MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pukkelpop (België)

zoeken in:
Zeer terechte kritiek imo van een collega-organisator:

Hoe kon Pukkelop zo zijn hand overspelen?
Op 11 mei kondigde Pukkelpop organisator Chokri Mahassine triomfantelijk aan dat Pukkelpop dit jaar zou doorgaan op volle capaciteit (66.000 bezoekers per dag). Op dat moment was er nog een lockdown light in de culturele sector. De culturele sector had zopas vernomen dat activiteiten tot maximum 50 personen in openlucht terug mogelijk waren. Op 9 juni werd dit vervolgens maximum 400, vanaf 1 juli maximum 2500 personen buiten.
Vele organisatoren en cultuurhuizen gingen met deze beperkte capaciteiten aan de slag, Ikzelf met Democrazy op DOK aan cap. 330 en in OLT Rivierenhof op cap. 1100 personen. Dit was al een enorme vooruitang ten aanzien van 2020. Geen gemakkelijke opgave evenwel. We hadden het zomerseizoen 2021 al lang op voorhand in kaart gebracht en hadden daarbij ook geambieerd om vroeger te starten (scenario A sprak dan al van mei). Soit, beter laat dan nooit: op de basis van de ervaring en kennis 2020 slaagden velen er in om goede programma’s en producties neer te zetten (Gent Jazz, nieuwe initiatieven Veld en Dokrijk in Antwerpen, Botaniek in Mechelen, Parklife Werchter, …). Allemaal ook realistische activiteiten in overeenstemming en aangepast aan de normeringen en verwachte evoluties. Want elke organisatie in deze Corona tijden is dansen op een instabiel koord: regelgeving kan wijzigen als gevolg van de cijfers, ministeriële besluiten komen eigenlijk steevast te laat om goed te kunnen voorbereiden. Dit is geen verwijt naar de overheid, het kadert gewoon de moeilijke werkomstandigheden.
Er was dan ook initieel niet echt veel positieve respons vanuit de sector op de wel heel erg optimistische uitlatingen van Chokri Mahassine. Eerder ongeloof en verbazing over dit staaltje uitgesproken voluntarisme. Zelfs Jambon gaf in de VRT studio schoorvoetend toe dat volgens de filosofie van het buitenplan grootschalige festivals aan het einde van de zomer mogelijk zouden worden. Maar zelfs de politiek had niet meteen op zo’n enthoesiaste reactie gerekend.
Pukkelpop ging vervolgens van start met alle voorbereidingen. Ticketing werd gelanceerd, die voorspoedig van start ging, maar toch ook al na enige tijd wat stokte. Die 85% verkochte combo tickets ging toch niet naar de verwachte 100%. Er werd een line up aangekondigd. Zonder meer de meest interessante van de hele zomer. Maar dat was Pukkelpop aan haar status verplicht. Maar toch, faut le faire.
Maar de twijfels bleven. Belgische boekers en managements die hun beste, bekendste en meest vooraanstaande bands op het festival hadden staan, kregen nauwelijks of geen antwoord over de stand van zaken. Er was onduidelijkheid of die tours van die buitenlandse artiesten wel zouden doorgaan om de eenvoudige reden dat de andere grote festivals in het buitenland met dezelfde line up ook in heel onzeker vaarwater beland waren. Om dezelfde feiten als bij ons: een combinatie van streng overheidsbeleid en stijgende besmettingscijfers.
