MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Spotify Top 500 artiesten van het moment

zoeken in:
Dat is vannacht gebeurd dan. De Wikipedia-pagina is al aangepast.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_viewed_YouTube_videos#Historical_most_viewed_videos

Ah, ik mis de tijd dat twee vrolijke randdebielen nog op 1 konden komen met de Pokemon Theme Song.

Arrie schreef:
(quote)

Hij is hem al voorbij zelfs! Of dat is vannacht gebeurd... Maar ik zie dat See You Again nu de meest bekeken YouTube-video allertijden is.

Zelfs de NOS vindt het nieuwswaardig:

Gangnam Style op YouTube verslagen door See You Again | NOS

#50 Bebe Rexha
Populaire tracks: In the Name of Love (met Martin Garrix), The Way I Are (Dance With Somebody), Bad Bitch

Bebe Rexha geldt al jaren als grote belofte, maar voor het gevoel komt het er maar niet echt uit. Al sinds ze het refrein van The Monster van Eminem schreef, wordt ze genoemd als potentieel grote popster, maar uitindelijk scoort ze toch voornamelijk in samenwerking met anderen. Als ze een refrein voor G-Eazy zingt, als ze een track van Martin Garrix inzingt, als ze een refrein voor David Guetta zingt. Haar solotracks doen het relatief dan toch niet zó goed. Toch is het goed genoeg voor een top 50-notering, wat ze ook wel heel erg te danken heeft aan Martin Garrix.

#49 Liam Payne
Populaire tracks: Strip That Down, Strip That Down [Acoustic], Strip That Down [Nevada Remix]

En daar hebben we het laatste One Direction-lid. Daarmee staan dus vier van de vijf ex-One Direction-leden in de top 100! Alleen Louis laat het nog wat afweten. Liam Payne laat overigens heel mooi zien hoezeer deze lijst een momentopname is en hoe groot de rol van één grote hit kan zijn. Liam Payne haalt namelijk de top 50 op basis van slechts één single, en vooruit, twee varianten erop. Maarja: alle Directioners wereldwijd zullen de track op z'n minst wel een keer gecheckt hebben, toch benieuwd naar wat hun idool te bieden heeft. Overigens heeft hij ondertussen ook een samenwerking met Zedd uit en is hij ook verder gestegen.

Toch is het apart hoe je één single uit kan hebben en flink hoger kan staan dan The Beatles, Queen, etc. en zelfs hoger dan moderne opsterren als Adele. Er zijn de afgelopen maand op Spotify dus meer mensen geweest die naar Strip That Down hebben geluisterd dan die naar iets van The Beatles hebben geluisterd.

#48 Justin Bieber
Populaire tracks: Love Yourself, Sorry, What Do You Mean

En daar staat dé grootste popster van de laatste jaren, slechts op 48. Maar dat komt dus mede doordat al zijn recente featurings, op Despacito, op I'm the One, op 2U, niet worden meegerekend. Ook voor Cold Water en Let Me Love You lijkt dat te gelden. Het is puur op basis van zijn solomuziek, en dan is de nieuwste muziek toch alweer van eind 2015. In een allertijdenlijst ipv een maandlijst zal hij wel érg hoog staan, vermoed ik.

#47 Pitbull
Populaire tracks: Hey Ma, Time of Our Lives, Timber

In Nederland is ie momenteel even uit beeld, maar tracks als Fireball en Timber komen nog altijd op menig feestje voorbij. In Latijns Amerika scoort hij momenteel echter juist erg goed op de modernere feestjes door zijn samenwerking met J. Balvin (zie het vorige rijtje). Ik vind Pitbull altijd een beetje vergelijkbaar met Flo Rida, allebei rappers die pure pop/club-muziek ipv hiphop maken.

#46 Halsey
Populaire tracks: Now or Never, Bad at Love, Strangers

Wat betreft Halsey wil ik jullie dit citaat van haar niet onthouden:

Halsey schreef:
Kendrick [Lamar] has done a Maroon 5 feature, a Taylor Swift feature and a Sia feature — which is more pop features than I’ve done. No one’s calling him a pop star. But I’m being called one, even though I’m inherently an alternative artist. I don’t know if it’s a male thing, I don’t know if it’s an urban thing. I don’t know what it is. But if you’re a female alternative artist and you do anything that’s even slightly pop leaning, it’s condemning.

Oftewel: Halsey is iemand die zichzelf nogal alternatief vindt, maar, laten we eerlijk zijn, dat totaal niet is. Ik snap het überhaupt niet, ik hoor letterlijk niets alternatiefs aan haar muziek. Zij is trouwens ook de zangeres die meezingt op Closer van The Chainsmokers. Verder heb ik weinig over haar te zeggen, als ik eerlijk ben... de muziek is wat mij betreft vrij doorsnee synthpop/electropop en ik snap haar populariteit niet.

#45 Lil Wayne
Populaire tracks: The Way I Are (Dance with Somebody) (featuring bij Bebe Rexha), Sucker for Pain, No Frauds (featuring bij Nicki Minaj)

Lil Wayne is iemand die het echt enorm van de featurings moet hebben. Hij behoort tot de artiesten met de meeste hitnoteringen in de Amerikaanse Billboard Hot 100 maar de meerderheid daaran zijn featurings. Ook in deze lijst profiteert ie daar enorm van. In zijn top 5 staat pas op de vijfde plaats een nummer dat écht van hem is (6 Foot 7 Foot), en hij meer dan één verse heeft. Natuurlijk, ook als solorapper heeft ie grote successen gehad, maar die tijden zijn wel voorbij.

