MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Sziget, Boedapest

zoeken in:
Jullie zullen allemaal wel smachten naar het verslag van dag 2. Een stukje te laat zal ik jullie honger naar verhaals proberen te stillen.

Omdat de concerten toch meestal ergens in de middag beginnen zijn we bijna volstrekt vergeefs op zoek gegaan naar platenzaken. Je zou het een en ander verwachten in zo'n stad als Boedapest, maar veel meer dan wat klassiek en een verdwaalde plaat van Pat Metheny zijn we niet tegengekomen. Dan dus maar met een chagrijnige kop naar Sziget. Ach, niet zo erg ook natuurlijk, loop je in ieder geval nergens mee te zeulen.

Op het hoofdpodium verscheen het duo The Ting Tings. Een gefrustreerd meisje en nog een jongen die verschillende instrumenten ter hand nam. Het kwam op mij vooral wat schreeuwerig over. Ik geloof dat we voor het einde naar het wereldpodium zijn verhuisd. 08001 uit Spanje speelde daar hun wereldverbeterende, ja, wat was het eigenlijk? Ik lag prinsheerlijk in het zonnetje weg te dommelen. Erg aangenaam. Maar niet voor het hele concert. Want we moesten door naar de triphopjazz van Lorinc Barabas Eklektric. Dit was op zich niks-mis-mee-muziek. Maar een beetje slaapverwekkend misschien. Erg relaxt. Ik lag prinsheerlijk in het zonnetje weg te dommelen. Erg aangenaam.
Na een kwartiertje Bloc Party waarvan ik me werkelijk niets meer herinner zou in een van de hallen de Budapest Bar optreden. Geen idee wat ons te wachten stond. Wachten moesten we in ieder geval wel. Want kennelijk waren verschillende wets van Murphy aan de gang. Er ging van alles mis. Kabeltje hier, microfoontje daar. Een zichtbaar nerveus en boos wordender mevrouw die af en toe op het podium verschijnt. Muzikanten die soms toch maar even hun instrument proberen. Dat klinkt veelbelovend. Net op het moment dat we dubben over weggaan hebben ze dan toch alle stekkertjes in de juiste gaatjes weten te krijgen en kunnen we tóch nog genieten van dit Hongaarse gezelschap. En om twee redenen was dit concert erg de moeite waard. Ten eerste was de muziek erg leuk. De oosteuropese muziek met onder andere viool, piano, drums en vocalen was zeker als de vocalen verzorgd werden door de vrouwen, erg vermakelijk. Sowieso ook grappig om te zien dat ze blijkbaar elke muzikant uit Hongarije hebben weten op te trommelen. Het was een komen en gaan van muzikanten. Ten tweede omdat de hele hal vol leek te staan met enthousiaste Hongaren die al die liedjes woord voor woord mee wisten te zingen. Dit was dan ook het meest Hongaarse concert tot nu toe. Doordat ze een uurtje later begonnen dan gepland waren we zowaar te laat voor het concert van de Buena Vista Social Club. Vooraf had ik hier al naar uitgekeken, en ze hebben me allerminst teleurgesteld. Prachtig geluid, het enthousiasme, de voortreffelijke begeleiding, schitterend die ritme-machine op de achtergrond. Iedereen kent perfect zijn plaats in dit veelkoppige gezelschap. De bekende nummers van de alom bekende plaat komen goed uit de verf. De topper tot dan toe!
Tricky die hierna speelde hebben na een vluchtige blik naar binnen toch maar links laten liggen. Na een welgemeende "Dat kan beter!" bij de sigarettenautomaat maar weer 'huiswaarts' gekeerd.

De cijfers zijn oplopend:
The Ting Tings: 5,5
08001: 6
Lorinc Barabas Eklektric: 6,5
Budapest Bar: 8
Buena Vista Social Club: 9

