Overig / Algemeen / Wandelen
zoeken in:
0
WVTRVE
geplaatst: 6 augustus 2023, 13:02 uur
Ik ga die Eifel route eens opzoeken, nu ben ik benieuwd!
1
geplaatst: 6 augustus 2023, 13:05 uur
WVTRVE schreef:
Misschien moeten we eens een wandelmeet organiseren.
Beetje late reactie, maar ik ben voor

Vraag me alleen af of ik voor de start al slaande ruzie met Michiel ga hebben als ik met de auto naar de start van z'n wandelmeet kom

0
Mssr Renard
geplaatst: 6 augustus 2023, 13:24 uur
GrafGantz schreef:
Vraag me alleen af of ik voor de start al slaande ruzie met Michiel ga hebben als ik met de auto naar de start van z'n wandelmeet kom
(quote)

Nee, want ik vind je tof hoor. Ik maak geen ruzie trouwens met mensen. Eigenlijk alleen hier in dit topic uit ik mijn grieven. Misschien niet zo leuk voor jullie, maar het is 'ook maar een forum', denk ik dan.
Ik hoop dat ik genoeg leuke posts heb om het te balanceren.
4
Onweerwolf
geplaatst: 6 augustus 2023, 13:26 uur
Mssr Renard schreef:
Speulder-Sprielderbos
Speulder-Sprielderbos
Ik wil op mijn volgende fietsvakantie onder meer iig meer Veluwe kilometers doen want zowel in 2023 als in 2022 vond ik de Veluwe een van de hoogtepunten. Zo gaaf zelfs dat ik al toekomstplannen heb om die kant op te verhuizen over een jaar of 10.
Dit bos hou ik sowieso in mijn achterhoofd. Vorig jaar ben ik al ten zuiden ervan langsgefietst en toen had ik eigenlijk al wel wat meer van de grote weg afgewild maar daar had ik de tijd niet echt voor.
https://i.vgy.me/U1QEGY.png
Ik moet echt wat meer ruimte inplannen voor Veluwe etappes.
Statige oude bossen ftw.
https://i.vgy.me/AVqTrm.png
1
Mssr Renard
geplaatst: 6 augustus 2023, 13:44 uur
Onweerwolf schreef:
Statige oude bossen ftw.
Statige oude bossen ftw.
Hoog Soeren heeft tientallen metershoge beuken. Pure verstilling, en overal een bruin tapijt van bladeren en geen spatje zonlicht. Ik weet even niet of er fietspaden doorheen gaan, maar dat vind jij vast wel uit.
Sommige delen van dit gebied zijn van de Koning, en daarom niet altijd toegankelijk. Maar in elk geval de N344 is altijd open en heeft aan weerszijden een fietspad.
Mochten wij ooit verhuizen dan is ons oog gevallen op Apelsfoort of Amersdoorn. Samen met Arnmijgen en Nijhem de mooiste steden van Nederland.
Kaartje en bron: OpenStreetMap
https://i.ibb.co/YZQ1Brt/map.jpg
5
Onweerwolf
geplaatst: 6 augustus 2023, 14:06 uur
Hoog Soeren is mij zeker bekend inmiddels.
https://i.vgy.me/jOKGjv.png
En het is daar inderdaad ontiegelijk mooi.
En je kunt er dus zeker fietsen.
https://i.vgy.me/c9hhaw.png
Vlak ten zuiden ervan op De kooiberg in Ugchelen ligt ons (NTKC) meest bijzondere kampeerterrein waar je dus echt midden in het bos op een helling back to basic kunt kamperen. Puur natuur. Vorig jaar liep ik na het opzetten van mijn tent het terrein af en binnen 100 meter zag ik een kolossaal wild zwijn het pad oversteken. En volgens velerlei berichten van clubgenoten komen ze ook op het terrein. Dit jaar heb ik ze helaas niet gezien.
@De Kooiberg:
https://i.vgy.me/4rDSwi.png
Mijn verhuisdroom is momenteel Hoenderloo. Ik ben er nog nooit geweest maar als je op de kaart kijkt ziet het eruit als het mooiste dorp van Nederland. Welke richting je ook oploopt, je staat altijd binnen een paar minuten in het bos. Praktischer en realistischer is inderdaad (onder de rook van) Apeldoorn. Wat noordelijker, Nunspeet of Epe, spreekt me ook wel aan.
https://i.vgy.me/jOKGjv.png
En het is daar inderdaad ontiegelijk mooi.
