menu

Overig / Algemeen / Kunst

zoeken in:
avatar van -SprayIt-
Ik heb haar wel eens bij Pauw en Witteman zien zitten, bijzonder mens.

TINKEBELLs werk leverde meermalen een storm aan publiciteit en kritiek op, inclusief haatmail en doodsbedreigingen. Een deel van deze haatmail en doodsbedreigingen werd door TINKEBELL gebundeld en later in samenwerking met Coralie Vogelaar gepubliceerd in het boek Dearest TINKEBELL (2009), waarin naast zo'n duizend hatelijke teksten (van 'meer dan honderdduizend', aldus de auteurs[2]) ook persoonlijke gegevens van de afzenders staan vermeld. Vogelaar deed daarbij het speurwerk naar de persoonsgegevens in wat zij noemt 'de oksel van het internet', d.i. persoonlijke weblogs en Hyvespagina's.

Nog even ter inspiratie een mooi werk:
Jan Schoonhoven
http://image.invaluable.com/housePhotos/sothebys/82/288382/H0046-L16730103.jpg

Stijn_Slayer
Ja, ik houd ook erg van Schoonhoven. Nul-beweging, Zero, minimalisme, Groupe de Recherche d'Art Visuel.

@ Mjuman: Ja, Musee d'Orsay is één van de beste musea ter wereld. Ben wel beetje bekend met de collectie, maar toen ik afgelopen zomer in Parijs was, ben ik er niet aan toegekomen. Wel gezocht, niet gevonden, daarna werd ma's portemonnee gejat in het Louvre en toen kwam er niets meer van. Baal daar nog steeds enorm van.

Tinkebell vind ik overigens geen groot kunstenares. Moet het te veel hebben van shockeren met de lichamen van dieren en zichzelf.

avatar van Stalin
Slowgaze schreef:
(quote)

Ja joehoe, ik ga lekker aan m'n lul lopen trekken in het Boijmans van Beuningen en dan zeg ik dat dat kunst is en ik ied'reens opvattingen over kunst ontregel omdat ik lekker aan m'n lul trek in het museum. Zo kan ik het ook wel.


Of je gooit gewoon een vaas stuk...



Stijn_Slayer
Dus toch nog een gelegenheid om iets van de voetballerij te leren: een museumverbod voor deze idioot.

Stijn_Slayer
Zijn er nog meer mensen naar de Guggenheimexpositie in het Cobramuseum geweest? Veel beter ga je het in NL in ieder geval niet krijgen.

avatar van -SprayIt-
Vorig weekend naar Art Brussel geweest, veel beter op gebied van contemporary ga je het niet krijgen. Ik zal de expo eens even bekijken Stijn, genoten dus?

Stijn_Slayer
Absoluut, dit is voor mij wel één van die key-moments geweest. Ik denk/hoop dat ik het me nog heel lang zal herinneren. Deze expo heeft veel meer indruk op me gemaakt dan het Louvre, Stedelijk, Rijks en zelfs Centre Pompidou. Ik ben dan ook een hele grote liefhebber van Cobra, abstract-expressionisme, materiekunst en informele kunst. Er hangt een niet gering aantal baanbrekende, internationale topstukken. De tentoonstelling is ook evenwichtig, terwijl je toch een hoop verschillende technieken ziet. Heel bijzonder dat dit nu in NL te zien is.

avatar van -SprayIt-
Je kan er gepassioneerd over schrijven, bedankt voor de tip!

avatar van Stalin
De uitdrukking ''een rib uit mijn lijf'' krijgt een nieuwe betekenis door Chinese kunstenaar He Yunchang.

Artist slices himself open and removes his rib
Link

He Yunchang literally opened himself up in front an audience before placing the rib around his neck.

The dedicated artist sliced open his body from his neck to his thigh before asking the audience to vote on whether he should carry on.

Of the 25-strong audience, 12 wanted him to continue while 10 wanted him to stop, with three abstentions.

Foto 1
Foto 2

avatar van -SprayIt-
Kan ik ook.

Maar dòe je het ook?

avatar van Slowgaze
Stijn_Slayer schreef:
Zijn er nog meer mensen naar de Guggenheimexpositie in het Cobramuseum geweest? Veel beter ga je het in NL in ieder geval niet krijgen.

