menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's MuMeLadder 2019 Breakdown

zoeken in:
avatar van luigifort
Hier gaan wij alle 2000 songs uit de Mume Top 2000 van het afgelopen jaar bespreken en becijferen...stay tuned!

avatar van luigifort
2000. The Serenes - Back to Wonder

En we trappen af op Hollandse bodem Een Engelstalig liedje van een Friese band uit Joure. Afkomstig van hun 2e en gelijknamige album. Hun debuut Barefoot and Pregnant is een milestone in de Nederlandse (indie)popmuziek. Dat album was wat pastoraler dan de opvolger. Leadzanger Paul Dokter is vertrokken en Theo de Jong neemt nu alles waar op zang en gitaar. Producer is Lou Giordano, bekend van werk oa met Hüsker Dü en Sugar en dat is ook te horen op dit album. Het is wat steviger, maar behoudt ook het gevoel voor sereniteit en melodie. Deze titelttrack is een beetje een slowburner, maar wel heel mooi. Een song met epische kwaliteiten. Duidelijk ook een product van zijn tijd (1993), de grunge-invloeden zijn duidelijk. Het mooiste vind ik nog wel de sirene-achtige klanken van die waaierende gitaren. Johan vindt het echt een prachtnummer, lekker uitgesponnen, maar het haalt het toch niet bij de toppers van het debuut. En waarom staan ze nog niet op Spotify? (Johan: 9,2/Luigi: 8,8)

1999. Blaudzun - Promises of No Man's Land

We blijven in Nederland, bij Johannes Sigmond aka Blaudzun. Ik denk wel een van Nederlands bekendste acts met eventueel potentieel voor het buitenland. Johan valt meteen met de deur in huis met zijn typering van een flagrante Arcade Fire rip off. Hij vindt het niet heel slecht, maar wel opvallend dat het de lijst gehaald heeft. Mijn eerste gedachte ging ook uit naar Arcade Fire. Duidelijk te horen aan zijn manier van zingen, het staccato pianowerk en de onderhuidse sfeer. Musiceren zonder echt naar een climax te werken, iets dat me ook vaak tegenstaat aan Arcade Fire zelf. Niet alle songs, maar wel veel. Het heeft zeker zijn elementen, maar meer dan redelijk of ok kan ik er niet van maken. Was dit niet een theme song van iets btw, een EK of OS ofzo? (Johan: 6,8/Luigi: 6,9)

1998. Peter Gabriel - Digging in the Dirt

Door naar Peter Gabriel. Ik ben wel fan van een heel aantal liedjes van hem. Maar dit is zeker niet een van zijn beste, afkomstig van zijn album US. Qua thema en tekst kan ik het wel waarderen, zeker het refrein, maar verder vind ik de song wat gewoontjes, iets teveel lineair. Veel songs van Peter hebben dat wel. Op het album heb ik andere favorieten staan. Johan vindt dit ook zeker geen topper, ondanks dat hij ook een aantal nummers van Peter prachtig vindt. Hij ziet volgend jaar liever Red Rain in de lijst terug. (Johan: 7,1/Luigi 7,7)

1997. Muse - Sunburn

Verder met Muse, dit album kocht ik destijds toen het uitkwam en was er heel erg fan van. Wat mij betreft nog steeds hun beste album. Het klinkt nog wel fris na al die tijd, ook al draai ik het bijna nooit meer. Hun latere werk werd steeds bombastischer en pathetischer imho. Deze track heeft een fijne pianoriedel en prettige uitbarstingen, maar vliegt toch iets teveel uit de bocht naar het einde toe.
Voor Johan is dit een van zijn minst geliefde bands. Het begint nog wel aardig, maar hij wordt nerveus van het gejank en de gitaren zodra het uit de bocht vliegt. (Johan: 4,6/Luigi: 6,4)

