MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Vlaamse Portretten

zoeken in:
In het topic Vlaamse Portretten
breng ik hulde aan een aantal Vlaamse artiesten.

Dat gebeurt telkens in zes hoofdstukken.
Elk hoofdstuk belicht een fase uit de carrière aan de hand van hun grootste hits.
In de schaduw van elke klassieker presenteer ik ook een persoonlijke favoriet.

Het ritme van dit topic is afhankelijk van de inspiratie van het moment.
Aanmoedigende reacties of interessante aanvullingen zijn welkom.

Komp Dazzler, je kan het

01. ANN CHRISTY
http://oi62.tinypic.com/2j5fj90.jpg

Op 7 augustus 2014 zal het dertig jaar geleden zijn dat Ann Christy overleed.
De in Antwerpen geboren zangeres was amper 38 jaar toen ze geveld werd door kanker.

Ann Christy wordt vandaag beschouwd als Vlaanderens beste zangeres.
Ze was zeker nooit de populairste. De erkenning groeide pas na haar dood.

Daarom deze week een eerbetoon in zes hoofdstukken.

1. DAG VREEMDE MAN 1971

In 1971 kwam voor Ann Christy de doorbraak bij het grote publiek.
Ze nam deel aan de preselecties van het Eurovisie Songfestival met Dag Vreemde Man.
Hoewel ze de voorronde niet won, omarmde Vlaanderen haar deelnemende lied.

Dag Vreemde Man is nog helemaal doordrongen van het Franse chanson.
De tekst portretteert scherp het langzaam uit elkaar groeien van man en vrouw.
Ann weet met haar frasering op sublieme wijze in de huid van de protagoniste te kruipen.

Haar interpretatie van het nummer leunt dicht aan bij de expressieve vertolking van Jacques Brel.
Hoewel Dag Vreemde Man slechts een bescheiden hit zal worden, zet het succes ervan
Christy ertoe aan om voortaan in het Nederlands te gaan opnemen.

2. IK WIL DANSEN 1972

In 1971 brengt Ann Christy drie Nederlandstalige singles uit.
Het klapstuk Dag Vreemde Man en het lichtvoetige Duizend Dromen Worden Waar
zijn terug te vinden op haar eerste titelloze, Nederlandstalige album uit datzelfde jaar.

Met Windekind covert ze One Way Wind van de Nederlandse groep The Cats.
In 1972 volgen nog twee succesvolle singles met Ik Wil Dansen en Een Woord van Liefde.
Dat laatste nummer is de theatrale titelsong van een gelijknamige film.

Uit deze periode in haar carrière selecteerde ik Ik Wil Dansen als luistertip.
Een gezwind liedje met strofes die net iets poëtischer zijn dan de doorsnee schlager
en met mooie zanglijnen die de typische kleur van Anns stem erg mooi in de verf zetten.

Ga zo door! Hup dazzler.

buizen
dazzler schreef:

..In de schaduw van elke klassieker presenteer ik ook een persoonlijke favoriet...

..Het ritme van dit topic is afhankelijk van de inspiratie van het moment...

Dit kan alleen een dazzler!!, met een welhaast militaire precisie een (zelf opgelegd) format volgen maar ondertussen alle ruimte laten voor een persoonlijke zwier aan het geheel.
Gaaf onderwerp ook.
Nu staan we eindelijk eens vrij uitgebreid stil bij (soms) vrij onbekende artiesten.
Cool!

buizen
Ik kijk nu al uit naar "Windekind", wat een prachtige titel!
Met het niveau en de originaliteit (hoe verzint ie 't soms) van de beschrijvingen zit het vaak wel snor bij dazzler dus dit wordt weer een topic om van te smullen!

3. IK MIS HEM ZO 1976

Ik Mis Hem Zo was de eerste single na het succesalbum Gelukkig Zijn.
Het lied brengt het verhaal van een vrouw die gevangen zit tussen man en kind.
Opnieuw slaagt Christy erin om de twijfel van deze vrouw perfect gestalte te geven.

De single zou een aantal weken genoteerd staan in de Belgische hitlijsten.
In het jaar 1976 was dat geen geringe prestatie. De met een discosaus overgoten opvolger
Zoveel Mooier week behoorlijk af van de hitkoers die met de vorige singles was ingezet.