#44 OneRepublic
Populaire tracks: No Vacancy, Counting Stars, Wherever I Go

Eigenlijk lijkt hun nieuwste single, No Vacancy, helemaal niet zo aan te slaan in de hitlijsten die ik volg. Maar OneRepublic is wel één van de grotere popgroepen van de laatste tien jaar, samen met een Maroon 5, en ze sprokkelen nog zat luisteraars bijeen met oudere hits als Apologize en Counting Stars. Bovendien heeft Wherever I Go ook toch nog ruim 200 miljoen plays terwijl die toch ook niet erg leek aan te slaan in de hitlijsten. Blijkbaar is er toch een discrepantie.

#43 Sia
Populaire tracks: The Greatest, Cheap Thrills, Never Give Up

Een jaar geleden stond ze nog in de top 10, geloof ik. Cheap Thrills is dan ook wereldwijd een enorme hit geworden, een grote lieveling van de radio, en daarmee typisch een nummer dat bij een breed publiek in goede aarde valt. Daarbij bereikt ze ook weer net een ander publiek met haar dramatische ballads.

#42 Dua Lipa
Populaire tracks: Scared to Be Lonely (met Martin Garrix), Blow Your Mind (Mwah), My Love (featuring bij Wale)

Ik besef net dat er drie zangeressen in de top 100 staan met een Albanese afkomst! Na Rita Ora en Bebe Rexha is Dua Lipa de hoogste. Opmerkelijk! En net als Bebe Rexha heeft Dua Lipa haar hoge notering heel erg aan Martin Garrix te danken. Interessant is wel dat Dua vermoedelijk erg weinig luisteraars via Noord- en Zuid-Amerika zal hebben (en dan dus ook vooral via Martin Garrix), want daar is ze nog totaal niet doorgebroken.

#41 Kanye West
Populaire tracks: Stronger, Champions, Gold Digger

Stond vorig jaar ook nog een stuk hoger, maar heeft wel een groot oeuvre aan moderne klassiekers die nog altijd beluisterd worden. Met ook nog de vrij recente single Champions als populaire hit. Misschien vinden sommige mensen hem laag staan maar besef wel dat Kanye al jaren niet echt meer hits scoort.

Kanye zo laag, ik denk niet dat hij dit zo snel vergeet Arrie

Trouwens Bieber ook best laag, toch top 10 verwacht, dadelijk staat Drake ook niet in de top 3

Sorry, wat hectische dagen achter de rug dus echt geen tijd gehad.

#40 Troye Sivan
Populaire tracks: There for You (met Martin Garrix), Youth, Fools

Alweer de derde artiest in de top 100 die flink meeleunt op het internationale succes van Martin Garrix. Hij is de zanger op Garrix' meest recente single. Dat neemt echter niet weg dat Sivan zelf ook al een hoop bereikt heeft. Hij speelde op zijn veertiende in een X-Men-film (als jonge Wolverine), is met vier miljoen abonnee's een populair YouTuber (vlogs e.d.) en werd in 2014 door Time uitgeroepen tot één van de meest invloedrijke tieners van dat jaar. Hij is ook een groot rolmodel voor veel jongeren die zich associeren met LGBTQ. Zijn ietwat dromerige popliedjes zijn erg geliefd, en blijkbaar dus ook zonder de videoclips waar hij veel aandacht aan besteedt.

#39 Shakira
Populaire tracks: Me Enamoré, Chantaje, Deja Vu (featuring bij Prince Royce)

Als er al meerdere artiesten uit Latijns Amerika in de top 100 staan die hier nauwelijks bekend zijn, dan is het niet gek dat we hoog in de lijst een paar van zulke artiesten vinden die óók in Europa populair zijn. Zoals Shakira. Begin dit jaar scoorde ze nog een hitje: Chantaje, dat in Zuid-Amerika nog veel beter scoorde. Overigens een samenwerking met Maluma, die we ook tegenkwamen in deze top 100.

#38 Enrique Iglesias
Populaire tracks: Subeme La Radio, Duele el Corazon, El Perdón (met Nicky Jam)

En hé, nog een voorbeeld van wat ik hierboven schreef. Enrique scoort al sinds 1999 aan de lopende band hits, al is het tegenwoordig beperkt tot één grote hit per jaar. Die ene zomerhit scoort hij wel consequent elk jaar. In deze tijd van het jaar zal hij dan ook volop uit de stereo's klinken, overal ter wereld. Ik ben nog verbaasd dat hij nirt hoger staat.

#37 French Montana
Populaire tracks: Unforgettable, Lockjaw, Unforgettable [Major Lazer Remix]

French Montana is niet zozeer één van de grootste rappers van deze generatie, maar hij heeft op dit moment wel één van de grootste zomerhits van dit moment: Unforgettable. Het sluit wel een beetje aan op de Major Lazer-sound, die het dan ook geremixt hebben, en het refrein van Rae Sremmurd-lid Swae Lee doet dan weer aan The Weeknd denken. Verder straalt zowel de clips als het nummer zelf enorm veel positiviteit, dansbaarheid, vreugde en levenslust uit dat het onverwachts massaal is aangeslagen en zodoende staat de voorheen niet heel populaire rapper dik in de top 50.

