MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Open Your Heart to Madonna: aERo's top 100

zoeken in:
Leuk topic Eric, ik lees het met interesse!
En heb gelijk weer zin om Madonna te draaien, morgen tijdens het werk maar eens even een lijstje op Spotify aan zetten

59. Take a Bow

Take a Bow, afkomstig van Bedtime Stories (later ook op Something to Remember) is zo'n typisch lievig Madonna liedje. Babyface produceerde het nummer en dat verklaart de lichte R&b invloed ook wel.
In de VS werd het een dikke nummer 1 hit.

Heerlijk!

Ik kom er toch wel heel duidelijk achter dat ik niet zo van Madonna ballads ben. Zeker niet als de liedjes wat klein gehouden worden.

Ik ook niet heel erg, maar dit vind ik dan wel weer een mooie.

Ik juist weer wel

58. Masterpiece

Misschien omdat het op MDNA staat een wat vergeten nummer, terwijl ik het niet vind onderdoen voor menig ander midtempo nummer van haar.
Het ademt de sfeer van Ray of Light, maar dan net iets minder spannend wellicht. Ik hou wel van dit redelijk eenvoudige nummer.

57. Secret

Zoals eerder gezegd is Bedtime Stories lange tijd aan me voorbij gegaan. Bij uitkomen was ik er niet in geïnteresseerd. Ik denk zelfs dat ik deze single toen helemaal niet kende. Op dat moment was ze in Nederland ook niet op haar hoogtepunt. Haar populariteit was behoorlijk afgenomen.
Met terugwerkende kracht ben ik die periode gelijk na Ray of Light gaan herontdekken en dat leverde pareltjes als deze op.

Secret vind ik dan wel weer aardig, ze zet in ieder geval haar jongens weer goed in voor de mensen die de muziek wellicht wat saai vinden en dan toch wat hebben om naar te kijken

95. To Have and Not to Hold / 4,25*
94. Revolver / 2,25*
93. Has to Be / 4,25*
92. Cherish / 3,5*
91. Swim / 4,25*

De nummers van Ray of Light springen er hier duidelijk bovenuit. Heerlijke productie, fijne sfeer... ook heel erg late jaren '90 met invloeden van triphop en downtempo. Hoewel ik het album destijds niet beluisterd heb, voelen 95 en 91 wel nostalgisch aan en schieten allerlei herinneringen van rond die tijd naar boven. Ik denk dat ik hierna heel Ray of Light maar weer eens opzet. Has to Be kende ik verder nog niet, maar die doet er nauwelijks voor onder.

Revolver vind ik niet zo veel eigenlijk. Beetje een flauw nummer uit toch al niet haar sterkste periode.

Cherish is een leuke hit uit '89, maar in dat jaar scoorde zij met Express Yourself en zeker Like a Prayer er 2 die ik nog een stuk beter vind.

Secret vond ik toen al lekker en Take a Bow ook, heerlijke periode. Daarna haakte ik af eigenlijk...

luigifort schreef:
Secret vond ik toen al lekker en Take a Bow ook, heerlijke periode. Daarna haakte ik af eigenlijk...

Om daarna bij RoL terug aan te haken mag ik hopen?

Neh...ik vond Frozen nog wel leuk om te horen af en toe, maar Power of Goodbye moest ik van braken bv. Maar t klonk me allemaal te gemaakt.

luigifort schreef:

Take a Bow maar ook You'll See bv vind ik dan weer zeer matig (om over Playground nog maar te zwijgen... film gaat nog wel)

Alle 3 top
Nietwaar Poeha?

Ja, roep maar versterking

Hier zijn de versterkingen ?
Behoren alledrie tot het summum van Madonna.

Haar grootste draak blijft voor mij het door de meeste fans geliefkoosde Ray of Light.
Bralnummer.

Trouwens bedankt voor de melding, luigifort

Geweldig topic, dit, Eric. Evenals eerder die van Prince.

laxus11 schreef:
Geen Ray of Light fan ondanks wel een paar goeie nummers.

Vooral de jaren 80 Madonna vind ik leuk

Ik volg
Ik heb dezelfde opvatting, maar ook in de 00's nog wel een aantal lekkere tracks voortgebracht.

Even de eerste pagina alvast doorgenomen. #88 en 87 Devil en Miles Away staan dan voor mij weer veel te laag. Wederom toppers.

En allemachtig wat staan You'll See en Playground laag

aERodynamIC schreef:
Ik juist weer wel

Daarmee gezegd hebbende dat je nu al bijna al haar topballads hebt genoemd, terwijl we mogen zoveel tracks te gaan hebben

56. Love Spent

Afkomstig van MDNA. Zal vast geen favoriet hier zijn. Van mij wel. Dit album zorgde ervoor dat ik mijn eerste Madonna concert meemaakte. Laat ja. Ik wilde in de jaren '80 al, maar toen was de portemonnee voor tiener aERo nog niet zo gevuld en was de keuze logisch voor Prince.
Bij de laatste albums wilde ik telkens weer, maar ook had ik elke keer wel iets waardoor ik toch niet meeging met vrienden (te duur, niet naar de Arena willen, enzovoort).
Die concerten werden alleen maar duurder en dat was tijdens de MDNA tour al helemaal. Maar een vriendin had net als ik hetzelfde: nu of nooit. Straks staat ze met een rollator op het podium en nu krijgen we nog een show.
Het was inderdaad een te gekke show, maar ik merkte ook wel dat ze me niet helemaal kon verrassen. Te veel mooie shows gezien met toeters en bellen denk ik. Hoe dan ook blijft dit album wel verbonden met dat optreden en daarbij vind ik dit gewoon een heerlijk nummer.

