menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / jordidj1 presenteert: #Opgezwolletotnu - een top 100

zoeken in:
avatar van jordidj1
Ik doe niet moeilijk.

avatar van jordidj1
#47. Opgezwolle - Werk Aan de Winkel - Eigen Wereld

https://www.musicmeter.nl/images/cover/38000/38777.300.jpg

Weer eens eentje van Eigen Wereld! Fanboys wees gerust, nog "maar" veertien nummers komen hierna nog. Echter, Vloeistof en Fakkelteit zijn ook nog lang niet uitgespeeld.

Deze track is er eentje om je te laten motiveren. Dit nummer stond me eerst wat tegen, ik voelde hem niet zo zo, vond het maar wat anticlimax na die ene opener van jewelste. Maar goed, gelukkig kunnen nummers groeien en dat deed deze zeker.

Vooral de opbouw in de song is erg tof gedaan. Het eerste deel is wat loom, Sticks probeert je te motiveren dat je echt aan de bak moet, niets gaat vanzelf: dan vervolgt Rico het - de beat verandert ook heerlijk - dat er overal wel werk te vinden is, ook al ben je een "scharminkel". Vooral hoe de productie aansluit op de teksten, erg goed gedaan, dat maakt een plaat tijdloos.

Er is werk aan de winkel, en we voelen en weten het!

Aan het werk, sta sterk je ziet het
Niks gaat vanzelf, je merkt het vergt dicipline
We zijn op zoek naar wat geluk en verder liefde
Denk niet dat ik het kan vinden door centen te verdienen
Verzorg m'n lichaam met sex en vitamines
Probeer het drankgebruik te beperken tot het weekend
De wegen die we nemen zijn zeker niet makkelijk
Maar blijf alles geven om het leven te veranderen
Spreek ik mezelf tegen dan heet dat verandering
Verkregen door het leven te bewandelen
Me lyrics zijn documentaires
Maar ik hoef geen moeite te doen om het over te brengen
Ik was altijd al het type om te vechten
Niet met jou maar voor me principes en rechten
Opgesloten met mensen die niet weten wat rappen is
Ze hebben een gun in een club, thug fetish

avatar van jordidj1
#46. Sticks & Delic - Vrij - Fakkelteit

https://www.musicmeter.nl/images/cover/89000/89605.300.jpg

Het vervolg op de track Laatste Dagen blijft ietwat in hetzelfde sfeertje, maar naast industrieel klinkt het ook nog veel onheilspellender. Het is bovendien ook een perfecte schetsing van dagelijkse situaties: een persoon (ikzelf bijvoorbeeld) is er eventjes helemaal klaar mee en loopt de deur uit om de gedachtes op een rijtje zetten. Stiekem verlang je er naar dat er geen regels zijn en je een vrij man bent, en dus kan gaan en staan waar je wilt.

Knap staaltje poëzie van Sticks en juiste begeleiding van muziek door Delic. Kort maar krachtig, zo kan het ook. Maar dat kunstje gaat nog zeker herhaald worden in deze lijst.

Ik zoek absolute vrijheid
Geen werk, geen moeten, geen plichten, geen tijd, geen spijt
Geen richting, geen goede adviezen
Niks is onmogelijk, niks te verliezen

Geen visum, geen paspoort, geen douane, geen grenzen
Geen irritante verhalen van vervelende mensen
Connecties leggen met iedereen
Genieten van het leven en altijd zeggen wat je meent

Wekker uit het raam, stekker uit de doos
Respect naar allemaal en al m'n rappers brengen flows
Zonder geld, zonder flappen, zonder plastic statusmiddel
Geen uiterste houdbaarheidsdatum of vage schimmels

Geen belasting betalen, gaan en staan waar je wil
Geen rubber om je staaf, geen dame aan de pil
Knijp in een bil als je zin hebt
Doe mij m'n ei kwijt, ik zoek die vrijheid

avatar van Johnny Marr
Die tekst van Vrij #MeToo

avatar van jordidj1
Ik had ‘m eigenlijk gisteren moeten plaatsen.

