menu

Genres / Overigen / Muziek uit IJsland

zoeken in:
avatar van Njal
Deel zes van de geschiedenis met IJslandse titels voor het anderstalige ladder spel

In 1999 vond de eerste editie van het Iceland Airwaves festival plaats. De gedachte erachter was om de internationale pers naar de muziek te laten komen i.p.v. andersom. Sigur Rós trad ook op, en had kort ervoor al aandacht getrokken met het net uitgebrachtte Ágætis Byrjun. Door de lokale bands een internationaal podium te geven kwam er een stroom van aandacht voor IJslandse bands op gang. In de voetsporen van Sigur Rós was múm één van de eerste bands met internationaal succes.

múm - Grasi Vaxin Göng (2002)

Ondertussen zijn IJslandse artiesten en bands op de internationale podia allang geen curiosum meer. Ik schat dat er minstens 30 acts de afgelopen twee jaar door Europa crossten. De meeste zingen echter in het Engels. Enkele artiesten die IJslands zingen:

Op 18 april staat Rökkurró in Paradiso. Hun tweede CD is geproduceerd door Alex Somers (van Jónsi & Alex). Dit nummer is van het eerste album:

Rökkurró - Ringulreið (2007)

Mammút bestaat uit drie meisjes en twee jongens van begin twintig. In 1994, toen dus ze net 14 waren wonnen ze de bandcompetitie Musiktilraunir.

Mammút - Rauðilækur (2008)

Mammút - Svefnsýkt (2008)

Benni Hemm Hemm (Benedikt Hermann Hermannsson) begon in de band Rúnk. De band leefde kort (één album), maar leden ervan kom je later tegen in bands als múm, Borko, Skakkamanage, Jónsi's band, FM Belfast en zoals gezegd Benni hemm hemm. BHH heeft zowel IJslands als engelstalige nummers

Rúnk - Klapparstígur (2002)

Benni Hemm Hemm - FF ekki CC (2010)

Ook Hjaltalín zingt in het engels, maar in 2008 hadden ze in IJsland een grote hit met dit nummer van Páll Óskar:

Hjaltalín - Þú komst við hjartað í mér (2008)

Páll Óskar is in het buitenland voornamelijk bekend bij liefhebbers van het Eurovisie songfestival waar hij in 1997 meedeed. in IJsland is hij de enige echte superster. Zijn megahit uit 2007:

Páll Óskar - Allt fyrir ástina (2007)

(einde deel 6)

avatar van Njal
Deel zeven met IJslandse titels voor het anderstalige ladder spel

Enkele nummers en genres die ik nergens anders kwijt kon:

Rímur zijn gezongen gedichten waarvan sommige teruggaan tot de middeleeuwen. In deze categorie is het werk van Steindór Andersen met Sigur Rós redelijk bekend. Dit is van de zangeres Uni:

Uni - Númarímur (2006)

Een gesproken gedicht van Dagur Sigurðsson met muziek van Þór Eldon

Þór Eldon & Dagur Sigurðsson - Dauðaskammtur (2006)

Twee nummers die door de traditionele muziek beinvloed zijn:

Anna Halldórsdóttir - Villtir morgnar (1996)

Ragnheiður Gröndal - Vísur Vatnsenda-Rósu (2006)

Vikingmetal van Skálmöld, het album Baldur is op het moment het best verkochte van IJsland

Skálmöld - Kvaðning (2010)

Sólstafir is een redelijk bekende metalband en het verbaast me dat dit nummer nog niet genoemd is

Sólstafir - Köld (2009)

IJslandse reggae van Hjálmar. De bandleden kom je ook tegen bij andere projecten zoals de satirische website Baggalútur, van-alles-en-nog-wat-band Memfismafían en de begeleidingsband van Megas.

Hjálmar - Borgin (2004)

Van Rap/Hiphop weet ik weinig. XXX Rottweiler Hundar is een controversiele maar populaire band. Het nummer Reykjavík-Belfast gaat over een staking van vrachtwagenchauffeurs in 2008. De politie verspreidde de mensen met traangas. De kreet "Gas!Gas!Gas! Af Götunni!" werd in het nummer verwerkt en was ook een populaire ringtone.