1996. The Waterboys - Rags

We sluiten dit blokje af met een van mijn favoriete bands en met een track van mijn favoriete album van ze: Rags van A Pagan Place. Jammer genoeg wel een van mijn minst fave songs van dat album. Johan deelt dezelfde mening. Een goed intro en outro en een passievolle Mike Scott, maar verder iets teveel toeters en bellen, zegt hij. Dezelfde passie vind ik ook wel terug in de vroege U2 en Bono, maar ook voor mij is dit iets te over the top ivm andere songs van ze. (Johan: 8,4/Luigi: 8,4)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ambitieus begin. In het verleden kwam dit soort besprekingen niet altijd even ver, dus aan jullie om het ongelijk van de sceptici te bewijzen

avatar van luigifort
Feedback is meer dan welkom, zeker bij favorieten van anderen waar wij niet veel mee kunnen

avatar van luigifort
Casartelli schreef:
Ambitieus begin. In het verleden kwam dit soort besprekingen niet altijd even ver, dus aan jullie om het ongelijk van de sceptici te bewijzen


Het doel is vóór de finale van dit jaar klaar te zijn en dan evt. in het begin van het nieuwe jaar de songs van dit jaar die niet in de ladder van vorig jaar staan te bespreken, nietwaar johan de witt?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
Feedback is meer dan welkom, zeker bij favorieten van anderen waar wij niet veel mee kunnen
Die komen ongetwijfeld nog. In het eerste blokje kon ik me evenwel vrij goed vinden in het meeste commentaar, behalve dan dat ik de Muse van tot circa tien jaar geleden wel wat hoger heb zitten (en dan nog vind ik de kritische noten eigenlijk wel herkenbaar).

avatar van chevy93
Ambitieus huzarenstukje inderdaad. Velen hebben geprobeerd deze berg te bedwingen, maar slechts enkelen kwamen helemaal tot de top .

Hoewel ik stiekem nog van 1500 begonnen ben.

avatar van johan de witt
luigifort schreef:
(quote)


Het doel is vóór de finale van dit jaar klaar te zijn en dan evt. in het begin van het nieuwe jaar de songs van dit jaar die niet in de ladder van vorig jaar staan te bespreken, nietwaar johan de witt?

Mooi doel, maar zullen zien of het haalbaar is. Met 5 per dag red je het dan al niet

avatar van luigifort
5 dagen 5 per dag en 2 dagen 10 per dag in de week, dan red je het...

avatar van johan de witt
1995. The Chameleons - Monkeyland

We gaan verder met weer een geweldig nummer, van een classic postpunk-album.Ik denk dat de helft van Script wel in de lijst staat. Dat idee heb ik althans. Dit is misschien wel de meest epic van alle songs op dat album. Alle keren dat ik ze live zag speelden ze dit ook wel. Toch is het geen topfavoriet van me, en zeker ook niet mijn fave op Script. Luigi houdt van de mistige sfeer op dit album en prijst de tweedeling tussen rustig beginnen en dan de climax in dit nummer. (Johan 8,5, Luigi 8,7)

1994. The Strokes - Machu Picchu
Van The Strokes vind ik het debuut geweldig, en van de 2e en 3e albums de singles ook nog wel. Daarna ben ik ze uit het oog verloren. Machu Picchu zou ik niet mee kunnen neuriën zo op de titel afgaand. Maar als ik hem nu weer eens opzet is het toch een lekker nummertje wel. Lichtvoetiger nog dan hun vroegere materiaal, maar het bouncet wel lekker. Vooral in de laatste minuut, heerlijk! Luigi is geen fan van The Strokes. Heart in a Cage is zijn fave van ze. Dit vindt hij een aangenaam bubblegum nummer. Het begint gezeillig met een beetje Doe Maar-vibe. Zodra het los gaat met die gitaar in het refrein wordt het nog beter. Valt hem erg mee uiteindelijk. Hij kan er uiteindelijk nog een hoger cijfer aan kwijt dan ik (Johan 7,9, Luigi 8,4)

1993. Throwing Muses - Bright Yellow Gun
De Muses, geweldige band. Maar ook hier vind ik ze vooral vanaf het geweldige debuut tot en met The Real Ramona erg goed. Deze is van University uit 1995. Dat album ken ik niet eens. Maar deze single is wel een erg lekker nummer, goed dat-ie erin staat. Al zou er eigenlijk iets van het debuut in de lijst moeten staan, Call Me of Hate My Way of zo.Luigi vindt dit een van hun beste rockers. Zijn nominatie ook, dacht hij. Gewoon rechttoe rechtaan kwaliteitsrock, knallen met die gitaren en de wah wah, niks mis mee. (Johan 8,5, Luigi 8,9)

