MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / J-pop (K-pop/C-pop) album van de week

zoeken in:
sxesven

(afbeelding)

Jodelpop? Jeukpop? Jachtsauspop? Nee nee, niets van dat alles. J-pop is de algemene term die al sinds jaar en dag wordt gebruikt om popmuziek - in de breedste zin - uit Japan aan te duiden. Overigens kennen we tegenwoordig natuurlijk ook dingen als J-R&B en J-rock, maar om het gemakkelijk te houden scharen we al deze stijlen maar even onder de brede noemer. J-pop is van nature erg populair in het thuisland (populair genoeg voor veel artiesten om zich puur op de eigen markt te richten), maar ook daarbuiten zijn er veel liefhebbers, die er allemaal om hun eigen reden aan verslingerd zijn. Bekende namen zijn o.a. Ayumi Hamasaki, Utada Hikaru, Koda Kumi, Perfume, YUI en ABK48 (en ja hoor, heren zijn er ook zat: Arashi, KAT-TUN, Gackt en B'z om er maar wat te noemen).

Naast J-pop mogen ook C-pop en (in steeds meer toenemende mate) K-pop op aardig wat internationale liefhebbers rekenen. Bekende namen uit de C-pop (de dekkende term voor pop uit China, Taiwan en Hong-Kong, hoewel C-pop ook weleens exclusief voor Cantonese pop - en dus geen Mandarijnse - wordt gebruikt, maar niet in deze thread in ieder geval ) zijn o.m. Kelly Chen, Faye Wong en Jay Chou.

K-pop genoot in 2012 plots grote internationale bekendheid dankzij PSY en zijn Gangnam Style, hoewel het voor slechts weinig reden was zich te verdiepen in de rest van de muzikale schoonheid die K-pop herbergt. Denk aan Girls' Generation, (f)x, Shinee, BoA, 2ne1 - de K-pop-scene bloeit misschien nog wel meer dan elke andere Aziatische, en is in ieder geval de meest internationaal georienteerde (voor meer info kunt u eens op de term Korean wave googelen).

En dan deze thread: MDV opperde op de albumpagina van het Japanse High and Mighty Color's Go Over een album-van-de-week voor de bovengenoemde genres. Want: liefhebbers zijn er wel degelijk op MuMe, maar verder dan wat losse berichten bij albums eens in de zoveel tijd komt het helaas eigenlijk niet. Tijd om ons eens te verenigen dus, en om het dan maar meteen heel gezellig te maken in de vorm van deze thread, waarin elke deelnemer eens in de zoveel weken een album nomineert dat de andere deelnemers dan beluisteren en beoordelen. Dat wordt ongetwijfeld leuk

Inschrijven kan vanaf vandaag. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus schrijf je gerust in, ook als je nog niet zo bekend bent met de genres maar graag wat wil ontdekken. Ik stel een redelijke vrijheid in keuze voor, dus zolang het onder een J- (of K- of C-) noemer valt is het goed. Dat betekent dat alleen artiesten die echt buiten de popmuziek opereren niet wenselijk zijn (noise, jazz, hardcore, dat soort dingen). Als iemand hier echter andere gedachten over heeft, deel ze dan gerust. Het zou fijn zijn als we allemaal blij zijn met 'ons' topic

Game on!

MDV
Ik stel een alternatieve titel voor dit topic voor: 'interactie tussen sxesven en MDV' .
Maar of andere mensen nou mee gaan doen of niet, ik zie dit zeker zitten. Wat het buiten de popmuziek opereren betreft: tot op zekere hoogte vind ik dat dat wel moet kunnen. Ik vind de zachtere varianten van metal en punk nog wel onder popmuziek vallen. De toegankelijkste vormen van jazz zou ik ook nog wel toelaten. Dus Shiina Ringo en Versailles nog wel, maar zeker geen Hijokaidan, Sigh en The Stalin.

