menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / End of a Century: Motel Matches' Britpop years

zoeken in:
avatar van motel matches
Augustus 1994: De beste maand tot nu toe en hopelijk houden we dit niveau de komende tijd vast

OASIS: LIVE FOREVER (UK: 10)
Oasis - Live Forever - YouTube

Wat mij betreft het ultieme Britpop-nummer. Ik kan me nog herinneren dat ik dit nummer voor het eerst op de radio hoorde. Het was op een avond bij de VPRO en ik rende naar het toestel om in de afkondiging te horen wie dit was. Wel vreemd dat dit nummer niet verder dan nummer 10 kwam en het maar iets beter deed dan Shakermaker. Rare jongens die Britten!

10

BLUR: PARKLIFE (UK: 10)
Blur - Parklife - YouTube

Dit nummer werd bij de Brit Awards verkozen tot beste single van het jaar en dat terwijl er alleen deze maand al 2 betere nummers uitkwamen. Blijft natuurlijk wel een erg leuk nummer met de gesproken teksten van de acteur Phil Daniels in de hoofdrol.

9.1

LIGHTNING SEEDS: LUCKY YOU (UK: 43 in 1996 UK: 15)
The Lightning Seeds - Lucky You (Official Video) - YouTube

Typische zo’n band die in Nederland nooit echt gewaardeerd wordt omdat ze niet genoeg ‘Rock ’n Roll credibility’ hebben (ander voorbeeld zijn the Beautifull South en Prefab Sprouts). Maar wat is er mis met brave melodieuze muziek op zijn tijd. Hiervoor hadden ze (tussen 1989 en 1992) al 3 hits gescoord en die zijn ook de moeite waarde. Later zouden ze natuurlijk helemaal onsterfelijk worden door het mooiste voetballied ooit te schrijven, maar dan loop ik op de zaken vooruit….

8.4

MANIC STREET PREACHERS: REVOL (UK: 22)
Manic Street Preachers - Revol (Video) - YouTube

Tweede single van The Holy Bible. Een lange lijst van historische figuren komt voorbij in de tekst en ze krijgen allemaal een sneer mee. Het nummer moet het niet echt van de melodie hebben en het schreeuwende refrein is niet echt een hoogtepunt in hun oeuvre.

7.2

SHED SEVEN: SPEAKEASY (UK: 24)
SHED SEVEN SPEAKEASY - YouTube

Het kan deze maand echt niet op, want hier hebben we gewoon klassieker nummer 2 te pakken. Doet nauwelijks onder voor Live Forever. Een nummer dat er om vraagt om door 10.000 (waarschijnlijk dronken) Britten meegeschreeuwd te worden. En het zou helemaal niet verkeerd zijn om daar tussen te zitten. Raar dat dit nummer Nederland nauwelijks bereikt heeft.

9.6

CUD: ONE GIANT LOVE (UK: 52)
cud one giant love - YouTube

De laatste van hun 7 hits. Ik kende dit nummer nog niet maar heb er al die jaren weinig aan gemist.

6.5

GENE: BE MY LIGHT, BE MY GUIDE (UK: 54)
Gene - By My Light Be My Guide - YouTube

Eerste van de 12 hits van deze band uit Londen. In Nederland hebben ze vrijwel geen succes gehad en zelfs Lowlands hebben ze nooit gehaald. Toch wel onterecht want ze hebben een aantal mooie melodieuze nummer geschreven en deze hoort daar zeker bij.

8.8

avatar van motel matches
September 1994

SUEDE: WE ARE THE PIGS (UK: 18)
Suede - We Are The Pigs - YouTube

Alles seinen stonden op groen om de eerste Britpop nr 1 te scoren. Het was de eerste single van hun langverwachte tweede plaat. De vorige single had de top 3 gehaald en de Britpop begon op stoom te raken. Wat ging er mis? Lag het aan het vertrek van Bernard Butler of was het de duistere en gewelddadige clip die wel heel ver verwijderd was van de vrolijkheid van bijvoorbeeld Parklife. Of was het toch gewoon omdat het nummer net iets minder was dan alle voorafgaande singles (hoewel de B-kant Killing of a Flashboy erg fijn is). Vragen, vragen.

8.7

DODGY: STAYING OUT FOR THE SUMMER (UK: 38)
Dodgy - Staying Out for the Summer - YouTube

Dodgy’s finest hour. Het nummer is alles wat de titel belooft. De zon gaat schijnen zodra het begint.

9.0

THESE ANIMAL MEN - THIS IS THE SOUND OF YOUTH (UK: 72)
This is the Sound of Youth - These Animal Men - YouTube

Een band die ik alleen van naam kende. Zit aan de punkrockerige kant van de Britpop maar ze mogen nog meedoen. Wel erg middelmatig.

6.8

WHITEOUT: DETROIT (UK: 73)
Whiteout - Detroit - YouTube

Een Schotse band die ik nog niet kende en die ook niet heel succesvol was. Dit was hun op 1 na grootste hit want een jaar later kwamen ze nog een plekje hoger (nr 72). Doet wat denken aan de Charlatans. Wel aardig maar niet heel bijzonder.