1992 George Baker Selection - Little Green Bag
Leuk dat dit soort evergreens ook in de lijst staan. Heerlijk nummertje natuurlijk, dat iedereen wel kent. Alleen een echte zuurpruim zou hier een hekel aan kunnen hebben, lijkt me. Niet dat ik het zelf zou draaien, maar als ik het hoor, is het toch wel prima. Al wordt het tegenwoordig ook misbruikt in reclames ed. Luigi heeft hem leren kennen via Reservoir Dogs (wie niet id). Een topper wel in zn soort,vindt hij, zomerse feel. Hij komt zelf met de klassieke omschrijving 'on-Nederlands goed eigenlijk' Hij wist ook nog niet dat t NL was toen bij Reservoir Dogs. (Johan 7,5, Luigi 8,5)

1991. Fleetwood Mac - Oh Well
Volgens mij het eerste wat ik kende van FM, of een van de eersten. Bij de Arbeidsvitaminen volgens mij. Grote naam wel, maar dit vond ik toch maar een raar nummer toen. Is ook niet meer goedgekomen (wel met FM, maar niet met dit nummer). Een leuke jam misschien als je erbij was, maar ik hoef dit in elk geval niet nog eens te horen. Luigi kan ook weinig met deze classic rock. Te weinig distinct. De zang doet hem weinig, weinig melodie, gewoon wat jammen op gitaren. Dan duren 3 minuten lang. Kan makkelijk in 1 minuut max vindt hij. (Johan 5,7, Luigi 6,0)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
5 dagen 5 per dag en 2 dagen 10 per dag in de week, dan red je het...
Allebei 5 per dag, nou dat moet toch te doen zijn

Dit was niet mijn kwintet. En als dan het enige goede nummer de laagste cijfers krijgt, vinden we elkaar er ook niet echt.

avatar van luigifort
1990. The Stranglers - Strange Little Girl

Ik ben bekend geworden met deze track via de cover van Tori Amos, dat veel meer pop is en rock in het refrein, erg fijn moet ik zeggen. Het origineel is veel eigenzinniger en verfijnder en meer quirky zoals The Stranglers vaak kunnen zijn, veel meer understated ook dan Tori. Maar ik ben vergroeid met die van Tori, dus die geniet mijn voorkeur, alhoewel ik deze wel kan waarderen. Johan vindt dit een classic popliedje, geen Stranglers fave voor hem, maar wel een mooi miniatuurtje. (Johan: 8,1/Luigi: 8,2)

1989. Peter Gabriel - Sledgehammer

Hey, daar hebben we Peter alweer Sledgehammer, samen met de baanbrekende clip destijds betekende wel de echt grote doorbraak voor hem naar het massapubliek. Vroeger vond ik dit geweldig, maar er is toch wel wat van de glans af gegaan. Nog steeds leuk om te horen, dansbaar funky ook wel op zich. Voor Johan doet bij deze het Little Green Bag syndroom opgeld. Leuk om te horen, maar hij zou het niet uit zichzelf opzetten. (Johan: 7,7/Luigi: 8,4)

1988. Elvis Costello & The Attractions - (I Don't Want To Go To) Chelsea

Vooral de vroege Elvis Costello singles kunnen weinig fout doen bij Johan en hij vindt dit dan ook een topper. Heerlijk bouncy ritme en dan die bijtende vocalen erbij, had Hakim hier maar naar geluisterd, zegt hij. Ik heb hier wel weer meer moeite mee, al wordt het wel beter naarmate ik het vaker hoor. Ik dacht eerst dat ik naar een soort 70s Engelse variant van de RHCP aan het luisteren was, maar dit is toch wat interessanter. Ik zou dit denk ik niet uit mijzelf opzetten, het werkt net iets teveel op mijn zenuwen. Slecht is het zeker niet. (Johan: 9,2/ Luigi: 7,9)

