Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?
zoeken in:
0
tuktak
geplaatst: 1 oktober 2013, 12:26 uur
Thursday (€25): Mark Lanegan, THE FALL, Oneohtrix Point Never, Neko Case, King Khan & The Shrines, Glasser, Meridian Brothers, The Hidden Cameras, Night Beats, Al Lover, The Pharmacy, Cheap Time, Diana, Duke Garwood, Patten
Friday (€27,50): The Black Angels, Linda Perhacs, Ty Segall, Connan Mockasin, Braids, The Dodos, Ed Askew, Disappears, White Fence, Hailu Mergia, Califone, Fat White Family, No Joy, The Wytches, Jacuzzi Boys, Wampire, Visionist, Alex Smoke, Absolutely Free, Esmerine, Vessel, J.C. Satàn, Total Heels, Lower, Jonathan Toubin
Saturday (€27,50): Ólafur Arnalds, Oddisee, Metz, Crystal Stilts, Scout Niblett, Young Fathers, Forest Swords, Edan, Holly Herndon, Stellar OM Source, Lonnie Holley, The Thing, James Pants, Laurel Halo, Mammane Sani, Thao & The Get Down Stay Down, Jibóia, Vex Ruffin, ZZZ’s, Perera Elsewhere, Pharmakon, Emily Wells, Douglas Dare, Will Samson, Wouter van Veldhoven
Sunday (€27,50): Yo La Tengo, Wooden Shjips, Damien Jurado, Om, Destroyer, Terakaft, Hanni El Khatib, Moonface, Traams, Lonnie Holley, Daughn Gibson, Matt Elliott, The Holydrug Couple, Föllakzoid, Jibóia, Brokeback, MV & EE, Theo Verney
Friday (€27,50): The Black Angels, Linda Perhacs, Ty Segall, Connan Mockasin, Braids, The Dodos, Ed Askew, Disappears, White Fence, Hailu Mergia, Califone, Fat White Family, No Joy, The Wytches, Jacuzzi Boys, Wampire, Visionist, Alex Smoke, Absolutely Free, Esmerine, Vessel, J.C. Satàn, Total Heels, Lower, Jonathan Toubin
Saturday (€27,50): Ólafur Arnalds, Oddisee, Metz, Crystal Stilts, Scout Niblett, Young Fathers, Forest Swords, Edan, Holly Herndon, Stellar OM Source, Lonnie Holley, The Thing, James Pants, Laurel Halo, Mammane Sani, Thao & The Get Down Stay Down, Jibóia, Vex Ruffin, ZZZ’s, Perera Elsewhere, Pharmakon, Emily Wells, Douglas Dare, Will Samson, Wouter van Veldhoven
Sunday (€27,50): Yo La Tengo, Wooden Shjips, Damien Jurado, Om, Destroyer, Terakaft, Hanni El Khatib, Moonface, Traams, Lonnie Holley, Daughn Gibson, Matt Elliott, The Holydrug Couple, Föllakzoid, Jibóia, Brokeback, MV & EE, Theo Verney
0
tuktak
geplaatst: 1 oktober 2013, 12:28 uur
De zaterdag is iig voor mij, ookal lijkt er op het oog geen electronicanacht in de Helling te zijn zoals voorgaande jaren?
0
geplaatst: 1 oktober 2013, 12:32 uur
Ze hebben de acts de ik wil zien keurig over alle 4 de avonden verdeeld 

0
geplaatst: 1 oktober 2013, 13:04 uur
Vrijdag en zondag zijn geil, donderdag is een mooie dag, maar die zaterdag is nog wel wat matigjes, maar dan pak ik wel gewoon wat mee.
0
geplaatst: 1 oktober 2013, 16:58 uur
Ahh ik heb in augustus lekker een earlybird passe-partout gescoord voor €60, dus ik ben er gewoon alle dagen bij, woei 

0
geplaatst: 3 oktober 2013, 09:51 uur
Wat De-noir zegt. Ik ben er ook 4 dagen bij. Fijne verdeling over de dagen ((wat betreft de voor mij relevante artiesten) waardoor de kans op overlap nihil is.