avatar van jordidj1
#45. Rico & Kubus - De Freak De Flow - DMT

https://www.musicmeter.nl/images/cover/225000/225954.300.jpg

Pfff, ik had mezelf voorgenomen om vandaag een dikke vette update te plaatsen. Helaas, gisteren weer te diep in het glaasje gekeken (eerst bier gezopen, toen op whisky overgestapt). Maar goed, ik was op stap in het pittoreske plaatsje Zwolle. Echt? Ja. Jordi weer blij dus, ook al was het geen ruk aan. Ik was wel gewoon in Zwolle hè, de hometown van de boys.

Dat heeft trouwens geen ene bobba te maken met deze lijst. Ik opende mijn top-100 bestand en zag tot mijn schrik dat er nog een nummer van DMT moest voorbijkomen. Misschien staat 'ie wel te hoog, misschien ook wel niet. Lekker up-tempo nummer, makkelijk refrein om mee te blêren en gewoon op repeat te zetten om los te gaan. Het sowieso de enige track die ik echt los kan draaien van De Muziek Trip.

avatar van Johnny Marr
Staat iets te hoog ja. Maar hey, daar kan jij niks aan doen.

avatar van jordidj1
#44. Jawat! - Zwarte Koffie FT. Opgezwolle - Ut Zwarte Aap

https://www.musicmeter.nl/images/cover/30000/30464.300.jpg

Tijd om starten met de echte knallers in deze lijst. Huh. Jawat!? Dat is toch helemaal geen Opgezwolle man! Tja, ik vond dat deze er toch wel in moest.

Delic heeft een paar tracks van Ut Zwarte Aap geproduceerd, waaronder deze. Ook Rico en Sticks doen hier op mee waardoor automatisch de featuring Opgezwolle wordt. Dat hebben ze niet vaak gedaan, daarom vond ik dat deze ook in de lijst mocht. De featuring op Salah Edin's album had ook gekund, maar omdat Jawat! ook meedoet op tracks van de groep vond ik het wel zo eerlijk.

Enfin, Zwarte Koffie is gewoon banger van jewelste met keiharde punchlines. Jawat! zijn stem en flow geeft altijd een extra lading aan de schurende beats van Delic. Maar vooral hoe Rico erin komt, meesterlijk. .

Soms droom ik weg, scott ik werk en komt er meer als stront van terecht
Doordeweeks sta ik met beide voeten op aarde
In mijn eigen straat en bemoei me met eigen zaken
Ik draag mijn oudste spijkerbroeken met gaten
Met vage modeshows heeft Ricardo geen moer te maken

avatar van Johnny Marr
Deze ken ik eigenlijk nog niet *schaamrood*. Ga 'm zo meteen eens beluisteren.

avatar van jordidj1
#43. Sticks & Delic - Slangeleer - Fakkelteit

https://www.musicmeter.nl/images/cover/89000/89605.300.jpg

Op een productie die je doet denken aan heksen die op een brandstapel worden gegooid, spit Sticks moeiteloos aan stuk door. Waar hij het over heeft, tja, eigenlijk geen idee. Maar door die referentie aan cannab(u)is aan het begin beschouw ik het maar als gebrabbel op hoog niveau.

Maar ach, daar hoeven we helemaal niet op te letten. Die beat is zo hard dat ik hem eigenlijk liever als instrumental had gezien.

Ey yo hoe is het nou? Alles goud?
Cannabuis bij iemand anders beland thuis
Brand fakkels aan je gasfornuis

Fuck it, slang-les van de meester met de meeste
Breedbeeld TV m'n leven 't is ace of beesten
Rad van fortuin en in the lot shit
't Is officieel vanaf de vraag of je zwarte koffie wil

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:
Deze ken ik eigenlijk nog niet *schaamrood*. Ga 'm zo meteen eens beluisteren.