#36 Maroon 5
Populaire tracks: Cold, Don't Wanna Know, She Will Be Loved

Simpelweg een band die al dertien jaar lang een continue stroom aan hits afleveren, en zo een aardig oeuvre aan tracks hebben opgebouwd die men nog altijd draait. Ook recentelijk hebben ze, vooral in Amerika, twee best grote hits gescoord, Don't Wanna Know en Cold, waardoor ze weer onder de aandacht zijn. Maar dit lijkt me een band die gedurende het bestaan van Spotify altijd hoog heeft gestaan in deze lijst.

#35 Ariana Grande
Populaire tracks: One Last Time, Side to Side, Into You

Ariana Grande is op dit moment in de lift, vanwege de aanslag bij haar concert (heel triest), en de manier waarop ze daarop heeft gereageerd. Sinds het donut-incident werd ze eigenlijk door velen verguisd maar nu hoor ik daar niemand over, iedereen heeft het alleen maar over hoe geweldig ze om is gegaan met de heftige gebeurtenis, over One Love Manchester (het benefietoptreden waar ze een grote rol in speelde), over haar ziekenhuisbezoek. In Engeland is men na de aanslag massaal One Last Time gaan draaien met natuurlijk de symbolische betekenis dat dit de laatste keer zou moeten zijn dat dit gebeurt. Los van dit alles is ze natuurlijk sowieso een zeer populaire popster.

#34 Miley Cyrus
Populaire tracks: Malibu, We Can't Stop, Party in the U.S.A.

Ook Miley Cyrus had imagoproblemen en ook zij heeft dat imago wat verschoond. In interviews geeft ze nu af op de sloopkogelperiode, en geeft ze aan spijt te hebben dat ze zulke dingen heeft gedaan. Bovendien heeft ze de single Malibu uitgebracht, een luchtig en bovenal braaf popliedje dat in geen enkel opzicht doet denken aan haar 'wilde' periode. Het publiek lijkt er blij mee te zijn en Miley is weer helemaal terug.

#33 Zedd
Populaire tracks: Stay, Clarity, Beautiful Now

In Amerika en Engeland is het een zeer succesvolle dance-producer maar in Nederland is dat succes toch wat minder geweest. De Amerikaanse top 10-hit Clarity bleef hier in de tipparade steken, en de Engelse top 3-hit Stay the Night was hetzelfde lot beschoren. Zedd scoorde hier alleen goed als featuring bij Ariana Grande (Break Free) en Hailee Steinfeld (Starving). Maar met z'n recente single Stay begint zijn succes hier ook te komen en dat kan hij met de nieuwe single Get Low (samen met Liam Payne) mogelijk voortzetten. Internationaal gezien hoort hij nu dus al echt bij de grote DJ-namen.

#32 Camila Cabello
Populaire tracks: Crying in the Club, Know No Better (featuring bij Major Lazer), I Have Questions

Een knappe prestatie: ze is nog maar net solo maar ze staat nu al flink hoger dan haar ex-collega's van Fifth Harmony. Bovendien: haar single Crying in the Club slaat een stuk meer aan dan de huidige single van 5H genaamd Down. Het helpt overigens wel meer dat ze ook te horen is op de hit die Major Lazer nu scoort. Met Crying in the Club laat Cabello overigens dat ze een artieste is om rekening mee te houden: het klinkt een stuk minder generiek dan het meeste werk van 5H. Bovendien laat ze in haar optredens en interviews veel charisma zien, ze lijkt de x-factor te hebben.

#31 Jonas Blue
Populaire tracks: Mama, Perfect Strangers, By Your Side

Eigenlijk ook wel verrassend laag, want deze Zweedse... eh... Britse producer (ik vertypte me eerder al omdat zijn muziek zo onzettend Scandinavisch klinkt) is echtbij uitstek het soort artiest dat goed op Spotify scoort: melodieus, makkelijk wegluisterend, radiovriendelijk, licht dansbaar, en een feelgood-vibe. Maar vermoedelijk mist hij nog heel veel potentiele luisteraars omdat hij op het Amerikaanse continent nog niet is aangeslagen.

Enrique Iglesias staat inderdaad erg laag.

Verder toch veel artiesten waarvan ik de naam niet ken(de), maar dan als ik wat nummers aanklik ik de meeste wel blijk te kennen.

#30 Cheat Codes
Populaire tracks: No Promises, Maggie Lindemann - Pretty Girl [Cheat Codes X CADE Remix], Shed a Light

Een DJ-trio dat net als Jonas Blue van die melodieuze, makkelijk in het gehoor liggende dance-popliedjes maakt, zo geproduceerd dat niemand er een buil aan kan vallen. Een ander overeenkomst met Jonas Blue is dat ze doorbraken mer een cover, in dit geval een halve cover van Let's Talk About Sex van Salt 'n Pepa. Herkenning is iets waar een groot publiek veel waarde aan hecht dus covers zijn een goede manier om door te breken. Verder is Cheat Codes wel echt het geluid van nu: een beetje deephouse, een beetje tropical house, een beetje EDM, sn heel veel pop.

#29 Ellie Goulding
Populaire tracks: First Time (featuring bij Kygo), Still Falling for You, Love Me Like You Do

Ik zou Ellie zelf niet meteen onder de grootste popsterren van nu scharen, maar sinds Burn scoort ze wereldwijd toch wel met regelmaat haar hits, met als grootste klapper Love Me Like You Do. Bovendien lift ze in deze lijst nu even mee op het succes van Kygo, want ze heeft zijn laatste single ingezongen.

