menu

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
Ik vond het begin van de show van Holly erg tof, maar op den duur ging het mij toch wat vervelen. Vond het geheel nogal eentonig qua beats en samenzang.

Je hebt het beste nummer dan ook gemist.

Die laatste track klonk als een soort van techno-versie van een oud nummer van The Field.

Koenr schreef:
Je hebt het beste nummer dan ook gemist.

Figures De laatste 15 minuten heb ik uiteindelijk maar geskipt inderdaad om een plekje op te zoeken bij The Ex.

Door meningsverschil met m'n CFO en slechte planning van mijn kant (dinerafspraak) dit jaar alleen op de Dag des Heeren LGW bezocht en hoe profaan festivalbezoek ook moge lijken, was het optreden van Holly Herndon in zekere zin een sacrale belevenis.

Nivhek 7,25
bevestigt mij weer 'ns in mijn idee dat een 1-persoonsact (met synth/laptop) echt goede visuals nodig heeft om het aantrekkelijk te houden/maken; zo niet wordt een optreden snel een oefening in geduld; thuis, 's avonds uit de eigen speakers klinkt het net zo goed.
Holly Herndon 8,5
Prachtig, maar voor mij net iets te weinig electronic
Negativland 6
Had het gevoel naar een presentatie te kijken van een CRM-software partij, waarbij de onderburen de muziek te hard hadden aanstaan; eerlijk gezegd: ik snap het heel goed dat sommige mensen moeten worden wakker geschud voor wat er met hun (persoons)data gebeurt, maar ik was het al
Cate LeBon 6,5
Pubrock meets Fischer Z, met af en toe een leuk liedje
Fatoumata Diawara 8
Niet het type muziek waarvoor ik in eerste instantie zou gaan, maar o zo goed gebracht en daardoor fijn!
Asha Puthli 5,5
Doet me denken aan de oudtante van een maat van me, geboren in Djakarta grijpt die altijd - ik was er eenmaal bij, maar ze doet het altijd zegt mijn maat - op een familiefeest de microfoon om een liedje van vroeger ten gehore te brengen, de band houdt het tempo en zorgt ervoor dat de oudtante (van Stephan) veilig thuiskomt.

Als ik nou volgend jaar 4 dagen - early bird tickets nu voor 113,- - ga, wil ik ook een medaille van de Avondvierdaagse

Een kort verslagje van de zondag om het weekend af te ronden.

Het fijne aan de zondag vind ik dat het programma vroeg(er) start. Na wat goede koffie en een dito ontbijtje toog ik richting EKKO voor Loving. Vijf heren die iets speelden wat zweefde tussen shoegaze en dreampop. Helaas vond ik het dikke bagger. Totaal nietszeggende muziek, niet origineel, niet eigenzinnig, echt een suffe boeking. Eentje ook die ik niet bij Le Guess Who? vind passen. We hebben het een nummer of vier volgehouden en zijn toen doorgegaan richting BAK.
In BAK heb ik me behoorlijk geamusseerd bij het optreden van Ed Dowie. Ataloona beschrijft een paar post hiervoor waarom het een vermakelijk, leuk en goed optreden was.
Na wat bier en hamburgers was het tijd voor Yves Jarvis in Cloud Nine, de kleinste zaal van TiVre. De beste man tokkelde prettig op zijn gitaar en heeft een mooie stem. Helaas was het optreden nogal fragmentarisch en praatte hij veel tussen zijn nummers door. Voor mij haalde dit de vaart een beetje uit het optreden. Jammer, want de potentie was er absoluut. Hij vertelde nog dat dit zijn eerste optreden buiten Canada was. Ik zou daar meer van gemaakt hebben als ik hem was, nu was het toch wat (te) tam.
Absoluut niet tam was de presentatie van Holly Herndon haar 'PROTO'. Ze werd ondersteund door een drietal dames dat een aantal koorliederen ten gehore bracht. Deze referentie naar Herndon's jeugd werd afgewisseld met haar door elektronica gedreven pop. Een worderschoon optreden, al ben ik het wel met Mjuman eens dat het best wat 'elektronischer' had gemogen.

Na Herndons optreden was er nog slechts één optreden dat ik graag had willen zien, dat van Fatoumata Diawara. Omdat de wachttijd tot dat optreden meer dan twee uur was, ik nog een treinritje voor de boeg had en ik de volgende ochtend weer om 07:45 act de présence moest geven heb ik ervoor gekozen richting station te gaan en redelijk op tijd naar huis te gaan. Jammer van Diawara, maar ook zonder dat optreden heb ik (wederom) een top weekend beleefd!

Loving 1,0
Ed Dowie 7,5
Yves Jarvis 6,5
Holly Herndon: PROTO 8,5

En nog een festival top tien:

1. Lalalar
2. Sudan Archives
3. La Bruja de Texcoco
4. Holly Herndon: PROTO
5. Jenny Hval's The Practice of Love
6. Deerhunter
7. Mohamed Lamouri
8. Efterklang
9. Nídia
10. Ed Dowie

Vrijdag

Vanwege geluiden over drukte op donderdag en het bericht dat de vrijdag was uitverkocht, durfde ik het niet aan eerst naar TENGGER te gaan en als een gek naar Tivoli te fietsen voor Oiseaux-Tempete. Jammer, want achteraf had ik ook iets later makkelijk naar binnen gekund in de Ronda.
Oiseaux was een goed begin van weer een fijne LGW? editie. Ik was redelijk verbaasd dat de zanger ook in het Nederlands begon.

Greg Fox & Tyondai Braxton konden mij niet echt bekoren. In tegenstelling tot Deerhunter. Een band die ik live beter vind dan op plaat. Bij Desire Lines stond ik op de banken.

