MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
Frenz schreef:
Met mate is hier wel de crux denk ik.
Daar gaat het inderdaad om, denk ik. Zolang je je nergens toe verplicht voelt. Zelf ook jarenlang loper geweest. Laat ieder doen waar hij zich het lekkerst bij voelt. Maar die lucht is soms wel een probleem in de Randstad. Dan rijd ik toch liever eerst even met mijn vervuilende middenklasser naar de kust, om ‘schoon’ te wandelen.

nlkink schreef:
....10 KM gelopen waarbij ik op mijn route onder de A28 door ben gelopen. Verder heb ik 'm af en toe gehoord en in de verte gezien. Ik hoop dat ik dus niet te veel roetdeeltjes binnen heb gekregen.....
Strafpunten!

Vanmorgen nog even gecheckt. RIVM zegt matig (4,5) voor mijn locatie. Het broodje kaas in de zon smaakt er niet minder om.

De Mooiste en Zwaarste van Nederland Kustmarathon Zeeland
Zowel Hardlopen (zaterdag) & Wandelen (Zondag), voor de die-hards doe beiden....... Wandel Marathon ontzettend populair inschrijving gaat altijd open om 0.00 uur op 1 januari en is nog voor de ochtend aanbreekt vol (max 5000 deelnemers), maar startnummers zijn altijd wel over te nemen.......
Dit jaar ga ik weer voor de "dubbel" Marathon binnen de 3.30.00 en het wandelen "zo als het komt"........
Ik ben trouwens geen wandelaar (train ik ook niet voor), maar een hardloper.......

Kan er niks aan doen. De wetenschap dendert maar door. Nu dit weer:
Wandelen over Erasmusbrug 'zeer ongezond' AD
Aanzienlijk geruststellender is dit:
'Tien minuten flink wandelen levert meer op ...'NU.nl
Goed bezig. Even flink doorstappen naar of van het station.

dix
Wandelaar schreef:
Kan er niks aan doen. De wetenschap dendert maar door. Nu dit weer:
Wandelen over Erasmusbrug 'zeer ongezond' AD.

Lekker dan. Ik loop dagelijks 2km heen en 2km weer naar mijn werk dwars door Rotterdam centrum. Beter de metro dus.

Tja, boten, met name de diesel of olie gestookte zijn dramatisch qua uitstoot, maar toch wel shocking dit bericht.

Ik liep laast hard door de polder (de schone, frisse polder met alleen pollen op het moment), kwamen er (weer, ik kom ze vaker tegen) zo'n 15-20 van die 'leuke' retro Solexen voorbij. Tweetakt en stinken als de hel. Welke mafkees heeft daar een vergunning voor gegeven? Leuk met je bedrijf een middagje vervuilen als uitje, echt, je gelooft 't niet.

dix schreef:
(quote)

Lekker dan. Ik loop dagelijks 2km heen en 2km weer naar mijn werk dwars door Rotterdam centrum. Beter de metro dus.

Geir Jensen parafraserend: the destination is known, the choice is yours. Wandelen is dan wellicht minder goed, physcially - de mental impact van frequent reizen met metro, tube, tunnelbana moet niet worden onderschat; niets zo deprimerend als sogges naar werk gaan met honderden (andere) zombies die in een buis 15 - 60 meter (Stockholm) onder straatniveau door de stad zoeft. Dat lukt zonder mentale schade alleen met goed gezelschap (fysiek, muziek, boek) en mind not available for input.

Casartelli (moderator)
Intensieve veehouderij iemand? Een dagje buiten in de Gelderse Vallei of Oost-Brabant in windstille/-arme condities is ook geen erg frisse bezigheid.

Casartelli schreef:
Intensieve veehouderij iemand? Een dagje buiten in de Gelderse Vallei of Oost-Brabant in windstille/-arme condities is ook geen erg frisse bezigheid.

Wat dacht je van professioneel schermgluren? Als die bloedjes van kinderen volgens Erasmus Medisch Centrum al slechter gaan zien door intensief gluren op smartfoon en tablet, hoe is het dan gesteld met al die professioneel (17- 21") schermgluurders die 40+ uur naar hun scherm staren? Krijgen die dan straks een "hondje van de zaak" - voor na hun pensioen?

