Overig / Algemeen / Vraag van de dag #2
zoeken in:
0
Misterfool
geplaatst: 24 mei 2017, 21:41 uur
Arrie schreef:
Ik vind het dan weer vervelend dat je (Luke) continu je berichten aanpast nadat je ze geplaatst hebt. Ik zie telkens achteraf dat je iets toegevoegd hebt aan een bericht waarop ik heb gereageerd.
Dat komt omdat ik niet de snelste schrijver ben en omdat ik probeer om helder en inzichtelijk te blijven. Qua natuur ben ik wat chaotisch en dat is niet altijd handig. Ik pas dan ook soms wat aan, al wil ik ook niet te veel aan de inhoud van het bericht veranderen.Ik vind het dan weer vervelend dat je (Luke) continu je berichten aanpast nadat je ze geplaatst hebt. Ik zie telkens achteraf dat je iets toegevoegd hebt aan een bericht waarop ik heb gereageerd.
0
geplaatst: 24 mei 2017, 21:44 uur
Onweerwolf schreef:
Ik merk echter wel dat als ik me op eigen initiatief ga verdiepen ik het vaak veel interessanter vind om iets te leren over sporters uit een land dat ver van me af staat.
Ik merk echter wel dat als ik me op eigen initiatief ga verdiepen ik het vaak veel interessanter vind om iets te leren over sporters uit een land dat ver van me af staat.
Omdat je het omgekeerde verwerpelijk vindt ...Compensatiegedrag dus.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 mei 2017, 21:50 uur
Als de media er voor kiest om bepaalde onderwerpen, of in dit geval sporters van een bepaalde nationaliteit, over te belichten en de rest laat voor wat het is dan lijkt het mij bijzonder logisch dat je zelf initiatief neemt om kennis te nemen van hetgeen wat je hierdoor hebt gemist als je daar in bent geïnteresseerd.
0
geplaatst: 24 mei 2017, 21:59 uur
Tsja, er zijn zat Nederlandse cultuur-aspecten die ik erg kan waarderen, maar dat heeft verder niets met nationalisme te maken. Ik waardeer ze niet omdat ze Nederlands zijn. Natuurlijk staat een groot deel van de Nederlandse cultuur wel dichtbij me, maar dat is omdat ik ermee opgegroeid ben.
Overigens geldt je opmerking over geld voor vrijwel de hele wereld, zeker de hele westerse wereld. Het zegt niets over Nederland, het zegt vooral heel veel over de aard van de mens.
Overigens geldt je opmerking over geld voor vrijwel de hele wereld, zeker de hele westerse wereld. Het zegt niets over Nederland, het zegt vooral heel veel over de aard van de mens.
0
geplaatst: 24 mei 2017, 22:01 uur
Ik heb de boel even wat opgeschoond hier, prima als het gaat over trots zijn op sporters, maar politiek is niet toegestaan. Ook haal ik het gevit tegen elkaar weg, houd het graag een beetje netjes a.u.b.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 mei 2017, 22:19 uur
Arrie schreef:
Het zegt niets over Nederland, het zegt vooral heel veel over de aard van de mens.
Het zegt niets over Nederland, het zegt vooral heel veel over de aard van de mens.
Jammer dat je eindigt met human nature, dat is het ultieme nietszeggende eindargument op een in mijn ogen sterke bijdrage in deze discussie.
Verder vind ik dit wel een interessante discussie, er valt genoeg te zeggen over de gemaaktheid van ons nationalisme - de natie-staat zelf is immers nog amper twee eeuwen oud. Ik zou het klassieke artikel van Benedict Anderson over imagined communities aanraden. Maar deze discussie gaat door dit onderwerp al snel richting politiek, en het topic zelf raakt een beetje uit het zicht, dus ik zou willen voorstellen dat iemand een andere vraag bedenkt.