Nog een stukje LOTTO meegekregen, maar toen merkte ik al dat ik iets te enthousiast aan de genotsmiddelen had gezeten. Van het optreden en de rest van de avond weet ik weinig meer af.

Zaterdag

De kater er uitgelopen van Blend Hotel naar LE:EN waar de avond goed begon met Mohamed Lamouri. Na een sterk begin (eerste 4 nummers) werd het wel wat minder qua songmateriaal.

Lalalar in de Helling was ok, maar na een aantal nummers wel wat van hetzelfde.

Aan het geroezemoes te horen kon niet iedereen zijn aandacht het hele optreden bij Ahmed Ag Kaedy houden, maar ik vond het prachtig en waande me op reis.

Gyedu-Blay & Band beviel goed. Zeker de opkomst en de opening met een gebed om 'the most high' te prijzen. Fijne saxofoon, trompet en djembé, maar echt los ging het te weinig. Beetje te veilig.

Het heen-en-weren tussen LE:EN en Helling beviel zo goed dat we ervoor kozen in deze hoek te blijven. Dit bleek een goede keuze want de Fokn Bois en Ko Shin Moon waren top! Eerstgenoemde act ligt niet echt in mijn straatje, maar deze jongens deden echt hun eigen ding met veel bezieling en afwisseling. Publiek was erg enthousiast. Hulde!

Ko Shin Moon bood wat minder afwisseling, maar de voeten moesten hier wel van de vloer. Top avond!

Zondag

Om 11.00 uur moesten we uitchecken, dus op tijd bij dB's voor koffie. Tussen Ajax-Utrecht door (inmiddels weer aan het bier) kleine stukjes meegepikt van Fix Everything, SOON en Tjalling. Te Kort om te beoordelen, maar de zangeres van Tjalling sprak ons wel aan. Heerlijke strot en lekker los.

Naujanawan Baidar was de eerste act die we in het geheel zagen. Live minder oosterse invloeden dan gehoopt, maar best aardig.

Op naar WAS voor Aponogeton en dat was niks. Victor de Roo liet daarna op zich wachten en hoewel de locatie aanspreekt, viel dit bezoek tegen.

Voor even iets anders naar de Ierse pub om daar vergezeld door veel Engelsen te genieten van voornamelijk 'The Reds' tijdens Liverpool-Manchester City.

Als kers op de taart van dit puike weekend werden wij door The Ex getrakteerd op het beste optreden in drie dagen. Veel instrumentaal en als afsluiter instant classic Soon All Cities. We konden naar huis!

1. The Ex
2. Ahmed Ag Kaedy
3. Deerhunter
4. Fokn Bois
5. Ko Shin Moon
6. Oiseaux-Tempete
7. Gyedu-Blay & Band
8. Mohamed Lamouri
9. Naujanawan Baidar
10. Lalalar

Volgend jaar weer van de partij! (En dit jaar weer geen enkele keer in de rij hoeven staan of dichte deur getroffen).

Alle bezochte edities:

1. Neutral Milk Hotel – (Mayday) 2014
2. zZz – 2014
3. Big Brave – 2015
4. Majical Cloudz – 2015
5. Protomartyr - 2015/2017
6. Carlos Cipa – 2014
7. James Holden - 2017
8. Dollkraut - 2015
9. The Ex - 2019
10. Psychic Ills - 2018
11. Mario Batkovic - 2017
12. Le Mystère des Voix Bulgares - 2017
13. Xam Duo - 2017
14. Dr John – 2014
15. The Comet Is Coming - 2018
16. Lightning Bolt – 2015
17. Swans – 2014
18. Mirel Wagner – 2015
19. Horse Lords - 2016
20. Ahmed Ag Kaedy - 2019

1. 2017 & 2015
3. 2014
4. 2018 & 2019
6. 2016

De nummer één die delen we angelin, wat was dat toen een gaaf optreden. Op plek twee zet ik denk ik jouw nummer zeven, James Holden.

Kan me nog herinneren dat er een lange rij stond en dat de mensen die uit het optreden van The War On Drugs kwamen zich hardop afvroegen wat er te gebeuren stond. Dat wist ik zelf eigenlijk ook niet, ik had bijvoorbeeld geen idee hoe ze er uit zouden zien.

Begonnen ze met King of Carrot Flowers 1-3 en na 'I love you JC' ging het los.Wist niet wat me overkwam.

angelin schreef:

Oiseaux was een goed begin van weer een fijne LGW? editie. Ik was redelijk verbaasd dat de zanger ook in het Nederlands begon.

1. The Ex

Dit valt wel mooi samen, die zanger is G.W. Sok, die 30 jaar de frontman van The Ex is geweest. Zijn Nederlandse teksten pasten wel mooi bij de Franse band.

Ataloona schreef:
Ik vond het begin van de show van Holly erg tof, maar op den duur ging het mij toch wat vervelen. Vond het geheel nogal eentonig qua beats en samenzang.

Ik heb de fout gemaakt om er toch heen te gaan, ik kan helaas niets met Holly, paar keer eerder toch gegaan, omdat ik hoopte dat het live wel op zijn plek zou vallen en nu had ik de hoop dat ik het concept van PROTO zou kunnen waarderen. Maar na 23 seconden was ik achtergrondzangeres 1 al zat en na 2 keer oehoe's en ahaaaa's in de samenzang en een kerel die er bij was om alleen maar op play te drukken moest ik weer tot de conclusie komen dat het niets voor mij is.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:50 uur

geplaatst: vandaag om 04:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.