Haydamaky Kozak System! Met die welgemeende Oekraïense oerkreet opende dag drie. Klonk de band Haydamaky op Youtube al redelijk feestelijk, live deden ze dat zeker ook. De muziek laat zich het best omschrijven als Flogging Molly met een scheut wodka. Russische polka's met punk, gekke instruments, een zanger met rok en oostblokhoofd... dat soort dings dus! Een heerlijk zonnetje erbij en voilà, er is sprake van een échte festivalsfeer.
Mocht het u trouwens opvallen dat de meervouds hier wat vreemd aandoen: dat kan kloppen. Wij hebben besloten de taalregels zo te wijzigen dat elk meervoud een -s krijgt, behalve bij woords die op een s-klank eindigen. Die krijgen naar goed Hongaars voorbeeld een -k.
Terug naar de muziek: die liet na Haydamaky even op zich wachten. Want omdat er niet veel interessants op het programma stond in het daaropvolgende uur, begonnen we maar aan een rondje eiland waarbij we hopeloos tussen de tents verdwaalden. Op een heel ander punt dan verwacht - zeg maar gerust de andere kant van het eiland - kwamen we weer tussen de muziek uit. Die bleek daar afkomstig van Ladánybene 27, een Hongaarse reggaeband. Wat mij betreft geen groot succes, want op het muzikale ritme na was er weinig reggae aan. Het ontbreekt Hongaars toch wel een beetje aan Jamaicaanse timing, waardoor het geheel meer klonk als liedjes zingen over een reggaebeat. UB40-achtig misschien zelfs.
Hoger lagen de verwachtings bij Primal Scream. Ik heb me zelf nooit zo in de band verdiept - jaren geleden eens een best-of in huis gehad die ik toen vanwege niet interessant genoeg snel weer heb verkocht. De commentaars bij hun albums zijn echter dermate enthousiasmerend dat ik herbeluistering wel weer eens overweeg. Een goede indruk op Sziget had een forse zet in de rug kunnen betekenen. Die kwam er helaas niet. Ik hoorde af en toe een lekkere drum of bas, maar over het algemeen klonk het me iets de monotoon en flets.
Na Primal Scream en avondeten maar weer eens wat Hongaars gaan beluisteren op het A38 podium dat ons tot dan toe aardig wat geluk had gebracht. De omschrijving 'folk with breakbeats' klonk ook wel veelbelovend (CocoRosie? Paavoharju?). Het had helaas veel meer weg van 2 Brothers on the 4th Floor. Af en toe wat aanstekelijke melodies, maar bovenal wel een beetje platte dancepop. Ik vond het voor een paar nummertjes wel aardig, maar niet meer dan dat. Jasper was nog negatiever, dus dan maar naar het amfitheater. Daar maakte de Kerekes Band vrij aardige en aanstekelijke zigeunerrock. Echt beklijven deed het niet, maar prettig luisterbaar was het zeker.
Zo leek dag drie al met al wat bleekjes te worden, maar gelukkig wisten twee blinde Afrikanen ons daar vakkundig voor te behoeden. Amadou en Mariam uit Mali, wij mogen ze dankbaar zijn. Ik kende deze twee iconen van de kruisbestuiving tussen West-Afrikaanse traditie en rockmuziek alleen van naam, maar ik moet maar snel eens aan de plaat gaan denk ik. Zoals ze samen op het podium staan is al je reinste rock 'n' roll. Hij bescheiden spelend op zijn gitaar, zij hooguit wat heupwiegend. Maar een geluid dat er uit komt! Nu eens melancholisch, dan weer feestelijk. De afsluiter, waarbij de achtergrondzangeresk bezit namen van het podium en Amadou eindeloos dezelfde twee akkoorden bleef aanslaan, bracht ons als publiek in extase. Wat nou The Prodigy, die gelijktijdig op een ander podium stonden! Amadou en Mariam kregen met hun fantastische begeleidingsband kregen iedereen, behalve zichzelf, aan het dansen.
Omdat het toch niet meer beter kon, zijn we daarna maar weer eens naar onze uitvalsbasis vertrokken. Met de eerste 9 in de pocket:

Cijfers dag 2:

The Ting Tings: 7-
08001: 6
Lorinc Barabas Eklektric: 6,5
Budapest Bar: 8+
Buena Vista Social Club: 8

Dag 3:

Haydamaky: 8
Ladanybene 27: 5
Primal Scream: 6+
Anima Sound System: 6+
Kerekes Band: 7
Amadou & Mariam: 9

En omdat Jasper het verslag nog schrijft maar ik met cijfers toch lekker op dreef ben, ook maar vast dag 4:

Woven Hand & Muzsikás: 6
Manic Street Preachers: 8-
The Notwist: 9+

handsome_devil
Net terug van Sziget. Laatste dag inderdaad gemist in verband met andere heel leuke verplichtingen (meelopen met introductie studie, hoogstwaarschijnlijk als mentormama). Het was mijn eerste keer Sziget en voor mij niet vergelijkbaar met andere festivals. Ik heb toch constant het idee gehad dat het de meeste bezoekers erom ging zo dronken/stoned/high mogelijk te worden in plaats van het willen genieten van de muziek die er speelt. Nu moet ik zeggen dat de line-up dit jaar niet geweldig was, ik hoefde eigenlijk niks echt te zien, maar die mentaliteit van het zoveel mogelijk coke snuiven en comazuipen heeft wat mij betreft toch wel enkele shows verknald, terwijl ik daar op bijvoorbeeld Lowlands en Pinkpop nooit last van gehad heb. Dan nu maar stoppen met zeuren en gewoon een verslagje geven van mijn week

