Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 9 februari 2012, 16:43 uur
Dexter schreef:
Billy Bragg: mooie ontdekking, 8. Guthrie heeft dat nummer zelf toch nooit opgenomen, of wel?
Billy Bragg: mooie ontdekking, 8. Guthrie heeft dat nummer zelf toch nooit opgenomen, of wel?
Nee dit nummer heeft Guthrie inderdaad niet zelf opgenomen. Op verzoek van zijn dochter zijn de nagelaten teksten door Billy Bragg en Wilco opgenomen, deze opnames zijn te vinden op Mermaid Avenue I en II.
0
servaas
geplaatst: 10 februari 2012, 01:05 uur
En daarvan is het eerste album zonder meer het sterkste. Al opende het tweede album met het visitekaartje van het project: Wilco‘s Airline to Heaven, dat Jeff Tweedy en zijn vrienden nog steeds live spelen.
Een van de opvallendste video's daarvan werd opgenomen tijdens Farm Aid in 2005 en dan niet alleen vanwege de muziek! Let vooral op de introductie van de band door de jonge en toen nog relatief onbekende senator uit Illinois die het een paar jaar later nog ver zou brengen:
en dan zijn er nog mensen die durven beweren dat Wilco op dit moment niet de belangrijkste Amerikaanse rockband is.

In een video van het Duitse popprogramma Rockpalast (WDR) zijn de hoofdbewoners van de Mermaid Avenue - Billy Bragg & Wilco - samen in de weer met hun California Stars - het prijsnummer van het eerste album -, dat Woody Guthrie dus ooit schreef, maar dat pas in 1998 voor het eerst werd opgenomen (MM I)..
en na zo'n video kun je alleen maar vaststellen dat ze nog lang en gelukkig moeten hebben geleefd.
0
geplaatst: 10 februari 2012, 10:08 uur
Maar je snapt dat dit topic bedoeld is om country/folk/roots-nummers te plaatsen om te laten beoordelen door anderen hier? Niet dat ik je verhalen niet leukt vind, maar het gaat wel een beetje veel off-topic zo...
0
servaas
geplaatst: 10 februari 2012, 10:29 uur
De Daniƫl schreef:
Maar je snapt dat dit topic bedoeld is om country/folk/roots-nummers te plaatsen om te laten beoordelen door anderen hier? Niet dat ik je verhalen niet leukt vind, maar het gaat wel een beetje veel off-topic zo...
Hoezo? Begrijp ik iets niet goed?
Volgens mij kun je je na mijn laatste bijdrage bezighouden met het beoordelen van zowel The California Gils, als The Airline to Heaven. Dus laat daar je kritische geest maar eens over schijnen.
Of zoals ik mijn studenten altijd voorhoud:
if you don t know the past how can you understand the future ?
Ik geef een voorzet:
California Girls - Mermaid Avenue Vol. I (1998) - 7,5
Airline to Heaven - Mermaid Avenue Vol. II (2000) - 8,0
Wie kopt 'm in?
Ik ben ook de discussie over de samenwerking tussen de engelse folky Billy Bragg en de Amerikaanse indierockers Wilco toch niet begonnen? Volgens mij waren jullie daar al even mee bezig voordat ik hier opdook. Allemaal de schuld van dat liedje over het nichtje van that great American icon Walt Whitman natuurlijk.
Ik houd alleen van aanschouwelijk onderwijs dus plaats er meteen twee relevante videootjes bij.
Maar ja, als dat niet de bedoeling is van dit topic - maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel - dan vraag ik me af wat je er dan wel mee bedoelt en dan ben ik hier helaas abuis.

And if you don t like my stories & videos, you can always listen to my Americana playlists.on Spotify.

