menu

Genres / Overigen / Muziek uit IJsland

zoeken in:
avatar van Arrie
Bij Sigur Rós - ( ) (2002):

chevy93 schreef:
Wie had gedacht dat IJslanders goede muziek konden maken? Ik niet.


Waarom niet?

avatar van chevy93
Ik ken geen IJslandse bands/artiesten.

avatar van Arrie
Je kent Björk niet?

Maar ik bedoel: dat je geen bands/artiesten uit IJsland kent, zegt toch niks? Waarom zouden ze daar geen goede muziek kunnen maken?

avatar van chevy93
Omg...

En nee, ik ken Björk niet. Zou ook niet weten waar ik die van zou moeten kennen.

avatar van Arrie
Is toch wel een behoorlijk bekende Ijslandse zangeres.

avatar van chevy93
Voor jou misschien, ik heb er nog nooit van gehoord. Er zullen ook genoeg artiesten zijn die voor mij heel bekend zijn, maar waar jij nog nooit van gehoord hebt.

avatar van Brother Mouzon
Ik ken Bjork ook, nog niets van beluisterd maar heb die naam al vaak horen vallen.

avatar van Arrie
chevy93 schreef:
Voor jou misschien, ik heb er nog nooit van gehoord. Er zullen ook genoeg artiesten zijn die voor mij heel bekend zijn, maar waar jij nog nooit van gehoord hebt.

Ik heb het over top 40-bekendheid, bijdehandje.

avatar van Bardt1980
Wellicht schop ik nu mensen tegen het zere been maar.... come on! Als je nog nooit van Björk hebt gehoord, heb je dan onder een hunebed geleefd ofzo?

avatar van chevy93
Arrie schreef:
Ik heb het over top 40-bekendheid, bijdehandje.
Heeft amper echte hits gescoord. Kwam met singles niet verder dan 10e plek. Heeft er sinds 1995 niet meer ingestaan. Qua albums is dat precies hetzelfde. Sinds '95 geen degelijke notering meer gehad. Daarbij komt ook nog dat ik zelden top 40 luister. Verder heeft ze maar één top 2000-notering. En die zit rond de 1500, een regio die mij gestolen kan worden, op een paar nummers na. Geen Veronica top 1000 notering.

Dus zeg mij, waar zou ik haar in godsnaam van moeten kunnen kennen?

Bardt1980 schreef:
Als je nog nooit van Björk hebt gehoord, heb je dan onder een hunebed geleefd ofzo?
Stel nou dat ik maandag in mijn klas ga vragen hoeveel mensen Björk kennen. Hoeveel mensen denk jij (in alle eerlijkheid) zullen er zijn die Björk kennen?

avatar van Joren999
Dat Björk überhaupt al een top 2000 notering heeft is al wat, dat had Muse tot afgelopen jaar niet en Radiohead tot 3 jaar geleden ook niet.

avatar van Brother Mouzon
Stel nou dat ik maandag in mijn klas ga vragen hoeveel mensen Björk kennen. Hoeveel mensen denk jij (in alle eerlijkheid) zullen er zijn die Björk kennen?

Ach, als ik aan mijn klas ga vragen wie Sigur Ros of Nirvana is zullen ze het ook niet weten hoor.

avatar van Joren999
Nirvana? Wat voor een wereld leef jij in?

avatar van Brother Mouzon
Bij wijze van spreken.

avatar van chevy93
Ik bedoel maar. Artiesten die voor jullie als vanzelfsprekend zijn, kennen andere mensen niet. Van Intrpol, Tool en Sigur Rós zou ik zonder musicmeter nooit gehoord hebben.

avatar van Joren999
Nee, maar mijn punt is dat Nirvana misschien een wat krom voorbeeld is, want iedereen die een beetje het woord muziek begrijpt, kent Nirvana.

avatar van Brother Mouzon
Ja was een slecht voorbeeld. Neem dan een Pearl Jam of Radiohead.

Edit: In mijn klas kende niemand Pearl Jam of Radiohead dus hier kun je niets op tegen hebben .

avatar van Joren999
Dan heb je wel een erg mainstrean!

Of je hebt gewoon een kleine klas


avatar van Joren999
MainstreaM klas bedoelde ik natuurlijk, maar ja

Mijn Nederlands faalt soms gewoon.

avatar van herman
chevy93 schreef:
Omg...

