MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
GrafGantz schreef:
Gisterenochtend naar Den Haag voor een voetbalwedstrijd van m'n neefje. Op die leeftijd (rond de 9 jaar) spelen ze nog maar een uur (inc. rust), dus ben daarna nog even aan de wandel gegaan. Westduinpark was om de hoek, dus heb door duin en over strand gestruind tussen Duindorp en Kijkduin. Fantastisch weer, en nog een geslaagde lunchstop gehad in een van m'n favoriete strandtenten van Den Haag.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Erg mooi!

Ik wil al wel een tijdje meer wandelen en fietsen en had van een vriendin de app Komoot aangeraden gekregen. Net voor het eerst uitgeprobeerd door een route van zo'n 6,5 km te wandelen. Ik woon nu toch alweer 14 jaar in Nijmegen, maar had geen weet van alle parken en onverharde paden waar deze app me door- en overheen stuurde. Echt wel leuk, en wil nu wel regelmatig via die app een mooie route wandelen of fietsen. Vooral wat betreft wandelingen tussen de 10 en 15 km zit er veel tussen wat me erg tof lijkt. En qua fietsen zitten er heel veel mooie ritjes van +/- 50 km tussen.

Inmiddels ook lid geworden van a.s.r. Vitality waarbij je tegoedbonnen kunt verdienen door stappen te zetten, te fietsen en andere sportieve activiteiten te ondernemen. Wil nu met die bonnen gaan sparen voor goede wandelschoenen (loop nu altijd gewoon op gympen). Lijkt me echt leuk om langere tochten te kunnen maken, en misschien ook eens met de trein naar andere plekken toe om daar leuke routes te wandelen. Maar denk dat er in en rond Nijmegen ook nog heel veel moois valt te ontdekken.

madmadder schreef:
Maar denk dat er in en rond Nijmegen ook nog heel veel moois valt te ontdekken.

Dat is zeker zo. Een van NL mooiste wandeltochten komt door Nijmegen. 1435. Beek – Ubbergen (N70) 14,5 km ( 7 km) – Wandelgids Zuid-Limburg - wandelgidszuidlimburg.com Start in Beek. Komt langs de St. Maartenskliniek in Nijmegen. 1 van mijn favorieten. Absolute aanrader.

Onweerwolf
madmadder schreef:
Ik wil al wel een tijdje meer wandelen en fietsen en had van een vriendin de app Komoot aangeraden gekregen. Net voor het eerst uitgeprobeerd door een route van zo'n 6,5 km te wandelen. Ik woon nu toch alweer 14 jaar in Nijmegen, maar had geen weet van alle parken en onverharde paden waar deze app me door- en overheen stuurde. Echt wel leuk, en wil nu wel regelmatig via die app een mooie route wandelen of fietsen. Vooral wat betreft wandelingen tussen de 10 en 15 km zit er veel tussen wat me erg tof lijkt. En qua fietsen zitten er heel veel mooie ritjes van +/- 50 km tussen.

Inmiddels ook lid geworden van a.s.r. Vitality waarbij je tegoedbonnen kunt verdienen door stappen te zetten, te fietsen en andere sportieve activiteiten te ondernemen. Wil nu met die bonnen gaan sparen voor goede wandelschoenen (loop nu altijd gewoon op gympen). Lijkt me echt leuk om langere tochten te kunnen maken, en misschien ook eens met de trein naar andere plekken toe om daar leuke routes te wandelen. Maar denk dat er in en rond Nijmegen ook nog heel veel moois valt te ontdekken.

Komoot is fijn ja. Ook voor fietsen erg handig. Stukken beter dan alle andere vergelijkbare nav apps.

Germ (crew)
madmadder schreef:

Komoot is fantastisch, ook op vakantie in het buitenland kom je via die app op de mooiste wandelpaden.

Die route door Beek en Ubbergen ziet er geweldig uit, Broem! Heb 'm meteen in Komoot opgeslagen, maar ga er nog even mee wachten tot ik wat fijnere en betere schoenen heb. Heb voor komende week al wel weer een leuk fietstochtje en/of wandeltochtje op het oog.

Komoot is een goede tip, ik heb 'm gedownload en ben erg benieuwd.

madmadder een rondje Ooij / Hatertse vennen / Heumensoord is op "gewone" schoenen prima te doen...

staralfur schreef:
Komoot is een goede tip, ik heb 'm gedownload en ben erg benieuwd.

madmadder een rondje Ooij / Hatertse vennen / Heumensoord is op "gewone" schoenen prima te doen...

