menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wonderful Life (dazzlers top 100 of 1987)

zoeken in:
avatar van perrospicados
Dat Engels van Piet Veerman is toch hilarisch.

avatar van vigil
CURIOSITY KILLED THE CAT - Down To Earth **1/2
Brave mooie jongens pop, eind jaren '80 dook het met grote regelmaat op in de hitlijsten. Weinig op aan te merken al is het zo gepolijst dat er geen enkele spanning overblijft. Op een 80's verzamel cd leuk voor er bij maar niet iets voor een heel album

IGGY POP - Real Wild Child (Wild One) ***
Bij deze single kan ik altijd maar aan 1 naam denken en dat is Billy Idol. Het lijkt me sterk dat nummer niet is geschreven met Idol in het achterhoofd. Net zoals bij vele Idol singles is t meer leuk dan goed.

PAUL SIMON - The Boy In The Bubble ***
Bijzonder knap gemaakt maar het raakt me niet echt. Een effect wat Simon meestal op mij maakt. Ik denk dat het vooral de saaiheid van zijn stem is. Muzikaal is dit natuurlijk best interessant.

TIMBUK 3 - The Future's So Bright I Gotta Wear Shades ***
Een lied wat ik nog niet kende, een nieuwe ervaring voor mij in dit topic. Zeker niet verkeerd maar ook weer geen liefde op het 1ste gezicht. Gewoon leuk incl Midnight Oil achtig gitaar en mondharmonica werk.

-------------


26. WHITNEY HOUSTON - I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me) ***
Een van de grootste zangeressen van de 2de helft van de jaren 80 / eerste helft van de 90's. Over het algemeen kan ik haar werk wel goed hebben zo ook deze hit aan t begin van haar carrière. Leuk om nog echt de onschuld bij haar te zien.



27. MIXED EMOTIONS - You Want Love (Maria Maria) ***
Destijds hoorde ik het te vaak op de radio en raakte ik t heel snel beu. Tegenwoordig kan ik met mate wel aardig hebben, max zo'n twee keer per jaar

28. PIET VEERMAN - Sailin' Home **
Nee, Piet en ik zullen nooit dikke vrienden worden. The Cats vind ik over het algemeen vrij vreselijk. Zijn solowerk niet veel beter. Ik had destijds ook het idee dat het maanden op 1 stond. Het blijkt 10 weken in de Top 10 waarvan 4 op de 1ste plaats. Tja je zou voor minder...

avatar van dazzler
LENTE 1987


32. MADONNA - La Isla Bonita *****
https://www.mupload.nl/img/7qtcebby3mv97.jpg
Sire 928 378 / 3.58 / Madonna - True Blue (1986) - MusicMeter.nl

Fantastisch liedje. Alles klopt gewoon. Spaanse pepers in een klasse popsong. De vijfde en laatste single van True Blue (1986) en voor mij samen met Papa Don't Preach en Live To Tell behorende tot het beste wat Madonna in de jaren '80 aan het vinyl wist toe te vertrouwen. Het zomerde al in de lente van 1987. Het verbaast me dat deze single niet hoger op handen wordt gedragen door de Madonna fans.




33. U2 - With Or Without You *****
https://www.mupload.nl/img/qlj3mrv.jpg
Island 108 922 / 4.53 / U2 - The Joshua Tree (1987) - MusicMeter.nl

De eerste single van U2's classic album The Joshua Tree snijdt met een vlijmscherpe gitaarlijn door merg en been. Op die manier de gespletenheid van de mens beklemtonend. Naar goede gospeltraditie kan de titel (en de tekst) gelezen worden als een gebed tot God of als een smeekbede tot een geliefde. In een oud Aziatisch scheppingsverhaal vraagt de man aan God om voor hem een gezel op Aarde te zetten. Het gaat een tijdje goed, tot de man komt vragen om de vrouw weer uit te gommen, want hij kan niet langer met dat schepsel leven. Om dan even later weer op zijn tellen terug te komen omdat hij niet zonder haar kan. En God beantwoordt de wispelturigheid van de man dan ook met de opmerking: "Jij kan niet leven met of zonder haar". Het vertelt ook iets over de relatie tussen de mens en God. De westerling heeft God gedood in de voorbije eeuw. Wij meenden hem niet meer nodig te hebben. En toch kunnen wij evenmin zonder hem, want voor heel wat van de dingen die fout lopen, verwijzen we nog steeds naar God en religie als bron van kwaad. Nog steeds blijkt het voor de mens zo moeilijk om zijn eigen verantwoordelijk op te nemen.




