MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / bij welk legendarisch optreden was jíj aanwezig?

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
Blijft juist mijn pijnlijker misser. Ik wilde persé gaan maar mijn vrienden zagen er op het laatste moment van af dus besloot ik ook maar om niet in mijn eentje te gaan.
Nu wilde ik puur voor de Pumpkins en Sonic Youth dus de kans was groot geweest dat ik Nirvana niet eens gezien zou hebben

Auw!
Mijn grootste misser is dat ik niet met vrienden meeging naar wat het laatste optreden van Pavement zou blijken te zijn (Stephen Malkmus kreeg het aan de stok met de rest van de band óp het podium; draaide uit op een klein handgemeen).

max en joep
Machine Head, 1995, Dynamo.

ps: hahahaha, een "handgemeen"

GrafGantz schreef:
Verder het legendarische dEUS optreden op Lowlands (ik dacht in 1995) dat de mist inging omdat de toenmalige gitarist (Rudy Trouve) voor de nodige problemen zorgde op (en achter) het podium. Liep halverwege het podium af en het was volgens mij ook z'n laatste optreden met de band. Een jaar later revancheerden ze zich met wat ze ook zelf een hun beste optredens ooit noemden, dus eigenlijk zeker zo legendarisch.

dEUS heb ik in '94 in de Effenaar gezien (gewoon compleet nog volgens mij) en dat was steengoed, maar legendarisch is wat anders.

Legendarisch? Moeilijk te zeggen maar in de buurt komen...

Smashing Pumpkins op Metropolis in '92 in bloemetjesjurken? Paar maanden daarvoor in de Effenaar was ook erg indrukwekkend.
Dankzij Married with Children leefden wij voorheen nog met de illusie dat d(')arcy en spannend niet samengingen

Thelonious Monster in gemeenschapzaal Het Brouwershuis in het pittoreske Noord-Limburgde geboortedorpje Broekhuizen was dat ook wel maar zal ter plaatse wel als een eens maar nooit weer gebeurtenis worden bestempeld, want drugs, daar doen ze daar niet aan (alcohol van de 8 jaar geen probleem natuurlijk)

David Gilmour in juni 2001 in de Royal Festival Hall was mijn meest legendarische Pink Floyd aangelegenheid omdat we voor het eerst eens geen idee hadden wat we konden verwachten en het buitenaards goed concert werd.

Sonic Youth in de betonnen spelonken van het nog in aanbouw zijnde muziekcentrum in Eindhoven was een bijzonder combinatie (tgv 20 jaar Effenaar).

max en joep schreef:
ps: hahahaha, een "handgemeen"

Zeker, stelletje schavuiten zijn het. Belhamels!

dEUS in het voorprogramma van Magnapop (1994): vanuit het publiek werd geroepen dat deze 'stomme Belgen moesten oprotten'............. ik vond het een zeer indrukwekkend optreden en Linda Hopper met haar Magnapop vriendjes was ronduit saai.

Een vd optredens die me het meeste bijstaan is dat van Iggy Pop op Torhout (in ik meen 1990), die nadat iemand een plastic fles op het podium smeet een oproep deed om meer flessen te gooien...en dat heeft hij geweten ook. In no time zag het (en in m'n herinnering duurde het wel een kwartier of zo) werkelijk zwart van de flessen die vanaf het hele terrein door de lucht vlogen richting podium en was Iggy haast bedolven. "Legendarisch"
Daarbij was het zowiezo al een geweldig optreden met een playlist die toen wat mij betreft niet veel beter kon, hij speelde echt alle nummers waar ik vooaf op hoopte.

Ah, dat verhaal heb ik ook wel 's gehoord. Moet echt geweldig zijn geweest. Torhout was sowieso wel een leuk festival,.

ElMeroMero
Dat was Torhout/Werchter 1991.

Bij het optreden van Sting op Werchter deed men het nog even dunnetjes over met die flessen. Dat gaf een mooie extra dimensie toen-ie Message in a Bottle inzette

Alleen een beetje jammer dat een paar gevaarlijke grappenmakers ook met de variant begonnen te smijten waar je 10 cent statiegeld voor krijgt . Toen was het snel gedaan met de pret.

Het concert van de Pixies eerder die dag was ook onovertroffen - in mijn geheugen althans

ElMeroMero
Uiteraard was het mini-festivalletje met Soccer Committee, Machinefabriek en de Julie Mittens in de bezemkast van de Sub071 te Leiden (krek 30 vierkante meter) met Jazper en ongeveer 50 andere bezoekers op z'n eigen manier ook legendarisch

charlezzz schreef:
Dankzij Married with Children leefden wij voorheen nog met de illusie dat d(')arcy en spannend niet samengingen

Meest legendarische concert dat ik heb meegemaakt is denk ik toch het eerste concert van The Strokes in Nederland (Paradiso, ik dacht 2002). Het duurde zo'n 40 minuten (meer nummers hadden ze toen nog niet) en er waren volgens mij meer popjournalisten dan betalende bezoekers.