Kapot hard nummer idd.

avatar van jordidj1
#42. Opgezwolle - Tempel - Vloeistof

https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5029.300.jpg

Het gaat nu natuurlijk hard met de toppers. Nu weer zo'n eentje van het tweede album, die steeds meer nummers moet gaan inleveren.

Deze kan ik echter niet los zien van het drieluik Tempel - Verre Oosten - Vraag & Antwoord, een van mijn favoriete luikjes van de groep. Geniale intro, onheilspellend maar tegelijkertijd heel opwekkend. Normaal gesproken spitten Rico en Sticks om en om, maar op deze track neemt Ricardo verse 1 en 4 voor zijn rekening, waar Sticky de andere twee doet. Tof gedaan, vooral hoe Rico naadloos na de derde verse Sticks aflost.

Favoriete stuk is echter toch een van de derde verse:

't is vlijmscherp vlindermes, overkom hindernissen met een binnenpret
Van is dit je beslissende zet of is het Kindernet
Snap dat ik je aan die wacke shit herinnerd heb, je zit verschrikkelijk
Verstrikt in Stickerts spinneweb, m'n twee MC's die spelen met je
Spelen met het hele idee achter je, omstandigheden verzachten we
Voor andere rappers om ons heen zodat we de game veranderen (jawel)
Dus m'n neven hoeven alleen maar mee te wandelen

avatar van jordidj1
#41. Sticks & Delic - Tot Zo - Fakkelteit

https://www.musicmeter.nl/images/cover/89000/89605.300.jpg

Een slok voor ons, is een fles voor de mensheid
Dus laat ons dronken zijn, volg wat de pen schrijft
Je vraagt om verklaringen we staan op standby
Zoveel haringen je lokt ons niet de tent uit


Ik heb het (gelukkig) wat drukker de laatste tijd dus ik elke dag 1 à 2 updates plaatsen zit er niet in, maar dat is geen kolossale ramp lijkt mij. Heeft ook zijn voordelen, grote spanningsbogen en wat meer speciale aandacht voor de tracks. Ik hoef tevens ook geen bus te halen

De volgende in de lijst is weer zo'n geniale track die zomaar op een mooie dag top-20 had kunnen halen, maar de kleine verschillen gaan nu echt tellen. Op het refrein na is deze het perfect.

Prachtige productie wederom, ook de teksten zijn weer on point. Op het album zijn er veel verwijzingen naar voetbal, maar ook verwijzingen naar nummers van Eigen Wereld. Bijvoorbeeld Gerrit die volgens Sticks vooraan staat bij optredens, is een type die hij zelf heeft bedacht. Daarover later meer.

Over Tot Zo kan eigenlijk niet heel veel kwijt, het steekt erg goed in elkaar, zeker de climax in de hele song. Maar goed, dat is nou eenmaal de specialiteit van Delic. Ik vind hem een held en dat vind Sticks ook. Ik citeer:

Rico is een held, Delic is een held
En ik zeg het publiekelijk, ben zelf ook niet onverdienstelijk

avatar van jordidj1
#40. Kubus & Sticks - Hamvraag - Microphone Colussus

https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16945.300.jpg

We trappen de top-40 af en wat is beter dan deze banger van jewelste? Deze track stond oorspronkelijk op Kuupies eigen album, Buitenwesten, maar ook op Microphone Colossus deel 1 dus.

Het is ongetwijfeld een van de beste Kubus-producties als je het mensen vraagt. De beat schuurt door je speakers en staat garant om compleet uit je scheur te gaan. Voeg daar het catchy refrein aan toe en je hebt een echte festivalknaller. Live moet dit dan ook een feestje zijn, want waar Wacka Flocka Flame ervoor zorgde dat zijn act op Appelsap 2013 afgekapt werd na een enorme chaos, gebeurde dat niet wanneer Great Minds Hamvraag dropte. Vreemd.