Beide singles zouden in 1976 met hun b-kanten verschijnen op een merkwaardig album
dat grotendeels uit eerder opgenomen (hit)materiaal bestond en de titel van beide singles droeg.

4. BLA BLA BLA 1975

Een van die oudere nummers die ontbrak op Ik Mis Hem Zo - Zoveel Mooier
was de mistroostige single Bla Bla Bla, opvolger van haar allergrootste hit Gelukkig Zijn.

Met zijn Franstalige refrein laat dit nummer eens te meer horen
hoe Ann Christy probeerde om een soort Nederlandstalige chanson te brengen.
De onbereikbare liefde is eens te meer het onderwerp en de boodschap zit in de titel:
geen zinnig woord kan een hart dat wegkwijnt van verlangen genezen.

Bla Bla Bla is terug te vinden op haar meest evenwichtige album Gelukkig Zijn.

5. 'K NEEM VANDAAG DE TREIN 1976

Hoewel Ann Christy tussen 1975 en 1977 behoorlijk succesvol was,
was ze niet zo tevreden met het hippe repertoire dat ze moest brengen.

Vooral het album Bravo uit 1977 bevatte een paar ongelukkige covers,
oppervlakkige teksten en op diverse stijlen geënte arrangementen.

Zo was het country vriendelijke 'k Neem Vandaag de Trein een doorn in haar oog.
Nochtans bereikte de single net als Gelukkig Zijn en Ik Mis Hem Zo vlot de hitparade.

6. BLIJ BIJ JOU TE ZIJN 1975

Voor de b-kant van de toetende treinsingle werd een ouder nummer gekozen.
Blij bij Jou te Zijn stond op de langspeler Gelukkig Zijn uit 1975 die het midden hield
tussen kleinkunst en chanson: een broze evenwichtsoefening die Ann perfect beheerste.

'k Neem Vandaag de Trein en Blij bij Jou te Zijn hebben hetzelfde uitgangspunt:
een vrouw bezingt de vreugde om bij haar geliefde te zijn. Maar boldert het treintje
schijnbaar zorgeloos (kedeng kedeng) door het landschap, dan schuwt de b-kant van de hit
de mogelijke twijfel niet. In de liefde bestaan geen zekerheden. Geluk is altijd breekbaar.

Van Bravo verschenen ook het titellied en het niet onaardige In Rook Vergaan op single.
Vooral dat laatste nummer mag een bescheiden hit genoemd worden.

7. GELUKKIG ZIJN 1975

Met Gelukkig Zijn vertegenwoordigde Ann Christy in 1975 Vlaanderen
op het Eurovisie Songfestival in Stockholm. Ze eindigde achteraan in het peloton.

De ontgoocheling was zeer groot omdat Ann geloofde in het lied
waarvan het refrein geschreven was voor een reclameadvertentie.

De single werd desalniettemin op single uitgebracht in vier talen.
Van de integrale albums Gelukkig Zijn, Zoveel Mooier - Ik Mis Hem Zo en Bravo verschenen
trouwens telkenmale ook Engelstalige versies. Die eeuwige twijfel omtrent de te volgen koers...

Gelukkig Zijn bereikte de top 10 in Vlaanderen.
Gelijktijdig haalde de Engelstalige single release ook de hitparade.
Mocht je de cijfers van beide versies optellen, kan je spreken van haar grootste hit.

8. ER IS ZOVEEL VERDRIET IN DE WERELD 1975

De b-kant van de single Gelukkig Zijn was eveneens terug te vinden op het gelijknamige album.

Het album telt met de eerder ter sprake gebrachte single Bla Bla Bla en Blij bij Jou te Zijn,
het voorzichtige Stille Schreden en het licht autobiografische Lisa Is Lisa nog een paar absolute pareltjes.

De liedjes hebben vaak een akoestische basis en de teksten zijn die van het betere luisterlied.
Met getalentereerde songschrijvers als Marie Boduin en Nelly Byl zat Ann Christy dan ook op rozen.

