menu

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel #2

zoeken in:
Pff, dit vind ik weer een dertien uit een dozijn zangeresje hoor, met zo'n opgezet stemmetje ook. Not my cup of tea...

Vento Vivimus
Frazey Ford in 2014. Odetta in 2015 ... 'm in love again ...

Vento Vivimus
Maar je hebt gelijk. Ziggy vond hier volgens mij ook weinig aan
Maar ik word weer een week vrolijk wakker ... Poppederpom. Met het album is anders weinig verkeerd. Beetje Joanna Newsom light. T is mooi akicken na de laatste Savages ...

Je wilt haar toch niet met Frazey Ford of Odetta vergelijken he? In your dreams.....

Aan de ene kant is het wel een leuk en vrolijk liedje, maar anderzijds zou ik nog liever een albumpje opzetten van de 3FM-artiest van de week (als die bestaat).

5,5

Edit: Hopende de stemming er een beetje in te houden, hier een update van de 'tussenstand':
02-01: Mipso - Marianne [L_T_B / 7,23 / 3]
04-01: The White Buffalo - Modern Times [heicro / 6,42 / 6]
07-01: Colter Wall - The Devil Wears a Suit and Tie [LuukRamaker / 7,63 / 4]
09-01: State Champion - Fantasy Error [ThirdEyedCitizen / 7,00 / 3]
12-01: The Weather Station - Personal Eclipse [Vento Vivimus / 7,88 / 4]
16-01: Mia Rose Lynne - The Burning Days [L_T_B / 6,60 / 3]
20-01: Sturgill Simpson [[Shangri-la / 7,75 / 2]
23-01: Odetta Hartman - Shadow Puppets

Ik was nog niet bekend met dit topic (en dus ook niet met de vorige versie). Aangezien folk, americana en roots wel mijn interesse hebben en ik soms prachtige dingen tegenkom, maar dat het niet mijn 'hoofd'-genres zijn, hoop ik zo af en toe wat moois te ontdekken. Dat is al vaker gebeurd via Music-Meter en daar lijkt me dit topic ook wel ideaal voor. Ik zal dus niet vaak met iets nieuws op de proppen komen, maar laat me graag verrassen door de ontdekkingen die jullie aandragen. Hoop nog wat moois te ontdekken via jullie.

Helaas valt Odetta Hartman daar voor mij niet bepaald onder. Dat is wel erg standaard en vrolijk. Leuker om naar te kijken dan naar te luisteren
5,5

Het liedje van Odetta Hartman is me iets te blij en het blijft ook niet hangen. 5.

Idem
5.5

: Odetta Hartman - Shadow Puppets: meh, 6je dan maar. Slecht kun je het onmogelijk noemen. Het heeft zelfs wat liefs, maar blijft toch niet hangen.

20-01: Sturgill Simpson [[Shangri-la / 7,75 / 2]
23-01: Odetta Hartman - Shadow Puppets [[Vento Vivimus / 5,5 / 5]

Goodnight, Texas - Dearest Sarah van het album Uncle John Farquhar

Album kwam uit in 2014, maar was voor mij in 2015 de ontdekking van het jaar.

Misschien wordt dit (wat catchier) nummertje hier trouwens wel wat meer gewaardeerd:

Goodnight, Texas - A Bank Robber's Nursery Rhyme

Ik vind het eerste nummer dat je plaatste (Dearest Sarah) best mooi, het duurt me alleen net iets te lang. Instrumentatie is dan wel weer erg fijn, bij het tweede nummer ook (die bevalt net iets beter). Ga hier zeker meer van opzoeken.

6.5 / 7

buizen
Zie nu net Mart Smeets aan het kakelen op TV, hij houdt ook wel van americana en vindt dat er te weinig aandacht voor is. Zeker op de radio. Hij stopt geloof ik met een programma. For The Record. Een programma met fijne muziek maar dat nu ook alweer ter ziele is.

Vento Vivimus
Afgelopen vrijdag sloot Aubrey Sellers de Late Show van Stephen Colbert af op CBS TV in de US. Ze 'promootte' er haar debuutalbum 'New City Blues' dat ze er dit weekend in eigen beheer uitbracht.

20-01: Sturgill Simpson [Shangri-la / 7,75 / 2]
23-01: Odetta Hartman - Shadow Puppets [Vento Vivimus / 5,5 / 5]
26-01: Goodnight, Texas - A Bank Robber's Nursery Rhyme [LuukRamaker / 7,00 / 1]

Quiles & Cloud - Shake Me Now

The synergetic relationship between Maria Quiles (voice and guitar) and Rory Cloud (voice and guitar) is evident in the thoughtful songs they create together, both on recordings and on the stage. Stand-up bassist Oscar Westesson appears on Beyond The Rain and frequently joins Rory and Maria on the road, grounding the duo’s subtle style.

