menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / Vlaamse Portretten

zoeken in:
09. WANNES VAN DE VELDE - Ik Sta Al Jaren in de Regen - 1982

Wannes begon de jaren 80 met een album met hoofdzakelijk instrumentale traditionals.
Het was wachten op de langspeler Stadsgedachten om hem opnieuw te horen zingen op eigen werk.
Tekstueel bleef hij ook doorheen de jaren 80 bijzonder scherp en nam hij ongezouten politiek stelling.

De eerste keer dat Wannes meer voor mij was dan een toevallige passant op de radio,
was toen hij op televisie geheel a capella het korte gedicht Ik Sta Al jaren in de Regen bracht.
Een metafoor die me in het brein trof op muziek die gemakkelijk honderden jaren ooit kon zijn.

10. WANNES VAN DE VELDE - Makrobiotisch - 1986

Het album Tussen de Lichten presenteerde Van de Velde onder een groepsnaam met daarin
Flor Hermans (viool), Bernard van Lent (accordeon) en Walter Heynen (fluit) krijgen versterking
van onder meer Jan Wellens (gitaar) en Walter Poppeliers (bas en nadien bij De Nieuwe Snaar)

En dat hij muzikaal niet wenste vast te roesten in folk van eigen bodem
was goed hoorbaar op het complex gearrangeerde Makrobiotisch, waarop hij, in de stijl
van Willem Vermandere, de moderne trends en modegrillen kritisch in vraag durfde stellen.

11. WANNES VAN DE VELDE - De Brug van Willebroek - 1990

Onder de vleugels van Hans Kusters musiceerde Wannes zich de jaren 90 in.
En in 1990 scoorde hij zowaar een fameuze radiohit met De Brug van Willebroek.
Een lied dat de immer onder fileleed kwijnende Vlaming tot op vandaag aanspreekt.

Het waren de jaren van het VTM programma 10 om te Zien de revival van de Vlaamse schlager.
Aan de zijde van de Antwerpse Nederlander Hans De Booij begaf hij zich zelfs even op dat podium
met een versie van De Lichtjes van de Schelde, afkomstig van een Vlaams cover-album van Hans.

12. WANNES VAN DE VELDE - Von Braun - 1995

Zoals dat meestal gaat met barden op leeftijd, rijpen muziek en tekst met de jaren.
Wannes was muzikaal actief in projecten omtrent de Ijslandvaart en de wereldoorlogen.
Gesmaakt werd de tournee die hij vlak voor zijn overlijden neerzette aan de zijde van Roland.

Ook in Von Braun, een lied uit de tweede helft van de jaren 90
hekelde hij de oorlogsgeleerden zoals de uitvinder van de V1 en V2 raketten
die tijdens WO II op een haar na het huis van de nog kleine Wannes zouden treffen.

PORTRET van WANNES VAN DE VELDE

18 favorieten in één playlist.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Wkk9itBQ5y0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Jef Heeft M'n Sjiek Gerefuseerd
Inquisitie *
Pieter Breughel in Brussel
Bordeel zonder Vrouwen
Ik Wil Deze Nacht in de Straten Verdwalen
Mijn Mansarde
Bitter Zeemanslied *
Kerstmis Is Dien Dag Dat Ze Niet Schieten
In De Natuur Wou Ik Gaan Leven
Tussen de Duiven op 't Groenkerkhof
De Zeeman *
Ik Sta Al Jaren in de Regen
Markobiotisch
Stadskoepletten *
De Brug van Willebroek
Café met Rooi Gordijnen *
Von Braun
Oorlogsgeleerden *

Liedjes met een * zaten niet in de bespreking.

PORTRET van LUC DE VOS
http://oi62.tinypic.com/2qjma6b.jpg

Omdat het nu eenmaal moet na het tragisch overlijden
van een de meest bijzondere zangers en schrijvers die Vlaanderen rijk was.

Het bracht me ook op het idee om dit topic uit te breiden naar belpop en levenslied.
Want een lied vertrekt toch altijd van een tekst, en als die je raakt, doet het genre er niet meer toe.

Als student was ik verknocht aan de eerste twee langspelers van Gorky/Gorki.
Vanaf Monstertje bleef ik een beetje op mijn honger en ving ik sporadisch nog eens een single op.

Om dit overzicht enigszins te stroomlijnen zal ik me ook tot de singles van de band beperken.
Zeker voor wat de 12 klassiekers betreft, maar ook in de speellijst van 18 stop ik enkel single materiaal.
Al is er één uitzondering die ik te mooi vond om te laten liggen, toch een radiohitje.

