Genres / Overigen / Muziek uit IJsland
zoeken in:
0
geplaatst: 21 september 2010, 23:47 uur
chevy93 schreef:
Akira Kurosawa is een zeer bekende regisseur in de filmwereld, maar hoeveel mensen zouden weten wie dat is?
Akira Kurosawa is een zeer bekende regisseur in de filmwereld, maar hoeveel mensen zouden weten wie dat is?
Ja die ken ik ... hij is dood he ?
Als je overigens iets van film weet ... dan heb je Björk vast al eens zien passeren. Lars von Trier, does it ring a bell ?Over IJsland : vergeet die modieuze symfonie-in-rosso meuk van Sigur Ros ...

Ga dansen op Gus Gus...
Doe jezelf een plezier met het dwarse Stilluppsteypa

Of sluit ramen en deuren met Hilmar Örn Hilmarsson op de speakers

0
geplaatst: 21 september 2010, 23:56 uur
-SprayIt- schreef:
...moet ik zeggen dat er inderdaad mensen uit Drenthe moeten komen..
...moet ik zeggen dat er inderdaad mensen uit Drenthe moeten komen..
Je hebt inderdaad mensen in Drenthe, en horken in de Randstad

0
geplaatst: 21 september 2010, 23:58 uur
-SprayIt- schreef:
Mensen die Björk niet kennen, kunnen wat mij betreft opgelucht ademhalen. Je hoeft het ook niet te kennen. Ik kan het namelijk niet echt waarderen. Zo is er een duet te vinden op de nieuwe plaat van Antony and the Johnsons, wat een draak van een stem heeft ze.
Mensen die Björk niet kennen, kunnen wat mij betreft opgelucht ademhalen. Je hoeft het ook niet te kennen. Ik kan het namelijk niet echt waarderen. Zo is er een duet te vinden op de nieuwe plaat van Antony and the Johnsons, wat een draak van een stem heeft ze.
Smaken verschillen, Antony kan ik dan weer niet aanhoren.
Speciaal voor de gelegenheid mijn IJsland top 7:
1. Sigur Ros - ( )
2. Bjork - Homogenic
3. múm - Yesterday Was Dramatic, Today Is OK
4. Gus Gus - Forever
5. Amiina - AnimaminA
6. Emiliana Torrini - Me and Armini
7. Yagya - Will I Dream During the Process?
0
geplaatst: 22 september 2010, 10:37 uur
Daar had ik wel aangedacht, maar Sugarcubes scoort niet zo hoog in mijn stemmenlijstje. Is wel jaren geleden dat ik daar nog eens naar beluisterd heb, dus dat is er wel eentje voor de herkansing.
0
Mb.
geplaatst: 22 september 2010, 19:29 uur
Ik ken Björk echt alleen maar van naam (en van sample-gebruik in Hip-Hop). Het ligt niet in mijn richting. Nu ik toch in dit topic schrijf, laat ik wat Ijslandse Hip-Hop met jullie delen. Engelstalige wel, maar wel degelijk rechtstreeks uit het hartje van Ijsland.
Subterranean met het album heet Central Magnetism voor de geïnteresseerden.
Subterranean met het album heet Central Magnetism voor de geïnteresseerden.

0
geplaatst: 22 september 2010, 21:10 uur
herman schreef:
In elk land kunnen ze mooie muziek maken, het is niet zo dat dat alleen iets voor West-Europa en de VS is ofzo. Kijk anders hier maar eens:
http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/ISL
In elk land kunnen ze mooie muziek maken, het is niet zo dat dat alleen iets voor West-Europa en de VS is ofzo. Kijk anders hier maar eens:
http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/ISL
Bedankt voor de link

Dankzij deze tip heb ik volgens mij een pareltje van een album ontdekt: Jóhann Jóhannsson - Fordlandia
De titeltrack doet me zelfs een beetje aan Sigur Ros denken.
0
geplaatst: 23 september 2010, 17:01 uur
herman schreef:
1. Sigur Ros - ( )
2. Bjork - Homogenic
4. Gus Gus - Forever
5. Amiina - AnimaminA
1. Sigur Ros - ( )
2. Bjork - Homogenic
4. Gus Gus - Forever
5. Amiina - AnimaminA
Mooi lijstje, alleen Sigur Ros en Gus Gus niet live gezien van die 7.
Zou zelf overigens andere albums gekozen hebben van Sigur, Bjork, Gus Gus en Emiliana

0
geplaatst: 23 september 2010, 17:20 uur
Ik heb 6 en 7 niet live gezien, met name 6 lijkt me wat dat betreft wel leuk. 
Album van Björk had ook een andere kunnen zijn, van Emiliana ken ik verder nog niets.