En je kunt er dus zeker fietsen.https://i.vgy.me/c9hhaw.png
Vlak ten zuiden ervan op De kooiberg in Ugchelen ligt ons (NTKC) meest bijzondere kampeerterrein waar je dus echt midden in het bos op een helling back to basic kunt kamperen. Puur natuur. Vorig jaar liep ik na het opzetten van mijn tent het terrein af en binnen 100 meter zag ik een kolossaal wild zwijn het pad oversteken. En volgens velerlei berichten van clubgenoten komen ze ook op het terrein. Dit jaar heb ik ze helaas niet gezien.
@De Kooiberg:
https://i.vgy.me/4rDSwi.png
Mijn verhuisdroom is momenteel Hoenderloo. Ik ben er nog nooit geweest maar als je op de kaart kijkt ziet het eruit als het mooiste dorp van Nederland. Welke richting je ook oploopt, je staat altijd binnen een paar minuten in het bos. Praktischer en realistischer is inderdaad (onder de rook van) Apeldoorn. Wat noordelijker, Nunspeet of Epe, spreekt me ook wel aan.
2
Mssr Renard
geplaatst: 6 augustus 2023, 14:16 uur
Wij lopen vaak van Garderen naar Apeldoorn, en de route varieert van 25 tot 28 kilometers (omdat een route nou éénmaal niet altijd soepel gaat en je ook wel eens verkeerd loopt of mooie dingen wilt zien, zoals paddenstoelen of een everzwijn).
Als ik de route perfectioneer (alle juiste paden en de pauzes eruit haal etc.) komt de route neer op 22 kilometer, wat heel makkelijk te doen is.
Op onderstaand kaartje is dan heel goed de hoogteverschillen te zien.
De Oost-West-route(s) hebben we nu wel gehad. Ons streven is nu om wat meer Noord-Zuid of Zuid-Noord georienteerd te lopen. Zoals jij fietst dus. Misschien van het Veluwemeer naar de rijn ofzo. Maar dat wordt wel een flinke meerdaagse tocht. We hebben een abbonement op Vrienden op de Fiets, dat is ook leuk logeren vaak.
https://i.ibb.co/rtR5Hvj/Schermafbeelding-2023-08-06-141022.jpg
Everzwijnen zijn echt gaaf. Op de Veluwe is het mij ook wel eens gelukt om een groepje everbiggen te zien. Een soort aubergines-op-pootjes.
Als ik de route perfectioneer (alle juiste paden en de pauzes eruit haal etc.) komt de route neer op 22 kilometer, wat heel makkelijk te doen is.
Op onderstaand kaartje is dan heel goed de hoogteverschillen te zien.
De Oost-West-route(s) hebben we nu wel gehad. Ons streven is nu om wat meer Noord-Zuid of Zuid-Noord georienteerd te lopen. Zoals jij fietst dus. Misschien van het Veluwemeer naar de rijn ofzo. Maar dat wordt wel een flinke meerdaagse tocht. We hebben een abbonement op Vrienden op de Fiets, dat is ook leuk logeren vaak.
https://i.ibb.co/rtR5Hvj/Schermafbeelding-2023-08-06-141022.jpg
Everzwijnen zijn echt gaaf. Op de Veluwe is het mij ook wel eens gelukt om een groepje everbiggen te zien. Een soort aubergines-op-pootjes.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 21:32 uur
WVTRVE schreef:
Dit is de site met veel info over wandelroutes in Duitsland:
Wanderbares Deutschland - wanderbares-deutschland.de
Langs de Rijn loopt - rechteroever - Rheinsteig van Wiesbaden naar Bonn; linkeroever Rheinburgenweg; vind de eerste mooier. Rheinsteig is goed te doen i.c.m. OV.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2023, 15:34 uur
WVTRVE schreef:
Idem hierMisschien moeten we eens een wandelmeet organiseren.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2023, 16:36 uur
A propos: als geboren en getogen Apeldoorner zie ik een hoop bekende paden en locaties langskomen. Haslo (nummer 3 op het kaartje van Onweerwolf) was tot eind vorige eeuw ook bekend vanwege de dikste beuk van de Veluwe aldaar, maar die is helaas niet meer. De kennelijke opvolger in de buurt van Oosterhuizen is toch een maatje minder.
