MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / London Calling

zoeken in:
In de Groene Engel in Oss. Samen met een vriend van mij. Toch zeker wel een keer of 10. Vooral bij Nederlandse bands, maar ook een keer bij bijvoorbeeld Nerf Herder. Gewoon de muziekjes voor, tussen en na de bandjes opzetten.

Yak schreef:
(quote)

Hier de tekst: linkety link.

Jeetje zeg. Ik zit er compleet naast...Lord's gonna get us back? Merci voor de tip he!

Zijn er nog mensen die het komend weekend London Calling gaan bezoeken? Staan toch wel weer een aantal leuke acts op het programma. Voor de twijfelaars die morgen nog bedenken ik wil toch nog gaan......bezoek even de site www.lastminuteticketsshop.nl ...... misschien kun je dan nog voor half geld naar binnen. Staan wel vaker optredens in paradiso voor half geld op

ps aanbiedingen staan er pas na 12 uur s'middags op!

Ik ga waarschijnlijk zaterdag, al heb ik nog geen kaartje, dus hopelijk is het nog niet uitverkocht.

Ik ga wellicht zaterdag. En uitverkopen zal wel meevallen, behalve Clor en White Rose Movement (die ik hier al lang geleden tipte ) staan er geen grote namen.

Bedankt voor die site trouwens, Bono. Ga ik even kijken of ik alsnog ene kaartje kan scoren voor Explosions In The Sky, want dat is al uitverkocht.

herman schreef:

Bedankt voor die site trouwens, Bono. Ga ik even kijken of ik alsnog ene kaartje kan scoren voor Explosions In The Sky, want dat is al uitverkocht.

Als het uitverkocht zullen ze vast geen kaartjes voor de halve prijs wegdoen......het is meer als het niet vol dreigt te raken. Dus misschien voor london calling wel.....je moet alleen de kaartjes wel ter plaatse op komen halen!

Ik heb alsnog een kaartje voor London Calling via een vriendin die besloot toch niet mee te gaan (ze ging ook al naar Sigur Ros en dat is verplaatst naar dezelfde als Explosions).

Maar goed, London Calling. Ik heb een verslagje geschreven van de zaterdag op mijn weblog en dat zal ik wel even hier neerzetten. Op mijn log staan ook nog wat foto's en links (ik heb copypaste gedaan, dus de links zijn hieronder weggevallen).

"Geen tijd voor een uitgebreide nabeschouwing, maar ik moet wel *iets* over London Calling vermelden, want het was een geweldige avond (en nacht) gisteren.

De bands die ik gezien heb (van absoluut geweldig tot wel aardig):

1. Infadels
Een soort LCD Soundsystem met wat meer soul. Speelde om half 4 's nachts de overvolle kleine zaal compleet los. Stil staan was letterlijk onmogelijk, want de kolkende massa zorgde ervoor dat de vloer voortdurend op en neer deinde. Gelukkig zijn we er niet door heen gezakt, maar wat een concert! Beter dan LCD Soundsystem in Nighttown? Misschien wel het concert van het jaar!

2. Test Icicles
Grotendeels gezien vanuit het scherm in de grote zaal, omdat de kleine zaal te vol was om in te komen. Twee gitaristen en iemand die met knoppen (drummachine? keyboards) in de weer was. Chaotische herrie, maar wel erg opwindend. Ik kan me herinneren dat ik een maand of twee geleden mijn mp3'tjes van hen na een keer luisteren heb weggegooid, maar daar heb ik nu wel een beetje spijt van.

3. Forward, Russia!
Gezien vanuit helemaal achter in de kleine zaal. Als bewegen mogelijk was geweest, dan was ik hier waarschijnlijk helemaal uit mijn dak gegaan (zoals later bij de Infadels). Desalniettemin een erg leuke band. Deed me erg denken aan The Rapture. Eigenlijk speelden ze dan ook 10 variaties op House Of Jealous Lovers, maar wel 10 erg opdwepende variaties. Een band waar ik nog achteraan ga.

4. Guillemots
Ook in de kleine zaal gezien, turend vanuit de deuropening en af en toe een plaats opschuivend, beetje bij beetje de zaal in. Een soort uitgeklede versie van The Arcade Fire (met prachtige contrabassiste). Mooi, mooi, mooi!