Jaa, dat zijn mooie gebieden om doorheen te wandelen, hoewel ik bij Heumensoord nog niet gewandeld heb, die gaat op de lijst! Vorige week nog de gele route gelopen bij de Hatertse Vennen, die is lekker divers. Ooij heb ik heel veel gelopen in mijn studententijd toen ik nog in de benedenstad woonde.

Terwijl het vandaag nogal nat was in grote delen van Nederland, had ik het onnoemelijke genoegen om in het nagenoeg droge Groningen te zijn. De aanleiding was het Take Root-festival van zaterdag, maar als je er dan toch bent dan kun je beter meteen ook wat van de omgeving zien...

Ik wilde van Winsum naar Groningen lopen, maar door een beroerde aansluiting werd het de omgekeerde volgorde. En dat was maar beter ook, want zo kreeg ik de mooiere stukken aan het einde in plaats van aan het begin.
Met name rond Garnwerd en het Reitdiep was het mooi, en ook de reden dat ik deze route had gekozen: het beloofde, nog niet door ruilverkaveling aangetaste cultuurlandschap, met veel bochten en kronkels.
Eerder kwam ik overigens juist langs een door de provincie neergezet bord waarop de lof werd geblazen over het groter maken van percelen (grotere machines! meer opbrengst!) en het asfalteren van wegen (en oke, nog wat compensatienatuur...).

Maar goed, grote delen waren niet bijster interessant: veel veeteelt, veel langs wegen en maximaal tien van de vijfentwintig gelopen kilometers zou ik nog wel eens opnieuw willen doen. Het was wel heerlijk wandelweer, daar in het Noorden.

Ik ben nog steeds op expeditie in eigen stad en probeer iedere keer iets verder te lopen. Vandaag een rondje van 13 km gelopen. Door het Goffert, toen achter Hatert langs, een heel stuk langs het Maas-Waalkanaal en toen langs de andere kant van Hatert op en het laatste stukje weer door het Goffert.

Het was weer heerlijk weer en heb inmiddels ook wandelschoenen en dat loopt wel een stuk fijner.

Mijn nieuwe hobby is het zoeken van wandelroutes dus er staat genoeg klaar voor de komende weken.

https://ibb.co/KwW5WKb
https://ibb.co/vqctsyB
https://ibb.co/VmrXrDR
https://ibb.co/nk9qFNT
https://ibb.co/HxQbRJt
https://ibb.co/wy9zDhT

Zeker die onderste foto's... in november... Maar ziet er heel mooi uit daar!

Casartelli (moderator)
madmadder schreef:
Mijn nieuwe hobby is het zoeken van wandelroutes dus er staat genoeg klaar voor de komende weken.
Je bent bekend met de routemaker van Wandelnet?

Casartelli schreef:
(quote)
Je bent bekend met de routemaker van Wandelnet?

Nee, ben ik niet, maar ziet er handig uit ja. Ik gebruik zelf Komoot.

madmadder schreef:
Ik ben nog steeds op expeditie in eigen stad en probeer iedere keer iets verder te lopen. Vandaag een rondje van 13 km gelopen. Door het Goffert, toen achter Hatert langs, een heel stuk langs het Maas-Waalkanaal en toen langs de andere kant van Hatert op en het laatste stukje weer door het Goffert.

Het was weer heerlijk weer en heb inmiddels ook wandelschoenen en dat loopt wel een stuk fijner.

(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)

Bekend terrein! Richting einde van Maas-Waal kanaal (sluis Weurt) en vervolgens de uiterwaarden in is ook een leuke route.

staralfur schreef:
(quote)

Bekend terrein! Richting einde van Maas-Waal kanaal (sluis Weurt) en vervolgens de uiterwaarden in is ook een leuke route.

Ahh, goeie! Dank voor de tip!

A.s woensdag samen met Jazper richting Veluwe voor het nodige gewandel. Weten nog niet waar precies, hier nog mensen met supertips voor een wandeling van rond de 15 km? We gaan per automobiel, dus zijn vrij flexibel qua startplaats

GrafGantz schreef:
A.s woensdag samen met Jazper richting Veluwe voor het nodige gewandel. Weten nog niet waar precies, hier nog mensen met supertips voor een wandeling van rond de 15 km? We gaan per automobiel, dus zijn vrij flexibel qua startplaats

Het Trekvogelpad komt over de Veluwe - etappe van Ede naar Otterloo en de etappe van Otterloo naar Hoenderloo zijn de moeite waard; er is een aantak- /aftakroute naar station Ede. Op een doordeweekse dag is ov (bus) minder een dingetje dan op zondag (moest ik ervaren).