Hoewel ik er naar tevredenheid ben opgegroeid, ben ik nu toch wel tevreden in een wat grootstedelijker woonomgeving, waarvan ik de faciliteiten toch vaker benut (en op mooie wandel-/fietsdagen is de trein snel genoeg op (bijvoorbeeld) de Veluwe).
Hoenderloo is inderdaad mooi gelegen, maar met een groot afgesloten particulier terrein in het zuidoosten (noordkant Deelerwoud), een groot afgesloten schietterrein in het noordwesten (Harskamp), een over het paard getild particulier nationaal park met betaalde en beperkte toegang in het zuidwesten (Hoge Veluwe) en een stevige campingdichtheid in het resterende kwadrant is het ook niet alles goud wat er blinkt. Bij de dorpen op de noordwestelijke Veluwe (ik zag onder meer Nunspeet en Putten genoemd worden) moet je geen bezwaar tegen een stevig zwartekousengehalte hebben (al is in de meest toeristische plaatsen wel een enigszins pragmatische omgang met de zondagrust).
Hoewel ik er naar tevredenheid ben opgegroeid, ben ik nu toch wel tevreden in een wat grootstedelijker woonomgeving, waarvan ik de faciliteiten toch vaker benut (en op mooie wandel-/fietsdagen is de trein snel genoeg op (bijvoorbeeld) de Veluwe).
Hoenderloo is inderdaad mooi gelegen, maar met een groot afgesloten particulier terrein in het zuidoosten (noordkant Deelerwoud), een groot afgesloten schietterrein in het noordwesten (Harskamp), een over het paard getild particulier nationaal park met betaalde en beperkte toegang in het zuidwesten (Hoge Veluwe) en een stevige campingdichtheid in het resterende kwadrant is het ook niet alles goud wat er blinkt. Bij de dorpen op de noordwestelijke Veluwe (ik zag onder meer Nunspeet en Putten genoemd worden) moet je geen bezwaar tegen een stevig zwartekousengehalte hebben (al is in de meest toeristische plaatsen wel een enigszins pragmatische omgang met de zondagrust).
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 augustus 2023, 16:39 uur
Casartelli schreef:
Fantastisch samengevat, en dan heb je Krokettenbar De Posbank met zijn racebaan nog niet genoemd.
Maar goed, Noordwestelijke Veluwe, heerlijk. Zondagrust, heerlijk. Er schuilt een zwartekouseband diep in mij, denk ik.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2023, 16:41 uur
Mssr Renard schreef:
Fantastisch samengevat, en dan heb je Krokettenbar De Posbank met zijn racebaan nog niet genoemd.
Op de Posbank ben jij een keer een verkering kwijtgeraakt of je hebt er anderszins een slechte dag beleefd. Wellicht 's lands mooiste wandelgebied, dan neem je de drukte die zich keurig tot een halve, maximaal 1 km van de parkeerplaats beperkt er wel bij.Fantastisch samengevat, en dan heb je Krokettenbar De Posbank met zijn racebaan nog niet genoemd.
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 augustus 2023, 16:49 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Op de Posbank ben jij een keer een verkering kwijtgeraakt of je hebt er anderszins een slechte dag beleefd. Wellicht 's lands mooiste wandelgebied, dan neem je de drukte die zich keurig tot een halve, maximaal 1 km van de parkeerplaats beperkt er wel bij. We liepen van Dieren naar Velp via de Veluwezoom en de Posbank. De Veluwezoom vonden we echt veel gaver (en rustiger). De Posbank was zo ontzettend druk, met heel veel gemotoriseerd verkeer en mensen die al fotograferend de heide vertrapten en hun honden overal los lieten lopen. Intussen rook het overal naar frituur (er is daar een Natuurmonumenten-centrum). Het was de categorie 'slechte dag beleefd'.