34. LIONEL RICHIE - Se La ****
https://www.mupload.nl/img/iof0ry4.jpg
Motown ZB41211 / 4.29 / Lionel Richie - Dancing on the Ceiling (1986) - MusicMeter.nl

Na Michael Jackson, Madonna en George Michael was Lionel Richie de kampioen in het uitmelken van albums. Met Say You Say Me, Dancing On The Ceiling, Love Will Conquer All, Deep River Woman (US), Ballerina Girl (EU) was Se La alweer de zesde single van Lionels derde soloplaat. Opmerkelijk is dat het fraaie nummer vooral in de Benelux een grote hit werd. Richie wijkt af van zijn dans en ballad formules om met een wat exotischer getint nummer op de proppen te komen. Op die manier doet hij een beetje meer aan zijn labelgenoot Stevie Wonder denken. Wat mij betreft een geslaagde keuze. Se La is echter op weinig verzamelaars van de Amerikaanse megaster terug te vinden.


avatar van dazzler
LENTE 1987


35. TOZZI & RAF - Gente Di Mare **
https://www.mupload.nl/img/8d2v4kflkz0.jpg
CGD 109 126 / 3.53 / Umberto Tozzi - Invisible (1987) - MusicMeter.nl

1987 is een vruchtbaar Songfestival jaar. Maar liefs vier nummers uit deze jaargang van het liedjescircus halen in Vlaanderen de top 10. Umberto Tozzi had met Ti Amo en Gloria al twee knoerten van jaren '70 schlagers op zijn naam staan toen hij besloot om zich met het jonge veuelen Raf aan het Eurovisie Songfestival te wagen. Merkwaardig is dat de single versie van het Italiaanse lied bijna vier minuten duurt, terwijl een Eurovisie Songfestivalnummer maar drie minuten lang mag zijn. Er werd dus een nieuwe versie in het vinyl geperst. Ik heb nooit van dit liedje gehouden.




36. STARSHIP - Nothing's Gonna Stop Us Now ****
https://www.mupload.nl/img/8qulql6j9.jpg
Grunt FB49757 / 4.29 / Starship - No Protection (1987) - MusicMeter.nl

Ik heb getwijfeld tussen **** en *****. ***** omdat het liedje me meteen meeneemt naar 1987 en dat is voor mij altijd goed voor een bonus. **** omdat ik dan toch weer niet sterk genoeg vind. De derde gedaante van Jefferson Airplane (jaren '60) en Jeffferson Starship (jaren '70) klonk als een wat goedkopere versie van Fleetwood Mac die in hetzelfde jaar 1987 gelijkaardige gladgestreken pop zouden brengen, maar dan toch net iets geraffineerder. Nothing's Gonna Stop Us is een midtempo powerballad met een cliché tekst om U tegen te zeggen, maar al bij al wel een fijn liedje. Zoals vaker in de jaren '80 was de hit ook terug te vinden om de soundtrack van een film (die andermaal geen belletje bij me doet rinkelen).