7.3

avatar van luigifort
Pigs krijgt van mij een 10 en Flashboy schurkt daar ook tegenaan

avatar van motel matches
Oktober 1994

OASIS: CIGARETTES & ALCOHOL (UK: 7)
Cigarettes & Alcohol - YouTube

Voor de 3de keer op rij scoort hun nieuwe single beter dan de vorige. Dit zouden ze nog 2 keer volhouden en toen was de nr 1 plek eindelijk bereikt (en zijn we een half jaar verder). Het nummer begint als T-rex maar is verder het Oasis’ts van al hun nummer. Heerlijk.

8.7

ELASTICA: CONNECTION (UK: 17)
Elastica - Connection - YouTube

Lekker nummer dat toch vooral bekend werd door de zaak die aangespannen werd door Wire omdat het nummer teveel leek op hun Three Girl Rhumba. Was 1 van de eerste Britpop nummers die ook een (kleine) hit in de VS werd.

8.6

RADIOHEAD: MY IRON LUNG EP (UK: 24)
Radiohead - My Iron Lung - YouTube

Dit was het moment dat de wereld kon horen dat Radiohead niet als eendagsvlieg de geschiedenis in zou gaan, maar tot veel meer in staat was. Misschien overdreven om te zeggen dat het nu duidelijk werd dat dit de belangrijkste band van de komende 25 jaar zou worden, maar toch. Naast Iron Lung is vooral The Trickster de moeite waard en die had prima op The Bends gekund.

8.9

MANIC STREET PREACHERS: SHE IS SUFFERING (UK: 25)
Manic Street Preachers - She Is Suffering - YouTube

Derde en laatste single van The Holy Bible. Mooi melodieus nummer dat me beter bevalt dan hun vorige.

7.9

SUPERGRASS: CAUGHT BY THE FUZZ (UK: 43)
Supergrass - Caught By The Fuzz [Official Music Video] - YouTube)

Fantastisch nummer. Ze klinken als een soort Monkees on speed en betere zouden ze wat mij betreft niet maken (maar nog wel heel veel andere goede nummers). In mijn herinnering stonden ze midden jaren 90 elk jaar op zowel Pinkpop en Lowlands en waren ze daardoor lange tijd de band die ik het vaakst live gezien heb. Waren altijd goed. Hun debuut CD was denk ik ook de eerste britpop-CD die ik kocht (maar dit zou ook Definitely Maybe geweest kunnen zijn). Ongelofelijk dat dit de top 40 niet eens haalde

9.4

ECHOBELLY: CLOSE...BUT (UK: 59)
Echobelly - Close... But - YouTube

Nummer dat ik vergeten was (of misschien gewoon niet kende), maar het is een verassend leuk liedje.

7.7

avatar van motel matches
November 1994

SUEDE: THE WILD ONES (UK: 18)
Suede - Wild Ones - YouTube

Bij de vorige single kon ik de teleurstellende notering nog enigszins verklaren door de kwaliteit van het nummer, maar dat gaat dit keer niet op. De tweede single van Dog Man Star komt ook slechts tot de 18e plek, maar is natuurlijk gewoon 1 van hun beste nummers. De ultieme Suede ballad waarin het goed zwelgen is. In mijn herinnering ook hun eerste nummer dat regelmatig op de Nederlandse radio te horen was.

9.7

BLUR: END OF A CENTURY (UK: 19)
Blur (The Best Of) - End Of a Century - YouTube


Nog een geweldig nummer dat veel te laag scoort. De laatste single van Park Life is een op en top Britpop nummer met een vleugje Kinks en een snufje Mott the Hoople. De eerste zin (she said there's ants in the carpet) verwijst naar een mierenplaag waar Damon en Justine last van hadden in hun huis. Zo zie je maar weer dat ook rocksterren zo hun problemen hebben.

9.4

SHED SEVEN: OCEAN PIE (UK: 33)
Shed Seven - Ocean Pie - YouTube

Na het geweldige Speakeasy kan de opvolger natuurlijk alleen maar tegenvallen, maar Shed Seven houdt de schade beperkt. Een aardig nummer dat bewijst dat zo ook met rustige nummers uit de voeten kunnen.

8.2

GENE: SLEEP WELL TONIGHT (UK: 36)
Gene - Sleep Well Tonight - YouTube

Hun 2de hit is een van hun beste nummers. Ik heb ze altijd beschouwd als een soort light-versie van Suede maar dit nummer is gewoon prima.

8.6

avatar van motel matches
December 1994

OASIS: WHATEVER (UK: 3)
Oasis - Whatever (Official Video) - YouTube

Slechts 1 nummer deze maand, maar wat voor een! Net als eerder Suede (Stay Together) scoorde Oasis met een losse single tussen hun eerste en tweede plaat, hun eerste top 3 hit. Het nummer heeft wel iets kerstachtigs (die strijkers), dus de decembermaand was goed gekozen. Zoals gebruikelijk zijn ook de extra nummers dik in orde, wat heet, met Half the world away staat er gewoon nog een Oasis-klassieker op.

