menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2017

zoeken in:
avatar van dix
dix
Bij Muziek > Toplijsten en favorieten > Top 10 van 2017:

November loopt nog, maar AlbumOfTheYear is al gestart met de jaarlijkse List Aggregate van 2017.

Kendrick Lamar's DAMN op 1 vanaf de eerste dag.

avatar van Gretz
Rolling Stone plaatst Lamar op #1, Lorde op #2 , U2 op #3 (nog voor het album uit is), Kesha op #4 en LCD Soundsystem op #5. Lekker divers weer.

Lorde, 'Melodrama' | 50 Best Albums of 2017 | Rolling Stone - rollingstone.com

avatar van Johnny Marr
Gretz schreef:
U2 op #3 (nog voor het album uit is)

Meen je dit nu echt? Diep triest dit. En dat zeg ik als groot U2-fan. LCD Soundsystem in de top 5 vind ik wel nog verrassend fris, niet zien aankomen.

avatar van Gretz
Johnny Marr schreef:
(quote)

Meen je dit nu echt? Diep triest dit. En dat zeg ik als groot U2-fan.

Ik heb de plaat zelf nog niet beluisterd, maar vind het vooral belachelijk dat ze zover op de zaken vooruit lopen. Laat zo'n album dan eerst even een paar weken bezinken.

avatar van Gretz
Drowned in Sound plaatst (als soort van statement of toevallig?) 10 vrouwelijke artiesten in hun Top 10!
Maar Lorde en Alvvays staan natuurlijk wel veel te laag...

1) Wolf Alice - Visions of A Life
2) Kelly Lee Owens - Kelly Lee Owens
3) EMA - Exile in the Outer Ring
4) St. Vincent - MASSEDUCTION
5) Noveller - A Pink Sunset For No One
6) Austra - Future Politics
7) Feist - Pleasure
Jane Weaver - Modern Kosmology
9) Laura Marling - Semper Femina
10) Juana Molina - Halo
11) Soulwax - From Deewee
12) Thundercat - Drunk
13) Paramore - After Laughter
14) Jean Michel-Blais & CFCF - Cascades
15) Bjork - Utopia
16) Mogwai - Every Country’s Sun
17) Zola Jesus - Okovi
18) Kendrick Lamar - DAMN.
19) Protomartyr - Relatives in Descent
20) Grizzly Bear - Painted Ruins
21) Hannah Peel - Mary Casio: Journey to Cassiotopia
22) Slowdive - Slowdive
23) Loyle Carner - Yesterday’s Gone
24) Eyre Llew - Atelo
25) Perfume Genius - No Shape
26) Nadine Shah - Holiday Destination
27) LCD Soundsystem - american dream
28) Lorde - Melodrama
29) Hurray For The Riff Raff - The Navigator
30) The Big Moon - Love In the 4th Dimension
31) Princess Nokia - 1992 Deluxe
32) Colin Stetson - All This I Do For Glory
33) The Horrors - V
34) Queens of the Stone Age - Villains
35) RIDE - Weather Diaries
36) Sylvan Esso - What Now
37) IDLES - Brutalism
38) Trent Reznor and Atticus Ross - Before The Flood
39) Cigarettes After Sex - Cigarettes After Sex
40) Girl Ray - Earl Grey
41) The Mynabirds - Be Here Now
42) SZA - Ctrl
43) Emily Haines & The Soft Skeleton - Fatal Gift
44) Johnny Jewel - Windswept
45) Jesca Hoop - Memories Are Now
46) Katy Perry - Witness
47) Clark - Death Peak
48) Grandaddy - Last Place
49) Tired Lion - Dumb Days
50) William Basinski - A Shadow in Time
51) Four Tet - New Energy
52) Sløtface - Try Not to Freak Out
53) Beck - Colors
54) Bicep - Bicep
55) Alvvays - Antisocialites
56) Juanita Stein - America
57) Phoebe Bridgers - Stranger in the Alps
58) Broken Social Scene - Hug of Thunder
59) Chelsea Wolfe - Hiss Spun
60) Liars - TFCF
61) Kamasi Washington - Harmony of Difference
62) Japanese Breakfast - Soft Sounds from Another Planet
63) Ghostpoet - Dark Days + Canapes
64) Charlotte Gainsbourg - Rest
65) The National - Sleep Well Beast
66) Jen Cloher - Jen Cloher
67) Do Make Say Think - Stubborn Persistent Delusions
68) Mount Kimbie - Love What Survives
69) Lana Del Rey - Lust for Life
70) Wiley - Godfather
71) Father John Misty - Pure Comedy
72) Max Richter - Three Worlds: Music from Wolf Works
73) Molly Burch - Please Be Mine
74) Rose Elinor Dougall - Stellular
75) Big Thief - Capacity
76) Casey Dienel - Imitation of a Women To Love
77) The Shins - Heartworms
78) Destroyer - Ken
79) Stormzy - Gang Signs & Prayer
80) Cherry Glazerr - Apocolipstick
81) Mura Masa - Mura Masa
82) Fever Ray - Plunge
83) Ryan Adams - Prisoner
84) Depeche Mode - Spirit
85) Laurel Halo - Dust
86) Courtney Barnett & Kurt Vile - Whole Lotta Sea Lice
87) King Krule - The Ooz
88) Kelela - Take Me Apart
89) This Is The Kit - Moonshine Freeze
90) Sampha - Process
91) Lapalux - Ruinism
92) Afghan Whigs - In Spades
93) Cloud Nothings - Life Without Sound
94) Circuit des Yeux - Reaching For Indigo
95) Rapsody - Laila’s Wisdom
96) The War on Drugs - Deeper Understanding
97) Public Service Broadcasting - Every Valley
98) Future Islands - Far Field
99) Blanck Mass - World Eater
100) Arcade Fire - Everything Now

