menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
avatar van Wandelaar
Een filosofietje:
‘Verlies vooral niet je plezier in wandelen. Ik loop mezelf elke dag tot een staat van
welbevinden, weg van elke ziekte; ik ben al lopend tot mijn beste gedachten gekomen en ik
ken geen gedachte zo bedrukkend of men kan er wel van weglopen (..) maar hoe meer men
stilzit, hoe sneller men zich ziek gaat voelen. (..) Dus als men gewoon blijft lopen, komt
alles vanzelf in orde.’ Søren Kierkegaard (1813-1855)

avatar van meneer
Toevallig gisteren een heel eind gewandeld met uiteindelijk 30.000 stappen op mijn stappenteller en ik had geen muziek bij maar plots was ik wel Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin aan het zingen en dan vooral dat aflopende gitaar rifje erbij.

Net even de clip bekeken. Leuke pasjes worden daar gemaakt..

avatar van Wandelaar
Een ochtendwandeling lijkt een bijzonder effect te hebben, als we dit welingelichte artikel mogen geloven. In strijd met de politieke correctheid ontdekken we nog een belangrijk gegeven. Na de ochtendwandeling verhogen vrouwen het gunstige effect op de bloeddruk door ieder half uur nog even een stukje te lopen. Bij mannen wordt dat effect niet gevonden. Zij kunnen dus net zo goed blijven zitten na hun workout. Drie keer raden wie bij ons de koffie gaat halen als we na een wandeling op de bank neerploffen. Niks rollenpatroon. Het is de natuur.

avatar van GrafGantz
Ik zal het aan m'n baas doorgeven, dat ik elke ochtend een paar uur later begin omdat ik eerst nog een ochtendwandeling moet maken. Oftewel, weer zo'n goedbedoeld advies waar ik helemaal niets mee kan

Ik woon overigens op een paar honderd meter van een van de drukste stukken snelweg van het land, dus zo gezond is het volgens mij niet om bij mij in de buurt te gaan wandelen.

avatar van Wandelaar
De doelgroep in het onderzoek was 55 tot 80 jaar, dus minstens de helft daarvan zal geen baas meer hebben, behalve de dokter. Ik deel je mening. Gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Zelf werk ik in ploegendienst en kan in de ochtend best nog even wandelen als ik om 3 uur ‘s middags moet beginnen. Als de zon schijnt natuurlijk. Wandelen in regenjas is een treurige toestand waar niemand gezonder van wordt.

avatar van Wandelaar
Het is vandaag weer een prachtige dag om te wandelen. Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Op de fiets zie en ontdek je meer en met hardlopen gaat je conditie er sneller op vooruit. En aangezien al het leven uit zee is geëvolueerd moet zwemmen ook heel gezond zijn.

Hardlopers beroepen zich op hun oeroude genen en denken af te stammen van de jager-verzamelaar die op de laagvlakte de mammoeten achterna zat en versloeg. Reuze gezond natuurlijk. Bedrijfsongevalletjes kwamen niet voor. Iedereen werd 100.

De wandelaar heeft ook een smoes: de wetenschap. Bloeddruk gaat omlaag, depressies verdwijnen, diabeteslijders kunnen hun pillen laten staan. Wat de wetenschap al niet bewijst!
Daar achter schuilt het idee van ‘terug naar de natuur’. En voor je het weet zie je in de samenleving een samenzwering tegen de boreale mensheid die tegennatuurlijk op stoelen moet zitten en koolhydraten moet eten in plaats van rauw vlees.

Natuurlijk, wandelend bewegen doe je voor de lijn. Je valt er lekker van af. Kijk maar: 10 km lopen dat kost je toch al gauw 700 kcal en je vetrolletje verdwijnt als sneeuw voor de zon. Toch valt dat tegen. Van niets krijg je zoveel trek in een gevulde koek als van een wandeling in de frisse buitenlucht. Weg afvaleffect. En het lichaam kent al gauw die afvaltruc en wapent zich ertegen door dat rolletje vet als reserve bij zich te houden. Voor het geval je de volgende dag nog eens zo’n stuk gaat wandelen. Kijk maar eens naar de deelnemers bij een wandelfestijn. Ruim zittende kleding inderdaad, dat mag wat verhullen ...