37. HERB ALPERT (& JANET JACKSON) - Diamonds ***
https://www.mupload.nl/img/a8ewi7lz9s.jpg
A&M 390 203 / 4.53 / Herb Alpert - Keep Your Eye on Me (1987) - MusicMeter.nl

Herb Alpert is de medeoprichter en het trompetje in het logo van A&M records. In de jaren '60 reeg hij met zijn Tijuana Brass een reeks (hoofdzakelijk) instrumentale hits aan elkaar. In 1987 had hij zin in een nieuwe plaat. A&M konijn Janet Jackson stond wereldwijd in de spots dankzij haar classic album Control (1986) en zo komt het dat Diamonds meer als een Janet Jackson single klinkt waarop Herb mag mee toeteren dan op een Alpert single waarop Jackson mag mee zingen. De hitstatus van deze single is volgens mij volledig te danken aan de populariteit van Janet (en het zakeninstinct van Alpert). Ik vind het een te weinig memorabele compositie om te belonen met meer dan ***.


avatar van vigil
29. JOHNNY LOGAN - Hold Me Now ***1/2
Erg geproduceerd maar ik vind het een prima nummer. Mijn voorkeur ligt ook bij deze ipv What's Another Year.


30. TONY ESPOSITO - Papa Chico ****1/2
Ik kan hier net geen 5 sterren aan kwijt maar het komt in de buurt. Het wordt nog wel eens onder Italo gerekend maar daarvoor vind ik het te veel pop en te weinig dansvloer.

31. JAN HAMMER - Crockett's Theme *****
Hier ga ik wel voor de 5 sterren. Ik geef toe ik ben fan, ik denk geen serie waar de muziek zo goed bij de serie past en ook nog eens zo goed is ingepast. Prachtig gewoon.

32. MADONNA - La Isla Bonita **1/2
Last night I dreamt of San Pedro
Waarom Madonna ineens met een accent moest gaan zingen weet geen mens en ik moet er eigenlijk om lachen en dat is niet als compliment bedoeld.

33. U2 - With Or Without You ***
De beoordeling is wel eens hoger geweest dan 3 sterren. Ik ben best een liefhebber van The Joshua Tree maar dat komt niet door de hitsingles al is het ook zeker niet heel slecht hoor.

34. LIONEL RICHIE - Se La **1/2
De volgende superster. Ik vind Lionel een sympathieke vent en ook nog eens "zo lekker gewoon gebleven". Zijn muziek kan ik over het algemeen best goed hebben. Dit nummer behoort niet tot zijn beste werk zal ik maar zeggen.

avatar van luigifort
TOZZI & RAF en dergelijke nummers zouden nooit mijn top 100 halen...

avatar van dazzler
luigifort schreef:
TOZZI & RAF en dergelijke nummers zouden nooit mijn top 100 halen...

Dit topic volgt een concept.

De 12 best genoteerde top 20 liedjes per seizoen worden altijd besproken. De volgende 13 zijn een keuze uit wat overblijft uit de top 20. Dat zijn 25 tracks per seizoen die samen de top 100 uitmaken.

De laatste 5 kies ik bij wijze van toemaatje uit wat in Vlaanderen de top 20 niet haalde. Deze selectie wordt niet genummerd.

avatar van luigifort
Een willekeurige top 100 dus en geen persoonlijke...

avatar van Mjuman
luigifort schreef:
Een willekeurige top 100 dus en geen persoonlijke...


Je ben 'n rare. "Gente di mare" geliefd meezinglied (met Italiaans accent) in deze contreien, met aangepaste tekst:

Gente di mare,
niet te verklare,
soms benne ze tof,
soms benne ze rare

avatar van vigil
luigifort schreef:
Een willekeurige top 100 dus en geen persoonlijke...

Gewoon 100 hits uit een jaar op (redelijk) chronologische volgorde

avatar van luigifort
Dus geen TOP 100...

avatar van vigil
Nee, Dazzlers 100 of 1987 was een betere titel geweest bedoel je

avatar van dazzler
Wel een "top" 100 als je weet dat ik enkel uit de top 20 hits (in Vlaanderen) kies en van elk seizoen de top 12 onwillekeurig aanwezig is. En dazzlers verwijst naar de commentaren die ik erbij schrijf.

Reden van dit format is dat ik mijn eigen favorieten onmogelijk kan rangschikken. Maat de quotatie met sterren geeft aan hoe hoog ik die song persoonlijk inschat.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:09 uur

geplaatst: vandaag om 08:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.