menu

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel #2

zoeken in:
Eind 2011 startte Sunderland het "maak kennis met folk, americana en roots" topic.

Sunderland schreef:
In de serie "Maak kennis met ..." bestond nog niet het topic die aandacht besteed aan folk, americana, roots (en aanverwanten). Genres die de laatste 2 jaar mijn aandacht hebben opgeeist en waar ik menig maal verrast ben door pareltjes. Ik ben benieuwd naar meer.

Doel is, zoals gebruikelijk in de andere topics, een youtube of vimeofilmpje of soundclouddingetje te plaatsen van een artiest uit deze categorie waarop andere gebruikers (en wat mij betreft jijzelf ook) kunnen stemmen. Na 24 uur kan dan een volgend filmpje worden geplaatst.

Het genre is vrij breed en moeilijk af te bakenen. Wat mij betreft graag ook folkrock of folkpop plaatsen en blues (-rock/-pop) is ook welkom. Uitweiden naar Wereldmuziek lijkt me niet handig, dan is het eind zoek.

Aangezien het vorige topic overbelast is met YouTube-filmpjes en andere (overbodige) ingeplakte links, leek het mij verstandig om met een schone lei te beginnen. Ik zou dan ook de regels van Sunderland in stand willen houden maar met een paar aanpassingen.
- Links naar YouTube, SoundCloud, etc. niet meer embedden, maar linken.
- De wachttijd voor een nieuwe filmpje (of audio-link) aanpassen naar 48 uur (of nog steeds 24 uur wanneer er minimaal 5 beoordelingen zijn geweest)
- Dezelfde gebruiker mag niet 2 keer achter elkaar een filmpje (of audio-link) plaatsen (behalve wanneer er minimaal één week niets geplaatst is).
- Het liefst zo recent mogelijke nummers (in ieder geval uit het betreffende jaar).

Mipso - Marianne van het album "Old Time Reverie"

The renegade traditionalists of Mipso are doing their part to take three-part harmony and Appalachian influences into new territory. Formed in Chapel Hill in 2010, these four North Carolinians are touring the country to support their 2013 release, “Dark Holler Pop”.

OK. Prima oplossing. Thnx L_T_B.

Ik zal ook eens kijken of ik zelf weer actief een bijdrage kan leveren. Mijn huidige smaak is afgebakend naar rock met een folk- of countryrandje, met vooral vrouwelijke vocalen. Maar ook de pure folk en country kan mij nog steeds raken.

buizen

En meteen het goede voorbeeld erbij.
Die kleine recensies erbij vond ik altijd wel ontzettend goed, van Vento Vivimus. Maar zo kan het ook, en loopt het topic niet vast.
Blijft een topic met zeer interessante muziek.

Top. Wat betreft Mipso: ik hoor naar Blauwe Grasjes neigende muziek, laat ik nu net een beetje met het genre bezig zijn de laatste weken. Vocalen zijn wat glad. Gaan we weer stemmen ja? Eerste indruk: 7.2

buizen
L_T_B schreef:
Eind 2011 startte Sunderland het "maak kennis met folk, americana en roots" topic.

(quote)

.. leek het mij verstandig om met een schone lei te beginnen.

Maar ik hoop niet dat Genres >> Overigen >> Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel verwijderd wordt ofzoiets. Er staan vele juweeltjes op en als je een niet al te slome pc hebt dan is dat topic prima te doen.

Mooi dat dit topic weer wat nieuw leven wordt ingeblazen!

Een jaar of drie/vier geleden heb ik ook een enkele keer een beoordeling achtergelaten maar inmiddels kan ik deze muziekstroming(en) veel meer waarderen.

Wat Mipso betreft: catchy nummertje, maar weet niet of ik er een heel album van zou kunnen genieten.
6,5

Wow wat een verademing, ik hoop dat dit topic zo toegankelijk blijft. Thanks L.T.B.

Leuk nummertje van Mipso, maar voor mij niet onderscheidend genoeg.

Prima hoor! De moeite van het opzoeken van het album waard!

8

Klinkt lekker, hier ga ik meer van beluisteren thanks! 7

Vento Vivimus
Shangri-la schreef:
Klinkt lekker, hier ga ik meer van beluisteren thanks! 7
Wie belangstelling heeft voor de muziek van Jake Smith, a.k.a The White Buffalo, wijs ik op de docuserie die gitaarbouwer Ernie Ball afgelopen voorjaar produceerde onder de titel 'Capturing The White Buffalo', over het ontstaan van Jake's laatste album 'Love and the Death of Damnation'' waarvan ook deze 'Modern Times' geplukt is.

American Songwriter publiceerde de serie deze zomer in 10 delen. Een must see voor liefhebbers van het werk van singer/songwriters anno 20'15. American Songwriter streamt ook nog steeds de ('unplugged') gitaarsessie die de Buffalo eind november in de US gaf voor Direct TV.

Het album is integraal te streamen op YouTube en via Spotify.

De track die heicro hier presenteert krijgt van mij voorlopig ***. Er staan sterkere songs op het album.

The White Buffalo kende ik al. Leuke artiest, ook een lekker opzwepend nummer, maar zeker niet zijn beste.