XXX Rottweiler - Reykjavík Belfast (2008)

Het nummer Hamingjan Er Hér van Jónas Sigurðsson werd gekozen tot lied van het jaar 2010, maar ik vind dit nummer van zijn eerste album leuker:

Jónas Sigurðsson - Ofskynjunarkonan (#2) (2006)

Nog wat recente nummers:

Morðingjarnir - Manvísa (2009)

Valdimar - Undraland (2010)

Nóra - Bólaheiðfall (2010)

(einde deel 7)

avatar van El Ninjo
Prachtige IJslandse muziekgeschiedenisles Njal

avatar van Njal
Degenen die de documentaire Screaming Masterpiece eens willen bekijken, hij staat nog tot 29 april op Google video

k.grubs
Prachtig overzicht!
In het kader van rimur is Sveinbjörn Beinteinsson het vermelden waard. Hij publiceerde over rimur en nam ook zijn eigen versies op en gedeeltes uit de Poetic Edda. Hij was pagan priester en is in die rol te horen op de plaat Live in Reykjavik van Psychic TV (en op Those Who Do Not, beide uit '83) wanneer hij Genesis en Paula P-Orridge in de echt verbindt. Hij is te zien in de film Rokk i Reykjavik (1982).
Helaas versta ik vrijwel geen IJslands...

avatar van Njal
Voor degenen die geinteresseerd zijn in IJslandse muziek : het anderstalige ladderspel is net begonnen met muziek in het IJslands. Meedoen kun je hier.

avatar van Njal
Njal schreef:
Degenen die de documentaire Screaming Masterpiece eens willen bekijken, hij staat nog tot 29 april op Google video

Ondanks dat Google video officieel niet meer bestaat is de link nog steeds aktief

Er zijn nog enkele andere documentaires online te bekijken:

Electronica Reykjavik : over de opkomst van de electronische muziek begin jaar 90 (2008)

Iceland Airwaves : over het Iceland Airwaves festival (2010)

Iceland : Beyond Sigur Rós : over de huidige scene in Reykjavik (2010)

Mocht je nog meer documentaires willen zien, dan kun je proberen of je één van de volgende te pakken kunt krijgen:

Rokk í Reykjavík : de eerste (en beste) over de scene begin jaren 80 (1982)

Popp í Reykjavik : mij onbekende docu van eind jaren 90, toen de eerste belangstelling vanuit het buitenland ontstond (1998)

Music from the Moon : over de muziek van IJsland en Groenland (2009)

Where's the Snow : Aardige docu over de muziekscene in het algemeen en het Airwaves festival in het bijzonder (2010)

Backyard : Leuke docu over een concert in de achtertuin van Arni van FM Belfast, die meer inzicht van binnenuit de scene geeft (2010).

Komende vrijdag treden er maar liefst vijf IJslandse muzikanten op tijdens TodaysArt Session #5: Nordic Sounds: Yagya, Ruxpin, Skurken, Tonik en Steindor Kristinsson! Meer info is hier te vinden: TodaysArt Session #5: Nordic Sounds | Facebook

StijnHendriks
Ijslanders maken topplaten. Niet alleen Sigur Ros, Jonsi, Olafur Arnalds, maar ook dingen als:

FM Bellfast http://www.last.fm/music/FM%2520Belfast?ac=fm%20belfas (check het album how to make friends)
Bloodgroup Bloodgroup ? Discover music, videos, concerts, stats, & pictures at Last.fm (check het album Dry Land)

avatar van Njal
Er zijn weer twee documentaires over de IJslandse muziekscene verschenen.
De eerste (Duitstalige) heet "Polarkreisrock - Islands pulsierende Musikszene" en is gemaakte voor ARTE. Hier is de trailer.
De tweede is Engelstalig. Het is volgens mij een vernieuwde versie van een andere documentaire, want diverse scenes kwamen me bekend voor. Sommige concerten ook, want daar was ik zelf bij (Airwaves 2011). De hele documentaire vind je hier.

