menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / End of a Century: Motel Matches' Britpop years

zoeken in:
avatar van luigifort
Klopt inderdaad
Ik loop nu nog meer dan 50 cds achter
johan de witt kwam vorig jaar met een mooie single van ze ft. een jonge PJ Harvey in het 1991 topic en ik kwam vlak daarna een cd van ze tegen

avatar van johan de witt
Inderdaad, PJ debuteerde op een Family Cat-release. Hun claim to fame toch wel, naast het al genoemde Tom Verlaine.

Ik wist niet dat ze in 93 nog actief waren, kende dit nummer dus niet, maar het is een aangename verrassing.

8,0

Kinky Machine misschien later nog.

avatar van motel matches
September 1993

Een maand waarin we de magere maanden achter ons laten en een echte klassieker tegenkomen

RADIOHEAD: CREEP (UK: 7, NL: )



Tja, wat moet je nog van dit nummer zeggen. Dat de band er een haat-liefde relatie mee heeft (in ieder geval al weer beter dan de haat-relatie met Pop is dead), dat het zoveel lijkt op The air that I breathe dat Albert Hammond nu mede-auteur is van het nummer of dat dit een re-issue was van het nummer nadat het in Israël een grote hit was geweest (de eerste keer kwam het niet verder dan nummer 78). Het was ook een hit in Nederland (ik denk trouwens dat het aantal Britpop nummers dat de top 40 heeft gehaald, op de vingers van 1 hand te tellen zijn) en toen beschouwde ik het toch als een novelty nummer. Wie had kunnen denken dat dit de belangrijkste band van de komende 25 jaar zou blijken te zijn?

8.7

MANIC STREET PREACHERS: ROSES IN THE HOSPITAL (UK: 15)



Derde single al weer van Gold Against the Soul en deze scoorde vreemd genoeg beter dan de vorige twee. Bij de vorige zei ik dat je ze zelden op slechte of zelfs matige nummers kunt betrappen, maar dit keer is het wat mij betreft raak. Ik heb dit namelijk altijd een vrij vervelend nummer gevonden.

6.9

JAMES: SOMETIMES (UK: 18)



Beetje twijfelgeval of ze mee mogen doen want hun grootste hit Sit Down haalde in zowel 1989 als 1991 de top 10. Maar omdat ze wel echt het Britpop geluid hebben en ik een grote zwak voor ze heb, (vooral nadat ik ze een paar jaar geleden als slotact zag op het Haldern Festival) mogen ze meedoen. Wat hebben ze toch veel leuke nummers en wat een charismatische frontman. Dit nummer doet mij erg denken aan de Hothouse Flowers (wie kent ze nog?) en het uittro lijkt er op te zijn gemaakt om nog minutenlang door het publiek te worden doorgezongen.

8.2

CRANES: JEWEL (UK:29)



Wederom een band die ik niet ken. Het is de band van zangeres Alison Shaw en haar broer Jim. Ze hebben verschillende keren in het voorprogramma van The Cure gestaan en dit was de eerste keer dat ze de top 75 haalden. Het is een wat dreampopperig nummer dat ik erg vind klinken als the Silversun Pickups. Maar dan natuurlijk omgekeerd want zij waren eerder. Niet een heel bijzonder nummer maar wel een fijn geluid.

7.6

TEENAGE FANCLUB: NORMAN 3 (UK: 50)



Wat voor hun vorige single Radio gold, geldt ook voor dit nummer. Ze hebben wel eens betere nummers geschreven, maar wat klinkt het toch weer lekker! Elke keer dat ik het nummer hoor, komt er weer 0.1 punt bij. Waarom het Norman 3 heet? Het enige dat ik kan bedenken is dat het derde nummer was dat Norman (Blake) voor de plaat schreef.

8.0

avatar van SirNoodle
Cranes zou ik toch echt niet als britpop bestempelen, heb ik nooit bij stil gestaan zelfs dat dat dezelfde periode was. Maar hou er maar in hoor, super dat deze nog eens passeert, de band leren kennen via voorprogramma van The Cure, en was echt wel indrukwekkend. Van Jewel bestaat ook nog een Robert Smith remix, die het nog wat meer dromerig/poppy maakt.

Roses In The Hospital & Creep: toch nog een kleine gelijkenis: bij beide nummers heb je op het origineel het befaamde f-woord ('you're so fucking special' in Creep en 'we don't want your fucking love' als refrein van Roses In The Hospital), dat dan op radio aangepast moest worden, want onze oortjes zouden te rood kunnen worden. Dus kreeg je 'you're so very special' en bij The Manics werd de refrein-lijn gewoon volledig vervangen door een gezongen titel... we don't want your fucking love werd dus roses in the hospital. Nee, het nummer werd er niet beter door.

avatar van johan de witt
- James - Sometimes

De band bleef moeiteloos overeind in de Britpopjaren, en lang daarna, en dat zegt wel genoeg. Helaas buiten de UK nooit het succes gekend dat ze toe zou komen. Geweldige song dit, een van hun besten, eerste single ook van hun beste album, Laid.

9,5

- Teenage Fanclub - Norman 3

Van de Fannies vond ik Bandwagonesque destijds geweldig, zodat Thirteen me toen een beetje tegenviel. Maar hij is wel gegroeid in de loop der jaren en dit is gewoon weer een klassesong!

8,6

- Manic Street Preachers - Roses in the Hospital

Uitstekende tekst van Richey Edwards, zijn verdwijning een jaar later geeft dit nummer toch wel wat extra's. Forever ever delayed! Verder wel een stuk minder dan de eerste twee singles van Gold Against the Soul.

