Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2017
zoeken in:
0
geplaatst: 6 december 2017, 23:46 uur
Dank voor het posten; redelijk wat bekende namen (van eerdere albums) - en dingen die op de luisterlijst gaan.
Hier de link naar de 25 beste albums volgens Resident Advisor - ook aardig wat onbekende namen, voor mij tenminste.
Resident Advisor's Best Albums of 2017 - Album of The Year - albumoftheyear.org
0
geplaatst: 7 december 2017, 00:09 uur

Die van The Wire staat ook al online: The Wire: Top 50 Releases of 2017 — Year-End Lists - yearendlists.com
0
geplaatst: 7 december 2017, 09:02 uur
Blijft toch bijzonder, ik zelf voel de nieuwe Lamar na vele luisterbeurten nog steeds niet echt. Die van Lorde heb ik niet in zijn geheel beluisterd, maar wat ik daarvan heb gehoord, vind ik toch behoorlijke doorsneepop. Kennelijk hoor ik niet wat het collectieve muziekjournaille wel hoort, of is voor datzelfde journaille status belangrijker dan muzikale kwaliteit...
0
ohmusica
geplaatst: 7 december 2017, 09:55 uur
Wij mensen zijn (ahum) sociale wezens, aanzien, status, erkenning spelen altijd wel een rol, heeft ook met cultuur te maken. Muzikale kwaliteit is rekbaar, wat ieder erin ziet en legt vanuit zijn eigen context (smaak, behoefte, culturele achtergrond). Het fenomeen lijstjes zijn een weerslag uit dit alles, een poging tot... Ik zag Lorde bij eerste beluistering niet zitten, daarna viel het welbekende kwartje, hoe dat komt?
1
geplaatst: 7 december 2017, 15:51 uur
Ook de lijst van Stereogum staat online:
1. Lorde
2. Kendrick Lamar
3. Priests
1. Lorde
2. Kendrick Lamar
3. Priests
0
geplaatst: 7 december 2017, 18:03 uur
Mooi, NME had Melodrama ook al op #1! Nu nog even Pitchfork afwachten, wellicht kan ze de hattrick binnenslepen.
Bij Rolling Stone had ze ook op de hoogste positie moeten staan imo. Ik hoor niet echt wat het nieuwe album van Lamar nu zo briljant maakt, in tegenstelling tot z'n eerste twee platen.
0
geplaatst: 12 december 2017, 13:00 uur
Kendrick Lamar op één bij Pitchfork: https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/the-50-best-albums-of-2017/. Hoewel Kendrick bij Pitchfork moeilijk iets fout kan doen, verbaast mij dit wel. Het is zeker een goed album, maar bij lange na niet zijn beste werk. In ieder geval zijn To Pimp A Butterfly en Good Kid, Mad City in hun geheel veel betere albums. Dat zou betekenen dat dit voor de rest een ontzettend zwak jaar is geweest. En dat vind ik dus absoluut niet. DAMN. heeft bij mijzelf niet eens de top-10 gehaald.
0
geplaatst: 12 december 2017, 13:08 uur
sj0n88 schreef:
Het is zeker een goed album, maar bij lange na niet zijn beste werk.
Wie zegt dat? Het is zeker een goed album, maar bij lange na niet zijn beste werk.
Hoewel ik het met je eens ben kun je dit moeilijk als een feit presenteren. Misschien vindt Pitchfork dit wel zijn beste album tot nu toe.
0
geplaatst: 12 december 2017, 13:17 uur
Ook NPR heeft zijn eigen lijst opgesteld The 50 Best Albums Of 2017 : NPR
Hier is meer ruimte voor acts uit andere landen dan de VS, VK en Canada, al staan daar in de top 10 genoeg bekende namen die ook op andere lijsten prijken.
een greep van albums die ik ook beluisterd heb.
48. Miguel Zenón - Típico
46. Mr. Mitch - Devout
44. Priests - Nothing Feels Natural
41. Waxahatchee - Out in the Storm
37. Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid
35. Thundercat - Drunk
34. Joan Shelley - Joan Shelley
32. Alvvays - Antisocialites
31. Mount Eerie - A Crow Looked at Me
28. Torres - Three Futures
27. Fever Ray - Plunge
25. La Santa Cecilia - Amar Y Vivir
24. The National - Sleep Well Beast
23. Sylvan Esso - What Now
21. Jay Som - Everybody Works >>> gelukkig hier niet vergeten!
21. The War On Drugs - A Deeper Understanding
18. ÌFÉ - IIII+IIII
13. Rhiannon Giddens - Freedom Highway
10. Aldous Harding - Party
9. Hurray For The Riff Raff - The Navigator >>> deze had op 1 gemogen
8. Kesha - Rainbow
6. Perfume Genius - No Shape
5. Lorde - Melodrama
3. Big Thief - Capacity
In deze lijst staan ook niet zo heel gangbare of bekende genres / albums, maar ook een aantal "populaire" albums die wat mij betreft veel te hoog staan. Wat dat betreft lijkt een hype-machine of reclame-campagne nog altijd z'n vruchten af te werken. Als ze het over jouw album hebben (hetzij positief, hetzij negatief) dan hebben ze het niet over de concurrenten. Die komen dan later ook niet meer voor op jaarlijstjes...
Hier is meer ruimte voor acts uit andere landen dan de VS, VK en Canada, al staan daar in de top 10 genoeg bekende namen die ook op andere lijsten prijken.
een greep van albums die ik ook beluisterd heb.
48. Miguel Zenón - Típico
46. Mr. Mitch - Devout
44. Priests - Nothing Feels Natural
41. Waxahatchee - Out in the Storm
37. Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid
35. Thundercat - Drunk
34. Joan Shelley - Joan Shelley
32. Alvvays - Antisocialites
31. Mount Eerie - A Crow Looked at Me
28. Torres - Three Futures
27. Fever Ray - Plunge
25. La Santa Cecilia - Amar Y Vivir
24. The National - Sleep Well Beast
23. Sylvan Esso - What Now
21. Jay Som - Everybody Works >>> gelukkig hier niet vergeten!
21. The War On Drugs - A Deeper Understanding
18. ÌFÉ - IIII+IIII
13. Rhiannon Giddens - Freedom Highway
10. Aldous Harding - Party
9. Hurray For The Riff Raff - The Navigator >>> deze had op 1 gemogen
8. Kesha - Rainbow
6. Perfume Genius - No Shape
5. Lorde - Melodrama
3. Big Thief - Capacity
In deze lijst staan ook niet zo heel gangbare of bekende genres / albums, maar ook een aantal "populaire" albums die wat mij betreft veel te hoog staan. Wat dat betreft lijkt een hype-machine of reclame-campagne nog altijd z'n vruchten af te werken. Als ze het over jouw album hebben (hetzij positief, hetzij negatief) dan hebben ze het niet over de concurrenten. Die komen dan later ook niet meer voor op jaarlijstjes...
0
geplaatst: 12 december 2017, 14:30 uur
Edgar18 schreef:
Hoewel ik het met je eens ben kun je dit moeilijk als een feit presenteren. Misschien vindt Pitchfork dit wel zijn beste album tot nu toe.
(quote)
Wie zegt dat? Hoewel ik het met je eens ben kun je dit moeilijk als een feit presenteren. Misschien vindt Pitchfork dit wel zijn beste album tot nu toe.
Is inderdaad mijn mening en het blijft natuurlijk allemaal een smaakkwestie, maar kijk bijvoorbeeld eens naar stemgemiddeldes op MusicMeter. Ook weer een verzameling van allemaal meningen/smaken, maar het legitimeert wel enigszins mijn verbazing

