MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Mick Flannery: 7,5

Hendrik68
Mooi nummer, een 8. Een heel album BIll Fay vind ik wat vermoeiend. Ik vind de aandacht voor Bill Fay overigens enigszins overtrokken. Het album dat hij dit jaar uitbracht vind ik aardig, maar niet meer dan dat.

Ik kende hem nog niet, tot ik gister Dolf Jansen erover hoorde praten. Aangezien hij wel een aardige muzieksmaak heeft, wilde ik het wel eens horen. En ik ben aangenaam verrast door dit nummer. Ik heb nog niet echt veel meer van hem geluisterd dus kan niet zeggen of ik een album van hem te veel vind.

Hoor de hype nog niet zo...betwijfel of dat gaat gebeuren; 6,5

Maar laten we het wel gewoon los van "de hype" zien en als losstaand nummer beoordelen

Ik heb een zwak voor Bill Fay en dit nummer vind ik ook erg goed; 7,5

*bump*

(tegen beter weten in...)

De ware aard van Paul borrelt weer omhoog ...... nu komt hij met de Bettie Boop van de Country..

Leuk hoor Paul

Wat een bagger. Een 2.

Paul heeft een foto van zijn favoriete zangeres Tadjana boven z'n bed hangen.

Bill Fay - 6.
Lindi Ortega - Wat een grap.

heicro schreef:
Blowzabella doet in verte denken aan Gotan Project, maar dan minder goed. Een 5.
Appels en peren, of beter: Keltisch en Tango-electro, echt heel iets anders. Gotan Project is beter vergelijkbaar met Bajafondo (voorheen Bajafondo Tango Club). Dat Blowzabella andere geluiden gebruikt in hun nrs, zoals boven, dan uit traditionele folkinstrumenten is hoogst zeldzaam. Het is pure Engelse folk, bij hun optredens wordt vaak gevolksdanst.

heicro schreef:
Drie filmpjes van Ar Re Yaouank? Pff, liever kwaliteit dan kwantiteit.

Drie ter kennismaking, aangezien niemand het kende. Als je van die band de kwaliteit niet hoort, hou je gewoon niet van Bretonse folkrock. Geen probleem hoor, smaken verschillen. Snap ook wel dat anderen Bretonse folk eentonig vinden door de traditionele instrumenten (Bombarde, Biniou), maar ik kan er geen genoeg van krijgen.

Mike Flannery . Heartless man 7tje
Bill Fay 6,3
Lindi Ortega 2,2

De gangbare smaak in folk op MuMe is me nog niet duidelijk.
Ik gooi er nog maar iets in en wacht met angst en beven op de rankings
van Muzsikas, Hongaarse folk met de stem van Marta Sebestyen
Twee nummers van hetzelfde album, The Prisoner´s Song (1986)

Mijn interesse in folk(rock) gaat ver. Bretonse of Hongaarse folk is echter niet helemaal aan mij besteed. Het is leuk om af en toe te horen, dat wel.

Fotheringay en Fairport Covention, twee bands die rock combineerden met Engelse en Keltische folk, toch enigzins verwant aan Bretonse folk, waardeer ik zeer. Temeer, daar zij tradionele, soms zelfs middeleeuwse ballads een rock tintje gaven. Ierse folk van bands als The Chieftains, de Fureys en de Dubliners vind ik ook zo nu en dan leuk om te horen.

Ik denk overigens, dat het merendeel van de deelnemers op dit topic zich focussen op Anglo-Amerikaanse folk, americana, singer-songwriter, blues, country en rootsmuziek en niet zo zeer op traditionele volksmuziek uit landen als Hongarije. Althans, dit is mijn indruk als ik terugkijk naar de filmpjes die tot nog toe zijn geplaatst.

Ik vind dit toch absoluut wel een meerwaarde in het topic. Bijzondere, ons allen ws. nog niet bekende folk. Dat het wellicht wat meer uitdaagt moet daarin niet knellen - ik vind 't in elk geval tof te horen. Maar mijn Russische bard werd dan ook niet warm onthaald..

Ik vind 't in ieder geval zo af en toe wel een leuke, verrassende wind in het topic, een topic waarin alles wat folk-gerelateerd is immers gepost wordt, dus Hongaarse folk wat mij betreft ook zeker welkom is. Maar of het gewaardeerd wordt, inderdaad, dat is dan wel het risico dat je loopt...