Niet dat ik van plan ben om randgevallen te nomineren, maar goed.

sxesven
Precies met je eens: die zachtere varianten zou je ook nog wel onder J-rock scharen bijvoorbeeld (en The Stalin niet), net zoals Shiina Ringo ondanks al haar experimenten toch ook echt een J-pop/J-rock artiest is (en de jazz is natuurlijk van het meest toegankelijke soort). Dus ik vermoed dat we wel op één lijn zitten

En als het nodig is kan een modje vast de titel wel aanpassen

Leuk! Ik doe mee Misschien nog niet meteen zelf nomineren (want ik ken nog vrijwel niks, vooral qua volledige albums), maar zal zeker de nominaties proberen te beluisteren. Onder meer dankzij Sven heb ik al wel enkele namen op het oog, maar om mezelf er daadwerkelijk toe aan te zetten albums te gaan beluisteren zou dit topic hartstikke handig moeten zijn

Leuk idee, van K-pop en C-pop ken ik niet heel veel, maar de interesse is er volop.
Dir en Grey zal denk ik wel een voorbeeld zijn van iets wat erbuiten valt? Daarnaast ook vrij bekend bij velen.

MDV
Der Untergang schreef:
Leuk idee, van K-pop en C-pop ken ik niet heel veel, maar de interesse is er volop.
Dir en Grey zal denk ik wel een voorbeeld zijn van iets wat erbuiten valt? Daarnaast ook vrij bekend bij velen.

Wat Dir en grey betreft zou ik zeggen dat alle albums voor Six Ugly randgevallen zijn, en alle alles daarna ongeschikt. Hoelang blijven we eigenlijk wachten tot het tijd is om te nomineren?

Dus we hebben nu:
- sxesven
- MDV
- Der Untergang
- McSavah (onderaan om 't even aan te kijken)

Wie zou hier nog meer voor te porren zijn? tip_of.yourstar? Arrie?

tip_of.yourstar
Count me in!!

- sxesven
- MDV
- Der Untergang
- McSavah (onderaan om 't even aan te kijken)
- tip_of.yourstar

McSavah, het taggen werkt hier niet zoals bij Facebook he? Maar ik volgde het inderdaad wel een klein beetje, dit topic. Ik wil het ook wel volgen, maar ik zou zelf geen platen kunnen aandragen. Daarvoor ken ik te weinig. Maar de interesse is er zeker!

Dat is waar Arrie, maar uiteindelijk hebben jullie het dus wel gezien

Ik heb hetzelfde voor wat betreft het aandragen, of ik zou Boris' J-pop album moeten nomineren Of een soundtrack/score wellicht als dat mag. Of snel random wat onbekend spul downloaden

MDV
Ik was vandaag in de Saturn in Mokum. Ze speelden op een hele hoop TV-schermen een clip van SNSD af. Dat was toch wel leuk om te zien .

Wat Arrie en McSavah betreft: dat er hier nauwelijks over J-pop gepraat wordt heeft ook een voordeel, namelijk dat er zelfs over de meest entry-level albums nauwelijks gepraat wordt, en het dus helemaal niet erg is om die te nomineren. Oké, Ultra Blue misschien niet, maar daar houdt het dan ook meteen mee op.

Wanneer zullen we trouwens beginnen? Morgen, overmorgen? 't is niet dat ik haast heb, maar vooral dat ik het nut van lang wachten niet inzie .

sxesven schreef:
Jodelpop? Jeukpop? Jachtsauspop?

sxesven
MDV schreef:
Wat Arrie en McSavah betreft: dat er hier nauwelijks over J-pop gepraat wordt heeft ook een voordeel, namelijk dat er zelfs over de meest entry-level albums nauwelijks gepraat wordt, en het dus helemaal niet erg is om die te nomineren. Oké, Ultra Blue misschien niet, maar daar houdt het dan ook meteen mee op.

True that. Bovendien misschien wel eens leuk om dergelijke albums gezamenlijk eens te revisiten, dus w.m.b. geen probleem als zoiets eens aangedragen wordt hoor.