Maandagmiddag tegen 3 uur aangekomen op het vliegveld van Budapest met twee vrienden en twee andere mensen gevonden om de kosten van de taxi te delen. Tentje opgezet dichtbij de World Music Stage, wat over het festivalterrein gelopen, biertjes gedronken en vooral vroeg gaan slapen, omdat iedereen nogal moe was van de reis. Bovendien was er toch nog vrij weinig te doen, dus het belangrijkste was krachten sparen voor de komende dagen.

Dinsdag een tripje gemaakt naar de grote supermarkt net buiten het festivalterrein en 's middags een lange wandeling gemaakt langs alles wat er te zien is op het festivalterrein. 's Avonds de hele avond bij het caféetje naast de rock stage gehangen en genoten van al het jeugdsentiment wat ze daar draaien (Linkin Park, Papa Roach, System of a Down enz.) Onbedoeld een wilde avond geworden.

Woensdag de hele dag superbrak geweest. Wel in staat geweest om begin van de avond Ska-P te zien. Muzikaal best leuk en dansbaar, maar alle verkleedpartijtjes waren wat teveel van het goede. Ook het schreeuwen van 'Fuck the police!' en het publiek zover proberen te krijgen dat ook mee te gaan schreeuwen was wat puberaal. Aangezien we naast de World Music Stage stonden 's avonds lekker bij de tent gezeten met een biertje met Oi Va Voi en naar Calexico geluisterd. Klonken allebei behoorlijk goed. Daarna maar naar bed gegaan om toch nog maar wat meer bij te komen, aangezien er de volgende dag dingen zouden komen die vrienden van me graag wilden zien.

Donderdag begonnen met het dagelijkse tripje naar de supermarkt voor de heerlijke pizzabroodjes. Daarna een beetje op het festivalterrein gechilld tot we aan het begin van de avond naar Subscribe gingen in de Rock Stage. Subscribe is een Hongaarse metalband met een duidelijke voorliefde voor de hard-zachtdynamiek. Geweldig energiek optreden, zeker een leuke ontdekking. Na Subscribe doorgelopen naar de Main Stage om Bloc Party te zien. Toch één van de weinige Britse bandjes die ik kan waarderen. Leuk concert, maar jammer van het brakke geluid (het geluid bij de main stage liet sowieso veel te wensen over.) Na Bloc Party zou het eigenlijk tijd voor Vive la Fête zijn, het was één van de weinige dingen die een ieder van ons wilde zien, maar omdat ze gecancelled hadden gingen we maar naar Fatboy Slim. Viel toch een beetje tegen, had er meer van verwacht. Het klonk allemaal veel te simpel, terwijl hij toch een aantal heel goede tracks gemaakt heeft. Halverwege Fatboy Slim gingen we door naar de Rock Stage, waar Satyricon speelde, de favoriete band van een vriendin van me. Ik heb het toch nog een uur volgehouden, toen ben ik maar buiten gaan zitten met een biertje, want dit is toch wel black metal van de oersaaie soort waarbij alle nummers hetzelfde klinken. Na Satyricon gaan slapen, met het oog op de volgende dag.

Vrijdag was een main stage dagje met Primal Scream de eerste band waar ik naar ging kijken. Ik heb Screamadelica op cd en het is toch een album dat mij nooit helemaal heeft weten te pakken. Desondanks was ik dus wel benieuwd naar hun optreden op Sziget en ik was blij verrast. Erg genoten van het concert, voor mij blijkbaar typisch zo'n band die me live veel meer doet dan op cd. Heb me erg vermaakt met het kijken naar dit stelletje drughoofden. Na Primal Scream blijven wachten op Pendulum die een fijne show weggaven. Lekker gedanst daar. Daarna was het natuurlijk wachten op de Prodigy. Zeer hoge verwachtingen na ze in 2005 al eens op Lowlands meegemaakt te hebben. Ik kreeg echter al een beetje een naar gevoel toen ik tussen allemaal groepjes mensen stond die daar allemaal lijntjes aan het snuiven waren. Het begin van het optreden was erg fijn en het ging er behoorlijk wild aan toe. Toen echter er een aantal achterlijke mongolen de hele boel gingen lopen verzieken door iedereen om hen heen weg te duwen, waardoor er mensen vielen en met het excuus 'i'm out of my mind' aankwamen toen ik vroeg of ze wat rustiger wilde doen, zijn we maar een stukje naar achteren gegaan. We stonden nog geen 30 seconden op een iets rustigere plek, toen er op een paar meter afstand van ons een paar rotjes in het publiek ontploften. We zijn maar een beetje achteraan gaan staan waar we toch nog wel lekker konden dansen. The Prodigy speelde wel een half uur korter dan aangegeven, en ik heb al geruchten gehoord dat er twee mensen doodgedrukt zijn. Als iemand hier iets meer van weet hoor ik het graag.

