MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Calexico

Blijkbaar is het live ook dik de moeite waard. 8

Ik ben vooral voor variatie in dit topic. Conclusie is dat Folk, Americana en Roots nauw verbonden zijn aan Wereldmuziek (of andersom), daar is lastig een concrete scheiding in aan te brengen. Ook op het net vind ik geen duidelijke beschrijjving die we hiervoor als norm zouden kunnen toepassen.

Focus binnen dit topic ligt bij de Amerikaanse en Anglicaanse Folk, Americana en Roots en als 1 op de 10 nominaties in een buitencategorietje valt, dan hoor ik dat liever dan, zoals ik eerder al postte, 5 avonden achter elkaar een hippie met een gitaar, want dan haak ik af.

Het is aan een ieder om in zijn beoordeling op een positieve manier kenbaar te maken wat hij/zij van een nominatie vindt. Een nomineerder van een plaatje dat collectief wordt neergesabeld, zal bij een 2e of 3e keer zich nog wel eens achter het oor krabben voordat hij/zij een volgend nummer in die categorie nomineert. Bovendien is het aan een ieder om de vaart in dit topic te houden met die muziek die hij/zij belangrijk vindt en om daarmee anderen voor te zijn.

Tussen alle berichten door hebben we de spelregels wel eens aangepast. Het overzicht heb ik niet meer helemaal maar de volgende vind ik wel belangrijk:
* 1 x per 24 uur 1 nominatie bestaande uit 1 filmpje.

spoelie90 schreef:
Calexico

Blijkbaar is het live ook dik de moeite waard. 8

Het live album Scraping kan ik je aanbevelen.

Die tip neem ik ook maar tot me. Calexico is kwaliteit maar dit nummer maakte nog niet echt een onuitwisbare indruk op me. Een heel album zou lekker klinken op een zondagochtend.

7

Calexico zie ik hier iets te vaak voorbij komen naar mijn smaak. Ik vind het wel aardig, maar ben er nooit echt door overrompeld. Een 6,8.

Na ruim een dag geen enkele reactie. Kennelijk is er weinig behoefte aan verandering
... ik ga er nog steeds vanuit dat een nieuwe bijdrage om 18.00 uur geplaatst wordt, is dat losgelaten? Als je dan om 6 uur niet kunt....

Calexico: 8
Zoals vaak; sfeervol en op een spannende manier ingehouden.

Oldfart schreef:
(quote)
... ik ga er nog steeds vanuit dat een nieuwe bijdrage om 18.00 uur geplaatst wordt, is dat losgelaten? Als je dan om 6 uur niet kunt....
Het tijdstip was 20.00 uur en dat heb ik maar losgelaten, want enerzijds werd er niet aan gehouden en anderzijds werd een nummer, dat vanwege uitblijven van een eerdere nominatie, om bv 16.00 uur gepost, weer overruled door een volgend nummer dat om 20.00 uur werd gepost.

Een nominatie minimaal 24 uur laten staan lijkt mij dan een betere oplossing.

Een nominatie minimaal 24 uur laten staan lijkt mij dan een betere oplossing.

Dat doet denk ik ook het meeste recht aan een nominatie.

@Heicro, ik ga op zoek naar Scraping. Ik zit weer voor de tentamens en Calexico is typische muziek om bij te leren

Nog geen album van dit gezelschap gehoord.
Staat zelfs nog niet op MuMe, voor zover ik de zoekmachine kan vertrouwen.

Muzikaal alles prima voor elkaar, instrumentaal valt vooral de contra bassiste op.
Vele roots en old school stijlen worden gecombineerd tot iets eigens.
Zangeres Rachael Price is in jazz geschoold, maar de band noemt zichzelf een "free country band" bedoeld als "country music, played free"

Dit is zeg maar de plaatsing van de 15e, plaats dus gerust een nieuwe vanavond...