0
Misterfool
geplaatst: 24 mei 2017, 22:23 uur
panjoe. Ik had me toch voorgenomen om dit jaar meer (buiten de leeslijst van mijn studie om) te lezen, dus ik pak die tip graag met beide handen aan. 

1
geplaatst: 24 mei 2017, 22:27 uur
Nouja, je hebt wel een punt, het op geld beluste karakter van de mens zal ook zeker vanuit de maatschappij voortkomen. Het was wat te snel getypt. Ik bedoelde vooral te zeggen dat het niet typisch Nederlands is dat alles om geld draait. Ik heb wel het idee dat in elke maatschappij waarin geld een belangrijke rol speelt er een vorm van hebberigheid ontstaat, maar ik moet zeggen: ik weet niet of die in Aziatische culturen bijvoorbeeld sterker of minder sterk is dan in westerse culturen.
0
geplaatst: 24 mei 2017, 22:40 uur
panjoe schreef:
Verder vind ik dit wel een interessante discussie, er valt genoeg te zeggen over de gemaaktheid van ons nationalisme - de natie-staat zelf is immers nog amper twee eeuwen oud.
(quote)
Verder vind ik dit wel een interessante discussie, er valt genoeg te zeggen over de gemaaktheid van ons nationalisme - de natie-staat zelf is immers nog amper twee eeuwen oud.
Op zich waar, maar is het idee van een eigen groep boven die van een ander stellen of je meer verwant voelen met een eigen groep dan met een andere groep niet iets dat door de gehele geschiedenis voorkomt?
Ik begrijp het ten dele maar hoe groter die groep, hoe minder logisch ik het vind. In Nederland is al zodanige diversiteit dat ik met iemand uit een dorpje uit Friesland misschien wel minder connectie kan vinden dan met iemand uit een middelgrote stad uit België of Duitsland. En Nederland is maar een klein landje. Plus dat de globalisering (o.a. het internet) ervoor zorgt dat alle culturen juist weer dichter bij elkaar komen. Het Engels als wereldtaal haalt voor een groot deel ook de taalbarrière weg die er vroeger was.
Maar verder is het nationalisme in sport heel erg een gevoel, en daar ben ik veel te rationeel voor ingesteld, geloof ik.
0
Misterfool
geplaatst: 24 mei 2017, 22:46 uur
Tsja, ik denk dat er wel degelijke rationele argumenten zijn voor een gevoel van nationalisme in de sport. De vraag is enkel of dat argumenten zijn waar jij het mee eens kan zijn. Ik vind het altijd wel wat makkelijk om dingen als enkel emotioneel weg te zetten, aangezien je daarmee aan voorbij gaat wat de redenen zijn voor een emotionele verbondenheid met een nationaal team.
1
Franck Maudit
geplaatst: 24 mei 2017, 22:54 uur
Misterfool schreef:
panjoe. Ik had me toch voorgenomen om dit jaar meer (buiten de leeslijst van mijn studie om) te lezen, dus ik pak die tip graag met beide handen aan.
Nou, ik heb jou ongeveer een jaar geleden een document gestuurd waarin Anderson wordt vermeld. De aangekaarte kwestie boeit jou kennelijk enorm. Ik zou zeggen: stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog lezen wil.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 mei 2017, 22:54 uur
Arrie schreef:
Op zich waar, maar is het idee van een eigen groep boven die van een ander stellen of je meer verwant voelen met een eigen groep dan met een andere groep niet iets dat door de gehele geschiedenis voorkomt?
Nee precies, maar zoals je zelf al aangeeft is de orde van grootte waarin en de manier waarop dat gebeurt heel erg afhankelijk van specifieke context. Daarom is het aard van de mens argument zo loos, zo constant en ahistorisch is zoiets nooit.
1
geplaatst: 25 mei 2017, 00:12 uur
Arrie schreef:
Waarom zou je voor je eigen land zijn als je het liedje niet kan waarderen en die van andere landen wel? Het is mij een raadsel.