Het allerlaatste concert van Daryll Ann in Theater Romein in Leeuwarden.....2 dagen later maakten ze bekend dat ze er mee stopten, en de rest van de tour cancelden.

Het "gele" regenjas concert van Radiohead op het kleine podium van pinkpop. Ik kende ze niet, ik denk wat een eikel (de hele dag regen op mijn kop, en thom yorke in een gele jas vertellen dat het regende.....ja vertel me iets wat ik niet weet....dus snel doorgelopen)

Het soloconcert van John Campbell als gast van Buddy Guy op de universiteit Twente in een mooie intieme sfeer,.
Campbell ruige bluesman met lang indiaanhaar en voodoo -uitstraling speelt op gitaren uit jaren 40 en 50 en stem als de duivel hemzelve gezeten op een barkruk,. Te jong overleden enzover ik weet 3 albums gemaakt waarvan One believer je echt kippevel bezorgt.
Uiterlijk leek hij wel een mix van Keith Richards en Willy deVille.
Je vergeet bijna Buddy Guy, legende op zich.

Later wel begrepen dat bluesfanaten hem hoog achten.

Hoe kon ik deze vergeten:

Big Country - The Final Fling Barrowlands Glasgow Mei 2000

Afscheidsconcert van Big Country in Schotland.

bonothecat schreef:
Het "gele" regenjas concert van Radiohead op het kleine podium van pinkpop. Ik kende ze niet, ik denk wat een eikel (de hele dag regen op mijn kop, en thom yorke in een gele jas vertellen dat het regende.....ja vertel me iets wat ik niet weet....dus snel doorgelopen)

Op TV heb ik daar wel erg van genoten. Weet nog dat een klasgenootje eerste rij stond en een paar keer vol in beeld kwam. Ik heb het nog ergens op video ook, misschien moet ik dat ooit maar 's digitaliseren.

Voor mij ook wel legendarisch was het akoestische optreden dat Elliott Smith begin '00 gaf in de Melkweg. Erg, erg mooi, warm optreden. Hij had het duidelijk naar zijn zin. Dat was wel anders toen ik hem een tijd later (met band) op Werchter zag. En weer een tijd later was ie ineens dood.

SelmaDuim
Radiohead was idd erg mooi, ik was daar ook bij.

Elliott Smith heb ik als ik me niet vergis ook akoestisch gezien op Lowlands in de kleine Higher Ground tent.

paranoidandroid
rayman schreef:
Het enige concert ooit in Nederland van The Smiths.
21 april 1984 in de Meervaart in Amsterdam.

itchy schreef:
Het Ein Abend in Wien festival in de Doelen in Rotterdam in 1991, met op één avond Sonic Youth, Nirvana, Dinosaur Jr., Smashing Pumkins, Nine Inch Nails en Mudhoney. En dat allemaal op belachelijk volume, en ik als 18-jarig jongetje wat daar tussen liep.

Rufus schreef:
Talking Heads rond kerstmis 1977, in de kantine van de universiteit.
In het voor programma stond XTC.
Ik schat voor een man of 20. Mensen zaten gewoon op de rand van het podium..

Jaloers.. Voor mij Daydream Nation in Londen.

Pink Pop 1992....... De stage / camera-mast dive van Eddy Vedder....geweldig

Alle concerten van U2 vanaf 1987 en alle concerten van Radiohead (wel, jammer genoeg, heel vervelende mensen in het publiek in Goffert park rond 2000)

Parijs, de Zenith, 8 december 2004. Herinneringsconcert van de overgebleven Doors+Ian Astbury (The Cult) op de (wat zou zijn geweest de) 61e geboortedag van Jim Morrison. Zij speelden ter gelegenheid hiervan de hele CD LA Woman, compleet met verpletterend intro Roadhouse Blues. Dit is volgens mij meestal hun openingsnummer en knalt er meteen lekker in. Ray Manzarek ging ongedwongen in discussie met het publiek in de Zenith en vertelde dat ze ’s middags het graf van Jim hadden bezocht.

Junkie XL in Zalen Schaaf in Leeuwarden, nog met Rude Boy erbij ergens in 1999/2000? Geen droge draad meer aan mijn lijf.

Lin
Concert van Soundgarden in ik geloof Vredenburg waar de bassist Ben Sheperd in een onbewaakt moment zn bas in het publiek gooit maar er dan achter komt dat het wel erg lastig spelen is zo... hij springt het podium af en gaat op de vuist met degene die de bas heeft gevangen en hem niet meer terug wil geven...

Affijn, security erbij, alle bandleden het podium af en even later komt Chris Cornell even een liedje met zn acoustische gitaar doen om de tijd te doden...