Dan een tijdje niets:

5. Clor
Clor was veruit de beste band in de grote zaal en tijdens afsluiter Love And Pain ontstond er zowaar een pit, maar het geluid was eigenlijk best beroerd. Clor is een leuke band en ik ga zeker nog hun album beluisteren, maar dit optreden was het door de omstandigheden eigenlijk net niet.

6. Chikinki
Chikinki had ook het geluid niet mee. Het geluid vervormde nogal bij de uitschieters (ze speelden ook net wat harder dan de rest, dus of ze deden het erom, of ze hadden te weinig headroom). Maar goed, dit was de band waarbij ik voortdurend aan het wegdromen was. Het was ook al half 2 's nachts en de nacht ervoor sliep ik ook niet voor 8 uur 's ochtends, dus het zat er wel in dat ik ergens een inkakmoment zou hebben. Chikinki ging dan ook grotendeels langs me heen eigenlijk.

7. Battle
Battle vond ik een beetje dertien-in-dozijnerig britpopbandje. Misschien had ik het wel leuk gevonden als ik er vantevoren naar had geluisterd, want het deed bij vlagen best aan de door mij zo gewaardeerde Rakes en Bloc Party denken. Het enige wat me echt greep was de af en toe met overgave dansende zanger.

8. Amusement Parks On Fire
Naar deze band was ik nogal nieuwsgierig geworden na alle postrockverwijzingen in de recensies van het debuutalbum. Het was de eerste band die we zagen en eigenlijk snapte ik weinig van al die associaties, of het moet de Mogwai-achtig bonusnoise in het laatste nummer (tijdens welk het halve publiek weg liep) zijn geweest. Meneer is pas 19, naar het schijnt, dus hij heeft een excuus. Toen de band werd uitgelicht in Loveless-rozepaars bedacht ik: "Dit is My Bloody Valentine ontdaan van de schone melodieen).

9. Dogs
Dogs deed me zo goed als niets eigenlijk. De performance was bijzonder statisch (met nonchalante Liam-achtige voordracht), de liedjes pakten me niet en de vermoeidheid maakte zich meester van me. Alsof we naar de afdankertjes van een Oasis in een vormcrisis aan het luisteren waren.

10. Duels
Over Duels geen slecht woord. Tijdens Duels moest ik naar de WC en was het mijn beurt om drank te halen, dus het valt puur aan mezelf te wijten dat ik er niet goed in kon komen. Van anderen hoorde ik dat de liedjes mooi waren. Nouja, mocht Duels nog eens langskomen, dan gaan ze in de herkansing. Sorry jongens!

Wat me verder opviel: het geluid in de grote zaal was vaak slecht. En de kleine zaal was continu bomvol (misschien omdat er zaterdag behalve Clor niet echt een 'grote' naam speelde). Als je niet halverwege het optreden in de grote zaal weg ging, kon je de kleine zaal amper nog in. Gelukkig hing er - net als vorige keer - in de grote zaal een groot videoscherm waarop de optredens in de kleine zaal geprojecteerd werden, dus zo hoefden we niets te missen.

Ik heb toch wel een beetje een dubbel gevoel over die drukte. Ik kan me edities van een paar jaar geleden herinneren waarbij het thema London ver te zoeken was (met an sich niet verkeerde, maar weinig toepasselijke bands als Tocotronic, Echoboy en Broadcast) en de publieke belangstelling zo goed als nihil (als het festival ueberhaupt nog doorging). En nu moet je eigenlijk het halve programma laten schieten als je een goede plek wilt in de kleine zaal. Maar goed, ik heb me wel prima vermaakt en ben de volgende keer zeker weer van de partij.

Meer foto's van de Infadels en Test Icicles op het forum van de Infadels. Verder ook London Calling bij de Subs en 3voor12."

Was ik dan de enige?

herman schreef:
Was ik dan de enige?

Ik denk het

Was wel benieuwd hoe White Rose Movement was. Niet gezien herman?

Zeg, ik probeer die concerten te beluisteren op 3voor12, maar het lukt niet. Hebben meer mensen dit??