#28 The Weeknd
Populaire tracks: I Feel It Coming, Starboy, Reminder

The Weeknd zou ik wél één van de grote popsterren van dit moment noemen, al begon hij met een alternatiever R&B-geluid. Ook met zijn toegankelijkere geluid van de laatste twee albums wordt hij op brede schaal gewaardeerd. Bij The Weeknd lijkt elk aspect van het totaalplaatje te kloppen: de clips, zijn uitstraling, zijn stem, de liedjes. En hij blijft zijn eigen ding doen, wat het nog steeds spannend houdt. Neem een Party Monster of The Hills, het zijn nou niet bepaald toegankelijke, catchy hitjes. Dit is een popster voor de lange termijn.

#27 Travis Scott
Populaire tracks: Goosebumps, Butterfly Effect, Know No Better (featuring bij Major Lazer)

Een verrassende naam die doet vermoeden dat Noord-Amerika toch een grote invloed heeft. Travis Scott is een zeer succesvol artiest binnen de trap-hiphop, al zou je het ook wel trap-R&B kunnen noemen. Hij is namelijk meer een zanger dan een rapper, en heel vergelijkbaar met Ronnie Flex: dol op autotune. Die autotune gebruikt hij om een heel eigen geluid te creëren, in combinatie met zweverige beats. Tegenwoordig wordt hij ook steeds aanweziger in de popwereld, middels vele featurings. Onder andere dus bij Major Lazer, waarvan ik even dacht dat het de verklaring voor de hoge notering was, maar twee van zijn eigen nummers zijn op dit moment populairder. Wel zal het ervoor zorgen dat het Major Lazer-publiek optelt bij zijn eigen publiek.

#26 Future
Populaire tracks: Mask Off, Selfish, Mask Off [Remix]

We vervolgen met een heel vergelijkbare artiest, ook hij gebruikt veel autotune om een eigen stijl te creëren, alleen rapt hij vooral ipv Travis Scott die vooral zingt. Future is een enorm productieve artiest, en dit jaar bracht hij twee albums achter elkaar uit. Op één van de twee stond Mask Off, wat geen single was, maar massaal werd opgepikt omdat het fluitintro zich perfect leende voor heel veel memes. Zo is Mask Off de grootste hit uit zijn carrière geworden, maar Future was daarvoor ook al een hele grote naam binnen de hedendaagse hiphop.

#25 Alessia Cara
Populaire tracks: Stay (featuring bij Zedd), Scars to Your Beautiful, How Far I'll Go

Een jonge zangeres die doorbrak met het nog wel spannende Here, met dezelfde vioolsample die ook in Portishead' Glory Box zat, en over het geheel een spannende vibe over feestjes waar je eigenlijk niet wil zijn. Sindsdien maakt ze echter alleen nog maar Sky Radio-hitjes, met als hoogtepunt Scars to Your Beautiful. Een liedje met de prachtige boodschap dat we allemaal mooi zijn. Ik ben zelf iets te cynisch voor zulke liedjes, maar het werd echt een enorme hit wereldwijd, en vervolgens mocht ze okk de theme zong van de laatste Disney-film Moana/Vaiana inzingen. En nu ook nog een samenwerking met Zedd: ze is nog hartstikke jong maar wordt almaar groter en populairder.

#24 Clean Bandit
Populaire tracks: Symphony, Rockabye, Rather Be

Een groep die grossiert in makkelijk in het gehoor liggende popliedjes met positieve teksten. Ze onderscheiden zich door de elektronische basis van hun liedjes te combineren met strijkers en werken samen met allerhande opkomende talenten. Het lijkt wel alsof een groot thema in de lijst een soort 'niets-aan-de-hand'-vibe is, warenhuismuzak. Ik vind Clean Bandit een prima groep hoor, daar niet van...

#23 Katy Perry
Populaire tracks: Swish Swish, Bon Appétit, Chained to the Rhythm

...maar dan hou ik toch net wat meer van de popster die enigszins weet te verrassen. Zoals de house-invloeden op Swish Swish of het samenwerken met de trap-rappers van Migos. Neemt niet weg dat Katy Perry grotendeels wel in het bovengenoemde thema past. Erg raar is het ook weer niet: het grote publiek zoekt niet veel in muziek, en wordt blij van muziek die meteen prettig klinkt, met pakkende melodieën en een gevoel van herkenning. Dat soort artiesten vinden we volop in de lijst, waardoor ik het des te leuker vond om uitzonderingen als Future, Travis Scott en in mindere mate The Weeknd tegen te komen. Artiesten die wel iets nieuws laten horen.

#22 Charlie Puth
Populaire tracks: Attention, We Don't Talk Anymore, Marvin Gaye

De artiest die het refrein inzingt van de meest bekeken video op YouTube hoort natuurlijk ook in de lijst. See You Again met Wiz Khalifa was de grote doorbraak van deze jongen, sindsdien blijft hij zijn solohits scoren. Daarbij valt zijn fraaie stem op, zijn liedjes vallen in de categorie degelijke popmuziek. We Don't Talk Anymore valt op door zijn fraaie, subtiele productie (door Puth zelf), evenals het sterk opgebouwde Attention, maar over het geheel is dit eigenlijk een artiest van wie ik de populariteit niet zo goed begrijp. Zijn fanbase is namelijk enorm.

#21 Kendrick Lamar
Populaire tracks: Humble, DNA, Love

Kendrick Lamar is al een tijdje de meest geliefde contemporaine hiphopartiesf op sites als MuMe, samen met Kanye, maar hij is ook steeds meer de hele wereld aan het veroveren zonder muzikale concessies te doen. Het vorige album was zelfs een moeilijk te behappen conceptalbum, maar het maakte hem tot held van de Afro-Amerikaanse protestbewegingen, en het leverde met King Kunta zelfs een hitje onder breder publiek op. Hij werd door dat album zo groot dat het verschijnen van zijn nieuwe album een hele happening was, zodanig dat de leadsingle Humble in de VS zelfs meteen op de tweede plaats binnenkwam. Geen rapper van deze generatie die hem dat op dit moment na kan doen, op eentje na dan.