En dan was er de spreekwoordelijke bom van afgelopen vrijdag. Het festival laat weten dat als gevolg van de ‘veranderde geldigheidsduur van de Coronatests’ het festival niet kan plaatsvinden.
Nu, kort door de bocht van mijn kant en ik wil de laatste zijn om college organisatoren te bekritiseren want ze verdienen alle steun in deze moeilijke tijden: dit is echt wel een al te gemakkelijke uitleg vanwege Pukkelpop.
Want:
-Had Chokri Mahassine op 11 mei niet al te voorbarig georakeld over zijn festival op fullcapacity?
-Had hij niet beter wat meer nagedacht en een aantal scenario’s aan het licht gehouden: minder dagen, beperkte capaciteit, andere communicatie en een realistisch stappenplan?
-Had hij op dat moment niet meer aandacht kunnen besteden aan de mogelijke obstakels op vlak van testing en toegang?
-Had hij nu echt gehoopt met zijn laatste (politieke) demarche deze week toen hij de opbouwwerken en de ticketing stilllegde, iets te kunnen veranderen aan de geldigheidstermijnen van zowel PCR als antigen testen?
-Dacht hij dus echt dat hij God in Frankrijk was?
Er moet wel een enorme stress en druk op de schouders van Pukkepop zijn gelegd, zowel door buitenlandse managements en agents die de grote artiesten vertegenwoordigen als door de Belgische politici, met name Vandenbroucke die deze week de puntjes op de I zette. Daar kunnen we in komen en er zal ook wel hartstochtelijk en met veel inzet aan dit festival gewerkt zijn.
Maar toch, Chokri Mahassine heeft in deze een verpletterende verantwoordelijkheid te dragen:
-Hij heeft 1 van de belangrijkse zomerfestival op drijfzand gebouwd en hierin de volledige industrie meegetrokken: bands, bookers, managements en technici. Ieder van deze heeft zijn/haar zomer afgestemd op Pukkelpop: zowel qua tijd als engagement en last but not least inkomsten. Pukkelpop had met vele Belgische acts een exclusiviteitsdeal afgesloten waardoor ze deze zomer niet of beperkt op andere plaatsen konden spelen. En nu staan ze met lege handen. Voor de meesten is er geen alternatief deze zomer.
-Iedereen had uitgekeken naar deze editie omdat ze als model had kunnen dienen voor de collega organisatoren. Want als Pukkelpop het kan, kunnen wij het ook. Nu is het helaas: wat wij doen, doen we beter dan Pukkkelpop.
Het grootste slachtoffer van dit debacle is niet Pukkelpop zelf. Wel onze voltallige muziekindustrie en vooral de artiesten. En last but not least het publiek dat hier zeker naar uitgekeken heeft.
Maar laat me in deze ten slotte zeer duidelijk zijn: Pukkelpop heeft zich anno 2021 geen fijne college getoond, was cavalier seul in het beste geval en zo bleek op het einde Don Quixote.
Nederigheid is hier op zijn plaats en respect voor al zij die deze zomer wel overeind blijven.
Eric Smout
Coordinator Muziekclub Democrazy
Programmator OLT Rivierenhof

