MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / There's Too Much Love, Johan & Luigi's Belle and Sebastian Top 100

zoeken in:
http://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/55/2010/03/83_BelleSebastian_L281005.jpg

Na R.E.M. en The Cure gaan we ons wagen aan een nieuwe duolijst.
Nu een iets recentere band, Belle and Sebastian uit Glasgow. Toch wel mijn favoriete band van de laatste pakweg 20 jaar. Ook de laatste band waar ik echt fan van ben geweest, in de zin dat ik alles van de band verslond en wilde hebben. Die fase duurde overigens niet erg lang, ik denk alleen de eerste 3, 4 jaar. Daarna bekeek ik ze meer vanaf de zijlijn, maar steeds wisten ze me te verrassen met weer een mooi album, en dat duurt tot op de dag van vandaag voort.

Het sluit ook mooi aan bij ons laatste topic over Sarah-records, want als er één band is die 80s indie en 'twee' de 21e eeuw in heeft geloodst is het wel Belle and Sebastian. Van de hoezen tot aan de muzikale omlijsting kun je hun muziek - zeker in de begintijd - opvatten als een groot eerbetoon aan de 80s indie.

Ons laatste topic heeft ons geinspireerd om het wat anders aan te pakken dan bij de vorige lijsten. We beginnen gewoon, zonder uitgebreid voorwerk, en zullen de discografie alfabetisch en dus kriskras langs gaan. Dit houdt de verrassing over de uiteindelijke lijst er voor ons in, en hopelijk ook voor jullie.
We zullen elke song beiden een cijfer geven en zo aan een uiteindelijke top 100 komen. Feel free om ook een cijfer te geven mocht je daartoe geneigd zijn. Grote kans dat we dan ook aan het eind met een schaduwlijst komen.

Oh super, ook één van mijn lievelingsbandjes Zal hier zeker meelezen en -stemmen dus!

Leuk! Ga zeker mee luisteren en lezen! Ik ken vooral de EP's, de eerste drie albums, Push Barman To Open Wounds en het laatste album, de rest is me een stuk onbekender, dus ben benieuwd!

Mooi, ik had er al op gehoopt dat dit de volgende zou zijn. Ook leuk als opmaat naar het concert in Tivoli, laat de voorpret maar beginnen!

De top 25 van onze lijst gaan ze dan spelen

Ik denk niet dat we voor de tijd klaar zijn

A Century of Elvis (1997)

We gaan ze alfabetisch af en beginnen dus met A Century of Elvis, toevallig een vroeg nummer. Het laatste nummer van Lazy Line Painter Jane. Dat was de tweede van drie geweldige EP's die ze zouden maken in 1997, ook het jaar dat ik de band leerde kennen. Dit is van die EP waarschijnlijk wel het minste nummer. Muzikaal is het dik in orde natuurlijk. Het nummer zou dan ook als lead-track terugkeren op hun volgende EP, maar dan wel met de juiste tekst. Een beetje een Seven Chinese Brothers/Voice of Harold-verhaal dus. In dit geval praat Stuart David (die de band in 2000 verliet) met een vet Schots accent over zijn kat, en over hoe hij zijn vrouw ontmoette en over zijn vader en over Elvis (de kat), met een fijne punchline: I used to think my dad was Elvis, but I haven't told him that yet. I haven't told my dad either....

Leuk nummer dus. In mijn fanboy-days was ik er wel verzot op, maar nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het wel een echte b-side is. Maar toch zeker aangenaam luistermateriaal, en dus

7,5

Het B&S-nummer met de langste tekst, sowieso wel, denk ik.

We were sitting in the living room on the sofa
The wrong way round, looking out the window.
It was quiet, and then in the car park across the road we saw Elvis
"Look, there, beside the postman's van"
And he was walking round the postman's van,

Looking in the open door.
He looked as if he was thinking about getting in,
But then the postman came back,
And he swaggered off, walked past the window
And down the stairs,
And then at the bottom of the stairs right by the caretaker's office,
He started licking the pavement.

Every night now since we moved into that new house
There's this noise outside the door
At just about half seven or eight o'clock every night.
And if we go and look outside the door,

Elvis'll be standing there waiting to be let in.
And then he wanders into the living room
Maybe sits down on one of the chairs or even lies down on the floor.
He doesn't say much, he just stays there for an hour or two,

Watching the TV.
We talk to him a bit, and then around ten o'clock he'll go away again,
And not come back until the next night.
There's a lot of lanes and stuff around here, around the house.