Drake , laat Kanye het niet horen

Ik ga zo weg en ben nog niet een heel tiental verder, maar zal alvast de volgende vijf plaatsen:

#20 Martin Garrix
Populaire tracks: There for You, Scared to Be Lonely, In the Name of Love

En daar hebben we de hoogste Nederlander: Martijn Garritsen. In zijn tienerjaren scoorde hij al een wereldhit met Animals, een nummer die hij op zijn zolderkamertje in elkaar had geflanst. Een paar jaar later werd hij verkozen tot beste DJ ter wereld en inmiddels is hij 21 en heeft hij een vermogen van miljoenen en heeft de wereld afgereisd. Tegenwoordig maakt hij wat minder van de typische lompe clubbangers, maar maakt hij subtiele geproduceerde popliedjes. Ook daarmee scoort hij wereldwijd, en haalt hij zelfs de Spotify top 20.

#19 Jason Derulo
Populaire tracks: Swalla, Want to Want Me, Get Ugly

Natuurlijk is Jason Derulo ook een grote naam, maar hij lijkt momenteel enorm hoog te staan doordat Swalla op zoveel plekken ter wereld zoveel gedraaid wordt. Dat gaat zometeen ook terugkomen bij twee andere artiesten. Jawel, ook de twee featurings zijn in de top 20 te vinden, een plekje hoger vinden we namelijk al...

#18 Ty Dolla $ign
Populaire tracks: Swalla (featuring bij Jason Derulo), Bad Bitch (featuring bij Bebe Rexha), Or Nah

...Ty Dolla $ign, een man die überhaupt leeft van de featurings. Samen met Quavo is hij een beetje de Nate Dogg van de moderne hiphop, al is Quavo vooral meester van de refreinen en doet Ty meer de bridge-achtige featurings. Ook in de popmuziek is hij regelmatig te horen, bijvoorbeeld in Work from Home van Fifth Harmony. En op dit moment dus bij Jason Derulo's Swalla, waardoor enorm veel mensen hem de afgelopen maand hebben horen zingen.

#17 Shawn Mendes
Populaire tracks: There's Nothing Holdin' Me Back, Treat You Better, Mercy

Nou, daar is ie dan, JoaMuse! Dat je hem niet kent, ligt toch echt wel een beetje aan jou, vrees ik. Martin Garrix is al jong maar Shawn overtreft dat. Al op zijn vijftiende kwam zijn debutusingle Life of the Party uit, na flinke populariteit te hebben vergaard met vines. Het werd in zij eigen land, Canada, een top 10-hit. Een soort Justin Bieber dus, maar dan meer gitaargericht, in de richting van de folk en de rock. Maar ook hij is een knappe jongen die enorm veel jonge meisjes in zijn fanbase heeft.

#16 Kygo
Populaire tracks: It Ain't Me, First Time, Firestone

Hét boegbeeld van het populaire tropical house-genre is toch wel de Noor Kygo. Door met Selena Gomez samen te werken is hij nu eindelijk ook in Amerika doorgebroken, wat hem definitief tot een wereldster maakt. Hij vergaarde bekendheid met zijn remixes die hij op Soundcloud plaatste, vooral zijn remix van Ed Sheeran's I See Fire. Uiteindelijk is hij zijn tropical houde gaan combineren met folky liedjes, a la Avicii, wat enorme hits als Firestone opleverde. En nu werkt hij samen met grote popsterren als Selena Gomez en Ellie Goulding, en wordt hij nog altijd groter.

Arrie schreef:
Ik ga zo weg

, hoe laat ben jij terug?

Niet voor middernacht vrees ik

#15 Bruno Mars
Populaire tracks: That's What I Like, 24K Magic, Versace on the Floor

Wel aardig dat Bruno Mars zijn debuut in 2010 heeft gemaakt, daarmee kunnen we stellen dat hij een échte jaren '10-artiest is, en eentje waarbij we in de toekomst waarschijnlijk al snel aan zullen denken als we terugdenken aan hoe mooi die jaren '10 toch waren en hoe er toen nog écht goede muziek werd gemaakt. Nou ligt het hart van Bruno Mars dan weer bij de eighties, waar hij enorm door is beïnvloed, ook zijn laatste album heeft een duidelijke eighties-sound, maar blijkbaar slaat dat nog altijd enorm aan. Zijn populariteit wordt er niet minder op.

#14 Selena Gomez
Populaire tracks: It Ain't Me (featuring bij Kygo), Bad Liar, Kill Em with Kindness

Eerder in de lijst kwamen we al Miley Cyrus, Demi Lovato en Nick Jonas tegen, maar op dit moment is Selena Gomez de populairste van de voormalige Disney-sterretjes. Selena speelde namelijk in de Disney Channel-serie Wizards of Waverly Place, van haar 15e tot haar 20e, en daarna stortte ze zich volledig op haar muzikale carrière, waar ze daarvoor ook al mee bezig was. Sindsdien is ze nog niet heel erg tot Nederland doorgedrongen, ze werd hier nog het bekendst als geliefde van Justin Bieber, maar in de VS scoort ze met regelmaat top 10-hits. In de rest van de wereld scoort ze vooral goed als ze tracks van dance-producers inzingt, zoals Zedd en op dit moment Kygo.