0
geplaatst: 10 februari 2012, 14:41 uur
Ik vind wel dat Servaas gelijk heeft dat er ook aanvullende informatie gegeven kan worden in dit topic, er staat toch nergens dat er alleen video's geplaatst mogen worden?
0
geplaatst: 10 februari 2012, 19:55 uur
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het leek nu net of het meer ging om het verhaal (introductie Obama etc.) bij het nummer, dan het daadwerkelijke nummer zelf. Nevermind 
Beide Wilco-nummers: 7,0. Best prima, maar niet wervelend ofzo. Heb een beetje een haat liefde verhouding met Wilco.

Beide Wilco-nummers: 7,0. Best prima, maar niet wervelend ofzo. Heb een beetje een haat liefde verhouding met Wilco.
0
geplaatst: 10 februari 2012, 23:29 uur
Shangri-la schreef:
Ik vind wel dat Servaas gelijk heeft dat er ook aanvullende informatie gegeven kan worden in dit topic, er staat toch nergens dat er alleen video's geplaatst mogen worden?
Daar hebben we ook een heel mooi topic voor.

0
geplaatst: 11 februari 2012, 01:39 uur
Ja dat snap ik Paul, maar als iemand naar aanleiding van een filmpje een vraag heeft kan dat toch gewoon in dit topic of moeten we dan steeds switchen?
0
servaas
geplaatst: 12 februari 2012, 00:31 uur
Op de eerste plaats natuurlijk mijn punten: 6.5/7 (Leuk, maar niet bijzonder)
Origineel om juist deze cover van Billy Joe Shaver's 'Omaha' te kiezen van Shinebox.
Zelf wil ik dan altijd wel weten of ik ook het origineel op YouTube kan vinden, maar die video staat er helaas (nog) niet op. Wel de ook meer old country georienteerde versie van Waylon Jennings.
Op Shinebox staan nog wel meer covers van Nils Lofgren's "Everybody's Missing the Sun" en van David Bowie's "Ziggy Stardust" bijvoorbeeld, maar magistraal is natuurlijk de openingstrack Gin & Juice.
Een nummer van Snoop Dogg van zijn debuut "Doggystyle" uit 1993. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie hiervan vinden..
En dan is er natuurlijk altijd wel iemand die een mooie dub van die twee nummers maakt:
Jammer Daniel, maar het is me al weer niet gelukt om alleen maar een cijfer te geven, maar toch weer een aantal tracks die - volgens mij - om een reactie vragen.
And if you don't like my stories & videos, you can always listen to my Americana playlists on Spotify.

Origineel om juist deze cover van Billy Joe Shaver's 'Omaha' te kiezen van Shinebox.
Zelf wil ik dan altijd wel weten of ik ook het origineel op YouTube kan vinden, maar die video staat er helaas (nog) niet op. Wel de ook meer old country georienteerde versie van Waylon Jennings.
Op Shinebox staan nog wel meer covers van Nils Lofgren's "Everybody's Missing the Sun" en van David Bowie's "Ziggy Stardust" bijvoorbeeld, maar magistraal is natuurlijk de openingstrack Gin & Juice.
Een nummer van Snoop Dogg van zijn debuut "Doggystyle" uit 1993. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie hiervan vinden..
En dan is er natuurlijk altijd wel iemand die een mooie dub van die twee nummers maakt:
Jammer Daniel, maar het is me al weer niet gelukt om alleen maar een cijfer te geven, maar toch weer een aantal tracks die - volgens mij - om een reactie vragen.
And if you don't like my stories & videos, you can always listen to my Americana playlists on Spotify.

0
servaas
geplaatst: 12 februari 2012, 01:44 uur
En dan ook maar meteen een nieuwe video.
Een van de opvallendste (americana) releases van 2011 was zonder meer 'Nothing is wrong' van Dawes uit Los Angeles. Het tweede album na het debuut 'North Gills' uit 2009.
'Nothing is wrong' sluit af met 'A little bit of Everything'

Een van de opvallendste (americana) releases van 2011 was zonder meer 'Nothing is wrong' van Dawes uit Los Angeles. Het tweede album na het debuut 'North Gills' uit 2009.
'Nothing is wrong' sluit af met 'A little bit of Everything'