Voor informatie over IJslandse muziek kun je terecht op I Icelandicmusic, die weer terug is na een jaar Icelandic Music Maffia geheten te hebben. En op deze blog wordt dagelijks een IJslands nummer besproken.

avatar van Bakema NL
Zeg je IJsland dan zeg je Björk........maar zoals de naam klinkt denk ik over de muziek...alsof ik over mijn nek ga. Vreselijk vind ik het, maar ja, ze heeft genoeg verkocht om te kunnen concluderen dat er ook liefhebbers genoeg zijn. Dus houd ik het bij Sólstafir, die slechts 1 x genoemd zijn, schandalig gewoon.

Niet te geloven da er hier zoveel heen en weer gevuurd wordt over wat je moet of al dan niet moet kennen, gebruik het woord ontdekken dit zal veel beter werken.

Ijsland heeft zoveel meer te bieden dan bands die al of niet gekend zijn als björk en Sigur Ros en Mùm. Een band als Amiina speelt bij Sigur Ros maar is op zich zeer zeker ook de moeite waard om eens te proberen. Verder heb je vele composer zoals Olafur Arnalds, Hildur Gudsnadottir en Johann Johannsson die zeker veel het Europese vasteland aandoen. Deze worden zelf ook veel gevraagd bij vele andere grote bands om een bijdrage te leveren bij één van hun nummers. Vele hebben ook al verschillende soundtracks achter hun naam staan.

Persoonlijk ben ik weg van het land zelf en heb ik na één jaar speculeren toch de stap gezet om een 15 daagse trip door ijsland te maken. Dit was tot nu toe één van mijn mooiste reizen die ik heb gemaakt. Waardoor ik me eigenlijk ook wat meer heb verdiept in de Ijslandse muziek. Maar dit terzijde.

Mijn mooiste optredens waren de eerste keer dat ik Sigur Ros live aan het werk zag net na het uitbrengen van hun album 'Takk' en onze afsluiter van onze Ijslandreis met Amiina live in Reykjavik. Verder ook Johann Johannsson en Olafur Arnalds verschillende keer aan het werk gezien.

Mijn favorieten:

01. Sigur Ros - ( )

02. Bardi Johannsson's soundtrack voor de film uit 1922 Häxan.




03. Hildur Gudsnadóttir - Without Sinking




Check ook eens haar eerste album onder de naam 'Lost in Hildurness'

04. Steindor Andersen met zijn samenwerking met Sigur Ros. Hij zingt ijslandse poëtische literatuur.




05. Johann Johannsson - Fordlandia




06. Jónsi & Alex - Riceboy Sleeps




Verder zijn er ook nog artiesten en bands als Mùm, For a minor reflection, Kippi Kanínus, Parachutes, Valgeir Sigurdsson en vele andere.

Kortom het ontdekken waard.

avatar van Bardt1980
Ik heb voor het gemak in Spotify een lijstje gemaakt met muziek uit IJsland:

Iceland by Bart Schouteten on Spotify - open.spotify.com

Mochten jullie nog goede tips of toevoegingen hebben dan hoor ik het graag

avatar van omarvdv
Ooit es twee meisjes zien optreden onder de naam Pascal Pinon. Wel fijn!

Pascal Pinon - Bloom (Deze is wel Engels)

avatar van Gretz
Vandaag in de Volkskrant een mooi artikel over de IJslandse artiesten die optreden op de aankomende editie van Eurosonic. En waarom IJsland met haar kleine gemeenschap zo'n succesvol muziekland kan zijn.

avatar van Papartis
In het Andertalige talige forum hebben we net IJsland achter de rug.
Daar kan je veel IJslandse muziek luisteren. De linkjes staan er bij.
Zit veel prima muziek bij.

Overigens zijn we net beogonnen met Noors.

avatar van Michiel Cohen
Volgens mij is Singapore Sling ook een band uit Ijsland.

Dead Skeletons - lekkere psych uit Ijsland


Gast
geplaatst: vandaag om 13:47 uur

geplaatst: vandaag om 13:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.