Tevens zou ik zeggen: laten we gewoon maar beginnen. Wie nog aanhaken wil kan dat altijd doen, en een beetje activiteit zal dit topic alleen maar goed doen

Zou fijn zijn Probeer in ieder geval alvast wat van Utada Hikaru en Shiina Ringo op te snorren.

MDV
Gewoon maar beginnen? Ik ben voor, kom maar met de eerste!

sxesven
Goed, zo'n topic aftrappen, da's nog een hele verantwoordelijkheid. Je staat voor nogal wat keuzes. J, K of C? Bekend of obscuur? Pop, rock, R&B? Enerzijds zou het passend zijn om met een relatief 'grote' plaat te beginnen, al is het maar om even gezamenlijk af te tasten waar we ons smaakgewijs nou precies bevinden in de niche die ons naar dit topic dreef. Toch heb ik gekozen voor een wat minder bekende naam. De keus voor week 1 is gevallen op Saori@destiny's WOW WAR TECHNO.

(afbeelding)

Saori@destiny begon als straatperformer, maar haar talent werd herkend door de niet onbekende producer Terukado Ohnishi (uit zijn stal komt ook de wat grotere naam Aira Mitsuki), die haar onder zijn hoede nam en haar bombardeerde tot de kleine cultheldin die ze zou worden. De namen Aira Mitsuki en Terukado Ohnishi zeggen misschien al genoeg: wat je hier kunt verwachten is onvervalste electropop. Die stijl wint in Japan al enkele jaren sterk aan populariteit. Perfume is veruit de grootste naam hier, maar ook artiesten als MEG, Ayaka Ikio en de eerder genoemde Aira Mitsuki mogen op flink wat fans rekenen.

Waarom dan Saori@destiny? Ten eerste omdat het een steengoede plaat is. Daarnaast: het hele ding duurt nog geen 33 minuten, en in die tijd knallen er zeven originele songs en een remix voorbij (voor wie het zich afvraagt: het wordt gewoon als album beschouwd), wat al één groot voordeel heeft: de vermoeidheid treedt hier niet gauw op (iets wat ik zelf bij Perfume weleens heb, bijvoorbeeld). Dat dat bij 70 minuten anders zou zijn betwijfel ik overigens, want WOW WAR TECHNO leent zich er uitstekend voor twee keer achtereen gedraaid te worden. De producties zijn heerlijk: geraffineerd, knap, net ruig genoeg, met vaak een flink tempo en geweldige productionele foefjes (de meester Terukado aan het werk). Saori@destiny heeft daarnaast een heel fijne stem; cutesy maar niet kinderlijk.

Daarnaast zou ik door deze plaat bijna in lotsbestemming gaan geloven. Eén van mijn muzikale projectjes heet WOW WAR TECHNO, een naam die ik eraan gaf nadat die frase ongebruikt bleef als songtitel voor een ander (noisecore) project. Zo opereerde ik al een tijdje onder die naam, toen ik op Discogs eens zocht op WOW WAR TECHNO na wat van mijn releases te hebben toegevoegd, en toen stond er plots een release tussen de zoekresultaten die exact zo heette. Tot op die dag had ik nog nooit van Saori@destiny of deze plaat gehoord. Vreemd als je zo'n gevoel voor esthetiek blijkt te delen dat je voor exact dezelfde frase kiest, alleen dan zij als albumtitel en ik als projectnaam. Daarnaast bleek het album uitgebracht op 18 maart 2009 - exact twee jaar daarna is mijn zoontje geboren (die nu weer bijna twee wordt). Mind thoroughly blown, u begrijpt.

Maar goed: de muziek, daar gaat het om. Electropop dus, een genre wat ik persoonlijk erg tof vind, en waar hopelijk ook de andere deelnemers wat mee kunnen. Persoonlijke uitschieters op dit album zijn nummers 2 en 5, die echt schandalig catchy zijn. De rest mag er ook wezen. Iets minder, maar da's smaakgebonden natuurlijk, vind ik zelf het titelnummer (meteen de opener), dat om de stukjes met Saori's vocalen heen net iets té lompt doordreunt. Maar goed, voor de rest niets dan plezier dat hier te beleven valt. Enjoy!