Although it's right in the middle of the city it seems quite like the country,
It's dead hidden, safe I suppose,
Made for night living.
There's a lot of squirrels and birds,

And Stuart says he's seen about nine foxes there
When he's jumping over the fence on his way to Prior's road.
Sometimes you can go out walking,
And when you've been out for a wee while

Even you don't know where you are anymore,
So it would be pretty hard for anyone else to find you.
I suppose that's why he spends so much here,
That's why he's come to live here,

Or maybe it's just the squirrels.
I read about somewhere that he likes squirrels quite a lot.

There's these two videos that we got for wedding presents
Called the E-files, the E-files one and E-files two,
About how Elvis is supposed to be still alive.
And one time when he came round we were watching one of those,

But he didn't say anything, he just sat on the armchair.
He was playing with his collar a bit,
And we watched it all through,
And then when it finished he just got up
And walked off into the mist and didn't say anything.

The first few times he came round I didn't speak to him at all.
I wasn't really sure what to say.
And Karen spoke to him quite a lot -
She seemed to know what to do more than I do.

He had quite a strange manner,
He'd just go into your stuff and look through it,
Then he'd maybe pick something up and play with it for a wee while,
But he'd never make any comment about any of it.

Seemed pretty rude to me.
I just watched whatever Karen did,
And listened to how she talked to him,
And then after a while I started to copy that

And tell him a few things,
Not really bothered about whether he responded or said anything back or not.

I think the first time I spoke to him we were sitting up on the mezzanine
And I said that I would tell him about me and wee Karen,
And how it was that we'd come to be living here.
I thought he probably liked the fact that we were living here

Because he came round so much,
So I thought he might want to know how it was that it came about.

We did it all over backwards, I told him.
First of all we got to know each other,
And then a while after that we met,
And when we'd known each other for about seven years

We decided to have an anniversary, and that went quite well,
So after the anniversary we had a honeymoon, and that went well too.
So after that we decided that we would get married,
And that's why we're living here now.

I used to think my dad was Elvis,
But I haven't told him that yet.
I haven't told my dad either

Van mijn kant een dikke 9. Hilarische tekst, een van de grappigste die ik ken. Hij blijft ook gewoon heel de tijd over die kat praten alsof het een persoon is, om dan opeens iets te beschrijven dat alleen dieren doen (“He started licking the pavement” bijvoorbeeld ), geweldig komisch effect. Het vette accent van Stuart David (en natuurlijk zijn deadpan delivery) maakt het allemaal extra leuk om te volgen, elke keer opnieuw.

De muzikale omlijsting is er ook zo eentje dat maar niet gaat vervelen, al komt ie hier beter tot zijn recht dan onder A Century Of Fakers vind ik. Voor dat liedje hadden ze wat mij betreft wel een ander muzikaal luik mogen componeren (het blijft wel een mooi liedje natuurlijk, maar daarover later ongetwijfeld meer).

Ha, ook één van mijn favoriete bands. Voor mij geldt ook wel dat ik niet zo enthousiast meer ben als vroeger, maar dat komt vooral doordat het recentere werk me minder me weet te pakken, Het oude werk vind ik nog altijd waanzinnig mooi. Tot en met Fold Your Hands Child kunnen ze bij mij weinig verkeerd doen.

Deze vind ik dus ook prachtig. Geweldige tekst ook inderdaad. Die waren in die tijd ook steevast briljant, iets wat ik bij hun recente werk heel erg mis.

Een fijne track met erg fijn en helder meanderend gitaargeluid. Fijne synths die als koekoeken klinken . Mooie cello ook verderop, mooi ook de build up van de song.
Erg leuke tekst ook, ik dacht ook dat een man de grond aan t likken was . Mooi ook die Schotse gelaten spoken word voordracht. Beetje als die gehandicapte uit Little Britain qua demeanor...
Duidelijk een b side, maar wel een goeie!
Ik wil niet als in Sarah te hoog van de toren blazen in het begin, maar voor deze toch een 8,5...met name door de gitaarsound!

A Century of Fakers (1997)

Gaan we gelijk door met de volgende, wat in dit geval dus min of meer dezelfde song is, maar dan met andere lyrics. Ik weet niet precies meer welke EP van ze ik als eerst hoorde, ik weet wel dat ik de EP's eerder leerde kennen dan de LP's van het jaar daarvoor, en ook dat ik Fakers eerder leerde kennen dan Elvis Terwijl hij dus van de EP daarna is, met de mooie, raadselachtige titel 3.. 6.. 9 Seconds of Light. Ik denk trouwens dat ik Dog On Wheels als eerste leerde kennen, maar deze zal daarna gekomen zijn, inmiddels dus bijna exact 20 jaar geleden.
Maar goed, een sublieme track dus en wat mij betreft een van hun signature songs. Prachtig dat meanderende gitaargeluid, en de tekst is in dit nummer (net als de muziek) early B&S ten voeten uit. De humor van de openingsregels contrasteert heerlijk met de eenzaamheid verder in de tekst.
Toch wel een van mijn grote early faves van de band.

