Muziek / Toplijsten en favorieten / Spotify Top 500 artiesten van het moment
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:27 uur
Arrie schreef:
Komt nog bij dat jij een rijtje van vijf artiesten noemt, maar dat de top 100 van dertig jaar geleden vooral vol zou hebben gestaan met dingen als Billy Ocean, Modern Talking, Rick Astley, Kim Wilde, etc.)
Precies. Staar je vooral niet blind op die paar artieste die in jouw ogen wel cool genoeg zijn en ook goed verkochten. The Cure zou een top 100 niet gehaald hebben, The Smiths de top 500 niet eens. Bestverkopende artiesten in de jaren '80 waren o.a. Whitney Houston, Lionel Richie en Bon Jovi, Kool and the Gang, Kenny Rogers etc.Komt nog bij dat jij een rijtje van vijf artiesten noemt, maar dat de top 100 van dertig jaar geleden vooral vol zou hebben gestaan met dingen als Billy Ocean, Modern Talking, Rick Astley, Kim Wilde, etc.)
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:28 uur
ArthurDZ schreef:
Ik vind de popmuziek van nu ook stommer dan die van dertig jaar geleden, maar dat ligt aan onze eigen smaak johan de witt, niet aan de smaak van al de rest
(quote)
Ik vind de popmuziek van nu ook stommer dan die van dertig jaar geleden, maar dat ligt aan onze eigen smaak johan de witt, niet aan de smaak van al de rest
Waarvan akte, want ik vind de popmuziek van dertig jaar geleden echt geen haar beter. Ik denk dat ik dan zelfs meer affiniteit heb met de popmuziek van nu. Maar dat is moeilijk te zeggen, in ieder geval neig ik eerder naar nu dan naar dertig jaar geleden. Dat is gewoon persoonlijk.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:29 uur
Denk dat Arrie de spijker hier op z'n kop slaat. 40, 30 en 20 jaar geleden werd er ook ontzettende rotzooi gemaakt, net als nu. Vergelijking met b.v. Kanye en Beyonce op het spectrum lijkt mij ook een juiste, en ik twijfel er niet aan dat daar (ook bij een musicmeter-publiek) over 20-30 jaar nog naar zal worden geluisterd, zij het niet meer in Spotify Top-100-aantallen.
Het enige dat er naar mijn idee veranderd is, is dat er minder barrieres zijn voor het uitbrengen en verspreiden van muziek, met meer rotzooi, maar ook meer kwalitatief hoogstaande albums tot gevolg.
Het enige dat er naar mijn idee veranderd is, is dat er minder barrieres zijn voor het uitbrengen en verspreiden van muziek, met meer rotzooi, maar ook meer kwalitatief hoogstaande albums tot gevolg.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:29 uur
Arrie schreef:
Is er een specifieke reden dat je artiesten als The Weeknd en Kanye later niet in de (MuMe)-allertijdenlijstjes verwacht?
Komt nog bij dat jij een rijtje van vijf artiesten noemt, maar dat de top 100 van dertig jaar geleden vooral vol zou hebben gestaan met dingen als Billy Ocean, Modern Talking, Rick Astley, Kim Wilde, etc.
Is er een specifieke reden dat je artiesten als The Weeknd en Kanye later niet in de (MuMe)-allertijdenlijstjes verwacht?
Komt nog bij dat jij een rijtje van vijf artiesten noemt, maar dat de top 100 van dertig jaar geleden vooral vol zou hebben gestaan met dingen als Billy Ocean, Modern Talking, Rick Astley, Kim Wilde, etc.
Dan hadden ze daar nu allang gestaan toch?
Ik heb geen kritiek op de lijst an sich, maar vindt het wat eenzijdig met alleen pop en hiphop, terwijl er nu juist zo breed genoeg goede muziek gemaakt wordt, zie de witte trui. Jammer dat je dat niet terugziet in deze top 100, en naar mijn mening was dat 10, 20, 30 of 40 jaar geleden toch wel anders.
Maar ik denk inderdaad dat de self fulfiling prophecy van Spotify waar Titmeister op wees hier een grote rol in speelt, en een 'werkelijke' top 100 van nu een stuk positiever zou uitpakken

0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:33 uur
Wat bedoel je met een 'werkelijke' top 100? Bedoel je daarmee iets denkbeeldigs, of heb je daar een bepaalde meting bij in gedachten?
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:35 uur
Ha ha, ik bedoel wat de jeugd en het algemene publiek in totaal luistert.
Spotify is niet de wereld

