Overig / Algemeen / Subjectivisten.nl
zoeken in:
0
geplaatst: 29 oktober 2014, 22:31 uur
Subjectivisten is behoorlijk toegankelijk, niet alleen om te lezen, maar ook om voor te schrijven.
Ikzelf had in die periode ook te weinig tijd, vandaar dat ik afgehaakt ben.
Verder had ik ook de twijfels over wat ikzelf schreef, maar dat lag meer bij mij, dan bij Subjectivisten.
Ikzelf had in die periode ook te weinig tijd, vandaar dat ik afgehaakt ben.
Verder had ik ook de twijfels over wat ikzelf schreef, maar dat lag meer bij mij, dan bij Subjectivisten.
0
Sietse
geplaatst: 29 oktober 2014, 23:45 uur
musician schreef:
Dat geschrijf op de subjectivisten interesseert mij in musicmeterverband helemaal niets. En wat de schrijvers allemaal daarna aan geweldige baantjes hebben gekregen nog minder.
Dat geschrijf op de subjectivisten interesseert mij in musicmeterverband helemaal niets. En wat de schrijvers allemaal daarna aan geweldige baantjes hebben gekregen nog minder.
maar je hebt er wel een oordeel over zonder ook maar iets te weten.
Waarom gedraag ik mij opeens als een eikel? Je moet niet de zaken nu niet opeens gaan omdraaien. Jij veroordeelde vrijwel alle users hier een paar dagen eerder omdat zij jou nog maar weinig interessants hebben te bieden. Waar of niet?
Niet
Dan kom je opeens met schrijven voor de subjectivisten,
Ik kwam niet met Subjectivisten aan, dix maakte daar een grap over waarop ik even heel serieus in ging.
ik kijk die site voor de zekerheid nog even door en geef daarna aan dat niet te willen. Simpelweg omdat het "vrijheid blijheid" gehalte van musicmeter veel hoger ligt dan welk ander medium waar "professioneel" wordt geschreven dan ook.
Zoals ik al zei je hebt gewoon geen idee, want Subs is vrijheid blijheid. Iedereen mag daarvoor schrijven als ze willen en dan ook nog eens over de onderwerpen waarover ze willen.
Bij OOR (ik heb het jarenlang gelezen) wisten/weten ze altijd heel goed wat je goed moest vinden, wat niet en wat moest worden genegeerd: als je zo met muziek bezig moet bezig zijn is de lol er gauw van af. Maar goed, in combinatie met je eerdere opmerkingen koppelde ik het in een reactie aan andere uitingen in de kunst en het verplicht mooi moeten vinden van bepaalde dingen.
Ik lees zelf geen OOR, maar ik vind het gewoon overdreven hoe je over mensen die ooit voor de lol zijn begonnen met schrijven en ze sektarisch/exclusief gaat noemen omdat ze zogenaamd al "bagger niet durven afbranden". Ten eerste geef ik aan met dat ze voor oa. OOR schrijven niet alleen van die exclusieve vage shit houden.
Ten tweede: wederom heb je de site niet gelezen want wel zeker durven de schrijvers zaken af te branden als het in hun ogen niets is, terwijl de rest van de wereld er mee wegloopt (neem als voorbeeld die nieuwe Aphex Twin waarover een trio recensie is gedaan).
Als jij vindt dat subjectivisten.nl voor jou beter zijn dan wat er hier wordt geschreven: prima.
Zeg ik nergens.
Hier dringt verder niemand je wat op dus het draait allemaal om je eigen interpretatie van het geheel. Ik geef direct toe: ik heb je qua muzieksmaak weinig te bieden maar zit daarnaast ook niet in je vaarwater. Dat is het voordeel van Musicmeter.
Dat komt voor het eerst in de buurt van wat ik daadwerkelijk zei...MuMe heeft mij qua muzieksmaak weinig te bieden (iets wat ik elders wel heb gevonden met name Facebook, Subjectivisten heb ik nooit in dit kader genoemd).
En verder hangt het er natuurlijk voor een deel toch wel van af, wat je er zelf hier mee doet. Met je eigen interesses, de muziek die je goed vind. Dat moet je eigenlijk niet van anderen willen laten afhangen, vooral niet als je een wat bijzondere smaak hebt. Dat moet je andere users, en dat was precies hoe je eerder aan deze discussie begon, niet min of meer kwalijk gaan nemen.
