MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Rock Werchter

zoeken in:
Sinds vanmiddag weer thuis na 5 dagen in de Belgische blubber te hebben vertoeft. Wel genoeg goede optredens gezien, verslagje volgt nog wel. Kan al verklappen dat ik Kensington heb gemeden en naar Savages ben geweest .

JDS
Mogelijke headliners:
Metallica / Pearl Jam / Greenday / Coldplay / Linkin Park

Coldplay zie ik nu niet echt meer gebeuren, die treden een week eerder twee dagen na elkaar op in het Koning Boudewijnstadion in Brussel...

Mindscapes schreef:
Coldplay zie ik nu niet echt meer gebeuren, die treden een week eerder twee dagen na elkaar op in het Koning Boudewijnstadion in Brussel...

Qua niveau Werchter definitief ontstegen, bedoel je...

+ Radiohead
+ System Of A Down

Spijtig dat System of a Down dit jaar Werchter aandoet en niet GMM. Graspopgangers kijken er al jaren naar uit en als puntje bij paaltje komt, pikt de Schuer ze gewoon in voor een festival waar de totale beleving toch een pak minder zal zijn.

dumb_helicopter schreef:
Spijtig dat System of a Down dit jaar Werchter aandoet en niet GMM. Graspopgangers kijken er al jaren naar uit en als puntje bij paaltje komt, pikt de Schuer ze gewoon in voor een festival waar de totale beleving toch een pak minder zal zijn.

System of a Down staat op 16 juni al op Nova Rock en op 17 juni op Impact in Krakow en speelt nooit 3 dagen achter elkaar. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat Werchter hierin de schuldige is wanneer er veel meer oorzaken kunnen zijn waarom ze niet op GMM staan. Wat dat betreft mag het zeikende Graspop-publiek blij zijn dat ze deze band volgend jaar kunnen zien in Belgie.

Met Radiohead en SOAD ziet dat er al niet slecht uit!

Arcade Fire, Radiohead en Foo Fighters. Ondergetekende koopt zijn tickets vandaag!

+ Kings of Leon
+ Blink-182

Er zijn ook al headliners voor de 'kleine' Werchterfestivals. Robbie Williams op Werchter Boutique en Guns n' Roses (met Slash!) naar TW Classic.

Williams zegt me niet veel, maar GnR met Slash erbij zeker wel. Benieuwd wie de rest van de affiche zal vullen. De enige naam die in mijn opkomt is Kiss. Die toeren volgende jaar in Europa.

Nog tips (buiten de usual suspects natuurlijk) van bands die ik zou moeten zien op RW'17?
Line up - Rock Werchter 2017 - rockwerchter.be

Casartelli (moderator)
Ene Kaleo (wie?) kan om gezondheidsredenen niet komen. Ze hebben ook al een vervangend bandje gevonden dat net een nieuw album uit heeft... ene Slowdive

He, wat vervelend nou

nou, goed nieuws!!

Voor het eerst 2 dagen naar Werchter. Wel donderdag en zondag. Ben geen 16 meer.

Dit is ongeveer mijn planning, al kan het de dag zelf wel verschuiven:

Donderdag

13:00 - 13:40 Tout Va Bien Barn
15:00 - 16:00 Savages Main Stage
17:35 - 18:35 Agnes Obel Barn
19:35 - 20:45 Lorde Barn
20:50 - 22:20 Arcade Fire Main Stage
23:10 - 00:40 Kings Of Leon Main Stage

Zondag

16:30 - 17:30 The Kills Main Stage
17:55 - 18:55 Rag'n'Bone Man Barn
18:55 - 19:55 Warpaint Klub C
20:15 - 21:30 Alt-J Main Stage
22:30 - 01:00 Foo Fighters Main Stage

Agnes Obel had pas goeie kritieken op Best Kept Secret. Warpaint al 2 keer live gezien en mogen van mij op het hoofdpodium (al zijn ze in de Klub best wel geschikt). En een herkansing voor Foo Fighters die vorige keer vervangen werden door Faith No More omdat Dave Grohl in de plaaster zat.