avatar van E-Clect-Eddy
Dat is inderdaad wel een heel opmerkelijke lijst van Drowned in Sound, lijkt me wat doorgeschoten 'politiek correct' maar ook een beetje vreemde positie's van diverse acts.

Diverse dames in die Top 10 zouden door andere dames verwisselt kunnen worden die een 'beter' of tenminste 'mooier' album hebben afgeleverd zoals: Hurray For The Riff Raff - The Navigator die echt te laag staat.. of Phoebe Bridgers - Stranger in the Alps (of zonder zangeres: Blanck Mass - World Eater)

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Manchester Orchestra staat er zelfs niet in.

avatar van RadioMad
NME heeft hun lijstje ook online staan
NME’s Albums of The Year 2017 - NME

De Top 3:
1. Lorde - Melodrama
2. Wolf Alice - Visions of A Life
3. Kendrick Lamar - DAMN.

Valt toch wel op hoe goed Wolf Alice het doet dit jaar. In Nederland (OOR etc.) zal het toch wel weer vooral The War on Drugs vs. The National vs. Kendrick Lamar worden.

avatar van Venceremos
DjFrankie schreef:
Manchester Orchestra staat er zelfs niet in.


Aldous Harding ook niet op t eerste gezicht. En dan hebben ze het over goede vrouwelijke artiesten...

avatar van Gretz
RadioMad schreef:

Valt toch wel op hoe goed Wolf Alice het doet dit jaar. In Nederland (OOR etc.) zal het toch wel weer vooral The War on Drugs vs. The National vs. Kendrick Lamar worden.

Ja, helaas is het Nederlandse journaille heel erg gericht op mannelijke artiesten. Eefje de Visser stond in 2016 en 2013 ook extreem laag. Meestal is 5 à 6 vrouwelijke artiesten in hun Top 100 al aan de hoge kant.

Wel een bijzonder fijne top 5 van NME

avatar van Gretz
Gerucht gaat dat de oprichter van Rolling Stone en U2 onder een hoedje spelen en dat hun latere albums daarom altijd zo hoog staan in hun jaarlijst. U2’s terrible Songs of Experience is Rolling Stone’s No. 3 album of 2017 (thanks to Jann Wenner) | Consequence of Sound - consequenceofsound.net

ohmusica
Zonder lijst tel je niet mee. Zonder lijst ben je niemand. De lijst maakt ons weer voor even gelukkig. Of rijk.

avatar van sj0n88
Gretz schreef:
Gerucht gaat dat de oprichter van Rolling Stone en U2 onder een hoedje spelen en dat hun latere albums daarom altijd zo hoog staan in hun jaarlijst. U2’s terrible Songs of Experience is Rolling Stone’s No. 3 album of 2017 (thanks to Jann Wenner) | Consequence of Sound - consequenceofsound.net


