Muziek / Toplijsten en favorieten / Open Your Heart to Madonna: aERo's top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 16:37 uur
50. Gambler
Dit nummer heb ik nog op single. Het stond niet op Like a Virgin, maar kwam uit de film Vision Quest. Gek genoeg nooit in de VS op single verschenen en misschien daardoor ook nooit op verzamelaars terecht gekomen. In Nederland behaalde het nummer een top 10 notering.
Een typische jaren '80 sound. Voor mij als jaren '80 tiener dan ook erg herkenbaar. Ik ben wel benieuwd hoe jongere users eigenlijk tegen die jaren '80 Madonna periode aankijken. Moet toch heel anders zijn (en ik ben verbaasd dat bijvoorbeeld laxus11 juist die periode wel kan waarderen: moet toch vreselijk gedateerd klinken? En als je er dan geen persoonlijke herinneringen uit die tijd bij hebt vind ik dat best bijzonder...)
49. Causing a Commotion
Ja hoor, ik hou ook wel van die oudere Madonna periode. Dit nummer uit Who's That Girl is er zo eentje. Catchy as hell. Madonna was in die tijd dan ook enorm populair en kon toen nog weinig fout doen. Naast Prince en Michael Jackson een echte megaster.
Dit nummer heb ik nog op single. Het stond niet op Like a Virgin, maar kwam uit de film Vision Quest. Gek genoeg nooit in de VS op single verschenen en misschien daardoor ook nooit op verzamelaars terecht gekomen. In Nederland behaalde het nummer een top 10 notering.
Een typische jaren '80 sound. Voor mij als jaren '80 tiener dan ook erg herkenbaar. Ik ben wel benieuwd hoe jongere users eigenlijk tegen die jaren '80 Madonna periode aankijken. Moet toch heel anders zijn (en ik ben verbaasd dat bijvoorbeeld laxus11 juist die periode wel kan waarderen: moet toch vreselijk gedateerd klinken? En als je er dan geen persoonlijke herinneringen uit die tijd bij hebt vind ik dat best bijzonder...)
49. Causing a Commotion
Ja hoor, ik hou ook wel van die oudere Madonna periode. Dit nummer uit Who's That Girl is er zo eentje. Catchy as hell. Madonna was in die tijd dan ook enorm populair en kon toen nog weinig fout doen. Naast Prince en Michael Jackson een echte megaster.
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 16:40 uur
Causing a Commotion, Dress You Up en Burning Up veel te vroeg in elk geval.
Zeg niet dat Borderline ook zo al komt
Zeg niet dat Borderline ook zo al komt