De wetenschap heeft gelijk. Wie wandelt is ietsepietsie gezonder dan wie dat niet doet. Maar of dat komt door dat wandelen, dat is niet te bewijzen. Misschien zijn veel wandelaars gewoon al rustige mensen van zichzelf, die op tijd naar bed gaan en niet roken en de kroeg liever voorbijlopen. Kan best zijn dat daar de hele gezondheidswinst in zit. Daarom, wie verstandig is, wandelt gewoon omdat het leuk is. En nergens anders om.

avatar van gigage
Bij de fysio: doe je aan sport? Nee. Welke sport zou je het liefste doen? Darten (ze kon er ook hartelijk om lachen)
Maar ja, wandel je wel van de kroeg naar huis. Als het laat is geworden dubbele meters! Dus wat nou kroeg ongezond? (Af en toe dan)

Fietsen lijkt me ook een zittend beroep overigens.

Moffel
Vanmiddag 1 uur 22 minuten gewandeld in bos. Zonder muziek. Vogels en de natuur klonk als muziek in m'n oren. Heerlijk!

Ooit hardgelopen, max afstand was 18 kilometer. Ook baanatletiek gedaan, 800 en 1500 meter.

Wielrennen gedaan, c-amateurs. Langste fietstocht was 190 kilometer. Tijdrijden vond ik 't leukst, m'n uurrecord is zoiets als 42 km. Op de weg, geen baan.

Verder gedaan aan tafeltennis, badminton, tennis, hockey, judo, mountainbiken.

Tegenwoordig genoeg aan rustig fietsen en wandelen. Prestatiegericht sporten in 1996 afgezworen.

Fietsen doe ik 't liefst, want dan kan ik zitten. ?

Magick1
Wandelen is voor mij ook meer een mentale beleving, dan een fysieke beleving. Het tot rust komen is het meest belangrijke.

Hetgene wat voor mij gevoelsmatig dichtst in de buurt komt is liften. Gewoon rekenen op de vriendelijkheid van de mensen, een beetje keuvelen en relaxen. Mijn laatste lifttrip was twee weken geleden van Beijing naar Xi'An (1100km in 1 dag).


avatar van Wandelaar
Prachtig wandelgebied in Andalusië. Nog veel Moorse invloeden te zien daar. Veel plezier!

avatar van Wandelaar
Zonder nu direct ‘offtopic’ te raken, kan ik hier wel even kwijt dat wandelen en een stukje hardlopen elkaar niet hoeven te bijten. Vanmorgen nog een rondje hard gelopen. Om precies te zijn 4 kilometer, precies genoeg om aan de oever van het Uitgeestermeer mijn favoriete bankje te bezoeken. Daarna half wandelend / half rennend terug. Totaal dus 8k. Ongetraind rennen. Dat druist geheel in tegen de strenge regels die hardlopers zichzelf plegen op te leggen. Uit vrees een blessure op te lopen. Strakke schema’s moet je volgen, de 10% regel, de drie keer per week regel en ik weet niet wat. Maar soms moet je gewoon ook even gek doen. Mij viel het 100% mee. Ik ga op oude routine en weet nog best wel hoe dat moet. Door af en toe een stukje te rennen gaat het wandelen je beter af. Je loopt een stukje lichter. Ik zou het geen trainen willen noemen, maar eerder spieren losmaken. Volgende week nog zo’n rondje.