0
geplaatst: 25 november 2013, 15:42 uur
Iemand interesse om een passe-partout voor 60 EUR over te nemen?
Kan er wegens omstandigheden helaas niet bij zijn dit jaar en moet mijn kaartje dus verkopen
4 dagen toffe concertjes in Utrecht, koopje voor deze prijs (vgl. met de dagprijzen in tuktak's post hierboven; nieuwe pass-partout kost 80 EUR).
Kan er wegens omstandigheden helaas niet bij zijn dit jaar en moet mijn kaartje dus verkopen

4 dagen toffe concertjes in Utrecht, koopje voor deze prijs (vgl. met de dagprijzen in tuktak's post hierboven; nieuwe pass-partout kost 80 EUR).
0
geplaatst: 29 november 2013, 16:30 uur
Fuck it - ik ben toch gewoon gegaan 
- Mark Lanegan in de Janskerk was mijn eerste stop. Ik zat aan de zijkant vooraan, waardoor het geluid niet altijd honderd procent in balans was - dat was jammer. Desondanks een schitterend concert. Geen drums - alleen gitaar, bas, strijkers en natuurlijk Mark z'n bromstem. You Only Live Twice (Nancy Sinatra), Solitaire (Andy Williams) waren schitterend, maar een ode aan Lou Reed met Satellite of Love ging daar nog overheen. Magistraal.
- Daarna was het goed wakker worden met The Fall in Tivoli. Strak, catchy, dansbaar. Heel fijn, wat een energie straalt de band nog uit na al die jaren. Mark E. Smith leek volledig van de kaart en lag de helft van de tijd achter de boxen te prutsen met wat papier... als een dronken dichter die zijn verzen is vergeten. Gekke vent. Toch erg genoten van het optreden.
- Tenslotte gaan kijken bij Meridian Brothers in Ekko. Ontzettend spancend grooves van een band uit Bogota, Colombia. Moeilijk te plaatsen, maar kan zo in een vaag barretje in het Star Wars universum gaan spelen wat mij betreft. Ik voelde hem wel.
Daarna snel naar huis want ik moest helaas weer vroeg op vandaag.
Fijne eerste dag van het festival.

- Mark Lanegan in de Janskerk was mijn eerste stop. Ik zat aan de zijkant vooraan, waardoor het geluid niet altijd honderd procent in balans was - dat was jammer. Desondanks een schitterend concert. Geen drums - alleen gitaar, bas, strijkers en natuurlijk Mark z'n bromstem. You Only Live Twice (Nancy Sinatra), Solitaire (Andy Williams) waren schitterend, maar een ode aan Lou Reed met Satellite of Love ging daar nog overheen. Magistraal.
- Daarna was het goed wakker worden met The Fall in Tivoli. Strak, catchy, dansbaar. Heel fijn, wat een energie straalt de band nog uit na al die jaren. Mark E. Smith leek volledig van de kaart en lag de helft van de tijd achter de boxen te prutsen met wat papier... als een dronken dichter die zijn verzen is vergeten. Gekke vent. Toch erg genoten van het optreden.
- Tenslotte gaan kijken bij Meridian Brothers in Ekko. Ontzettend spancend grooves van een band uit Bogota, Colombia. Moeilijk te plaatsen, maar kan zo in een vaag barretje in het Star Wars universum gaan spelen wat mij betreft. Ik voelde hem wel.
Daarna snel naar huis want ik moest helaas weer vroeg op vandaag.
Fijne eerste dag van het festival.
0
geplaatst: 30 november 2013, 09:50 uur
Dag twee van Le Guess Who met
Linda Perhacs
Brokeback
The Dodos
The Wytches
The Back Angels
Linda Perhacs
Brokeback
The Dodos
The Wytches
The Back Angels
0
geplaatst: 30 november 2013, 12:06 uur
Linda Perhacs op vrijdag. Een bijzondere dame. Ze had haar band meegebracht, met twee zangeressen om haar te ondersteunen. Letterlijk en figuurlijk, want een bandlid hielp haar het podium op (en af), en de stem van Linda kan na al die jaren sommige toonhoogtes niet meer aan. De setting, in een sfeervol verlichte St-Janskerk van Utrecht, had in mijn ogen niet beter kunnen zijn. Beter dan in een doodgewone concertzaal.