0
geplaatst: 3 augustus 2017, 17:23 uur
90. 4 Minutes / 3,75*
89. Sky Fits Heaven / 4*
88. Devil Wouldn’t Recognize You / 3*
87. Miles Away / 3,5*
86. Living for Love / 3,75*
Timbaland was rond 2008 zo'n beetje het beste wat de popmuziek te bieden had en dan valt 4 Minutes toch wat tegen. Sowieso had ik het gevoel dat Madonna toen een jaar of 2 te laat in haakte op die trend, waardoor het album wat als mosterd na de maaltijd aanvoelde. Verder een leuk nummer, maar lang niet zo goed als een Promiscuous, Maneater, The Way I Are, Sexyback, My Love, etc. Gelukkig was de single hierna wel een voltreffer.
Van de andere twee Hard Candy tracks was Miles Away meteen al een van mijn favorieten. Devil is er voor mij nooit uitgesprongen en ook nu veer ik er niet echt van op.
Sky Fits Heaven is buiten de wat flauwe coupletten om formidabel. Frozen stond me destijds erg tegen waardoor ik het Ray of Light-album langs links heb laten liggen. Achteraf spijt van, want verder staan er hele fijne nummers op.
Rebel Heart had ik eigenlijk nooit gehoord tot ik een paar weken terug ging eten bij een vriendin die groot Madonna-fan is. Living for Love had ik volgens mij al wel eens gehoord en viel me volgens mij indertijd tegen, maar nu vind ik hem toch wel leuk. Geen echte hoogvlieger, maar wel een lekker energiek EDM-plaatje met gospel-invloeden. Medegeproduceerd door Diplo trouwens, zie ik. Die moet toch ook wel bakken met het geld hebben verdiend de afgelopen 10 jaar.
89. Sky Fits Heaven / 4*
88. Devil Wouldn’t Recognize You / 3*
87. Miles Away / 3,5*
86. Living for Love / 3,75*
Timbaland was rond 2008 zo'n beetje het beste wat de popmuziek te bieden had en dan valt 4 Minutes toch wat tegen. Sowieso had ik het gevoel dat Madonna toen een jaar of 2 te laat in haakte op die trend, waardoor het album wat als mosterd na de maaltijd aanvoelde. Verder een leuk nummer, maar lang niet zo goed als een Promiscuous, Maneater, The Way I Are, Sexyback, My Love, etc. Gelukkig was de single hierna wel een voltreffer.
Van de andere twee Hard Candy tracks was Miles Away meteen al een van mijn favorieten. Devil is er voor mij nooit uitgesprongen en ook nu veer ik er niet echt van op.
Sky Fits Heaven is buiten de wat flauwe coupletten om formidabel. Frozen stond me destijds erg tegen waardoor ik het Ray of Light-album langs links heb laten liggen. Achteraf spijt van, want verder staan er hele fijne nummers op.
Rebel Heart had ik eigenlijk nooit gehoord tot ik een paar weken terug ging eten bij een vriendin die groot Madonna-fan is. Living for Love had ik volgens mij al wel eens gehoord en viel me volgens mij indertijd tegen, maar nu vind ik hem toch wel leuk. Geen echte hoogvlieger, maar wel een lekker energiek EDM-plaatje met gospel-invloeden. Medegeproduceerd door Diplo trouwens, zie ik. Die moet toch ook wel bakken met het geld hebben verdiend de afgelopen 10 jaar.
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 17:52 uur
Nu vind ik Madonna na de jaren 80 ook nog prima (Frozen of Power Of Good-Bye bijv.) maar raar genoeg vind ik de 80's Madonna het leukst. Hou enorm van die sound raar maar waar.
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 17:59 uur
laxus11 schreef:
Nu vind ik Madonna na de jaren 80 ook nog prima (Frozen of Power Of Good-Bye bijv.) maar raar genoeg vind ik de 80's Madonna het leukst. Hou enorm van die sound raar maar waar.
Hmmm, vreemd. Had ik niet van je verwacht, Lex!
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 18:35 uur
aERodynamIC schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jongere users eigenlijk tegen die jaren '80 Madonna periode aankijken. Moet toch heel anders zijn (en ik ben verbaasd dat bijvoorbeeld laxus11 juist die periode wel kan waarderen: moet toch vreselijk gedateerd klinken? En als je er dan geen persoonlijke herinneringen uit die tijd bij hebt vind ik dat best bijzonder...)
Ik ben wel benieuwd hoe jongere users eigenlijk tegen die jaren '80 Madonna periode aankijken. Moet toch heel anders zijn (en ik ben verbaasd dat bijvoorbeeld laxus11 juist die periode wel kan waarderen: moet toch vreselijk gedateerd klinken? En als je er dan geen persoonlijke herinneringen uit die tijd bij hebt vind ik dat best bijzonder...)
