MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Concert te duur, zeur er hier over...

zoeken in:
Iceman schreef:
er zijn overigens genoeg leuke concerten die niet duur zijn.

Precies. Ik zie liever 15 leuke concerten in de bovenzaal van Paradiso dan 1 keer de Rolling Stones door mijn verrekijker.

Juist .

Down_By_Law
Bij Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu Live (2008):

Wanneer legendarische bands weer na lange tijd samenkomen voor een tour (bijv. Genesis, Queen + Paul Rodgers en dus ook CSNY) worden zij direct beschuldigd van zakkenvullerij. Voordat de tour van start gaat, hopen en smeken fans echter om een reunie. Zie bijvoorbeeld Pink Floyd en Led Zeppelin: zij hebben onlangs een eenmalig reunie-optreden gegeven. Fans kunnen niet wachten op een wereldtournee van beide bands. Maar zodra ze dan eindelijk besluiten op tournee te gaan, zullen ook zij beschuldigd worden van zakkenvullerij. Uiterst merkwaardige situatie.

Down_By_Law
En als iemand veel geld voor een concertkaartje mag vragen, dan is het Neil Young wel!

DonDijk
Tis gewoon belachelijk veel geld, NY of geen NY.

nanneb
Deze discussie gaat behoorlijk off-topic...
Kaarten voor een NY optreden zijn inderdaad erg duur. Feit blijft wel dat Neil nog steeds goed staat te rocken en ook nog goed bij stem is. Dat kan je van bijv. Dylan zeker niet zeggen. en de Stones hebben gewoon een dubbele band (door al die gast muziekkanten) op het podium staan om er toch nog wat van te maken.

Stijn_Slayer
Nou het is wel belachelijk.. maar als je ziet dat ''artiesten'' als Snoop Dogg en de Nederlandse Anouk al rond de 40 euro vragen, dan is het in verhouding helemaal niet zo gek dat Neil Young van 74 tot 140 euro per kaartje gaat. Maargoed, de man háát commercie maar vraagt wel een vermogen per kaartje.....

Led Zeppelin bijvoorbeeld, ook absurd duur, maar dat werd geschonken aan een of ander doel toch? Dat is dan wel weer netjes, daar kun je niks over zeggen.

Ten Years After en Thin Lizzy heb ik bijvoorbeeld gezien, in redelijk kleine ''cultuurcentra's'' voor 20 en 25 euro. Gekeken naar waar het optreden is vind ik het te duur, als je kijkt naar de reputatie van de band en de show die je voor dat geld krijgt vind ik dat hele reele prijzen. Alleen echte supersterren, dus geen lomp figuur die op 1 in de top40 staat, zouden hooguit 70 euro mogen vragen. Maar ze moeten ook weer ergens de afnemende cd-verkoop mee compenseren.

De kaartjes voor Neil Young zijn mede zo duur omdat hij kiest voor intieme lokaties, voor pak hem beet 1800 man. En verder is het allemaal wat gevoelsmatig. Sta in Vera soms te balen van 8 euri, na de eerste noten van Neil Young afgelopen februari had ik mijn geld er al uit.

Stijn_Slayer
lebowski schreef:
De kaartjes voor Neil Young zijn mede zo duur omdat hij kiest voor intieme lokaties, voor pak hem beet 1800 man. En verder is het allemaal wat gevoelsmatig. Sta in Vera soms te balen van 8 euri, na de eerste noten van Neil Young afgelopen februari had ik mijn geld er al uit.

Bospop was tegen de 9000 man aan en nog steeds 74 euro plus service kosten. Maar Neil geeft in ieder geval wel echt een show die z'n geld waard is.

Down_By_Law schreef:
Bij Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu Live (2008):

Wanneer legendarische bands weer na lange tijd samenkomen voor een tour (bijv. Genesis, Queen + Paul Rodgers en dus ook CSNY) worden zij direct beschuldigd van zakkenvullerij. Voordat de tour van start gaat, hopen en smeken fans echter om een reunie. Zie bijvoorbeeld Pink Floyd en Led Zeppelin: zij hebben onlangs een eenmalig reunie-optreden gegeven. Fans kunnen niet wachten op een wereldtournee van beide bands. Maar zodra ze dan eindelijk besluiten op tournee te gaan, zullen ook zij beschuldigd worden van zakkenvullerij. Uiterst merkwaardige situatie.

Je kan toch ook voor een normale prijs touren.

Vind het helemaal geen merkwaardige situatie.

herman schreef:
(quote)

Precies. Ik zie liever 15 leuke concerten in de bovenzaal van Paradiso dan 1 keer de Rolling Stones door mijn verrekijker.

Down_By_Law
Koenr schreef:
(quote)

Je kan toch ook voor een normale prijs touren.

Vind het helemaal geen merkwaardige situatie.

CD's verkopen bijna niet meer, omdat iedereen zonodig moet downloaden. Terecht dat die concertkaartjes duurder zijn! (alleen jammer dat de mensen die nog braaf alles kopen - zoals ik - er ook de dupe van zijn)...