Linda is een bijzonder aangename die tussen de nummers door uitgebreid vertelde over hoe zij 40 jaar na haar enige plaat uit de obscuriteit is gekomen. Het is duidelijk dat de jaren '60 haar helemaal gevormd hebben: ze vertelde met overgave over spiritualiteit in haar leven, zonder te veel af te dwalen in new age geneuzel. Ze bracht ons een prachtige versie van 'Parallelograms', en daarnaast we werden ook verwend met nieuwe nummers - haar nieuwe plaat komt er spoedig aan. De andere vier bandleden kregen de ruimte om soloperformance te doen. Qua songwriting was dit luisteren met het schaamrood op de wangen, maar goed, het deed verder niets af aan het optreden.Je vraagt je af of het goed is dat een artiest meer dan 40 jaar na datum uit de obscuriteit treedt en voor het eerst op een podium gaat staan, maar in het geval van Linda Perhacs komt het haar muziek alleen maar ten goede.
Linda is een bijzonder aangename die tussen de nummers door uitgebreid vertelde over hoe zij 40 jaar na haar enige plaat uit de obscuriteit is gekomen. Het is duidelijk dat de jaren '60 haar helemaal gevormd hebben: ze vertelde met overgave over spiritualiteit in haar leven, zonder te veel af te dwalen in new age geneuzel. Ze bracht ons een prachtige versie van 'Parallelograms', en daarnaast we werden ook verwend met nieuwe nummers - haar nieuwe plaat komt er spoedig aan. De andere vier bandleden kregen de ruimte om soloperformance te doen. Qua songwriting was dit luisteren met het schaamrood op de wangen, maar goed, het deed verder niets af aan het optreden.Je vraagt je af of het goed is dat een artiest meer dan 40 jaar na datum uit de obscuriteit treedt en voor het eerst op een podium gaat staan, maar in het geval van Linda Perhacs komt het haar muziek alleen maar ten goede.
0
geplaatst: 30 november 2013, 15:21 uur
Gisteren alleen in Tivoli geweest maar wel Daughn Gibson, Disappears en (stuk) Black Angels gezien. Absoluut hoogtepunt de Disappears met hun ultra Sonic Youth meets Krautrock met de geweldige zanger. Een lange mantra/trip van 45 minuten, mag eindeloos duren.
Daughn Gibson was ook goed, met veel nummers van zijn laatste prachtige lp, lekker vervormend met veel Scott Walker achtige pathos gezongen met goede drummer en dito gitarist.
Daarna nog een stukje Black Angles die meteen opende met hun beste nummer Young Men Dead, op zich wel jammer om daar mee te beginnen. Na 15 minuten weet ik het wel, wordt de space rock me teveel.
Daughn Gibson was ook goed, met veel nummers van zijn laatste prachtige lp, lekker vervormend met veel Scott Walker achtige pathos gezongen met goede drummer en dito gitarist.
Daarna nog een stukje Black Angles die meteen opende met hun beste nummer Young Men Dead, op zich wel jammer om daar mee te beginnen. Na 15 minuten weet ik het wel, wordt de space rock me teveel.
0
geplaatst: 1 december 2013, 10:58 uur
Mooie zaterdag waarbij de de dag vroeg begon met een sessie van Tony Dekker (zanger Great lake Swimmers). Op verzoek zong hij dit nummer:
Daarna een hoop andere bands in het kader van het le guess who mini.
's Avonds hoogte punten van Scout Niblett, Dump en als afsluiting Metz. Wat een energie volle set.
Daarna een hoop andere bands in het kader van het le guess who mini.
's Avonds hoogte punten van Scout Niblett, Dump en als afsluiting Metz. Wat een energie volle set.
0
geplaatst: 1 december 2013, 13:47 uur
LGW is weer top! Fantastische dingen gezien, maar hoogtepunt vooralsnog was Adult Jazz wel. Een jazz-versie van Alt-J. Fantastisch!
