MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Ben wel een Pogues fan, en wat kerstnummers betreft is dit erg fijn natuurlijk... Wat Pogues-nummers betreft hebben ze wel betere ... 7

Ik hou wel van wat Ierse muziek op zijn tijd, maar de Pogues doen me niet zo veel. Dit vind ik wel een leuk nummer. 7

Ducoz schreef:
Maar de mooiste kerstnummers staan hier op:
Sufjan Stevens - Songs for Christmas (2006)

Zeker weten! That was the worst Christmas ever staat hier op repeat.

Een van mijn favoriete kerstnummers, ik geef het een 8.

Hendrik68
Dit is zo ongeveer het enige nummer waar ik oprecht kippenvel van krijg. Muziek maakt me blij en kan me raken, maar nergens zo als bij dit nummer. Al bijna 20 jaar lang. Dat niet iedereen hetzelfde voelt bij dit nummer is begrijpelijk en je kunt er ook oprecht geen drol aan vinden. Maar om dan met Suffe Jan Stevens aan te komen als alternatief dat doet wel heel erg pijn. Een van de meest overgewaardeerde artiesten op de site. Die Kerstplaat van hem slaat werkelijk alles. Volstrekt emotieloze pulp. Kirsty Maccoll draait zich om in haar graf.

Pogues en een goed kerstnummer, ja.

Wat een lullig nummer zeg. Kan hier geen beoordeling aan hangen...

Ducoz schreef:
Maar de mooiste kerstnummers staan hier op:
Sufjan Stevens - Songs for Christmas (2006)

Mee eens. That Was The Worst Christmas Ever is misschien wel het mooiste en meest lieflijke kerstnummer ooit.

Hendrik68
Dan vraag ik mij dus af: waarom plaatst niemand dit liedje dan? Omdat ik de beroerdste niet ben, komt hier Sufjan Stevens met That was the worst christmas (song) ever .

Mag best een aardig liedje zijn, maar wat mij betreft ademt dit totaal geen kerstsfeer, dat doet het liedje van the Pogues wel.

Ben het met Hendrik eens, die emotieloze pulp kan niet tegen dat mooie kerstnummer van de Pogues op. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Dit plaatje onlangs ontdekt en wil het met jullie delen:

Hendrik68
Soort van roots rock gemengd met classic rock en een vleugje soul. Die stem doet me in de verte denken aan Journey, maar dat zal aan mij liggen. Ik moet er meer van horen om een oordeel over deze artiest te vellen. Voor dit filmpje nu een 6,5. Kan best zijn dat in het geheel van een album dit veel beter tot zijn recht komt.

In 2011 heb ik the Duke & the King gezien op de Affaire in Nijmegen en dit was één van de leukste optredens van het festival. Ik heb toen ook het album gekocht waar dit nummer op staat. Shine on You krijgt van mij een 7,3.

Shakey Graves: 7
Tarnation: goed liedje dit, haar stem vind ik wat minder, toch een 7,3.
Pogues: 7,5, met recht een klassieker, al doet het me niet zoveel als het Hendrik doet. Sufjan neem ik ook meteen maar mee, die vind ik dan weer zeker niet slecht, 6,8 hiervoor (ik krijg licht de indruk dat Hendrik hier iets onder zit).
Duke & the King: 7

Sufjan mooi, ben het wel met Masimo eens dat het niet te vergelijken is met het Pogues nummer, ik ervaar het eigenlijk ook helemaal niet als kerstnummer.. toch 7,5

Duke & the King.. ik weet het niet, beetje wisselvallig, her en der fijn, maar ook af en toe tegenvallend, een cijfer weet ik niet, en geef ik dus ook niet.

Ik heb een tijdje niets geplaatst hier, maar op de valreep van 2013 heb ik nog iets ontdekt dat ik zeer graag met jullie wil delen: Chris Stapleton uit Nashville. In Amerika is hij enigszins bekend als hitschrijver voor anderen en hij maakte deel uit van een country bandje genaamd The Steeldrivers (4 stemmen op mume). In Juli dit jaar kwam hij met zijn eerste solosingle (ook een schitterend nummer wat mij betreft, was moeilijk kiezen) What Are You Listening To. Waarschijnlijk komt in 2014 zijn debuutalbum uit, en de kans is groot dat ook het volgende nummer daar op staat. Graag jullie beoordeling voor 'Sometimes I Cry':

Lastige, bij dit nummer is de zang sterk (soort country/soul?), maar het gitaarwerk onderbreekt wat mij betreft de flow van het nummer. 6

Bij het andere nummer is de zang wat minder, maar het gitaarspel veel beter, waardoor je een makkelijker te beluisteren geheel krijgt.

