MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
persoonlijk ben ik van mening dat dit een Maak Kennis Met topic moet blijven en dat er geen plaats is voor (toegeven, terechte) tributes naar bekende genre artiesten Maar dat ben ik, geen idee hoe anderen daarover denken?

Joseph Arthur: 7,5
Greg Trooper: 6,5. Aan wie doet die stem me denken? Ik kom er niet op.
Elliott Smith: het emo-gehalte is me iets te hoog. 5

Met de voorgaande opmerking ben ik het wel eens, al is dat in veel gevallen toch iets wat je pas achteraf kunt beoordelen. Lastig haalbaar dus.
Aanvulling: dergelijke eerbetuigingen zouden hier beter passen: Genres >> Overigen >> Alles over Altcountry, Roots en Americana

Vento Vivimus
ThirdEyedCitizen schreef:
persoonlijk ben ik van mening dat dit een Maak Kennis Met topic moet blijven en dat er geen plaats is voor (toegeven, terechte) tributes naar bekende genre artiesten Maar dat ben ik, geen idee hoe anderen daarover denken?

spoelie90 schreef:
Met de voorgaande opmerking ben ik het wel eens, al is dat in veel gevallen toch iets wat je pas achteraf kunt beoordelen. Lastig haalbaar dus.
Aanvulling: dergelijke eerbetuigingen zouden hier beter passen: Genres >> Overigen >> Alles over Altcountry, Roots en Americana

Hierover het volgende:

In principe heb je gelijk, TEC. Dit is vooral een topic waarin de kennismaking met nieuwe muziek centraal staat, maar als je terugleest, zie je dat dit uitgangspunt niet (altijd) consequent is gevolgd.

Dit uitgangspunt verhoudt zich ook slecht met de posts over bijvoorbeeld Darrell Scott, Guy Clark, Sam Baker & Gregg Trooper. Hoe zeer ik die heren ook waardeer, je kunt het moeilijk veelbelovende muzikanten met een nieuw geluid noemen. Het blijven toch acts die vooral baby boom'ers aanspreken. Eerder Take Root dan Crossing Border dus

Ik betwijfel ook of zij de afgelopen jaren meer invloed hebben gehad op de ontwikkeling van jonge muzikanten dan Elliott Smith die toch algemeen wordt gezien als een van de belangrijkste singer-songwriters van de laatste 20 jaar. Je hoeft er NoDepression of America Songwriter maar op na te slaan.

Hoewel op en top singer-songwriter zou ik Elliott Smith niet snel opbergen in het vakje 'altcountry, roots & americana'. Elliott was toch op de eerste plaats indie, richting lo-fi/folk. Die dankzij het feit dat zijn muziek in films werd gebruikt doorbrak naar een meer pop/rock gericht publiek.

Elliott Smith waltzed into our hearts like few songwriters before or since.

Laat je niet tegenhouden door één woordje. Ik had het meer over de strekking van het bericht.

Vento Vivimus
spoelie90 schreef:
Laat je niet tegenhouden door één woordje. Ik had het meer over de strekking van het bericht.

Ik laat me zelden tegenhouden door 1 woordje. Probleem is dat 1 woordje vaker leidt tot een extra lang twitter bericht.

We hebben ook wel vaker bekendere artiesten gezien in dit topic, toch? Ik heb oa. Townes ooit geplaatst, van mij mag het zo nu en dan wel. Het kan toch soms een uitzondering op de regel zijn? Elliott Smith mag dat in ieder geval van mij wel

Ok, goed dan. Elliot Smith, bijzonder artiest die veel gevoel in zijn muziek wist te leggen, maar heb er vaak geen klik mee. 6

Hendrik68
Ik kijk uitsluitend naar de titel van dit topic, daar staat niets over hoe oud een artiest of nummer mag zijn. Wat mij betreft laten we mekaar een beetje vrij in wat we doen, zolang we maar niet overdrijven. Ik vind Elliot Smith eigenlijk niet in dit topic passen, althans dit nummer niet. Toch leuk om kennis met hem te maken. Ik geef een 6,5. Ik zou nog een paar nummers van hem moeten luisteren, maar dat lukt deze week alleen niet zo best. Ik heb het idee dat zijn stem me een beetje te breekbaar is en dat er weinig power achter zit.