metalfist schreef:
Ik ben niet op de hoogte van de exacte details maar hier ga je denk ik wel een beetje kort door de bocht Gretz. Het is de overheid die een paar dagen geleden heeft besloten om de geldigheidsduur van zo'n test te halveren waardoor er dus onverwachts veel meer getest zal moeten worden. Kun je er in België vanuit gaan dat de regels van de ene dag op de andere dag kunnen wijzigen? Absoluut, maar ik begrijp de frustratie wel.

Ik zou willen dat de organisatie weinig te verwijten valt, maar het lijkt er toch helaas op dat de officiële reden van afzegging, het aangescherpte testbeleid, een dekmantel is om groter falen te verhullen. Feit is dat de organisatie véél beter voorbereid had moeten zijn op belangrijke zaken die nog zouden kunnen wijzigen. Het is ook overduidelijk dat ze maar met 1 scenario werkten, ook niet zo verstandig in deze tijd.

Andere kleinere festivals, buitenevenementen en concertzalen lijken veel beter te anticiperen op de grote onzekerheden die er in deze Coronatijd zijn. Lees het bovenstaande bericht maar even door. Ook schandalig dat de PKP-organisatie dus exclusiviteitscontracten heeft opgelegd aan artiesten terwijl het festival niet meer is dan een luchtkasteel. Dan benadeel je niet alleen de 10.000 bezoekers die een kaartje hadden gekocht en het weekend vrij hebben gehouden, maar ook de artiesten die al 1,5 jaar weinig inkomsten hebben.

En zie ook het stuk in De Morgen in aanvulling op de post van Smout.

Langs de andere kant kon ik me ook echt met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat Pukkelpop effectief ging doorgaan en ben ik toch ergens blij (al klinkt dat wrang) dat de stekker er is uitgetrokken. Zeker met de huidige situatie is dat gewoon geen goed idee

Met de wetenschap dat het EXIT Festival in Servië een paar weken geleden veilig (lees: geen besmettingen) heeft plaatsgevonden met een streng en duidelijk testbeleid denk ik zelf dat er nog steeds voldoende mogelijkheden waren geweest om een festival van deze omvang veilig te organiseren. Zeker gezien de hoge vaccinatiegraad in augustus. Maar dan moet je je teststructuur wel volledig op orde hebben. Chokri Mahassine is er blijkbaar hoogmoedig vanuit gegaan dat de pandemie medio augustus wel achter de rug zou zijn en dat er nauwelijks meer getest hoefde te worden.

Toen ik dat bericht initieel schreef was die post van de organisator van het OLT er nog niet, of was die op zijn minst nog niet tot bij mij geraakt. Ik heb het gisteren ook gelezen en het lijkt er inderdaad op dat Chokri zijn hand heeft overspeeld. Dat van die exclusiviteitscontracten is dan ook vreselijk degoutant en vooral inderdaad weer een slag in het gezicht van de muzikant.

Dat het in een ander land wel goed kan gaan vind ik geen geldige reden trouwens, als er nu 1 ding is dat we ondertussen hebben geleerd is dat het per land echt wel hard kan verschillen. Zie maar naar het verschil Belgie/Nederland. Ik weet niet hoe de situatie in Servië was op dat moment maar gevoelsmatig vond ik het als Belg zijnde echt geen goed idee om Pukkelpop in deze hoedanigheid te organiseren.

Wat een matige/magere line up zeg er es wat van Gretz dit jaar...

Charlotte De Witte en Oscar & The Wolf headliners, wat een grap.

Dit is natuurlijk altijd persoonlijk, maar zelf ga ik nooit voor de headliners op Pukkelpop. Deze zijn meestal matig. Daarvoor kan je beter naar Rock Werchter gaan en zelfs dan zijn dit meestal de typische headliners. Pukkelpop staat bekend voor zijn alternatievere line-up en daar ben ik best tevreden van deze keer.

De kleinere namen zijn juist verrassend goed, zeker op elektronica-vlak hebben ze bijna alle interessante nieuwere artiesten kunnen strikken.

Maar ook grotere namen zoals Little Simz, Gabriels, Tom Misch, King Gizzard & The Lizard Wizard BadBadNoGood, zijn verrassend.

Lang geleden dat ik nog zo'n diverse alternatieve goeie line-up zag met artiesten die ik nog niet eerder heb kunnen gaan bekijken/beluisteren.

Wel jammer dat Beach House niet van de partij is.

Johnny Marr schreef:
Wat een matige/magere line up zeg er es wat van Gretz dit jaar...

Het zal nooit meer zo goed worden als het gezegende jaar 2019

Vrijwel net zoveel brol op het affiche als daadwerkelijke toppers

En wie heeft bedacht dat Bright Eyes op PKP wel een goed idee zou zijn?

2019 For real? Ik zit toch nog op het juiste forum. Dat jaar was zeer zwak.

Het meest legendarische jaar blijft natuurlijk 2011, dat jammer genoeg abrupt eindigde

Wie hadden jullie dan gehoopt/verwacht?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:43 uur

geplaatst: vandaag om 15:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.