Dit verbaast me helemaal niks, laxus11 is dan ook een echte sucker voor die '80s aesthetic'. Ik ook wel eigenlijk, daarom vind ik bijvoorbeeld Dress You Up tot het beste behoren dat hier al gepasseerd is. Wij vinden die gedateerdheid gewoon gezellig, vermoed ik
Hoewel voor mij het leuke (geniale eigenlijk) aan Madonna is dat ze over een naar popnormen gigantisch grote tijdspanne kwalitatief en relevant hitmateriaal is blijven afleveren, steeds met de tijd meegaand en toch steeds haarzelf blijvend. Hoewel ze voor mij sinds Hard Candy wat is beginnen afglijden, de 'edge' is er toch een beetje vanaf. Maar goed, dat is ook de periode die ik het minst goed ken dus misschien ligt het ook daaraan.
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 20:17 uur
48. Material Girl
Voor de jaren '80 fans: die grote hit van Madonna. Material Girl van het album Like a Virgin. In die tijd vond ik dat dus een geweldig nummer.
Dat is in de loop der jaren wel wat afgezwakt, maar nog steeds blijft het aanstekelijk. Tuttigheid ten top, maar wel heel slim in elkaar zittend. De clip maakt het helemaal af.
Voor de jaren '80 fans: die grote hit van Madonna. Material Girl van het album Like a Virgin. In die tijd vond ik dat dus een geweldig nummer.
Dat is in de loop der jaren wel wat afgezwakt, maar nog steeds blijft het aanstekelijk. Tuttigheid ten top, maar wel heel slim in elkaar zittend. De clip maakt het helemaal af.
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 20:26 uur
Dit nummer moet toch wel mijn eerste echte bewuste kennismaking met Madonna zijn. Deze clip kwam veel voorbij in die dagen
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 22:05 uur
aERodynamIC schreef:
Ik wil er wel op reageren. Hoe ik haar heb leren kennen, zou ik echt niet weten. Mijn ouders hadden in mijn jeugd altijd Radio 10 Gold opstaan, en ik vermoed dat haar jaren '80 hits daar veel zijn gedraaid. Het is ook een naam die er voor mij altijd al is geweest. Maar de interesse voor Madonna begon pas toen Hung Up zo'n enorme hit werd. Ik vond het niet eens zo'n geweldig nummer, maar je kon er niet omheen. De singles erna vond ik wél erg leuk. Ook rond die tijd begon ik me een beetje te verdiepen in albumklassiekers en kwam ik onder andere uit bij Ray of Light. Die heb ik grijsgedraaid. Vond en vind ik echt prachtig. Sindsdien Madonna altijd blijven volgen.
Ik heb echter altijd relatief weinig affiniteit met haar jaren '80-periode gehad. De Madonna van de jaren '90 en '00 doen me veel meer. Wat betreft die gedateerdheid ben ik het zeker wat betreft de eerste albums helemaal eens. Het zijn veelal positieve, catchy, dansbare liedjes, maar dit is het dan wel. Uitzonderingen: Into the Groove en Live to Tell.
Echter, als ik zou moeten zeggen vanaf wanneer ik Madonna echt interessant vind worden, dan zou ik zeggen vanaf Vogue en Justify My Love. Toevallig precies 1990 dus. En dan tot en met 2008. Daarna ben ik ook wel afgehaakt, geef ik toe.
Maar de jaren '80: ze was overduidelijk een stijlicoon in de clips, en spraakmakend, maar dat heeft geen impact als je het pas twintig jaar later ontdekt. Verder heeft ze in het begin nog een piepstemmetje, en onderscheiden de meeste singles zich voor mij niet heel sterk van de gemiddelde jaren '80-popmuziek. Valt voor mij in de categorie 'leuk', ik word er vrolijk van, maar muzikaal gezien moest het voor mij dus nog komen.
1
geplaatst: 3 augustus 2017, 22:14 uur
47. Falling Free
De afsluiter van MDNA. Een uitstekende ballad die velen ongetwijfeld niet tot hun favorieten zullen rekenen of simpelweg niet kennen. Het ademt een beetje de sfeer van Ray of Light, wat niet zo gek als als je bedenkt dat William Orbit weer van de partij is. Misschien dat ik het daarom wel zo goed kan waarderen. Prachtig nummer.
Ik geef toe dat ik af en toe een wat afwijkende smaak heb als het gaat om nummers van Madonna
De afsluiter van MDNA. Een uitstekende ballad die velen ongetwijfeld niet tot hun favorieten zullen rekenen of simpelweg niet kennen. Het ademt een beetje de sfeer van Ray of Light, wat niet zo gek als als je bedenkt dat William Orbit weer van de partij is. Misschien dat ik het daarom wel zo goed kan waarderen. Prachtig nummer.
Ik geef toe dat ik af en toe een wat afwijkende smaak heb als het gaat om nummers van Madonna