0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:35 uur
Vind ik enerzijds erg meevallen, anderzijds geldt dat vooral voor de hoogste regionen en vind ik de gehele lijst persoonlijk eigenlijk best wel divers!
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:36 uur
De hele top 500 wel ja, maar in deze top 100 missen te veel topartiesten van nu helaas.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:37 uur
johan de witt schreef:
Dat snap ik. Maar dat is dus een lijst als: stel dat je alle mensen ter wereld zou kunnen peilen, war zou daar uitkomen?
Ik snap natuurlijk dat Spotify niet de wereld is. Maar hoe maak je een 'werkelijke' lijst?
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:40 uur
Er zal toch heus nog Een Top 100 per jaar singles en albums verschijnen ergens, per land of wereldwijd.
De lijst die Rudi net bracht zaten ook paar leuke verrassingen tussen.
De lijst die Rudi net bracht zaten ook paar leuke verrassingen tussen.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:42 uur
johan de witt schreef:
Er zal toch heus nog Top 100 per jaar verschijnen ergens, per land of wereldwijd.
Er zal toch heus nog Top 100 per jaar verschijnen ergens, per land of wereldwijd.
Waarop gebaseerd? Het is me niet duidelijk wat voor lijst je bedoelt. Er bestaan tig lijsten maar jaarlijsten van de Top 40, Billboard Hot 100 etc zijn naar mijn idee nog minder 'werkelijk'. Een 'werkelijke' lijst is ook heel moeilijk te doen, daarom dacht ik dat je het over een denkbeeldige lijst had.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:51 uur
Nou, een streaminglijst geeft natuurlijk een vrij eenzijdig beeld omdat het de nog steeds tientallen miljoenen verkochte fysieke albums buiten beschouwing.
(Om over downloads maar niet te spreken).
Daar zal vast ook een lijst van zijn, en een combinatie zou dan dicht bij een werkelijke lijst komen.
Maar het stond idd niet voor niks tussen aanhalingstekens
Daar zal vast ook een lijst van zijn, en een combinatie zou dan dicht bij een werkelijke lijst komen.
Maar het stond idd niet voor niks tussen aanhalingstekens

0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:51 uur
Arrie schreef:
Het gros heb ik op maandag gevonden, maar op dindsdag heb ik er ook nog aardig wat gevonden. Soms kwamen die op de plek van een artiest die ik op maandag had gevonden - logisch, de lijst verschuift. Ik heb dan niet de moeite gedaan om alles weer van plaats te veranderen zodat hij weer klopt, dus die heb ik tussen haakjes gezet. 101-500. Is dus de lijst zoals hij maandag/dinsdag was. Nu alweer verouderd, maar ach.
Het gros heb ik op maandag gevonden, maar op dindsdag heb ik er ook nog aardig wat gevonden. Soms kwamen die op de plek van een artiest die ik op maandag had gevonden - logisch, de lijst verschuift. Ik heb dan niet de moeite gedaan om alles weer van plaats te veranderen zodat hij weer klopt, dus die heb ik tussen haakjes gezet. 101-500. Is dus de lijst zoals hij maandag/dinsdag was. Nu alweer verouderd, maar ach.
Deze lijst is natuurlijk wel een momentopname, verschijnt er in het najaar een nieuwe Taylor Swift zal zij daar ook meer pieken.
Het verschil met verkooplijstjes uit de jaren '80 of top 40 lijstjes van nu met deze lijst zal hem er o.a. in zitten dat de niet zo heel koopkrachtige groep 10- 15 jarige nu heel makelijk met een klik een liedje kan horen, ook het wereldwijde speelt mee.
Die rapper Boef die verbrak onlangs toch ook alle records.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:54 uur
Tja dit wordt ook nooit de lijst der lijsten , maar dat was ook niet de intentie toch.
Dit is slechts een op Spotify gebaseerde lijst, er zijn nog diverse andere streamingdiensten en er is nog fysieke verkoop, maar goed dit is dus een Spotify lijstje.
Dit is slechts een op Spotify gebaseerde lijst, er zijn nog diverse andere streamingdiensten en er is nog fysieke verkoop, maar goed dit is dus een Spotify lijstje.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:55 uur
Rapper Boef..was dat die dierenmishandelaar die in de bak belandde? 

0
geplaatst: 9 juli 2017, 11:57 uur
Rudi S schreef:
Het verschil met verkooplijstjes uit de jaren '80 of top 40 lijstjes van nu met deze lijst zal hem er o.a. in zitten dat de niet zo heel koopkrachtige groep 10- 15 jarige nu heel makelijk met een klik een liedje kan horen.
Het verschil met verkooplijstjes uit de jaren '80 of top 40 lijstjes van nu met deze lijst zal hem er o.a. in zitten dat de niet zo heel koopkrachtige groep 10- 15 jarige nu heel makelijk met een klik een liedje kan horen.
Inderdaad ook een belangrijke factor