Stuk voor stuk ook nummers waarop Ann vocaal de weemoedige kaart kon trekken.
Niet toevallig haar sterkste troef en zonder meer Christy's meest evenwichtige langspeler.

buizen
Werden voorheen, wat mij al zo frappeerde - kwam het voor eerst op MuMe tegen - songtitels zo geschreven dat elk woord met een hoofdletter begint, in dit topic worden titels inmiddels volledig in kapitalen neergezet. Waar leidt dit toe? Maar dit terzijde. De 6 hoofdstukken zijn bij de eerste de beste artieste al meteen 8 hoofdstukken geworden maar ook dat terzijde; een mooie keuze, voor Ann Christy, haar tragisch lot op 38 jarige leeftijd en de eenvoud van de titels van haar liedjes grijpen je aan.

dazzler schreef:
Dat gebeurt telkens in zes hoofdstukken.
Elk hoofdstuk belicht een fase uit de carrière aan de hand van hun grootste hits.
In de schaduw van elke klassieker presenteer ik ook een persoonlijke favoriet.

Dat zijn dus 6 bijdrages met telkens 1 klassieker en 1 persoonlijke favoriet = 12 liedjes.

Titels in hoofdletters: om structuur van de teksten en bladspiegel te dienen.

9. IK LEEF VOOR JOU 1984

Kort na het overlijden van Ann Christy op 7 augustus 1984
steeg de single Ik Leef voor Jou ironisch genoeg naar de top van de Vlaamse hitparade.
Het nummer geraakte zelfs tot in de BRT top 30, een hele prestatie voor een Vlaamstalige single toen.

Ik Leef voor Jou werd geschreven door Fred Bekky (vroeger van The Pebbles)
en door Ann en haar Nederlandse begeleidingsband Roots opgenomen in 1983.
Het arrangement doet wat denken aan de synthesizer rock van Kim Wilde.

De single werd oorspronkelijk in beperkte oplage uitgedeeld naar aanleiding van een benefiet
dat op initiatief van Nicole & Hugo door talloze artiesten werd georganiseerd voor de zieke zangeres.

Over haar nieuwe begeleidingsband was Ann behoorlijk in haar nopjes.
Maar een theaterproductie waarin ze naast zingen ook acteerde en voordroeg flopte.

10. ZAL IK JE OOIT NOG ZIEN 1984

De b-kant van Ik Leef voor Jou bevatte een compositie van de gitarist van Roots.
Zal Ik Je Ooit Nog Zien lijkt akelig op het door ziekte getekende lijf van de zangeres geschreven.
Dit toeval drukt een zo mogelijk nog grotere emotionele stempel op haar muzikale afscheid.

Ik Leef voor Jou en Waarom (een derde nummer uit Christy's laatste opnamesessie)
verschijnen in 1984 officieel op single en haalden dus beide de top van de Vlaamse hitparade.

De jaren 80 waren op plaatgebied erg mager geweest voor Ann Christy.
Enkel de hippe single Jij en Ik kon behoorlijk lang standhouden in de Vlaamse top 10,
maar klinkt net omwille van de moderne productie vandaag eerder gedateerd.

Ann Christy ondernam begin jaren 80 een tournee met de nog jonge Erik Van Neygen.
Maar de country koers die ze met hem wilde varen, sloeg niet aan bij het grote publiek.

11. DE ROOS 1980

Het repertoire van Ann Christy bestond voor een aanzienlijk deel uit covers.
Vaak minder bekend materiaal waarop een nieuwe Nederlandse tekst werd gemaakt.

The Rose van Bette Middler vormt op deze regel de spreekwoordelijke uitzondering.
Ann was weg van het lied en de gelijknamige film en wou het nummer absoluut coveren.
Johan Verminnen vertaalde de tekst en Jean Blaute tekende voor de piano en de productie.

Omdat de begeleiding heel sober werd gehouden, groeide De Roos uit
tot een klassieker waarop het vocale talent van Ann Christy volledig tot bloei kon komen.
De Roos werd een bescheiden hit en staat nog steeds met stip in de uitvaart top 10.

Deze single en de voorganger Als Je Wil Zal Ik Blijven luidden een terugkeer in
naar het Nederlandstalig repertoire na een Engelstalig album met nieuw materiaal.