Toen ik een studie 'probeerde' in Velp (Bos en Natuurbeheer, bijna een jaar uitgehouden) zijn wij bij wijze van excursie daar ook geweest, met de hele studentenclub. Toen had ik de categorie 'Wellicht 's lands mooiste wandelgebied'.
Zo zie je maar weer. Misschien dus in de herkansing, nu motorfietsen en auto's daar niet meer mogen cruisen.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2023, 17:18 uur
Mssr Renard schreef:
Misschien dus in de herkansing, nu motorfietsen en auto's daar niet meer mogen cruisen.
Die toeristenweg is er nou eenmaal, daar hebben we het mee te doen. Maar er is nog een heel groot stuk Veluwezoom buiten gehoorsafstand daarvan. De Posbank is overigens gewoon 1 toeristische plek in het nationale park. Als de Amerongse Berg in de Utrechtse Heuvelrug of Parnassia in Zuid-Kennemerland.Misschien dus in de herkansing, nu motorfietsen en auto's daar niet meer mogen cruisen.
1
Mssr Renard
geplaatst: 7 augustus 2023, 18:03 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Die toeristenweg is er nou eenmaal, daar hebben we het mee te doen. Maar er is nog een heel groot stuk Veluwezoom buiten gehoorsafstand daarvan. De Posbank is overigens gewoon 1 toeristische plek in het nationale park. Als de Amerongse Berg in de Utrechtse Heuvelrug of Parnassia in Zuid-Kennemerland. Ik raakte eigenlijk gewoon enthousiast van jouw opsomming, en wilde ook iets roepen. Veluwezoom is gewoon schitterend. Goed vergelijk met Parnassia in Zuid-Kennemerland.
0
WVTRVE
geplaatst: 10 augustus 2023, 12:04 uur
Mjuman schreef:
Langs de Rijn loopt - rechteroever - Rheinsteig van Wiesbaden naar Bonn; linkeroever Rheinburgenweg; vind de eerste mooier. Rheinsteig is goed te doen i.c.m. OV.
(quote)
Vet! Bedankt voor de tip

1
WVTRVE
geplaatst: 10 augustus 2023, 12:29 uur
Laten we iets concreets afspreken, maar beginnen met een datum? Of anders even een apart topic voor aanmaken?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 augustus 2023, 17:18 uur
Misschien wat kortdag, maar ik zou 26 of 27 augustus wel kunnen. Daarna wordt het wel meteen een stuk verder weg.
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 19:32 uur
GrafGantz schreef:
Dan heb ik ook nog geen plannen.
Je bent dan toch van plan om met andere MuMe-ers te gaan wandelen?Dan heb ik ook nog geen plannen.
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 19:53 uur
GrafGantz schreef:
Nee, die plannen zijn nog non-existent.
Welke plannen?Nee, die plannen zijn nog non-existent.
0
geplaatst: 11 augustus 2023, 20:18 uur
GrafGantz schreef:
Precies!
PreciesPrecies!
GrafGantz schreef:
die plannen
bedoel je?die plannen
0
WVTRVE
geplaatst: 11 augustus 2023, 21:16 uur
De Vraag: Waar gaan we wandelen?
- W: Ik stel voor Austerlitz, Apeldoorn of daar bij Lage Vuursche / Hoge Vuursche. Ben wel gebonden aan het OV, dus goede bereikbaarheid is een pré.
- W: Ik stel voor Austerlitz, Apeldoorn of daar bij Lage Vuursche / Hoge Vuursche. Ben wel gebonden aan het OV, dus goede bereikbaarheid is een pré.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 augustus 2023, 21:19 uur
Ik heb nog een route van station Ermelo naar het dal van de Hierdense Beek en terug naar station Harderwijk liggen (19 km). De routemaker van wandelnet heeft as we speak storing, maar voor wie de app heeft en daarin wil kijken: routenummer 122846
0
Mssr Renard
geplaatst: 12 augustus 2023, 10:54 uur
Veel plezier met de wandelmeet, mannen. Vanaf het middaguur wordt het zonnig en warm.
Ik zie de foto's en afsluitende proosten wel tegemoet!
Ik zie de foto's en afsluitende proosten wel tegemoet!
* denotes required fields.