Zaterdag de dag rustig begonnen met Woven Hand & Muzsikás. Ik vond het over het algemeen erg leuk, maar als Muzsikásin hun eentje mochten spelen vond ik het vaak wel wat eentonig worden. Woven Hand vond ik echter wel goed, en de combinatie tussen die twee was vaak ook geslaagd. 's Avonds naar Placebo geweest. Ben die band toch behoorlijk ontgroeid, maar ze zetten weer een strakke show neer, waardoor ik toch wel heel erg benieuwd ben geworden naar het nieuwe album stiekem.

Heb ondanks de teleurstelling van de Prodigy echt wel een geweldige week gehad. Waarschijnlijk komt het door de wat mindere line-up dit jaar, maar dit is het eerste festival waarbij ik echt een vakantiegevoel heb gekregen en niet de hele tijd bezig ben geweest met op tijd zijn voor bands die ik heel graag wil zien. Echt een heel leuk festival, maar ik blijf erbij dat er gewoon teveel mensen zijn die goedkoop dronken willen worden en er niet echt komen voor de muziek

Lukas schreef:
twee blinde Afrikanen

Zeg Lukas, had daar geen -s achter gemoeten?

Heel scherp Graf. Lukas heeft abusievelijk zelfs nóg een foutje gemaakt. Je maakt kans op een taart als je m vindt!

Dag 4 dan maar.

De dag begon op het hoofdpodium met The Subways en Editors. Ach, dachten we. Dan kunnen we wel wat later komen. Mooie gelegenheid om op de atletiekbaan wat te trainen. Ik doe dat nooit, dus ik heb er nog spierpijn van. Maar het heeft me wel 3 PR's opgeleverd!

We waren bijna op tijd voor Woven Hand & Muzsikás. Een combinatie van het bekende Woven Hand met een paar Hongaars die met behulp van viools, fluits en nog wat op het oog zelfgemaakte instruments de boel probeerden op te leuken. Wat mij betreft een experiment dat niet goed uit de verf kwam. Veelal was het óf Woven Hand danwel de Hongaars die afzonderlijk hun kunsts vertoonden. Iets wat de sfeer eigenlijk steeds brak. Aan het eind, toen ze een nummer wel samen deden, was het wel okee, maar over het geheel net te mager wat mij betreft.
Met teleurgetelde hoofds op naar het hoofdpodium dan maar. The Manic Street Preachers. Het is muziek die bij mij het ene oor in en het andere weer uit gaat. Niet vervelend, dat niet.
All hoop gevestigd op The Notwist. De naam wel eens gehoord. Kon het niet plaatsen. Het optreden begon, zoals wel vaker in die hal, te laat. Maar dat was het wachten meer dan waard. Een zeer strak optreden. Het eerste ook waarin ik echt meegezogen werd. De combinatie van rock met wat electronica deed me shoegazend wegdromen. Vooral de moments waarin het gas er op ging waren fenomenaal. De band zelf ging er helemaal in op en toen ze klaar waren was het voornaamste gevoel erg wauw.
Dat we daarna nog even in de romatent hebben gekeken ben ik eigenlijk al weer bijna vergeten. Na Buena Vista Social Club en Amadou & Mariam was The Notwist een van de 3 hoogtepunts van het festival.

Woven Hand & Muzsikás: 5,5
Manic Street Preachers: 6
The Notwist: 9

GrafGantz schreef:
(quote)

Zeg Lukas, had daar geen -s achter gemoeten?

Afrikanens? Nee toch zeker? Afrikaans had het moeten zijn, natuurlijk.

Mocht er trouwens nog iemand zijn die een fatsoenlijke cd-winkel weet in Boedapest, graag met gezwinde spoed hier melden. We hebben die namelijk ook na 'n dag of vijf nog niet gevonden, en morgen is toch echt de laatste kans om gerse cd's van Budapest Bar of Uno Y Medio aan te schaffen.

Leuke verhalen. Lukas deed ook nog ergens "akkoords" vergeten zijn.