12. ZOALS IN EEN MOOI VERHAAL 1973

Een cover van Une Belle Historie van Michel Fugain.
Maar dan wel eentje die het origineel behoorlijk naar de kroon weet te steken.
Oorspronkelijk zelfs de b-kant van Veel te Laat, één van haar minst bekende singles.

De eerste single die Ann opnam voor haar nieuwe platenlabel in 1973.
Opvolgers waren Waarom Schrijft Hij Niet en Hij, twee singles waar geen album bij hoorde,
hoewel ze natuurlijk nog vaak aan bod zouden komen op de vele verzamelaars van Ann Christy.

Noordkaap zou de versie van Christy coveren voor hun retrospectieve 90/00 Avanti!.

buizen
dazzler schreef:

Een cover van Une Belle Historie van Michel Fugain.
Maar dan wel eentje die het origineel behoorlijk naar de kroon weet te steken.

Laat dat nou toevallig net een van mijn favoriete songs zijn, tussen al het Slayer- en Rainbowgeweld, dus ik ben benieuwd naar die youtubelink..

ANN CHRISTY

Op 7 augustus 1984 overleed Ann Christy op 38-jarige leeftijd.
Een vogel met een prachtige stem die op de grens tussen chanson en luisterlied naar erkenning zocht.

Ze werd wel eens de Vlaamse Edith Piaf genoemd.
Dat had ongetwijfeld met het contrast te maken tussen haar kleine, tengere verschijning
en de ongelofelijke présence waarmee ze haar liederen op het podium vertolkte.

Hoewel ze een stabieler leven leidde dan de Franse legende,
focuste ze zich in het begin van haar carrière op het Franstalige repertoire.

Die begon in 1965 met een Nederlandstalige single: Kussen onder Regenbogen.
Tussen 1966 en 1971 waren al haar platen Franstalig, maar na het succes van Dag Vreemde Man
(voor de preselecties van het Eurovisie Songfestival) schakelde ze over naar Nederlandstalige songs.

In 1975 mocht ze dan toch met Gelukkig Zijn deelnemen aan het Songfestival.
Een teleurstellend resultaat was het begin van de twijfel omtrent de koers die ze moest varen.
Deze twijfel en haar perfectionisme zouden als een schaduw over haar verdere carrière blijven hangen.

Ze voelde zich niet goed bij het door disco en hitparade eisen opgelegde werk eind jaren 70.
Daarom probeerde ze toch nog eens in het Engels met de singles Hold On (tipparade in Nederland)
en Walk Out in the Rain / If I Don't Be There (twee nummers die haar door Bob Dylan waren aangereikt).

Met een cover van De Roos keerde ze terug naar het Nederlandstalige lied.
Haar theaterambities leverden begin jaren 80 echter niet het verhoopte succes op.
Maar ondertussen was de kanker in haar wakker geworden en het einde nabij.

Net als Edith Piaf bracht Ann Christy haar weemoedige nummers doorleefd.
Met een passie die soms aan Jacques Brel deed denken, zong ze zichzelf helemaal leeg.
Op haar beste werk hoor je hoe Ann de liederen ademde alsof ze een stuk van haarzelf waren.

HET MOOISTE VAN ANN CHRISTY

Dag Vreemde Man 1971
Duizend Dromen Worden Waar 1971
Windekind 1971
Ik Wil Dansen 1972
Een Woord van Liefde 1972
Zoals in een Mooi Verhaal 1973
Waarom Schrijft Hij Niet 1974
Gelukkig Zijn 1975
Er Is Zoveel Verdriet in de Wereld 1975
Bla Bla Bla 1975
Blij bij Jou te Zijn 1975
Zoveel Mooier 1976
Ik Mis Hem Zo 1976
'k Neem Vandaag de Trein 1976
In Rook Vergaan 1977
De Roos 1980
Ik Leef voor Jou 1984
Zal Ik Je Ooit Nog Zien 1984