1987. Simple Minds - Don't You (Forget About Me)

Johan en ik kennen dit allebei van de film The Breakfast Club, een icoon van een film uit de jaren 80, een van mijn top 10 films ook. Aan velen aangeboden maar alleen de SM hapten. Johan vond m vroeger super, net als de film. Daarna, toen hij de vroege SM leerde kennen, kon hij deze een stuk minder waarderen. Maar de liefde is weer helemaal terug  Een ultieme feel good-80s hit, vindt hij. Bij mij ging het eigenlijk ook zo ongeveer. Eerst geweldig, toen wat minder en nu weer helemaal top. Echt een anthem van de jeugd van die generatie! (Johan: 9,0)/ Luigi: 9,8)

1986. The Prodigy - Firestarter

Johan heeft sowieso niks met deze band, maar dit is wel hun meest vreselijke. Die nerveuze muziek, die rap, de tekst, alles aan dit nummer haat hij eigenlijk. Farter, farter. Zo extreem is het voor mij niet, ik kocht deze single en Breathe destijds zelfs in de uitverkoopbak, waarbij ik die 2e een stuk beter vind nog. Ach ja, de jeugdige overmoed. Het is natuurlijk nog steeds een icoon van een track, ik had er bij uitkomen meer moeite mee nog dan nu eigenlijk, al draai ik dit eigenlijk nooit meer. (Johan: 2,0/ Luigi: 6,7)

avatar van johan de witt
1985. Vanessa Paradis - Joe Le Taxi
Dat deze erin staat, zeg, props voor de nomineerder. Supercute natuurlijk, en ook wel een guilty pleasure van me, net als Sandra Kim destijds. Ik denk dat ik ook ongeveer even oud ben als zij. Ook dit zet ik niet gauw zelf op, maar altijd leuk om te horen! Luigi vindt dat het niet meer 80s-er kan dan dit, maar dan wel de wat saaie kant en de baby achtige vocalen kunnen hem ook niet echt bekoren. Hear, hear! Dat is juist de attractie Hij vindt haar begin 90s liedjes leuker, maar die staan er niet in. Denk ik. (Johan 7,3, Luigi 7,3)

1984. Goldfrapp - Utopia
Klasse-song, ik denk wel de beste van Goldfrapp, hoewel ze ook wat erg leuke pophits hebben. Maar deze en Lovely Head zijn wat mij betreft wel hun claim to fame. Lovely Head vindt ik dan wel ietsje beter nog. Luigi heeft dit album (Felt Mountain dus) leren kennen via de luisterpaal bij Velvet bij uitkomen. Hij vond dit destijds wel vernieuwende muziek, het leek niet ergens anders op. Hij vindt dit ook de topper op het album. Otherwordly, maar toch ook poppy. (Johan 8,2, Luigi 8,9)

1983. Happy Mondays - Step On
Topper van de Mondays. Ik kende ze al vanaf 1987, de Britse muziekbladen (NME en MM) kregen geen genoeg van Shaun en Bez in die jaren. Maar dat ze ooit nog bona-fide hits zouden scoren had ik nooit verwacht. Dat lukte in 1990 met deze en Kinky Afro. Beiden heerlijke nummers. Deze cover van John Kongos van begin jaren 70 maken ze helemaal eigen en up to date. Supersingle en destijds ook niet van MTV te krijgen. Luigi is geen groot Happy Mondays kenner. Madchester kan hij heel erg waarderen, maar deze wat meer dancy kant wat minder. (Johan 9,1, Luigi 7,5)

1982. Pretenders - Back on the Chain Gang
Onlangs door Morrissey gecoverd en toen deze ook weer veel gehoord. Klassesong natuurlijk, maar bij The Pretenders vind ik vrijwel alles wel goed, maar nooit echt geweldig. Dit is wel een van hun besten, maar eerlijkshalve komt hij nu bij herbeluistering weer wat flets over. Ik vind de Moz-versie eigenlijk sprankelender nu Luigi vindt dit een heerlijke 80s klassieker. Lichtvoetig, lekker jangly vanaf de start al. Hoe word je hier niet vrolijk van. Die zalige onbezorgde 80s feel (Johan 8,3, Luigi 9,0)