En nee, ik ken Björk niet. Zou ook niet weten waar ik die van zou moeten kennen.

Ze heeft toch zo'n 20 miljoen platen verkocht. Zo onbekend is ze nou ook weer niet.

Maar goed, op een gegeven moment zal je je wel realiseren dat die top 2000 een frauduleuze flauwekul-lijst is.

avatar van Joren999
Hmm?
Ik vind de top 2000 anders toch een behoorlijk leuke lijst. Lang niet alles wat er in staat is goed en er kunnen veel dingen anders, maar de opzet is goed.

avatar van chevy93
Dat mag jij vinden. Voor alsnog biedt het miljoenen Nederlanders een week vol met muzikale hoogtepuntjes.

Bovendien zeggen verkoopcijfers helemaal niks. Akira Kurosawa is een zeer bekende regisseur in de filmwereld, maar hoeveel mensen zouden weten wie dat is?

avatar van Brother Mouzon
Akira Kurosawa is een zeer bekende regisseur in de filmwereld, maar hoeveel mensen zouden weten wie dat is?

Op sommige scholen is 'Seven Samurai' verplichte kost dus ik zou zeggen: Redelijk veel.

avatar van chevy93
Maak jij jezelf dat maar lekker wijs.

avatar van king_pin
gast, niet zo moeilijk doen hoor, iedereen kent de muziek van Bjork (al is het maar 'its oh so quiet'), ze kunnen de naam er misschien niet bij plaatsen maar dat is precies hetzelfde met Ennio Morricone, niemand weet meer wie dat is maar zodra je zo'n western klassieker laat horen kennen ze dat wel.

Sigur Ros kent dan (gelukkig) weer niet iedereen en daarom zijn ze ook zo goed. Ze trekken een publiek aan voor wie muziek iets betekend en niet zomaar een leuk dingetje om te horen is. Dat geldt voor Bjork sinds Homogenic ook precies zo.

avatar van Bardt1980
king_pin schreef:
Sigur Ros kent dan (gelukkig) weer niet iedereen en daarom zijn ze ook zo goed. Ze trekken een publiek aan voor wie muziek iets betekend en niet zomaar een leuk dingetje om te horen is. Dat geldt voor Bjork sinds Homogenic ook precies zo.


...en laten we vooral Múm niet vergeten!
Al zijn die bij het grotere publiek nog onbekender dan Sigur Ros denk ik.

avatar van herman
chevy93 schreef:
Maak jij jezelf dat maar lekker wijs.

Ik heb ook verplicht Kurosawa gekeken voor studie en de eerste keer dat ik Bjork's Debut hoorde was tijdens de lessen handvaardigheid op de middelbare school.

Je moet jouw referentiekader dat blijkbaar niet veel verder dan de top 2000 reikt niet op anderen projecteren en koste wat kost je gelijk willen halen. Wordt een beetje vervelend.

Top 2000 is een leuke, zij het flink gekleurde, dwarsdoorsnede van 60 jaar popmuziek, maar ga alsjeblieft niet lopen verkondigen dat wat daar niet in staat, niet relevant is.

In elk land kunnen ze mooie muziek maken, het is niet zo dat dat alleen iets voor West-Europa en de VS is ofzo. Kijk anders hier maar eens:

http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/ISL

Persoonlijk kan ik naast Bjork, de rest van Sigur Ros inderdaad ook Múm aanraden, maar als je er dieper induikt is er nog veel en veel meer te vinden. Reykjavik heeft een enorm levendige muziekscene.

avatar van Brother Mouzon
chevy93 schreef:
Maak jij jezelf dat maar lekker wijs.


Euhm... Het is zo? Maar voor de rest off-topic eigenlijk om op een Muziekforum over Kurosawa te praten.

avatar van -SprayIt-
Mensen die Björk niet kennen, kunnen wat mij betreft opgelucht ademhalen. Je hoeft het ook niet te kennen. Ik kan het namelijk niet echt waarderen. Zo is er een duet te vinden op de nieuwe plaat van Antony and the Johnsons, wat een draak van een stem heeft ze. Maar als je het "it's oh sooo quiet.... sssssht", niet kent, moet ik zeggen dat er inderdaad mensen uit Drenthe moeten komen. Kom onder je hunebed vandaan!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.