Tuurlijk Raymond, boor mij eventjes een taart door de neus

Ja zeg.
Sorry.

Ben ook terug van sziget. Heel leuk festival, ook leuk dat er ook iets anders in dan optredens.

Day zero heb ik alles gezien, kan me niet echt herinneren dat ik gaan lopen ben van een of andere groep ook niet dat er echt uitstekers waren
Placebo, Manic Street Preachers, Deathstars, Editors, Klaxons, fatboy slim, snow patrol, toten hosen vond ik allemaal goed.

The Prodigy was ok, niet helemaal mijn ding. Subways waren ok. IAMX was ok, maar heb ik maar half en half gehoord was aan het pokeren toen. Ska P was aangenaam eveneens voor the ting tings.

Haydamaky was een aangename verrassing. Pendulum heb ik een stuk van gezien, was wel goed.

Lilly allen en bloc party heb ik eventjes gezien, maar ik houd daar niet van.

Heb veel gezien maar weet niet meer goed wat allemaal, meeste van de tijd gewoon rondgelopen en als ik dan iets goed hoorde de tent binnen gegaan. heb onder meer nog iets in de roma tent gezien, in de civil tent. World music stage ook vaak gezeten.

Tot slot had ik gisteren van een brug kunnen springen. dacht dat ik moest werken gisteren, scheen dat ik congé had ter vervanging van 15/8 dus had wel naar faith no more kunnen gaan zien, idem voor maximo park en al de rest. maar ja het was een heel aangename week.

Als ik kan ga ik zeker volgend jaar terug.

Verder is het nog maar eens bewezen. Nederlanders zijn op elk festival alom vertegenwoordigd of maken gewoon veel meer kabaal dan al de rest dat kan ook.

VB1
Ben ook weer in Nederland na een erg leuke week op sziget. Redelijk wat gezien, maar door de niet altijd even geweldige programmering ook veel andere leuke dingen gedaan.

De eerste 2 dagen heb ik niet veel van de muziek gezien, we zijn nog wel Boedapest in geweest, wat trouwens een erg leuke stad is om eens te bezichtigen.

Op de eerste echte festivaldag heb ik een stuk van nouvelle vague gezien, wat ik eigenlijk vrij saai vond. Het was even grappig, maar het was mij te duidelijk een trucje wat ze deden (punk nummers coveren in bossa nova stijl). Ik was er uiteindelijk niet echt kapot van. 's Avonds gekeken bij Oi Va Voi, een leuk enthousiast orkest, leuke mix van verschillende stijlen. Mijn hoogtepunt van de dag was Calexico, die wat mij betreft een erg goed optreden neerzette. Het was een groep goede muzikanten en de sfeer zat er goed in. Ik was ook blij verrast dat hij een cover van Alone Again Or van Love speelde.

De dag daarna heb ik overdag niks gezien, het eerste optreden was Bloc Party, wat best een leuk optreden was, maar de eerste keer dat ik hun live zag vond ik geloof ik toch wat leuker. Daarna doorgegaan naar Buena Vista Social Club, wat toch erg leuk was om te zien. Vervolgens door naar Tricky, wat ik een vrij goed optreden vond, de nummers waren energie en de sfeer zat er vrij goed in. In de donkere tent kwam de muziek goed tot zijn recht.

Dag 3 heb ik voornamelijk 's middags op het gras gezeten, waar ik een stukje van Jet hoorde, wat op zich wel geinig was, maar vrij inwisselbaar. Primal Scream klonk ook wel leuk, maar ik voelde niet de drang om in het publiek te gaan staan. Ik had ooit wel eens muziek gehoord van Pendulum, en ik vond er vrij weinig aan. Maar ik moet zeggen dat het live toch wel erg leuk is om eens mee te maken. Ik kreeg toch wel een kick van de muziek en heb het hele optreden gedanst. The Prodigy was een goede dagafsluiter, alleen was het mij toch echt wat te druk. Ik vond het wel een belevenis om het eens live te zien. 's Nachts zijn we nog naar de party arena geweest, waar drum & bass werd gedraaid, maar nadat ik net 2 live optredens had gezien vond ik zo'n disco gebeuren toch vrij slap. Vervolgens nog tot half 6 in de ambient tent gezeten en vervolgens maar gaan slapen.