0
ohmusica
geplaatst: 12 december 2017, 16:57 uur
NPR karakertiseert het jaar als volgt: Consensus was niet makkelijk dit jaar. Het jaar van (fake) nieuws en de definitieve doorbraak van streaming als dominante factor.
0
geplaatst: 21 december 2017, 22:14 uur
Ook Bandcamp heeft een lijst gemaakt van hun 100 favoriete albums, een aantal bekende namen maar ook heel veel (voor mij) onbekende acts.
The Best Albums of 2017: #100 - 81
kleine greep
5. Charly Bliss - Guppy (2017)
6. Hurray for the Riff Raff - The Navigator (2017)
8. Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid (2017)
9. Phoebe Bridgers - Stranger in the Alps (2017)
11. Alvvays - Antisocialites (2017)
The Best Albums of 2017: #100 - 81
kleine greep
5. Charly Bliss - Guppy (2017)
6. Hurray for the Riff Raff - The Navigator (2017)
8. Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid (2017)
9. Phoebe Bridgers - Stranger in the Alps (2017)
11. Alvvays - Antisocialites (2017)
1
geplaatst: 23 december 2017, 17:33 uur
trebremmit schreef:
The Quietus | Features | Quietus Charts | Quietus Albums Of The Year 2017 In Association With Norman Records - thequietus.com
Daar valt nog wat te ontdekken.
The Quietus | Features | Quietus Charts | Quietus Albums Of The Year 2017 In Association With Norman Records - thequietus.com
Daar valt nog wat te ontdekken.
Gisteren en vandaag even zitten snuffelen en luisteren naar een aantal dingen - ruime luistermogelijkheden - en daar zit echt heel veel moois tussen.
0
ohmusica
geplaatst: 23 december 2017, 20:12 uur
uit zuiden des lands ook nog enkele mooie jaarlijstjes
0
ohmusica
geplaatst: 23 december 2017, 20:18 uur
Ook de moeite waard om te beluisteren: Quietus Tracks Of The Year 2017! on Spotify - open.spotify.com
1
geplaatst: 24 december 2017, 00:06 uur
Ook Boomkat heeft lijstjes gemaakt: algemene jaarlijst, jaarlijst van onderschatte albums, re-issues, en persoonlijke lijstjes van oa Robert Aiki Aubrey Lowe (Lichens), Prurient en Andy Stott.
0
geplaatst: 31 december 2017, 18:05 uur
Zag de top 10 van bol.com en die verbaasde me nogal (had totaal andere albums verwacht en zelfs wat de top 10 net niet gehaald heeft mag verrassend genoemd worden voor zo'n site):
Ogen en oren open: dit zijn de 10 beste muziekreleases van 2017 - weblog.bol.com
Gretz zal een gelukkig man zijn en 'te weinig hip-hop op o zo mainstream blanke mannen rock site MusicMeter' staat gewoon op nummer 1 in deze lijst
Ogen en oren open: dit zijn de 10 beste muziekreleases van 2017 - weblog.bol.com
Gretz zal een gelukkig man zijn en 'te weinig hip-hop op o zo mainstream blanke mannen rock site MusicMeter' staat gewoon op nummer 1 in deze lijst

* denotes required fields.