Zet je schrap voor een week lang in memoriam Luc De Vos.

ArthurDZ (moderator)
Ja, dit moest natuurlijk wel. Deze editie ga ik volgen

01. GORKY - Anja - 1990

Het nummer lag mooi in het verlengde van There She Goes van The La's.
De Laatste Dans van Anja, een hit uit 1969, lag net buiten de actieradius van de prille twintiger.
Zanger Luc De Vos, derde met Gorky in Humo's Rock Rally van 1990, liep dan ook al tegen de dertig aan.

Ik herinner me dat ook de b-kant Het Einde Is Nabij graag gedraaid werd in het jeugdhuis.
Hoewel wij de Tura cover Arme Joe van de Rock Rally winnaar Noordkaap net iets potiger vonden,
was het van bij de aftrap zonneklaar dat Gorky in de toekomst nog meer zou scoren.

02. GORKY - Lieve Kleine Piranha - 1991

Waren de Limburgers van Noordkaap na Arme Joe wat op de sukkel geraakt
met een debuutalbum dat veel goede wil, maar minder blijvend songmateriaal bevatte,
dan beten de Gentenaars van Gorky zich definitief vast in onze ziel met Lieve Kleine Piranha.

Een hele generatie zou zich herkennen in Bartje, de jongen die stond te kijken aan het raam.
Buiten, in de grote boze wereld maalde de kraakvis onze dromen fijn tot een grijs muizenbestaan.
Wij bleven naast Luc en Bartje nog heel even binnen in onze kinderschoenen staan.

03. GORKY - Soms Vraagt een Mens Zich Af - 1992

De impact van de teksten van Luc De Vos op mijn generatie is immens.
Ik las ergens dat zijn verzen na die Lennaert Nijgh tot het allerbeste dat de Nederlandse pop
ooit heeft voortgebracht mogen gerekend worden. En dat is volgens mij niet overdreven.

Ik begrijp die vergelijking heel goed, als je mag tellen hoeveel onsterfelijke quotes
een songwriter op zijn naam heeft staan. De titel van de derde single van Gorky is er zo een.
En net zo belangrijk, de rode draad in het oeuvre: Hier heerst vrede, en er is hoop voor iedereen.

04. GORKY - Mia - 1992

Even een klein misverstand uit de weg ruimen in verband met de b-kant status van Mia.
De single Soms Vraagt een Mens Zich Af verscheen gelijktijdig met het debuutalbum en Mia,
een wat rustiger nummer, was voor de platenfirma een eerder dubbele a-kant (zie single hoes).

Wij beluisterden deze song als een soort requiem van een doodgeboren liefdesrelatie.
Nadien werd het een tijdsdocument, waarvan elke zinsnede diep in de Vlaamse ziel stond gegrift.
Pas na Lucs dood werd de autobiografische dimensie van deze zachte ode aan zijn moeder duidelijk.

05. GORKI - Berejager - 1993

De spanning was te snijden toen wij op het tweede Gorky album zaten te wachten.
Luc De Vos omringde zich met een stel nieuwe muzikanten: Gorky was dood, Leve Gorki!
Berejager had een sterke tekst, maar ontbeerde muzikaal de nodige spanning.

Het tweede album werd aanvankelijk gretig door ons geconsumeerd,
maar leek na een tijdje een pak minder beklijvend dan het onvolprezen debuut.
De titelsong is misschien nog wel het beste nummer van deze set, maar werd geen single.

06. GORKI - Lang Zullen Ze Leven - 1995

Het succes van het tweede Noordkaap album en het aanstekelijke debuut van De Mens,
hadden Gorki de nodige concurrentie bezorgd en hun derde album voor Virgin viel wat tegen.
Enkel de single Lang Zullen Ze Leven werd nog enigszins opgepikt door de radio.

Monstertje telde voor de rest weinig memorabel songmateriaal.
Tijd om terug te grijpen naar het eerste succes in de vorm van een verzamelaar,
waarop ruimte was voor een b-kant Het Einde Is Nabij en het prachtige Ooit Was Ik een Soldaat.

07. GORKI - Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen - 1998

Het was even wachten op een nieuw teken van leven.
Met Ik Ben Aanwezig zette Gorki zich opnieuw op de kaart in een belpoplandschap
dat gedomineerd werd door de Engelstalige rock van dEUS, K's Choice, Channel Zero en Evil Superstars.