7,8

- Radiohead - Creep

Radiohead zag ik in die tijd in de Melkweg. Had er speciaal Pablo Honey veel voor beluisterd, wat ik best een aardige plaat vond. Maar het concert was niet veel, en mijn maat en ik waren er wel van overtuigd dat het met deze band verder niet wat zou worden
Creep vind ik wel een goed nummer, maar er staan er betere op PH.

7,7

Cranes - Jewel

Heeft weinig met Britpop van doen inderdaad. Veel van deze band vind ik 'wel goed', maar niks 'geweldig'. Dit is ook wel een aangename song, zonder dat het me echt veel doet.

7,6

avatar van motel matches
Oktober 1993

Een maand waarin helaas geen klassiekers worden toegevoegd aan de Britpop canon.

BLUR: SUNDAY SUNDAY (UK: 26)



Derde single van Modern Life is Rubbish. Deze kwam nog iets hoger dan de eerste 2 (die kwamen beide tot 28), maar het scheelt niet veel. Ze scoorden in 1993 lekker constant. Dit is wederom een erg fijn nummer waarvan je hooguit kunt zeggen dat het wat aan de korte kant is.

8.4

BLAGGERS ITA: OXYGEN (UK: 51)



Een activistische punk-rock band aan de linkerkant van het politieke spectrum. In 1993 tekenden ze bij EMI en hadden vervolgens 3 kleine hitjes (dit was nr 2). Ze tourden in zomer van 1993 als voorprogramma van The Manic Street Preachers, maar nadat de zanger een journalist van the Melody Maker sloeg, was het vrij snel afgelopen met de band. Het meest opvallende aan het nummers is dat ze aan het eind Magazine´s Shot By Both Sides citeren. Knapt het nummer enorm van op!

7.6

THE CATHERINE WHEEL: SHOW ME MARY (UK: 62)



Band die ik eigenlijk alleen van naam ken. Ze begonnen als een shoegazerband maar in 1993 waren ze al meer de rockkant opgeschoven. Dit was de 6de keer dat ze top 75 haalden. Het nummer bevalt mij prima. Misschien niet erg origineel, maar het er zitten een lekker drive in.

8.0

KINGMAKER: SATURDAY'S NOT WHAT IT USED TO BE (UK: 63)



Derde keer alweer dat we ze tegenkomen. Doorsnee nummertje.

7.2

THE BOO RADLEYS: WISH I WAS SKINNY (UK: 75)



Een moeilijk te plaatsen band, erg melodieus maar wel met een rafelig randje. Ik zou het een Rivella-band willen noemen: een beetje vreemd maar wel lekker (beetje vergelijkbaar met The Super Furry Animals wat dat betreft). Dit was de eerste single van hun derde album Giant Steps. Door NME als album van het jaar gekozen en verder ook bedolven onder lovende recensies. Het grote publiek was minder onder de indruk (maar ik wel). Later zouden ze nog erg profiteren van de Britpop gekte, maar dan zijn we 1.5 jaar verder. Dit nummer was een logische keus als single want het is het meest radiovriendelijke nummer van de plaat. Een heerlijk nummer met een mooi janglerig gitaarlijntje.

8.3

avatar van johan de witt
-Boo Radleys - Wish I Was Skinny
Beetje tussen wal en schip in 1993 en daar zijn ze nooit echt tussenuit gekomen.
Maar Giant Steps is gewoon een meesterwerkje, en Wish I Was Skinny een heerlijke single.

9,2

-Blur - Sunday Sunday:
Ook een hele fijne van MLiR, maar net wat minder dan de andere twee singles.

8,4

- Catherine Wheel - Show Me Mary
Kende ik alleen van hun debuutalbum en 1992-singles, dit is inderdaad een stuk steviger dan ik van ze gewend ben. Erg leuk nummer, mooie ontdekking!

8,2

- Kingmaker - Saturday's Not What It Used To Be
Kingmaker's not what it used to be inderdaad. Lacklustre, zit heel weinig in dit nummer.

6,3

-Blagger ITA - Oxygen
Kende ik helemaal niet. En daar is waarschijnlijk een goede reden voor.
Veel geschreeuw maar erg weinig wol. Het Shot By Both Sides-citaat onderstreept dit alleen maar.

5,7 voor de moeite.

avatar van motel matches
November 1993

Een maand met slechts 3 nummers, maar de kwaliteit maakt veel goed

JAMES: LAID (UK: 25)



Heerlijk upbeat nummer van James. Was ook hun meest succesvolle single in de VS waar ze alleen wat moeite hadden met de expliciete tekst. Maar toen “she only comes when she's on top" was vervangen door “she only sings when she's on top" kon het daar ook gedraaid worden op de radio. Veel gebruikt in films en TV-series en zelfs nog gecoverd door Better Than Ezra.

8.9

AUTEURS: LENNY VALENTINO (UK: 41)



Meest succesvolle nummer van de band van Luke Haines (er is zelfs nog een Poolse band naar vernoemd). Dit was de eerste single van hun tweede plaat ‘Now I’m a Cowboy”. Ik heb hun eerste 3 CD’s destijds gekocht en veel gedraaid in die tijd. Fijne band die nooit het succes heeft gehad dat ze wel verdienden. Dit nummer is vrij stevig voor hun doen (en erg kort) en doet me wat denken aan The Stranglers. En daar is niets mis mee.

