MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / bij welk legendarisch optreden was jíj aanwezig?

zoeken in:
mkrake schreef:
Oneens..!!! Vond de vertigo show toch wel een van de beste concerten die ik heb gezien

Nou dat ga ik niet beweren maar wil wel kwijt dat van alle acts die ik in de Arena heb gezien, alleen U2 er in slaagde iets fatsoenlijks weg te zetten, ondanks dat gedrocht. De rest, en das helaas toch best wat, bakten er allemaal weinig tot niets van. Zulke grote arena's is maar voor heel heel weinig bands een goed idee. Beter gezegd, niet perse een slecht idee

Klopt, de arena is een waar drama.. De Vertigo "show" vond ik fantastisch maar ik geef toe dat de Arena als locatie zwaar beneden peil is.. Het geluid was ook bij U2 zeer slecht, maar vond de sfeer die er gecreeerd werd wel bijzonder!

Prince, Galgenwaard, 1987.

Zij die erbij waren weten wat ik bedoel. Ben nog dagen in een roes geweest.

dix
ja daar was ik ook, in something peach or purple als ik het me goed herinner.

legendarisch ? nou vooruit.

Alleen al bij de muziek die vooraf gedraaid werd, Jill Jones, was het een groot feest en voelde je de spanning: heel rare ervaring was dat, laat staan toen Madhouse begon en daarna de show zelf van start ging.....

En gaten die in de stoeltjes werden geboord vanwege de regen

deric raven schreef:
Dan is het 9 januari 1990 geweest; was inderdaad zo'n vervangend concert. De kaartjes moest je volgens mij via de krant bestellen; staat mij in ieder geval iets van bij.

Er stond een formulier of zo in de krant en dan kon je je kaartje voor de Rai opsturen en een voorkeur aangeven voor een van de 4 nieuwe data. Het was een enorme administratie voor Mojo in het pre-internet tijdperk. Ik heb zelf toen nog 2 van de vervangende shows in Ahoy gezien, naast het gestaakte concert in de Rai.

Het waren voor mij de laatste U2 concerten die ik echt vreselijk goed vond. De shows van Achtung Baby, Pop, All That You .... en Vertigo waren natuurlijk niet slecht maar hadden het wat mij betreft gewoon net niet door de enorme grootschaligheid.

1995
2 - 4 juni
Vliegbasis Welschap Eindhoven
118.000 bezoekers

Dynamo Open Air

Zie dit draadje nu pas voor de 1e keer, kijken of het nog leeft.

Voor mij een wel heel legendarisch optreden was Tom Waits in het Concertgebouw in Amsterdam, november 1985. Ik heb het kaartje nog, was 30 gulden!
Op de eerste rij zat een complete "Who is Who" van de Nederlandse muziek- en radiowereld.
Ik zat zelf op de plaats waar bij klassieke concerten het koor zit/staat, dus eigenlijk achter het podium.
Heer Waits met piano onder een straatlantaarn als podium attribuut. En suppoosten maar rondlopen om mensen erop te wijzen dat er toch niet gerookt mocht worden, terwijl Tom zelf de ene peuk met de andere aanstak.

Een ander legendarisch concert was John Cale met als "voorprogramma!" Nico, 4 maart 1988 In Palais des Beaux Arts in Brussel.
In jullie daarop overleed Nico helaas aan een hersenbloeding nadat ze met de fiets was gevallen

Verder nog wel een paar concerten en festivals:
5x Pink Floyd
Talking Heads met als voorprogramma Tom Tom Club op Werchter 1982
The The op Cactus Festival Brugge 2000
Peter Gabriel Torhout 1983

van elst schreef:
ik heb gisteren paul mccartney, ringo star, eric clapton en de bassist van de kreuners een 10tal Beatles-liedjes zien ten beste geven in een cafeetje in de antwerpse haven.

Dat niemand hier op gereageerd heeft zeg, was dit in 2008 niet legendarisch? Je zou er maar bij geweest zijn in dat cafeetje;)

Tom Waits in Amsterdam had ik ook graag willen zien , een van mijn muzikale helden die ik nog nooit heb gezien. Hopelijk komt het nog eens...