1981. Keane - This Is the Last Time
Ik kon niks met Keane in 2004. Ik vond het maar saaie, radiovriendelijke pop. Had toen nooit gedacht dat ik het later ooit nog eens erg goed zou gaan vinden. Nu vind ik Hopes and Fears toch wel een klassieker met sowieso geweldige singles. Dit is een zeer knappe meezinger ook. Bij Luigi duurde het ook even voordat hij ze kon waarderen. De leuke clip heeft daar zeker bij geholpen. Inmiddels kan ik het refrein mooi meeblèren, fijne uitgelaten sfeer. Best wel fan van veel nummers. Deze is leuk, maar geen supertopper.
(Johan 8,1, Luigi 8,6)

avatar van luigifort
Ik moet t Vanessa nageven, knap liedje, want de regel C'est sa vie krijg ik niet meer uit mijn hoofd. Annoying

avatar van luigifort
1980. The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays

Ik denk niet dat ik de enige ben als ik zeg dat toen ik deze song voor het eerst hoorde dacht dat het alleen maar ging over maandagen niet prettig vinden in het algemeen . De eerste keer dat je bepaalde muziek hoort is altijd wel iets magisch, je wordt er een beetje stil van. De 2e keer is toch altijd weer anders. Deze song had iets magisch en nog wel een beetje. Hoe vaker ik m hoor, hoe minder ie wordt dat wel. Gewichtig thema wel. Johan vindt dit een echte klassieker, maar heeft er niet een echte klik mee. Een beetje een novelty-hit, wel leuk om af en toe te horen. En dat vind ik zelf ook, het heeft me nooit echt uitgenodigd om meer van ze te gaan beluisteren. (Johan: 7,1/Luigi: 8,2)


1979. The xx - Say Something Loving

Kan iemand mij uitleggen wat er zo goed is aan deze song? De eerste keer vond ik er helemaal niks aan. Het wordt wel beter naarmate ik m vaker hoor, zeker het instrumentale dreampopgedeelte met zn broodiness. Dus wanneer de zangers hun mond houden. Het doet me teveel aan die boybands denken uit de begin jaren 90 qua zang en die waren nog beter, dit klinkt meer als "kijk mij uit de talentenshow vandaan komen en hoor hoe goed ik kan zingen" niveau. Vind ik dan he
Johan kende deze ook nog niet, wel hun eerste singles, die vond hij nooit veel aan. Zo ook deze, wat verveelde vocals en de boy-girl-afwisseling vindt hij ook niet zo geslaagd. Hij kan er moeilijk iets liefs over zeggen eigenlijk. (Johan: 6,2/Luigi: 6,6)

1978. INXS - Mystify

Kneiter van een song, heeft nog niets van zijn kracht ingeboet sinds ik hier als jonge tiener naar luisterde via cassettebandjes. Toen vond ik m helemaal mythisch, wat een drive, nu vind ik m nog gewoon heel erg goed. Johan vindt het ook een klapper, van wat lijkt zowat een Greatest Hits album. Banger na banger staat er op kant 1, deze staat op kant 2 en moet Never Tear Us Apart opvolgen. Dat doet het met verve, heerlijk feel-good nummer! (Johan: 8,1, Luigi: 9,2)

1977. Eurythmics - Love Is A Stranger

Met de Eurythmics hadden Johan en ik allebei vroeger niet veel, dat is later wel goed gekomen. Johan vond alleen Sweet Dreams wel aardig en ik There Must Be An Angel Playing with My Heart. Later ontdekten we allebei deze en dit vinden we ook allebei een van hun beste uit de begintijd, een van de leukste ook. Fijn die artsy en synthipop sfeer. (Johan: 8,2, Luigi: 8,7)

1976. The Replacements - Androgynous

Een band waar ik alleen wat singles van ken en dat zijn wat steviger nummers. Johan kent meer van ze, is ook echt wel fan en heeft ze een paar keer gezien.
Hij vindt dit een apart nummer van ze. Een ballad of sorts, een ode aan de androgyne medemens. Mooi met die piano en hoe Paul het brengt, goede tekst ook. Ik kende het nog niet en vind het ook prachtig, heeft wel een beetje FNM's Easy sfeer en het jazzy achtige van Tom Waits, maar dan wel verstaanbaar. Ik vind dat wel mooi, die 80s songs met een belangrijke boodschap, maar dan wat meer concealed en niet in your face zoals in de tegenwoordige tijd (Johan 8,8/Luigi: 8,9)