Moet wel zeggen dat het tweede filmpje me meer doet dan de eerste - dat dan voor de mensen die na het eerste filmpje afhaken: 't tweede geniet in elk geval míjn voorkeur.

Mooi taaltje, trouwens..

Wat ik dan weer bijzonder leuk vind, is dat dat 2e nr van Muzsikas is gecoverd door de NLse punkformatie Ex samen met de cellist Tom Cora

En een mooie versie van the Ex op een Franse straathoek

En the Ex treedt overigens binnenkort op in het Bimhuis - een heus festival rondom The Ex zelfs.

Wat heicro al zo'n beetje accuraat inschatte; Ik heb toch wel echt een voorkeur voor de Amerikaanse/Ierse/Engelse varianten binnen de folkmuziek. Met dit Hongaarse kan ik dan ook niet zoveel.

PS: en ik vind het overigens wel fijn als er gewoon 1 nummer wordt gepost. Dat is lastig, ik weet het, maar kies gewoon diegene uit die jij het beste vindt. Anders wordt het zo'n chaos.

De Daniƫl schreef:
PS: en ik vind het overigens wel fijn als er gewoon 1 nummer wordt gepost. Dat is lastig, ik weet het, maar kies gewoon diegene uit die jij het beste vindt. Anders wordt het zo'n chaos.
daarbij is de kans groter dat 't ook daadwerkelijk beluisterd wordt.

Ach, voor de afwisseling is dit wel eens leuk om er tussendoor te doen, maar het moet wel bij afwisseling blijven en niet de bovenhand gaan voeren. Zo ben ik zelf hier een beetje afgehaakt na de zoveelste man met baard en gitaar uit de jaren 70.

Zo mag er van mij nog wel wat klezmer klinken in dit topic. Groot voorstander van, maar dan bij voorkeur zonder zang.

Deze clip (de 2e) was aardig om eens gehoord te hebben maar absoluut niet mijn ding.

Misschien dat Sokra eerst eens terug leest wat de bedoeling is.
1 clip per keer in ieder geval, in een etmaal , want deze stroom ( bijna brei) nodigt niet uit tot serieus beluisteren. Dus eens met Daniel.
Of dit past in dit topic ga ik niet bepalen.
Voor mij hoeft het ook niet, maar vind dat het besluit er over niet aan mij is.
Vind het juist prettig dat er een plek is op MuMe om Americana en aanverwanten te ontdekken.
Verder vind ik The Ex met Tom Cora prachtig, maar hoort hier m.i. niet thuis.

Misschien zelf een nieuw topic starten: Maak kennis met Slavische Folk en aanverwanten, of zo....
Dit nodigt mij niet uit hier te verblijven
Voelt op deze manier een beetje als een kaping van een geliefd plekje hier op de site.

The Ex hoort er inderdaad niet thuis, alhoewel het natuurlijk via een 'servaasje' gelinkt werd. Afijn, als er hier voornamelijk americana en aartsverwanten wordt geplaatst, vind ik dat meer dan prima, maar zo héél af en toe een apart Slavisch folkje op z'n tijd is ook wel zo leuk voor de afwisseling.

Maar vanavond/morgen een filmpje à la Van Zandt doet ook zeker geen kwaad. Iemand?

Hendrik68
Dat is zeker een hint? Ik ben volgende week de hele week vrij, dus berg je maar. Elke dag om 2 minuten na middernacht een filmpje van Townes. Lijkt me leuk.

Ik heb geen problemen met de filmpjes van Sokra. Af en toe is er dagenlang geen nieuw filmpje, als dan Sokra andersoortige folk wil promoten vind ik dat prima. Het is niet bepaald mijn smaak, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik schaar mij in het rijtje van Americana-liefhebbers. Misschien een 'Maak kennis met Wereldmuziek' aanmaken? Dat is ook de genretitel die MuMe hanteert.

Inhoudelijk: ik vind er geen bal aan, sorry.

Ik hou persoonlijk ook niet van die Hongaarse muziek maar het is wel folk en dus past het in dit topic, maar of het zo veel moet zijn is een andere vraag. Af en toe zo'n clipje is niet erg maar als er zo'n stortvloed komt wordt het vervelend.

In ieder geval; overdaad schaadt.