8.8

PULP: LIP GLOSS (UK: 50)



Van alle Britpop-bands kostte het Pulp de meeste moeite om succes te krijgen. Vijftien jaar waren ze op zoek naar een eigen geluid en toen ze dat, na 3 weinige succesvolle platen, in 1993 te pakken hadden scoorden ze eindelijk hun eerste hit. En meer dan terecht. Dit nummer doet in niets onder voor de grote hits van een paar jaar later.

9.0

avatar van johan de witt
Wat een niveau in deze maand, waarin niemand het nog over Britpop had.

-James - Laid
Een van hun allerbeste singles, altijd weer een feestje om te horen, verveelt ook na 24 jaar nog geen seconde!

9,8

-The Auteurs - Lenny Valentino
Van deze band kocht ik ook alles in deze jaren, gingen gelijk op en speelden met Suede, maar na dit album weigerde Luke Haines het Britpop-spel mee te spelen, wat verder succes in de weg stond.
Dit is 140 seconden geniale gitaarpop!

9,7

Pulp - Lipgloss

Hun doorbraak kwam nog eerder, met het geweldige Babies, maar dit is ook een puike single, hoewel de opvolger nog net wat beter is.

9,3

avatar van motel matches
December 1993

Het jaar eindigt in mineur zonder Britpop. Hopelijk wordt het volgende jaar beter.

Januari 1994

Het jaar begint rustig met maar 1 notering

THE CHARLATANS: CAN'T GET OUT OF BED (UK: 24)



Ook weer een twijfelgeval. Met hun enige klassieker stonden ze 3 jaar eerder al in de top 10, maar hun grootste commerciële succes hadden ze in 1996, dus ze mogen meedoen. Toen ik The Only One I Know voor het eerst hoorde, dacht ik dat het een novelty-act was die de The Stone Roses nadeed. Maar nu we 13 platen verder zijn, moet ik wel toegeven dat ik ze onderschat heb, in ieder geval wat betreft hun uithoudingsvermogen. Wat betreft de muziek heb ik dat minder, het is nooit echt slecht, maar ook nooit heel erg geweldig. Een typische middenmoter wat mij betreft. Dat geldt ook voor dit nummer. Dit was trouwens alweer hun 8ste hit (de teller staat momenteel op 27).

7.6

avatar van motel matches
Februari

Het jaar beging langzaam op gang te komen

SUEDE: STAY TOGETHER (UK: 3)




Een losse single tussen hun eerste en tweede plaat en wat voor een! Het was ook meteen hun grootste hit (alleen Trash scoorde een paar jaar later even goed). Zelf was de band vreemd genoeg naderhand niet heel erg te spreken over het nummer en ze spelen het ook niet vaak live. Toch altijd 1 van mijn favoriete nummers van hun geweest hoewel het refrein iets achterblijft bij de coupletten. De andere nummers op de single zijn ook goed tot fantastisch (My Dark star!!). Deze single schepte zeer hoge verwachtingen voor hun tweede plaat.

9.1

ELASTICA: LINE UP (UK: 20)




Eerst hit van de eerste echte hype band van de Britpop. Dat zangeres/gitariste Justine Frischmann zowel een relatie had met Brett Anderson als Damon Albarn had daar natuurlijk ook wel iets mee te maken. Hype of geen hype, ze hadden wel een aantal lekkere nummers. Natuurlijk zwaar leunend op bands als Wire en the Strangles, maar het klonk wel fris. En trouwens, je kunt mindere voorbeelden kiezen. Na de eerste plaat duurde het lang voordat de opvolger verscheen. De hoogtijdagen van de britpop waren toen al weer voorbij en die tweede plaat werd door vrijwel iedereen gemist. Deze single is niet hun beste en ik was hem helemaal vergeten.

7.6

MANIC STREET PREACHERS: LIFE BECOMING A LANDSLIDE (UK: 36)




Alweer de vierde single van hun tweede plaat. Wel een aardig nummer maar geen topper. Beetje voorspelbaar refrein.

7.7

BOO RADLEYS: BARNEY(...& ME) (UK: 48)




Tweede single van Giant steps en deze deed het beter dan I Wish I was skinny. Het is een iets steviger nummer. Wederom een erg fijn nummer.

8.6

avatar van johan de witt
1994 begint super, wel het beste Britpop-jaar.
Januari en februari even samen:

Suede - Stay Together

Hun grootste hit inderdaad, en het leek de opmaat voor een definitieve doorbraak. Maar Brett vond het teveel een Butler-song geloof ik en was er niet blij mee. Het begin ook van de breuk die er een half jaar later definitief was. Maar een heerlijke single, vooral in de 9+-minuten versie. En inderdaad ook twee superieure b-sides, vooral My Dark Star
De band in hun imperial phase, zoals ze later dat jaar ook bevestigden met hun beste album.

9,7

Elastica - Line Up

Elastica is toch wel een van mijn fave bands van de Britpop-periode. Vijf geweldige singles en een ook vrij geniaal album dat helaas geen vervolg kreeg. Line Up is na Stutter hun tweede single en zorgde voor de doorbraak. Het jatwerk lag er misschien altijd wel dik bovenop, maar als je het met zoveel stijl doet zij het je vergeven. Nog altijd een geweldig nummer.

9,2

Boo Radleys - Barney (...and Me)

Weer een heerlijke track van Giant Steps. Niet zo mooi als Lazarus, Wish I Was Skinny (of I Hang Suspended), maar als je vier van zulke sterke singles van EEN album kunt halen moet je wel haast een meesterwerkje hebben gemaakt.

