Dit jaar ga ik weer eens naar Roskilde. Wordt voor mij de 14e keer. Bijzonder is dat we gaan met een groep van 11 'oudere' mensen, allemaal tussen 'net geen 50' en ruim 60 jaar. En hoewel er bepaald veel ouderen op het festival te zien zijn, zijn dat vaak dagjesmensen. Grote groepen, die de volledige festivalbelevenis doen (hele week) met camping zijn eigenlijk altijd jongeren. Kleine concessie: we hebben 'Silent & Clean' toppings op onze tickets (camping-gedeelte waar 's nachts geen lawaai is en waar iedereen zijn rommel opruimt). En we hebben flink wat kronen geïnvesteerd voor 3 parkeerplaatsen vlak naast het festivalterrein.
Wat betreft programma lijkt het wel alsof er met ons is rekening gehouden. Er is een ongehoord sterk deel oudere artiesten in de line-up;
Bob Dylan
Robert Plant
The Cure
Neneh Cherry
Tears For Fears
Cypress Hill
Underworld
Niet allemaal per se favorieten van mij, maar Bob Dylan en The Cure ga ik wel bekijken en grappig is dat die twee ook op het eerste Roskilde waren waar ik bij was, in 1990. En Plant gaat Led Zeppelin spelen dus dat is verplicht voor ons als senioren om mee te maken.
Enkele andere bekende namen:
Noel Gallagher's High Flying Birds
Catfish and the Bottlemen
Khruangbin (!!)
Janelle Monae
Cardi B
Marina
Robyn
SOPHIE
MØ
Johnny Marr
Jon Hopkins
Testament
Converge
Fatouma Diawara
Aldous Harding (!!)
Julia Holter
Vampire Weekend
Chance the Rapper
Parquet Courts
Spiritualized
Ulver
Sons of Kemet
The Comet is Coming
Jungle
En weer lekker wat exotische acts ook:
Jorge Ben Jor uit Brazilie (origineel van -iedereen kent het- "Mas Que Nada")
Bombino (Niger). Al eerder gezien in 2013.
Garifuna Collective (Belize)
Liraz (Iran)
Kikagaku Moyo (Japan) Psych rock
Saz'Iso (Albanië)
Lankum (Ierland)
Ífé (Puerto Rico)
Nicola Cruz (Ecuador) DJ/sampler
Kleine acts die ik wil zien zijn verder:
Throwing Snow
Lowly
The Body/Full of Hell (lekkere teringherrie)
Josiah Konder (mooie stem)
Lemaitre
Baby in Vain (reeds eerder gezien)
Uiteraard míjn selectie, dit. Daarom ook: de
Totale Line-up