avatar van johan de witt
Tot nu toe echt 80 procent goede tot uitstekende songs! Had niet verwacht dat het niveau zo hoog zou zijn. Complimenten aan de samenstellers

avatar van johan de witt
1975 Leonard Cohen - The Future

Mooie titeltrack uit de jaren 90. Beetje zijn wildernisjaren kwamen er toen aan, want ik volgde hem eigenlijk niet meer zo, tot aan zijn comeback het afgelopen decennium. Ik heb dit album ook nooit gehoord, maar deze single is wel sterk!
Luigi vindt dit echt een van zijn beste songs. Leren kennen via Natural Born Killers, deze draait bij de aftiteling. Episch, vervreemdende lyrics, net als de film. Echt een roadtrip song, die drive heeft het. Hij is wel een meester in serieusheid gecombineerd met ironie. (Johan 8,4, Luigi 9,7)

1974 Wilco - I'm the Man Who Loves You

Ik ken maar twee albums van Wilco, Summerteeth en YHF, waar deze vandaan komt. Volgens mij is dit hun beroemdste album, maar ik vind Summerteeth veel beter. Dit is een wat anoniem nummer eigenlijk, kan er niet veel mee.
Luigi vindt dit een van de saaiste bands die hij kent. Alt country rock zonder enige kraak of smaak. Irritant gepiel op de gitaar. Doe hem maar Neil Young. (Johan 6,5, luigi 5,5)

1973. The Prodigy - Smack My Bitch Up

‘Sla mijn teef in elkaar, sla mijn teef in elkaar’ en dan wat agressieve beats, controversiële clip en strik erom. Je moet er maar opkomen... Niet mijn ding zeg maar. Maar goed, muzikaal vind ik dit wel aardig in elkaar zitten, doet me aan Chemical Brothers denken.
Luigi vindt deze ook beter dan Firestarter. Echt een uitgaansanthem, zeker met de controversiele videoclip erbij. Wat volwassener ook, maar nog altijd niet geweldig. Mist diepgang. Nou, zeg dat wel (Johan 5,8, Luigi 6,9)

1972. The Veils - Under the Folding Branches

The Veils hebben wel wat goede songs vind ik, maar dan wel de uptempo dingen. De rustige nummers, zoals deze, bekoren me minder.
Luigi vindt dit zich wel een mooie ballad in Nick Cave stijl. Toch is het ook voor hem een band die hem niet echt aanspreekt op een paar nummers na. Er gebeurt hier niet iets te weinig en het is me toch wat te zeurderig, zeker zijn zang. (Johan 6,5, luigi 7,1)

1971. James - Sometimes

Begonnen onder de vleugels van The Smiths in 1985, maar pas in de jaren 90 kwamen ze echt tot wasdom. Grote hits gescoord ook in de UK, waaronder deze. Een echt anthem, heerlijk die apocalyptische sfeer, een van mijn faves wel van ze.
Luigi vindt dit een van de leukere en vrolijkere indiebands die best wat groter hadden mogen zijn. Hij wordt altijd wel vrolijk van ze , niet in de minste plaats door Tim's enthousiaste zang. Goed nummer, zeker niet hun beste voor hem. (Johan 9,4, Luigi 8,6)

avatar van luigifort
Staan wel aardig wat mooie nummers op The Future, ms soms wat langdradig, maar Waiting for the Miracle is ook een pareltje bv...

avatar van johan de witt
Ja ik zal hem nog eens luisteren. Voorganger I’m Your Man is misschien wel mijn fave van hem.
Closing Time van dit album is ook wel een sterk nummer.

avatar van luigifort
1970. Courtney Barnett - Elevator Operator

Courtney vindt Johan altijd wel sympathiek, vooral van dit album is alles wel goed tot zeer goed. Dit valt dan in de eerste categorie. Ikzelf vind bepaalde songs van Courtney ook erg goed, vooral Pedestrian at Best en Depreston. Deze vind ik wat te monotoon en de zang wat staccato praten. Ik weet niet of ze echt naturel zo zingt of dat het een dingetje is. Het zou mij op den duur gaan vervelen en irriteren, zeker als het songmateriaal niet heel sterk is. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik album na album na album van haar zou kopen. (Johan:7,9/Luigi: 7,2)

