MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Kunst

zoeken in:
Ik ben een grote fan van de Belgische surrealist René Magritte en dus ook zijn werken, waaronder de volgende:

Pleasure

(afbeelding)

The Pleasure Principle

(afbeelding)

De Vrijbrief

(afbeelding)

The Empire Of Light

(afbeelding)

Ik had graag jullie mening over deze werken en misschien kunnen jullie er nog een paar toevoegen?

Groeten, OldSkool

Odelay
Vind die Empire of light wel interessant, en eet dat meisje op het eerste schilderij nou een vogel op of niet.

Mojo Pin
Lijkt wel Ozzy Osbourne!

Bobiej
Mojo Pin schreef:
Lijkt wel Ozzy Osbourne!

sxesven
Eerlijke mening? Als er één stroming is waarmee ik nu echt helemaal niets mee heb is het wel surrealisme. Ik vind Magrittes werk om eerlijk te zijn dan ook drie keer niks, sorry.

aslan (crew)
?? magritte is geweldig, vind ik... naast egon schiele, klimmt, escher en giger één van m'n favorieten... stromingen vind ik minder interessant

aslan (crew)
bekende van escher:

(afbeelding)

sxesven
Om niet meteen maar spelbreker te zijn dan wat persoonlijke favorieten: On Kawara, Robert Motherwell, Bill Viola en Franz Kline.

aslan (crew)
oké,

Vrijbrief komt me bekend voor:

(afbeelding)

The Grand Illusion van Styx!

Cygnus schreef:
Vrijbrief komt me bekend voor:

(afbeelding)

The Grand Illusion van Styx!

Idd, Magritte's schilderijen zijn vaak gebruikt ter inspiratie van hoezen:

Bekendste hoes maar onbekendste link:
Tubular Bells 1973 is geinspireerd op 'Het spaanse luchtkasteel' (Castle in the Pyrenees)Ziehier:

(afbeelding)

(afbeelding)

Deze is ook duidelijk:

(afbeelding)

En dan nog deze:

(afbeelding)

Op mijn website staat trouwens een post met mijn mening over Het rijk der lichten, Het genot en De vrijbrief.

Escher is zonder twijfel Nederland's beste schilder! Een van zijn beste werken is wel deze:

(afbeelding)

Oh, en als je Magritte niks vindt: Is oké, ik verwacht niet dat iedereen het opeens mooi gaat vinden

Groeten

Mojo Pin schreef:
Lijkt wel Ozzy Osbourne!

Misschien was Black Sabbath ook wel fan van Magritte

sxesven
Escher Nederland's beste schilder?

Ik houd ook wel van surrealisme en Magritte, dit is een van mijn favoriete schilderijen van hem:

(afbeelding)

Enig puntje van kritiek is dat hij toch wel een paar dezelfde trucjes heeft (bv. die verdraaiingen van de logica). Als je eenmaal in zo'n denktrant zit (en het talent hebt je gedachten fatsoenlijk op doek te kunnen zetten) kun je wel bezig blijven.

Wat betreft de Nederlandse schilders geef ik toch de voorkeur aan Van Gogh's kleurrijke periode in Arles. Sowieso bizar dat die man zo'n groot oeuvre bij elkaar heeft gekladderd in slechts een jaar of 10.

sxesven schreef:

Ik zou 'm eerder een tekenaar noemen.

sxesven
Precies, of liever graficus - dat was mijn eerste punt. Om hem de beste te noemen vind ik bovendien ook een aardige stretch.

aslan (crew)
het gaat om kunst... waarschijnlijk bedoelde Oldschool dan ook 'kunstenaar' of 'beeldend kunstenaar' ipv schilder

aslan schreef:
het gaat om kunst... waarschijnlijk bedoelde Oldschool dan ook 'kunstenaar' of 'beeldend kunstenaar' ipv schilder

Foute woordkeus

Het is gewoon dat ik Nederlandse kunstenaars niet zo in de gaten hou.
Waarschijnlijk omdat mijn interesse toch meer bij het surrealisme ligt en, naar mijn mening, er geen Nederlander is die Magritte zo goed kan benaderen.

Groeten, OldSkool

Ik ken wel een Spanjaard die hele mooie surrealistische kunst maakt.

sxesven schreef:

Daar zou ik eerder Piet Mondriaan voor willen voordragen eigenlijk

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Daar zou ik eerder Piet Mondriaan voor willen voordragen eigenlijk

voor willen voordragen? Beetje erg dubbele zin.

Maar wat zijn jullie meningen over de geposte doeken in het algemeen, dat wil ik ook graag weten, ongeacht je fan bent of niet.

Groeten

Tja, ik ben wel bekend met Magritte's stijl, maar dan voornamelijk met z'n bekender werk zoals dit:

(afbeelding)

Maar op zich boeit zijn werk me wel, zonder twijfel voor mij de meest geniale Belgische schilder, jammergenoeg ken ik te weinig werken van hem. Maar de werken die je postte (in je 1e post) kende ik, tot mijn schande, (op De Vrijbrief na) niet. Wel mooie werken, anders dan ik van Magritte's bekendste werk gewend ben eigenlijk.

(overigens is mijn favoriete schilder dus Mondriaan, die ik daarnet al vernoemde)

Oh ja, Magritte's ware schilderijen, het verraad van de afbeeldingen. Die kloppen wel.

Qua Belgen vind ik Breughel toch wel de beste hoor.

(afbeelding)

Maar ik heb er verder ook niet echt verstand van. Bezoek af en toe een expositie en lees eens een boek en dat is het wel.

Daar komt een verschil tussen wat voor kunst iedereen leuk vindt: Ik verkies het surrealisme en dan ben je al snel beperkt, als je het realisme prefereert dan heb je meer keuze.

OldSkool schreef:
Daar komt een verschil tussen wat voor kunst iedereen leuk vindt: Ik verkies het surrealisme en dan ben je al snel beperkt, als je het realisme prefereert dan heb je meer keuze.

Hmm, realisme vind ik persoonlijk minder interessant (dan heb ik het even puur over de stroming realisme die voor in Engeland & Duitsland (dacht ik) ingang vond). Op zich zeer talentvolle schilders daar, maar jammergenoeg beperkt tot het levensecht weergeven van de werkelijkheid. Daar waren zij natuurlijk heel sterk in. Maar geef mij maar de iets moeilijkere surrealistische werken (dat is: als we die 2 tegenover zetten)

Ik vind het surrealisme vooral interessant omdat het dingen laat zien waar ik ooit over gedacht heb, maar verder nooit uitgewerkt heb gezien. Ook zitten er goede ideeën tussen waar ik nog niet over gedacht heb.
Zoals je al zei, het realisme is heel beperkt.
En dan heb je nog Dali, maar die maakt het te onecht voor me.

sxesven
Ik vind surrealisme pure kitsch, simpelweg omdat het zo éénzijdig en weinig uitdagend is. Dat is überhaupt wat het verschil tussen hoge en lage kunst bepaalt, maar op de één of andere manier heeft surrealisme zich wel tot de hogere regionen weten op te werken. Waarschijnlijk omdat men leuk in wist te spelen op theorieën van (onder meer) Freud, maar om daar nu een hele stroming aan te wijden... Het vakmanschap van veel surrealisten zal ik niet betwisten (hoewel ik juist Magritte beeldend nogal zwak vind), maar qua ideeën is het allemaal erg pover.

Deze vind ik erg mooi van Dalí:

(afbeelding)

Zdzislaw Beksinski:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:19 uur

geplaatst: vandaag om 21:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.