En dan heb je dus niet begrepen wat ik zei. Ik neem niemand hier iets kwalijk, ik constateer alleen maar iets en hang daar mijn waarde oordeel van deze site VOOR MIJ aan.
Dat iedereen dan direct daar iets anders in leest dan ik zeg daar kan ik toch niets aan doen, of wel dan? Precies dus wat itchy in een korte zin weet te zeggen:
Blijkbaar vat jij sietse's schrijfsels op als een veroordeling, lijkt me een tikje overtrokken voor iets wat gewoon een constatering is.
En om dan nog even terug te komen op Subjectivisten. Alles wat jij beschrijft wat je denkt dat de site is, is het juist niet. De Subjectivisten schrijven juist op een hele persoonlijke manier waarbij het belangrijk is wat de muziek (of film of theater of kunst of wat dan ook) met jouw doen. Niet wat de algemeen geaccepteerde mening is over een muziekstuk, kunstwerk, film.
Als mooiste voorbeeld dat ik daarover kan geven is de reeks artikelen (totaal 7 artikelen) gewijd aan de meeste gehate band ter wereld... Nickelback.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 oktober 2014, 00:33 uur
Volgens mij, but correct me if i'm wrong, is het punt wat Musician tracht te maken voornamelijk dat er onder bepaalde groepjes tegenwoordig wel een tendens bestaat om alles wat exclusief is gaaf te vinden omdat het exclusief is.
Bijvoorbeeld: "Hey ik zag gisteren een gast noisy ambient maken door langzaam met z'n lul in en uit een blazende stofzuigerslang te gaan, dat was écht vet".
Dan denk ik: "Dat kan eventueel best vet zijn, maar dat is het niet alleen maar omdat hij muziek maakt met z'n lul in een stofzuiger".
En die tendens om dat wel te vinden merk ik wel vaker eens op de laatste jaren.
Ander maar vergelijkbaar voorbeeld: zie de underground blackmetal scene waar het weer helemaal in is om exclusieve 7"'jes met anderhalf prutsnummer uit te brengen op cumsplattered vinyl, limited to 127 copies, oid, voor een prijs waar je hond een maand brokken van kan schransen. Daar gaan heel veel mensen erg hard op. Wat er op staat boeit ze niet, het gaat om de exclusiviteit (of eventueel de ebay/discogs waarde een jaar later).
Ik kan niet over de Subjectivisten oordelen, ik kijk daar niet vaak genoeg. Als ik er kom is het meestal toevallig en dat gebeurt sporadisch. Maar het clubje heeft naar mijn indruk wel een beetje de naam fans te zijn van deze exclusiviteit om de exclusiviteit. Terecht of onterecht? Geen idee dus.
Maar ik vind die tendens wel storend, dat heb ik ook geregeld met moderne kunst.
Bijvoorbeeld: "Hey ik zag gisteren een gast noisy ambient maken door langzaam met z'n lul in en uit een blazende stofzuigerslang te gaan, dat was écht vet".
Dan denk ik: "Dat kan eventueel best vet zijn, maar dat is het niet alleen maar omdat hij muziek maakt met z'n lul in een stofzuiger".
En die tendens om dat wel te vinden merk ik wel vaker eens op de laatste jaren.
Ander maar vergelijkbaar voorbeeld: zie de underground blackmetal scene waar het weer helemaal in is om exclusieve 7"'jes met anderhalf prutsnummer uit te brengen op cumsplattered vinyl, limited to 127 copies, oid, voor een prijs waar je hond een maand brokken van kan schransen. Daar gaan heel veel mensen erg hard op. Wat er op staat boeit ze niet, het gaat om de exclusiviteit (of eventueel de ebay/discogs waarde een jaar later).
Ik kan niet over de Subjectivisten oordelen, ik kijk daar niet vaak genoeg. Als ik er kom is het meestal toevallig en dat gebeurt sporadisch. Maar het clubje heeft naar mijn indruk wel een beetje de naam fans te zijn van deze exclusiviteit om de exclusiviteit. Terecht of onterecht? Geen idee dus.