ThirdEyedCitizen schreef:

Veel van wat jullie "bekende genre artiesten" noemen waren bij mij onbekend - ik ben volop aan het ontdekken dankzij dit topic. Zo heb ik Townes van Zandt mede door de filmpjes die hier zijn geplaatst leren kennen.

Elliott Smith: prachtige liedjes, ik vind lang niet alles even sterk en een heel album is soms wat zwaar. Miss Misery vind ik niet bepaald zijn beste werk, maar het is toch wel een 7 waard.

Joseph Arthur; apart, maar daardoor ook wel een beetje gezocht qua melodie- en zanglijn. Een 6,5.

Greg Trooper; mmm, wel wat saai en oudbollig ja. Een 6.

Elliott Smith; dat is toch wel een soort idool van mij. Geweldige artiest die je eigenlijk steeds meer gaat waarderen naarmate je meer van hem ontdekt. In ieder geval, dat doe ik. Deze uitvoering van Miss Misery vind ik alleen niet zo sterk. Hij kan veul beter. Een 6 dan ook.

En oja, ik zie toch wel liever onbekende dingen hier voorbijkomen. Dan ontdek je dingen. Oke, wat voor de een onbekend is, is dat voor de ander niet, maar Eliott Smith is toch wel zo'n artiest die hier bij iedereen toch wel bekend is neem ik aan? Dan kunnen we ook wel iets van Dylan of Neil Young gaan plaatsen, maar dan is het einde een beetje zoek...

Wellicht een compromis: bij het plaatsen van een bekender figuur een onbekender lied? Er zijn ook van de Groten pareltjes te vinden die niet iedereen kent.. - maar in ieder geval lijkt me dat 'onbekend' (wat dat dan ook moge zijn) de richtlijn is, maar dat dit geen hele strikte hoeft te zijn. Maar aan jullie de keuze, ik ken m'n plek als niet erg actieve user in dit topic.

Help, ik ga zo haast Servaas nog 'ns verdedigen!

aardig rondje dit:

Grey Reverend: 6,5
Joseph Arthur: 7, vooral richting het einde overtuigend
Greg Trooper: 7
Elliott Smith: ik vind dit toch wel de mooiste van dit rondje, 7,5

Hier iets van Nederlandse bodem, een Zeeuw om precies te zijn:

Afgelopen editie van Motel Mozaique ging ik mee met een rondleiding door de Rotterdamse haven. Op de weg terug speelde Broeder Dieleman een kleine set, de combinatie van het lentezonnetje, het gewieg van de boot. de haven en zijn fijne getokkel maakte het een optreden dat ik niet snel zal vergeten.

Ik heb weinig met Nederlandstalige muziek, maar dit zet ik nog wel eens op. Het is niet bepaald lichte kost

7.

Nee, wel echt mooi.
Ik had misschien OLV van de polder moeten plaatsen, dat is mijn favoriet
Ik heb Dieleman overgeslagen op Motel Mozaique.... daar heb ik nu spijt van...

verrassend leuk, al zou ik het afgaande op dit nummer niet snel opzetten, denk ik. 7.2

probeer O.L.V. van de Polder eens, van hetzelfde album. Staat ook op youtube(net als het hele album). Dat nummer is geweldig, ook met het soort koor gezang aan het einde!

Vento Vivimus
Hoewel ik een liefhebber ben van De Kift doet deze Zeeuw mij weinig: 6-

Zo zorgde wijlen Elliott Smith zelfs 10 jaar na zijn verscheiden op dit forum nog voor wat ketelmuziek. Wie had dat gedacht ! Denk niet dat mij dat lukt! Zelfs nu ik de sympathie van Masimo lijk te hebben gewonnen. Je weet natuurlijk nooit wie je vrienden zijn!