Het is moeilijk, zeker, maar doe het en weet het
Ik voel het, en geef het jij snoept het en vreet het

avatar van jordidj1
#39. Opgezwolle - Passievrucht / Bosmuis FT. Duvel - Eigen Wereld

https://www.musicmeter.nl/images/cover/38000/38777.300.jpg

Door met weer een track van Eigen Wereld, eentje die weer opgedeeld is in twee delen. Het onderwerp is wel duidelijk, seks.

Aan de hand van eufemismen en synoniemen beschrijven de mannen bepaalde aspecten van de geslachtsgemeenschap. Van extreme seks tot welke standjes ze willen, van alles komt langs. Beeldspraak op hoog niveau en de productie verleend zich hier weer perfect voor. Het eerste deel is een wat rustigere sfeer waar Rico en Sticks erg relaxed flowen. Echter, Delic zou Delic niet zijn als er weer tempowisselingen en/of beatswitches in de track zitten en ook hier gebeurt dat. De overgang naar het agressievere Bosmuis is geniaal gedaan en de moddervette delivery van Duvel maakt het helemaal af.

k klap hem, neem een hap van de mango
Zo zoet en zo sappig, strak als stijldans de Tango
Condoom om, Sylvester Stallone om
Rambo met een handboog en een rode bandana
Zelfs als ik slaapwandel in mijn pyjama
Door mijn kamer breng ik drama "ja maar"
Niks, check mijn stamboom, ik kijk de kat eruit en pluk de vrucht

avatar van Johnny Marr
Ooooeeehhh, deze doet pijn. Eén van de (natuurlijk erg vele) hoogtepunten op Eigen Wereld.

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
Ooooeeehhh, deze doet pijn. Eén van de (natuurlijk erg vele) hoogtepunten op Eigen Wereld.


Klopt, was ook een zware bevalling.

Ik voel die bosmuis.

avatar van jordidj1
#38. Sticks & A.R.T. - Uniek - Alledaagse Waanzin

https://www.musicmeter.nl/images/cover/195000/195954.300.jpg

Desperado op je radio

We gaan door met een track die nooit de lijst had gehaald, als ik hem niet op tijd ontdekte.

Deze track is namelijk op geen enkel album te vinden, laat staan bij de bonustracks. Toen ik hem opeens tegenkwam op YouTube, was ik direct verkocht. Geproduceerd tijdens de opnames van Alledaagse Waanzin en gek genoeg heeft dit nummer die plaat nooit gehaald. Verbazingwekkend, want hij had er prima bij gekund. Al is dat alleen al om die bloedmooie beat!

avatar van jordidj1
#37. Kubus & Duvel - Buitenwesten - Buitenwesten

https://www.musicmeter.nl/images/cover/15000/15575.300.jpg

Een beetje vreemde eend in de bijt, want dit is noch Opgezwolle noch Rico/Sticks solo. Toch vond ik dat Kubus in deze lijst mocht en wel met twee nummers. Dit is de eerste, de tweede die nog komt is denk ik wel in te koppen. Tipje van de sluier: het is niet Zwolsche Boys, die bij nader inzien ook nog wel in de lijst had gemogen.

Maar goed, Kubus dus, de man naar eigen zeggen maar een beetje omkloot met de producties. Allesbehalve perfectionistisch, in tegenstelling tot een Delic, maar wel verantwoordelijk voor flinke bangers. Het titelnummer van zijn eerste album is ook zo'n eentje. Live lijkt het mij zo'n gruwelijke gebeurtenis als 'ie wordt gedropt, net als een optreden van Duvel. Helaas nooit mogen aanschouwen.

Ik heb over de song niet zoveel meer over te vertellen, het refrein spreekt boekdelen:

Dit is Kubus en Duvel dodelijke combinatie
Duidelijk te gruwelijk Buitenwesten innovatie
Oog op het oosten want daar rijst een nieuwe natie
M'n niffels komen door dit is slechts demonstratie


Oog op het oosten verwijst natuurlijk naar het pittoreske plaatsje Zwolle, want met dit album van Kubus stond de gemeente nog duidelijker op de kaart. Toen moest Eigen Wereld nog komen natuurlijk .
Ik zet het refrein nog even op repeat. Wat een heerlijke switches steeds, hè, man man man!

avatar van jordidj1
#36. Opgezwolle - Concept of Niet - Vloeistof

https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5029.300.jpg

Tussen het door mij minder gewaardeerde Vork en Beestenboel, bevindt zich het nummer Concept of Niet. Voor mij één van de meest ondergewaardeerde nummers van het tweede studioalbum, want bij de statistieken heeft maar weinig voorkeursstemmen.