Het is (voor mij) niet zo zwart-wit als Onweerwolf en jij het volgens mij zien. Ik support zeker niet bij voorbaat iemand omdat ik Nederlander ben. Met O'Gene bijvoorbeeld had ik ook weinig op, al vond ik het wel een slimme keuze. Ook als ik weinig op heb met een sport boeit het me weinig hoe de Nederlanders het doen Waarom zou je voor je eigen land zijn als je het liedje niet kan waarderen en die van andere landen wel? Het is mij een raadsel.
Maar als ik liefhebber van iets ben (in dit geval voetbal en vooral wielrennen) dan vind ik het leuk als een Nederlander het goed doet. Het voorbeeld dat jij geeft Dumoulin/Mollema vs. Nibali zal daar zeker mee te maken hebben. Je kent de Nederlandse sporters veel beter en hebt er daarom een beter beeld bij. Maar los daarvan ben ik vooral wielerliefhebber en dan vind ik het kijken leuker en spannender als - in dit geval Dumoulin - zo goed meedoet. Zo vind ik het ook leuk als een Nederlander het tijdens de olympische spelen goed doet, ook al heb ik de vier jaar ervoor nog nooit naar kleiduivenschieten gekeken. Heb jij dat dan helemaal niet?
De hele psyche erachter is interessant en het bespreken waard. Ik doe daar voor nu maar even niet aan mee, moe na een wedstrijd een Nederlands team aanmoedigen
.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2017, 01:00 uur
Edgar18 schreef:
Heb jij dat dan helemaal niet?
Heb jij dat dan helemaal niet?
Ik in ieder geval niet. Ik voel het niet en ik snap ook niet waarom een ander het wel voelt. Ik snap dat het gebeurt omdat het gewoonte is en mensen elkaar graag na-apen maar ik ben veel te rationeel voor dat soort dingen.
2
Hendrik68
geplaatst: 25 mei 2017, 09:31 uur
Ik ben precies als Edgar, maar Onweerwolf heeft natuurlijk wel gelijk. Nico Hulkenberg komt uit Emmerich spreekt uitstekend Nederlands, was in zijn jeugd heel veel in Nederland, maar heeft nauwelijks fans in Nederland, want ja, hij heeft een andere nationaliteit in zijn paspoort dan wij. Voor Verstappen die zo ongeveer nog nooit in Nederland gewoond heeft worden complete F1 vakanties georganiseerd. Vorige week zaten er tribunes vol voor hem in Barcelona om hem na 1 bocht te zien uitvallen. Als je op de verkeerde tribune zat zag je zelfs dat niet eens. Als Verstappen onder Belgische vlag had gereden, wat veel logischer was geweest, zou geen enkele Nederlander iets om Verstappen geven. Dat is best wel gek ja. Alleen omdat in het paspoort een andere nationaliteit vermeld staat. Maar toch zit ik vanmiddag aan de buis gekluisterd als Tom zijn roze trui moet verdedigen. Want ja Tom komt niet uit Lanaken en ook niet uit Bilzen, nee Tom komt uit ons eigen Maastricht. Want ze hebben toevallig ooit bepaald dat dat wormvormig aanhangsel aan Nederland toebehoort en omdat hij niet 100 meter verderop is geboren rukt het hele Nederlandse journaille massaal uit. Best wel bizar, maar als je overal bij na moet denken wordt het ook wel moeizaam allemaal en dus ben ik als een kind zo blij als Tom de Giro gaat winnen.
0
geplaatst: 25 mei 2017, 09:43 uur
Ohja, ook zoiets. Weinig mensen zijn over het algemeen geïnteresseerd in de F1, maar een Nederlander presteert goed en ineens kijkt men er massaal naar. Ik ga er een sport echt niet leuker van vinden.
En Edgar, om je vraag te beantwoorden: nee, het maakt me echt niks uit of de gouden medaille in het kleiduifschieten wordt gewonnen door een Nederlander, een Ghanees of een Vietnamees.