#13 Nicki Minaj
Populaire tracks: Swalla (featuring bij Jason Derulo), No Frauds, Only

Ah, daar hebben we de andere featuring op Swalla. Ook Nicki Minaj is een echte artiest van de jaren '10, en net als Selena Gomez iemand wiens muziek in Nederland niet echt aansluit. Haar poppy hits scoren wel, zoals Starships, en Anaconda scoorde om z'n gimmick-factor, maar tegelijkertijd begreep half Nederland de humor en het tongue in cheek-gehalte van dat nummer niet en sprak er daardoor schande over. Maar Minaj is überhaupt een enorme love/hate-artiest, met toch genoeg liefhebbers om één van de meest gedraaide rappers wereldwijd te zijn.

#12 Rihanna
Populaire tracks: Wild Thoughts (featuring bij DJ Khaled), Love on the Brain, Work

We blijven in de categorie artiesten die het in Amerika veel beter doen dan hier. Huh, maar Rihanna is toch de meest succesvolle Top 40-artiest aller tijden? Ja, maar zodra haar muziek meer de urban-kant op gaat slaat het in Nederland niet echt (meer) aan. Haar laatste twee singles (Needed Me en Love on the Brain) haalden in de VS dik de top 10 maar haalden in Nederland de Top 40 niet eens. En dat terwijl Love on the Brain meer klinkt als een ouderwetse soulballad. Hoe dan ook: je kan er moeilijk omheen dat zij tot de meest iconische popsterren van de huidige generatie behoort. Ook in een all-time Spotify Top 500 zou ze ook wel enorm hoog staan.

#11 David Guetta
Populaire tracks: 2U, Shed a Light, This One's for You

David Guetta gaat dit jaar Abraham zien maar staat nog steeds aan de wereldtop. Hij brak pas op late leeftijd door maar weet zich wel te handhaven. Dit is mede doordat hij een heel team om zich heen heeft van producers en songwriters maar het blijft knap. Hij blijft gewoon aan de lopende band hits scoren, letterlijk alsof hij een soort hitfabriek is. De laatste is met Justin Bieber en dan trek je natuurlijk al helemaal behoorlijk wat luisteraars. Ondertussen is ie dan ook de top 10 ingestegen, momenteel bezet hij de achtste plaats. Ja, deze lijst is alweer hopeloos verouderd. Snel afmaken dan maar!

Wellicht het eerste rijtje met allemaal namen die ik ken. Al kan ik van Selena Gomez niet spontaan een nummer opnoemen. Benieuwd naar de top 10.

#10 Major Lazer
Populaire tracks: Know No Better, Run Up, Cold Water

En als er iets de top 10 in stijgt (Guetta dus), moet er ook iets uit wegzakken. Major Lazer staat nu op 12, maar dat is nog altijd niet onverdienstelijk. Major Lazer is naar mijn idee echt één van de invloedrijkste acts van de afgelopen jaren binnen de hitmuziek. Ze vermengen genres als dancehall en reggaeton met EDM en popmuziek, met een bijzonder feestelijk en dansbaar resultaat. Hiermee scoorden ze niet meteen grote hits maar in het begin van hun carrière waren dancehall etc. buiten Latijns Amerika eigenlijk ook passé. Ik heb het idee dat Major Lazer er een grote hand in heeft gehad om dat weer populair te maken, want je hoort het nu overal. Lean On is overigens één van de slechts een handjevol nummers die meer dan een miljard plays heeft. En ook weer een echte jaren '10-act en toch wel met uitstek eentje waarvan we over twintig, dertig jaar zeggen: ja, zo klonken de jaren '10!

#9 Imagine Dragons
Populaire tracks: Thunder, Believer, Sucker for Pain

Het enige in de allerhoogste regionen dat nog als een rockband klinkt, ondanks dat Imagine Dragons op hun nieuwe album een stuk meer electronica gebruikt. Imagine Dragons weet zo te overleven in een tijd dat rock niet meer het genre van de jeugd is. Knap van ze. Ze hadden wel last van het tweede album-complex maar ze hebben zich heel goed weten te herpakken. Radioactive en Demons hebben overigens allebei meer dan 500 miljoen plays terwijl de grote Guetta-hits in de 300 miljoen zitten.

#8 Calvin Harris
Populaire tracks: Slide, Feels, Rollin

Wat mij wel duidelijk is geworden bij het volgen van de hitlijsten: als je op lange termijn succes wilt behouden, zul je je moeten vernieuwen. Calvin Harris begon met een soort speelse nu-disco met veel humor: dat sloeg flink aan in Engeland maar daarbuiten minder. Het wereldwijde succes kwam pas toen hij overging op een serieuzer en platter EDM-geluid. En op zijn recente singles is hij dan weer oldschool funk gaan combineren met moderne hiphop en R&B. Een fris geluid dus, iets wat we nog niet van hem hadden gehoord: het geeft zijn succes weer een nieuwe injectie.