Op de zaterdag heb ik eerst the subways vanuit het gras gezien, de band leek zelf wel enthousiast maar de muziek was vrij inwisselbaar en eentonig. Vervolgens Editors gezien, een redelijk goed optreden, maar ik vond de nieuwe nummers nog niet echt geweldig. Klaxons daarna gezien, wat wel een geinig optreden was, maar het had van mij niet veel langer hoeven duren. Heb de dagafsluiter Placebo ook nog gezien, moet zeggen dat ik de muziek niet echt ken, maar mijn vriendin vind het leuke muziek dus heb ik het maar een kans gegeven. Ik vond het een redelijk goed optreden, ik was wel onder de indruk van de drummer. Daarna hebben we nog een half uur van babylon circus gezien, wat een erg leuk feestje was.

Op de zondag zag ik als eerste de staat, die me zeer aangenaam verraste, en beter op mij overkwamen dan menig britpopbandje wat er op trad. Uit jeugdsentiment heb ik ook nog bij the offspring gekeken, wat wel geinig was om eens te zien, maar niet iets wat me lang zal bijblijven. Afsluiter Faith no More kende ik qua muziek niet, en wist me ook niet echt te pakken. Misschien leuk als ik de muziek wel had gekend. Vervolgens nog de verjaardag van mijn vriendin gevierd en de nacht doorgehaald om de volgende ochtend de trein weer richting Nederland te pakken.

VB1
Nog wat sfeerfoto's:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Dan na alle dagverslagjes ook nog maar even een algemene beschouwing van een geweldige week. Want ondanks wat ergernisjes, beperkinkjes en een - inderdaad - niet al te geweldige line-up was het dat zeker.

Ik ontkom er dan ook niet aan een vergelijking te maken met Primavera in Barcelona, waar ik afgelopen Pinksteren met Paap en Cygnus ben wezen kijken. Muzikaal gezien kon de afgelopen week toch niet aan dat tripje tippen. De bands spraken op voorhand al een stuk minder aan dan in Spanje. Eigenlijk waren Calexico en Woven Hand de enige twee optredens waar ik vooraf werkelijk naar uitkeek, en die vielen me dan allebei nog niet eens heel erg mee.

Maar goed, een festival is zo leuk als je het zelf maakt. En wat dat betreft heeft Sziget weer een groot voordeel: er is altijd wel wat te doen. Snow Patrol op het hoofdpodium? Gelukkig staat er altijd nog wel ergens een volstrekt onbekende Hongaarse hiphopact of een of ander zigeunerorkest van ergens in de wereld op een podium. Eigenlijk was het achteraf best wel leuk om zonder een al te vastomlijnd programma over het terrein te sjokken en gewoon de ochtend van tevoren een beetje aan te strepen wat eventueel de moeite waard zou kunnen zijn.

Zo leverde vijf dagen festival toch een aantal verrassende ontdekkingen op. The Notwist en Amadou & Mariam, twee acts die ik slechts van naam kende, bleken de absolute uitschieters. Maar ook het thuisland bleek wat verborgen schatten te herbergen. Daarvan is Budapest Bár met zijn Hongaarse chansons me toch het meest bijgebleven. Geluidsproblemen tot en met in de betreffende tent, maar ze lieten zich er niet door van de wijs brengen. Voor de liefhebbers maar even:

De laatste dag is er bij de besprekingen nog wat bij ingeschoten. De koek was eigenlijk al een beetje op. Een beetje moe van alle indrukken hebben we eigenlijk niet al te veel bandjes meer gezien. Vieux Fakia Touré (de zoon van) bleek aangename muziek om bij in de zon te liggen. De Staat viel ons eigenlijk behoorlijk tegen. Klinkt nu eens als The Stones, dan weer als Talking Heads, vervolgens als The Doors, maar dan telkens minder. En hebben ze echt een keer een leuk riffje te pakken, moet daar per se een plichtmatige gitaarsolo op volgen. Vervolgens nog even een blik op Faith No More geworpen. Klonk aardig, bij vlagen. Schreeuwnummers doen het bij mij wat minder (what's new), maar bijvoorbeeld Midlife Crisis klonk erg lekker.

Brengt me uiteindelijk op dit toplijstje:

01. The Notwist 9+
02. Amadou & Mariam 9
03. Budapest Bár 8+
04. Buena Vista Social Club 8
05. Uno Y Medio 8
06. Haydamaky 8
07. Manic Street Preachers 8-
08. Vieux Farka Touré 8-
09. Oi Va Voi 8-
10. Calexico 7,5

Zo,.. deze thread even wat nieuw leven inblazen..

Sziget dus, dit jaar wil ik er ook absoluut heen. Enige probleem is dat ik misschien een hertentamen heb op de 2e/3e dag van Sziget.. dus dan mis ik 2 dagen.. Meh..

Iemand tips voor het verblijf/de reis/wat dan ook?