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Met de Veluwezoom ben je volgens mij wel afdoende bekend. Een rondje Kootwijkerzand / Hoog Buurlose Heide (met ov hopeloos) benut de beschikbaarheid van een auto wel goed.

De Noordwest Veluwe breng ik dan maar even onder de aandacht. Rondom het Beekhuizerzand zijn er fantastische routes tussen Harderwijk, Kasteel Staverden en de Stakenberg bij Elspeet.

Dit is een voorbeeld:

Beekhuizerzand – Uitzicht beekhuizerzand Rondje vanuit Harderwijk | wandeling | Komoot

Edwynn schreef:
De Noordwest Veluwe breng ik dan maar even onder de aandacht. Rondom het Beekhuizerzand zijn er fantastische routes tussen Harderwijk, Kasteel Staverden en de Stakenberg bij Elspeet.

Dit is een voorbeeld:

Beekhuizerzand – Uitzicht beekhuizerzand Rondje vanuit Harderwijk | wandeling | Komoot

Ah ja, rond het Beekhuizerzand heb ik ooit wel eens gelopen, maar dan hebben we het over een jaar of 10 geleden. Met de trein naar Ermelo, door het dorp naar het bos en dan via de zuidrand van het Beekhuizerzand naar station Harderwijk. Ik kan me nog een uitkijktoren herinneren op de grens van bos en zand.

Casartelli schreef:
(quote)
Met de Veluwezoom ben je volgens mij wel afdoende bekend.

Vooral met het meest oostelijke deel eigenlijk. Omgeving Rozendaalse Zand / Rozendaalse Veld is voor mij nog onontgonnen terrein moet ik bekennen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Vooral met het meest oostelijke deel eigenlijk. Omgeving Rozendaalse Zand / Rozendaalse Veld is voor mij nog onontgonnen terrein moet ik bekennen.

Van Velp {station) via Posbank naar Dieren (station).

Casartelli (moderator)
Dat zijn wel vooral de usual suspects (Zijpenberg, Posbank, Carolinahoeve). Allemaal mooi (het zijn niet voor niets usual suspects), maar het Rozendaalse Veld is wel een ander (en veel rustiger) verhaal.

Vanaf station Velp noordwaarts tot het einde van de Rheder-/Worthrhederheide en terug langs de Posbank (maar dan niet verder dan station Rheden) heb ik wel eens gedaan, blijft op een schappelijke kilometer of vijftien. Of met die vermaledijde auto naar parkeerplaats Rozendaalseveld en dan maar op eigen gezag een rondje kuieren.

Casartelli schreef:
Dat zijn wel vooral de usual suspects (Zijpenberg, Posbank, Carolinahoeve). Allemaal mooi (het zijn niet voor niets usual suspects), maar het Rozendaalse Veld is wel een ander (en veel rustiger) verhaal.

Vanaf station Velp noordwaarts tot het einde van de Rheder-/Worthrhederheide en terug langs de Posbank (maar dan niet verder dan station Rheden) heb ik wel eens gedaan, blijft op een schappelijke kilometer of vijftien. Of met die vermaledijde auto naar parkeerplaats Rozendaalseveld en dan maar op eigen gezag een rondje kuieren.

Mijn ervaring met "usual suspects" is dat het vaak de nabije omtrek is (0,5 - 1 km) - bijv bij Kwintelooyen, Lage Vuursche en ook Posbank) die druk is en daarna neemt het snel af. Met Pieterpad (zeker in Limburg) kan je andere ervaringen opdoen. Voordeel van (goed) gemarkeerde routes is dat je je minder hoeft te bekommeren om je whereabouts en dat wil wel eens anders wezen - bijv in de Eifel als je al wandelend wordt overvallen door een fikse sneeuwbui - en een kompas niet nodig vond - omdat het een korte en gemakkelijke route was; alleen wat is in sneeuw nou het vierde pad rechts

Bovenlangs de Rijn van Arnhem na Heelsum is ook een fraaie usual suspect.

Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Mijn ervaring met "usual suspects" is dat het vaak de nabije omtrek is (0,5 - 1 km) - bijv bij Kwintelooyen, Lage Vuursche en ook Posbank) die druk is en daarna neemt het snel af.
Helemaal waar. Specifiek bij de Posbank heb ik me er eerder dit jaar nog over verbaasd.
Mjuman schreef:
Voordeel van (goed) gemarkeerde routes is dat je je minder hoeft te bekommeren om je whereabouts en dat wil wel eens anders wezen
Ik zal het gemak van een bewegwijzerde route nooit ontkennen... en het rondje wat ik hierboven beschreef is ook voor 80% gedekt door het Veluwe Zwerfpad... maar toen daar, nadat ik er al een paar decennia wandelen in eigen land op had zitten (met het gros van de NS-wandelingen afgestreept en ook behoorlijk wat LAW-stukken), ineens die Routemaker-app was, waarmee je het helemaal zelf uit kunt zetten, je niet meer op afstanden hoeft te verkijken en in het terrein met de gps altijd de route kunt volgen, ging er toch wel weer een wereld open.
Mjuman schreef:
Bovenlangs de Rijn van Arnhem na Heelsum is ook een fraaie usual suspect.
Jawel, met de Duno en Kasteel Doorwerth als bekendste punten. Westelijk van de A50 heeft de stuwwal nog een mooi einde (de Noordberg), waar heuvelbos en uiterwaardenatuur fraai tegen elkaar aan kruipen... daar kwam ik pas in het covidium voor het eerst.

Mjuman schreef:
(quote)

Van Velp {station) via Posbank naar Dieren (station).

Andersom is ie mooier

GrafGantz schreef:
(quote)

Andersom is ie mooier

Soms gaat dat idd op: The Coast to Coast Path in de UK wordt normaliter van west naar oost gelopen; SNP gaf er de voorkeur aan andersom te lopen en dan eindig je bij de Ierse Zee, in St Bees en loop je de laatste etappes in het Lake District met een paar fraaie toppen (o.a. The Old Man of Coniston, 802 m), fraaie uitzichten (maar niet in de mist). Aanrader, die route.

Aangezien de dagen erg kort zijn in deze tijd van het jaar toch maar naar de zuidkant van de Veluwe gegaan omdat dat wat dichterbij is, om precies te zijn de westkant van de Veluwezoom. Start bij Kasteel Rosendael, vandaar via het Rozendaalse Veld en de befaamde brandtoren naar het hoogste punt van de hele Veluwe: Signaal Imbosch (met nul uitzicht). Vandaar door naar de Posbank voor de lunch, op een doordeweekse dag in november valt het daar heel erg mee met de drukte (en Jazper was daar nog nooit geweest). Terug over de Zijpenberg en door het Beekhuizerbeekdal naar Velp. Vervolgens door een local een leuk binnendoorpaadje gewezen richting de Koningsberg zodat we niet via de bebouwde kom van Velp naar Rozendaal hoefden te lopen. Tenslotte nog een oud kerkhof bezocht in de bossen achter Kasteel Rosendael. In totaal net iets meer dan 18 km in de benen, en het was ook nog eens heerlijk weer!

https://i.imgur.com/jeKPwnB.jpg

https://i.imgur.com/9EJeJhc.jpg

https://i.imgur.com/1GLUIWZ.jpg

https://i.imgur.com/d8MrJer.jpg

https://i.imgur.com/x8u6eKK.jpg

https://i.imgur.com/YWGHS18.jpg

Ik moest voor mijn werk naar Texel (stagebezoek Ecomare) en aangezien dat nogal ver is vanuit Nijmegen besloot ik er een hotelletje te boeken en er een uitje van te maken. Mijn moeder wilde ook wel mee, ze was niet eerder op een waddeneiland geweest. Het weer was prachtig: absoluut niet koud, windstil en zo goed als droog. We hebben uiteindelijk een drietal wandelingen gemaakt: bij het gebied rondom ecomare, de slufter en de duinen/ het strand bij de vuurtoren. Lopen door zand was niet fijn voor mijn moeder's artrose knie en heup, maar hebben alsnog een goede 20 km afgelegd in anderhalve dag tijd.

https://i.vgy.me/CJrobA.jpg

https://i.vgy.me/Roai1J.jpg

https://i.vgy.me/7qaHSy.jpg

https://i.vgy.me/HeZHUB.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 21:21 uur

geplaatst: vandaag om 21:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.