9.1

avatar van luigifort
Ik hou heel erg veel van die losse singles tussen platen in. Vaak zijn het kneiters van songs. Vaak ook maken die bands nog 1 klassieke plaat en dat is t dan wel.

Zie id Suede en Oasis en ook Echo met Dancing Horses.

avatar van johan de witt
Leuk, ik zal weer even inhaken.

Oasis hier op de toppen van hun kunnen inderdaad, gewoon tussendoor een achteloos perfect popliedje.

9,5

avatar van johan de witt
November 1994:

Suede - The Wild Ones
Hun ultieme ballad inderdaad, nog net wat beter dan Stay Together hoewel die ook al perfect is

10

Blur - End of a Century
Ook een favoriet van me, een van mijn faves van Parklife en beter dan die andere twee singles van dat album wat mij betreft.

8,9

Gene - Sleep Well Tonight
Ik heb ze altijd beschouwd als een light-versie van The Smiths, of een light-versie van Morrissey-solo eigenlijk, maar dan wel een fijne light-versie. En soms gewoon bijna op het niveau van Moz/Smiths.
Zoals hier

8,6

Shed Seven - Ocean Pie
Ook eens, erg prettige single dit, al is het lang geen Speakeasy.

8,4

Fijne maand dus!

avatar van motel matches
Januari 1995

Nadat de grote bands eind 1994 singles hadden uitgebracht, is het aan het begin van het jaar tijd voor de wat mindere goden…

LIGHTNING SEEDS: CHANGE (UK:13)
The Lightning Seeds - Change - YouTube

Deze single deed het vreemd genoeg een stuk beter dan voorganger Lucky You, want het klinkt toch vooral als een iets mindere versie van dat nummer.

7.4

SLEEPER: INBETWEENER (UK:16)
Sleeper - Inbetweener (Video) - YouTube

Heerlijk nummer van Sleeper dat bewees dat Louise meer was dan ‘a pretty face’.

8.5

DODGY: SO LET ME GO FAR (UK: 30)
So Let Me Go Far - Dodgy - YouTube

Na het geweldige Staying out for the Summer is Dodgy weer terug op bekend terrein . Een aardig nummer, maar ook niet meer dan dat.

7.0

CHARLATANS: CRASHIN' IN (UK:31)
THE CHARLATANS - Crashin´ in - YouTube
Een wat minder bekende hit van the Charlatans, maar wel 1 van mijn favoriete nummers van de band, waarschijnlijk ook omdat Tim Burgess hier net als Liam klinkt. Had wel een minuutje korter gekund.

8.3

avatar van motel matches
Februari 1995

ELASTICA: WAKING UP (UK: 13)
Elastica - Waking Up - YouTube

Hun grootse hit. In mijn herinnering was het nummer beter dan wanneer ik het nu weer hoor. Toch nog steeds een lekker nummer en wat mij betreft ook hun beste nummer

8.5

SUPERGRASS: MANSIZE ROOSTER (UK: 20)
Supergrass - Mansize Rooster - YouTube

Na Caught by the Fuzz weer een superenergieke en lekke korte single. De 3 minuten worden wederom niet gehaald. Iets minder dan hun eerste hit, maar nog steeds erg goed. Laat die debuutplaat maar komen

8.6

SUEDE: NEW GENERATION (UK: 21)
Suede - New Generation - YouTube

Scoorde net iets minder dan de vorige 2 singles van Dog Man Star, maar is weer vintage Suede.

8.7

GENE: HAUNTED BY YOU (UK: 32)
Gene UK Band 1995 Haunted By You - YouTube

Als verdienstelijk middenmoter in het Britpop veld presteert Gene met dit nummer ook weer naar verwachting. Gewoon weer een fijne single.

8.1

MARION: SLEEP (UK:53)
Marion - Sleep (OFFICIAL MUSIC VIDEO) - YouTube

Deze band heb ik gek genoeg destijds helemaal gemist, want ze hebben toch 5 hits gescoord. Opgericht in 1993 en meerdere malen gestopt maar ook weer begonnen De zanger was zwaar aan de drugs (wat ook de reden was dat ze in 1999 voor de eerste keer stopten) en zat kort geleden ook nog een aantal jaar in de gevangenis vanwege brandstichting. Dat doet niets af van het feit dat dit een fantastisch nummer is. Ben benieuwd naar hun andere nummers. Een jaar later zou het nummer als re-release tot nr 17 komen. Meer dan terecht.

9.2

WHITEOUT: JACKIE'S RACING (UK:72)
Jackie's Racing (Alternate mix) - YouTube

Hun singles hadden een stijgende lijn (79, 78, 73 en 72) maar hier hield het op. Waren ze doorgegaan in dit tempo dan hadden ze rond 2007 de top 10 gehaald. Dit is wel een aardig nummer en had ook zomaar van Dodgy kunnen zijn. Je zet het niet uit als het op de radio komt, maar je zet het ook niet snel op.

7.5

Gast
geplaatst: vandaag om 08:28 uur

geplaatst: vandaag om 08:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.