Casartelli (moderator)
Lekker weertje vanochtend...

Donderdag: zesde metaal, mark lanegan band en arcade fire stelden niet teleur. Kings of Leon verrassend leuk. Savages vooral luid. Imagine dragons dieptepunt

Vrijdag: mager begin waarin wel Slowdive boeit en nathaniel rateliff and the night sweats (nooit van gehoord) verrassen. Future islands en vooral royal blood laten me koud en ook voor white lies is een uur wel wat lang. Pretenders en radiohead zijn dan weer het beste tot nu toe.

Casartelli (moderator)
Zaterdag: wegens slecht weer en matig programma pas laat die kant op. Jimmy eat world voor twee nummers wel ok. Milky chance een fijn alternatief voor blink 182 die met linkin park strijdt om de bokaal slechtste band tot nu toe. System of a down dan weer een onverwacht hoogtepunt, waarna het ook best fijne bonobo nauwelijks tot zijn recht kan komen

Casartelli (moderator)
Zondag: Dropkick Murphys zijn natuurlijk een festivalband pur sang en stelden niet teleur. Volgende mainstage bands The Kills en The Lumineers vond ik vrij saaie rockbands, gelukkig kon tussendoor Benjamin Clementine bewonderd worden in KluB C. Mooie stem, aardige liedjes, goede omlijsting en misschien iets te veel uitnodiging tot publieksparticipatie. Warpaint klonk van buitenaf wel ok en naar ik begreep van degenen die wel naar binnen gingen was het van buitenaf ook meteen optimaal. Alt-J was het hoogtepunt van de dag (al ligt er qua podiumpresentatie / visuals nog ruimte voor ontwikkeling). Foo Fighters duidelijk publieksfavoriet. Na een wat chagrijnige start raakte ik gaandeweg het optreden wel wat meer betrokken, maar echt hooglijk boeien wilden zij me toch niet.

Waren er eigenlijk nog andere MuMe'ers?

Casartelli schreef:
Waren er eigenlijk nog andere MuMe'ers?

Ik was er enkel de donderdag, en heb ook maar 2,5 optreden gezien.

Lorde maakte grote indruk. Geweldige alleskunner die nog veel groter gaat worden dan ze nu al is als popster. Taylor Swift kan haar borst echt natmaken nu. Gelukkig zie ik haar in oktober weer.

Arcade Fire was net als 2 weken terug op BKS in absolute topvorm! Enorm genoten weer van deze magistrale liveband. Overall wel een iets mindere ervaring dan de vorige keer dat ik ze zag, omdat het enthousiasme bij een deel van het publiek een beetje ontbrak en het is dus niet één groot feest werd. Ook kregen ze 20 min. minder omdat ze slechts als 'voorprogramma' dienden van Kings of Leon. Gemiste kans Werchter!

King of Leon. Gezien tot en met Use Somebody, iets meer dan een half uur. Klonk allemaal wel OK en goed uitgevoerd, maar waar is de publieksinteractie? Van een headliner mag je toch wel iets meer verwachten.

Casartelli (moderator)
Ah, dus die Canadese vlag voorin was wel van jou!

Lorde zal tijdens ons avondeten geweest zijn... de wat lauwe belangstelling voor Arcade Fire verbaasde mij ook wel wat. Vind verder ook niet elk van hun nummers even sterk, maar live was het zonder meer in orde. Dat Kings of Leon de hoofdact van de dag was, werd door de omvang van de belangstelling toch wel behoorlijk onderschreven (al was het waarschijnlijk wel de kleinste van de vier hoofdacts, te oordelen naar het gemak waarmee ik mijn gezelschap, dat ter hoogte van de krantenkiosk stond, weer terugvond).

Casartelli schreef:
Ah, dus die Canadese vlag voorin was wel van jou!