Hierbij nog het Engelse rapport over 10 minuten 'brisk walking'.
Public Health rapport pdf
Als je dit leest blijkt wel dat de redactie van Nu.nl net de context van de boodschap gemist heeft. Het gaat om een groep burgers van middelbare leeftijd, die zeer onvoldoende beweegt (inactive). Die groep bereik je niet met een 'moeilijke' boodschap over 10.000 stappen maar misschien wel met een 'makkelijker' verhaal over 10 minuten stevig wandelen per dag. Daarnaast blijft het advies van de WHO staan dat je 150 minuten beweging per week nodig hebt voor optimale gezondheidswinst.

Ik moet zeggen: de Engelse onderzoekers hebben het beter begrepen dan onze Gezondheidsraad.

dix schreef:
(quote)

Ik fiets dagelijks een half uur heen en een half uur terug, van Noord door het centrum naar de Waalhaven. Zal ook minder gezond dan ik zelf denk dat het is vrees ik. Wat is jouw route trouwens, wellicht kan ik onderweg zwaaien

dix
Tegenwoordig van het Westerpaviljoen naar de Action aan de Pompenburg

Helaas, mijn route is net wat westelijker dus dat wordt geen gezwaai. En wellicht ben ik ook wat vroeger, ik stap elke ochtend om half 8 op de fiets. Heen via de Heemraadsingel, terug via het tunneltraject ('s-Gravendijkwal - Statenweg).

dix
GrafGantz schreef:
... terug via het tunneltraject ('s-Gravendijkwal - Statenweg).

Dat is de op één na fijnstofferigste straat van NL. Alleen in DH kan het nog erger.

Yup, ik weet het. Daarom doe ik de helft van m'n trip via een boomrijke route

Magick1
Ik wandel dagelijks in een grootstad, waar drievaksbanen de norm zijn en de pollutie hoog kan oplopen tijdens de winter. Wandelen geeft me mentale rust en doet me beter slapen. Ik ga dan echt niet stoppen met dit te doen om gezondheidsredenen, de pro's wegen zwaarder door dan de contra's voor mij. Enkel wanneer de pollutie te hoog is (mijn limiet: 200 PM 2.5), blijf ik binnen.

En dit is mijn natuurlijke habitat:

http://static.zoom.nl/CAA011803DD4BA436EE84274242D12F7-noordpolderzijl.jpg

Aardbevingen ja, ontvolking ja, schone zeelucht ja.

Euh, stond er niet een kolencentrale in de Eemshaven?
Verder een schitterend plaatje, ik barst van de jaloezie. Ik zou er bijna wad gaan wandelen.

Hij staat er met zijn rug tegen aan om stabiel een foto te maken.

Wandelaar schreef:
Euh, stond er niet een kolencentrale in de Eemshaven?
Verder een schitterend plaatje, ik barst van de jaloezie. Ik zou er bijna wad gaan wandelen.

Het is Noordpolderzijl. Een dichtslibbende haven waar geen boot kan komen.

Ik fiets al 2x per dag door dat kreng ?

Mijn wandelgebied over 1,5 week: klik!

Eindelijk dalende temperaturen in het vooruitzicht. Voor deze wandelaar zijn dat betere tijden. Geen plakkerige toestanden meer. Met zelfkastijding heb ik niet zoveel. En ik denk dat ook de meeste hardlopers zich prettiger voelen bij buitentemperaturen onder de 25 graden. De hitte gooit je trainingsschema flink in de war. Mijn nieuwe schoenen staan nog erg nieuw te zijn in de kast en die wil ik straks eens flink inlopen. In de herfst. Want zelden zag ik meer uit naar een najaarsdag met zo’n frisse westenwind om je oren als dit jaar. Lekker koud, dat is mijn idee. Koffie is toch ook bedoeld om je op te warmen en niet om je het zweet te doen uitbreken. Nee, ik klaag niet over de zomer, laat dat duidelijk zijn. Maar nu is het klaar.