Stijn_Slayer
Down_By_Law schreef:
(quote)

CD's verkopen bijna niet meer, omdat iedereen zonodig moet downloaden. Terecht dat die concertkaartjes duurder zijn! (alleen jammer dat de mensen die nog braaf alles kopen - zoals ik - er ook de dupe van zijn)...

Ik ben het 100% met je eens. Vaak download ik wel, maar dat doe ik zodat ik rustig kan luisteren of het de moeite waard is om te kopen. In de platenzaak kan ik nml. gewoon niet op mijn gemak luisteren. Als een album daarna een normale prijs heeft ga ik hem gewoon kopen.

Ik hoor nu veel verhalen over dat downloaden illegaal wordt, maar ik denk niet dat het veel zal gaan helpen. Die concerten zullen denk ik alleen nog maar duurder gaan worden de komende jaren.

Down_By_Law schreef:

Dit vind ik een beetje een redenering als de groenteboer die zegt:

Iedereen heeft tegenwoordig een perenboom thuis. Ik verkoop bijna geen peren meer. Hoppakee, omhoog met die meloenprijs.

Klopt, lijkt me ook logisch, de beste man moet toch ergens zijn brood mee verdienen.

Jazper schreef:
(quote)

Dit vind ik een beetje een redenering als de groenteboer die zegt:

Iedereen heeft tegenwoordig een perenboom thuis. Ik verkoop bijna geen peren meer. Hoppakee, omhoog met die meloenprijs.

Maar het feit is dat een niet iederéén een perenboom heeft, zelfs niet iedereen heeft een eigen tuin. Maar iedereen heeft tegenwoordig wél een computer mét internetaansluiting. Ik beweer ook niet dat dit dé hoofdoorzaak is van de stijgende concertprijzen, maar het is wel één van de oorzaken.

Ook omdat het zo simpel is, met een paar muisklikken heb je gratis al muziek. Als men morgen gratis bier uit de computer kan halen, gaat de brouwer dat óók voelen in z'n portemonnee. Illegaal of niet.

herman schreef:
(quote)

Dit is wel een punt waar ik het helemaal mee eens ben .
Zelf heb ik dit jaar nog niet veel gezien .

Knopfler - Heineken Music Hall ong 55 euro
Knopfler - Ahoy ong 55 euro
Golden Earring - Wessem 20 euro
Neil Young - Weert 75 euro .

Wat wil ik hier mee zeggen , ik heb me bij de Earring net zo kostelijk vermaakt voor die 20 euro als bij Neil Young voor die 75 euro .
In 2005 zag ik U2 ook door de verrekijker , en betaalde daar ook zo`n 80 euro voor .
En dan was de geluidskwaliteit nog belabberder dan op mijn wekker radio .

Der Effe
Down_By_Law schreef:
(quote)

Ja man, bands als Pink Floyd en Lep Zeppelin (en ook gasten als Neil Young) merken die paar duizend minder verkochte cd's ook echt. Die gasten kunnen fucking 50 jaar non-stop in 6 prive Concorde's rondjes om de wereld vliegen als ze zouden willen.

herman schreef:
(quote)

Dit kan ik ook alleen maar onderstrepen.

Heb wel een aantal grotere concerten gezien dit voorjaar waaronder Mark Knopfler (50 Euro), Neil Diamond (80 Euro), The Eagles (90 Euro). Maar ook Kathleen Edwards voor 12,50 Euro

The Eagles waren goed maar niet spectaculair en met die prijs had ik zoiets van laat volgende keer maar zitten. Knopfler hanteerde een strakke prijs voor een gesettelde artiest en bood de fans een topavond (Knopfler heeft ook duidelijk de houding dat hij het niet voor het geld doet en fans mogen zelfs opnames maken). Neil Diamond was ook prijzig maar bood in Ahoy eveneens een prima show en voor een vaste stoel op rij 5 vond ik het het geld zeker waard.

Na deze shows heb ik mijn Bruce Springsteen kaarten voor de Arena (80 Euro !!!, hoe durven ze eigenlijk) meteen verkocht op de valreep. Wij hadden gewoon geen zin meer in een massa sessie in de Arena..

.....En een echte weergaloze topavond bood de Canadese Kathleen Edwards. Het concert was in zaal W2 in Den Bosch en dat voor 12,50 Euro. Voor mij nu al concert van het jaar. Het kan dus zeker en deze stelling werd op deze manier voor mij volledig onderstreept.

Alleen als het echt niet anders kan de HMH of Ahoy, maar het liefst naar Paradiso, Tivoli, W2, Podium Hardenberg etc. Je wilt toch een beetje het gevoel hebben bij een concert geweest te zijn in plaats van de gehele avond naar een videoscherm te turen met een absoluut kutgeluid, alleen maar om te kunnen zeggen dat je er bij was. Concerten zijn voor mij entertainment en geen verplichte nummers omdat half Nederland gaat. Als ik dan toch te veel moet betalen, dan liever iets van een arrangement zodat ik in ieder geval dat concertgevoel beleef in plaats van het videoschermgevoel.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:14 uur

geplaatst: vandaag om 08:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.