Het is dan ook goed te horen aan Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
dat Luc De Vos en band een veel eigentijdser rockelement in hun rangen toelieten.
Alternatieve bands als Dead Man Ray en Soulwax staken anno 1998 immers de kop op.

08. GORKI - Punk Is Dood - 1998

Maar de Gentse zanger koos ook nadrukkelijk voor een meer beschouwelijk pad.
Muziek als rustpunt waarin het verhaal van de tekst de nodige klemtoon kan krijgen.
Zo ontvouwt Punk Is Dood zich als een op het lijf van een generatie geschreven relaas.

Toch was Gorki voor mij niet langer de groep waar ik op zat te wachten.
Soms klonk De Vos als een ouwe zeur en in de media klampte hij zich vast aan het typetje
van de ongrijpbare speelvogel. De parel Punk Is Dood leek gedoemd tot zwijnenvoer.

09. GORKI - We Zijn Zo Jong - 2002

Het valt mij op dat het Eindelijk Vakantie op MuMe het meest geliefde album is na het debuut.
De langspeler bevat niet echt een memorabele Gorki hit, maar lijkt het vooral te moeten hebben
van de teksten die oproepen tot (zelf)reflectie. Misschien wel Gorki's meest introspectieve plaat.

Misschien een gelegenheid om ook eens in te zomen op de boeken die Luc De Vos schreef.
Luc De Vos - BoekMeter.nl - Literair werk dat nog wel wat berichten kan gebruiken.
Niet te verwarren met de boeken van de gelijknamige, Vlaamse politicoloog.

10. GORKI - Een Schaduw in de Schemering - 2004

Een Schaduw in de Schemering behoort samen met Joeri en Lieve Kleine Piranha
tot de drie nummers die ooit bovenaan de Afrekening Lijst van Studio Brussel pronkten.
Er sluipt weer wat melodie in de muziek van Gorki, wat meer hitpotentie.

Misschien omdat Luc zijn literaire ei beter kwijt kon in zijn boeken,
wint de muziek van Gorki na een wat minder opzienbarend album als Vooruitgang
weer aan kracht. Nummers van Plan B en Homo Erectus genieten weer wat meer radio-aandacht.

11. GORKI - Joeri - 2006

Met Joeri lijkt Gorki zelfs helemaal terug van weggeweest.
Het landschap is weer winters en kaal, de berenmuts en de wodka de attributen.
Een stukje tekst dat na de vroegtijdige dood van De Vos meer dan ooit tot de verbeelding spreekt.

Ik sta hier voor de hemelpoort / Nergens is er God te zien / Volgens mij bestaat hij niet
De winter komt naar Siberia / Binnen staat er wodka klaar / Moeder naait een beremuts
Ik zag de geheimen van het heelal / De zwarte gaten van het geluk / En ik weet nu dat ik besta

12. GORKI - Veronica Komt naar Je Toe - 2008

Muziek als teletijdmachine, er is al vaker over geschreven.
Toen Gorki in de zomer van 2008 uitpakte met deze ode aan Veronica
werd ik teruggeflitst naar het begin van de jaren 80 toen de al even lekkere als ongrijpbare meiden
van de befaamde televisiezender deining veroorzaakten in mijn puberende hormonenspiegel.

Maar evenzeer nam dit nummer mij mee naar het begin van de jaren 90
toen de muziek van het debuterende Gorky mijn gebroken adolescentenziel zalfde.
Noteer daarbij gerust ook die onwaarschijnlijk beklijvende gitaarriff van Veronica.

PORTRET van LUC DE VOS

17 favoriete Gorki singles + 1 theaterproject

https://www.youtube.com/watch?v=RpsjVnekk-4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Anja
Lieve Kleine Piranha
Soms Vraagt een Mens Zich Af
Mia
Berejager
Hij Is Alleen *
Lang Zullen Ze Leven
Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
Punk Is Dood
We Zijn Zo Jong
XTC *
De Olifant Is Grijs *
Een Schaduw in de Schemering
Joeri
Kaatje Is Verdronken (met Tom Pintens) *
Veronica Komt naar Je Toe
Surfer Billy *
Ik Reis door de Nacht *

Rust in vrede, Luc.

Tijd niks van me laten hier maar ik wil nog even laten weten dat u goed werk verricht

De editie met Urbanus was een fijne, ik heb hem weleens live gezien ( Urbanus - Ik Ben een Plastiek Zakske (2001) ) maar toen was hij eigenlijk al wat minder aan het worden vond ik. Hoogtepunt is voor mij wel Urbanus - In 't Echt! (1986) , deze kan ik echt dromen. Op tv gezien, opgenomen en vele malen bekeken. Een vriend van mij had de cd gekocht en die hebben we vele malen voorbij laten komen en ons helemaal kapot gelachen. Verder heb ik ooit Urbanus VI op LP gekocht.