Het is wel zo dat ik door interviews en dergelijke sympathiek heb ontwikkeld voor Tom Dumoulin. Zoals gezegd gebeurt dat sneller voor een Nederlander doordat de media daar meer aandacht aan besteden. Dus ja, ik zou het wel leuk vinden als Dumoulin de Giro wint maar Mollema kan me dan weer weinig schelen.
En Edgar, om je vraag te beantwoorden: nee, het maakt me echt niks uit of de gouden medaille in het kleiduifschieten wordt gewonnen door een Nederlander, een Ghanees of een Vietnamees.
Het is wel zo dat ik door interviews en dergelijke sympathiek heb ontwikkeld voor Tom Dumoulin. Zoals gezegd gebeurt dat sneller voor een Nederlander doordat de media daar meer aandacht aan besteden. Dus ja, ik zou het wel leuk vinden als Dumoulin de Giro wint maar Mollema kan me dan weer weinig schelen.

1
geplaatst: 25 mei 2017, 09:56 uur
Arrie schreef:
Ohja, ook zoiets. Weinig mensen zijn over het algemeen geïnteresseerd in de F1, maar een Nederlander presteert goed en ineens kijkt men er massaal naar. Ik ga er een sport echt niet leuker van vinden.
Ha, dat ja. Mensen die ik nog nooit over F1 heb gehoord die opeens experts zijn.
Buiten dat, support ik heel snel Nederlanders in sporten die ik wél leuk vindt. Zeker in het schaatsen (ja, lekker makkelijk) en het wielrennen. Mooi ook dat in deze Giro de leukere Nederlandse klassementsrenners meedoen. Zo'n Mollema, zoals boven aangehaald, vind ik een ontzettend leuke renner. Hij heeft eigenlijk net niet dat beetje extra voor de absolute top (nl. winnen grote ronde of etappe), maar compenseert dat ruimschoots door zijn vechtlust en dat verbeten aanklampen wat hij de ganse tijd doet. Fijne bijkomstigheid dat ie ook nog een Nederlander is.
1
geplaatst: 25 mei 2017, 10:05 uur
Ataloona schreef:
. Zo'n Mollema, zoals boven aangehaald, vind ik een ontzettend leuke renner. Hij heeft eigenlijk net niet dat beetje extra voor de absolute top (nl. winnen grote ronde of etappe), maar compenseert dat ruimschoots door zijn vechtlust en dat verbeten aanklampen wat hij de ganse tijd doet. Fijne bijkomstigheid dat ie ook nog een Nederlander is.
. Zo'n Mollema, zoals boven aangehaald, vind ik een ontzettend leuke renner. Hij heeft eigenlijk net niet dat beetje extra voor de absolute top (nl. winnen grote ronde of etappe), maar compenseert dat ruimschoots door zijn vechtlust en dat verbeten aanklampen wat hij de ganse tijd doet. Fijne bijkomstigheid dat ie ook nog een Nederlander is.
Ook zo, die kan nog helemaal stuk gaan voor een 5e plek, ook nooit geen gekkigheid of naar andere wijzen bij Mollema
0
Hendrik68
geplaatst: 27 mei 2017, 18:35 uur
Ataloona schreef:
Ha, dat ja. Mensen die ik nog nooit over F1 heb gehoord die opeens experts zijn.
Alsof ik me aangesproken zo moeten voelen. Doe ik lekker niet Ha, dat ja. Mensen die ik nog nooit over F1 heb gehoord die opeens experts zijn.
. Heb F1 altijd leuk gevonden, maar op den duur werd het wat saai en goed beschouwd is het dat heel vaak nog steeds. Dan is de aanwezigheid van een Hollander, die dus nooit in Nederland gewoond heeft wel een trigger om het weer meer te gaan volgen. F1 is zo'n sport waarbij de aanwezigheid van Nederlanders invloed heeft op mijn aandacht. Er zijn ook sporten waarbij Nederlanders nog zo goed kunnen zijn , maar dan interesseert het me nog niks. Globaal alle zaalsporten zijn dat. Al wordt Nederland ooit olympisch kampioen basketball, het zal me jeuken. Stomme sporten blijven stom. Er zijn ook sporten die ik altijd volg ongeacht de aanwezigheid van Nederlanders. Dat zijn wielrennen, voetbal (hoewel steeds minder), honkbal en American Football.