8,5

The Charlatans - Can't Get Out of Bed

Een van mijn fave Madchester-bandjes, was het maar de vraag of ze de Britpop-periode zouden overleven. Als misschien wel de enige baggy-band slaagden ze daar wonderwel in, met vooral in 1995 en 1996 een paar heerlijke singles. Deze is gewoon oke, echter.

7,8

Manic Street Preachers - Life Becoming a Landslide

Ja, beetje Manics-by numbers deze track. Niet slecht, maar ook niet heel bijzonder.
Helemaal vergeten ook dat dit een single was.

7,3

avatar van SirNoodle
johan de witt schreef:

Elastica is toch wel een van mijn fave bands van de Britpop-periode. Vijf geweldige singles en een ook vrij geniaal album dat helaas geen vervolg kreeg. Line Up is na Stutter hun tweede single en zorgde voor de doorbraak. Het jatwerk lag er misschien altijd wel dik bovenop, maar als je het met zoveel stijl doet zij het je vergeven. Nog altijd een geweldig nummer.


Toch wel een tijdje geleden dat ik nog eens iets beluisterd heb van Elastica, moet ik toch terug eens doen. Hun eerste album vond ik ook wel goed, maar nooit dIe enorme hype toen rond Elastica begrepen, voor mij staken ze er toch nooit bovenuit. Stutter & Connection vond ik wel altijd geweldig, Line Up dan weer wat minder.

Enfin, het goeie is: we gaan dat fijne debuutalbum toch eens terug beluisteren, daar is dit topic toch wel echt heel goed in, even de spotlight zetten op mooie muziek uit niet-zo-lang-vervlogen tijden.

avatar van motel matches
Maart 1994

De maand waarin de Britpop echt op stoom kwam

BLUR GIRLS AND BOYS (UK 5: , NL: 33)




En daar is dan eindelijk, de oerknal van de Britpop. Minder dan een jaar na hun commercieel niet echt succesvolle tweede album hadden ze dit keer beet. Een ongelofelijk catchy nummers, lekker argeloos gezongen en met een herkenbare tekst over Engelsen die losgaan op vakantie in het buitenland. Het kon niet anders dan dat dit goed ging scoren. Damon werd de posterboy van de Britpop en de rest is geschiedenis zeggen we dan. Het was ook hun enige hit in Nederland. Ik heb het te vaak gehoord maar aanstekelijk blijf het.

8.5

PULP DO YOU REMEMBER THE FIRST TIME? (UK: 33)




Dit was het eerste nummer dat ik van Pulp hoorde/zag. Het was op MTV en ik herinner me zelfs nog de afkondiging van de VJ (I can remember the first time, I just can’t remember the other times). Geeft wel aan dat het nummer meteen veel indruk maakte en is gezien de titel ook wel passend.

9.1

CHARLATANS I NEVER WANT AN EASY LIFE... (UK: 38)




Tweede single van hun derde plaat. Niet echt single-materiaal wat mij betreft, maar wel een lekker slepend nummer. Klinkt erg Verve-achtig.

7.9

ECHOBELLY INSOMNIAC (UK: 47)




Deze band met zangeres staat bij mij op 1-0 achterstand door het vrij vervelende nummer Great Things, waarmee ze later hun grootste hit scoorden. Dit was hun eerste single en eerlijk is eerlijk is het best een aardig nummer. Ze hebben dit jaar nog een album uitgebracht, maar dat is volledig langs mij heen gegaan.

7.8

CUD STICKS AND STONES (UK: 68)




Hier weer een band waar ik nog nooit van gehoord had, terwijl dit toch al hun 7de hit was. Ik ben niet de enige want op MuMe hebben hun 4 reguliere albums maar liefst 2 stemmen verzameld. Op basis van dit nummer verdienen ze beter. Niet dat het meteen een vergeten klassieker is, maar het is wel een fijn melodieus nummer. Ze bestaan trouwens nog steeds.

8.0

avatar van herman
Even inhalen:

Augustus 1993

FAMILY CAT: AIRPLANE GARDENS (UK: 69) / 7,5*
Kende ik alleen van hun nummer met een PJ Harvey, maar lekker nummer dit. Beetje shoegazy.

KINKY MACHINE: GOING OUT WITH GOD (UK: 74) /
Niet op Spotify of YouTube, ik ken dit verder niet, dus geen cijfer.

September 1993

RADIOHEAD: CREEP (UK: 7, NL: ) / 5*
High and Dry sloeg hier in als een bom en volgens mij was ik de eerste die destijds The Bends huurde bij de bibliotheek. Het bandje dat ik had helemaal grijsgedraaid. Maar daarvoor had Radiohead me nooit wat gedaan. Creep vond ik altijd maar een zeurnummer en weinig opzienbarend. Later ontdekte ik dat eigenlijk elk ander nummer op Pablo Honey veel leuker is.

MANIC STREET PREACHERS: ROSES IN THE HOSPITAL (UK: 15) / 8*
Gold Against The Soul was lange tijd een favoriet album, maar nu luister ik er nooit meer naar. Maar dit blijft een lekker nummer.

JAMES: SOMETIMES (UK: 18) / 8*
Een paar jaar ging ik veel britpopconcerten af en in ons concertgroepje zat ook een meisje waarvan James veruit de favoriete band was. Desondanks ben ik ze de afgelopen jaren pas wat meer gaan ontdekken. Sometimes ken ik nog niet zo goed, maar is zeker wel een mooi nummer dat zou kunnen uitgroeien tot een topfavoriet.