Ik ga dit jaar ook. Tips:

Reis: Ik vlieg vanaf Schiphol met Malev airlines. Het ticket was maar €137,-, maar ik zie dat de prijs nu flink omhoog is. Als je de maandag terug wilt vliegen zit je al op €235,-, op omringende dagen is het €163,-. Check vooral ook de prijzen van andere maatschappijen, die zijn inmiddels wellicht voordeliger. Waar het i.i.g. op neerkomt is dat je er vroeg bij moet zijn! Vliegen is dan goedkoper dan met de trein (€158,- voor de Sziget-trein) en slechts marginaal duurder dan de vervelend lange busreizen van rond de €100,- waar ik ook slechte berichten over heb gelezen (o.a. bus die 11 uur te laat vertrekt vanuit Boedapest).

Verblijf: Op de festivalcamping natuurlijk!

Zo tentamen in de pocket, treintickets in de pocket, Szigettickets in de pocket!

Die vliegtickets werden ons iets te duur..
Dan was treinen toch even duur/iets goedkoper..

Plus het leek ons wel een ervaring om daar mee te gaan en alvast tussen de Szigetgangers te zitten (al zal het vliegtuig daar ook vast redelijk vol mee zitten)..

Mja we hebben van die slaaptreintickets (190euries).. Maar goed, wel gezellig.

Uiteindelijk ook maar campingtickets gehaald en besloten te gaan kamperen!

Aargh ik heb er onwijs veel zin in, ook om gewoon Budapest in te gaan en dingen te gaan bezichtigen, badhuisje in en natuurlijk hopen op veeeel goede muziek @ Sziget, het zal sowieso wel een relaxed fijn weekje worden.

MVW
Sziget komt, zoals beloofd, eind maart met namen. Dat zijn er 27 geworden, waaronder Muse, Gorillaz, Iron Maiden en Bad Religion.

Het complete lijstje ziet er als volgt uit: Bad Religion, Billy Talent, Children Of Bodom, Danko Jones, Enter Shikari, Faithless, Gentleman, Gorillaz Sound System, Gwar, Ill Niño, Infected Mushroom, Iron Maiden, K.I.Z., Kasabian, Lyapis Trubetskoy, Monster Magnet, Muse, Papa Roach, Paradise Lost, Ska-P, Skindred, Subsonica, The 69 Eyes, The Cribs, The Hives, The Specials en The Toy Dolls.

Iron Maiden twee jaar geleden ook al headliner...
Ga verder niet klagen want qua grote namen bevalt me dit tot nu toe beter dan vorig jaar. Maar uiteindelijk is de mainstage toch bijzaak op Sziget...
Weet overigens nog niet zeker of ik ga dit jaar maar schat die kans toch op 80%

Hell yea.. Ik ben in ieder geval al erg blij met de eerste namen!
2x Muse dit jaar! Daarnaast wil ik Gorillaz ook wel eens live meemaken, plus Faithless wat me ook een geweldige ervaring lijkt..

Iron maiden is natuurlijk ook een klassieker, die ik wel eens wil zien.. Fear of the dark

En ja Kasabian... heel fijn! Heb ze op LL '07 gezien, voornamelijk omdat we goed wilden staan voor Damien Rice en The killers, maar damn, heb ook zeer genoten van Kasabian toen.

Benieuwd wat nog komen gaat..

Madness, Public Image Ltd. en DJ Shadow

Foreign Beggars, zij gaan Sziget slopen.

Ben benieuwd wat het wordt, mijn eerste Sziget..
Vind de line-up niet super, (veel vergane glorie op de main stage) en te weinig of geen 'relevante' bands, die dan wel weer op de meest andere festivals staan
Maar ga daar maar niet teveel over nadenken en er een leuk feestje van maken.

En weer terug!!!

Wat een reis , heb een geweldige week gehad! Erg genoten!

Hoogtepunten qua muziekprogramma, voor mij, in willekeurige volgorde : Iron Maiden, Shadow, Faithless, Kamelot, Madness en ten slotte kan Muse ook niet achterblijven ondanks dat ik niet gecharmeerd was van de setlist (na het optreden in juni @ Goffertpark).. Daarnaast genoten van diverse bands @ Blues- en Jazzstage..

Vond het een superfestival, heerlijke sfeer en daarnaast cheapass eten en drinken! Plus Boedapest heeft genoeg moois te bieden naast het festival!