Ik ben een tijdje terug geweest, maar inderdaad, erg mooie tentoonstelling. Geweldige keuze, en mooie, heldere toelichtingsbordjes. Enige bovengemiddelde kennis van kunstgeschiedenis is natuurlijk wel erg handig, maar dan nog viel er genoeg nieuws en interessants te ontdekken.

avatar van Der Untergang
wat een mafkees, heeft helemaal niks met kunst te maken

avatar van Fathead
En wat een enorme hoeveelheid schaamhaar!

avatar van AOVV
Laatst ben ik naar deze expositie gaan kijken, van Richard Jackson, en dat vond ik best interessant. Confronterend werk soms, vooral 'La Grande Jatte' had een zekere uitwerking op mij. Ik heb ooit een docu gekeken over het originele werk van Georges Seurat, waarop dit kunstwerk van Jackson is geïnspireerd, en ik vind de uitwerking van Jackson even indrukwekkend, op een andere manier. Indringender, maar minder groots.

Gisteren ook nog een docu gekeken over Edward Hopper, op Canvas. Een hele resem schilderijen passeerden daar de revue, waarvan een drietal me zeker is bijgebleven:

Automat

Soir Bleu

Nighthawks

Ook de makers van The Simpsons zijn bekend met het werk van Hopper, overigens.

Klik..


avatar van Mjuman
Het adagio van mjuman: de impact van grote kunst is af te meten aan de trivialiteit der pastiches. Een echte art lover zal nimmer gestropt gaan met een Corneille-das:

http://trendbeheer.com/wp-content/uploads/2007/10/corneille.jpg

buizen
AOVV schreef:
Een hele resem schilderijen passeerden daar de revue, waarvan een drietal me zeker is bijgebleven:

Automat

Soir Bleu

Nighthawks



Wauw wat een gave creaties. Melancholie, eenzaamheid, leugens, desolaatheid, vertrapte dromen, Weltschmerz. Tenminste dat zie ik er in, deze kunstenaar (ooit) maar eens gaan onderzoeken..

avatar van Mjuman
buizen schreef:
Wauw wat een gave creaties. Melancholie, eenzaamheid, leugens, Weltschmerz. Tenminste dat zie ik er in, deze kunstenaar (ooit) maar eens gaan onderzoeken..


Dan heb je gewoon inmiddels aardig wat overzichttentoonstellingen (A'dam, Keulen, Brussel) gemist. Het licht en de lichtval is het eerste dat opvalt bij de schilderijen van Hopper; die van vuurtorens zijn prachtig, net als die van het benzinestation onderweg ergens; het zijn vaak ook schilderijen met flinke afmetingen.

http://hamiltonauctiongalleries.com/CQ200105.jpg
https://georgeknightkort.files.wordpress.com/2011/06/hoppergas-703575.jpg

buizen
Mjuman schreef:
(quote)


Dan heb je gewoon inmiddels aardig wat overzichttentoonstellingen (A'dam, Keulen, Brussel) gemist. Het licht en de lichtval is het eerste dat opvalt bij de schilderijen van Hopper; die van vuurtorens zijn prachtig, net als die van het benzinestation onderweg ergens.

(afbeelding)
(afbeelding)


Geweldig.
Had echt nog nooit van 'm gehoord (ben ook totaal niet actief bezig met kunst). En dan kom je toch ineens dit te zien, prachtig. Die lichtval die jij er als eerste in ziet, zie ik niet als eerste, dat is het mooie van interpretatie of beleving of duiding of hoe je het wilt noemen.
Maar de lichtval is idd apart. Het lijkt vaak een namiddag en er hangt iets spooky's en dreigends in de lucht. Maar nogmaals dat zie ik er in (zo vlug vlug, het zijn maar foto's, ik heb nog nooit oog in oog met een echt schilderij gestaan, dat is heel wat anders) en voor iedereen kan het anders zijn. Een herkenbare eigen stijl heeft ie zeker.

avatar van GrafGantz
Vanaf 20 september is er veel werk van Mark Rothko te bewonderen in het Haags Gemeentemuseum.

Mark Rothko | Gemeentemuseum

avatar van -SprayIt-
Staat met dikke stift in de agenda, kan niet wachten GrafGantz!



avatar van Ducoz
GrafGantz schreef:
Vanaf 20 september is er veel werk van Mark Rothko te bewonderen in het Haags Gemeentemuseum.