Toch wel opvallend pijnlijk dit zeg. Dan ben je als medium toch niet meer serieus te nemen? (Nu nam ik Rolling Stone nooit zo serieus)

avatar van RadioMad
Komende week moet de OOR jaarlijst online komen.
Gokje:
1. The War On Drugs - A Deeper Understanding
2. Kendrick Lamar - DAMN.
3. Spinvis - Trein Vuur Dageraad
4. LCD Soundsystem - American Dream
5. Father John Misty - Pure Comedy
Volgorde kan best anders zijn, maar deze titels zijn natuurlijk vrij voorspelbaar voor Nederlandse muziekjournalist begrippen. Wel benieuwd naar de totaallijst.

avatar van E-Clect-Eddy
De 101 beste nummers van 2017 aldus The Fader

Een greep van nummers die ik ken, verder te veel R&B/Hip Hop/Urban in die lijst.
2 . Phoebe Bridgers - Funeral
14. Selena Gomez - Bad Liar
15. Perfume Genius - Slip Away
16. Lana Del Rey - Love
17. Julien Baker - Turn Out The Lights
18. Ryuichi Sakamoto - Zure vrijdag was dat Solari tijdens de MuMe Greatest hits of Ryuichi Skamoto
29. Miley Cyrus - Malibu
43. Lorde - Green Light
62. Japanese Breakfast - Road Head
66. Charly Bliss - Percolator
68. Bedouine - Solitary Daughter
69. Waxahatchee - Brass Beam
71. Fever Ray - To The Moon and Back
79. Ibeyi - Away Away
82. Dua Lipa - New Rules
86. Weaves f. Tanya Tagaq - Scream - deze zal misschien mijn Top 10 halen.
92. MUNA - I Know A Place
93. Demi Lovato - Daddy Issues

avatar van Gretz
RadioMad schreef:
Komende week moet de OOR jaarlijst online komen.
Gokje:
1. The War On Drugs - A Deeper Understanding
2. Kendrick Lamar - DAMN.
3. Spinvis - Trein Vuur Dageraad
4. LCD Soundsystem - American Dream
5. Father John Misty - Pure Comedy
Volgorde kan best anders zijn, maar deze titels zijn natuurlijk vrij voorspelbaar voor Nederlandse muziekjournalist begrippen. Wel benieuwd naar de totaallijst.

Ja helaas heeft het Nederlands journaille een behoorlijk voorspelbare smaak.

The National, Slowdive, Grizzly Bear, Spoon en Roger Waters kan ik ook al wel invullen voor de top 10.

En ik voorspel alvast dat het aantal vrouwen in de top 50 weer op 1 hand te tellen gaat zijn.

avatar van Denniz78
de v(oor)spelbare top 10 van de Oor

1. LCD Soundsystem – American Dream

2. Kendrick Lamar – DAMN.

3. The War On Drugs – A Deeper Understanding

4. Thundercat – Drunk

5. The xx – I See You

6. Moses Sumney – Aromanticism

7. Mount Eerie – A Crow Looked At Me

8. Protomartyr – Relatives In Descent

9. The National – Sleep Well Beast

10. Vince Staples – Big Fish Theory

avatar van VladTheImpaler
Zo voorspelbaar vind ik hem anders niet.

ohmusica
Het voorspelbare bij Oor (en veel muzieklijsten) is de manier waarop men te werk gaat. De lijst is altijd een punten opstelsom uit individuele lijstjes. Je ziet ook altijd recente platen terug, was LCD begin dit jaar uitgekomen en DAMN recent, dan had je weer een andere uitslag gehad. De samenstelling van het journaille, is ook nog steeds een (mannen)dingetje. Neem het met een korrel zout.

avatar van RadioMad
Had Spinvis en FJM toch hoger geschat
Maar qua voorspelbaarheid valt de lijst (op de Top 3 na) inderdaad wel mee dit jaar.

avatar van Gretz
Jammer de journalisten zelden vrouwelijke artiesten opnemen in hun lijstje. Zo blijft de jaarlijst van Oor erg eendimensionaal. Terwijl er toch meer dan genoeg vrouwen zijn geweest die dit jaar een geweldig album uitbrachten, onder andere:

