MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Kunst

zoeken in:
Ik ben een cultureel Gutmensch, dus ik was laatst bij die Rothko-expositie. Ik was bevooroordeeld over Rothko, wat ik van hem kende van reproducties vond ik kitscherig, een soort nep-Barnett Newman, maar dankzij die expositie leerde ik Rothko toch wel waarderen.

Toen ik een tijd later in Amsterdam was, in de buurt van het Stedelijk, ben ik naar de Marlene Dumas-expositie wezen kijken. Was ik ook erg bevooroordeeld over, Dumas (kun je nagaan, die nepkunstkenner Joost Zwagerman vindt Rothko en Dumas geweldig, daar wordt een mensch ook gewoon bevooroordeeld van). Ik bleef het rotschilderijen vinden, er hing een toffe Christus, maar de rest vond ik quasi-diepgravende kitsch met toepasselijk quasi-diepgravend kitscherige titels als 'Liberty'. Maar daarna ben ik nog even bij de Barnett Newmans wezen kijken en toen was mijn dag weer goed.

De Guggenheimtentoonstelling in het Cobra-museum was overigens fraai. Geen heel bekend werk, ben je gek joh, dan komt niemand meer naar het Guggenheim, maar erg mooie 'kliekjes'. Ja, daar heb ik mij erg vermaeckt.

In het Valkhof zag ik kunst van Tordoir. Dat vond ik zulk een lelijke kunst dat ik bijna ter plekke Marlene Dumas ben gaan waarderen. Bijna.

Afgelopen woensdag ben ik overigens ook bij die Matisse-expositie in het Stedelijk geweest. Leuk altijd zulke exposities, de helft is gewoon in het bezit van het museum al, veel werk van tijdsgenoten hing er, en dat kwam natuurlijk ook allemaal uit de eigen collectie. Ik ga best graag naar het Stedelijk, dus ik had een hoop al wel gezien van die soortgenoten. Veel van het tofste fauvistische werk van Matisse was er niet (want te duur natuurlijk en niemand gaat dat uitlenen, enzovoort), maar die knipselkunst vond ik toch best leuk. Ja, ik hou daar wel van, enorme kunst. Verder vond ik het allemaal best prima, die Matisse, maar niet heel wereldschokkend. Afijn, dat wilde ik even zeggen. Nu ga ik een Fransche film kijken.

dix
Slowgaze schreef:
Nu ga ik een Fransche film kijken.

Homme et Cheval s' il vous plaît.

Richard Prince Selling Other People’s Instagram Shots Without Permission for $100K

Sta-link

Andy Warhol had het kunnen doen...

Ik ben recent over kunst beginnen te schrijven. Op Mister Motley verschenen twee artikelen, en op Passionate Platform een essay. Nu komt er ook achterop mijn boek te staan dat ik over kunst schrijf.

Das mooi,Slowgaze, ik ben geïnteresseerd en zou het leuk vinden wanneer er ergens iets over kunst van je verschijnt je dit op deze plaats laat weten. Dat ik het dan kan lezen!

willemmusic schreef:
Das mooi,Slowgaze, ik ben geïnteresseerd en zou het leuk vinden wanneer er ergens iets over kunst van je verschijnt je dit op deze plaats laat weten. Dat ik het dan kan lezen!

Zal ik doen, Willem! (En je kunt ook gewoon op de links in m'n bericht klikken, dan kun je al drie stukken lezen.)

Stijn_Slayer
Whiter Shade is alleen van Procol Harum.

Shit, dat wordt even een mailtje naar de redactie. Maar classic rock is wel voor oude menschen.

Cured
Ik heb wel interesse in kunst tot een bepaalde mate. Ik heb laatst het boek 1001 schilderijen Die je gezien moet hebben' gekocht en dat vond ik wel interessant en net wat voor mij ; beknopt(kort) overzicht van allerlei schilderijen van alle tijden. Ik ben wel het meest geïnteresseerd in de kunst van de 20e eeuw, daarvoor vind ik wel goed maar meestal niet zo mijn ding. De Nachtwacht bijv. vind ik erg knap gedaan, maar ik hoef geen (kleinere) kopie in mijn woonkamer (niet mijn smaak zo, noch van mijn vriendin).

Op mijn muziekkamer heb ik kleine afbeeldingen (hoogstens 20 cm breed/lang) van de Zonsopkomst van Monet. de Schreeuw van Munch (niet mooi, wel betekenis) en de Herinnering van de tijd (of zoiets) van Dali , wat ook meer om de (persoonlijke) betekenis gaat dan dat ik het op zich echt mooi vind.

Ik zal er vanavond weer eens door heen bladeren , want ben wat schilderijen vergeten waarvan ik zo de naam niet weet....Verder heb ik een mooi , beeldend boek over Edward Hopper (van uitgeverij? Taschen ). Ook vind ik die Belg wel leuk......eh...Matisse geloof ik. Picasso bijv. is mijn ding weer niet, Mondriaan ook niet .

Om er niet in te verzuipen heb ik bijv. datzelfde soort boek over bouwkunst niet, ook vanwege veel minder interesse, net zoals die over boeken; literaretuur vind ik vre-se-lijk.