9,4

There are people going hungry far away
They've got nothing on their plates
And you're filling your fat face
With every different kind of cake

If you ever go lardy, or go lame
I will drop you straight away
Oh that's the chance you're gonna take
For every stupid thing you say

There are people going lonely, and they'll stay
Lonely far into the year
Cause you're making blinkers fashionable
And fashionably you'll say,

"All is equal in love and war"
And I'm sorry, but I've got some things to do
And you pretend to read a book
You'll never finish till the day

That the author dedicated
To a century of fakers
They took your mold and they burned it
On the fire in history today

Yeah the author dedicated
To a century of fakers
He was an anarchist
He tried his best but it wasn't good enough

La la la la la

Did I say I would see you soon? Well I'm sorry
But I just came off my bike
And my face is scarred
And chance has barred me seeing you tonight

I was over the other side of the city
And if the truth be known I'd say
That you look great from there
Before you shaved your golden hair today

Everybody's trying to make us
Another century of fakers
They took you mold and burned it
On the fire of history today

Another cool decade of fakers

And everybody's trying to make us

Scheelt 1,9 pt met de vorige

Ja, dat gaat jou niet lukken

Alleen naar beneden maar ja

Inderdaad nog wat mooier dan Elvis en als song ook beter geslaagd. Vooral die lift vanaf 1:45 is prachtig en wanneer de female voice aan het eind opduikt. Verder id nagenoeg dezelfde song, muzikaal gezien.

9,2

Goed nummer hoor, maar zoals gezegd vind ik de muziek beter werken onder A Century Of Elvis. Verder natuurlijk wel een tof liedje, al is het nooit een van mijn B&S-favorieten geweest. Ik geef 'm een 7.

A Politician's Silence (2015)

We schieten meteen door naar een van hun laatste songs uit 2015, dat vind ik het leuke van deze format A Politician's Silence is een van de 4 bonustracks van Girls in Peacetime Want to Dance, slechts te vinden op de 4 LP Vinyl Limited Edition en bij de iTunes pre-order destijds. Zoals de albumtitel al aangeeft is dit album meer dance-oriented dan eerdere B & S albums. Het album werd goed ontvangen.
Wat mij betreft had deze song niet misstaan op de reguliere versie, het zou zeker bij de beste songs behoren.
Een mooie tekst ook weer van Stuart, poëtisch en dubbelzinnig, daar hou ik wel van, dat je het niet precies kan duiden. Voor mij geeft het een bepaald gevoel weer van 2 geliefden temidden van de oorlog en "refuge" kunnen vinden bij elkaar in de mooie dingen van het leven. Leven in je eigen droomwereld, zodat je de harde werkelijkheid minder erg hoeft te ervaren. Een romantische tekst dus en muzikaal ook een romantische song.
De song gaat ook ruim 5 minuten in een stevig en ietwat gejaagd tempo door (rennen voor de oorlog?), een erg fijn ritme moet ik zeggen. Wat vooral opvalt zijn de violen, die halverwege zelfs ook een solo krijgen.

8,7

The cherry tree is broken
The maple leaf is brown
The wind is in the north east
It’s blowing through the town
Morning is the mother
She pulls you out of bed
Noon is like the sister
No hiding from the threat

I want you for a lover
I want you in the dusk
Your thoughts are deep, unspoken
Buried in your past
The maple is a lie
The north east wind is building
The people go inside
I want to stay in this place
Where thoughts are warm and bright 
I want to stay by your side
And listen to your words
The chaos is unbroken
All the news is grim
Feeds into the conscience
Chase away the dream

The maple has blown down
The water it is rising
The power has gone out
I want to find some respite
From ignorance and lies
I run from passing strangers
I run from evil eyes
I need to take some shelter
I look for you in storms
I know you have a foxhole 
I know it’s dark and warm
I see you in the kitchen
I see you by the fire
Absorbing life’s great stories
Drinking from your eyes

Drinking wine in goblets
Knees tucked to the chin
Sitting in a straw chair
Hair like golden sun
Love you in the firelight
Love you in the dark
Think one day I’ll tell you
That accidents can spark
A trail of life’s destruction
A fissure of intent
A comfort blanket hanging
For every crisis spent.
Think one day I’ll tell you
I’ll catch you from behind
Cover eyes to trick you
Guessing will decide