0
geplaatst: 2 december 2013, 00:18 uur
Geen The Thing gezien likeahurricane? Had ze graag gezien, alleen door het tijdstip kwam het me slecht uit (ben uiteindelijk niet naar LGW geweest) .. Las daar wel een hoop positieve dingen over (zoals dat Metz na die set van The Thing lang zo energierijk niet meer klonk in de volkskrant-recensie
)
)
0
geplaatst: 2 december 2013, 09:16 uur
Nee geen The thing gezien, ben wat minder into speed jazz.
Zondag wederom een geweldige dag. Begon met Matt Elliott en Moonface in Leeuwenberg. Vooral in Matt was indrukwekkend. Hij speelde in drie kwartier vier nummers:
Moonface was ook erg mooi, maar zoals hij zelf zei met alleen piano erg kaal.
Daarna een kort stukje van Hanni El Khatib opgepikt, nogal standaard rock. Niet al te verrassend.
Vervolgens weer naar de Oudegracht met Damien Jurado die met zijn liedjes en humor de zaal stil krijgt. As afsluiter Yo la tengo, erg mooi weer.
0
geplaatst: 2 december 2013, 10:38 uur
Matt Elliott 
Wat..een..held...Fenomenaal optreden, en hoogtepunt van het festival.

Wat..een..held...Fenomenaal optreden, en hoogtepunt van het festival.
0
geplaatst: 2 december 2013, 11:32 uur
Helemaal eens, en dan was hij nog ziek en aan de whiskey om vier uur 's middags.
0
geplaatst: 2 december 2013, 12:32 uur
Wat een heerlijke psychedelische afsluiters gisteren in Tivoli de Helling. Wooden Shjips was geweldig, maar Föllakzoid was pas echt hypnotiserend goed.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 2 december 2013, 12:44 uur
Cygnus schreef:
Wat een heerlijke psychedelische afsluiters gisteren in Tivoli de Helling. Wooden Shjips was geweldig, maar Föllakzoid was pas echt hypnotiserend goed.
Die had ik allebei erg graag willen zien, line-up was geweldig.
0
geplaatst: 2 december 2013, 15:33 uur
Wooden Shjips komt deze week nog naar Keulen, Follakzoid staat deze maand nog in Groningen.
0
Linus Van Pelt
geplaatst: 2 december 2013, 16:47 uur
Iemand nog de geweldige garage spych country/country teasers fat white family gezien? 3 uur snacht's in een ekko vol dronken mensen was het een sfeerverhogende ervaring.
Hey norrage(dodger hier), dat optreden heb ik gemist door lam zijn maar heb Elliott de dag ervoor in de altijd knusse KNG kelder gezien en heb er wat van gefilmd.
Mijn hand is ook echt te brak om mijn mobiel fatsoenlijk vast te houden
Trouwens moonface was bizar prachtig
.
Hey norrage(dodger hier), dat optreden heb ik gemist door lam zijn maar heb Elliott de dag ervoor in de altijd knusse KNG kelder gezien en heb er wat van gefilmd.
.
0
geplaatst: 2 december 2013, 17:00 uur
Linus Van Pelt schreef:
Iemand nog de geweldige garage spych country/country teasers fat white family gezien? 3 uur snacht's in een ekko vol dronken mensen was het een sfeerverhogende ervaring.
(embed)
.
(quote)
(embed)
. Hey, ik heb al jouw LGW verslagen niet gezien en je was tijdens het festival van internet verdwenen! Helemaal niet kunnen meeten!
0
Linus Van Pelt
geplaatst: 2 december 2013, 17:04 uur
Norrage schreef:
Hey, ik heb al jouw LGW verslagen niet gezien en je was tijdens het festival van internet verdwenen! Helemaal niet kunnen meeten!
(quote)
Hey, ik heb al jouw LGW verslagen niet gezien en je was tijdens het festival van internet verdwenen! Helemaal niet kunnen meeten!
Hah ja als ik festival probeer ik zoveel mogelijk van pc's weg te blijven en liever me rust dan te pakken met een boek voordat het feest weer beging, net als mijn mobiel als enige sociale ding twitter erop staat. Ja jammer dat we niet konden meeten maar gebeurt nog wel eens, volgende keer geef ik je wel wat meer info enz.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 2 december 2013, 17:12 uur
Cygnus schreef:
Wooden Shjips komt deze week nog naar Keulen, Follakzoid staat deze maand nog in Groningen.