Lorde
Alvvays
Wolf Alice
Julien Baker
Phoebe Bridgers
Charlotte Gainsbourg
Fazerdaze
St. Vincent
Feist
Laura Marling
Taylor Swift
Angel Olsen

avatar van VladTheImpaler
Ik hoop dat de journalisten gewoon op hun favoriete platen hebben gestemd en niet hebben nagedacht over bepaalde verhoudingen in die lijst.

avatar van Gretz
Ik bedoel dat ik het jammer vind dat ze blijkbare zo'n enorme bias hebben richting indierock met gitaren. Want anders kun je die niet verklaren. Ongetwijfeld hebben ze op hun favoriete platen gestemd. Maar verder geldt waarschijnlijk ook onbekend maakt onbemind. Bij recensies in de kranten heb ik ook voornamelijk gitaarrock voorbij zien komen.

avatar van VladTheImpaler
Ik kan in de top 10 van OOR misschien net twee platen omschrijven als indie rock; Protomartyr en The National. En dat terwijl die eerste nog beter als post-punk te omschrijven is, en bij The National vind ik die omschrijving ook altijd maar twijfelachtig.
Verder heb ik zo'n gevoel dat de platen die jij noemt bijna allemaal wel zijn gerecenseerd in kranten of in OOR zelf, dus onbekend is ook niet de reden denk ik.

avatar van Mjuman
Jarenlang OOR gekocht en in het beeld datGretz schetst heb ik geen herkenning. Van de div toplijsten van OOR had ik in de regel zo'n 40% en met de diverse MusicMeter-lijsten is dit veelal ook zo, een uitzondering daargelaten.

Beide lijsten zijn aggregaties en geven daarom een beeld van de GGD. De interessante lijsten waren/zijn voor mij altijd de individuele lijsten, zoekend naar/uitgaand van smaakverwantschappen. Het totale corpus van OOR zit vaak zeker op 100 verschillende albums en daar zitten echt wel smakelijke hapjes bij. En ja van de basis20 had ik zeker 10 wel kunnen voorspellen, alleen de plaats niet en ieder jaar sta ik toch redelijk versteld van de telkens toch weer brave nr 1. Van mij mag het oproer best eens kraaien en wat meer opstandige muziek op de bovenste sport komen te staan.


ohmusica
Dank je, ik zag ook een afspeellijst van hun met van ieder album een nummer:
Quietus 2017 Albums on Spotify - open.spotify.com
Geen OOR! Quietus Top 100 is door een persoon in volgorde gezet, qua stijl ook een andere optiek..

avatar van GrafGantz


Had ik gisteren al hier willen plaatsen, maar ben het vergeten. Fascinerende lijst inderdaad, en ook werk aan de winkel voor de fanatieke toevoegers hier, staat best veel tussen wat nog niet op MuMe te vinden is

avatar van gherdt
Gretz schreef:
Jammer de journalisten zelden vrouwelijke artiesten opnemen in hun lijstje. Zo blijft de jaarlijst van Oor erg eendimensionaal. Terwijl er toch meer dan genoeg vrouwen zijn geweest die dit jaar een geweldig album uitbrachten, onder andere:

Lorde
Alvvays
Wolf Alice
Julien Baker
Phoebe Bridgers
Charlotte Gainsbourg
Fazerdaze
St. Vincent
Feist
Laura Marling
Taylor Swift
Angel Olsen


Fever ray
Paramore
Bjork
Haim
Big thief
Ellen Allien
Jlin
Ibeyi
Kelly lee Owens
Sevdaliza
SZA
Priests
Kehlani

Vond ik allemaal takkegoed of gewoon goed. Jammer dat we hier niet meer van terug zien idd. Maar genregewijs zie ik toch meer variatie dan in voorgaande jaren; kendrick, moses, thundercat en Vince! Top!

avatar van trebremmit
GrafGantz schreef:
(quote)


Had ik gisteren al hier willen plaatsen, maar ben het vergeten. Fascinerende lijst inderdaad, en ook werk aan de winkel voor de fanatieke toevoegers hier, staat best veel tussen wat nog niet op MuMe te vinden is

Zal eens kijken welke er nog niet op Musicmeter staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:02 uur

geplaatst: vandaag om 19:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.