The ash is like my brother
He took the lazy path
To summer and the good life
The last leaf in the park

A wise old head on shoulders
On boards of adamant
He watched us by the river
He watched us in the dusk
Ribbons fell from your hair
They came down from the war
The drunks fell out of houses
The food of love would flow
And just then for the one day
Beneath the tree of joy
We were equal in our beauty
To the sunset girls and boys
You’re too cool to rush in
Which lover could it be
A politician’s silence
Will be the death of me

Dit nummer kende ik nog niet tot gisteren. Aangezien alle singles van Girls in Peacetime digitaal uitkwamen zou je de vier bonustracks kunnen zien als de B-sides. En die zijn meestal sterk!
Dit is ook een leuk nummer inderdaad, fijne drive, fijne sfeer. Zeker beter dan enkelen die het tot het album hebben geschopt.

7,3

Driewurf hulde voor dit mooie topic dat ik zeker ga volgen!

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

A Space Boy Dream (1998)

De 2e keer al dat we Stuart David met een spoken word performance tegen komen. Dit keer op deze track van B&S 3e album, The Boy With the Arab Strap. Stuart zou nog 1 album blijven hierna en zich richten op zijn carrière als schrijver en startte ook zijn eigen band Looper waar hij verder kon experimenteren met spoken word op muziek. Zijn eerste single met Looper bevatte zelfs de song Spaceboy Dream #3 dat veel elementen bevat van het origineel.
Op zich vind ik A Space Boy Dream wel een aardige en laidback track. Het begin geeft me een soort dEUS sfeertje, vanaf halverwege volgt er een soort free jazz jamsessie. Ook hier weer een best grappige tekst net als bij A Century of Elvis, misschien eens een boek van hem lezen
Best ok, maar geen hoogvlieger, deze track.

7,0

I dreamt I had to go to Mars.
I'm always kidding on about going to Mars for the day, but faced with the reality of it, in a dream, i was terrified..
And it wasn't going to be like a moon trip - there was three of us going, but we couldn't all go on the same ship; we had to go one at a time with a day between us.
I had to go first, and it was the thought of passing through all that black space, all the darkness with nothing in it, and then being the first one to land there, all alone... I knew it was supposed to be all dark around, with just a red surface, but what if I got there and it was light, all civilised and populated and stuff? 
So I made a plan. The other astronauts were going to be my dad and my sister, and my dad would come first after me, so i decided when i landed i would just stay in my seat until he got there, and then we could get out together and have a look around and see what sort of things were there. 
And when I woke up and I was lying in the darkness, I thought I had landed. And I just lay still for a while, waiting for my dad to get there too.

Eensch. Het muzikale intermezzo heeft nog wel een Gainsbourg-achtige appeal.
Maar verder is dit voor mij toch wel de Arab Strap-skipsong bij uitstek.

7.0

Oeh, een topic waar ik heel gelukkig mee ben!

Ik ben ook fan van de eerste jaren, t/m 1999 heb ik alle albums en ep's los in huis. Daarna werd het voor mij toch minder, maar nog altijd zeer genietbaar.

Ik zal tzt. ook wel cijfers geven.

A Space Boy Dream vind ik juist een geweldig nummer, voor mij een van de beste (zo niet de beste) track van The Boy With The Arab Strap, maar het ontloopt elkaar allemaal niet veel. Ik heb er bij het album in ieder geval een vinkje bij staan.

A Century of Fakers vind ik wel de beste die hier tot nu toe is langsgekomen. Voor mij denk ik een van de eerste nummers die ik leerde kennen, door het videoclipje op MTV. Als ik me goed herinner sloot die ook af met een citaat van een Franse opvoedkundige uit de 17e/18e eeuw (ben zijn naam even kwijt). Als ik me goed herinner ook in een tijd waarin in de kunst kinderen ook als kinderen werden afgebeeld en niet zozeer als kleine volwassenen, iets wat ergens ook wel past bij de muziek van Belle and Sebastian.