Wooden Shjips staan in feb ook in Nijmegen. Groningen is iets te ver vanuit Limburg.
0
geplaatst: 2 december 2013, 18:38 uur
likeahurricane schreef:
Helemaal eens, en dan was hij nog ziek en aan de whiskey om vier uur 's middags.
(quote)

Man man man wat speelde die Matt als een bezetene... In combinatie met de locatie had het iets demonisch. De zaal werd er i.i.g. helemaal stil van. Zelfs een aantal vrienden van me die dit soort muziek normaal nooit luisteren vonden het indrukwekkend. Schitterend. Bedankt voor het filmpje.
Moonface was ook wel aardig. Spencer Krug heeft duidelijk een overvloed aan talent, maar na een paar nummers had ik wel gehoord. Barbarian was wel erg mooi.
Mad Professor in RASA was het volgende station. Hele dikke Afrikaanse beats die mij in principe wel smaakten, maar wat mij betreft had de organisatie deze act beter later op de avond in een andere zaal kunnen programmeren. Was ongetwijfeld een dik feestje geworden. Gemiste kans.
Daarna naar de Helling voor Föllakzoid, Om en Wooden Shjips. Alle drie de optredens waren de moeite waard, maar leden ook allemaal aan het zelfde kwaaltje. De 3 bands zijn erg goed in wat ze doen, maar passen steeds hetzelfde trucje toe, waardoor het monotoon werd. Föllakzoid was heerlijk trippy, maar als ze af en toe nog net die versnelling op het einde van de nummers erin hadden kunnen gooien was het nog beter geweest. Om had een heel erg bruut bass geluid, maar pielde te veel in de marge tijdens de langzamere stukken waardoor de mensen bij de bar er doorheen gingen praten. Kwam de sfeer niet ten goede. Wooden Shjips gaf nog de beste show weg van de drie, inclusief een geniale lichtshow. De gitarist was dusdanig bekwaam bezig dat ik ze het gebrek aan variatie in de ritme sectie (bass en drums deden bijna letterlijk bij ieder nummer hetzelfde) graag vergeef. Even een goeie drummer en bassist regelen en je hebt een wereldband.
0
geplaatst: 2 december 2013, 21:27 uur
Geen mensen gehoord bij Om, ik zat er schijnbaar helemaal in. Al Cisneros is wel een baas, vergroeid met zijn basgitaar. Baal er nu nog meer van dat het Primavera optreden van Sleep vorig jaar niet doorging.
0
tuktak
geplaatst: 3 december 2013, 20:36 uur
The Scientist schreef:
Geen The Thing gezien likeahurricane? Had ze graag gezien, alleen door het tijdstip kwam het me slecht uit (ben uiteindelijk niet naar LGW geweest) .. Las daar wel een hoop positieve dingen over (zoals dat Metz na die set van The Thing lang zo energierijk niet meer klonk in de volkskrant-recensie
)
) The Thing was weer erg lekker bezig. Druk in de spiegelbar en bijna geen weglopers. Kwam met name doordat de heren behoorlijk catchy bezig waren en het extreme beperkt hielden. Het beste van de avond.
0
Linus Van Pelt
geplaatst: 3 december 2013, 22:28 uur
Ik liep wel weg maar dat had niks met the thing te maken, inderdaad een prima set maar een beetje normaal. Heb ze beter/avontuurlijker gezien vooral die keer dat ze met Otomo Yoshide tourde staat met nog erg goed bij.
Maar goed ik liep weg naar metz waar ik compleet geen spijt van had, wat een geweldige bak retro noiserock is dat.
Maar goed ik liep weg naar metz waar ik compleet geen spijt van had, wat een geweldige bak retro noiserock is dat.
0
geplaatst: 3 december 2013, 23:58 uur
The Thing had ik ook wel willen zien (als jazzliefhebber), maar ik was bij de naam die zelfs jazz erin heeft zitten: Adult Jazz. Fenomenaal optreden dus, zoals ik hierboven al zei 

0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:29 uur
Mayday blokkenschema staat nu op de site: http://www.leguesswho.nl/festival//data/documenten/189.png
* denotes required fields.