Nee, ik had m'n vlag in de auto laten liggen omdat ik anders nog later zou zijn. Ik grapte er nog wel over tegen een vriend dat iemand m'n vlag had gejat. Zelf stond wat verder achterin/midden in het voorvak. Maar die vlaggenist was vast iemand die ofwel geïnspireerd was door de video van BKS of een echte Canadees. Al viel me op dat bij het optreden op Pinkpop in 2014 ook al een Canadese vlag aanwezig was.

Casartelli schreef:

Lorde zal tijdens ons avondeten geweest zijn... de wat lauwe belangstelling voor Arcade Fire verbaasde mij ook wel wat. Vind verder ook niet elk van hun nummers even sterk, maar live was het zonder meer in orde. Dat Kings of Leon de hoofdact van de dag was, werd door de omvang van de belangstelling toch wel behoorlijk onderschreven (al was het waarschijnlijk wel de kleinste van de vier hoofdacts, te oordelen naar het gemak waarmee ik mijn gezelschap, dat ter hoogte van de krantenkiosk stond, weer terugvond).

Tsja, Werchter-publiek. De meeste bezoekers hebben KoL intussen al wel meerdere keren gezien, aangezien ze in iets van 10 jaar 7 keer hebben opgetreden. Behalve de 3 grote hits hebben ze niets te bieden wat het hele veld in beweging kan brengen. Arcade Fire zal inderdaad ook in België niet mainstream genoeg zijn om door tienduizenden mensen te worden herkend.

Casartelli schreef:
en misschien iets te veel uitnodiging tot publieksparticipatie.
Als ik iets niet voor me zie bij hem is het wel publieksparticipatie. Ik las het elders op het forum ook al een keer pasgeleden. Ik ben heel benieuwd hoe het later dit jaar in De Doelen gaat zijn. Een compleet andere Clementine dan de vorige keren dat ik hem zag?

Gretz schreef:
Overall wel een iets mindere ervaring dan de vorige keer dat ik ze zag, omdat het enthousiasme bij een deel van het publiek een beetje ontbrak en het is dus niet één groot feest werd.
Ik zag dat ze ook wat minder nummers speelden, onder andere het geniale Intervention ontbrak in België.

Casartelli (moderator)
Edgar18 schreef:
Als ik iets niet voor me zie bij hem is het wel publieksparticipatie. Ik las het elders op het forum ook al een keer pasgeleden. Ik ben heel benieuwd hoe het later dit jaar in De Doelen gaat zijn. Een compleet andere Clementine dan de vorige keren dat ik hem zag?
Hij liet het publiek het refrein van Condolence zingen... dus niet "and now sing along", maar echt een voor een aanleren van de regels... en nog maar eens... en nog maar eens...

Tja, als je niet beter weet is het (op grond van dat optreden) gewoon een pretty boy. Met een verdomd goede stem, dat dan toch sowieso.

Alleen vrijdag geweest, Slowdive stond ongelukkig geprogrammeerd natuurlijk maar was toch weer onder de indruk. Verder aangename optredens gezien van Maggie Rogers, White Lies en Royal Blood. James Blake verwachtte ik niet al teveel van, vreesde wat saaiheid maar viel reuze mee, vond het echt voor mij persoonlijk een openbaring wat hem betreft. Radiohead was natuurlijk het ultieme hoogtepunt van de dag, denk niet dat ik in de 20 jaar dat ik naar festivals ga ooit een sterker festivaloptreden gezien heb.

Ik ben zaterdag een dagje geweest. Al voor de deuren van het festivalterrein opengingen stonden we aan de ingang, dus goed op tijd voor Tash Sultana waar ik wel benieuwd naar was. Een optreden van een halfuur waarin ze alles uit de kast haalde. Stond ze daar wat te huppelen aan haar pedalen om loops op te nemen en voor effecten te zorgen of weet ik veel wat allemaal. Nog nooit een zanger(es) zo zijn/haar voeten zien gebruiken tijdens een optreden. En op een ander moment zat ze op haar knieën een loeiharde gitaarsolo op het publiek af te vuren. Ook haar stemgeluid ging verschillende kanten op. Het leek wel een eenvrouwsjamsessie, aan echte songs schrijven moet ze nog wat werken, al is Jungle wel een topnummer. Het klonk niet allemaal even goed maar het was zeker genietbaar en Tash Sultana liet alleszins zien dat ze heel wat in haar mars heeft.