Weet eigenlijk niet of hij zijn bas ooit terug heeft gekregen, kwam later wel weer spelen, maar ja, niet al te lang daarna ging Soundgarden uit elkaar.

DutchViking
Ik herinner me het optreden van Drowning Pool op Ozzfest (2002) nog levendig. Ik had tot dat moment nog nooit van de band gehoord, maar ze wisten een enorm goed optreden neer te zetten. Dat was hoofdzakelijk te danken aan frontman Dave Williams. Twee maanden later stierf hij aan een hartstilstand, slechts 30 jaar oud.

Mijn interesse in de band Drowning Pool verminderde daarna ook drastisch, het leuke debuut Sinner (mét Dave) ten spijt. De platen die daarop volgden waren immers een stuk minder sterk naar mijn gevoel. Dave RIP.

Was dat incident met de bassist van Soundgarden niet in Ahoy' Rotterdam?

Lin
Oh dat zou ook best kunnen, heb ze twee keer gezien
*denkt na*
Nu je het zegt denk ik van wel ja

Empyrium
Donington' 96, met Sepultura, Ozzy, Biohazard, Paradise Lost, KoRn, Fear Factory en het eerste Europese concert van de originele KISS line-up sinds 1976 in Europa!

Was bloedje heet, denk 35 graden en de stoppen sloegen letterlijk door tijdens het tweede nummer van Fear Factory en Sepultura moest het doen zonder Max. Zijn stiefzoon was de dag ervoor vermoord.

En KISS was magisch, duizend bommen en granaten.

hedgehog schreef:
Alle concerten van U2 vanaf 1987 en alle concerten van Radiohead.

Dus al deze concerten worden gemakshalve legendarisch genoemd? Daar geloof ik niet in. De Vertigo shows in de Arena waren ZEKER NIET legendarisch maar eerder wanstaltige mammoetshows met een frontman die zichzelf graag hoort praten. Met de shows in 1989 met BB King heb je misschien een punt.

ik heb gisteren paul mccartney, ringo star, eric clapton en de bassist van de kreuners een 10tal Beatles-liedjes zien ten beste geven in een cafeetje in de antwerpse haven.

Running On Empty schreef:
De Vertigo shows in de Arena waren ZEKER NIET legendarisch maar eerder wanstaltige mammoetshows met een frontman die zichzelf graag hoort praten. Met de shows in 1989 met BB King heb je misschien een punt.

Oneens..!!! Vond de vertigo show toch wel een van de beste concerten die ik heb gezien. En dat gezeik van mensen dat Bono teveel aan het preken is word ik ook aardig flauw van.. Hij creëert daar wel een bepaalde sfeer mee die mij wel beviel...
Vorige maand bijvoorbeeld de Smashing Pumpkins met een chagrijn van een Billy Corgan, nou daar wou ik dus absoluut niet vrolijk van, dan liever 10 keer Bono!!

Ieder zijn mening. Ik vond Torhout 1985 wel legendarisch vanwege een aantal hele mooie momenten. Ook De Kuip 1987 had als stadionconcert nog wel iets bijzonders. Maar de Vertigo tour vond ik het er allemaal te dik bovenop liggen. Prima vent die Bono maar hij draaft soms een beetje door zoals tijdens de Vertigi tour wat mij betreft. In ieder geval zeker niet legendarisch die shows.

Het optreden van U2 met BB King was voor mij wel legendarisch. Volgens mij waren die rond 1991 (ik ben op mijn verjaardag geweest, 9 januari, volgens mij werd ik toen 18).
Samen met een vriend met kaartjes voor de ring, deze afgegeven bij de arena, en toen maar zo snel mogelijk naar voren rennen, met de beveiliging achter ons aan. Gelukkig dat het publiek ons er voor aan tussen lieten; we stonden op de derde rij.
Na afloop voor de tourbus nog even met BB King gepraat. Wij wisten niet dat hij zo bekend was; mijn vader, die blues liefhebber is, viel bijna flauw toen hij het hoorde.
Klinkt allemaal als een sterk verhaal, maar dit is echt waar.

Volgens mij Januari 1990. De 4 Ahoy shows waren vervangende concerten voor de 3 shows in de Rai in December 1989. Tijdens het eerste concert in de Rai kreeg Bono last van zijn stem en moest na 5 kwartier de show staken. Tot grote ergernis van Mojo zei hij dat men dit maar als een gratis concert moest beschouwen en de kaartjes werden keurig omgeruild voor Ahoy tickets in Januari. Die shows met BB King waren misschien wel de beste die ik van ze heb gezien.

Dan is het 9 januari 1990 geweest; was inderdaad zo'n vervangend concert. De kaartjes moest je volgens mij via de krant bestellen; staat mij in ieder geval iets van bij.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:56 uur

geplaatst: vandaag om 19:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.