Volledig onterecht natuurlijk, want het is een uiterst inventief nummertje. Het eerste deel is ietwat funky, enorm verslavende beat, met een Phreaky Rico in absolute topvorm met stuk voor stuk stevige punchlines. Dit wordt weer lekker afgewisseld met Sticks die ook weer op dreef is, maar het is echt wel Ricardo die de show steelt met zijn heerlijke verses:

Ja, concept of niet ik kom ontzettend ziek
De Phreak trekt de peeps aan als strontvlek een vlieg
Ik kom blok beton met muziek
Maar jij Pipo de Clown komt met die (fêteries)
En maken lol om de scene waar ik niets aan kan doen
Bespeur wat gebeurt en geniet met m’n crew
We vouwen broccoli tot de tip top aan toe
Met gouden lange vloei en ik roep (alles goed)


of

Concept of niet ik kom komkommer-salade-fris
En laat banana split show-Sjakie zien ho laat het is
Waarom spit je suf alsof het maandagavond is
Waarom zit je zonder ook maar wat te vragen aan m’n lyrics
Kameraad ik zweer het je ’t is smerig van die gimmicks, vind ik
M’n click en ik zijn sick van dat gehinnik
We komen rough op de troms van de Blom, Uiterwijk
En McDougal flowen rond op de tong


Denk je dat je alles gehad hebt, komt er nog een tweede deel erachter aan: een knotsgekke outro die ervoor zorgt dat je compleet los kan gaan op de dansvloer. Helaas draaien ze dit nooit in clubs.

Opgezwolle, heet als de zon, dus, zorg dat je beweegt met je kont
Kom op, zorg dat je beweegt met je kont

avatar van jordidj1
#35. Great Minds - Doag - Great Minds

https://www.musicmeter.nl/images/cover/360000/360416.300.jpg

Ja lieve mensen, 't duurde effe, maar we gaan weer verder met de lijst. Ik ga er maar vanuit dat jullie stille genieters zijn, aangezien de response soms een beetje tegenvalt. Ik denk echter wel dat dit gaat stijgen bij de ontknoping (hoop ik )

Afijn, Doag dus. Voor mij de beste track van het Great Minds-album en direct de hoogst genoteerde in de lijst. Deze festivalbanger is denk ik ook één van mijn meest gedraaide songs, ook al zegt Spotify van niet (last.fm heb ik nog niet zo lang). Briljante up-tempo productie van Moon, maar het is vooral Kleine Viezerik die met zijn gastbijdrage uitblinkt. Sticks, Winne en Jigge Djé zijn ook goed, hadden misschien wel beter gekund, maar de Ol' Dirty Bastard-achtige delivery zorgt ervoor dat Kleine Viezerik gewoon heerst.

Live vind ik dat het nummer een beetje lang uitgerekt wordt en zo hard klapt 'ie soms ook niet. Maar goed, het feit dat ik het tig keer achter elkaar kan draaien op een dag verraadt wel dat hij zo hoog staat. Over live-versies gesproken, deze vind ik dan wel weer tof met die intro erbij:



avatar van Johnny Marr
Fooook ik zou gewoon helemaal gek worden als ik dit live zou horen. Iets wat dan ook niet gebeurde toen ze het niet live speelden in de Vooruit vorige week dinsdag...

avatar van jordidj1
#34. Opgezwolle - Ogen Open - Eigen Wereld

https://www.musicmeter.nl/images/cover/38000/38777.300.jpg

Nee we zeuren niet, we zeiken niet
We geven de tijdsgeest, het is een feit
Dat alles in het leven z'n prijs heeft
Sta je langs de lijn of doe je gelijk mee
Je hebt schijt maar aangetast door de tijd zie je lijkbleek


De negende Eigen Wereldtrack alweer, betekent dus dat er van de komende 33 nummers twaalf van Eigen Wereld komen. Oei.