Uiteraard ken ik ook de eerste twee films uit mijn hoofd ("nog een choco" en natuurlijk met de fraaie Bea "Won ton ton"Van der Maat) , schitterend en wat een tegenvaller was De Zevende Hemel

Voor de liefhebber: http://www.urbanusfan.be/urbanus/urbanusdiscografie.php

PORTRET van LOUIS NEEFS
http://oi58.tinypic.com/zl5181.jpg

Op kerstnacht zal het precies 34 jaar geleden zijn
dat Louis Neefs en zijn vrouw omkwamen in een verkeersongeval.

Omdat zijn warme stem als een haardvuur bij een koude decemberdag past,
had ik weer eens zin om wat van hem te draaien. Ik gun hem graag een portret.

Net als de eveneens te vroeg gestorven Ann Christy zat Neefs met zijn repertoire
wat gevangen tussen smartlap en kleinkunst. Twee van de mooiste Vlaamse stemmen ooit.

Neefs debuteerde in de late jaren 50 en zou in de eerste helft van de sixties
voortdurend twijfelen tussen een Nederlandstalig en een Duitstalig repertoire.

In de tweede helft van de jaren 60 ging hij in zee met Rocco Granata.
Ze runden even samen een artiestenstal voor plaatselijk (lees: Kempisch) talent.
Neefs bracht een paar (kinder)platen uit op het label van de gefortuneerde Rocco.

Na zijn dubbele deelname (telkens zevende in 1967 en 1969)
aan het Eurovisie Songfestival vond Neefs onderdak bij het Philips label.
Onder de vleugels van Peter Koelewijn nam hij zijn grootste hit Margrietje op.

In de jaren 70 combineerde Neefs zijn zangcarrière met televisiewerk
en een loopbaan in de gemeentepolitiek. Hij brak een lans voor Nederlandstalig werk op de radio.
Enigszins misnoegd door het gebrek aan kansen, zocht en vond Neefs erkenning in Nederland.

Zijn laatste album (met een nieuwe versie van Margrietje) was een Nederlands product.
Maar de plannen om ook daar voor televisie te werken werden tragisch genoeg nooit voltooid.

Naar goede gewoonte 12 sleutelsongs met wat commentaar en een speellijst van 18 favorieten.

01. LOUIS NEEFS - Anita - 1961

Met Anita schommelt Louis Neefs voor het eerst de Nederlandstalige ether in.
Hij heeft dan al een paar singletjes met heimat-liedjes uitgebracht, maar met Anita,
een lied uit een televisievoorstelling, breekt hij door in Vlaanderen en Nederland.

Zijn eerste platen verschijnen op het Palette label, waar ook de jonge Will Tura op debuteert.
De stem van Louis heeft al wel dat donkere timbre, maar nog niet die gerijpte diepe toon.
Hij doet wat aan Tennessee Ernie Ford denken, waarvan hij ook Sixteen Tons covert.

02. LOUIS NEEFS - Ein Kleines Kompliment - 1962

Een eerste hitsucces boekt Louis in Duitsland en Nederland met Ein Kleines Kompliment.
Muzikaal leunt het liedje dichter aan bij de gangbare college rock stijl van bijvoorbeeld Brian Hyland.
Iets swingender en hipper dan het brave, afgeborstelde werk waarmee hij (zie Anita) debuteerde.

Zijn Duitstalige koers duurt echter niet lang, maar brengt hem wel in contact
met Rocco Granata die zich begin jaren 60 vooral op de Italiaanse en Duitse markt richt.
Louis gaat opnemen voor het Cardinal label van de man achter het wereldsucces Marina.

03. LOUIS NEEFS - Wat een Leven - 1965

Wat een Leven is compositie van Rocco Granata, herkenbaar aan de accordeon intro.
Louis heeft er zijn eerste, grote hit mee te pakken in Vlaanderen. Goed voor hitparadesucces.
Belpop Louis Neefs - Fragment uit Echo (1965) - YouTube

Het liedje (aka Als Ik Ooit Eens Vijf Mintuten Tijd Heb) zal een cultstatus ontwikkelen
omdat het als ondersteunend melodietje gebruikt wordt bij een hilarische reportage
over de kleumende gemeentearbeiders die staan toe te kijken op één werkende collega.