Guns N Roses in Rotterdam in 1992 vond ik redelijk legendarisch. Twee uur te laat, Axl die halverwege het publiek oproept om te rellen als ze op tijd moeten stoppen. Dan ook nog Soundgarden en Faith No More in het voorprogramma...

Alice In Chains in 1993 was voor mij ook een gedenkwaardig optreden, voornamelijk omdat Staley totaal van de wereld was en als een beest tekeer ging. Na afloop de band ontmoeten maakte de ervaring compleet.

Green Day in '94 was voor mij vooral legendarisch omdat hij na een half uur zijn voet brak na een sprong en werd afgevoerd in een ambulance.

Verder ben ik altijd erg goed geweest in legendarische concerten net te missen omdat ik te laat was om een kaartje te kopen of net niet kon die dag. Zo miste ik Pearl Jam in 92 op Pink Pop omdat ik van mijn ouders mee moest naar een verjaardag, Michael Jackson omdat een oudere neef niet meeging op het laatste moment en ze mij te jong vonden, Nirvana in Paradiso omdat ik griep had, allemaal concerten waar ik nu graag op had teruggekeken en waar ik van had kunnen zeggen dat ik er bij was geweest:)

Hmmm.... Legendarisch, geen idee, maar op z'n minst memorabel:

- Snoop op Lowlands, waar een behoorlijk forse wietplant de halve Alpha door crowdsurft richting het podium. Waarna Snoop als bedankje een prima freestyle rap inzet.
- het eerste Keesfeest op Lowlands, dat nog redelijk rustig begon, maar eindigde met een feestende massa van bamboe, crowdsurfende vloerplanken, picknicktafels en vuilnisbakken.
- Heideroosjes op Werchter, samen met Urbanus. Vreselijk lelijk nummer, maar tot en met de poorten stond iedereen te klappen.
- Hank Williams III op Lowlands. Een concert dat begon als gezapige 70s country, waarbij het tempo elk nummer werd opgeschroefd richting stevige cowpunk en hellbilly, en wat uiteindelijk eindigde met snoeiharde metalcore. Een optreden dat zelfs de meest verstokte fans met bloedende oren uiteindelijk naar buiten joeg.
- Gastoptreden van Angus Young bij Guns 'n Roses in het Goffertpark.
- Nick Cave op Glastonbury 2013, die Stagger Lee zingt. Op het moment dat hij "out comes the devil" roept, verschijnt een vrouwelijke fan in een sneeuwwitte jurk op de camera's. Hij pakt haar hand en drijft bijna letterlijk duivels bij haar uit. Geen idee of het georkestreerd of spontaan was, maar het was zowel fantastisch als doodeng, het leek wel een offerritueel. Zie
https://youtu.be/SPP4fSUeUBw?feature=shared
- Faithless op Lowlands, waar het publiek zolang een toegift eiste, dat de band uiteindelijk God is a DJ maar voor de tweede keer speelde. Dichter bij totale euforie heb ik een zaal nooit meer zien komen
- Een paar concerten waarbij al ruim voor het concert de moshpits uitbreken omdat het publiek niet langer kan wachten. O.a. Alestorm in 013 (op bohemoan rhapsody), Heideroosjes op Pinkpop, Dropkick M op Lowlands.

En in de categorie memorabel maar wellicht niet om de juiste redenen:
- The Streets op Lowlands, met Mike Skinner die totaal dronken z'n publiek begint uit te schelden voor het dragen van "fake merchandise" (terwijl z'n eigen management dit juist had lopen uitdelen als promotie). Na een minuut of tien werd ie maar weggehaald.
- NOFX op Lowlands, waar de 50-jarige zanger het nodig vond om een 16-jarige fan verbaal te kleineren, want 'grappig'.
- Crowdsurfende dixie bij Kees v Hondt op Sziget. Feest is leuk, maar crowdsurfende dixies niet...
- The Bloodhound gang op Parkpop, waar de gitarist de hoed van de zanger volpist, en die vervolgens op zijn hoofd zet...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.