Ogen Open is voor mij een albumtrack die na het nummer Regendans nog even flink het tempo erin zet voor het laatste deel van het album. Ik noem het altijd het "Parkgedeelte", want dit luikje begint met deze track en eindigt met Park en dat parksfeertje heeft dat vierluik ook wel. Waar eerst op een rauwe, schurende productie Ogen Open open knalt, bouwt het daarna op naar het volgende nummer, Tunnelvisie. Die opbouw zorgt ervoor dat Tunnelvisie nog tien keer harder binnenkomt dan wanneer ik 'm als een los nummer draai!

Maar goed, Ogen Open is zelf ook een keiharde beuker van jewelste die weer vol staat met keiharde lines en goed gevonden beatswitches. Er komt zelfs nog een sample van de beste man Nas langs, namelijk die van de legendarische song N.Y. State of Mind! De outro is ook erg goed gedaan, waar Rico en Sticks elkaar moeiteloos aflossen in zelfs één line of minder.

Dus is het goed om af en toe een feestje te vieren
Op deze manier probeer ik m'n systeem te beheren
Een beetje plezier voor de sfeer, gemoedsrust en toestand
Stap in een roestbak, cruisecontrol naar een goed pand
Ik zeg het je, iedereen in z'n fase
Glaasje op een laatje, berijden door je dame, hier wil ik zijn vanavond
Jawel is, hey laat me bellen, absurd voicemail, locatie vertel is
Voicemail locatie vertel is

avatar van crosskip
Johnny Marr schreef:
Fooook ik zou gewoon helemaal gek worden als ik dit live zou horen. Iets wat dan ook niet gebeurde toen ze het niet live speelden in de Vooruit vorige week dinsdag...

Ja die is live erg dik, was dan ook 1 van de vele hoogtepunten van de legendarisch HMH show. Die Ziggo Dome show met die kale van Blof was er niets bij.

avatar van jordidj1
#33. Sticks & Delic - Weg Kwijt - Fakkelteit

https://www.musicmeter.nl/images/cover/89000/89605.300.jpg

Na Eigen Wereld is Fakkelteit de grootste leveranciers voor de topposities van de lijst en dat komt voornamelijk door het feit dat ik Delic op het hoogtepunt van zijn carrière zat bij de laatste twee albums die hij afleverde. Tenminste, dat vind ik dan. Voornamelijk de flow en hoe de tracks smooth in elkaar overlopen in die albums.

Weg Kwijt vervolgt de intro van het album - Welkomstwoord - en krikt het tempo nog net iets meer omhoog. Sticks opent de track en wordt vergezelt door Rico en Shyrock en de mannen spitten op een beat waarop je niet stil kan zitten. Energieke track en subtiele lines, verveelt geen moment dit nummer. Voor je het weet is het nummer voorbij en roept Rico Delic...

Ey, Delic! DELIIIIIC!!!!
Door naar die volgende beat, druk maar op iets, CTRL-ALT-DELETE!


---

avatar van jordidj1
#32. Opgezwolle - Vraag & Antwoord - Vloeistof

https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5029.300.jpg

We vervolgen met een nummer die misschien niemand had nog durven te voorspellen, namelijk Vraag & Antwoord. Onderdeel van één van mijn favoriete luikjes op Vloeistof: Tempel - Verre Oosten - Vraag & Antwoord.

Deze track krijgt de ondankbare taak om het weergaloze Verre Oosten op te volgen, maar doet dat uitstekend. Delic is niet zo'n producer die vaak gebruik maakt van piano(samples), dus dit is een bijzondere in zijn soort. Het laat de veelzijdigheid van hem ook wel zien: werkelijk ge-ni-aal dat pianoloopje, zeer verslavend ook. Uiteraard komen Rickert en Stickert ook weer met dikke punchlines, alleen het refrein vind ik soms wat irritant.