Slowgaze schreef:
je kunt ook gewoon op de links in m'n bericht klikken

Dank voor de tip en dank voor je stuk over Woody Van Amen, wiens Goldfinger noch ice object ik kende. Weer mijn kennis vergroot! Op de mooie tentoonstelling Zero in het S.M. te A. staat een soortgelijke koude installatie, van Henk Peeters, als ik me niet vergis. Wrigley is natuurlijk in 1963 gemaakt, dat weet ik dan weer wel... dit samen met Stijn_Slayers correctie doet je misschien overwegen eerst op MuMe te posten.
Als dank deze Kunstgelijkenis:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTwRnhIa1_S-MasEwqhpydrUNHuqbT99V145V_MVLh4_ZNWXYD1
http://www.henkpeeters.nl/plaatjes/lolita.jpg
De onderste is van Henk Peeters.

Ja, ik realiseerde me inderdaad dat henk peeters een vergelijkbaar object heeft gemaakt, dat inderdaad op de fraaie ZERO-tentoonstelling te zien is, waar binnenkort ook nog een stuk van mij over moet verschijnen. Ik hou je op de hoogte, Willem.

@Cured, ik denk dat je de Belg Margritte bedoeld, die ligt wel in de lijn van Dali. Aanrader is ook Carel Willink.

De beste man heet Magritte

En wellicht bedoelt hij wel Matisse, al is dat een Fransoos.

Sorry schrijffoutje. Ik ga weer verder met tekenen.

Afijn, deze neger ging naar de ZERO-expositie en schreef er een stuk over.

Stijn_Slayer
Slowgaze schreef:
Shit, dat wordt even een mailtje naar de redactie. Maar classic rock is wel voor oude menschen.

Ik houd ook niet van Procol Harum, maar valt onder algemene kennis.

Mooie beschrijving van de tentoonstelling 'Zero' Slowgaze
Ik vond vooral de eerste wand met uitsluitend witte schilderwerken van allerlei kunstenaars heel mooi.
Jammer dat de Volkskrantrecensent er Jan Des Bouvrie-kunst in meende te zien. Ik vond het spiritueel, wat misschien de bedoeling was, maar er is ook een link naar Musicmeter: zonder Zero geen 'White Album' van the Beatles en Yoko Ono was ook nogal van de Zero. Het leukst was de zaal met videofilmpjes.
Blote heren die zich onder psychedelische rock met stippen lieten beschilderen. Yves Kein, keurig in smoking die met een strijkerskwartet naakte dames in verfbaden hielp dompelen en ze 'afdrukte' op maagdelijk schildersdoek. Jammer dat niet iedereen dit meer kan zien, het is vandaag de laatste dag...

Cured
De Nachtwacht vind ik zeer kunstig, maar ik hoef geen kopie ervan in de woonkamer (verschil tussen kwaliteit en smaak). Die gekleurde streepjes van Mondriaan is geen kunst aan, maar wel leuk/enigszins creatief bedacht, maar had het geluk dat heel veel mensen dit origineel /goed en/of wel mooi vonden.

Cured schreef:
De Nachtwacht vind ik zeer kunstig, maar ik hoef geen kopie ervan in de woonkamer

Ik ook niet. Dat past dus echt niet.

dix
Slowgaze schreef:
Ik ben recent over kunst beginnen te schrijven. Op Mister Motley verschenen twee artikelen, en op Passionate Platform een essay.

Goed zo. Iemand moet het doen.

catchup
@slowgaze
Toen ik de titel las dacht ik dat je 'geistige' verkeerd had vertaald, maar het komt allemaal goed
interessante stukken en websites, er is blijkbaar nog hoop in deze tijd van topkunst die ons zwaar gesubsidieerd door de strot geduwd wordt.
ik zie dat ik woody van amen heb gemist, had ik wel eens willen zien.

Complimenten Slowgaze, leuk om te lezen!

catchup schreef:
er is blijkbaar nog hoop in deze tijd van topkunst die ons zwaar gesubsidieerd door de strot geduwd wordt.

https://pbs.twimg.com/media/CQNyly-UAAANXKj.jpg:large

François gaat er met Oopjen vandoor en Mark kiest voor Maarten, Ja ja...

Hier is al weer een hele tijd niets gebeurd. Afijn, ik schreef weer eens wat over kunst: een artikel over kunst en 3D-printers.

Wel interessant artikel. Ik ben een bezige bij geweest in Musea allerhande zodus :

1. The Vinyl Frontier : expositie aan de zee in Belgica, Fort Napoleon te oostende. https://vinylfrontier.be/ , gaat over de beste belgische recordsleeves ever. Goede tentoonstelling
voor iedereen die even wil ontsnappen aan de drukte. Maar speciaal naar daar rijden? Nee hoor.

2. Energy Flash : Zeer interessante tentoonstelling over raven (zeker als je zelf zo'n oude raver bent) in de jaren 80 en 90 in het Mhka te Antwerpen, M HKA ENERGY FLASH - muhka.be

3. Photorealism : In het museum van Elsene is er een tentoonstelling over hyperrealisme, Ik ben deze gaan bezoeken speciaal omdat Ben Johnson er hangt. (tenminste, zijn werk). Mooi omdat het dus ingaat op de verschillende generaties en dus ook de moderne belicht PHOTOREALISM. 50 Years of Hyperrealistic Painting — nl - museumvanelsene.irisnet.be

Ok, hier dus mijn kort overzichtje van tentoonstellingen die ik bezocht heb de laatste weken in België.

davevr schreef:
Ik ben deze gaan bezoeken speciaal omdat Ben Johnson er hangt. (tenminste, zijn werk).

Dank voor deze belangrijke toevoeging

GrafGantz schreef:
(quote)

Dank voor deze belangrijke toevoeging

Even verduidelijken kan nooit kwaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.