@Aero .....White rose movement was misschien wel het slechtste concert van het jaar. De band stond met de arrogantie van de kaiser chiefs (de april versie van london calling) op het podium. Maar ze kregen het publiek absoluut niet in beweging. Je hebt echt niks gemist.

Vond trouwens over het algemeen deze london calling niet echt bijzonder. Vooral de bands in de grote zaal vielen over het algemeen erg tegen.

Mijn persoonlijke london calling top 5:
1. Brakes
2. Guillemots
3. Forward Russia
4. The Research
5. Field Music

Aero: White Rose Movement speelde op vrijdag en ik ben alleen op zaterdag geweest. Ik had ze wel graag willen zien, ook al waren ze volgens Bono en meer mensen die ik er over sprak heel slecht.

Bono: ik vond op zaterdag de bands in de grote zaal ook erg tegenvallen. Alleen Clor was daar leuk, eigenlijk.

Ik ben ook op zaterdag geweest en ik vond het wel goed. Er zat niks slechts tussen vond ik. De bands na 00:30 heb ik niet meer gezien.
Guillemots vond ik het beste (en het publiek ook, langste applaus wat ik ooit op London Calling heb gehoord na zowat elk nummer).
Forward, Russia! vond ik het minste. Vanaf het scherm gezien, niet echt mijn muziek.
Amusement Parks On Fire vond ik muzikaal denk ik het leukst, alleen de zanger verpest het (slecht gezongen, weinig uitstraling), maar als hij echt pas 19 is kan het misschien nog goedkomen. Op cd klinkt het beter.
Battle en Duels klonk ook vrij goed.

De eerste namen voor de editie van 31 maart/1 april:

Black Wire
The Kooks
The Long Blondes
The Maccabees
Mystery Jets

Volgende week is ook al een London Calling, de Artrocker-editie, met o.a. Kaito, Shitdisco en Ladyfuzz.

Ik ben trouwens wel heeeeeeeeel erg benieuwd naar The Long Blondes. Eigenlijk zou iedereen terstond Giddy Stratospheres in huis moeten halen. Wat mij betreft het leukste liedje van 2005.

Ja, ik heb The Long Blondes net ontdekt en wat is dat Giddy Stratospheres een briljant nummer zeg! Ik ben erg benieuwd naar de rest van hun muziek. Hebben ze eigenlijk al een CD uit?

Nee, alleen wat losse singles, voor zover ik weet.

Gaan er trouwens nog mensen naar A'dam, vrijdag?

@Herman, ben nu ook al in amsterdam , Maar deze artrocker versie sla ik maar eens over!

Nieuwe namen voor 31-3/1-4:

Bromheads Jacket
The Futureheads
Good Shoes
We Start Fires
My latest novel

Jeetje, The Futureheads... Ik dacht die wel te groot zouden zijn voor LC. Nouja, al met al is het een behoorlijke line_up.

herman schreef:
Jeetje, The Futureheads... Ik dacht die wel te groot zouden zijn voor LC.

Ja vond ik ook, daarbij hebben ze er in 2003 ook al gestaan...

Ik luister net naar de cd van My Latest Novel....prachtig....dat maakt de gang naar london calling misschien alweer de moeite waard

Het programma is nu helemaal rond:

Black Wire
Bromheads Jacket
The Cinematics
The Futureheads
Good Shoes
Howling Bells
The Kooks
Larrikin Love
The Long Blondes
My Latest Novel
Mystery Jets
We Start Fires
The Young Knives

Zijn er meer mensen die naar London Calling gaan.....ik ben vrijdag van de partij....kijk erg uit naar my latest novel.

De dag dat de Long Blondes spelen wil ik wel gaan. Weet zo snel niet welke van de twee dat is.