Dat mensen doorgaans op twee benen lopen, is al langere tijd ook in de muziekwereld een bekend gegeven en reden tot het schrijven van liederen waarin voor deze vorm van voortbewegen een voorname rol is weggelegd.

Ik ga mijn best doen een lijstje met 'loopnummers' - ik trek het maar even wat breder - langs te wandelen en hier en daar van commentaar te voorzien.

Het ultieme tweebenige lied is ongetwijfeld: You'll Never Walk Alone. Oorspronkelijk een musicallied van Rogers en Hammerstein uit 1945, maar in de loop der tijd aangepast aan de wensen van voetballiefhebbers. Zo hebben Gerry and the Pacemakers hun club Liverpool in 1963 met dit strijdlied opgezadeld. Een lied dat nog steeds op eerbiedige wijze door het stadion galmt en harten in beroering brengt.

Het is een troostrijk lied, een soort seculiere gospel. En een club die zo af en toe ook wel wat troost kan gebruiken is Feyenoord, moet Leen Huizer gedacht hebben en gaf aan zijn club dit volkslied mee.
Onze Lee, ooit kraanmachinist, zingt het lied bovendien vanuit een hoogwerker bij de start van de Marathon van Rotterdam. Ook de Wandel6Daagse, die vertrekt vanuit Huisduinen, kan niet goed beginnen zonder You'll Never Walk Alone aan de deelnemers mee te geven.

Een sympathieke gedachte: je staat er nooit alleen voor. Dat wil zeggen: als je bij de juiste club bent aangesloten. Het is daarom ook wat dwingend. Alleen lopen kan ook prettig zijn.

Een ander wandellied dat me te binnen schiet is Walkin' Back to Happiness, een grote hit voor Helen Shapiro in 1961. Walking in the Rain (with the one I love) is van The Ronettes, uit de stal van Phil Spector, en later ook nog eens opgenomen door The Walker Brothers.

Oneindig is het aantal liederen dat het lopen met het hoofd in de wolken beschrijft, al dan niet met de geliefde aan de zij. Soms is die geliefde echter thuis te vinden en moet men daar snel naar toe, zoals in Run For Home van Lindisfarne, een single uit 1978. De wandelliefhebber moet maar even voor lief nemen dat het hier hardlopend gaat.
Heel rustig en stil kan het ook zoals in Ain't Talkin', (Just Walkin’) op het album Modern Times van Bob Dylan. In de ruim 8 minuten van de song hoor je de (dreigende) voetstappen in de 'mystic garden'.

En verder: Walk On By, Dionne Warwick en zowel U2 als Roy Orbison hebben een 'Walk On' op het programma staan. The Bangles hebben een speciaal loopje in gedachten: Walk Like An Egyptian.

Voor deze aflevering eindig ik dan met dit advies aan de heren: Walk Like A Man. Sorry, maar dat is wat veel dames vandaag de dag ook doen. Jammer.

Als ik wandel , heb ik vaak Sec Walking van My Morning Jacket in mijn hoofd . Ultieme wandelnummer : Left leg , right leg , one leg at the time I feel I’ m walking . Heerlijk nummer

steven schreef:
Heerlijk nummer
My Morning Jacket - Sec Walkin ; Inderdaad, fijn nummer!

Deze loopt ook lekker: Willem Vermandere: Lat Mie Maar Lopen
Maar déze wandel raad ik mijn kinderen niet aan: Lou Reed - Walk on the Wild Side

Voor het geval je wandeling op een rondzwerven uitloopt, kan deze van James Taylor je op weg helpen.

Ik loop elke werkdag in de pauze een rondje van 3 a 4 km, vrijwel altijd met muziek op. Maar voor wat serieuzere wandelingen in de natuur wil ik juist geen muziek eigenlijk en genieten van de stilte en omgevingsgeluiden.

Zo ervaar ik het ook. Net 2 weken een muziekvrije vakantie gehad. Erg verfrissend.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:31 uur

geplaatst: vandaag om 10:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.