Fijn nummertje, maar 't is dat YouTube er automatisch een random nummer van de beste man achteraan deed. Anders had ik 't album nu niet meteen opgezet.

Modern Times: 6,5

Vorig jaar lange tijd uitgekeken naar de laatste White Buffalo. Helaas haalt dit album het, zoals bas2204 ook aangeeft, niet bij eerdere albums als 'Once Upon A Time In The West' of 'Shadows, Greys And Evil Ways'. Een zesje.

Vento Vivimus, volgens mij produceert Ernie Ball snaren, geen gitaren. En die vermakelijke docu uiteraard.

geinige clip wel.
nummer 6.5
album tijd terug 2-3 beluisterd. inderdaad minder dan eerdere. had ik iets meer van verwacht.

Vento Vivimus
Holden schreef:

... Vento Vivimus, volgens mij produceert Ernie Ball snaren, geen gitaren...
Ik was idd niet volledig. Follow the link.
Ernie Ball did not create anything new — he simply saw a demand and improved upon existing products and found ways to better fulfill market demands.
Zo komt begin dit jaar de special St Vincent op de markt.

Vento Vivimus
Eerste verrassing van dit jaar ! Kende deze mijnheer nog niet, maar Kees blijkt Canadees. Canada does it again dus ? Na Corb Lund en Daniel Romano, nu deze Colter Wall. Perfecte 'doorregen' stem & uitstekende introductie.

Op de website van de CBC vond ik de volgende biographical info

Colter Wall is a young Saskatchewan born songwriter and performing musician. Steeped in Old Timey material and traditional Americana, Wall's sound is comprised of resonate and raw baritone vocals, Folk and Bluegrass style guitar and banjo picking, steady kick-drum stomping, and visually provoking, story telling lyrics. Wall Draws influence from legends of the past such as Hank Williams, Robert Johnson, Bob Dylan, Johnny Cash, Townes Van Zandt, and The Band, as well as more modern Americana pioneers including Shovels and Rope, Jack White, Ray Lamontagne, and Shakey Graves. Despite only recently beginning his musical career, Colter Wall has been seen in the company of Saskatchewan's infamous gritty bluegrass trailblazers,The Dead South. Wall has had the opportunity to open for The Dead South on several occasions with more show's upcoming. In addition to racking up memorable live shows across the province, Wall is planning on releasing an EP in the summer of 2015 and has been busy recording at Regina's own Studio One. From dive bars to fundraiser galas, Colter Wall has a history of leaving audiences in shock at the maturity of his voice as well as his songwriting.
CBC Canada

Colter Wall has a history of leaving audiences in shock at the maturity of his voice as well as his songwriting.. Dus ik ben benieuwd om deze meneer eens live aan het werk te zien, maar dat zal vrees ik nog wel even duren.

Waardering: ****. Met dank voor de tip. De EP is integraal te streamen via Spotify.

Het is oké: 7tje

Paar grappige dingetjes:
1. Is de zoon van politicus Brad Wall en wordt daarom in Canada niet door iedereen zo gewaardeerd, simpelweg omdat ze zijn vader niet mogen. Bekrompen, maar ach.

2. WWE worstelaar Brock Lesnar is groot fan en tweette een track op zijn Twitter, waardoor veel worstelfans er mee in aanraking kwamen (ook ik). Worstelaar Curtis Axel reageerde er op en bleek ook fan te zijn.

just my 2 cents, laat ik ook eens wat weetjes erin gooien.

Dan weten we ook direct bij wie dit in de achtertuin is opgenomen.

Erg fijn! Het hele album moet aantonen of ik zijn stem ga liken of too much ga vinden, maar dit nummer op zichzelf is mij een 8 waard.

Prima tip. Ben hier wel gecharmeerd van! Lekkere gruizige stem, verbaast me dat hij pas 20 is. En een aardige cover van Townes is natuurlijk nooit weg . 3,5 - 4.
Iemand om in de gaten te houden zoals ze dat dan zeggen..

Hendrik68
The devil wears a suit and tie? Op welk Townes album staat die dan Joshua? Ik mag mezelf een behoorlijk Townes kenner noemen, maar dit zegt me helemaal niks.

Dat nummer is natuurlijk niet van Townes. Op het album staat een cover van Nothin', daar doelde ik op. Maar volgens mij is het de bedoeling in dit topic het geplaatste nummer te beoordelen (?). Dan had ik inderdaad duidelijker moeten zijn.

Hendrik68
O op die manier, nou dan hoef ik niet verder te zoeken. Dank voor de info. Al zou het op zich best wel leuk zijn als er nog eens niet eerder uitgebrachte songs opduiken. Maar ik denk dat 99 procent van het werk van Van Zandt al wel bekend is.

2015, maar aangezien het langs iedereen heen ging (ook in huize ThrideyedCitizen), bij deze State Champion , noem het rammelrock met een vleugje altcountry. en voor het hele album op Spotify .

Iets te lo-fi voor mijn smaak, maar ik zou de radio er niet voor verzetten. Kleine 7 dan maar.

Klinkt prima naar mijn zin, maar het is niet echt onderscheidend.

7

Gast
geplaatst: vandaag om 08:44 uur

geplaatst: vandaag om 08:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.