04. LOUIS NEEFS - Ik Heb Zorgen - 1967

In 1967 gaat Neefs voor het eerst naar het Eurovisie Songfestival.
Met Ik Heb Zorgen kaapt hij daar de 7de plaats weg, meteen de hoogste notering
voor een Vlaamse inzending. Een record dat hij zelf twee jaar later zal evenaren.

Louis Neefs zal trouwens een graag geziene gast worden op diverse, internationale songwedstrijden.
Zo wint hij in 1968 een liedjesfestival in Griekenland met Iris, een single die in Vlaanderen zal floppen.
Ondertussen wordt het artiestenbureautje van Neefs en Granata door de fiscus genekt.

05. LOUIS NEEFS - Jennifer Jennings - 1969

In 1969 pakte Louis Neefs met Jennifer Jennings opnieuw de 7de plaats op het Songfestival.
Het ging om de legendarische editie waarin 4 landen met een ex aequo bovenaan eindigden.
Pas in 2010 deed Tom Dice beter voor Vlaanderen met een 6de plaats voor Me and My Guitar.

Ondertussen zat Neefs bij Philips onder contract en voor dat label
zou hij tussen 1969 en 1972 een heel aantal gesmaakte singles op de markt brengen.
Het is de periode waarin hij zich zal profileren als voortrekker van het Nederlandstalige lied.

06. LOUIS NEEFS - Laat Ons een Bloem - 1970

Het is met dit prachtige lied dat we Louis Neefs in Vlaanderen ook bij de kleinkunst indelen.
Er zit voldoende protest in de tekst en de zorg voor het milieu was wel degelijk een issue voor Neefs.
Die zet langzaam maar zeker zijn eerste stappen in de gemeentepolitiek van Mechelen.

Zijn nummers bij Universal waren vaak bewerkingen van bestaande composities,
waarvoor de tekst weliswaar op het lijf van Louis of de Vlaamse luisteraar werd geschreven.
De stem van Neefs rijpt met de jaren en krijgt stilaan zijn bekende, donkere maar warme kleur.

07. LOUIS NEEFS - Benjamin - 1971

Benjamin, eigenlijk de achterzijde van een voor de rest vergeten a-kant,
groeit opnieuw uit tot een onsterfelijke klassieker. Louis Neefs, steeds strak in het pak
en daardoor een zekere stijfheid etalerend, zingt soepel over de geneugten van de vriendschap.

Het lied wordt opgemerkt door een Nederlands meisje met een vergelijkbare, diepe stem.
Martine Bijl zal er een eigen versie van maken en op haar gelijknamige album uit 1972.
Op die manier groeit de interesse voor het werk van Louis bij onze noorderburen.

12. LOUIS NEEFS - Margrietje - 1972

Peter Koelewijn besluit om een paar singles met Louis Neefs op te nemen.
Op die manier kan een doorbraak in Nederland geforceerd worden, waar je tot op heden
naast Clouseau dit Margrietje kan aantreffen op compilaties met de beste Hollandse (sic!) hits ooit.

Op de verzamelaars die ik ken wordt echter bijna altijd voor de versie uit 1979 gekozen,
toen Louis een langspeler opnam in Nederland en het lied op die manier een nieuw leven schonk.
Goed voor een top 5 notering in de Vlaamse hitlijsten in 1972. Zonder meer zijn grootste hit.

ArthurDZ (moderator)
Laat Ons Een Bloem, prachtig nummer!

09. LOUIS NEEFS - M'n Dorp in de Kempen - 1976

In het midden van de jaren 70 nam Louis Neefs een album op voor CBS.
Een handvol singles uit die periode haalde amper de radio en de ster van Neefs deemsterde weg.
Herhaaldelijk hekelde hij het gebrek aan interesse voor het Nederlandstalige lied in Vlaanderen.

M'n Dorp laat een laid back Neefs horen die een ode brengt aan zijn geboortedorp Gierle.
Louis maakte in deze periode tijd voor zijn gezin en familie wat resulteerde in gastoptredens
van zijn twee zoontjes op een single en het ondersteunen van de zangcarrière van zus Conny.

10. LOUIS NEEFS - Annelies uit Sas van Gent - 1977

Met Annelies uit Sas van Gent had Louis Neefs in 1977 opnieuw een hit te pakken.
Het nummer werd hem aangereikt vanuit Nederland en Louis zou zijn werkterrein verleggen
naar het noorden. Alsof zijn repertoire met levensliedjes de Nederlanders net iets beter lag.