Maar ik vind die tendens wel storend, dat heb ik ook geregeld met moderne kunst.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:17 uur
Onweerwolf schreef:
Volgens mij, but correct me if i'm wrong, is het punt wat Musician tracht te maken voornamelijk dat er onder bepaalde groepjes tegenwoordig wel een tendens bestaat om alles wat exclusief is gaaf te vinden omdat het exclusief is.
Maar wat heeft dit dan te maken met Subjectivisten

Dat is hetzelfde als onder een bericht over Ajax gaan zeuren dat je C. Ronaldo een arrogante kwab vindt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:27 uur
Zie de rest van mijn post?
Voor de duidelijkheid; volgens mij vindt Musician dat de Subjectivistisch zo'n clubje is dat gaat voor exclusiviteit ipv kwaliteit. Ik kan daar niet over oordelen, zoals gezegd, maar het is bepaald niet de eerste keer dat ik iets dergelijks lees over deze website.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:35 uur
Alleen je laatste alinea gaat over Subjectivisten en daar geef je zelf aan dat je eigenlijk geen idee hebt of je oordeel terecht is. Bij musician heb ik helemaal het idee dat hij niet weet waar hij over praat. Ik wil die site/recensenten niet per se beschermen, want daarvoor ken ik de site ook veel te slecht.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:38 uur
Teunnis schreef:
Alleen je laatste alinea gaat over Subjectivisten en daar geef je zelf aan dat je eigenlijk geen idee hebt of je oordeel terecht is. Bij musician heb ik helemaal het idee dat hij niet weet waar hij over praat. Ik wil die site/recensenten niet per se beschermen, want daarvoor ken ik de site ook veel te slecht.
Daarom zeg ik ook: "Volgens mij is dit wat Musician bedoeld, correct me if i'm wrong".
Maar vreemde stelling van jou Teunnis. Jij kent de site ook niet goed genoeg maar denkt wel dat Musician niet weet waar hij over praat.
Hoe kun je die conclusie dan trekken?
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:42 uur
Onweerwolf schreef:
Voor de duidelijkheid; volgens mij vindt Musician dat de Subjectivistisch zo'n clubje is dat gaat voor exclusiviteit ipv kwaliteit. Ik kan daar niet over oordelen, zoals gezegd, maar het is bepaald niet de eerste keer dat ik iets dergelijks lees over deze website.
Tjsa, dat sommige mensen de site te exclusief vinden hoeft toch niet direct te betekenen dat het "een club ja-knikkers" en "een muzikale sekte die alles wat marginaal is en ook zo klinkt automatisch omarmd" is? Als je zelf eigenlijk geen idee hebt waar je het over hebt dan ben je eerder zelf zo'n ja-knikker.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 01:43 uur
Het zijn gewoon muziek liefhebbers, net als op deze site.
Ook daar wordt gewoon inhoudelijk over muziek geschreven, en de beleving daarvan.
Het is allemaal een stuk toegankelijker dan wat hier volgens mij gedacht wordt.
Zelfs om via Subjectivisten te schrijven staan ze vrij open.
Het is echt geen exclusive geheime genootschap.
En als het mensen lukt om via Subjectivisten door te groeien, en er zelfs wat aan verdienen, lijkt mij prima.
Wat is er mooier om van je hobby (gedeeltelijk) je werk te maken?
Ook daar wordt gewoon inhoudelijk over muziek geschreven, en de beleving daarvan.
En als het mensen lukt om via Subjectivisten door te groeien, en er zelfs wat aan verdienen, lijkt mij prima.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 09:10 uur
De subjectivisten die ik in het verleden ben tegengekomen op diverse muziekfora etc kwamen op mij vooral over als liefhebbers van leuke indiepop; in ieder geval niks super elitairs. Ik volg hun site verder niet, maar volgens mij is het gewoon een divers groepje muziekliefhebbers, waarvan een aantal leuk kunnen schrijven. Eigenlijk net Musicmeter 
Wel grappige discussie dit, het lijkt erop dat weinigen hier echt weten wat de subjectivisten precies uitvreten, maar dat iedereen toch graag een mening ventileert, al dan niet als excuus om over lullen en stofzuigers te beginnen

Wel grappige discussie dit, het lijkt erop dat weinigen hier echt weten wat de subjectivisten precies uitvreten, maar dat iedereen toch graag een mening ventileert, al dan niet als excuus om over lullen en stofzuigers te beginnen

0
geplaatst: 30 oktober 2014, 09:20 uur
Wij zijn allen subjectivisten.