CRANES: JEWEL (UK:29) / 7*
Meer dreampop dan britpop wellicht, al heb ik Cranes wel via een britpopverzamelaar leren kennen. Vind het altijd wel fijne muziek, maar het eerste Cranes-nummer dat echt een voltreffer is moet ik nog horen.

TEENAGE FANCLUB: NORMAN 3 (UK: 50) / 7*
Prima band, wat ik ervan ken. Vaak vind ik hun nummers er niet echt uitspringen, maar bij elke luisterbeurt komt er dan inderdaad weer 0,1* waardering bij en dat gaat vrij lang door... Deze ken ik nog niet echt, maar dit zou net als The Concept wel eens een persoonlijke klassieker kunnen worden.

Oktober 1993

BLUR: SUNDAY SUNDAY (UK: 26) / 8,5*
In 1993 hield ik me nog net niet met britpop bezig, dus deze single ging toen langs me heen. Maar een erg leuk liedje hoor, inclusief kolderiek orgeltje in de snelle stukken. Briljante band, Blur.

BLAGGERS ITA: OXYGEN (UK: 51) / 6*
De meer punky kant van britpop. Leuk outro door het Magazine-citaat, maar da's dan ook het enige.

THE CATHERINE WHEEL: SHOW ME MARY (UK: 62) / 7*
Jammer dat deze band niet op Spotify staat, hebben toch een mooie discografie. Meer gewone rock, maar toch wel lekker.

KINGMAKER: SATURDAY'S NOT WHAT IT USED TO BE (UK: 63) / 6,5*
Dit doet me niet echt wat. Geen band waar ik 25 jaar later nog warm voor ga lopen.

THE BOO RADLEYS: WISH I WAS SKINNY (UK: 75) / 7,5*
Een band die ik niet echt ken op 4/5 nummers na, waaronder uiteraard Wake Up Boo! Mooi liedje dit, leuke ontdekking.

avatar van johan de witt
Maart 1994:

Pulp - Do You Remember the First Time?
Een van mijn favoriete Pulp-singles en sowieso ook een van mijn favoriete 90s-singles.

10

Echobelly - Insomniac
Dit album kocht ik op de dag van release in de zomer van 1994 in Londen. Nog steeds een erg fijne plaat, net als de opvolger, daarna was het wel voorbij voor de band.
Insomniac is een van hun allerbeste songs.

9,3

Blur - Girls and Boys
Destijds vond ik dit ook een stuk beter dan nu. Nog wel een leuk nummer, maar zou niet meer mijn top 10 favoriete Blur-singles halen.

8,3

Cud - Sticks and Stones
Cud overleefde de Britpop-hausse helaas niet. Dit was hun laatste kunstje.
Wel gewoon een goed nummer, maar niet opzienbarend genoeg.

7,3

The Charlatans - I Never Want an Easy Life If Me and He Were Ever to Get There
Moeilijke fase voor de band. Dit klinkt allemaal wat te geforceerd en Charlatans-by-numbers is het sowieso.

7,0 net aan

avatar van motel matches
April 1994

OASIS: SUPERSONIC (UK: 31)



Een paar weken na de doorbraak van Blur betreden ook de broertjes Gallagher het speelveld en hoe! Een geweldige debuutsingle die al meteen alle ingrediënten van hun beste nummers bevat; de snerende stem van Liam, een glorieus refrein en een tekst volgens de filosofie die zich in 4 woorden laat samenvatten; als het maar rijmt!

And she makes me laugh
I got her autograph
She done it with a doctor
On a helicopter


Toch presteerde deze single teleurstellend, want hij kwam niet hoger dan nummer 31. De 25 hits die volgden zouden het allemaal beter doen, wat heet, 23 haalden de top 10. Uiteindelijk heeft deze single in de loop der jaren toch nog meer verkocht dan een aantal van hun nr 1 hits en dat is meer dan terecht.

9.3

AUTEURS: CHINESE BAKERY (UK: 42)



Een mooie melodieuze single van The Auteurs. Deed het net wat minder dan Lenny Valentino. Tekst heeft in de verte wel iets weg van Common People; een meisje van uptown, gaat naar downtown ‘cause she’s a poet’.

8.3

avatar van johan de witt
April 1994:

Oasis - Supersonic

Ja, dat is nog eens debuteren. Zo blaas je de concurrentie meteen omver. Nog altijd een knaller van een song, al zouden er nog een paar beteren volgen.

9,1

The Auteurs- Chinese Bakery

Ik was helemaal vergeten dat dit een single was, en ik ben Auteurs-fan. Het is dan ook meer een album-track dan een single vind ik. Wel weer gewoon een heel puik nummer van ze.

8,6

avatar van herman
November 1993

JAMES: LAID (UK: 25) / 9*
Eén van hun betere nummers (voor zover ik ze ken). Heerlijk meeslepend.

AUTEURS: LENNY VALENTINO (UK: 41) / 8,5*
Van de Auteurs heb ik eens blind de eerste en derde plaat gekocht, omdat ik erg fan was van zijn latere projecten Black Box Recorder en Baader Meinhof. Op een paar nummers na nooit een klik gehad met die platen, maar dit nummer is dan wel weer erg leuk. Doet ergens wel wat denken aan Stranglers en Wire enzo.

PULP: LIP GLOSS (UK: 50) / 9*
Uiteraard een geliefd nummer van één van mijn topfavorieten. Klinkt iets minder opgepoetst dan het werk op Different Class, maar doet er nauwelijks voor onder.