Op 28 januari jl. verscheen hun album "Beyond the Rain" waar ook het nummer "Shake Me Now" opstaat.

Vento Vivimus

2 dagen toch tussen 2 nieuwe posts ? Mooi dat je zo enthousiast bent, maar nu ben je toch echt te vroeg ! Je overzichtje is helaas ook niet helemaal compleet, Poor Aubrie ontbreekt nog.

Voor alle duidelijkheid. Nog even herhalen dan:

Aubrie Sellers - New City Blues - Independent - Country / Pop - 29-01-16

En ze maakte vrijdag haar debuut op national television met 'Light of Day'.

Mijn post is van '31 januari 2016, 4:27 uur' ofwel 13:57 (ACST).

inhaalslagje:
Goodnight Texas: best leuk, maar het blijft ook niet hangen of zo. 6
Quiles & Cloud: Erg jazzy folk? best leuk. 7.3
Aubrie Sellers: Best tof, maar mevrouw toont zich meer een popdiva met toevallig wat countryrock? Een beetje de Lydia Loveless light-versie? Qua emotie lijkt het ook wat steriel, ik voel het niet volledig. 7.2 . Zal het album eens opzoeken.

Vento Vivimus
ThirdEyedCitizen schreef:
Aubrie Sellers: Best tof, maar mevrouw toont zich meer een popdiva met toevallig wat countryrock? Een beetje de Lydia Loveless light-versie? Qua emotie lijkt het ook wat steriel, ik voel het niet volledig. 7.2 . Zal het album eens opzoeken.

For what it's worth. Rolling Stone Magazine rekende haar eind vorig jaar tot de 10 country artiesten die je zou moeten kennen. Deze diva-in-spé doet mijzelf het meeste denken aan mainstream kid Brandi Carlile.

But meet the Austrian Angus & Julia:

Polo to the Masses - Journey

Ultravox zong het al Vienna, oh, Vienna.

Voor meer informatie.

Carlile klinkt veel rauwer en oprechter, zal het eens gaan opzoeken ook.

Net uit, dus nieuwer kan niet. Oude bekenden, voor mij althans:
Freakwater - What the Peopl...
Een backwoods "Southern Gothic" sfeertje en mooie samenzang.

Vento Vivimus
Uit de column van @dijkshoorn, De Volkskrant, donderdag 18/02/16

Meet Daniel Romano's middle brother. Youtube en Spotified

Chris King heeft een nieuw album uit genaamd "Animal". Op Countryperspective.com wordt dit album de hemel in geprezen. Americana muziek met lichte country invloeden. Zeker de moeite waard om te beluisteren! Is beschikbaar op Spotify (zoeken op Chris King Animal)
Hieronder live track van "Borderland":

Via Bandcamp is een hoop moois te ontdekken. Recent stiet ik op dit album van een Britse zangeres, Mindy Dillard. Folk met een twist.Van haar discografie begrijp ik niet veel, maar volgens mij is dit ook haar debuut. Te beluisteren via Bandcamp.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Oeh, dat is erg interessant en wat een stem vooral. Muzikaal is het allemaal wat normaler en zit het tegen glad aan, Maar ja, t heeft wel wat.

Deze band klinkt trouwens nog steeds gezellig. Al blijft mijn oude kritiek staan: het had allemaal wat rauwer opgenomen mogen worden Willie Sugarcapps | "Dreamer's Sky" (Official Video) - YouTube . Ik los dat maar op door een flesje bier tegen de subwoofer van mijn installatie te zetten. Het getril van het flesje maakt de muziek zeker niet slechter, maar dat ben ik....

Het is alweer een goede tijd geleden dat ik hier voor het laatst kwam, maar dit wilde ik toch graag delen hier. Denk dat veel mensen dit kunnen waarderen Voor mij in ieder geval de mooiste ontdekking binnen folk/americana/roots die ik de afgelopen maanden heb gedaan.

Luke Bell wordt nu al genoemd naast Sturgill Simpson, Chris Stapleton en Jason Isbell.
Vandaag is zijn nieuwe album uitgekomen. Dit valt niet onder americana of folk maar pure country.

Album is te beluisteren via deze link

En zijn website: Luke Bell — The Official Site - lukebellmusic.com

Americana is een verzamelnaam voor alle Amerikaans diep gewortelde muziek (Roots), just saying. Het is dus geen specifiek genre.

cosmic kid (moderator)
Laat ik weer eens wat leven in dit topic blazen. Dan Israel bracht verleden jaar de plaat Dan uit, die ik pas dit jaar heb opgepikt. Dan heeft een fijne stem, liedje is lekker up-tempo en de gitaarsolo mag er zijn.

Dan Israel - Can't believe it

Gast
geplaatst: vandaag om 09:56 uur

geplaatst: vandaag om 09:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.