Mark Rothko | Gemeentemuseum


Goed dat je het zegt, staat in de agenda!

avatar van Ducoz
Bij Hopper denk ik altijd aan Closing Time, Sinatra en de vroege Monk..

avatar van Mjuman
Ducoz schreef:
Bij Hopper denk ik altijd aan Closing Time, Sinatra en de vroege Monk..


Lijkt me een acuut geval van synesthesie - zeker als je je tong ook nog eens niet kunt binnenhouden

Stijn_Slayer
Die desolate sfeer van Hopper is heel indringend en herken ik ook terug in het werk van Georges Seurat. De expo in het Kroller Muller is zeer de moeite waard. Sowieso een prachtig museum op een schitterende locatie.

avatar van willemmusic
Een pop-grootheid (wereldberoemd in oa België) als curator, die tentoonstelling moeten we als MuMe-ers (en vooral bezoekers van dit forum) natuurlijk zien. Dus òp naar Amersfoort, net buiten de stadswal van de beeldschone oude binnenstad naar het hagelnieuwe KAdE. Mijn bezoek duurde ongeveer zo lang als een gemiddelde cd. Graag zou ik hier een plaatje toevoegen, want het getoonde tart soms elke beschrijving: wat te denken van een verzameling kantoorflats waartussen een wolk drijft met daarop een rustende zeemeermin van Afrikaanse origine. Of een instrumentenkoffer voor een Peugeot-Mobilette (en die brommer erin!).
Tom Barman met zijn keuze Belgische Kunst.
Kijken!!!

avatar van dix
dix
Als het in een gemeentelijk museum hangt, dan zal het kunst zijn. Daarom ook in dit topic een verslag:

Gisteren in het Haags de Anton Corbijn tentoonstelling gezien. En ik was niet de enige ... het leek of iedereen er was. Zelfs Anton. Eigenlijk is er sprake van een dubbeltentoonstelling en eigenlijk zit daar een beetje een probleem. Wat mij betreft hadden beide expo's prima bij elkaar gekund.

1-2-3-4 pretendeert vooral te laten zien de relatie die Corbijn door de loop der jaren heeft opgebouwd met de grote popmusici der aarde. In de praktijk voelde dat voor mij aan als het doorbladeren van een stapel oude Oor-en: driekwart van het werk was bekend maar weer vergeten. Op zich vermakelijk, en minstens zo vermakelijk waren de commentaren om mij heen "Kijk, die is toch ook al lang dood? en die ook ... " Gemiste kans bij 1-2-3-4 vond ik dat er toch wel stevig werd ingezet op stadionacts, en te weinig op degenen die in de jaren 80-90 in de marge geploeterd hebben. Zo had ik best 10 Metallica foto's willen inruilen voor die éne ontbrekende van Cabaret Voltaire.

Hollands Deep focust meer op de ontwikkeling van Corbijn als kunstenaar. Dat mag zo zijn, het medium blijft hoofdzakelijk portretfotografie. Ik heb begrepen dat er sprake van een bruine periode is geweest, en daaropvolgend een blauwe periode. Maar persoonlijk zag ik daar meer variaties in techniek, en minder een ontwikkeling als portretfotograaf. Of met andere woorden, zoveel ontwikkeling als kunstenaar herkende ik daarin niet terug. Corbijn maakte altijd al steengoede portretten en heeft dat kunstje decennialang herhaald. Interessanter zijn de projecten die een beetje als satellieten om de expo hingen: de hilarische serie zelfportretten in Strijen, het striptease project met Dumas waarin de fotografie van typografie wordt voorzien, en tenslotte natuurlijk het excuus dat hij heeft om geen portretten meer te hoeven maken: film. Vergeet die wat houterige clipjes van Nirvana en Echo & The Bunnymen, Anton is inmiddels wel wat verder met bewegend beeld...

Corbijn gaf in een interview aan dat hij pas heel laat zich met cinema is gaan bezighouden. Ik ben genegen te zeggen, iets té laat. Waar je bij Control nog nadrukkelijk de fotograaf aan het werk ziet, is Corbijn als cineast in A Most Wanted Man weergaloos bezig. En wederom is het een zelfmoord die een extra spotje zet op werk dat van zichzelf al sterk is. Hij wordt zestig, ik hoop dat er nog een tiental films inzit voor Anton. Met af en toe een EU100K klusje voor expo-sponsor G-Star kan hij het zich in ieder geval permitteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:11 uur

geplaatst: vandaag om 13:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.