avatar van Wandelaar
Wandelaar schreef:
Maar soms moet je gewoon ook even gek doen.
Dat stukje rennen ging prima. Niks aan de hand dus, zou je zeggen. Maar vandaag voelde ik 'm ineens weer, was al bijna vergeten dat ik 'm had: m'n achillespees. En da's niet zo mooi. Ik zag in gedachten de fysiotherapeut voor me: "Zo, daar zijn we weer. Beetje gek gedaan, meneer Wandelaar?" Een spottend glimlachje om zijn mond. "Even rekenen: Nee, 8 behandelingen zal niet genoeg zijn. Reken maar op minstens 3 maanden..."
Met dat visioen voor ogen maar weer de onderste trede van de trap gepakt en opgerekt. Want dat kan ik even niet gebruiken nu. Ah, dat gaat beter. Kan al weer lopen en lachen tegelijk. Maar hardlopen? Da's voor de jongelui. Banden opgepompt en rondje gefietst, langs hetzelfde Uitgeestermeer. Gaat een stuk sneller. En pijnloos.

avatar van Teunnis
Ik kan er ook niet bij waarom mensen hardlopen fijner vinden dan fietsen.

avatar van Wandelaar
De natuur is prachtig hoor. De stilte, het groen, de vergezichten. Alleen, het is jezelf voor de gek houden natuurlijk. Want pure natuur is er op deze planeet niet meer te vinden. De laatste tijd doe ik daarom regelmatig een stadswandeling. En in welke stad kun je nu beter wandelen dan in je eigen stad: Zaanstad.

Erg leuk om door de vele steegjes en binnenpaadjes te gaan dwars door onze mooie dorpsstad. De kleine bruggetjes in Zaandijk, de steeg achter de Zaanbocht, het pad door het Guisveld. Een genot. Allemaal cultuur en je ruikt de heerlijke aroma's van de industrie, soep, cacao en linoleum, vermengd met de altijd waaiende frisse wind. Tot ziens!

avatar van Mssr Renard
Oh wat heerlijk: een wandeltopic.

Zijn er ook hikers hier? Lange-afstand-wandelaars?

Wij lopen graag minimaal één keer per week een 20+ km wandeling.

avatar van ZAP!
Ik wandel gemiddeld 365 km per jaar. Fietsen 256 km / jaar. Af en toe camera mee voor wat kiekjes. Ik heb zo mijn routines.

Langere wandelingen is (definitief?) a thing of the past, maar ik kan me bij die hobby wel wat voorstellen. Fietstochten evenzo.

avatar van Mssr Renard
Fietsen doe ik heel veel, maar dat is vooral noodzaak. Recreatief zo nu en dan wel zo'n 30 a 40 km. Maar vroeger gemakkelijk 90 of 100 km. Muziek aan en gaan.

Hardlopen deed ik veel. 3 x per week 10 km.

Wandelen doe ik dagelijks maar ik houd alleen bij wat we aan trails en hikes lopen. Dat is ongeveer 650 km het afgelopen jaar.

We lopen momenteel de Eifelsteig in drie keer. Totaal is de trail 350 km. We hebben er nu 120 km opzitten. Eind deze maand lopen we weer 80 km en dan in de lente het restant.

In de tussentijd dus elk weekend minimaal 1 wandeling van minimaal 20 km. Maar komend weekend doen we er 2 van ongeveer 20 km in de omgeving van Sallandse Heuvelrug.

avatar van ZAP!
Hardlopen heb ik ooit een tijdje gedaan, maar dat was vrij snel over. Is het ook niet funest voor de knieën, of is dat een fabel?

avatar van Mssr Renard
Is een fabel. Maar wel goede schoenen kopen hoor. En zo min mogelijk asfaltwegen.

Wandelen over asfalt is ook killing.