0
geplaatst: 12 februari 2012, 01:47 uur
Bedankt voor je leuke bijdrage Servaas en die spotify playlist is heel interessant. 
Dawes kon ik al en dit nummer is zeer genietbaar.
7

Dawes kon ik al en dit nummer is zeer genietbaar.
7
0
geplaatst: 20 februari 2012, 12:14 uur
Niet heel bijzonder, het kabbelt wat voort. 6
Laatste tijd verslaafd aan dit nummer.
Laatste tijd verslaafd aan dit nummer.
0
servaas
geplaatst: 25 februari 2012, 16:24 uur
Ja leuk !!! The Old Crow Medicine Show - of zijn het toch The Sex Pistols ? - getrokken van hun album Big Iron World uit 2006. Dat album opende met de volgende klassieker:
en dat nummer kennen we oorspronkelijk natuurlijk van The Glitter Twins:
en deze original is nu toch ook al weer ruim 46 jaar oud !!!!

Ga ervan uit dat we dit jaar nog wel nieuw werk van deze Medicine Show te horen krijgen, want hun laatste album verscheen toch al weer in 2008. En van dat album herinner ik me vooral deze:

en dat nummer kennen we oorspronkelijk natuurlijk van The Glitter Twins:
en deze original is nu toch ook al weer ruim 46 jaar oud !!!!

Ga ervan uit dat we dit jaar nog wel nieuw werk van deze Medicine Show te horen krijgen, want hun laatste album verscheen toch al weer in 2008. En van dat album herinner ik me vooral deze:

0
servaas
geplaatst: 25 februari 2012, 19:16 uur
Inderdaad! Kun je dus in ieder geval tot aanstaande dinsdag vooruit!
0
Ponty Mython
geplaatst: 25 februari 2012, 22:35 uur
Dat zeg ik niet om lullig te doen, maar dat zijn de regels die voor deze topics toen zijn opgesteld om video chaos te vermijden.
0
servaas
geplaatst: 28 februari 2012, 14:29 uur
Ok, eentje dus, maar dan wel een leuke !! Deze bijvoorbeeld:
Maar ja daar hoort eigenlijk ook een original bij !

Maar ja daar hoort eigenlijk ook een original bij !

0
geplaatst: 29 februari 2012, 17:18 uur
Net als zijn oude bandmaatje Jeff Tweedy dat deed met Mermaid Avenue, heeft ook Jay Farrar samen met Will Johnson, Anders Parker en Yim Yames een album opgenomen met teksten van Woody Guthrie. Het eindproduct is New Multitudes gaan heten.
Old L.A.
Old L.A.
0
servaas
geplaatst: 1 maart 2012, 18:10 uur
Voor je je blind staart op het nieuwe album van The Boss is het goed om te weten dat deze week ook Harder than Hammered Hell het nieuwe album van Otis Gibbs verschijnt. De opvolger van Joe Hill 's Ashes uit 2010.
Het album is integraal te beluisteren op Otis Gibbs' Bandcamp
Zo zie je maar er is een Otis die dood is en er is er een die gelukkig nog leeft en zo te horen is ie springlevend !!!

Het album is integraal te beluisteren op Otis Gibbs' Bandcamp
Zo zie je maar er is een Otis die dood is en er is er een die gelukkig nog leeft en zo te horen is ie springlevend !!!

0
geplaatst: 3 maart 2012, 09:44 uur
Old L.A. wordt nergens echt spannend: 6
Otis Gibbs: qua muziek prima maar de stem staat mij wat minder aan: 6.5
Otis Gibbs: qua muziek prima maar de stem staat mij wat minder aan: 6.5
0
geplaatst: 3 maart 2012, 10:06 uur
Hier de afsluiter van een magistraal concert wat ik vorig jaar zag in de Patronaat van Okkervil River. Het nummer kende ik niet maar is sindsdien my favourite. Het levert me nog steeds kippevel op. Excuus voor de matige kwaliteit maar live heeft het meer power dan de versie op het album.
Okkervil River met Westfall.
Okkervil River met Westfall.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.