Ik had er nog nooit van gehoord. Net even gekeken. Leuk tijdverdrijf weer. Dank voor de tip.
Ik had er nog nooit van gehoord. Net even gekeken. Leuk tijdverdrijf weer. Dank voor de tip.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 13:54 uur
Nee, hiphop is verderfelijke muziek. Al dat gangstergedoe werkt criminaliteit in de hand en dat willen we natuurlijk niet hebben.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 oktober 2014, 14:21 uur
yeahyeahyeah schreef:
De subjectivisten die ik in het verleden ben tegengekomen op diverse muziekfora etc kwamen op mij vooral over als liefhebbers van leuke indiepop
De subjectivisten die ik in het verleden ben tegengekomen op diverse muziekfora etc kwamen op mij vooral over als liefhebbers van leuke indiepop
Juist niet toch? Da's namelijke mainstream blanke mannenrock en dat is iets waar de Subjecti's al vanaf het begin tegen ageerden. Misschien is dat bijgetrokken.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 14:35 uur
Onweerwolf schreef:
Juist niet toch? Da's namelijke mainstream blanke mannenrock en dat is iets waar de Subjecti's al vanaf het begin tegen ageerden. Misschien is dat bijgetrokken.
Was bij de personen in kwestie eerder gemengd gekleurde meisjespop (maar is al tijdje geleden). Luchtige groepjes als Pipettes, Girls Aloud etc. Iig geen blanke mannenrock idd. Het begrip 'rockisme' komt daar toch ook vandaan?Juist niet toch? Da's namelijke mainstream blanke mannenrock en dat is iets waar de Subjecti's al vanaf het begin tegen ageerden. Misschien is dat bijgetrokken.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 14:44 uur
Liefhebbers van mannenrok raad ik de site van Maik de Boer aan.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 14:49 uur
Ah, als het 'rockisme' een subs-uitdrukking is, dan is me nu ook duidelijk waarom de blankemannenrockliefhebbers hier zo uitgebreid reageren als de subs in een discussie genoemd worden
Ik vind het zelf wel een mooie vondst met een kern van waarheid.
Ik vind het zelf wel een mooie vondst met een kern van waarheid.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 oktober 2014, 15:02 uur
Rockisme is trouwens niet bedacht door de Subjecti's maar een beetje door die website bij Nederlanders door de strot geduwd.
Ik heb verder niets met de term, ik luister gewoon wat ik gaaf vind, ongeacht de stijl of de kenmerken van de muzikant en dat zouden meer mensen moeten doen, zeker 'popjournalisten'.
Ik heb verder niets met de term, ik luister gewoon wat ik gaaf vind, ongeacht de stijl of de kenmerken van de muzikant en dat zouden meer mensen moeten doen, zeker 'popjournalisten'.
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2014, 21:03 uur
yeahyeahyeah schreef:
Wel grappige discussie dit, het lijkt erop dat weinigen hier echt weten wat de subjectivisten precies uitvreten
Wel grappige discussie dit, het lijkt erop dat weinigen hier echt weten wat de subjectivisten precies uitvreten
Precies dat dus.
En om verder wat zaken in te gaan:
Onweerwolf bij Subs gaat het juist niet om die exclusiviteit. Natuurlijk zijn er enkele schrijvers daar (totaal 2) die vrij obscure spullen kopen en luisteren. Maar over het algemeen zijn het muzikale veelvraten die gewoon een hele brede smaak hebben.
Rockisme is inderdaad geen term die de Subs hebben bedacht, maar een term die daar wel veelvuldig is besproken door zowel schrijvers als bezoekers op het forum.
En voor Rhythm & Poetry yep, er is ruimte voor hiphoppers op Subjectivisten.
Iets wat zeer welkom is zelfs. Laat maar weten als je voor de Subs wilt schrijven.