7 augustus 2014

buizen
Je moet Ann Christy echt wat vaker horen, ze heeft nogal een divers repertoire. Er zitten echte juweeltjes tussen. En ik ben naast een vinyl- ook een tekstman. Het kan niet anders dan dat ik vele teksten door de bril van de wetenschap over haar tragische dood vanwege die rotziekte tot me laat komen, en niet zelden nestelt zich zo'n tekst dan bij aankomst rechtstreeks in het hart.
Deze vrouw heeft wat gevochten als het gaat om doorzetten in haar carriere. Tegenslag op misrekening overwon zij en vocht verder. Nogmaals, een divers repertoire. Sommige liedjes passen haar als een jas, andere vind ik weer wat minder (Zoals In Een Mooi Verhaal; kom ik op terug).
Haar levenslot grijpt me aan. Juist toen het weer beter ging met haar carriere (De Roos werd een gigantische radiohit, boekingen voor optredens stroomden voorzichtig binnen) speelde opeens haar gezondheid haar parten. Door een gebrek aan inkomsten kon ze haar sociale bijdragen niet betalen en kon geen aanspraak meer maken op de sociale zekerheid. Ze diende alle medische kosten zelf te betalen.Tot overmaat van ramp werd bij haar baarmoederhalskanker vastgesteld .
Ann overleed in 1984, op veel te jonge leeftijd.

Conclusie: geweldig dat er een apart hoofdstuk in dit topic aan haar wordt gewijd. Hulde.
Anno 2014 kunnen wij op sommige momenten of in sommige situaties misschien troost putten uit het oeuvre dat zij ons achterliet, en misschien zelfs een beetje gevoelens van geluk.
Haar liedjes leven voort, in onze hoofden en harten.
Mede dankzij dit topic.

buizen
dazzler schreef:

Op haar beste werk hoor je hoe Ann de liederen ademde alsof ze een stuk van haarzelf waren.

Klopt helemaal. Luister maar eens naar Waarom Schrijft Hij Niet en Bla Bla Bla, het gaat je op hartverscheurende wijze door merg en been. Zo hoort melancholie en bezongen Liebeskummer te zijn.

buizen
dazzler schreef:

Zal Ik Je Ooit Nog Zien lijkt akelig op het door ziekte getekende lijf van de zangeres geschreven.
Dit toeval drukt een zo mogelijk nog grotere emotionele stempel op haar muzikale afscheid.

Inderdaad. Een bijzonder levensverhaal van een bijzondere vrouw en een zeer goede zangeres, als een nachtegaaltje. Sommige songs/liedjes zijn extra hartverscheurend omwege de wetenschap van haar trieste einde.
Overigens moeten we niet al te verdrietig over Ann doen, zij heeft in haar leven vast genoten van haar muzikale activiteiten en de mensen om haar heen, en zij glimlacht vast nu nog 'ergens' als ze ziet hoeveel mensen nu nog steeds van haar liedjes genieten.

buizen
Als actief topic-deelnemer en bij wijze van hoge uitzondering wou ik nog graag buiten het format om een liedje in de spotlights zetten. Namelijk In Rook Vergaan. Voor dit nummer is gekozen omdat we hier kennis maken met thema's die wij elders vaker zien bij Ann Christy. De zelf opgeworpen teleurstelling in de liefde bijvoorbeeld. Ann lijkt er in het haar liedjes soms een sadomasochistisch genoegen in te scheppen om te vallen voor de foute man of in een vroeg stadium een toekomstige breuk en onvermijdelijk afscheid te voorvoelen. Haar liedjes over de liefde lopen niet altijd goed af. Dat vind ik wel mooi. Maar zij blijft in de eeuwig trouwe (ge)liefde geloven, en dat is prachtig.

HET MOOISTE VAN ANN CHRISTY - YouTube

buizen
dazzler is nu een week op reis binnen zijn vakantie dus wij zullen door de zure appel heen moeten bijten. Hopelijk is er over een dikke week weer de nodige bibliotecaire kennis en muzikaal enthousiasme voor muziek van onze zuiderburen gedeeld. Tot nu toe een prachttopic om te volgen.
Ann Christy kende ik helemaal niet maar ben nu helemaal 'om'. Dus ik bedoel maar..

02. ZJEF VANUYTSEL
http://oi57.tinypic.com/ta39uh.jpg

Zjef Vanuytsel was een zingende architect die in 1970 imponeerde
met misschien wel het beste kleinkunstalbum dat ooit in Vlaanderen gemaakt werd.
De bard met de zacht schorre stem schuwde in zijn chanson de folk en jazz invloeden niet.

