (vooral in de soul) wel veel goede nummers. De nummers van 1960, 1961 en 1962 die musician vermeldt zijn wel enkel de allerbekendste nummers. De jaren '63-'64 kregen wij een popboom dankzij de Britse bands. De jaren '65-'70 zijn de topperiode van de popmuziek wat mij betreft met talrijke evergreens en baanbrekende albums.

Te gek dit, we zijn ongeveer even oud, dus het zijn heerlijke riedeltjes van herkenning die ik hier voorgeschoteld krijg. Het Cocktail Trio, dát had ik diep weggestopt zeg. Hey Jude is hier trouwens nog steeds vers!

1969

Het is misschien wel erg egoïstisch, om in je eentje hier lijsten te zitten maken, zonder enige invloed van buiten af.

Ik had de consequenties er van niet overzien (ook niet van de hoeveelheid werk, maar vooruit). Na 1969 maak ik eerst een top 100 van de jaren 60. We naderen het einde van het jaar, dus eindlijstjes zijn altijd leuk.

Uiteraard staat het iedereen vrij ook een kort of langer overzicht van zijn of haar favoriete nummers van de jaren 60 te geven. Misschien geven mijn lijsten van de afgelopen jaren tips, maar eigen inbreng is natuurlijk ook prima.

Het gaat uiteraard allemaal om een 'O ja!' belevenis maar voor anderen óók weer om een indruk te krijgen van interessante muziek uit die tijd waar je zelf nog niet aan was toegekomen.

Dan begin ik later wel weer in dit topic aan de jaren 70. Om op adem te komen, goede ideëen op te doen en stof tot schrijven te bedenken. Want ik ben bang, dat de jaren 70 voor mij beduidend intensiever zullen worden. Gelukkig wel weer dichterbij, qua herinneringen!

OK, 40 jaar geleden.

Zou ik durven schrijven dat John Lennon in 1969 met zijn eerste solo nummers twee keer als nummer laatst is geëindigd in de voorrondes en dus ook met Give peace a chance en Cold turkey niet meer is terug te vinden in het overzicht?

Dat ook voor het eerst een Beatle nummer ontbreekt (Ob la di ob la da), dat óók de voorrondes niet wist te overleven?

Ze bevinden zich in goed gezelschap, ook de gewaagde nummer één van dat jaar, Je t'aime moi non plus van Serge Gainsbourgh en Jane Birkin is niet in de top 50 terug te vinden. O o o wat sprak men een schande van deze plaat. En ondertussen stond-ie 29 weken genoteerd en werd het dus de nummer 1.

Maar niemand had de plaat in huis! Het is wel het toonbeeld van een veranderende tijd.

De paus sprak toen al schande inzake het gebruik van de pil en het condoom. Onze vrijgevochten bevriende buren verkochten vanuit hun huis in onze rode gemeente voor de NVSH condooms en andere voorbehoedmiddelen. Dat was wat, in die tijd. Daar was nog niet zomaar aan te komen, het moest nog onder de toonbank.

Vrouwen werden eigen baas en namen een baantje, voor geld en onafhankelijkheid. De kerken begonnen leeg te lopen. Men werd opstandig!

In de hitlijsten en daarbuiten kwamen steeds meer hippies en anti Vietnam demonstranten.

Niet alle hippie muziek heeft het overleefd. Laten we zeggen, dat 40 jaar later het kaf van het koren redelijk is te onderscheiden. Jammer dat het theaterstuk Aquarius/Let the sunshine in van de Fifth dimension het niet heeft gered. Over oude hippies gesproken.

1969:

01 I'm a man - Chicago
02 Oh well - Fleetwood mac
03 Suite: Judy blue eyes - Crosby, Stills & Nash
04 Whole lotta love - Led zeppelin
05 Summertime - Brainbox
06 Albatross - Fleetwood mac
07 Venus - Shocking blue
08 Time of the season - Zombies
09 Pinball wizzard - The Who
10 He ain't heavy, he's my brother - Hollies
11 Come together - Beatles
12 Questions 67 & 68 - Chicago
13 Good times, bad times - Led zeppelin
14 Honky tonk women - Rolling stones
15 The loner - Neil Young
16 Proud Mary - Creedence clearwater revival
17 Space oddity - David Bowie
18 Man of the world - Fleetwood mac
19 Long lonesome road - Shocking blue
20 Get back - Beatles
21 Touch me - Doors
22 The ghetto - Elvis Presley
23 Down by the river - Neil Young
24 Where will I be - Golden earring
25 We have all the time in the world - Louis Armstrong
26 Space cowboy - The Steve Miller band
27 Rattlesnake shake - Fleetwood mac
28 A boy named Sue - Johnny Cash
29 Pastorale - Ramses Shaffy & Liesbeth List
30 Something in the air - Thunderclap Newman
31 Atlantis - Donovan
32 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
33 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
34 Air - Ekseption
35 The boxer - Simon & Garfunkel
36 Les Champs Elysees - Joe Dassin
37 Sorry Suzanne - Hollies
38 Suspicious minds - Elvis Presley
39 I'd rather go blind - Chicken shack
40 Scarlet ribbons - The Cats
41 Ballad of John & Yoko - Beatles
42 The Devil came from Kansas - Procol harum
43 The price of love - Everly brothers
44 In the year 2525 - Zager & Evans
45 Mighty Joe - Shocking blue
46 Little green bag - George Baker Selection
47 Sweet Caroline - Neil Diamond
48 I can hear music - Beach boys
49 Spinning wheel - Blood, sweat and tears
50 Don't forget to remember - Bee gees

Ik ga een top 100 voor de jaren '60 bedenken.

(wordt vervolgd)

musician schreef:
Ik had de consequenties er van niet overzien (ook niet van de hoeveelheid werk, maar vooruit). Na 1969 maak ik eerst een top 100 van de jaren 60. We naderen het einde van het jaar, dus eindlijstjes zijn altijd leuk.

Misschien leuk (of was dat al geopperd?) om van elke Decennium Top-100 die je samenstelt een KO te maken? Zo ontstaat wellicht nog wat feedback op je lijsten en heb je gelijk wat tijd om de jaren zeventig door te nemen?

I'm all for it!

Ik PM je even, voor de details!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:18 uur

geplaatst: vandaag om 20:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.