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2014, 21:04 uur
deric raven schreef:
En ook dat precies.
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2014, 23:53 uur
Trouwens wel grappig dat toevallig vandaag intern bij de Subs wordt gesproken over de nieuwe Taylor Swift...
Komt dit op eens naar bovendrijven: De Subjectivisten: Jaarlijst 2008: Hiram
Bijzonder top 10.
Komt dit op eens naar bovendrijven: De Subjectivisten: Jaarlijst 2008: Hiram
Bijzonder top 10.
0
geplaatst: 30 oktober 2014, 23:56 uur
Ja maar die had ook Miley Cyrus in z'n lijst, zie ik. Dus dat past in een patroon.
0
Sietse
geplaatst: 31 oktober 2014, 15:14 uur
dix schreef:
Ja maar die had ook Miley Cyrus in z'n lijst, zie ik. Dus dat past in een patroon.
Daarom juist dat we het er over hadden

Deranged dus jij bekijkt dingen alleen maar objectief, zonder enig persoonlijk gevoel en emotie?
0
Deranged
geplaatst: 31 oktober 2014, 15:22 uur
Ik probeer altijd de juiste afweging te maken, en balans erin te vinden. Maar ik heb wel altijd moeite gehad met mensen die met dat zinnetje komen 'maar dat is mening' en dat zou dan je reinste flauwekul rechtvaardigen.
Je hebt gevoel en je hebt feiten, in mijn wereld is plaats voor beide. Maar heb inderdaad wel altijd sterk geneigd naar een meer objectieve inslag.
Als een stuk vervaardigd is vanuit briljant vakmanschap dan is dat zo, geen enkele mening kan daar iets aan veranderen.
Of je het wel of niet mooi vindt, het je aanspreekt, is iets anders.
Je hebt gevoel en je hebt feiten, in mijn wereld is plaats voor beide. Maar heb inderdaad wel altijd sterk geneigd naar een meer objectieve inslag.
Als een stuk vervaardigd is vanuit briljant vakmanschap dan is dat zo, geen enkele mening kan daar iets aan veranderen.
Of je het wel of niet mooi vindt, het je aanspreekt, is iets anders.
0
Sietse
geplaatst: 31 oktober 2014, 15:26 uur
Maar als wat je nu zegt inderdaad echt opgaat dan snap ik niet waarom je top 10 zo is, zoals deze is. Dit is er namelijk een waar als je er objectief naar kijkt muzikaal gewoon veel betere muziek kunt vinden.
En juist dat is iets wat op Subjectivisten gewoon minder belangrijk is. Het mag wel beoordeeld worden op de kwaliteit, maar het gaat vooral ook over wat de muziek met een persoon doet. Echter om ze dan meteen creeps te noemen?
Ik weet niet hoor, volgens mij is muziek nl. met name emotie. Als je dat volledig kunt uitschakelen...dat vind ik pas creepy.
En juist dat is iets wat op Subjectivisten gewoon minder belangrijk is. Het mag wel beoordeeld worden op de kwaliteit, maar het gaat vooral ook over wat de muziek met een persoon doet. Echter om ze dan meteen creeps te noemen?
Ik weet niet hoor, volgens mij is muziek nl. met name emotie. Als je dat volledig kunt uitschakelen...dat vind ik pas creepy.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 15:45 uur
Deranged schreef:
Ik probeer altijd de juiste afweging te maken, en balans erin te vinden. Maar ik heb wel altijd moeite gehad met mensen die met dat zinnetje komen 'maar dat is mening' en dat zou dan je reinste flauwekul rechtvaardigen.
Maar heb inderdaad wel altijd sterk geneigd naar een meer objectieve inslag.
Maar heb inderdaad wel altijd sterk geneigd naar een meer objectieve inslag.
Als je zoveel poeha aan je fiets hangt, vraag je er gewoon om gefalsifieerd te worden in dezen. Ik haak even aan bij Sietse: kijkend naar je toptien: de oudste entry is uit 1973 en de jongste is uit 1997. Objectief gezien houdt dat geen stand: alsof er daarvoor én daarna GEEN goede muziek zou zijn gemaakt. Dat is dus puur subjectivisme en jouw toelichting een drogreden.
* denotes required fields.