Dan naar de Main Stage om het Zweedse Blues Pills te zien. Wat ik op voorhand van de band geluisterd had, deed me denken aan een band die ik erg goed vind (The Last Internationale) dus ik had er wel zin in. De zangeres heeft een straffe stem, al vond ik het live iets minder indrukwekkend dan ik had verwacht. Al bij al een prima optreden met het poppy Lady In Gold en het rauwere High Class Woman als beste nummers.

Tussen 15u en 17u was er niets dat me interesseerde dus ben ik met vrienden de wei wat rondgewandeld, zagen een stukje van Goe Vur In Den Otto op The Brewery Stage om uiteindelijk toch bij een echt optreden te belanden. Achteraan in de tent volgden we een stuk van Sohn, waar ik weinig over te zeggen heb. Niet goed, niet slecht.

Dan was het tijd om Charli XCX te zien. Wat catchy poptunes waren welkom ter afwisseling op deze dag waar het vooral om rockbands draaide. Waar Tash Sultana in de Klub C tent een paar uur eerder nog het betere voetenwerk bracht, liet Charli XCX ons genieten van het betere (blote) benenwerk. In een weinigverhullende outfit (of moest die verhullen dat ook haar muziek weinig om het lijf had?) danste en sprong ze vol overgave en zorgde ze voor een feestje waarbij vooral een jong publiek uit haar dak ging. Het is geen muziek die veel mensen over pakweg 20 jaar nog zullen luisteren, maar ze heeft wel een paar goeie songs (I Love It en Boom Clap op kop) en haar enthousiasme maakte het wel aanstekelijk.

Vanaf dan bleef ik in de buurt van de Main Stage. Eerst voor Blink-182, wel een bekende band maar ik ken er eigenlijk maar een drietal nummers van. Die hitjes waren wel leuk, het was een behoorlijk optreden maar toch een beetje tegenvallend. De hoogdagen van Blink-182 liggen ook al wel een tijdje achter ons en de band leek een beetje uitgeblust.

System of a Down was daarentegen in topvorm. Ik had er nochtans een beetje schrik voor want op de stream die ik zag van hun optreden op Pinkpop vond ik ze niet echt overtuigend en ik las in sommige comments dat Serj zijn stem niet meer zo goed als vroeger is, maar dat viel heel goed mee zaterdag. Het geluid zat goed en Serj was goed bij stem. Van snoeiharde metal naar trage, zachtere stukken, van maatschappijkritische teksten naar grappige onzin. Het was een heel afwisselend concert dat hoewel ik een heel aantal nummers niet kende over de hele lengte bleef boeien. Het publiek reageerde ook heel enthousiast. Iets te enthousiast soms, zo kreeg ik plots in een voet van een crowdsurfende jongedame in mijn nek en was ik net niet snel genoeg omgedraaid of gewoon niet sterk genoeg om ze omhoog te houden waardoor ze half op mijn gezicht viel en mijn bril tegen mijn neus plette waardoor ik nu een kleine snee in mijn neus heb. Het publiek was echt dolenthousiast en verschillende moshpits werden geopend. De bandleden stonden regelmatig te grijzen, ik denk dat ze wel beseften dat ze goed bezig waren en zelfs wat onder de indruk waren van de respons. "The best crowd of this tour" zei de band na afloop. Dat zeggen wel meer artiesten, maar ik denk dat iedereen het geloofde. Een band moet dat toch één keer menen en het zou heel goed kunnen dat dat zaterdag het geval was.