#7 Coldplay
Populaire tracks: Something Just Like This (met The Chainsmokers), The Scientist, Hymn for the Weeked [SeeB Remix]

Ook een band die in de loop der jaren meerdere malen naar een nieuwe geluid heeft gezocht, en daarvoor net zoveel fans heeft gekregen als afgestoten. De oude fans moeten veelal niets meer van de nieuwe Coldplay hebben. Toch is er een groot publiek dat Coldplay echt als grootheden van deze tijd ziet. En zoals je kan zien is The Scientist ook nu nog één van hun meest gedraaide nummers en echt een moderne klassieker. Hun recente gewaagde stap is het samenwerken met The Chainsmokers en daarmee het implementeren van EDM-geluiden in hun sound. Ook hier weer: veel kritiek, ook veel waardering. Overigens opvallend: de SeeB-remix van Hymn for the Weekend wordt meer gedraaid dan het origineel, ook het totaal aantal plays is hoger. Zij remixten trouwens ook I Took a Pill in Ibiza tot de hitversie die we nu kennen, dus remixen ligt hun wel.

#6 The Chainsmokers
Populaire tracks: Something Just Like This, Closer, Paris

Ah, over The Chainsmokers gesproken. Over dubbele gevoelens gesproken. Ik lees op het internet zowel enorm veel haat- als liefdereacties met betrekking tot deze band. Iets met hoge bomen, want Closer is wereldwijd echt een immens grote hit. Ze scoorden hun eerste hit al in 2014 met #Selfie, een novelty-hit wat toen een one hit wonder leek te wonder. Maar ze bewezen het tegendeel: ze hebben ondertussen #Selfie totaal doen vergeten. Het duo behaalt dit grote succes door sterke, pakkende popliedjes te combineren met EDM-geluiden en daar een goede balans tussen te vinden. EDM is vaak vrij lomp, maar bij The Chainsmokers is het subtieler en als ondersteuning van de liedjes. Blijkbaar was het precied waar een groot deel van de wereld enorme behoefte aan had.

#5 DJ Khaled
Populaire tracks: I'm the One, Wild Thoughts, Shining

Toch knap: één van de meest gedraaide artiesten wereldwijd zijn terwijl je bijna niks bijdraagt aan je muziek. DJ Khaled is iemand die als het ware zijn albums cureert. Hij brengt rappers, zangers en producers bijeen en draagt ideeën aan. Zo maakt hij al meer dan tien jaar albums. De laatste jaren vergaart hij steeds meer bekendheid door zijn persoonlijkheid, zijn activiteit op social media, zijn oneliners. Het is op z'n zachtst gezegd nogal een markant persoon. Hij is echt een internetfenomeen geworden en wordt wel een levende meme genoemd. Zijn muziek slaat daardoor ook steeds meer aan, maar de echt grote doorbraak kwam toen hij het voor elkaar kreeg Justin Bieber een refrein in te laten zingen. De nieuwe single, Wild Thoughts, slaat zelfs nog meer aan, met zang van Rihanna en een sample van Santana's Maria Maria, en is in veel landen de grote kanshebber om Despacito eindelijk van de eerste plaats te stoten.

#4 Drake
Populaire tracks: Passionfruit, Portland, One Dance

Hij werd al meerdere malen in het topic genoemd, geloof ik, en niet onterecht. Drake heeft (tot een half jaar geleden ofzo?) zelfs heel lang op 1 gestaan in deze lijst. Nu lijkt zijn succes eindelijk toch ietwat af te nemen, want Passionfruit lijkt toch niet de grote hit te worden die ik erin hoorde, en zijn nieuwste single Signs doet het voor Drake's doen ook matig. Neemt niet weg dat men nog altijd massaal luistert naar de muziek van Drake, laverend tussen hiphop en R&B, af en toe flirtend met andere genres als dancehall. One Dance is overigens het meest gedraaide nummer op Spotify en zal in zijn eentje wel nog steeds voor heel veel luisteraars zorgen. Maar Drake is onder veel mensen ook gewoon een gewaardeerde albumartiest. Elke keer dat hij eén nieuw album uitbrengt, is het weer een hele 'happening'.

#3 Luis Fonsi
Populaire tracks: Despacito [Remix], Despacito, Despacito [Major Lazer & MOSKA Remix]

En als ultiem bewijs hoezeer deze lijst ook heel erg de waan van de dag is: Luis Fonsi haalt de top 3 door één enorme hit. Vóór Despacito stond hij mogelijk niet eens in de top 500. Toch heeft Fonsi al een aardige carrière achter de rug, hij bracht in 1998 al zijn eerste album uit. Dat deed het al meteen goed in Latijns Amerika, maar daarbuiten wist hij nooit echt te scoren. Haalde tweemaal de onderste regionen van de Billboard Hot 100, waarschijnlijk door de grote Spaanstalige bevolking van de VS. Maar ineens was er dan die monsterhit. En nee, dat is niet door Justin Bieber, want het sloeg al behoorlijk aan voor Bieber zich ermee ging bemoeien. Het lijkt een soort toevalstreffer.

Het is ook wel weer logisch dat hij zó hoog staat, want er zijn weinig hits zo wereldwijd succesvol als Despacito. Als je de charts van de Zuid-Amerikaanse charts bekijkt, zie je daar maar een aantal westerse hits in terug, en vooral in de onderste helft van de top 50. Despacito is echter niet alleen daar een monsterhit, maar ook in heel Europa en Noord-Amerika een grotere hit dan welke westerse hit dan ook. En het gaat om het aantal luisteraars: dan is het niet raar om te bedenken dat echt een enorme hoeveelheid aan mensen is die dat liedje toch op z'n minst één keer heeft beluisterd. Hoeveel de rest van zijn oeuvre wordt beluisterd, doet dan meteen niet meer ter zake, al zullen er wellicht nog drie mensen zijn die niet naar Despacito hebben geluisterd maar wel naar een ander nummer van Luis Fonsi. En zoals je ziet: het populairste nummer na de Bieber-remix van Despacito en het origineel van Despacito... is de Major Lazer-remix van Despacito. En daarna komt nog de salsaversie van Despacito, en daarna pas een ander nummer van Fonsi. Veelzeggend.