Hmm, dan zouden ze toch nog eens uit moeten leggen wat zij bedoelen met free country. Dit klinkt toch meer jazzy met soulinvloeden en een haast gospelachtig refreintje. Wel leuk genoeg om het album eens op te zoeken.

7

Prima muzikanten, de zangeres kan veel met haar stem. Doet in de verte aan Amy Winehouse denken.
Ik vind het wel wat hebben. Een 7.

Wel geinig. Een 6,3

Hendrik68
Op verzoek van Masimo een nummer van Townes van Zandt : Gipsy Friday. Een nummer van voor zijn doorbraak, maar pas uitgebracht na zijn dood.

YouTube - Townes van Zandt - Gypsy Friday

Eigenlijk vind ik alles goed van Townes Van Zandt, zelfs zijn "mindere" nummers. Het is zijn "snik" en zijn tekst dat het bij mij doet. (8)

is dit hoe je het wilde hebben Henk?

Hendrik68
Helemaal goed hoor.

Wat Klezmer op verzoek van Sunderland

Mooi filmpje!

Even Townes van Zandt 24 uur de tijd geven Sokra!

Maar wel leuk dat je iets post van Ot Azoj want ik heb ze eens live gezien bij Balkan Beats in de Melkweg met een prachtige accordeoniste. Leuke avond gehad!

Edit: toch stiekem geluisterd en wat is dit heerlijk he?! Blijf hier maar eens stil bij zitten. Gaat niet lukken.

Sunderland schreef:
Even Townes van Zandt 24 uur de tijd geven Sokra!

Heel vriendelijk en geduldig, Sunderland, maar Sokra ik begin me te ergeren, dus aub voor eens en altijd: Houdt je aan de regels!

Och, nieuwkomers moeten soms even de regels doorkrijgen, denk dat na dit zeer vriendelijke bericht van Sunderland de regels ook wel doorsijpelen..

Het nummer dat Hendrik (met vriendelijke assistentie van Oldfart) plaatst ken ik nog niet. Sowieso heel het album nog niet, dus misschien moet ik die maar 'ns gaan beluisteren. Mooi nummer.

Ach, met nieuwe users heb ik wat meer geduld. Bovendien doet hij mij een gunst he?!

Townes van Zand: elke keer weer word ik verrast door de enkele liedjes die ik nog maar van hem gehoord heb. Ik heb hem leren kennen in de MuMeLadder maar nog niet echt de tijd gehad om me in zijn werk te verdiepen. Dit is de soort folk wat ik heel erg kan waarderen.

8

Edit: kan iemand mij een instapmodel van hem tippen?

Ik vind het album 'Our Mother the Mountain' absoluut z'n mooiste - prima instapper ook, hoor.

Hendrik68
Mee eens. Zijn debuut is meer dan verdienstelijk, maar vanaf Our mother the mountain komen er 3 magistrale albums, die zonder uitzondering een heel hoog niveau halen. Iedereen moet maar uitmaken welke de beste is. Daarna het langzaam wordt het langzaam wat minder. Hoewel zijn grootste "hit" Pancho & Lefty wel op een van die iets mindere albums staat.

Voor dit topic heb ik express dit nummer gekozen, omdat het album, waar dit nummer op staat "In the beginning", bestaat uit nummers die voor zijn doorbraak waren opgenomen, maar nog niet uitgebracht waren. Dit album mag zich wat mij betreft rusig meten met de 3 toppers uit zijn reguliere werk.

Dank! Ik heb ze voor het gemak beide maar toegevoegd aan mijn Spotify-lijstje.

Townes van Zandt: 8.5

Lake Street Dive: 5

Dat Klezmerfilmpje:

Lake Street Drive: 7,5
Townes van Zandt: 8

Ruimte voor jong Iers talent:

Fijn uptempo: 8,5

hmmm...in Ierland zijn zo te horen de Mumfordjes ook langs geweest.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:24 uur

geplaatst: vandaag om 01:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.