Zjef kon zich in zijn beste nummers meten met Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh.
Weinig Vlaamse artiesten konden tekst en muziek zo lenig aan elkaar knopen.

Na vijf albums trok hij zich terug voor een loopbaan als architect.
Maar in 2007 was Vanuytsel plots heel even terug van weggeweest.

Een portret op virtueel vinyl in 12 liedjes.

KANT A

01. ZOTTE MORGEN - Zjef Vanuytsel - 1970

De pastorale titelsong van zijn onwaarschijnlijk sterke langspeel debuut beschrijft zowel tekstueel als muzikaal het ontwaken van de stad. De mistige stem van Zjef Vanuytsel zorgt voor de nodige nevelslierten die bij het krieken van de dageraad het ochtendlijke landschap horen te sieren. Zotte Morgen lijkt wel de titel van een vergeten tableau uit de schilderkunst. Schelle blazers verdrijven de laatste schaduwen van de nacht. Kleinkunst van een grootmeester.

02. HOUTEN KOP - Zjef Vanuytsel - 1970

Zotte Morgen vormt op het album een oerdegelijk tweeluik met Houten Kop. Dat tweede nummer blikt terug op de avond die aan de eerder bezongen ochtend vooraf ging. Met een ambachtelijke precisie maakt Zjef de opgelopen kater tastbaar. Alle zintuigen van de luisteraar worden geprikkeld door de woordkeuze van de zanger. Nergens smaakt de morning after scherper dan in het door jazz oprispingen opgehitste Houten Kop van Vanuytsel.

03. IK WEET WEL MIJN LIEF - Zjef Vanuytsel - 1970

Ik Weet Wel Mijn Lief opent de tweede plaatkant van de debuut elpee. Het akoestische arrangement wil in de eerste plaats ruimte maken voor de tekst. Vier lange strofes vertellen ons welke groeipijnen het hart van de protagonist moest doorstaan. Maar ook muzikaal blijft de luisteraar niet op zijn honger zitten. De strofes worden van elkaar gescheiden door een barok intermezzo dat het lied omtovert in een laat-middeleeuwse ballade. Zjef als troubadour van de onvoltooide liefde.

04. JE KUNT NIET ZONDER DE ANDEREN - Zjef Vanuytsel - 1970

Je Kunt Niet Zonder de Anderen doet op het eerste gehoor nogal aan het vorige nummer denken. Vanuytsel heeft een hele lap tekst klaarliggen en onderbouwt zijn strofes met een vintage instrumentatie. Dit keer sijpelen opnieuw jazz motiefjes het arrangement binnen die een gedreven refrein voorbereiden. Het mag duidelijk zijn dat Zjef op deze manier doet denken aan Ramses Shaffy met van levenswijsheid doordesemende nummers als Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder.

05. HOP MARLENE - Zjef Vanuytsel - 1970

En net als een zekere tekstuele klefheid je na de twee vorige nummers dreigt te besluipen, pakt Vanuytsel de luisteraar bij het nekvel met een wulpse uptempo dans. Marlene is de hitsige zuster van Malle Babbe die de uitgebluste heren in de nachtclub de oortjes rood wil dansen. De zinderende zigeunerviool wakkert het vuur zo mogelijk nog harder aan. Dergelijke muzikale escapades zullen op de volgende albums van Zjef jammer genoeg schaarser worden.

06. DE NACHT - Zjef Vanuytsel - 1970

De Nacht is overduidelijk de tegenhanger van Zotte Morgen. Hoewel het nummer oorspronkelijk de eerste plaatkant beëindigde, had het ook een geknipt coda kunnen zijn van het het volledige album. Slechts een akoestische gitaar en de fluwelen stem van Vanuytsel fluisteren de nacht tegemoet. Elk woord wordt precies afgemeten om de geliefde uiteindelijk een slaapwel toe te wensen met een onvermijdelijk Ik Hou van Jou. In de laatste noot van het lied rijst alweer de eerste zonnestraal.

buizen
dazzler schreef:
02. ZJEF VANUYTSEL
(afbeelding)

Een portret op virtueel vinyl in 12 liedjes.