1
geplaatst: 27 mei 2017, 18:43 uur
Haha, Hendrik68; Ik geloof je direct op je woord. Doelde vooral op mensen uit mijn (fysieke) omgeving 

0
geplaatst: 27 mei 2017, 19:36 uur
Nieuwe vraag dan maar, ééntje waar je alle kanten mee uit kunt:
Welke artiest heeft je eigenlijk nog nooit teleurgesteld?
0
geplaatst: 27 mei 2017, 19:51 uur
- Morthûl: Autechre.
0
geplaatst: 27 mei 2017, 20:03 uur
- Edgar18: Otis Redding
0
Hendrik68
geplaatst: 27 mei 2017, 20:20 uur
- Hendrik68: Bob Dylan, Junior Kimbrough, John Fullbright, Townes van Zandt, Drive-By Truckers, Patterson Hood, Ralph de Jongh, Daniel Lohues, Charles Caldwell en verder iedereen die ik vergeten ben. O ja, Racey.
- Hendrik68: Bob Dylan, Junior Kimbrough, John Fullbright, Townes van Zandt, Drive-By Truckers, Patterson Hood, Ralph de Jongh, Daniel Lohues, Charles Caldwell en verder iedereen die ik vergeten ben. O ja, Racey.
0
geplaatst: 27 mei 2017, 20:28 uur
- crosskip: Primordial, Kanye West
0
geplaatst: 27 mei 2017, 20:29 uur
- ArthurDZ: Van artiesten die nu nog actief zijn en me dus nog kunnen teleurstellen maar dat tot nog toe niet hebben gedaan, schieten me er vier te binnen: Nick Cave, Tom Waits, Kanye West en Kendrick Lamar. Van hen vind ik elke plaat goed. Bruce en U2 (ja, echt!) zaten tot hun beider laatste platen ook in dit rijtje. Ik heb er echter vertrouwen in dat ze zich met hun volgende worpen gaan revancheren.
- ArthurDZ: Van artiesten die nu nog actief zijn en me dus nog kunnen teleurstellen maar dat tot nog toe niet hebben gedaan, schieten me er vier te binnen: Nick Cave, Tom Waits, Kanye West en Kendrick Lamar. Van hen vind ik elke plaat goed. Bruce en U2 (ja, echt!) zaten tot hun beider laatste platen ook in dit rijtje. Ik heb er echter vertrouwen in dat ze zich met hun volgende worpen gaan revancheren.
0
geplaatst: 27 mei 2017, 20:50 uur
Dus gewoon ontkennen dat ie Nocturama heeft uitgebracht? =p Anders had ie er bij mij ook bijgestaan.
1
geplaatst: 27 mei 2017, 20:54 uur
crosskip schreef:
Dus gewoon ontkennen dat ie Nocturama heeft uitgebracht? =p Anders had ie er bij mij ook bijgestaan.
(quote)
Gelukkig voor zijn positie in dit rijtje, maar die ken ik dus nog niet. Hij heeft me er dus ook nog niet mee kunnen teleurstellen.

0
geplaatst: 27 mei 2017, 20:54 uur
- Don Cappuccino: Deftones
- Don Cappuccino: Deftones
1
geplaatst: 27 mei 2017, 20:56 uur
ArthurDZ schreef:
Gelukkig voor zijn positie in dit rijtje, maar die ken ik dus nog niet. Hij heeft me er dus ook nog niet mee kunnen teleurstellen.
(quote)
Gewoon bij dit nummer houden en de rest overslaan

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.