0
geplaatst: 3 augustus 2017, 23:19 uur
Falling free was met een drietal andere nummers het hoogtepunt van een verder erg wisselvallig album. Hoewel de samenwerking tussen Orbit en Madonna nog steeds door mij wordt toegejuicht wist ik wel dat het zeker niet voor haar een nieuwe ROL waardering zou geven, teveel koks op MDNA wat teveel afleiding veroorzaakt en slechte singlekeuzes.
Tot nu toe is de tweede helft van de 50 minder "verontwaardigingachtig" Erik

Tot nu toe is de tweede helft van de 50 minder "verontwaardigingachtig" Erik

2
geplaatst: 3 augustus 2017, 23:24 uur
Arrie schreef:
Echter, als ik zou moeten zeggen vanaf wanneer ik Madonna echt interessant vind worden, dan zou ik zeggen vanaf Vogue en Justify My Love. Toevallig precies 1990 dus. En dan tot en met 2008. Daarna ben ik ook wel afgehaakt, geef ik toe.
Hier sluit ik mij volledig bij aan, valt precies samen met het moment dat ze gauw aansluit bij de househype die dan al volledig is losgebarsten, met Shep Pettibone in zijn hoogtijdagen achter de knoppen op het juiste moment is haar sound meteen aangepast aan de begin 90's
1
geplaatst: 4 augustus 2017, 08:48 uur
Arrie schreef:
Uitzonderingen: Into the Groove en Live to Tell.
Uitzonderingen: Into the Groove en Live to Tell.
Je noemt precies m'n 2 favoriete Madonna nummers

0
geplaatst: 4 augustus 2017, 10:57 uur
46. Rain
Erotica mocht dan een album zijn geweest dat toen compleet aan me voorbij ging; het leverde wel deze sterke single af (die ik pas later leerde kennen). Toen het op Something to Remember terecht kwam begon het uit te groeien tot een favoriet nummer. Juist door die verzamelaar ben ik de langzamere Madonna nummers nog meer gaan waarderen.
Op Erotica is Rain best een opvallend nummer waardoor het waarschijnlijk extra opviel.
45. Thief of Hearts
Madonna heeft blijkbaar iets met het woord Bitch, waar Thief of Hearts mee opent. Ook een nummer van Erotica.
Het ademt nog een beetje de sfeer van Vogue vind ik, en past goed in de stijl danspop nummers die het toen goed deden in de hitparade (die ik toen al niet meer volgde, maar dat terzijde).
Een wat minder bekend Madonna nummer wellicht, maar eentje waar bij mij het volume telkens wat hoger gaat.
Erotica mocht dan een album zijn geweest dat toen compleet aan me voorbij ging; het leverde wel deze sterke single af (die ik pas later leerde kennen). Toen het op Something to Remember terecht kwam begon het uit te groeien tot een favoriet nummer. Juist door die verzamelaar ben ik de langzamere Madonna nummers nog meer gaan waarderen.
Op Erotica is Rain best een opvallend nummer waardoor het waarschijnlijk extra opviel.
45. Thief of Hearts
Madonna heeft blijkbaar iets met het woord Bitch, waar Thief of Hearts mee opent. Ook een nummer van Erotica.
Het ademt nog een beetje de sfeer van Vogue vind ik, en past goed in de stijl danspop nummers die het toen goed deden in de hitparade (die ik toen al niet meer volgde, maar dat terzijde).
Een wat minder bekend Madonna nummer wellicht, maar eentje waar bij mij het volume telkens wat hoger gaat.
0
geplaatst: 4 augustus 2017, 11:21 uur
Frozen verwacht ik op 1.
Van mijn favorieten is alleen Justify My Love geweest.
Andere toppers zijn:
La Isla Bonita
The Look Of Love
Live To Tell
Into The Groove
Vogue
en Papa Don't Preach
Van mijn favorieten is alleen Justify My Love geweest.
Andere toppers zijn:
La Isla Bonita
The Look Of Love
Live To Tell
Into The Groove
Vogue
en Papa Don't Preach
1
geplaatst: 4 augustus 2017, 11:23 uur
Jij hebt nog even niks te willen