Asfalt is sowieso de slechtste uitvinding ooit.

avatar van Wandelaar
Mssr Renard schreef:
Hardlopen deed ik veel. 3 x per week 10 km.
Ook veel gedaan, nu nog incidenteel.
De 10k was wel een favoriet bij mij. Wandelen is een stuk minder belastend, want blessures en werk-gerelateerde slijtage hebben me geleerd dat rustig bewegen (bijna) net zo leuk en zeker zo gezond kan zijn.
Geen idee hoeveel ik precies wandel, ik volg geen trainingsschema's, maar zeker doe ik 20-25 kilometer per week, afhankelijk van vrije tijd, verplichtingen en weer. Lopen in een stortbui is niks voor mij. Altijd is er weer wat nieuws te ontdekken, ook vlakbij huis, is mijn ervaring. Ik loop met de gedachte nog eens een wandelgidsje voor de Zaanstreek te schrijven. Je blijft je verbazen als je even afwijkt van de bekende wegen.

avatar van Mssr Renard
Ik woon zelf aan de rand van Waterland. De gigantische dijk van Marken t/m Zaanstad loopt hier bij Nieuwendam vlak langs. Zo veel historie en ook veel (moeras)-natuur. Kanoën is trouwens ook leuk in de wetlands van Noord Holland.

avatar van Wandelaar
Dan zijn we buren, Michiel. Het water nodigt wel uit tot varen en speciaal met de kano. Ook leuk, maar helaas kan ik dat niet meer vanwege een probleem met mijn schouder. Nieuwendam is ook een juweel onder de rook van de Amsterdam en Zunderdorp en alle dorpen in Waterland. Woont Ivo de Wijs nog bij je in de buurt?

avatar van Mssr Renard
Dat laatste weet ik niet. Ik woon hier pas een jaar. Ik woonde voorheen bijna 40 jaar in Den Haag.

Bovendien weet ik niet wie Ivo de Wijs is ?

Amsterdam Noord/Waterland is verborgen pracht. Laten we hopen dat de toeristen het niet ontdekken.

avatar van Wandelaar
Ik heb een tijd in Nieuwendam gewerkt en kwam Ivo (bekend tekstschrijver, VARA, cabaretier) regelmatig tegen. Altijd met zijn houten koffertje. Moet daar nog wel wonen, denk ik.

avatar van Mssr Renard
Dit is trouwens mijn routeyou.com-profiel. Ik houd het pas sinds vorig jaar bij.
Ik zat ook wel bij Strava en nog wat waar ik de naam niet meer van weet.
Ik houd ook alleen de LAW 's, dus geen korte wandelingetjes, geen hardlooptochten en fietstochten.

Monsieur Renard - Home | RouteYou

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Amsterdam Noord/Waterland is verborgen pracht. Laten we hopen dat de toeristen het niet ontdekken.
Laten we dan doen alsof al die mensen op Macbikes die we aldaar tegenkomen gewoon locals zijn.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
Laten we dan doen alsof al die mensen op Macbikes die we aldaar tegenkomen gewoon locals zijn.


Tja, ze staan nog net niet te selfiën in onze voortuin, maar je hebt gelijk. Veel van die huurfietsen, die dan bij het cafeetje op de Nieuwendammerdijk stilstaan en de weg versperren.
Maar gelukkig toch niet zoveel en overlastgevend als aan de overkant van het IJ.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Maar gelukkig toch niet zoveel en overlastgevend als aan de overkant van het IJ.
Ach, zolang je een handjevol straten mijdt, is dat ook nog wel te overzien.

Maar voor de activiteit waar dit topic eigenlijk aan gewijd is, ontvlucht ik de stad komend weekend wel twee uur oostwaarts.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:
Maar voor de activiteit waar dit topic eigenlijk aan gewijd is, ontvlucht ik de stad komend weekend wel twee uur oostwaarts.

Als ik straks mijn werklaptop afsluit schieten we de trein in richting Lemelerveld (Sallandse Heuvelrug) voor 2,5 dag wandelen over de stuwwallen. Nooit geweten dat Overijssel zo divers is qua landschap.

Misschien komen we elkaar nog ergens tegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:23 uur

geplaatst: vandaag om 14:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.