Album van Björk had ook een andere kunnen zijn, van Emiliana ken ik verder nog niets.
0
geplaatst: 23 september 2010, 20:25 uur
Lange tijd heeft Homogenic ook bij mij op 1 gestaan van alle Björk albums. Echter, een aantal maanden geleden heeft ie plaats moeten maken voor Vespertine 
Dus mijn persoonlijke Björk top 5 ziet er momenteel zo uit:
1- Vespertine
2 - Homogenic
3 - Post
4- Debut
5 - Medúlla

Dus mijn persoonlijke Björk top 5 ziet er momenteel zo uit:
1- Vespertine
2 - Homogenic
3 - Post
4- Debut
5 - Medúlla
0
sxesven
geplaatst: 23 september 2010, 23:06 uur
We hebben een Björklijstjestopic, hoor. 
Mijn IJsland top 10:
1. Björk - Voltaïc
2. Björk - Medúlla
3. Björk - Homogenic
4. Björk - Volta
5. Björk - Post
6. Björk - Debut
7. Björk - Selmasongs
8. Björk - Vespertine
9. Björk - Family Tree
10. Björk - Telegram

Mijn IJsland top 10:
1. Björk - Voltaïc
2. Björk - Medúlla
3. Björk - Homogenic
4. Björk - Volta
5. Björk - Post
6. Björk - Debut
7. Björk - Selmasongs
8. Björk - Vespertine
9. Björk - Family Tree
10. Björk - Telegram

0
geplaatst: 24 september 2010, 02:24 uur
GrafGantz schreef:
Zou zelf overigens andere albums gekozen hebben van Sigur, Bjork, Gus Gus en Emiliana
ik heb een stuk of 70 IJslandse bands en artiesten live gezien, maar van dat lijstje alleen múm

Maar als het goed is zie ik Amiina over 3 weken op het Airwaves festival

0
geplaatst: 24 september 2010, 04:14 uur
Als we dan toch lijstjes posten, hier mijn top 10 van IJslandse muziek::
Sigur Rós - ()
múm - Finally We are No One
Björk - Homogenic
Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness
Jónsi - Go
Björk - Vespertine
Bang Gang - Something Wrong
Sigur Rós - Heim/Hvarf
Seabear - The Ghost that Carried Us Away
Sólstafir - Köld
Sigur Rós - ()
múm - Finally We are No One
Björk - Homogenic
Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness
Jónsi - Go
Björk - Vespertine
Bang Gang - Something Wrong
Sigur Rós - Heim/Hvarf
Seabear - The Ghost that Carried Us Away
Sólstafir - Köld
0
geplaatst: 24 september 2010, 09:42 uur
Een top 5:
1. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
2. múm - Finally We Are No One
3. Björk - Homogenic
4. Jóhann Jóhannsson - IBM 1401, A User's Manual
5. Emiliana Torrini - Fisherman's Woman
1. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
2. múm - Finally We Are No One
3. Björk - Homogenic
4. Jóhann Jóhannsson - IBM 1401, A User's Manual
5. Emiliana Torrini - Fisherman's Woman
0
geplaatst: 24 september 2010, 10:07 uur
0
geplaatst: 26 september 2010, 01:23 uur
Tof.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van Sólrún Sumarliðadóttir. 
0
geplaatst: 26 september 2010, 01:58 uur
herman schreef:
1. Sigur Ros - ( )
2. Bjork - Homogenic
4. Gus Gus - Forever
5. Amiina - AnimaminA
Je hebt een aantal SR-albums hoger gewaardeerd dan in ieder geval Yagya, of doe je aan de één-album-per-artiest regel?Speciaal voor de gelegenheid mijn IJsland top 7:
1. Sigur Ros - ( )
2. Bjork - Homogenic
4. Gus Gus - Forever
5. Amiina - AnimaminA
0
geplaatst: 26 september 2010, 23:51 uur
Overigens verschijnt morgen (27 september) de nieuwe CD van Amiina getitelt "Puzzle". Staat vreemd genoeg nog niet op Mume.
0
geplaatst: 29 september 2010, 14:25 uur
Ik ben de laatste tijd niet echt in een toevoegbui, maar als ik er aan denk zal ik hem vanavond toevoegen. 

0
geplaatst: 10 oktober 2010, 00:47 uur
Vanwege het Airwaves festival heeft het blad Reykjavik Grapevine een compilatie gemaakt van Ijslandse bands die op het festival optreden. Er zitten enkele artiesten tussen die internationaal bekend zijn (Ölafur Arnalds, Hjaltalin, FM Belfast), maar het zijn vooral bands die afgelopen jaar op de podia in Reykjavik te zien waren. Je kunt de compilatie downloaden op de site van de Grapevine: http://www.grapevine.is/
0
geplaatst: 14 oktober 2010, 23:19 uur
Een greep uit wat IJslandse artiesten:
Bróðir Svartúlfs; een leuk bandje uit het noorden van IJsland. Een mixje van rock/hip-hop, ligt erg fijn in het gehoor.
Gullfalleg útgáfa af forljótum náunga (ongeveer vertaald: prachtige buitenkant van een lelijke maat/kameraad)
Slowblow; lo-fi achtig, beetje rommelig, hebben prachtige nummers:
Retro Stefson; bestaande uit een jong stel muzikanten die lekkere energieke muziek maken:
Dikta; indierock stijl, wellicht niet te opvallend/13 in een dozijn, maar dit nummer is wel ok:
Wat IJslandse mafketels: Ljótu Hálfvitarnir (Lelijke Idioten) hadden met Lukkutroll dé hit van 2009
Bróðir Svartúlfs; een leuk bandje uit het noorden van IJsland. Een mixje van rock/hip-hop, ligt erg fijn in het gehoor.
Gullfalleg útgáfa af forljótum náunga (ongeveer vertaald: prachtige buitenkant van een lelijke maat/kameraad)
Slowblow; lo-fi achtig, beetje rommelig, hebben prachtige nummers:
Retro Stefson; bestaande uit een jong stel muzikanten die lekkere energieke muziek maken:
Dikta; indierock stijl, wellicht niet te opvallend/13 in een dozijn, maar dit nummer is wel ok:
Wat IJslandse mafketels: Ljótu Hálfvitarnir (Lelijke Idioten) hadden met Lukkutroll dé hit van 2009