Bijna top-30 tijd. Spannend!!

S.T., ideale initialen, finesse en souplesse van Zinedine Zidane
Of Jari Litmanen klaar voor die finale
Maak meer moves dan Nijmeegse avondvierdaagses
Ik zal een Palm in je handpalm passen
En kalm de allerlaatste rookwalm blazen

avatar van jordidj1
Wie nog niet overtuigd was van Delic's talent, hier nog een sicke vuilnisbakbeat:



avatar van Johnny Marr
Haha zalig filmpje, check die Stickert losgaan!

avatar van jordidj1
#31. Opgezwolle - Ritmen - Spuugdingen Op De Mic

https://www.musicmeter.nl/images/cover/46000/46357.300.jpg

Het gaat hard met de Spuugtracks, hierna "slechts" drie nummers nog van het debuutalbum. Enigszins logisch, vind dat album als geheel erg sterk, maar heel veel korte nummertjes die los mij niet zoveel doen. Ritmen, het titelnummer en de drie die nog komen zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ritmen is misschien het meest toegankelijke nummer van de plaat, ondanks dat de raps nog echt wel rauw klinken. Het "geile" vrouwenstemmetje, de bouncy beat en de DJ-Shadowachtige outro maakt dit tot weer een absolute parel. Onmogelijk om hierop stil te zitten. Kun jij de ritmen voelen?

Check hoe ik deze shit kaats en weerkaats
Tekeer ga, keer op keer meer flow dan smeerkaas
Ook al heb je kilo’s Goudkuipje ik ben meer waard
Ik rap tenminste op iets Nederhoppers zitten er weer naast
Ik heb geen haast, ik chill als een Daewoo op de parkeerplaats
Maar als je me een keer mist, dan doe ik m'n shit op de speelplaats
Wipwappen, schommelen, glijen van de glijbaan
Ik spit als Rijkaard maar nu laat Sticky z'n rijm gaan

avatar van jordidj1
#30. Sticks & Delic - Goeiedag Verder FT. Rico - Fakkelteit

https://www.musicmeter.nl/images/cover/89000/89605.300.jpg

Naar verluidt de laatste track die de heren met z'n drieën hebben gemaakt, volgens mij heeft Sticks het ook wel eens aangegeven in een interview. In 2007 besloten de heren er maar een punt achter te zetten, want de koek was op. Fakkelteit was het laatste project en Goeiedag Verder is dan ook daadwerkelijk de zwanenzang, al is dat stiekem te hopen van niet.

Qua sfeertje had dit ook zomaar als afsluiter op Eigen Wereld kunnen staan. Op een lome, weer prachtige productie van Delic spitten de heren er nog een keer op los, met veel verwijzingen naar andere artiesten in de scene of andere takken van entertainment. Het is ook weer typisch Opgezwolle, want wetende dat dit het (voorlopig?) laatste nummer zou zijn dat ze uitbrengen, wordt er niet overdreven gedaan. Ze doen gewoon lekker hun ding en trekken zich niets aan wat de rest van NL ervan denkt. Hoeveel flows je ook mag hebben, je kan niet rappen, goeiedag verder!

En hij staat er, over beats, slingerend als een klapband
Ik kom met meer matties dan Verkamman
Met plannnen voor de ondergrond, zonder dollen
Beter neem ik rappers hun eten want ik hoor geen honger


Laat door niemand je vertellen wat te doen en hoe te schrijven
Ik ken m'n neven, van kroegtijgers tot toegewijden
Ieder z'n weg komt, vergeet je routeplanner
Niemand kan z'n route plannen
Toegegeven, ik heb de boel goed bekeken
In de bloei van m'n leven, gooi geen roet in m'n eten

Gast
geplaatst: vandaag om 19:55 uur

geplaatst: vandaag om 19:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.