Maar Sunderland, die hier de boel begon schreef in het allereerste bericht:

In de serie "Maak kennis met ..." bestond nog niet het topic die aandacht besteed aan folk, americana, roots (en aanverwanten). Genres die de laatste 2 jaar mijn aandacht hebben opgeeist en waar ik menig maal verrast ben door pareltjes. Ik ben benieuwd naar meer.

Doel is, zoals gebruikelijk in de andere topics, een youtube of vimeofilmpje of soundclouddingetje te plaatsen van een artiest uit deze categorie waarop andere gebruikers (en wat mij betreft jijzelf ook) kunnen stemmen. Na 24 uur kan dan een volgend filmpje worden geplaatst.

Het genre is vrij breed en moeilijk af te bakenen. Wat mij betreft graag ook folkrock of folkpop plaatsen en blues (-rock/-pop) is ook welkom. Uitweiden naar Wereldmuziek lijkt me niet handig, dan is het eind zoek.

zie de cursief geplaatste zin aan het eind.

Overdrijven maakt duidelijk. Om 2 of 3 youtube-linkjes in de kennismaking met een band een overvloed, brei of overdaad te noemen is natuurlijk overdrijven. Het is nog steeds maar 1 band en bijvoorbeeld bij Muzsikas maken de 2 liedjes al duidelijk dat sommigen het ene wel aanspreekt en het andere niet, en als ik dan enkel de 1e had geplaatst was Masimo misschien een folkbandje ontgaan dat hij nu wellicht wel leuk gaat binden. Maar goed, overdrijven maakt duidelijk. Ik zal mijn enthousiaste drang om moois met andere muziekliefhebbers te delen en daaruit voortvloeiende bereidheid om uitgebreidere kennismakingen te geven dan maar temperen en voortaan slechts 1 enkel YT-linkje plaatsen.

Het genre is vrij breed en moeilijk af te bakenen. Wat mij betreft graag ook folkrock of folkpop plaatsen en blues (-rock/-pop) is ook welkom. Uitweiden naar Wereldmuziek lijkt me niet handig, dan is het eind zoek.

De in de topic-titel genoemde genre-begrippen folk, americana en roots hebben overlap, maar wat er precies binnen dat terrein valt en wat niet is niet altijd even duidelijk - zeker niet als het begrip ´wereldmuziek´ wordt gebruikt voor de gebieden die buiten het bedoelde terrein vallen. Want er is genoeg folk die onder de categorie wereldmuziek wordt gerekend, en dat geldt ook voor americana en zeker voor roots. Als de Engelse Wikipedia wordt genomen tot algemeen geldende encyclopedie voor deze genre-begrippen (alleen 1e alinea´s) wordt wellicht iets meer duidelijkheid bereikt - en anders worden de vragen beter.

Folk music includes both traditional music and the genre that evolved from it during the 20th century folk revival. The term originated in the 19th century but is often applied to music that is older than that. Certain types of folk music are also called world music.

Americana is an amalgam of roots musics formed by the confluence of the shared and varied traditions that make up the American musical ethos; specifically those sounds that are merged from folk, country, blues, rhythm and blues, rock and roll and other external influential styles such as bluegrass. Americana, as defined by the Americana Music Association (AMA), is "contemporary music that incorporates elements of various American roots music styles, including country, roots-rock, folk, bluegrass, R&B and blues, resulting in a distinctive roots-oriented sound that lives in a world apart from the pure forms of the genres upon which it may draw. While acoustic instruments are often present and vital, Americana also often uses a full electric band."

Roots music refers to a style of music that focuses on both the positive and negative truth within a culture, nation, people, etc.

Roots music can refer to several styles or trends in music:
Folk music
American folk music.
Americana (music)
Roots reggae
Roots revival, a trend which includes young performers popularizing the traditional musical styles of their ancestors
Traditional music, music transmitted as part of an oral culture
World music

Ik neem aan dat Sunderland niet doelde op Roots Reggae

Dan stel ik voor een wijziging van de naam van dit topic naar 'Maak kennis met Americana en aanverwanten' en een nieuw topic met de naam 'Maak kennis met Wereldmuziek'. Dat zou duidelijk moeten zijn

Na ruim een dag geen enkele reactie. Kennelijk is er weinig behoefte aan verandering, dus ik dacht dat we maar eens over moeten gaan tot de orde van de dag.

Het volgende filmpje is van Calexico met een mix van americana en jazz.

[

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:46 uur

geplaatst: vandaag om 23:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.