#2 Daddy Yankee
Populaire tracks: Despacito [Remix], Despacito, La Rompe Corazones

En wie is er nog meer te horen op Despacito? Juist, alle die luisteraars tellen ook voor de featuring: Daddy Yankee. Maar het is niet verrassend dat hij er nog wat meer heeft met de rest van zijn muziek, want Luis Fonsi was geen grote naam maar Daddy Yankee wordt ook wel de king of reggaeton genoemd. In Nederland is het die one hit wonder van Gasolina, in Latijns Amerika is het een reggaeton-grootheid wiens tracks ongetwijfeld op menig feestje voorbij komt. Hij wordt zelfs gezien als een pionier in de reggaeton-muziek, hij is er al mee bezig sinds 1992. Nog steeds scoren veel van zijn singles erg goed in Zuid-Amerika, en doet hij ook nog regelmatig mee op tracks van anderen. Zijn recente single La Rompe Corazones is net zo goed een enorme hit in Zuid-Amerika. De Major Lazer-remix die bij Fonsi op de derde plaats staat, staat bij Yankee ook pas op de negende plaats.

Nummer één is John Cage vanwege de MuMe Ladder?

En ik maar denken dat Gasolina van Radiohead was

#1 Ed Sheeran
Populaire tracks: Shape of You, Galway Girl, Perfect

Het zal niet erg verrassend zijn: Ed Sheeran op 1. Shape of You was wereldwijd ongeveer net zo'n enorme hit als Despacito, en heeft in vele landen chartrecords gebroken. Hij brak door met The A-Team, wist zijn succes verder uit te breiden met singles als I See Fire (Hobbit-soundtrack) en Don't, en men sloot Sheeran pas echt in het hart met het gevoelige Thinking Out Loud. Hij is volgens mij al enorm geliefd om zijn sympathieke uitstraling en zijn oprechtheid, en in de jaren na zijn tweede album groeide hij uit tot een zodanig grote wereldster dat zijn derde album insloeg als een bom. En de impact daarvan zal voorlopig nog wel merkbaar zijn. Naast het poppy Shape of You (dat hij nog aan Rihanna aanbood), is er op zijn album juist vooral ingetogen muziek met weinig opsmuk te vinden. Opvallend in deze elektronische tijden, en volgens mij heeft dat voor veel mensen bepaalde authenticiteit die enorm gewaardeerd wordt. (vind ik zelf onzin om het zo te zien, maar daar gaat het niet om: mensen ervaren het nou eenmaal zo)

Maar zoals ik al zei, deze lijst is alweer hopeloos gedateerd, en daarom als laatste nog de top 10 zoals ie nu is, met een nieuwe nummer 1!

#01 (02) Daddy Yankee
#02 (01) Ed Sheeran
#03 (03) Luis Fonsi
#04 (08) Calvin Harris
#05 (05) DJ Khaled
#06 (04) Drake
#07 (09) Imagine Dragons
#08 (11) David Guetta
#09 (07) Coldplay
#10 (06) The Chainsmokers

De vrouwen komen er toch bekaaid af zo.
Sowieso geen top 10 waar ik erg warm van word
Maar leuke stukjes, en leuk om de top 500 zo eens te zien.
Misschien volgend jaar rond deze tijd weer? Ben benieuwd naar de changes dan.

Maar hoe is het mogelijk, nummers 2, 3 en 5 ken ik niet! Amai ik ben echt niet meer mee met de moderne populaire muziek precies. En dat terwijl ik me er heel erg over kon verbazen als bv in het lied van de dag topic Taylor Swift of Somebody That I Used to Know geplaatst werd en mensen daar nog nooit van gehoord hadden. Het is weliswaar maar één nummer dat de populariteit van 2 en 3 verklaart zo te zien en dat is me ontgaan. Kennen jullie Despacito allemaal?

Ik heb Despacito volgens mij nog nooit ergens gehoord, maar wel een paar keer zelf opgezet. Dat laatste nummer van DJ Khaled heb ik wel vaak gehoord. Een weekje geleden op vakantie liepen we 's avonds net een restaurantje uit toen dat nummer opstond en toen we er de volgende ochtend koffie gingen drinken was het ook weer het eerste nummer dat we er hoorden. Ik vind het zelf wel een leuk nummer, net als de vorige single van DJ Khaled (al ging die wel snel vervelen).

Verder een mooi topic dit. Zeker buiten de top 100 waren er wel artiesten waar ik echt volstrekt nog nooit van had gehoord.

johan de witt schreef:
De vrouwen komen er toch bekaaid af zo.
Sowieso geen top 10 waar ik erg warm van word
Maar leuke stukjes, en leuk om de top 500 zo eens te zien.
Misschien volgend jaar rond deze tijd weer? Ben benieuwd naar de changes dan.

Was ik wel van plan ja!

herman schreef:
I. Een weekje geleden op vakantie liepen we 's avonds net een restaurantje uit toen dat nummer opstond en toen we er de volgende ochtend koffie gingen drinken was het ook weer het eerste nummer dat we er hoorden. Il

Ah, dat restaurant heeft dat liedje dag en nacht opstaan, vandaar die score

Onbegrijpelijk dat er nog altijd mensen zijn die niet met DJ Khaled bekend zijn.

http://i.imgur.com/TjlIgNG.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 10:35 uur

geplaatst: vandaag om 10:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.