Dan Linkin Park, de hoofdreden om voor zaterdag te kiezen. En daar hebben we geen spijt van gekregen! Niet alle nummers waren top (zeker de nieuwe niet), maar al bij al was het een heerlijke mix van goeie ouwe nu-metal, rocksongs, elektronisch getinte popsongs en meer gevoelige nummers. Een veelzijdige set met veel hits en een band die vol passie en energie hun muziek bracht, een gedroomde headliner dus. Zeker de finale was fenomenaal met onder meer In the End, Numb en Faint. Op Muse na denk ik niet dat ik ooit zoveel meegezongen heb op een concert. Ik zou nog kunnen doorgaan, maar ik heb ondertussen al wel meer dan genoeg geschreven.

Enkel donderdag en zondag geweest dit jaar. Maar kan me voorstellen dat Arcade Fire en Foo Fighters alleszins 2 van de hoogtepunten van deze editie waren. Verder ook positief verrast door Cage The Elephant, zeker een leuke liveband.
KoL voldeed aan de (eerlijk gezegd niet al te hoge) verwachtingen en speelt gewoon strak, zonder al te veel poespas. Alt-J was oké, maar ook niet meer dan dat. In vergelijking met hun fantastische optreden van een paar jaar geleden in de tent viel het zonder meer een pak tegen. Het werkt niet zo goed op mainstage en al zeker niet als de leadzanger 4x niet weet welk nummer te beginnen.
Overall een goeie 2 dagen, maar daar hebben vooral Arcade Fire en Foo Fighters voor gezorgd.
Het publiek daarentegen is toch wel eerder een makke bedoening. Zeker bij AF mocht er een pak meer ambiance zijn. De zatte Nederlander naast mij die stond te wachten op KoL en AF een "saaie bedoening" vond hielp uiteraard niet. De dronkemansversie van "Crawl" zingen terwijl ik probeer te luisteren naar Creature Comfort was ongelooflijk vervelend, maar ik veronderstel dat hij het goed bedoelde

Casartelli (moderator)
Screenager schreef:
Alt-J was oké, maar ook niet meer dan dat. In vergelijking met hun fantastische optreden van een paar jaar geleden in de tent viel het zonder meer een pak tegen. Het werkt niet zo goed op mainstage en al zeker niet als de leadzanger 4x niet weet welk nummer te beginnen.
Dat laatste was wel suf inderdaad, al had ik zelf eerder de neiging het onder het kopje 'schattig' te vatten. Verder geloof ik dat ik niet zo gevoelig ben voor de negatieve invloeden van een weinig interactieve of levendige podiumperformance, als ik de muziek verder maar goed vind. Het omgekeerde, positieve geval kwam wel een paar keer voor (System of a Down, Foo Fighters).

Screenager schreef:
Alt-J was oké, maar ook niet meer dan dat. In vergelijking met hun fantastische optreden van een paar jaar geleden in de tent viel het zonder meer een pak tegen. Het werkt niet zo goed op mainstage en al zeker niet als de leadzanger 4x niet weet welk nummer te beginnen.
Ja Alt J is een tentband. Die krijgen je mee een fijne vibe in een warme zweterige tent waarvoor je in een soort trance raakt en de muziek tegen de doeken van de tent/Barn resoneert. Op een veld fade het teveel weg om je echt te kunnen pakken. Je verliest de onbeschermdheid om die trance e kunnen vinden. Jammer.

Op BKS hadden ze - maar daar ben ik zelf al niet zo'n fan van - James Blake op het hoofdveld gezet. Werkte ook voor geen meter.

Casartelli (moderator)
Scorpion_21 schreef:
Op BKS hadden ze - maar daar ben ik zelf al niet zo'n fan van - James Blake op het hoofdveld gezet. Werkte ook voor geen meter.
Hier ook. Heb er verder weinig van meegekregen omdat ik naar Pretenders in KluB C 'moest'. Heb nog wel meegekregen (d.w.z. had in eerste instantie niet eens door dat er iets live begonnen was) dat hij met een cover van Don McLeans Vincent begon. Er werd sowieso wel erg veel gecoverd wat mij betreft (met Imagine Dragons die zich aan Blurs Song 2 vergrepen als glorieus dieptepunt).

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.