Sarah Jarosz: Crafting a darker Bluegrass Sound

En dan nu onder het motto 'something old, something new, something ventured, something gained'. Van Elliot Smith naar de dame die op dit moment de playlists van de Americana/Roots stations in de VS
aanvoert met de video die Hendrik hier 's nachts aantrof, maar die de volgende morgen was verdwenen omdat ik "Chatma" van Tamikrest nog net iets beter vond.

In 2009 stootte ze op haar 18de met haar debuutalbum 'Song Up in Her Head' meteen door naar de top
van de Amerikaanse bluegrass en folk scene.

Sinds vorige maand is er een nieuw album 'Build me up from the Bones', haar derde, dat opent met 'Over the Edge':

De hele set voor Soundcheck (WNYC radio, New York), die begin deze maand werd opgenomen, vind je
hier.

Hendrik68
Broeder Dieleman: 7. Ga ik zeker meer van horen. Iemand die zingt wat er in hem opkomt en niet omwille van de commercie er een flauw Engelstalig prul van maakt met een zeeuws accent (he Racoon?). Bovendien is het nummer op zich ook nog eens prima.

Sarah Jarosz: Ik zie op wiki dat ze van mei 1991 is en dan nu al weer haar 3e album. Dat is indrukwekkend. Ik vind dit filmpje aardig maar nog niet geweldig. De stem en sound daar is echter weinig mis mee. Ik ben buitengewoon benieuwd hoe haar albums klinken. Voor dit filmpje een 6,5.

Broeder Dieleman: 3. Wat een vervelend liedje. Dan nog liever Racoon...
Sarah Jarosz stond nog op m'n 2013-beluisteren-lijstje. Nu ook nog, maar wel een paar plaatsen lager. 6

Broeder Dieleman; vind het ook meer vervelend dan fijn om naar te luisteren. Een 5.

Sarah Jarosz: goed liedje alleen ik mis een beetje de power en overtuiging. Het is allemaal een beetje duf. Een 6,5

Ik ben geen fan van live videos plaatsen, maar nu is het even niet anders... schitterend nummer. Zoek vooral ook even de studioversie op als je over spotify beschikt oid.

Of luister hem even hier..:

Richmond Fontaine - Laramie...

Hendrik68
Alles erop en eraan.Ducoz steekt in een bloedvorm. 8,5 voor deze prachtige band. Precies zoals Hendrik het hebben wil.

Ik ben vaak al verkocht als het album of een titel van een nummer een staat of plaatsnaam bevat Ik hou van muziek/teksten die verhalen vertellen Bij deze band is dat vrijwel altijd raak

Richmond Fontaine: klinkt interessant, album staat inmiddels in mijn spotifyplaylist. 6,8

Sarah Jarosz: klinkt best ok, maar het is ook wel wat braafjes. 6

Ducoz schreef:
Ik ben vaak al verkocht als het album of een titel van een nummer een staat of plaatsnaam bevat Ik hou van muziek/teksten die verhalen vertellen Bij deze band is dat vrijwel altijd raak

Dat heb ik met titels in de trend van 'the Ballad of ....'

Richmond Fontaine: 6,5

Broeder Dieleman: 6,5
Sarah Jarosz: 6,3
Richmond Fontaine: met gevoel gebracht dit, hou ik van: 7,8

Hendrik68
Tja, na het Zeeuws Vlaams van Broeder Dieleman, van wiens album ik steeds meer onder de indruk raak, is het maar een kleine stap naar een stukje Belgisch Vlaams op hoog niveau.

Het Zesde Metaal, bij velen vast wel bekend, voor degenen die dit niet kennen: na dit nummer vergeet je ze nooit meer.

Gaat erg goed hier.
Sarah Jarosz: 7.2
Richmond Fontaine: 8.2
Het zesde metaal: natuurlijk bekend, maar ik kan het vaak niet lang luisteren door het accent. Toch 8. Leden van de band zijn trouwens ook vaak backing band voor Roosbeef.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.