Nadeel vond ik dat het wel enorm massaal was(om nog maar niet over de hoeveelheid Nederlanders te beginnen)... Zo heb ik Infected Mushroom moeten missen(grrrrr..) omdat de tent overloaded was... evenals de Gorillaz.. Niet normaal druk en warm. Ook bij Muse ben ik maar meer naar achteren gegaan wegens irritant drukkende mensen.. tuurlijk heb je die overal, maar hier vond ik het irritant evenals het vele crowdsurfen(tijdens Faithless vooral), best leuk voor even, maar op een gegeven moment wil je toch ook wel van de nummers genieten en niet de hele tijd iemand over je heen krijgen.. ¬¬.. Ook bij de Buena Vista Social club hadden we niet echt een fijne plek aan de zijkant, waar mensen continue praatten en liepen.. Gelukkig daardoor wel enorm kunnen genieten van Madness (die tegelijkertijd speelden)

Desalniettemin, zou ik Sziget zeker aan vele mensen aan raden.. Voor het geld kun je het in ieder geval niet laten.. Het festival biedt genoeg entertainment.

Echt een geweldige week gehad!

De sfeer is daar super en ook echt heel veel leuke bandjes.

Heb helaas wat optredens moeten schieten vanwege drukte of vanwege optredens die tegelijkertijd waren. Dj Shadow BVSC en gorillaz ben helaas ook nul keer bij de blues stage geweest.
Muse vond ik de grootste tegenvaller, vanwege de drukte en weinig bekende nummers.
Ik vind het moeilijk om een favoriete optreden te kiezen. Maar ik ga denk ik voor Madness en Faithless. Ook wat kleine bandjes gezien die ook echt geweldig waren, maar waar ik de naam niet van ken.

Zeker een aanrader!!!

Weinig bekende nummers bij Muse? Onder welke steen ben jij vandaan komen kruipen ? Ze hebben Plug in baby, Starlight, Supermassive black hole, New born, Time is running out, Undisclosed desires en The resistance gespeeld. En daarnaast ook nog Hysteria (voor sommigen wat minder bekend, maar wel ooit ook als single uitgebracht en daarnaast 1 van de beste nummers van ze.. vind ik dan. Daarnaast hebben ze zoveel goede tracks naast hun hits.. nog betere zelfs )

Damn wat was ik blij dat ik er bij was in het Goffertpark, zo'n setlist als toen krijg je volgens mij maar zelden..

Was het echt zo'n mierennest als wordt beweerd?

MVW
Buena Vista Social Club (net als vorig jaar), Tony Allen, Gotan Project

Voor de rest gewoon weer een superweek gehad...

Ik ken alleen Origin of Symmetrie

Op muzikaal vlak een behoorlijk tegenvallende week gehad, alleen Public Image Ltd. ( ) en Orchestre International du Vetex (de gezellige Klezmer-verrassing) vond ik echt de moeite waard eigenlijk. Eervolle vermeldingen voor Bad religion en Monster magnet. Iron maiden vond ik niks aan, Muse evenmin. Gwar was zoals verwacht enorm smakeloos. En wat is Danko Jones een ontzettend mallotige poser.

De weersverwachtingen waren geweldig, maar helaas was het wat al te geweldig. Snikheet, enorm vies en benauwd plakweer zonder een zuchtje wind. Een half uurtje na het douchen was ik eigenlijk alweer toe aan een nieuwe, maar dat heb ik maar niet gedaan aangezien het dan toch een vrij eentonige week zou zijn worden. Als kers op de taart ook nog een enorme hoosbui gehad halverwege het festival die de tent van binnen behoorlijk wist te treffen.

Genoeg zuurpruimerij nu, want verder was het een topweek! Ontzettend veel leuk mensen ontmoet en heel veel lol gemaakt. De organisatie was solide en er werd goed schoongemaakt overal. Sziget rocks!

Bob Marley memorial was ook erg geslaagd, The Wailers vielen me zelfs ontzettend op. Goede zanger hebben die weten te strikken.
En er waren toch nog enkele andere artiesten op het main stage die zeker de moeite waard waren, zoals The Toy Dolls, Ska-P, Madness, Billy Talent en, tot mijn grote schrik, Mika

Op andere podia ben ik ook goed aan mijn trekken gekomen, hoewel ik door het weer en de drukte toch de tenten heb gemeden. Jaune Toujours, Amparo Sanchez en 08001 op de World Stage en verder goed kunnen genieten bij Reggae village en de Blues bar.

Van het weer heb ik niet zo'n last gehad; dat was toch weer een mooi excuus om even 'af te gaan koelen' bij Chuck, Jack of de Jägermeister tent en dankzij de hoosbui hebben we nog een gezellig avondje gehad onder de partytent.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.