Mooi dat laatste
Past voor mij ook id bij B&S

A Politician's Silence: Veel ontdekkingen verwacht ik niet te doen in dit topic, ik ben wel bekend met de meeste van hun songs (alleen Storytelling heb ik nog nooit in zijn geheel gehoord) maar dit deluxe edition-liedje is een aangename verrassing! Inderdaad een heerlijk liedje met een lekkere drive en zanglijn. Doet me een beetje denken aan de nummers op Dear Catastrophe Waitress, waarschijnlijk vond de band dat ook, waardoor ie niet op de normale versie van Girls In Peacetime Want To Dance staat. Het was er inderdaad één van de beste nummers op geweest: 7.5

A Space Boy Dream: Ook voor mij een topper op The Boy In The Arab Strap, wat ik denk ik wel hun beste album vind. Opnieuw met dank aan Stuarts voordracht en accent, en de fijne muziek, maar ook door die verrassende outro. 8

A Summer Wasting (1998)

Meteen maar nog een track van The Boy With the Arab Strap erachteraan . Het album dat vernoemd is naar de band Arab Strap, ook uit Schotland, zij maken wat ruigere en alternatieve muziek. Ze waren vrienden van elkaar en tourden ook even samen, maar het overnemen van hun bandnaam ging echt te ver, not amused waren ze. Wat een arab strap is weet iedereen vast wel, zo niet dan leg ik t nog ns uit

Deze track dus Wat mij betreft een fijne zorgeloze en zomerse miniatuur zoals Belle ze kan maken met fijn licht drumwerk, fijn baswerk, heerlijke toetsen met een diep en vol geluid, maar het jangly subtiele Peter Buck-achtige gitaarwerk steelt de show hier voor mij

Mooie tekst ook over hoe je je zomer door kan brengen. Op een bepaalde manier je zomer "wasten" in de zomervakantie van school en je heerlijk vrij voelen en toch misschien een klein beetje schuldig voelen omdat je niks nuttigs gedaan hebt. De muziek geeft dat heerlijke vrije gevoel mooi weer.
De 7 years of river walkways zouden ook over de 7 jaar "chronic fatigue syndrom" van Stuart kunnen gaan, waarin hij niet veel kon, maar wel stukjes wandelen bijvoorbeeld.
Een fijne track wat mij betreft.

8,8

Summer in winter
Winter in springtime
You heard the birds sing
Everything will be fine

I spent the summer wasting
The time was passed so easily
But if the summer's wasted
How come that I could feel so free
The sky was blue beyond compare
A photograph of myself
Is all I have to show for

Seven years of river walkways
Seven weeks of staying up all night

The time was passed so pleasantly
Say cheerio to books now
The only things I'll read are faces
1 spent the summer wasting
Under a canopy of

Seven weeks of reading papers
Seven weeks of river walkways
Seven weeks of feeling guilty
Seven weeks of staying up all night

Summer in winter
Winter in springtime
You heard the bird say
Everything will be fine

Hele fijne albumtrack van Arab Strap, past inderdaad mooi in het onbezorgde Ease Your Feet/Sleep the Clock Around zomerse sfeertje van dat album.

8,1

Wat cijfertjes:

A Century of Elvis (1997) 8,5*
A Century of Fakers (1997) 8,5*
A Politician's Silence (2015) 7*
A Space Boy Dream (1998) 9,25*
A Summer Wasting (1998) 8,5

Ik moest even checken of Johan wel gelijk had toen ie zei dat 'Elvis' nog de minste track is van de desbetreffende EP, maar er staan sowieso 2 nog betere tracks op. Het geeft maar aan hoe hoog het niveau was in de beginjaren. Echt een heerlijk nummer en erg grappig om de tekst eens terug te lezen.

A Politician's Silence kende ik nog niet. Klinkt prima op het eerste gehoor, mooie arrangementen. Mist wel een beetje de x-factor, maar wie weet komt die nog bij vaker luisteren.

A Space Boy Dream heeft een briljant outro, ik houd wel van die onverwachte stukjes. Op het album knalt het nummer erna (ik meen Dirty Dream #2) ook erg lekker binnen daardoor. Overigens doet het me wel wat denken aan nummers (zoals Say Try) van The Karelia, de band waar Alex Kapranos van Franz Ferdinand in de jaren '90 in zat. Ook uit Glasgow, dus ze zullen elkaar vast wel eens zijn tegengekomen...

A Summer Wasting is prachtig, maar wel wat kort als je het zo los hoort. De kracht van The Boy With The Arab Strap is toch ook wel dat de liedjes elkaar versterken. Maar nog steeds een hoog cijfer natuurlijk.

Jongens toch,

Had ik ergens al de suggestie gewekt dat ik Belle ben? Somebody called me Sebastian?

It was the best sex I ever had. Kom maar door.

The Karelia kende ik nog niet..mooi dat ze ook uit Glasgow komen. Apart dat Alex in zo'n jazzy band zat

Tussenstand:

1. A Century of Fakers 9,30
2. A Summer Wasting 8,45
3. A Politician's Silence 8,0
4. A Century of Elvis 8,0
5. A Space Boy Dream 7,0

Eventuele schaduwlijst volgt aan t eind, dus blijf vooral cijfers geven voor wie wil

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.