December 1993

/

Januari 1994

THE CHARLATANS: CAN'T GET OUT OF BED (UK: 24) / 7*
Van The Charlatans was ik erg gecharmeerd van wat losse singles, dus kocht ik als tiener met kleine beurs 'Up To Our Hips' puur op basis van de naam, niet wetende dat het een minder album van ze is. Deze single ervan is nog een van de betere tracks, maar toch lang geen Tremelo Song of One to Another.

Februari

SUEDE: STAY TOGETHER (UK: 3) / 10*
Inclusief b-kanten waarschijnlijk wel een van mijn 5 favoriete singles uit het britpop tijdperk. Elke song is raak, maar het hoogtepunt is toch wel de lange weergaloze versie van het titelnummer. Prachtige dramatiek, fantatisch gitaarspel.

ELASTICA: LINE UP (UK: 20) / 8*
De eerste plaat van Elastica heb ik altijd erg tof gevonden. Allemaal puntige Wire-achtige songs en dan 1 langere om mee af te sluiten. Deze single is erg tof, maar niet eens mijn favoriet. En destijds begreep ik ook wel wat Brett en Damon in Justine zagen.

MANIC STREET PREACHERS: LIFE BECOMING A LANDSLIDE (UK: 36) / 7,5*
De Manics waren in de tweede helft van de 90s (toen ik hun eerste 4 albums veel draaide) toch wel een favoriete Britse bands, maar ik merk de laatste jaren toch dat ik er veel minder bij voel. Dit blijft een prima song, maar daar blijft het ook wel bij. "There's no true love, just a finely tuned jealousy" blijft toch wel een mooie tekstregel.

BOO RADLEYS: BARNEY(...& ME) (UK: 48) / 6,5*
Deze band is destijds langs me heen gegaan, op Wake Up Boo! na. Dit is dus een kennismaking. Apart nummer wel met al die geluiden (een kazoo?) erdoorheen (ik dacht even dat er twee nummers door elkaar heen draaiden). Ik weet niet of dat door de clip komt of dat op het albumversie ook zo is, maar ik vind het maar wat rommelig klinken. Misschien wel iets dat later op zijn plek valt.

avatar van motel matches
Mei 1994

PULP: THE SISTERS EP (UK: 19)



Net een geweldig album uitgebracht en nu alweer een EP met 4 nieuwe nummers. Het kan vanaf 1994 niet op met Pulp. Babies is natuurlijk een fantastisch nummer maar de andere 3 scoren ook ruim boven de 8. Vooral Seconds is geweldig en doet eigenlijk niet onder voor Babies. Sterker nog, hij wint met een neuslengte verschil. Kortom, een top EP.

9.3

FAMILY CAT: WONDERFUL EXCUSE (UK: 48)



In augustus 1993 kwamen we ze ook al tegen en ook deze keer komen ze met een wel aardig met niet heel bijzonder nummer.

7.2

SLEEPER: DELICIOUS (UK: 75)



De band van Louise Wener, het mooiste wat de Britpop heeft voortgebracht. Maar het gaat natuurlijk om de muziek en die is ook best goed. Op dit nummer klinkt Louise heel erg als Carol van Dijk en bij elke popquiz zou ik hier Bettie Serveert hebben ingevuld. Dat is trouwens een pluspunt want ik houd van de stem van Carol. Hun eerste EP scoorde niet, hun tweede kwam tot nr 76 en met hun derde poging scoren ze maar liefst 1 plaats hoger. Zo bouw je dus een carrière rustig op. Hierna zou de vaart er beter in komen, maar dan loop ik op de zaken vooruit.

7.9

avatar van johan de witt
Mei 1994:

Pulp - The Sisters EP

Is er een betere EP in de Britpop-tijd? Ik zou het niet weten.
Babies is natuurlijk al geweldig, maar dan ook nog Seconds en Your Sister's Clothes. Pulp in their prime!

9,6

Sleeper - Delicious

Elastica, Sleeper, Echobelly, wie van de drie ik nou de beste female fronted Britpop-band vind zou elke dag een ander antwoord opleveren denk ik. Louise levert ze zeker een bonuspuntje op. Maar afgezien daarvan gewoon een band met ijzersterke singles en twee hele leuke albums. Delicious is gewoon precies wat de titel voorspelt, maar de volgende zou nog een stuk beter zijn.

8,7

The Family Cat - Wonderful Excuse

Een band op hun laatste benen. Ik ken de band vooral, en eigenlijk alleen, van Tom Verlaine (single).
Een favorietje van me uit 1989.
Had geen idee dat ze in 1994 nog actief waren. Maar dat zei ik in 1993 waarschijnlijk ook al.
Inderdaad best een aangename drie minuten, maar begrijp wel dat hun carriere vlak hierna ophield.

7,2

avatar van vigil
Dit topic wat perfect in mijn muzikale straatje valt heb ik ff gemist geloof ik. Ik zie ook een soort van winterstop van 2 maanden en ik haak aan nadat er weer verder is gegaan zo rond de jaarwisseling.

BLUR GIRLS AND BOYS 8,5
1 van de anthems, in NL behaalde het de hitlijsten maar hier kwam vooral de PSB single remix voorbij

PULP DO YOU REMEMBER THE FIRST TIME? 8,7
Weer een klapper van een band die nog wel de nodige klappers zou maken. Hier nog fris en fruitig, later zouden ze wast zwaarder op de hand worden (wat verder niet slechter of beter is hoor want beide top)

CHARLATANS I NEVER WANT AN EASY LIFE... 7.3
Denk je aan de Charlatans dan denk je aan… Deze band zat toen niet echt op mijn radar op die ene single na dan.