Gisterenavond naar London Calling geweest. De avond begon met het zinloos wachten op de Tiny Dancers, drie kwartier later ontdekten we een miniscuul papiertje waarop stond dat de tiny dancers een tiny late waren ...vervolgens de Dirty Pretty Things in de grote zaal, stevige rock, niets nieuws onder de zon. Vervolgens de Bromhead jackets op het scherm bekeken. Achteraf jammer dat ik me niet in het feestgedruis heb begeven, want het zag er op scherm heel attractief uit. De zanger presteerde het om het eind van het optreden te halen, met een wond op zijn voorhoofd, en een gitaar die door midden lag...beetje gemist of het 1 met het ander van doen had. Daarna My latest Novel. Ik zag erg uit naar dit optreden omdat hun cd Wolves het mooiste is wat dit jaar het licht heeft gezien. Maar het optreden viel niet echt mee. Dit is zeker geen festivalband, daarvoor is hun muziek te iel. Ze deden ontzettend hun best maar wisten het publiek niet te bereiken. Wat ook erg lastig was met al het geroesemoes. Vervolgens een poging gedaan om bij the immidiates binnen te komen....poging jammerlijk mislukt. En daarna the futureheads. Veel mensen waren volgens mij gekomen voor deze act. Duidelijk te zien dat ze al veel hebben gespeeld voor dergelijke zalen. En ze kregen de zaal ook goed in beweging. Laatste band voor mij was We start Fires, drie gillende dames, met een strakke drummer.....twee nummers wel leuk, maar een derde was niet echt meer nodig.

Al met al persoonlijk niet een avond met veel hoogtepunten, maar misschien is bij mij toch een ernstige "engelse-bandjes" dip langsgekomen

Dit schrijft 3voor12 (het schijnt tamelijk geweldig te zijn geweest) over Bromhead Jackets:

3voor12 schreef:
PLUS: Zweten is niet moeilijk onder de kachellampen van een podium, zeker als iedereen de kleine zaal in wil en er al om half tien mensen worden gestapeld. Maar als je het publiek inspringt, met een gapende wond en een gebroken gitaar weer het podium opkomt, als je de zaal die jou liet vallen smeekt om een ergens een gitaar vandaan te halen omdat je verder wil spelen, als je lippen aan elkaar plakken van het bloed dat uit je kop stroomt en dan nog niet stopt, als je zelfs de mensen die via het scherm in de grote zaal kijken aan het gillen krijgt, ben je goed bezig. Maar dat niet alleen. Uit Sheffield komen betekent tegenwoordig dat je automatisch langs de Arctic Monkeys meetlat wordt gelegd. Bromhead Jacket overleeft die vergelijking. Niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze een eigen gezicht hebben. En nee, niet alleen vanwege dat bloed.

MIN: Ja, tuurlijk, altijd is er wel iets. Maar wie bloedt voor zijn publiek verdient slechts lof. Als iemand een min moet krijgen, is het dat publiek zelf. Wa'z dat!!! Brengt iemand jullie helemaal in extase, laat je 'm gewoon op de grond pleuren. Mazzel dat hij jullie een herkansing geeft en na afloop als een echte Jezus toch nog een vergevende group hug geeft.

Ik laat LC deze keer aan me voorbij gaan. Had vanavond wel willen gaan, maar het is uitverkocht. Op zich wel goed dat het festival zo'n enorme opleving doormaakt na de dip van een paar jaar geleden, toen het wel 's niet doorging of maar een dagje duurde, maar ik had vanavond best graag Mystery Jets en heel erg graag Long Blondes (ik heb ze nota bene aanbevolen bij sommige podia) gezien.

ik vond bromheads jacket en dirty pretty things absoluut de hoogtepunten van vrijdagavond. Ik had me ook erg verheugd op the futureheads, maar ik vond dat een beetje tegenvallen. Op de helft van hun optreden had ik het wel gezien.

Potverdorie wat ziet het programma voor London Calling er voor dit jaar nu al goed uit!

Findlay
MS MR
London Grammar
Wolf Alice
Zijn tof!

Voor de rest treden ook op:
Thunderbird Gerard
Ruen Brothers
Mac DeMarco
Porcelain Raft
The Dodos
Ball Parc Music
Nadine Shah
Fife
Lulu James
Kid Karate
Koreless

Afijn, zie hier. Op 1 en 2 november!

Tof dat Jagwar Ma komt dit jaar! Denk dat ik toch weer oversla, grootste deel is me altijd te saai of standaard.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:19 uur

geplaatst: vandaag om 20:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.