(afbeelding)

Een enigszins droeve noot dan nog, overigens: Saori heeft er helaas eerder dit jaar de brui aan gegeven. We hopen natuurlijk echter op een comeback... you never know. Ik moet het album trouwens nog toevoegen aan de MuMe-database, maar dat zal ik z.s.m. doen.

Leuk, die ga ik zo dan maar meteen pindakazen, kan ik hem morgen draaien als ik de post weer een bezorg. Daar lijkt het me een geschikte plaat voor.

sxesven
Dat gaat dan opeens razendsnel, denk ik

MDV
Van de plaat en de artiest heb ik nooit gehoord. Ik zal dus wel wat gemist hebben. Snel beluisteren die hap!

sxesven
Op last.fm ongeveer 18.000 luisteraars, dus dat is ook aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld de 113.000 voor Perfume.

Her songwriting included themes of suicide, depression, experimentation, and drugs.

Ik versta er natuurlijk weinig van, maar dat is wel opvallend bij deze sound

Ik zal eens kijken of ik er wat van versta.

Nummer 7 Het tweede nummer kende ik al, die is erg catchy ja. Ben alleen niet zo gek van de autotune, en ook de productie voelt soms wat te geforceerd/goedkoop hip aan. In combinatie met de schijnbaar depressieve thema's in de lyrics zou dat een leuk effect kunnen creëren, alleen ik versta er niks van he

tip_of.yourstar
Ik kende #2 ook al. Ooit eens aangeklikt hier op MuMe. Het is natuurlijk suikerzoete j-electropop, doorspekt met veel autotune en bliepjes, en alles blijft maar doordreunen, maar de basismelodieën vind ik toch verrassend goed. Stuk voor stuk zijn het best leuke nummers, maar vooral dan om apart te beluisteren. Een halfuur non-stop Saori@destiny is eigenlijk al te veel van het goede. Af en toe een nummertje wil ik graag verdragen.
Beste nummer is naar mijn mening #4, het minste is de remix op het einde.

Dankzij google heb ik een stukje vertaalde tekst gevonden uit het titelnummer (geen idee of het een juiste vertaling is):

I’m making a mistake. I know that.
I got good at pretending to be connected
In this community WOW TONIGHT

Toch een beetje melancholie dus, behalve die 2 laatste woorden.

MDV
Suikerzoet, mierzoet. Woorden die ik vaak genoemd zie worden als het over J-pop gaat, maar ik hoor dat eigenlijk niet eens meer voor. Ik verbaas me eerder over het zoutgehalte van blatende schapen als Adele en het zure smaak van de stem van de miauwmannetjes van bands als Radiohead en Bon Hiver .

sxesven
tip_of.yourstar schreef:
Toch een beetje melancholie dus, behalve die 2 laatste woorden.

I slashed my wrists tonight
The blood seeped out slowly
I drowned my sorrow in alcohol EZ DO DANCE

En ja doordreunen doet het wel, daar is het natuurlijk electropop voor

MDV
Doet de crew weer eens moeilijk over de hoes of zoiets?

Eerste indruk is goed! Het heeft wel duidelijk z'n mindere momenten, maar het is lekker geproduceerd. Vooral het titelnummer en Starlight sprongen er voor mij uit. De zangeres is niet zo bijzonder, maar omdat er in de verdere muziek genoeg gebeurd blijft het wel boeien. Fijne electropop.

Twee keer geluisterd en vooral ロスト (nr. 4) vind ik erg goed. Inderdaad bij het eerste nummer jammer van dat lompe doordreunen, maar verder goed nummer, net als de rest.

Ik wil voor jullie wel even de titels vertalen. Althans, vooral omzetten naar leesbaar Engels, want het is bijna allemaal gewoon Engels in Japanse tekens. Op de eerste twee tekens van nummer zes na.

2. Breathe - Breathe - Breathing
4. Lost
5. Spiral
6. Coward/Weakling Heart? Heart of a Coward/Weakling? Zoiets
7. Stainless - Starlight

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.