ECHOBELLY INSOMNI 6,6
Echobelly is niet echt mijn band, Britpop artiesten vind ik vooral een witte ietwat lelijke mannen ding.

CUD STICKS AND STONES 7
Deze band kende ik niet. Wel leuk

OASIS: SUPERSONIC 7.5
Ook deze band zou wat zwaarder op de hand worden. Hier waren de broers vast nog de beste vrienden 

AUTEURS: CHINESE BAKERY 7.4
De naam van de band zegt me wel iets maar deze single hoor ik volgens mij voor het eerst. Niet echt single materiaal en daarom logisch dat het geen hit werd. Verder wel een aardig nummer

PULP: THE SISTERS EP 9
De echte geboorte van Pulp kwam met Babies. Die tekst is natuurlijk legendarisch

FAMILY CAT: WONDERFUL EXCUSE 6,6
Een nummer wat me niets zegt, het klinkt wel aardig maar het gaat ook wel het ene oor in en het andere uit.

SLEEPER: DELICIOUS 6,8
De meeste zijn hier erg enthousiast over en ik vind het gewoon wel leuk

avatar van motel matches
juni 1994

OASIS: SHAKERMAKER (UK: 11)
Oasis - Shakermaker - YouTube

Hun tweede single en de laatste keer dat ze de top 10 niet haalden. De komende 14 jaar was het altijd raak. Na hun geweldige debuutsingle vind ik dit een teleurstelling, een beetje zeurderig nummer. Bij dit nummer kwam ook voor het eerst duidelijk naar voren dat Noel schrijft volgens het principe ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’. Dat vonden de schrijvers van “I'd Like to Teach the World to Sing" (hit van the New Seekers) ook en na een rechtszaak zijn ze nu mede-auteur. Op het hoogtepunt van de Oasis-gekte in 1996 kreeg zelfs de Oasis-cover band No Way Sis een platencontract en hun eerste single was een ver-Oasiste versie van “I'd Like to Teach the World to Sing". Dat was dan wel weer humor. Hun versie kwam nog tot nr 27. De Mr Soft en Mr Clean uit de tekst verwijzen trouwens naar nummers van Cockney Rebel en The Jam.

Het grootste mysterie van de Britpop vind ik het nummer Alive dat als B-kant op deze single staat. Een fantastisch nummer dat nooit verder dan een demo kwam en het ook niet redde tot hun b-kantjes verzamelaar. Ongelofelijk!

7.8

MANIC STREET PREACHERS: FASTER/P.C.P. (UK: 16)
Manic Street Preachers - Faster - YouTube

De eerste single van hun meesterwerk The Holy Bible. Het begint met een gesproken stukje uit de film 1984 en de tekst is verder ook weer heerlijk pretentieus (zeg maar anti-Oasis) en daar is niets mis mee. Lekker agressief nummer en beter dan hun vorige singles.

8.3

BLUR: TO THE END (UK:16)
Blur - To The End - YouTube

Helemaal vergeten dat deze single nog tussen Girls & Boys en Parklife in zat. Ik houd erg van de ballads van Blur en deze is ook mooi, maar ze hebben wel een aantal betere geschreven. Zangeres Lætitia Sadier van Stereolab zingt nog een stukje in het Frans mee.

8.4

SHED SEVEN: DOLPHIN (UK: 28)
Shed Seven - Dolphin - YouTube

Het ultieme voorbeeld van een band die (nog steeds) enorm populair is in Engeland maar ons land nooit echt heeft bereikt. Ik ken ze eigenlijk alleen maar van het nummer Speakeasy, maar ze hebben maar liefst 15 top 40 hits gescoord, waarvan dit de eerste is (hun eerste single Mark kwam maar tot nummer 80). Hun muziek zit meer in de hoek van Oasis dan van Blur en dit is een erg lekker nummer met nog een vleugje Madchester.

8.4

ECHOBELLY: I CAN'T IMAGINE THE WORLD WITHOUT ME (UK: 39)
Echobelly - I Can't Imagine The World Without Me (Video) - YouTube

De tweede single van Echobelly is een fijn nummer. Er worden extra punten gescoord met het Beatle-esque/Blur-esque middenstuk, dat mij wel erg aan een ander nummer doet denken (maar ik kom er maar niet op welk nummer).

8.3

CHARLATANS: JESUS HAIRDO (UK:48)
THE CHARLATANS - Jesus hairdo - YouTube

Om johan de witt te citeren: het is weer Charlatans-by-numbers tijd. Niet slecht maar het mist toch een bepaalde frisheid die Echobelly en Shed Seven deze maand wel hebben.

7.5

BOO RADLEYS: LAZARUS (UK: 54)
The Boo Radleys - Lazarus - YouTube

Derde single van Giant Steps. Wederom een mooi nummer, maar niet echt geschikt als single.

7.8

KINKY MACHINE: 10 SECOND BIONIC MAN (UK: 66)
Kinky Machine 10 Second Bionic Man - YouTube

De laatste keer dat we ze tegen komen en ze zullen niet worden gemist. Gewoon niet goed genoeg om mee te komen in het Britpop geweld.

6.3

avatar van johan de witt
Juni 1994: Wat een maand, hoogtijdagen are here!

Boo Radleys - Lazarus

Het hele Giant Steps-album is goed, maar dit is toch wel hun claim to fame. Wat mij betreft hun beste nummer. Fantastisch die blazers, Britpop meets dub meets psychedelica. Had een beter lot verdiend.