55. Wash All Over Me

Rebel heart blijf ik een prima recent album vinden. Wash All Over Me is een bombastische ballad en mensen die mij hier op de site kennen weten dat bombast, drama en aERo goed samengaan.
Het is misschien wat over the top, maar ik hou wel van dit soort nummers. Een verrassende keuze wellicht, maar verrassingen zullen er nog wel meer volgen denk ik zo

54. Nobody’s Perfect

Nog steeds behorend tot mijn favoriete nummers van Music. Ik was indertijd gek op dat album en vond het een perfecte opvolger van ray of Light. Madonna was back en deed er weer toe. Ze was fris en hip (in de popwereld dan). Nog steeds vind ik het album sterk en een prima opvolger van Ray of Light waar ze duidelijk niet op voortborduurde, maar waar ze nog wel met volwassen pop op de proppen kwam.

53. Dress You Up

Heel even had ik een Madonna poster opgehangen in mijn tienerkamer en dat was de Madonna met het lange haar zoals in de live video behorende bij Dress You Up (zou me niks verbazen als het een still uit die clip was).
Gedateerd? Jazeker. Lekker? Nog steeds (het nummer dan).

Dress You Up: 1 van mijn favoriete Madonna-nummers, misschien wel mijn echte favoriet. Vraag me niet waarom, want het is een eenvoudig popliedje, typisch jaren 80 klank ook, maar het klikt gewoon. Heerlijke strofes, heerlijk refrein.

Heerlijk nummer ja. had wel wat hoger gekund

Dress You Up is mijn absolute Madonna #1. Heerlijke uptempo track, verveelt geen moment. Madonna zoals ik haar ook het liefst zag.

Gedateerd? Typisch jaren 80? Het zal wel. Haar echte muzikale hoogtepunt.

Kan me toch niet voorstellen dat er nog 52 betere tracks van haar zijn Maar je gaf al aan dat behoudens de top de overige nummers meer een overzicht waren van een glansrijke carrière.

Het idee van een Toplijst is volgens mij de beste nummers in een voor jou beste volgorde. Dat er dan wat meer van een bepaald album in de Top 20 staan is dan niet anders. 8Wellicht is een overzicht: alfabetisch/chronologisch/genre en weet ik veel een beter alternatief

Dress You Up, zonder twijfel in mijn Madonna top drie. Één van haar absolute hoogtepunten.

Mogen jullie allemaal vinden. Maar u kent allemaal het gezegde dat over smaak niet te twisten valt , en we zitten hier niet bij de nieuwe Arcade Fire ?

En ja hoor, voor mij komen er nog leukere nummers aan!

Dress You Up, leuk nummertje, maar niet zo speciaal toch?

Dress You Up! Leuke ontdekking

aERodynamIC schreef:
80. Die Another Day

Net als Duran Duran's Bond-nummer vind ik dit een typische niet Bond-song. Madonna was muzikaal in die tijd flink in de weer met Mirwais (horen we daar nog wat van?!).

Toevallig was ik me laatst wat in hem aan het verdiepen (hij was al sinds eind jaren '70 muzikaal actief, vooral in de punkscene), maar hij is al een jaar of 5 compleet uit beeld. Laatste wapenfeiten zijn productiewerk voor Uffie en een album met Y.A.S. (waarvan ik destijds de single heel leuk vond, maar geen idee had dat het Mirwais was).

52. Gang Bang

Grappig genoeg kende ik de video bij dit nummer niet. Wel staat dit nummer live in Amsterdam me nog helder voor de geest: behoorlijk gewelddadig. Madonna was wat dat aan gaat nooit bang om te shockeren.
De drive in dit nummer spreekt me wel aan. Het heeft ook wel iets geils (niet de clip), terwijl Madonna meestal toch wel redelijk veilig geil is (of ik ben gewoon nergens meer van onder de indruk) Nou drive bitch!

51. Over and Over

Een beetje de categorie Jimmy, Jimmy en Dress You Up (ja komt u maar...). Vrolijk, huppelkutterig, maar onweerstaanbaar lekker. Altijd wel een favorietje van Like a Virgin geweest en dat zal wel nooit veranderen ook.

Qua choreografie is ze de laatste tours toch wel vooruit gegaan:

En daarmee zit de eerste helft erop en mag u allen vooral weer heel verontwaardigd doen en afvragen wat er dan in hemelsnaam nog kan komen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.