1969 .Them - Gloria

Classic uiteraard, glorieus gecoverd door Patti Smith op Horses, volgens Johan. Hij vindt het lastig altijd om zulke classics te beoordelen. Op het iconische refrein na heb ik verder niet veel met Van. Een aantal songs van hem kan ik wel waarderen, maar zijn zeurderige stem staat me vaak tegen. De Doors-y feel van de song is wel fijn. (Johan: 8,4/Luigi: 7,1)

1968. The Sound - Fatal Flaw

De helft van FTLM zal ook wel in de lijst staan, denkt Johan. Hij vindt ze in elk geval allemaal erg goed met een paar echte klappers. Deze is gewoon erg goed.
Uiteraard een classic postpunkalbum, een wonder dat ze niet megagroot zijn geworden, maar daarvoor waren ze ms net niet commercieel genoeg. Hun beroemdste album. Dit soort kabbelende songs kunnen heel erg saai worden, maar in dit geval zeker niet, heerlijk donkere sfeer en sound. (Johan: 8,6/Luigi: 8,9)

1967. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving

Anna heeft Johan nooit echt een klik mee gehad. Wel leuk, maar het komt nooit echt aan bij hem. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mij. Dit debuutalbum van haar was een hype toen het uitkwam. En wat ga je dan doen? Ik download het dan, brand het op een cdtje en ga luisteren. En waarempel, ik vond het tof. Luister het vervolgens een paar weken en daarna nooit meer. Wat is dat eigenlijk? Ws muziek die lekker in het gehoor ligt, maar toch te "licht" en te weinig diepgang. Dit is de albumafsluiter, bij nadere beluistering toch beter dan gedacht. Maar toch ook weinig vernieuwend. Beetje Siouxsie achtig, maar dan saaier. (Johan: 6,8/Luigi: 7,2)

1966. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun

Een nieuwe naam voor Johan. De Belgen hier zijn er wel gek op gelooft hij. Een song in twee gedeeltes eigenlijk. Een rustig eerste gedeelte en een muzikaal uitwaaierend tweede gedeelte. Als je ervan houdt vind je dat ws geweldig, maar het voegt voor hem niks toe. Amen Johan, ik ga nog een stapje verder. Ik kan hier helemaal niks mee. A bunch of guys die even een "epic" willen fabriceren. Ik vind er bijna niks in zitten. De eerste 4 minuten monotoon gemurmel en daarna alleen nog maar noise en geschreeuw. Ze hadden beter naar The Asphalt World kunnen kijken van Suede. Nog wat langer zelfs, maar daar verveel je je geen seconde. Een nietszeggende afgang vind ik het. (Johan: 6,0/ Luigi: 1,5)

avatar van Joren999
Alles lager dan een 10 voor Kapitan Korsakov is een schande. Dus ik ben zwaar teleurgesteld

avatar van johan de witt
Snap ik. We hebben het geprobeerd...
Maar samen toch nog een 7,5 van ons

avatar van luigifort
Ms als ik korsakoff had ofzo, dat t dan anders binnen kwam

avatar van GrafGantz
Kapitan wie zegt u?

avatar van chevy93
Wel schattig dat jullie consequent elkaars berichtjes liken.

avatar van johan de witt
Ja, zouden meer mensen moeten doen

avatar van GrafGantz
chevy93 schreef:
Wel schattig dat jullie consequent elkaars berichtjes liken.


Ik geloof nog altijd niet dat Johan en Luigi twee verschillende mensen zijn.

avatar van Arrie
Ik raak ervan in de war dat ze soms verschillende meningen blijken te hebben.

avatar van Rufus
Eurythmics - Love Is A Stranger mijn favoriet van hen.

avatar van luigifort
chevy93 schreef:
Wel schattig dat jullie consequent elkaars berichtjes liken.


Ja, je moet wel he als je zo'n beetje de enige 2 bent met een beetje smaak

Gast
geplaatst: vandaag om 15:01 uur

geplaatst: vandaag om 15:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.