Niet slecht, maar ben er niet ondersteboven van.

Hendrik68
Ik had ook al een filmpje klaarliggen, maar voor deze artiest sluit ik met alle liefde achteraan in de rij. Wat een stem, deze Stapleton. Voor dit filmpje een dikke 8. Het andere filmpje is iets meer mainstream maar zou je hem plaatsen dan had die ook minstens een 7 opgeleverd. Laat maar komen dat album in 2014. Er staan voor 2014 sowieso al een hele partij releases op stapel waar je vooraf en ik hoop ook acheraf U tegen zegt. Ik hoop wel dat de wereld volgend jaar massaal zijn baard afscheert. Maar dat terzijde.

The Duke And The King, ik vind de instrumentatie erg mooi, alleen waarom moeten die stemmen zoveel reverb hebben? Jammer. Daardoor word het van die stadionmuziek.

Stapleton, geweldige stem inderdaad en het nummer vind ik ook goed, al had er van mij wel iets meer progressie in het gitaarspel mogen zitten (bijv. later wat strumwerk). Dat kon het nog wat spannender maken denk ik. Maar toch, die stem. Wauw Mooie ontdekking!

Ik ben ook wel onder de indruk van de stem van Stapleton. 7,5

Chris Stapleton: 6
The Duke & the King: 6,5
The Pogues: 9
Tarnation: 6,5
Shakey Graves: 7

De meeste leden die dit forum volgen zullen deze mevrouw al wel kennen en waarderen of niet, maar ik wil het toch even posten. Klinkt als Alela Diane/Vashti Bunyan/Joanna Newsom.
Schitterend album wat mij betreft en voor het eerst sinds 6 jaar weer in productie.
Veel mensen op dit forum struikelen over de fluit die te horen is op veel van haar nummers, ik vind het schitterend.

Ik vind het ergens ook wel bij de tijd van het jaar passen. Ik denk gelijk aan besneeuwde naaldbossen en dergelijke. DIt nummer past daar ook wel bij.
YouTube - Mariee Sioux - Wizard Flurry Home

Chris Stapleton ben ik niet kapot van, mij te eentonig en te bluesy(die twee benoemingen gaan hand in hand, ben helemaal geen fan van de blues(tenzij we spreken over pre 60s blues) ). 6

Ducoz schreef:
Klinkt als Alela Diane/Vashti Bunyan/Joanna Newsom.

Prachtig album ja, wil ik wel een 8,8 aan kwijt
Alleen in deze quote mis je wel een enorme (en heel duidelijke) overeenkomst, Marissa Nadler! Ook prachtig en in mijn ogen op de eerste twee albums nog fijner. Bijvoorbeeld op "Under an Old Umbrella"

YouTube - Marissa Nadler - Under An Old Umbrella

Marissa Nadler staat op het lijstje voor Januari/februari. Die ken ik nog niet echt dus kon ik nog niet in het lijstje opnemen

Maar de gelijkenis is inderdaad treffend Jammer dat dat eerste album van haar zo moeilijk te krijgen is..

Marissa Nadler - van dat liedje heb ik ook een cover gemaakt, met akkoorden die op internet waren gezet door, jawel, de heer Paalhaas

De muziek van Mariee vind ik wel mooi, die fluit hoeft niet per sé van mij...

Ohja, Marissa Nadler... daar moet ik nog steeds wat meer van gaan luisteren.

Mariee Sioux kende ik al wel, prachtig! dit nummer krijgt van mij een dikke 9.

Chris Stapleton: op zich best een mooie stem maar ik vind het liedje een beetje saai. 6.

Mwa Mariee Sioux, het zoveelste zuchtmeisje wat ik hier tegenkom. Nee van mij mag het allemaal wat spannender. 5

Herkansing voor Dave van Ronk

Nee dit is het niet voor mij, ik vind de zanger niet geweldig en het nummer al helemaal niet. 4

Mariee Sioux. Tsjah die fluit, weet niet. 7.7
Dave van Ronk: Stuk beter dan de vorige. Dikke 8
Tim Easton: Meer van dit, 8.3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.