Je mag na mij hier het stokje overnemen

2
geplaatst: 4 augustus 2017, 11:25 uur
Zeurpieten zijn jullie. Alles kwam te vroeg en nu blijkt dat de echte toppers nog moeten komen. Make up your mind bitches!
M.a.w. ze heeft gewoon ontzettend veel leuke nummers
M.a.w. ze heeft gewoon ontzettend veel leuke nummers

0
geplaatst: 4 augustus 2017, 17:52 uur
44. Human Nature
Terug naar Bedtime Stories. Achteraf vraag ik me af waarom ik het album toen niet heb opgepikt. De trip-hop flow waar ze in zat moest me toch aangesproken hebben.
In de clip een verwijzing naar de SM- en leerscene (meer de aankleding). Express yourself, don't repress yourself!
43. What It Feels Like for a Girl
En dan wordt het lastig. Kies ik voor de albumversie van Music of de single remix?!
Niet zo moeilijk: de albumversie. Die vind ik broeierig en spreekt me meer aan.
Toch vind ik de remix ook zo slecht nog niet. Meer power en fijn voor op de dansvloer. In de jaren '90 ging ik heel veel uit (waaronder de gay-scene) en dan was het toch altijd feest als er een Madonna remix voorbij kwam. Ik weet ook nog goed hoe tijdens één van de eerste gayprides in Amsterdam jaren '90 de remix van Frozen werd gedraaid in de Reguliersdwarsstraat. Echt de hele straat ging compleet uit z'n dak. Sowieso vind ik haar remixen altijd wel de moeite waard.
Maar bij dit nummer kies ik toch voor de albumversie.
Terug naar Bedtime Stories. Achteraf vraag ik me af waarom ik het album toen niet heb opgepikt. De trip-hop flow waar ze in zat moest me toch aangesproken hebben.
In de clip een verwijzing naar de SM- en leerscene (meer de aankleding). Express yourself, don't repress yourself!
43. What It Feels Like for a Girl
En dan wordt het lastig. Kies ik voor de albumversie van Music of de single remix?!
Niet zo moeilijk: de albumversie. Die vind ik broeierig en spreekt me meer aan.
Toch vind ik de remix ook zo slecht nog niet. Meer power en fijn voor op de dansvloer. In de jaren '90 ging ik heel veel uit (waaronder de gay-scene) en dan was het toch altijd feest als er een Madonna remix voorbij kwam. Ik weet ook nog goed hoe tijdens één van de eerste gayprides in Amsterdam jaren '90 de remix van Frozen werd gedraaid in de Reguliersdwarsstraat. Echt de hele straat ging compleet uit z'n dak. Sowieso vind ik haar remixen altijd wel de moeite waard.
Maar bij dit nummer kies ik toch voor de albumversie.
1
geplaatst: 4 augustus 2017, 17:56 uur
Misschien vinden jullie het tempo wat hoog liggen, maar dat is bewust. Ik vind sowieso een hoog tempo wel lekker, maar ik wil het ook zo veel mogelijk proberen af te ronden in m'n vakantie (en bovendien is dit een heerlijk zomer topic dacht ik zo) 

0
geplaatst: 4 augustus 2017, 19:59 uur
Als je in de snelheid " Joe Henry en Madonna - Guilty by Association" maar niet vergeet.
* denotes required fields.