Nooit van de man gehoord zeg. Bij het zien van de foto van deze brave borst drongen zich onmiddellijk associaties met 'Neerlands (en ook een 'beetje' van Zweden) grootste troubadour Cornelis Vreeswijk op. De ruige 'kop' met het wilde haar en de baard, de ondeugende/rebelse oogopslag; moest er even aan denken. Dezelfde periode van succes ook nog. Goh.
Dit gaan we luisteren.

buizen
Lofliederen (mits uitstekende lofliederen) op (het leven van) de grote stad vind ik vaak erg mooi. In welke vorm/stijl dan ook.
Ann Christy bezong met Ik Wil Dansen haar liefde voor de stad (Antwerpen?) die bij het krieken der dag ontluikt en tot leven komt, de auto's die gaan rijden, de mensen die hun kleine dingen doen en over het uit vreugde daarom willen zingen en dansen (gek doen).
Zjef Vannuytsel bezingt (bijna) hetzelfde thema, de 'zotte' morgen van de grote stad.
Wij horen in beide liederen ook een trompet.

Kan me helemaal voorstellen dat dit eerste nummer op een debuutCD destijds insloeg als een bom. Het is ook prachtig. Dat timbre, de poetische teksten, de stem van Zjef, het trage tempo, het tokkelen op de gitaar.. alles past bij elkaar.
Heel mooi!

Ben nu regelmatig wat aan het luisteren van deze goed technisch tekenen kunnende Vlaamse bard. Wil hierin niet over een nacht ijs gaan, want ik heb een verleden met en bijzondere voorliefde voor twee hele goede Nederlandse equivalenten, te weten:
1) Cornelis Vreeswijk
2) Ede Staal
Dat zijn beide helden voor me. Deze nieuweling wordt dan ook met open armen doch uiterst kritisch aan een welkom onderworpen..

PORTRET van ZJEF VAN UYSTEL - KANT B

07. ER IS GEEN WEG TERUG - 1973

Er Is Geen Weg Terug: het titelnummer van de tweede langspeelplaat windt er geen doekjes om. De zanger neemt afscheid van een verleden als student en geëngageerd zanger. Hield het debuut nog enigszins tred met het jeugdige werk van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh (protestlied, groeipijn en hoofse romantiek), dan wordt de blik in 1973 op het heden gericht. Want wat geweest is, is geweest. Het wordt tijd voor de reiziger om verder te trekken.

08. LUSI - 1973

Klonk Zjef nog ingetogen en nuchter in het titelnummer, dan baadt Lusi in een bedwelmende zweem van pyschedelica. Roffelend drumwerk en een caleidoscopische elektronica nemen ons mee naar het magische land waarin Lusi voor onze geest opdoemt. De referentie naar Lucy in the Sky with Diamonds is niet ver af, al dankt Vanuytsel zijn eigen Lusi in de credits op de albumhoes. Het langdurige verblijf in bruine kroegen zal de stem van Zjef mettertijd aantasten.

09. ZAL JE DAN NOG VOOR ME ZORGEN - 1973

Ook muzikaal is er op het tweede album geen weg terug. Vanuytsel kiest niet meer voor de kleurrijke diversiteit van zijn debuut. Wat overblijft is een zanger met een baard en een gitaar. En af en toe klinkt Zjef zo gezapig dat het lijkt alsof hij in drie jaar tijd dertig jaar ouder is geworden. Toch schets Zal Je Dan Nog voor Me Zorgen heel mooi het gevoel dat elk koppel ooit te wachten zal staan als de jaren hun sporen zullen trekken in het lichaam. Let op de dwarsfluit in het complexe arrangement.

10. SOMS WANNEER JIJ ER NIET BENT - 1976

Op zijn derde langspeler wordt er veel tijd gestopt in de muzikale omlijsting van de tien nummers. Getalenteerde toetsenisten als Jean Blaute (later Vlaanderens bekendste producer), Tars Lootens (de toekomstige rechterhand van Johan Verminnen) en Koen De Bruyne (veel te jong gestorven broer van zanger Kris De Bruyne) schrijven mee aan de arrangementen. Ironisch genoeg heet het album De Zanger. Soms Wanneer Jij Er Niet Bent is het meest toegankelijke nummer.