0
geplaatst: 29 oktober 2010, 23:06 uur
Zal ik dit topic weer eens oppakken? 
, lekker makkelijk om dit soort uitspraken te doen.
Beetje jammer ook dat dit zo vaak gezegd wordt. Voelt men zich te goed voor die lijst ofzo?

herman schreef:
Ik heb ook verplicht Kurosawa gekeken voor studie en de eerste keer dat ik Bjork's Debut hoorde was tijdens de lessen handvaardigheid op de middelbare school.
Ok, leuk voor je. Dan ben jij één van de weinige(!) uitzonderingen in Nederland die hem wél kent.Ik heb ook verplicht Kurosawa gekeken voor studie en de eerste keer dat ik Bjork's Debut hoorde was tijdens de lessen handvaardigheid op de middelbare school.
herman schreef:
Je moet jouw referentiekader dat blijkbaar niet veel verder dan de top 2000 reikt niet op anderen projecteren en koste wat kost je gelijk willen halen. Wordt een beetje vervelend.
Je moet jouw referentiekader dat blijkbaar niet veel verder dan de top 2000 reikt niet op anderen projecteren en koste wat kost je gelijk willen halen. Wordt een beetje vervelend.
, lekker makkelijk om dit soort uitspraken te doen. Beetje jammer ook dat dit zo vaak gezegd wordt. Voelt men zich te goed voor die lijst ofzo?
0
geplaatst: 29 oktober 2010, 23:10 uur
Nee. Jij voelt je soms te goed voor wat er niet in die lijst staat.
0
geplaatst: 29 oktober 2010, 23:13 uur
Waar heb je het over? Als ik alles wat niet in de top 2000 staat, zou afschuwen, waarom zou ik zoveel albums dan zo hoog hebben gegeven? Albums waarvan sowieso ruim de helft niet in de top 2000 staan, meestal slechts één of 2 nummers en ook redelijk wat albums waarvan er niks in staat...
Ik heb alleen gerefereerd naar de top 2000 als argument waarom het best mogelijk zou kunnen zijn dat ik nooit van Björk heb gehoord. Sorry hoor, maar jullie maken er gewoon van waar jullie zelf zin in hebben en zoals jullie het zelf willen zien...
Ik heb alleen gerefereerd naar de top 2000 als argument waarom het best mogelijk zou kunnen zijn dat ik nooit van Björk heb gehoord. Sorry hoor, maar jullie maken er gewoon van waar jullie zelf zin in hebben en zoals jullie het zelf willen zien...
0
sxesven
geplaatst: 29 oktober 2010, 23:16 uur
chevy93 schreef:
(Björk) Heeft amper echte hits gescoord. Kwam met singles niet verder dan 10e plek. Heeft er sinds 1995 niet meer ingestaan. Qua albums is dat precies hetzelfde. Sinds '95 geen degelijke notering meer gehad. Daarbij komt ook nog dat ik zelden top 40 luister. Verder heeft ze maar één top 2000-notering. En die zit rond de 1500, een regio die mij gestolen kan worden, op een paar nummers na. Geen Veronica top 1000 notering.
Dus zeg mij, waar zou ik haar in godsnaam van moeten kunnen kennen?
(Björk) Heeft amper echte hits gescoord. Kwam met singles niet verder dan 10e plek. Heeft er sinds 1995 niet meer ingestaan. Qua albums is dat precies hetzelfde. Sinds '95 geen degelijke notering meer gehad. Daarbij komt ook nog dat ik zelden top 40 luister. Verder heeft ze maar één top 2000-notering. En die zit rond de 1500, een regio die mij gestolen kan worden, op een paar nummers na. Geen Veronica top 1000 notering.
Dus zeg mij, waar zou ik haar in godsnaam van moeten kunnen kennen?
Nuff said...
Ja, waar moet je zo iemand dan toch in godsnaam van kennen!
1500
in de
2000
niet in de
veronica
1000

amper echte hits

echt, serieus, wie, bökjer? never heard of!
0
geplaatst: 29 oktober 2010, 23:51 uur
chevy93 schreef:
Voelt men zich te goed voor die lijst ofzo?
Nee, leuke lijst maar ik ben wel heel blij dat ik net wat meer muziekjes ken dan die top 2000 en varianten erop.Voelt men zich te goed voor die lijst ofzo?
* denotes required fields.