9,3

Oasis - Shakermaker

Deze vind ik toch ook wel heel erg lekker. Niet zo goed als Supersonic of Live Forever, maar mag hem nog altijd graag horen. Qua spirit, en ook sound, duidelijk in lijn met stadgenoten en voorgangers Happy Mondays. Band is meteen op de top van zijn kunnen, zie ook idd de uitstekende b-sides in deze periode.

8,8

Blur - To the End

Ja, de Blur-Oasis-competitie begon al snel. Opmerkelijk dat Oasis ze hier al beatte qua charts-entry. Mooie ballad, de The Universal van Parklife. B-side ook mooi, Frans duet van dit nummer met fluisterkoningin Francoise Hardy onder de title La Comédie.

8,6

Echobelly - I Can't Imagine the World Without Me

Niet zo goed als Bellyache of Insomniac, maar wel de grotere hit.
Ook echt een single-natuurlijk, gewoon een erg lekker nummer!

8,6

Shed Seven - Dolphin

De unsung heroes of Britpop. In Nederland in elk geval wel. Change Giver is wat mij betreft een van de ultieme Britpop-albums, vrijwel alleen maar single-material.
Gek eigenlijk dat ze nooit groter werden buiten de UK.

8,5

Manic Street Preachers - Faster

Don;'t call them Britpop
Lekker nummer, vooral het refrein. Het pretentieuze zij ze vergeven.

8,3

Kinky Machine - 10 Second Bionic Man

Leuk klassiek Britpop-refrein wel, de coupletten laten het nummer wat zitten. Maar toch wel een leuke ontdekking. Op naar Rialto.

7,5

The Charlatans - Jesus Hairdo

Charlatans by numbers, ja Best leuk om te horen, maar mist elke soort van urgentie wel.

7,2

avatar van vigil
OASIS: SHAKERMAKER
Fijn ouderwets "klagerig" nummer van Oasis

7,75

MANIC STREET PREACHERS: FASTER
Een nummer wat je al jaren en jaren nooit ergens voorbij hoort komen, tenzij je zelf de plaat opzet natuurlijk . Lekkere drive maar het komende werk bevalt mij beter

7

BLUR: TO THE END
Bonjour, dit was helemaal mijn ding, meer dan alle andere bands en alle nummers die voorbij komen. Ik was helemaal gek van die band. Dit is gewoon over de top maar wel extreem goed!

9,2

SHED SEVEN: DOLPHIN
Geen band die echt in mijn systeem zat/zit al ken ik ze natuurlijk wel. Ik hoor hier zelfs, als je de ruigere gitaren weg haalt, wat The Farm in. Niet heel goed maar ook zeker niet slecht.

6,7

ECHOBELLY: I CAN'T IMAGINE THE WORLD WITHOUT ME
Lekker energiek, doet me ook wel wat aan Blondie denken.

7,25

CHARLATANS: JESUS HAIRDO
Ik kan hier wel goed naar luisteren, een beetje niets aan de hand (Brit)pop. Ondanks dat het maar iets meer dan 3 minuten duurt is het wel wat eentonig en daardoor wat aan de lange kant.

6,75

BOO RADLEYS: LAZARUS
Het enige wat ik hierbij kan melden: Fucking Briljant!

9,8

KINKY MACHINE: 10 SECOND BIONIC MAN
De ene ging naar Rialto en de andere kwam in The Lightning Seeds terecht, nou je zou voor minder...
Ik vind het best een leuke single overigens.

7,3

avatar van ArthurDZ
Heerlijke singles van de Manics en Blur deze maand, en naar Shed Seven ben ik door jullie stukjes ook wel benieuwd geworden (had nog nooit van ze gehoord). Beste nummer van dit rijtje is wat mij betreft ook wel Lazarus van de Radleys, wat een prachtige trip is dat inderdaad, zeker de outro.

avatar van johan de witt
Hoog tijd voor BritpopMeter

avatar van herman
Ik had destijds een klasgenoot die enorm fan was van Shed Seven. Heb er zelf ook wat singles van, maar Dolphin is wat mij betreft gelijk ook wel de beste.

avatar van johan de witt
Speakeasy vind ik nog net wat beter, maar hun eerste 5, 6 singles zijn allemaal erg lekker.
Ik zag dat ze volgende maand in Paradiso zouden staan, maar dat is inmiddels afgelast...

avatar van motel matches
Juli 1994

Na vorige maand valt de oogst in juli zwaar tegen, het zal de vakantie zijn. Augustus wordt een stuk beter…

FAMILY CAT: GOLDENBOOK (UK: 42)
THE FAMILY CAT - GOLDENBOOK (EDIT) - YouTube

Hun laatste hit en hierna stopte de band. Deze bevalt me wel goed al heb ik het gevoel dat er ergens in het nummer een beter nummer verstopt zit wat er maar niet uitkomt.

8.1

DODGY: THE MELOD-EP (UK: 53)
Dodgy - Melodies Haunt You - YouTube

Dodgy is geen Pulp blijkt uit deze EP. De nummers zijn op zich lekker melodieus maar Dodgy heeft niet een eigen geluid. Op zijn best klinkt het als een mindere versie van The La’s. Het beste van deze worp is The Snake, maar dat blijkt dan een cover te zijn van een Nothern Soul klassieker van Al Wilson. Het origineel is erg lekker.

7.6

Gast
geplaatst: vandaag om 10:17 uur

geplaatst: vandaag om 10:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.