De tragiek van Annelies werd door Louis op meesterlijke wijzen gestalte gegeven.
Louis kon al zingend de woorden proeven, als ging het om het boeket van een goed glas wijn.
Zijn stem klonk als de warme sjaal of muts die je oma met veel liefde voor je had gebreid.

11. LOUIS NEEFS - Martine - 1979

Het einde van de jaren 70 staat behoorlijk bewust in mijn kindergeheugen gegrift.
Wie van de Drie met Martine Bijl, de muziek van ABBA en Boney M. en de stem van Louis Neefs.
Het verhaal van mijn vader die ooit nog bij Louis (steevast met gitaar) in de klas had gezeten.

Martine was uiteraard een knipoog naar de Nederlandse zangeres die ooit Benjamin had gecoverd.
Louis had hoorbaar zijn hart aan Nederland had verpand waar hij zijn mooie album Nooit zonder Jou
had mogen opnemen met onder meer Annelies, Martine en Aan het Strand van Oostende.

12. LOUIS NEEFS - Zondagmiddag Lilian - 1979

Op dat laatste album van Louis Neefs stonden ook nieuwe versies van
Dat Kleine Kompliment (nu in het Nederlands) en Margrietje, de twee singles waarmee hij
vroeger al in Nederland succes had gekend. En dan was er het autobiografische Zondagmiddag Lilian.

Louis en zijn vrouw Lilian, kwamen om tijdens een verkeersongeval op kerstnacht 1980.
Zondagmiddag Lilian werd een week later op zijn begrafenis gedraaid. Hun jongste zoon Gunther
overleefde de crash en zou twaalf jaar later in het voetspoor van zijn betreurde vader treden.

PORTRET van LOUIS NEEFS

18 liedjes van Louis Neefs om een mooi kerstfeest te wensen aan alle volgers van dit topic.

https://www.youtube.com/watch?v=ddL5HrXwxfQ

Anita My Love
Ein Kleines Kompliment
Wat een Leven
De Poppenstoet *
Ik Heb Zorgen
Iris *
Jennifer Jennings
Laat Ons een Bloem
Benjamin
Kinderen *
Margrietje
Omdat Ik van Je Hou *
M'n Dorp in de Kempen
Annelies uit Sas van Gent
Martine
Aan het Strand van Oostende *
Zondagmiddag Lilian
Susa-nina *

Liedjes met * zijn bonustracks ten opzichte van mijn overzicht.

Het topic is niet dood, maar in een winterslaap.
Van zodra de kleinkunst microbe weer kriebelt doen we verder.

Eind maart verschijnen ze dan eindelijk: drie nieuwe Integraalboxen
(die van Urbanus, Zjef Vanuytsel en Ferre Grignard verschenen al in december).

Rum: de vier eerste albums verschenen tien jaar geleden al in box-formaat.
Nu worden die vier albums heruitgegeven plus de albums die erna verschenen
(toen de groep nog even doorging in wisselende bezettingen) en met bonusmateriaal
dat focust op de verdere carrières van de drie stichters van Rum.

Wannes Van de Velde: bevat werkelijk alle, alle albums en is dus een giga-box.
Maar zelfs tussen al het aanwezige bonusmateriaal kon ik Pieter Breugel in Brussel,
een prachtsingle uit 1968 niet terugvinden (iets waar ik voor gevreesd had). Jammer dus.

Wim De Craene: bevat zijn 7 reguliere albums met telkens bonustracks uit dezelfde periode
en nog eens een extra bonusdisc, waardoor we dit keer misschien wel echt alles in huis halen.

buizen
dazzler schreef:
OVERZICHT: DE EERSTE 10 PORTRETTEN
klik op de foto voor een playlist

(afbeelding)
ANN CHRISTY

Ik ben nog steeds tevreden over de meeste speellijsten,
al heb ik bij Wim De Craene Mijn Stad vervangen door Boudewijn de Eerste Straat.

"Vlaamse Portretten" is een muziektopic dat me sinds de ontdekking ervan niet los heeft kunnen laten. Het wordt regelmatig even geraadpleegd, als een soort naslagwerk en tevens een gids door ontontgonnen gebied.
En passant ontdekt men in de Vlaamse muziekwereld wroetende nog de nodige pareltjes, zoals "Porselein" van Yasmine (Hilde Rens).

https://www.youtube.com/watch?v=QgTRjwITfY4

Zal Dazzler nog een persoonlijke mail sturen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:52 uur

geplaatst: vandaag om 17:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.