11. TUSSEN ANTWERPEN EN ROTTERDAM - 1978

Het album De Stilte van het Land uit 1978 mag een geslaagd commercieel album genoemd worden. De liedjes zijn een pak toegankelijker dan op het tweede en derde album. En met de single De Massa en het vaak gedraaide België heeft Zjef twee radiohits te pakken. Het weemoedige Tussen Antwerpen en Rotterdam verwierf zelfs de status van klassieker naast Zotte Morgen en Houten Kop. Misschien wel het instapnummer voor onze noorderburen met die zoetgevooisde strijkers en het sublieme pianobrugje.

12. DE STILTE VAN HET LAND - 1978

De titelsong van het vierde album is zonder meer een geweldige favoriet voor mij. Met een tekst die probleemloos kan wedijveren met die van Zotte Morgen. Poëtisch van een ongekende zeggingskracht met regels als "de boerenlijven buigen over de verse aarde alsof de grote meester Breughel ze daar had neergeplant". Zelden werd de eigenheid van het Vlaamse land zo adembenemend in woord en muziek vereeuwigd als in De Stilte van het Land. Zjef Vanuytsel steekt Le Plat Pays van Jacques Brel naar de kroon.

buizen
dazzler schreef:
PORTRET van ZJEF VAN UYSTEL - KANT B

.. van een ongekende zeggingskracht met regels als "de boerenlijven buigen over de verse aarde alsof de grote meester Breughel ze daar had neergeplant"...

... Zelden werd de eigenheid van het Vlaamse land zo adembenemend in woord en muziek vereeuwigd als in De Stilte van het Land....

In zijn algemeenheid zijn liedjes waarin de artiest/band doorleeft de loftrompet steekt over de eigen roots en daarbij het landschap van toen weet te schetsen en de schoonheid van de kleine dingen weet te benoemen en muzikaal en tekstueel luister weet bij te zetten vaak echte juweeltjes.
In Nederland kennen wij Ede Staal, Blof, Cornelis Vreeswijk.
Het is mooi om nu deze Vlaamse Zjef Vanuytsel te ontdekken.

PORTRET van ZJEF VANUYTSEL
http://oi61.tinypic.com/e88s2e.jpg

Vijf jaar later verschijnt Tederheid. Een album dat in de productie aansluiting wil vinden
met het synthetische geluid van de jaren 80. Een half geslaagde, halfslachtige poging om relevant te blijven.
In 1986 volgt nog een voetbalsingle.

Als drank en sigaretten de stem van Vanuytsel met de jaren hebben doen dichtslibben,
kiest de bebaarde bard voor het architectenbestaan. Een comeback van de nog nauwelijks zingende muzikant in 2007 zorgt ervoor dat zijn vijf albums in een cd box worden heruitgebracht.

Naar het schijnt wordt Zjef op dit moment weer in de studio gesignaleerd.

PORTRET van ZJEF VANUYTSEL

Zotte Morgen
Houten Kop
Ik Weet Wel Mijn Lief
Wie Zijn Ze
Je Kunt Niet Zonder de Anderen
Hop Marlene
De Nacht
Er Is Geen Weg Terug
Lusi
Toch Is Ze Zo Lief
Zal Je Dan Nog voor Me Zorgen
De Zanger
Soms Wanneer Jij Er Niet Bent
Tussen Antwerpen en Rotterdam
Laat Alleen Mijn Goede Vrienden Over
België
De Stilte van het Land
Winter

16 augustus 2014

buizen
Zotte Morgen zit heel knap in elkaar. Het heeft ook iets heroisch en heldhaftigs in zich. Met aanzwellende blazers worden serieuze boodschappen ins luisteraars oor getetterd.

Een betere kennismaking met een nieuwe troubadour dan dit nummer kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Soms tref je het.

buizen
Je kunt je toch gewoon niet voorstellen dat straks alle Vlaamse Portretten uit dit topic van eenzelfde verwondering en schoonheid zullen blijken te zijn als Ann Christy en Zjef Vanuytsel.
Twee prachtige ontdekkingen.
Ik ben benieuwd welke artiesten en albums ons nog meer ten deel zullen vallen.
Dit smaakt naar meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:24 uur

geplaatst: vandaag om 20:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.