0
geplaatst: 9 juli 2017, 12:01 uur
johan de witt schreef:
Nou, een streaminglijst geeft natuurlijk een vrij eenzijdig beeld omdat het de nog steeds tientallen miljoenen verkochte fysieke albums buiten beschouwing.
Ik vraag me af in hoeverre dat een echte impact heeft op deze lijst. De Spotify-aantallen staan niet in verhouding tot de fysieke verkoop, vermoed ik. Dit jaar waren de inkomsten uit streaming voor het eerst meer dan de inkomsten uit fysieke verkoop, maar aangezien er per stream een fractie verdiend wordt dan per cd/lp. Nou, een streaminglijst geeft natuurlijk een vrij eenzijdig beeld omdat het de nog steeds tientallen miljoenen verkochte fysieke albums buiten beschouwing.
Ik zou dan eerder pleiten om YouTube-cijfers mee te nemen, omdat er volgens mij net zoveel, zo niet meer, muziek beluisterd wordt via YouTube. Shape of You is pas het derde nummer dat de miljard-grens slecht op Spotify. Die grens is al veelvuldig geslecht op YouTube en al een hele tijd terug.
0
geplaatst: 9 juli 2017, 12:06 uur
De Spotify-aantallen zullen vast om een paar songs van een artiest gaan lijkt me, de (recente) hits denk ik, niet qua albums.
Zo zal een Sober van Lorde ms na 1 week al 5M hits hebben itt tot een nieuw album van een populaire band als The National die ws nog niet eens 1M hits heeft met alle songs bij elkaar na 1 week.
De massa houdt vooral van simpel vermaak, zie ook de 65000 die laatst weer in de Goffert Robbie Williams mochten aanschouwen...
Zo zal een Sober van Lorde ms na 1 week al 5M hits hebben itt tot een nieuw album van een populaire band als The National die ws nog niet eens 1M hits heeft met alle songs bij elkaar na 1 week.
De massa houdt vooral van simpel vermaak, zie ook de 65000 die laatst weer in de Goffert Robbie Williams mochten aanschouwen...
1
geplaatst: 9 juli 2017, 12:06 uur
En sowieso geldt dat Spotify slechts één van de vele online muziekplatformen is. In Europa waarschijnlijk veruit de grootste, maar in Amerika zeker niet. Aansluitend bij:
Apple Music is daar inmiddels de grootste, vervolgens Pandora en daarna pas Spotify.
Als ik het zo zie, is Spotify zo'n 10-15% van de Amerikaanse markt.
Arrie schreef:
Het doet me afvragen hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende continenten. Hoeveel zijn de luisteraars verdeeld over Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Het doet aan de ene kant wat voorkomen dat de VS een grote invloed op de lijst heeft, wat logisch is gezien het hoge aantal inwoners, maar aan de andere kant zijn er juist een aantal andere streamingservices die daar stevige concurrentie vormen, ik geloof dat Pandora daar misschien wel groter is dan Spotify.
Report: Free trials push Apple Music ahead of Pandora and Spotify on mobile usage | TechCrunchHet doet me afvragen hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende continenten. Hoeveel zijn de luisteraars verdeeld over Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Het doet aan de ene kant wat voorkomen dat de VS een grote invloed op de lijst heeft, wat logisch is gezien het hoge aantal inwoners, maar aan de andere kant zijn er juist een aantal andere streamingservices die daar stevige concurrentie vormen, ik geloof dat Pandora daar misschien wel groter is dan Spotify.
Apple Music is daar inmiddels de grootste, vervolgens Pandora en daarna pas Spotify.
1
geplaatst: 9 juli 2017, 12:08 uur
luigifort schreef:
itt tot een nieuw album van een populaire band als The National die ws nog niet eens 1M hits heeft met alle songs bij elkaar na 1 week.
Guilty Party is anders zegge en schrijve 1.004.120 keer gestreamd. itt tot een nieuw album van een populaire band als The National die ws nog niet eens 1M hits heeft met alle songs bij elkaar na 1 week.

(vooruit, in 1½ week)
0
geplaatst: 9 juli 2017, 12:12 uur
chevy93 schreef:
En sowieso geldt dat Spotify slechts één van de vele online muziekplatformen is. In Europa waarschijnlijk veruit de grootste, maar in Amerika zeker niet. Report: Free trials push Apple Music ahead of Pandora and Spotify on mobile usage | TechCrunch
En sowieso geldt dat Spotify slechts één van de vele online muziekplatformen is. In Europa waarschijnlijk veruit de grootste, maar in Amerika zeker niet. Report: Free trials push Apple Music ahead of Pandora and Spotify on mobile usage | TechCrunch
Dat verklaart veel!
0
geplaatst: 9 juli 2017, 12:14 uur
Wat verklaart dat dan?
Zouden die lijsten van Pandora en Apple Music er drastisch anders uitzien denk je?
Zouden die lijsten van Pandora en Apple Music er drastisch anders uitzien denk je?
0
geplaatst: 9 juli 2017, 12:14 uur
chevy93 schreef:

(vooruit, in 1½ week)
(quote)
Guilty Party is anders zegge en schrijve 1.004.120 keer gestreamd. 
(vooruit, in 1½ week)
Peanuts, The System Only Dreams in Total Darkness staat al op 3.527.927

* denotes required fields.